Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Václav Král - člověk, tvůrce, učitel

Modely aut, plakáty, kreslířské návrhy, studie a skici různých vozů, tramvají, motocyklů i hračky od designéra Václava Krále mohou od dnešního dne spatřit návštěvníci Středočeského muzea v Roztokách u Prahy. Výstavu, na níž jsou například originální projekty automobilů s nízkou spotřebou OVO 1992, tříkolového osobního vozu nebo elektromobilu Frogis, plánoval původně Král ke svým sedmdesátinám. Loni 26. října ve svých devětašedesáti letech však nečekaně zemřel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Christo

.
Netrpim nemoci obhajovani vseho ceskeho, ale nekteri diskutujici by se meli nad sebou zamyslet, kdyz kritizuji Krale.  Vazeni Kral narozdil od vas alespon neco malo dokazal. Tu tatrovku jsem videl nekdy kolem 90. roku a musim rict ze oproti S130 to byl celkem velky odvaz. Samozrejme nemuzeme to srovnat s treba Ferrari atd., ale kdyz si uvedomime v jakych podminkach to delali..
0/0
7.3.2006 13:26

Vendula

Re: .
Omlouvám se za jakoukoli kritiku "Krále Designérů"! Skutečně, stvořit něco atraktivnějšího než S130 vyžaduje krativního ducha, před kterým se musi v hambě krčit i ten Michelangelův nebo Pininfarinův... Jinak pokud vy "šaškové z kotliny" chcete vidět dobrou práci českého auto designu, tak se začněte zajímat třeba o jméno Sodomka... Jenže ten nepůsobil za těch vašich milovanejch komančů, takže toho po vás chci stejně moc
0/0
7.3.2006 19:04

Dreadnaught

Re: Re: .
Asi tak Vendulo. Myslím velmi málo lidí, pokud vůbec někdo, co tě tady sjelo má alespoň představu jak se vytváří design moderního automobilu. A tvrdím že to nevěděl ani pan Král. Sodomka je skutečně příkladem zdařilého českého designu, ale mám-li dát příklad z novější doby, je mým oblíbencem v oblasti designu člověk který vlastně design nedělal pro design a přesto tvořil bezděčně krásné stroje - je to ing Mikula, tvůrce například úžasné Z-50 , která je pro mě do jisté míry etalonem účelového designu. Podle mě jeho práce nesnesou srovnání s Královými, ačkoliv Král byl minulou nomenklaturou určen být designérem a Mikula nikoliv...
0/0
7.3.2006 19:42

Vendula

Re: Re: Re: .
"fifty" rules
0/0
7.3.2006 20:01

Dreadnaught

Re: Re: Re: Re: .
Je zajímavé a potěšitelné narazit na ženu která rozumí (dělá do ?) designu. Neprozradíš o sobě víc?
0/0
7.3.2006 20:42

Dreadnaught

Re: Re: Re: Re: Re: .
Měl jsem samozřejmě na mysli tento specifičtější průmyslový - strojní design...
0/0
7.3.2006 20:43

Vendula

Re: Re: Re: Re: Re: .
víš, raději ne  a navíc tomu rozumím pouze velmi povrchně. Vím kdo byl Král, vím přibližně co dělal a co se dělalo v jeho době ve světě ( znám dokonce i Z-50, to byl SVĚTOVÝ stroj). Nemyslím, že člověk musí být zrovna designér, aby o tom mohl mít trochu pojem a samozřejmě VÍM, co se mi líbí a nepotřebuji ničí názor na to, co se mi líbit má a co ne a už rozhodně nepotřebuju názor zdejší lůzy, která by mě nejradši uvařila v horkém oleji za to, že nepadám na zadek před jejich komunistickou světoborností. Když teď napíšu "Bertone" nebo "Zagato" (nebo dokonce Sbarro), tak si tyhle soudružské mozkovny budou muset vlézt na net a pracně zjišťovat, jestli se náhodou nejedná o někoho z reality show - při neznalosti světové řeči úkol to nelehký. Good luck kašpárci... Jinak díky ti za zastání i za pokec
0/0
7.3.2006 21:00

