Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola řízení: Jak přežít smyk na silnici

V okamžiku, kdy se vůz na silnici dostane do smyku, netrénovaný řidič začne nesprávně brzdit a prudce otáčet volantem. Jak se v této situaci chovat, zjistíte ve škole smyku. Zvládnout auto i v krizových situacích není jednoduché. Dostatečně se to naučit je jen otázkou praxe. Ale ta většině řidičů chybí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sxghkqlhky

jildshe

http://www.geocities.com/resort852coshatta/best-online-roulette.htm http://www.geocities.com/resort852coshatta/best-online-roulette.htm legality of online gambling <a href=http://www.geocities.com/resort852coshatta/best-online-roulette.htm>legality of online gambling</a> http://www.geocities.com/pcqueen353cape/winning-at-blackjack.htm http://www.geocities.com/pcqueen353cape/winning-at-blackjack.htm free gay strip poker <a href=http://www.geocities.com/pcqueen353cape/winning-at-blackjack.htm>free gay strip poker</a> http://www.geocities.com/pcqueen353cape/play-casino-games.htm http://www.geocities.com/pcqueen353cape/play-casino-games.htm free online casino gambling <a href=http://www.geocities.com/pcqueen353cape/play-casino-games.htm>free online casino gamblin

0/0
11.8.2006 3:35

vpxlczg

wpourswa

http://www.geocities.com/gaming137the/grand-hotel-blackpool.htm http://www.geocities.com/gaming137the/grand-hotel-blackpool.htm casino theme party <a href=http://www.geocities.com/gaming137the/grand-hotel-blackpool.htm>casino theme party</a> http://www.geocities.com/gaming137the/casinos-in-michigan.htm http://www.geocities.com/gaming137the/casinos-in-michigan.htm play free roulette <a href=http://www.geocities.com/gaming137the/casinos-in-michigan.htm>play free roulette</a> http://www.geocities.com/casino139gulfport/new-orleans-casinos.htm http://www.geocities.com/casino139gulfport/new-orleans-casinos.htm gambling game <a href=http://www.geocities.com/casino139gulfport/new-orleans-casinos.htm>gambling game</a> http://www.geocities.com/casino648casino/crap-

0/0
7.8.2006 6:57

smk

smyk s 4x4
Jeste bych rad zminil, ze kdokoliv jezdi se ctyrkolkou a dostane se do smyku (buh mu pomahej, ale opravdu se to muze stat), musi hlavne co nejrychleji SLAPNOUT NA PLYN! Pak je urcita sance, ze se pocitac opet chytne a smyk srovna - V opacnem pripade vam jiz neni pomoci a je to daleko horsi, nez smyk s predni nebo zadni napravou.
 
0/0
25.3.2006 3:32

Volant

Clanek o hovnu
hlavne ze pan Kinkor udelal reklamu tem spravnym firmam
0/0
19.3.2006 14:28

Eric

opravdu dobré rady...
V textu je tato rada: "...„Smyk zvládnete otočením volantu proti směru ujíždějící zadní části auta. Také musíte ubrat plyn a především nebrzdit," radí náš učitel.... U obrázku pak tato: "...Je nutné ubrat plyn a pokusit vybalancovat korekcí volantu, kterým točíme ve směru přetáčející se zadní části vozu. Je nutné reagovat rychle a volantem otočit na správnou stranu..." Dobré rady... Takže ve směru nebo v protisměru?
0/0
24.2.2006 14:24

Landy

Re: opravdu dobré rady...
záleží na tom, jestli je poháněná přední nebo zadní náprava
0/0
24.2.2006 23:42

Yper

Re: Re: opravdu dobré rady...
Na hnané zadní či přední nápravě nezáleží! Nastal-li už jednou smyk, tak jen vyšlápnout spojku a bojovat. Rozlišovat pření hnanou od zadní se vyplatí v prevenci proti smyku, abych věděl, zda mám přetáčivý či nedotáčivý vůz a věděl, z jaké strany smyk přijde a tomu  předvídavostí zabránil - např. při průjezdu zatáčkou - přizpůsobit rychlost, sundat nohu z plynu atd atd.
0/0
9.3.2006 9:41

Kalis

Re: Re: Re: opravdu dobré rady...

