Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Watt by měl radost: BMW budoucnosti bude pohánět pára

Co se stává s teplem, které vydává motor? Dá se tato energie, která se při fungování auta vytváří a přichází vniveč, využít? Mnichovští konstruktéři vymysleli, jak toto teplo využít. Stačilo se pouze ohlédnout do století páry a znovuobjevit vynález pana Watta. Budoucnost BMW patří páře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Baterkář

Spotřeba

Jenže těch 40 Kč na 100 Km je pouze spotřeba elektrické energie. Po započtení nákladů na akumulátory, které mají omezenou životnost se dotaneme k ceně 200-250 Kč na 100 Km a to už padá výhoda levného provozu na elektřinu.

0/0
29.8.2006 21:31

vrgada

a co stirling
Pro tento ucel by byl vyrazne vhodnejsi stirlinguv motor, (zkuste zagooglovat), demonstracni hracky vystaci i s rozdilem teploty lidske ruky a okoli, NASA to ma v nejaky druzici a francouzi tim pohaneji i ponorku (je to mimo jine extremne tichy pohon) no a amici to zkouseji ohrivat slunickem...
0/0
7.1.2006 7:11

jmeno

jak na to?
nenapadlo by nekoho jak vyuzit kinetickou hybnost automobilu, ktera se musi tlumit brzdenim a energie prijde vnivec? zda se mi, ze auta s palivovym pohonem do mest nepatri
0/0
3.1.2006 16:38

Isbjoerna

Re: jak vyuzit kinetickou hybnost automobilu
, To nam ukazuji ridici kazdym dnem - porazet stromy! ;-/
0/0
3.1.2006 16:53

Overball

Re: jak na to?
Tusim, ze Toyota Prius brzdeni k dobijeni baterii.
0/0
3.1.2006 17:04

honza b.

Nic noveho to neni
Zdarec... tohle uz se aspon 10 let pouziva u velkych lodi - spaliny z dieselu jsou zdrojem tepla pro varak (vymenik tepla), ze ktereho jde para na turbinu. Nove je na celem napadu jen to, ze to nekdo zkusi aplikovat na malem motoru (tj. automobilnim). Nejvetsim problemem toho celeho ovsem bude, jak to uchladit - zatimco u normalniho motoru tech nespotrebovanych 50-70 % tepla odchazi vyfukem, tady to bude mnohem mene. Takze pokud to ma byt uzavreny okruh (pouzita para nepujde do vyfuku, ale bude kondenzovat na vodu, ktera se znovu ohreje), bude chladic mnohem vetsi (odhadem 4x - 5x), nez u soucasnych aut. V zime to pojede lip nez v lete a "parni" vykon bude k dispozici az po nekolika minutach jizdy.
0/0
3.1.2006 9:06

baloun

Re: Nic noveho to neni
Skoro všechno je pravda. Jenom to odpadní teplo se drtivou většinou odvádí ochlazováním chladícího média a oleje. Teplo odvedené spalinami tvoří jen zlomek.
0/0
3.1.2006 11:02

postavaprokazdeho_cz

kecy
Japonci už mají elektroautomobil který žere na 100km zhruba 40kč. Problém je v síti paliv reps. emožnosti nabíjení jen v několika místech a fakt že ono naprosot ekologické vozítko má cenu kolem 14mega. Ale pozor není to žádný hybrid ale fáro které dělá 0-160km pod 9 sekund!
0/0
2.1.2006 17:42

desmo

Re: kecy
A žere to papírový nebo kovový?
0/0
4.1.2006 13:26

voit

Parní pohon pro klimatizaci?
Z principu to vypadá jako celkem užitečný nápad, když si vzpomenu, jak mi kdysi před lety vařila Š 120L :-) Bylo možné zapnout topení naplno, čímž se motor trochu uchladil, ale při čekání v koloně v parném létě to nebylo nijak příjemné. Při stání v koloně by se ten nadbytečný tepelný výkon asi nedal využít na zvýšení výkonu motoru, ale kdyby to šlo nějak využít třeba na "pohon" klimatizace ...? Někdo si prý namontoval klimatizaci do Š 105, ale když se chtěl rozjet, musel ji vypnout, protože spotřebovala značnou část výkonu motoru :-)
0/0
2.1.2006 17:29

baloun

Re: Parní pohon pro klimatizaci?
Jde o to, že parní turbínka poháněná párou ohřívanou odpadním teplem roztočí generátor el. proudu, který pak bude zásobovat elektrické spotřebiče vozu. Pokud to zvládne, může i klimatizaci. :-)
0/0
3.1.2006 10:59

auto.koda@volny.cz

to je toho
Škodovky bily poháněný párou už v třicátých letech tak nevim z čeho ste tak unešený a vyděšený. Bmw si kupujou jen veksláci, podvodníci a tuneláři. Soused má nový trojkový Bmw a je pořád v servisu s poruchama. Lidi neblbněte a kupujte si český škodovky, který maji nejlepčí poměr užitná hodnota / výkon / cena. Pro nás český řidiče je to jasný. Pro obyčejný rodinu je rodiná Fábie a pro ty bohatčí je oktávie která, ve střední třídě nemá konkurenci ! Bmw se v česku skoro neprodává protože český lidi sou chytrý, a nechtěj platit zbytečně za značku.  Škoda - Simply Clever
0/0
2.1.2006 16:12