Jiřik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: .
Bertone karosoval Škodu Favorit, což ví hodně lidí, kteří se o to aspoň nehtíkem zajímají.
A co víš Ty o jménech jako Jan Žáček (Škoda 720, dokončil Giugaro), Josef Brokeš (Škoda 740, čistě česká záležitost), Jaroslav Kindl (Škoda 780, dotažená Bertonem), František Kardaus, Vladimír Popelář, Josef Chalupa, Zdeněk Kovář (Tatra 603), Vlastimil Výborný (Tatra 625), Jiří Španihel (Tatra 700-2), karosáři z Tatry Bratislava, co Ty víš o týmu tvořícím Tatru 138/148 apod.?
0/0
1.4.2006 13:11

CHRISTO

Re: Re: Re: .
Ehm a vis jak se vytvarel design automobilu za totace? Mame jen tyto svetla, jiny narodni podnik PAL neumi vyrobit, mame tyto pneumatiky, jiny narodni podnik Barum neumi vyrobit, mame jen tyto plechy, jine np VSZ neumi vylisovat, mame jen tyto skla atd... a udelejte nam auto splnujici socialisticke myslenky pohodlneho cestovani, nejlepe zadarmo, jo jeste to auto musi byt levne pro siroke masy.. pokud Vas navrh bude schvalen UV KSC dostanete odborovou dovolenou v Bulharsku... a vy tu srovnavate Krale s Bertonem nebo Sodomkou...
0/0
9.3.2006 15:35

CHRISTO

Re: Re: .
Vendulko, kolik ti je prosim let? Odhaduji tak dvanact let (nejspis jiz umis cist a nahodou si nekde narazila na jmeno Sodomka, ale v dejepisu ses jeste nedostala k modernim dejinam.)  Pokud muj odhad tveho veku sedi, pak se budu pro tebe snazit najit pochopeni. Ale jinak srovnavat jmeno Sodomka a Kral je uplne zcestne. Sodomka pusobil hlavne za prvni republiky, mel moznost tvorit ale hlavne mel moznost realizace. Kral pusobil za totace, sice moznost tvorby mel taky ale o realizaci si mohl nechat zdat divoke sny.  Sodomka byl nesporne lepsi designer aut nez Kral ale nedovolil bych si tvrdit ze byl nadanejsi. To ze Kral nekdy skoro za totace vymyslel a na koleni smontoval supersport Tatry povazuju za nadlidsky vykon. Vis Vendulko jak vypadal supersport v ceskoslovenskem podani? Byla to skoda 110R (i kdyz celkem libovej design) s motorem 1,1l nebo skoda Garge s motorem 1,3l a v teto dobe prijde Kral se svoji Tatrou. Vendulko chce to min kecat a vic tvorit..
0/0
9.3.2006 15:18

Ing.Hloupý

Dobrý design
Dobrý design zvýšuje líbivost výrobků a tím hlavně jejich prodejnost........neznám jedinou věc od pana Krále která by byla masově prodejná.....ani otvírák na pivo s jeho designem, o autech ani nemluvim.....spíš na mě působil jako člověk, který slepil jeden laminátový hybrid a z toho chtěl být slavný.....na druhou stranu je jeden z mála, co před 89 měl snahu něco dělat.....po 89 však zjistil, že nebyl tak dobrý, aby se doma či v zahraničí jakkoliv prosadil.......jeho design neměl zvuk, aby se uživil, tak raději učil...........
0/0
6.3.2006 7:51

Judas Priest

Re: Dobrý design
Sám bych to líp nenapsal. Pod tohle bych se mohl podepsat. Pana Krále jsem poznal jako student a a taky se s ním několikrát dost ostře pohádal. Pro mě nebyl a nikdy nebude žádným vzorem.
0/0
6.3.2006 17:01

Yaroukh

Re: Re: Dobrý design
Ja ho neznal osobne, jenom jeho dilo. Ale pro ten humbuk, co se kolem nej dela, mam vzdycky nutkani znovu se ozvat za tu mensinu, ktera ho nepovazuje za zadneho genia.
0/0
6.3.2006 22:14

Vendula

nezlobte se na mě, ale
on se tu spíš opět projevuje český "Mee Too!" syndrom. Václav Král byl JEDINÝM designérem, který tu v před rokem 89 VŮBEC NĚCO DĚLAL. Neříkám, že to bylo špatné, ale "měřeno světem" nic mimořádného.
0/0
5.3.2006 13:09