Točit proti smyku (ať přední nebo zadní nahon), není od věci, udělat si "manuální ABS" nohou...Driftu zdar !R^

0/0
15.11.2006 18:11

Yper

Re: opravdu dobré rady...
Tohle je totiž krása češtiny!!!! Příklad: jde-li mi zadek ve smyku na pravou stranu, točím volantem tedy ve směru přetáčející se zadní části - do prava. Jinak je to vlastně korekce celého vozu volantem ve směru proti točení zadní části vozu, protože vyvolává opačnou reakci - zastavení se přetáčivosti do prava a uvedení zadku do leva. Asi tak - já v té škole byl také a dokonce už 2x, takže vím o čem pisatel chtěl napsat.
0/0
9.3.2006 9:50

T.Lojza

Re: opravdu dobré rady...

To máš skoro jedno - pokud jsi se do smyku nikdy nedostal a nemáš zkušenosti tak stejně z tý silnice vyletíš - jediný co můžeš tak vybrat si tu správnou škarpu. Ale jinak citem poznáš na kterou stranu točit.

0/0
5.8.2006 12:02

CeSest

nacvik
pokud si chcete nacvicit smyk bez nebezpeci a mate odpovidajici vybavu (PC, slusnej volant, 3 pedaly) zkuste Live For Speed (http://www.liveforspeed.cz) Simulace samozrejme neni 100%, ale pro nacvik základních návyků je to dobry. a pak hura na zasnezene parkoviste (JEN SI PROBOHA NEMYSLETE ZE KDYZ NA POCITACI VYBERETE SMYK VE 150KMH TAK TO ZVLADNETE I V REALU!!!)
0/0
24.2.2006 14:19

Flig

Smyk...
Jak rika jeden soutezak: "Smyk? No proste to neres. Musis to drzet, drzet, drzet!" :-D S civilnimi vozy tuto metodu ovsem nedoporucuju :-)
0/0
24.2.2006 12:47

Shperhock

Mírně přidávat plyn
Jezdím s Favoritem a nejlíp se mi osvědčilo si před zatáčkou zpomalit a v zatáčce mírně přidávat plyn. Jet jen se sešlápnutou spojkou, tak se mi stávalo, že když bylo prázdné auto (čili lehký zadek), tak se na sněhu dostávaly do smyku zadní kola.
0/0
24.2.2006 11:16

a

Re: Mírně přidávat plyn
Já tu spojku nemám - "šlapací" auta nevedu. Jak se chovat s automatem?
0/0
24.2.2006 12:07

Shumway

Re: Mírně přidávat plyn
jak říkával náš učitel autoškoly....čím pomaleji do zatáčky vjedeš, tím rychleji z ní můžeš vyjet..... asi tak
0/0
22.3.2006 19:51

cybercub

zemřeš
nauč se řídit
0/0
24.2.2006 11:12

Ilona

proc spojku
Muzete mi prosim vysvetlit, proc se pri smyku ma vyslapnout spojka?
0/0
24.2.2006 10:52

Petr.

Re: proc spojku
Když sešlápneš spojku tak vyřadíš pohodn. Auto se trochu houpne na předek a tím se chytnou kola na přední nápravě. Tj. pomůže to k tomu, aby šlo auto zatočit. U zadní poháněné nápravy navíc při vyšlápnutí spojky netlačí kola auto mimo vozovku.
Tohle platí většinou v případě, kdy se při zatočení utrhne předek a auto jede mimo silnici. Při smyku z odstředivé síly (při projíždění zatáčkou) to chce spíš kontra volantem a ubrat.
Vše ale funguje při dodržení rozumné rychlosti a na něčem, čeho se mohou chytit kola. (Tj. zimní vzorek). Když pojedete rychle, nebo na ledu nebo na letních dá se jen modlit.
0/0
24.2.2006 11:10

Ilona

Re: Re: proc spojku
Jo, diky za info - procetla jsem celou diskuzi a nakonec tam i ta spojka byla nejakym zpusobem vysvetlena. Jak jsem zjistila, tak tech zpusobu, jak "zvladnout" smyk je tolik (a zaroven je tolik "typu" smyku), ze stejne pochybuju, ze bych nejaky vetsi smyk zvladla (nepocitam-li hrabani kol pri rozjezdu apod.).  Chce to praxi, ale tohle perfektne nacvicit snad ani nejde. Tak jen jezdit obezretne nebo pri naledi apod. vubec...
0/0
24.2.2006 11:17

Petr.