Killbilly

Re: to je toho
Kupujte si co chcete,souhlasim ze v BMW jezdi predevsim gansgteri a ti co si na ne radi hrajou - vetsinou dost vypatlanci,taky se podle toho chovaji na ceste.Je to ovsem spis tim jakou ma ta znacka image v tomhletom vidlakove,vzdyt i ti gansgteri sou sovetsti a jugoslavsti vidlaci.Ale skodovka neni moc vyhra,tu zas kupujou lidi co si neumi srovnat ceny vozidel,ale do toho se nema cenu poustet skodovkari sou v diskuzich neoblomni ve svych tvrzenich .... je teda fakt ze nova koktavka uz neni tak predrazena jako ta prvni.
0/0
2.1.2006 17:25

bmw owner

Re: Re: to je toho
česká demence se zase projevila :-/
0/0
2.1.2006 20:54

desmo

Re: Re: Re: to je toho
Souhlasím s Tebou.
0/0
4.1.2006 13:28

Valdauf

Re: to je toho
A to si sebral kde,že Škodule má nejlepší poměr mezi cenou a užitnou hodnotou??????Další dobrovolná reklama???Už jednou jsem se v tomto fóru zmínil o rozdílu v ceně mezi Citoenem C5 a novou Oktávkou.Pravda,C5ka byla o 90000 Kč dražší,ale 7x air,1,6HDi(80kW),klima,ABS,4x okna v elektrice,centrál na DO a další vychytávky.Oktávka 1,4 MPi(55kW),4x air,ABS,centrál a úchyty Isofix(většina značek je má standartně,je Škodovka to cpe do nadstandartní výbavy).C5 je za 569 900 Kč,Oktávka 479 000 Kč.Pokud někdo opovrhuje Hydraktivem3,má záruku na 200 000km,u normálního auta měníte tlumiče cca po 100-150 000km.To je jen připomínka pro ty,kdo tvrdí,že se hydropneumatické odpružení neustále porouchá.Stále má Škodovka perfektní poměr???
0/0
2.1.2006 17:58

R-Man

Re: to je toho
No tak tady se jasne ukazuje, ze blbecek jako vy, si nikdy nevydelal na lepsi auto. Az ty penize budesh mit, budesh mluvit jinak :-) Veta "Soused ma...." je fakt sila, u vekslaku jsem se taky od srdce zasmal :-))) Ale nejvetsi masakr je ten pravopis, skoda, ze nejste simply clever...nebo vlastne jste? :-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
0/0
3.1.2006 1:54

euromen

Re: to je toho
Ty si asi nejel baworákem co? No když tohle píšeš! Hold něco za něco, nejsem ani mafian, ani gangster, ani vekslák... Sem obyčejnej student z průměrný rodiny, nekradu, netuneluju a přesto ji stojí BMW v garáži, divný co? Až přestaneš záviděl lidem i nos mezi očima, tak možná zjistíš, že BMW je vlastně nemožný porovnávat koktavku nebo fabku s řadou 3 (nebo 1 pro fabku). Protože každý auto je pro někoho jinýho, koktávka je dobrá pro normální lidi, fabka pro rodinu s dětma (s nižšim přímem) a BMW je pro ty co chtěj pohodlí a maj na něj a věděj co za svý peníze chtěj a věděj jak svý peníze zúročit.
0/0
3.1.2006 11:51

Jencek

Re: to je toho
Ja jsem podle tebe vekslak, ci nejakej podvodnik... Dobre pro me jses zase prizemni priposranej cechacek, kterej toho moc neumi krome teda poradne a 100% nekomu neco zavidet v tomto pripade BMW ukaz mi jedinej motor, co se dava do skodovky a je srovnatelnej s R6 3.0i 190kW (pokracovat az k V12 nema smysl) ukaz mi jedinou skodovku, ktera ma seriove stejny podvozek jako treba M3... Srovnavas kolo znacky ukrajina a v te dobe vyrabeneho favorita... jasne favorit mel prehazovacku, ktera byla potreba obcas namazat.... az uvidim oktavii, ktera bude mit najeto 700.000km s puvodnim motorem tak se muzem zacit bavit o spolehlivosti. mimochodem skodovka nema pomer výkon/cena, protoze ji na to chybi výkon... Leda az by se VW rozhodli tam davat neco modernejsiho nez preedelavky z let 30. Proc mi ma teplo unikat vyfukem, kdyz jde vyuzit, treba na premenu na elektriku a elektromotory uz zdelaji sve.
0/0
3.1.2006 13:42