Šemík

Re: nezlobte se na mě, ale
Chudinko, zapni si pod peřinou robertka pusť si k tomu nějakou slátaninu v TV a hlavně mlč.
0/0
5.3.2006 16:11

troll

Re: Re: nezlobte se na mě, ale
Ty couro a co sy dokázala ty ? Maximálně starýmu vyhonit ptáka viď ?
0/0
5.3.2006 17:50

veeger_x

Re: Re: Re: nezlobte se na mě, ale
No tak vzhledem k vašim reakcím a galantnosti, slečna vyhrává KO. Po technické stránce pak má o Václavu Královi mínění možná střízlivé, ale nikoliv zcestné. Nemožnost plné konfrontace se světem a jen průměrný technický vývoje v rámci východní Evropy designerovi prostě ublížily, to je fakt - proto také zůstává dodnes sporná i otázka jeho skutečného talentu. V rámci jeho profese však věk není na překážku a možná proto je zarážející, že ve chvíli, kdy po revoluci mohl udělat největší díru, do světa, jakoby žil jen ze své minulosti. Dost málo na to, aby jste uráželi v diskusi (a nadto ještě ženu) za účelem velmi slepé obhajoby Královy osoby.  
0/0
6.3.2006 13:18

Yaroukh

Re: Re: Re: Re: nezlobte se na mě, ale
pod to se podepisu
0/0
6.3.2006 22:37

milan30

Nezlobte se na mě, ale
Tvoje:"Mee too!" platí ale asi jen pro Tebe..... zajímalo by mne, jestli po Tobě, stejně jako po mě, vůbec někdo, kromě našich nejbližších, vzdechne. Většina designérů a techniků ví, kdo to byl Král, co dokázal, právě v těch podmínkách "svobodného povolání", za komunisty a po něm. Když zemřel, odešel pan Král Designér.... byl to sice "dědeček", ale měl a pořád má, co říct. Tak si to promysli, než něco plácneš.
0/0
5.3.2006 18:45

Dreadnaught

Re: nezlobte se na mě, ale
100% souhlas s Vendulkou. Nevím kolik z vás pana Krále osobně poznala. Já tu čest měl a jako génius na mě zdaleka nepůsobil. Spíš jako zpátečník odmítající modern způsoby designu. A jeho výtvory? Ehm Tatra V8 MTX působí, odhlédnete-li od svého maločešství a "játakysmu", jako hrubě otesaná krabička na mýdlo. Žádnej zázrak.
0/0
5.3.2006 19:45

Dan

Re: nezlobte se na mě, ale
Naprosty souhlas. Tohle opevovani lokalnich radoby hrdnu bez skutecne znalosti je tak priznacne pro dnesni Cesko. Me uz ta zatuchlost z kotliny vypudila a podibne diskuze me utvrzuji v tom ze vracet se nema smyslu. Necham sve deti vyrustat v normalnejsi spolecnosti.
0/0
6.3.2006 20:06

Petr

Král Václav
Já jsem v době jeho smrti byl v zahraničí, tudíž nevím, jaká byla věnována v mediích pozornost tomuto vyjímečnému člověku. Bojím se, že velmi malá, protože když jsem zjistil co se stalo, nikdo z okruhu mých známých o tom nevěděl. Dokonce mnoho lidí vůbec neví kdo to byl. To je bohužel pro Čechy typické. Čest a sláva Králi Václavu
0/0
5.3.2006 1:21

krakra

Re: Král Václav
Ano máš pravdu, přesně tak to bylo. Řekl jsem to bývalému zaměstnanci Jawy - tam Král praoval (spolupracoval) asi naposledy - také o tom nevěděl (na druhou stranu jsem mu to říkal krátce po jeho úmrtí). Češi začínají hloupnout, vědí kdo je to Vladko, Vlasta Horváth, ale Král jim nic neříká.
0/0
5.3.2006 9:40

Šemík

Re: Re: Král Václav
 Taky souhlas. Čest památce pana Krále.
0/0
5.3.2006 16:09

iuos

hmm
a kde se o něm měli lidi dozvědět? Kdybych kdysi nečetl VTM, tak jsem o něm taky neslyšel...
0/0
6.3.2006 10:17

Andee

???
Tohle téma tu dlouho nebylo...
0/0
4.3.2006 19:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.