Re: Re: Re: proc spojku
Já ti to řeknu takhle. Protože jezdím různými auty tak jediná spolehlivá metoda je to vyzkoušet. Teoreticky vím co a jak, ale podstatnější je mít to zažité. Reaguješ ve zlomku sekundy a nemůžeš rozebírat vzniklou situaci, jde o reflex. Zásadní je odnaučit se ve smyku automaticky brzdit (krom hodin), to musíš mít zažité. Každé auto je jiné a jinak se chová. Platí obecné fyzikální zákony, ale tam to končí.
Vezmi auto na velkou plochu a zkus to. A nespoléhej na to, že když pojedeš pomalu nic se nestane. Může ti do cesty něco vběhnout, spadnout, uděláš rychlejší pohyb a je to. A dostaneš smyk klidně i ve 30 km/h a i z této rychlosti můžeš spadnout do příkopu. Hodně přípravy a trochu štěstí.
0/0
24.2.2006 11:26

Ilona

Re: Re: Re: Re: proc spojku
no prave ja mam obavy, ze v tom zlomku vteriny bych se rozhodla spatne, tak se snazim moc to nepokouset :-) kazdopadne zkusit si to nekde na volne plose, kdyz o nic nejde, je samozrejme dobry napad - zvysi se tim pravdepodobnost spravneho rozhodnuti v krizove situaci
0/0
24.2.2006 12:18

StandaS

Re: proc spojku
Uvědomte si, jaké působí na auto síly když auto zpomaluje - přesune se těžiště a tím se nakloní dopředu, opře se o přední kola a odlehčí se zadní kola. Zrychlování také přesune těžiště, ale tentokrát dozadu, přední kola odlehčí a zadní zatíží. => Z toho vyplývá, že pokud je auto ve smyku, ze kterého se dostanu nejlépe tak, že budu řídit, potřebuji zpomalovat, aby byla přední kola zatížená. => První důvod tedy je, aby se přední kola opřela o silnici a jejich natočení ovlivnilo směr pohybu vozu. Proto je také nutné nebrzdit, aby se mohla volně otáčet.
Druhý důvod následuje, pokud první nepomůže - potřebujeme zajistit běh motoru. Když se nepodaří srovnat smyk a auto se pohybuje směrem mimo silnici, případně následky nárazu sníží jen intenzivní brzdění - zvýší tření a auto zpomaluje. Takové snížení rychlosti může pomoci získat nad vozem kontrolu a v tu chvíli je potřeba mít možnost šlápnout na plyn - chcíplý motor je nám k ničemu. ;-)
0/0
24.2.2006 11:32

Ilona

Re: Re: proc spojku
Taky diky za vysvetleni..... ted uz jen ta praxe - je to jako u "normalniho" rizeni - teorie (byt perfektne zvladnuta) praxi nenahradi
0/0
24.2.2006 12:23

Roman

Re: Re: proc spojku
Stando to je vetšinou nesmysl.Tvé vysvětlení je pro všechny matoucí.
0/0
24.2.2006 12:42

Roman

Re: proc spojku
Ilono protože když zmačkneš spojku tak se ti roztočí kola všechna stejně a auto muže reagovat na korekce směru.
0/0
24.2.2006 12:38

willy

100 řidičů = 100 rad
Každý typ auta se chová trochu jinak. Stejné auto se chová různě na různých površích. Jinak se chová při jízdě s kopce či do kopce. Když naložím do kufru 2 metráky cementu tak rázem jedu v jiném autě. Jediná rada: vyjet v zimě někde za město nebo na opuštěné parkoviště a zkoušet a zkoušet. Třeba celý den. Poznámka pro Radka níže: bez elektroniky tě ze smyku přidání plynu určitě nedostane. A na ledu bez vyšláputí spojky = pojistná událost(myslím bez té elektroniky).
0/0
24.2.2006 9:38

fingo1

Seeslapnout brzdu a zatahnout pro jistotu i rucak. Pak staci uz jen otevrit prave okenko a jste v p.
http://ankety.czweb.org/anketa_5.php?id_an=8620&moz=55766
0/0
24.2.2006 7:40

Martin

misto skoly smyku lyzarsky vycvik
Lepsi nez skola smyku je casto lyzovat na sjezdovych lyzich. Zvlaste v dnesni dobe, kdy jsou sjezdovky same ledove plotny,  velmi dobre rozpoznate zbytecne vysokou rychlost , prudke zatoceni a zacinajici utrzeni od hran. Kdyz se parkrat vyvalite, ziskate uctu pred rychlosti a kluzkym povrchem. Kdyz jedete v aute, pocinajici smyk muzete rozpoznat v zadech  jeste drive, nez se stane nezvladatelnym !
0/0
23.2.2006 22:52