desmo

Re: Re: to je toho
Máš pravdu v tom že výkony motorů BMW a VW se moc srovnávat nedají a když už tak a jakou spotřebou a jakou křivkou výkonu.
0/0
4.1.2006 13:37

valnoha

kdo umí umí
Kluci v BMW uměj, a at si každej říká co chce v bmw vědí co dělaj. Za posledních 10let vždy bmw vyběhlo s novinkou kterou okamzite spousta lidí odsoudila aaa ejhle ona se ta novinka docela dobře prodává. BMW 7, BMW X3....................
0/0
2.1.2006 14:04

plha@kocice.cz

Mlha se hlásí...
asi z toho výparníku
0/0
2.1.2006 13:15

satan

který :-)
"co se stává s teplem, který vydává motor?" :-)))
0/0
2.1.2006 12:45

Pablos

Re: který :-)
a proc si myslis, ze se Zeme otepluje???
0/0
2.1.2006 18:19

vita

a ještě jsem zapoměl
místo klaksonu bude píšťala
0/0
2.1.2006 11:53

baloun

Re: a ještě jsem zapoměl
A ty si tam budeš moci ohřát buřta
0/0
2.1.2006 12:47

vita

ze začátku
to bude nespolehlivý, bude se s tím zatím pohánět stahování oken, musej si na to dát pozor Ti co jezdí a maj loket z okna, aby jim pára ze sychráku neopařila pazouru
0/0
2.1.2006 11:52

Miroslav Pragl

Odpadni teplo
Vyuzivani "odpadniho" tepla resily jiz pred nejmene 20 lety tusim Hondy Civic rizenym vstrikovanim vody do valcu. Odparenim vody se zvysila komprese a zaroven chladil motor. Psali o tom tehda v casopise VTM, mozna bych ten clanek jeste nasel.
 
MP
0/0
2.1.2006 11:50

baloun

Re: Odpadni teplo
To, co popisuješ, není využívání odpadního tepla, ale jeho rychlejší odvod. Sloužilo (a slouží) to ke snížení teploty spalované směsi na začátku hoření, čímž se získá z jednoho zdvihu větší množství práce. Motor se tím určitě neochladí, spíš naopak - zvyšuje to nároky na chladicí systém. Ale hlavně to byla u F1 další "provozní náplň", kterou bylo možno po startu vypustit a tak vozu odlehčit pod povolený hmotnostní limit.
0/0
2.1.2006 12:28

Saman

Re: Odpadni teplo
Jenze kdzbzs trochu umel termodynamiku, tak bys vedel, ze tohle sice zvedne vykon u mortru, ale s odpadnim teplem to nema vubec nic spolecneho. A uz se to pouzivalo za valky u letadel. Tak ze ta Honda to taky jenom okopirovala.
0/0
2.1.2006 13:21

Sordid

Re: Odpadni teplo
...což je mimochodem totéž jako vstřikování oxidu dusíku u votunidel. Výkon to zvýší, ale zaky to poměrně drasticky vodkurví motor.
0/0
2.1.2006 16:06

MadDOG

Chabá snaha udržet spalovací motor jako dominantní pohon aut...
Nemyslím si že elektro úplně vyřadí klasický "palič"...třeba u sporťáků by to možná byla i škoda...heh...místo turba sada kondenzátorů:)) Ale jinak pánové z BMW se myslím trošku pozapomněli jestli chtějí toto "vylepšení" uvádět na trh v roce 2010...to už tu snad budem všici "lítat" na vodík a palivové články;)...s benzínem a párou by to vypadalo tak, že půjdem radši zkratkou, sice je to delší, ale zato horší cesta...
0/0
2.1.2006 11:49

Tony

Re: Chabá snaha udržet spalovací motor jako dominantní pohon aut...
Výhodou tohoto mechanismu je, že není závislý jen na vznětových/zážehových motorech. Jeho princip plyne z odvodu tepla z motoru. Pokud vím, palivové články+elektromotory jsou také zdrojem tepla, takže i v tomto případě by se to dalo použít. Otázka je, jak moc nákladný ten mechanismus je a jestli se to vůbec vyplatí.
0/0
2.1.2006 15:32

VITA11

Re: Chabá snaha udržet spalovací motor jako dominantní pohon aut...
Už en zajistit "lokální" zdroje levné energie a vymanit se ze spárů ČEZu. Mě rozhodně nebude v Bmw chybět zvuk motoru . Klidně vzzzzzzzzzzz ,když to pojede 100km za 40kč.
0/0
2.1.2006 20:10