Tom

Pomalu točit volantem
Největší zážitek na škole smyků pro mne byla zkušenost s vyhýbáním se stojící překážce při sjezdu z kopce. Jedete z kluzkého kopce, tudíž brzděním nezastavíte. Před vámi stojí auto, do kterého to napálíte. Musíte překážku objet a vrátit se do své poloviny vozovky, abyste neskončili v autě z protisměru (to celé ještě vylepšeno pikantní zatáčkou v patě kopce). Jediný způsob, jakým to šlo projet, bylo postavit se na brzdu (v autě s ABS) a pomalu otočit volantem do leva. Auto jede ještě půl vteřiny, než přední kola zaberou. Než dokončíte vyhýbací manévr, musíte pomalu otočit volantem na druhou stranu. Auto přitom stále ještě zatáčí doleva, než se zase po chvilce chytne a začíná točit doprava. V předstihu zase musíte natočit kola do původního směru, abyste to srovnali v původním pruhu. Připadal jsem si jak na tankeru, který začne měnit směr až týden poté, co hnete kormidlem. Když volantem trhnete rychle nebo jej podržíte natočený o chviličku déle, máte ihned  hodiny.
0/0
23.2.2006 18:32

D

Re: Pomalu točit volantem
nekecej
0/0
24.2.2006 8:01

KocuR

Lepe je smyk nedostat
Rad bych tady videl clanek "Jak se vyvarovat smyku na silnici". Ikdyz zcela v soucasnem duchu je reseni nasledku, nikoliv pricin. Bohuzel se soucasnou kvalitou nejen dopravniho znaceni asi nic jineho nelze.
0/0
23.2.2006 17:04

jirka

smyk
Jeste mne prosim poradte co delat pri smyku auta s prednim pohonem pokud se dostane do smyku zadni naprava diky
0/0
23.2.2006 15:11

smykař

Re: smyk
srovnat kola do směru předpokládaného výjezdu ze zatáčky - tedy po silnici - a citlivě přidat plyn. nebrzdit.
0/0
23.2.2006 15:18

Phantom2005

Re: smyk
Nezáleží na tom, která náprava je poháněná - důležité je vyšlápnout spojku, nebrzdit a citlivě a hlavně včas dát správné kontra volantem. Když už ten zadek překývne a auto jde do hodin, tak naopak brzdit vší silou až do úplného zastavení auta. Pokud ti ujíždí zadní náprava, tak zřejmě ani pod tou přední není povrch ideální a pokud začneš přidávat plyn, tak můžeš skončit se smykem všech kol, bez možnosti auto nějak ovlivnit.
0/0
24.2.2006 8:57

badger

uz to tu
tusim bylo, ten clanek jsem stoprocentne uz nekde cetl driv
0/0
23.2.2006 14:40

Bagr

smartik
Na smyky je super auto maly Smart. Sice ho rozhodi kazda dira v silnici, ale diky malemu rozvoru a ESP se sam zase rychle srovna. Navic ma nahon dozadu, takze i pri prosmekavani do kopce na ledu je dal normalne riditelny. Lepsi jsou snad uz jen ctyrkolky...
0/0
23.2.2006 14:12

Aleš

Nedotáčivý smyk
Nemělo by být u nedotáčivého smyku radši napsáno, že u aut s předním pohonem se musí spíše mírně přidat (s koly natočenými do zatáčky) než ubrat ?
0/0
23.2.2006 12:37

pavel

Re: Nedotáčivý smyk
teoreticky ne. pri ubrani plynu ci lehkem brzdeni se ti vic zatizi predni naprava, tedy je vetsi pritlak na gumy, ktere v tom okamziku lepe vedou stopu
0/0
23.2.2006 12:42

JirkaK

Re: Re: Nedotáčivý smyk
souhlas, s tímhle smykem sem se potkal 2x, naštěstí v nižší rychlosti, v jednom případě (souvislá vrstva sněhu) stačilo ubrat, na mokru ve vyšší rychlosti pomohlo drobné brždění s ubráním plynu...
Přidáním plynu by auto v nedotáčivém smyku spíše ještě více odmítalo zatočit.
0/0
23.2.2006 12:56

atnarfus

Re: Re: Re: Nedotáčivý smyk
stačí si to na prázdném parkovišti vyzkoušet, stačí během zatáčení přidat plyn a auto už jede i se zatočenýma kolama skoro rovně, zrovna tak stačí přibrzdit a už se zase jede rovně řidít auto se prostě dá jenom pokud se kola po povrchu odvalují, prokluzující, nebo zablokovaná kola prostě auto nezatočí
0/0
23.2.2006 14:47

MP

Re: Nedotáčivý smyk
Taky bych rekl ze ne. Pokud pridas nebo zabrzdis tak si snizujes prenesitelnou bocni silu a tudiz tomu smyku pridavas. Tady bych spis rekl, ze mas jen vyslapnout spojku a modlit se a nebo narovnat kola a pak brzdit. Nejjednodussi zpusob jak si vyzkouset nedotacivy smyk je v ostre zatacce dat plny plyn a razem jdete ven. Kdyz mate naslaplyho naftaka jde to snadno :-) Pokud se mylim, tak meopravte. Cau.
0/0
23.2.2006 13:00

KocuR

Re: Re: Nedotáčivý smyk
Mas pravdu, jenom s tou spojkou bacha, jak nemas ABS tak plati nemackat spojku ani brzdu, jenom ubrat okamzite plyn - s citem - u silneho dieslu ti to jinak vyhodi zadek. Predni kola do smeru jizdy. Na brzdeni rovno je misto jenom pred zatackou.
0/0
23.2.2006 17:16

Vodic

Re: Nedotáčivý smyk
Jednoznacne ubrat. Sotva napadne trochu snehu, tak uz jdu blbnout :) a pridani plynu opravdu nepomaha. Auto pak jede jeste vic rovne. Naopak pri ubrani se vzdycky hned "chytne".
0/0
23.2.2006 14:15

Radek

Re: Nedotáčivý smyk
Přesně tak, nedavno se mi to stalo na horach - mirne jsem pribrzdil pred prudkou zatackou a auto se stalo neovladatelny - pridani plynu me vytahlo z kase, jinak jsem se pekne zmuchlal... Kdyz jedete jen kolem 40 a na plynu skoro nestojite, jedinou sanci je pridat plyn (pokud mate predni nahon :o))
0/0
23.2.2006 14:27

oslik75

Re: Re: Nedotáčivý smyk
Píšeš přesně tak, ale nemáš pravdu, přidání plynu tě vytáhne z kaše, jen když máš čtyřkolku, jinak u předního náhonu platí vyšlápnout spojku, tím se sníží otáčky kol a vzorek se chytne, váha se přenese na přední nápravu... Nepřidávat, nebrzdit, jen snížit otáčky, řídit a pouze přibržďovat. Zkus si to někdy na vlhké nebo namrzlé Jižní spojce ve  120 - když přidáš, jdeš do svodidel, když vyšlápneš spojku, auto se trochu zhoupne a drží (teda pokud to není zrcadlo...). A při prudkým přidání naopak začneš i v týhle rychlosti hrabat (pokud máš kiloNewtony:-). Určitě je škola smyku dobrá věc, spousta lidí pozná, že když se opravdu překročí hranice a poruší gravitační zákony, je to v pr.deli a s autem se neudělá vůbec nic...
0/0
23.2.2006 14:44

Radek

Re: Re: Re: Nedotáčivý smyk
Ve 120 urcite pomuze pustit plyn, ale zkus pustit plyn, kdyz jedes na snehu neovladatelne z kopce a na plynu nestojis, pred tebou zatacka. Bez pridani plynu jsi ve skarpe. Presne tohle se mi stalo. Auto jede neovladatelne z kopce, kdyz budes jen tocit volantem nic se nestane, kdyz vyslapnes spojku naopak jeste zrychlis, kdyz slapnes na brzdu jdes do hodin! Jsou to dve ruzny situace.
0/0
23.2.2006 14:59

koulars

Re: Re: Re: Re: Nedotáčivý smyk
Presne takovy jsou moje zkusenosti, nedovedu si predstavit, ze bych v takovy situaci vyslap spojku. Citlivym pridanim se auto okamzite chyta a jedes kam chces.
0/0
23.2.2006 16:10

Radek

Re: Re: Re: Re: Re: Nedotáčivý smyk
Presne. Staci vytocit kola a mirne pridat. Ja kdybych tenkrat nepridal mirne plyn, tak uz jsem pekne pomackanej... Auto bylo zcela neovladatelny.
0/0
23.2.2006 16:18

Andee

Obrázek
Jen nechápu, proč je jako ilustrační fotka použitá Honda Accord s VSA stabilizačním systémem, protože ten udělá pro "ustání" smyku rozhodně víc než 99% řidičů
0/0
23.2.2006 11:37

TV

Jak přežít ...
Nepotkat Tatru v protisměru
0/0
23.2.2006 11:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.