Nifty

století páry
19. - pardon, 21. století, nazývané také jako století páry....
(Hliník se odstěhoval do Humpolce)
jen jsem zvědav, kde zase udělají soudruzi ze západního Německa chybu!
0/0
2.1.2006 11:41

regazzi

Re: století páry
No hlavně že český výrobky jsou bez chyby.....
0/0
2.1.2006 16:07

Basic

James Watt nevymyslel parni stroj jen ho zdokonalil ;-)
0/0
2.1.2006 9:08

Corwin_x

...
Parní stroj, síly zdroj... Vítejte v 19 století
0/0
2.1.2006 8:53

pacient24

Spotreba
Podle propočtů by měl Turbosteamer snížit spotřebu o 15%. To se vam zda jako hodne ? Kdyz vemu ty naklady na tenhle system a dalsi pripadnou starost s udrzbou, tak je to k nicemu, alespon u osobaku.
0/0
2.1.2006 8:43

Killbilly

Re: Spotreba
Presne tak naklady na vyvoj,konstrukci,problemy se spolehlivosti(typicke pro novou technologii)mi za 15% a 10kW nestoji,to same dokazaly takove ty vychytavky na skodovkach jako turbinka pod karbcem ci vstrikovani vody do valce apod.
0/0
2.1.2006 9:10

Anunnaki

Re: Spotreba
Ja se jiz tesim na dalsi krok. Zanedlouho budeme mik k dispozici velice levne, daleko lehci beterie, ktere pri zachovani rozmeru budou mit zhruba 5x vetsi kapacitu (bez pametoveho efektu a poskozovani). Pak nastoupi nova generace aut. Vsecho pres prevodovku rozvody a tak dale nahradi elektromotor pro kazde kolo zvlast, pricem kazdy bude dukladne sledovat prokluzovani a nastavovat si zvlast tah, rychlost od 0km/h az po 200km/h bude bez prevodu primo jen pomoci zapojovani/vypojovani vynuti v motoru. Maximalne vyuziti energie. Jo a dobijeni pres elektrovoltaicke clanky na strese + dobijeni na parkovisti pred barakem ze sloupu. Pripadne pak mozna bude fungovat system vymeny prazdneho clanku za plny na cerpaci stanici, jako kdyz doplnujes syfonove bombicky :). Uz aby to tady bylo.
0/0
2.1.2006 10:58

Jakester

Re: Re: Spotreba
Ještě by to chtělo zhruba 20 temelínů, každej bude sosat ze sloupu. A na zahradách nám potom bude svítit radioaktivní vyhořelý palivo.
0/0
2.1.2006 12:01

Killbilly

Re: Re: Spotreba
To je fakt,nevim proc tlucou porad lidem do hlavy ty elektromobily.Baterie se moc nezmenily za poslednich 100let,pochybuju ze dojde k prevratu zrovna ted.Elektrika se navic musi nejak vyrabet a vzhledem k tomu ze spalovaci motor ma efektivitu 30-35%,disl dnes uz pres 40% a vetsina elektriny na planete se vyrabi pomoci parni turbiny s efektivitou nizsi(nepocitam ztraty na transformatorech,vedeni vysokeho napeti,havarie atd.) nevim v cem by byla ta vyhra. Myslim ze hledaji jen neco co se da prodat.
0/0
2.1.2006 17:20

mára1234

Re: Re: Re: Spotreba
ucinnost parnich turbin je kolem 50%
0/0
2.1.2006 19:35

ELMER

OPRAVA
Poznámka: Steamer se obvykle překládá jako výparník a mezi číslem a symbolem % se nezařazuje mezera.
0/0
2.1.2006 8:38

destiny

Re: OPRAVA opravy
Dovolím si upozornit na rozdílný význam - 10 % (deset procent) a 10% (desetiprocentní)
Nicméně v článku je to jednou tak a jednou onak.
0/0
2.1.2006 8:44

SilverArrow

Re: OPRAVA
Tak se podivej do slovniku ... parnik = steamer, vyparnik = vaporizer, evaporator
0/0
2.1.2006 9:59

qox

hura
hmm, konecne, vzdycky jsem o tom premyslel, ale kdyz jsem nekomu svuj napad rekl, tak se mi lidi smaly. Konecne Nemci potvrdili ze nejsem jen snilek.
0/0
2.1.2006 7:29

KKK

Re: hura
Asi se to smály jenom mrtvoly.
0/0
2.1.2006 8:22

Vít

Re: hura
"tak se mi lidi smaly" A když se naučíš česky, přestanou se ti smát úplně :-)
0/0
2.1.2006 9:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.