Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Moskvič : 14 let se sovětskou amerikou

Leninovy saně, ruská "amerika", moskal... vozy z Automobilových Závodů Leninského Komsomolu dostávaly různá jména. Auto s nezaměnitelnou a velmi stylovou karoserií se stalo terčem mnoha vtipů a legend. Jezdil v něm vážený doktor Sova do nemocnice na kraj města, nechyběl ani v rallye. 14 let s Leninovými saněmi aneb moskvič na vlastní kůži - Vše o moskvičích!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kkk.

Taky jsem strávila dětství v Moskviči

Kam moje paměť sahá, vlastnila naše rodina tři. Ten nejstarší byl dost nespolehlivý, díky čemuž s ním byla mimořádná sranda, jezdil podle nálady a člověk si nikdy nebyl jistý, zda dojede. Historky by vydaly na menší knihu. Dva mladší (r.v. 1977 a 1979) nám slouží dodnes. Dokonce jsem s jedním z nich začala nedávno jezdit a musím říct, že se mi to zalíbilo. Jediné, co mu můžu vytknout, je spotřeba. Jinak ale MOSKVIČŮM ZDAR! ;-D

0/0
12.10.2007 22:42

Marcela

koupím motor do moskviče 408

na jižní Moravě. tel 605133002

0/0
2.10.2007 21:45

Marcela

Koupím chladič do moskviče 408

Dobrý den, koupím chladič do moskviče 408, trasa Brno a Zlín. Tel. 605133002

0/0
2.10.2007 21:32

Pavel

sháním

sháním takové vozidlo moskvič 408 do rv.69 s tp a spz pokud se ho někdo chce zbavit nechť mailuje na pvl.75@seznam.cz nebo volá na 607229053

0/0
17.3.2007 20:55

vaana

film "RALLYE MODRY PRUSMYK"

nekolik lidi v diskuzi s nostalgii vzpominalo na tento film, mam ho v divx, kdo by mel zajem, napiste: van77@seznam.cz

0/0
13.3.2007 14:36

rebbe

Opel Rekord přejmenovaný na Moskviče

ty první poválečné vozy byly montované ještě z ukořistěných dílů. Později vyráběné už byly plně v sovětské kvalitě.

Na tehdejší dobu solidní auto s velmi jednoduchou technikou, opravil jej každý kovář.

0/0
9.3.2007 18:18

Radek

shanim film Rallye modrý průsmyk

Opravdu bych chtel znovu zkouknout fil   Rallye modry prusmyk

0/0
5.3.2007 15:30

vaana

Re: shanim film Rallye modrý průsmyk

mam jej v puvodnim zneni, bez titulku, divx, dalsi na mail:van77@seznam.cz

0/0
13.3.2007 13:57

marek

vdaka za moskvic

bol som sice maly ked sme vlastnili moskvic, ale jedno viem - "postavili" sme s nim cely rodinny dom, teda neodviezol len to co velkostou donho proste nevoslo (napr. 6 metrove zelezo). Teraz jazdim na felicii a je pravda, ze ju nesetrim, ale urcite si do nej nedovolim nalozit napr 500kg cementu - s cim moskvic problem nemal. Takze moskvic naozaj splnal to co ma splnat auto - sluzit

0/0
20.10.2006 10:13

perses

světla

už si to přesně nepamatují. měl Moskvič nožní přepínač dálkové/tlumené světla?

0/0
4.8.2006 12:12

fjmikes

Re: světla

Mel jsem 408 a tam se svetla prepinala nohou. Na to si pamatuji velmi presne.Mel jsem ho od roku 1967. Na zacatku nez jsem se naucil jsem ho nekolikrat nenatocil, ale potom i pri      -25C, plny sytic trikrat frtana s plynem a na jendo otoceni klickem chytnul. Jenom jednou me nechal v Praze na holicka, kdyz mi praskla zadni poloosa. To vse. Jinak nesmitne spolehlive auto.

0/0
10.8.2006 22:49

Co s prachama?

Jo, to je/bylo fajn vozidlo

hlavně, když koroze už vylézala na světlo a kastle byla obitá pozinkem s nýtama...

Nevíte co s prachama? V KPK autoopravně vám od nich pomůžou! http://jirikovice.5u.com

0/0
11.7.2006 11:15

Miroslav

masivních maticích M22

Označení šroubů a matic se neděje podle šestihranu pro klíč , ale podle velikosti závitu.

Matice M22 možná bude mít na kolech nákladní Tatra.

Jinak mne článek pobavil.Málem jsem si Moskviče taky koupil.8-o

0/0
30.6.2006 11:16

kanah lachim

trochu nepřesné

motor je původem FORD někdy  kolem roku 1938 a dostal se do Ruska jako součást repatriací za II. světovou válku

0/0
27.6.2006 15:20

šejba

Re: trochu nepřesné

Nepřesnost je na vaší straně. Motor 1,5 OHC je koncepce BMW. Vy máte na mysli motor 1.36,  který je od Opla. 

0/0
11.7.2006 9:49

Rpman

Re: trochu nepřesné

Je to BMW z roku 1939

0/0
3.8.2006 8:12

VIFON

Re: Re: trochu nepřesné

JE TO BMW, ALE PODSTATNĚ NOVĚJŠÍ, V ROCE 1939 MOTORY OHC MOC NELETĚLY.

0/0
16.9.2006 12:52

Jakub

Jakub Hlavka

VAhoj

0/0
16.5.2006 14:21

Adam

Super kara!

Na podzim jsem koupil 408 v peknym stavu,a ted prosla technickou,sakra jak ja se tesim az sni budu jezdit!!!!Kdyby se nasel nekdo kdo ma na pude,v garazi nebo seniku palubku klido i z 412 ozvete se,ta ma uz je spatna.

0/0
28.4.2006 19:33

Milan

Ruskej "plamen"

Zdar lidi. Trochu zírám, kolik lidí mělo takovou káru! I můj strejda měl zelenýho Moskviče. Ale já, dítko fikané jsem raději jezdil s druhým strejdou, který měl černou Tatru 603!! Asi už tehdy mě lákal zvuk osmiválce!

0/0
24.4.2006 22:16

Jirka

Jóó, Ragulin....

Pěkně napsanej článek. Mohu se pod něj podepsat...

Na Moskalu (1360( jsem vyrostl. Naši ho koupili když jsem byl kluk. Projeli jsme s ním republiku, několikrát Rujana, Balaton. Chvilku trvalo než se rozdýchal, ale když už jel, tak kopec nekopec... :-)

Když mi bylo 18 a uděla jsem řidičák, proháněl jsem ho já. Jsem 1970...

0/0
17.4.2006 21:30

Jirka

Re: Jóó, Ragulin....

Jo, abych nezapomněl... Měli jsme tohohle...

http://auto.idnes.cz/foto.asp?c=A060309_115123_auto_ojetiny_fdv&r=auto_ojetiny

0/0
17.4.2006 21:34

tomáš

M 2140
Vyrůstal jsem sním, byl to náš Boris, a nikdy na něj nezapomenu. Neuvěřitelný tahoun, plný pohodlí a prostoru.Vozil nás spolehlivě po celé východní a později i západní Evropě, zavítal i na Gros- Glockner, Chorvatsko, vodácké výpravy se 3 kanoi na vozíku, vždy v plném obsazení a v pohodě. Zimní dovolené na horách i přeprava všeho, co si lze představit nebyla problémem. Síla jeho srdce byla dobře skryta pod "pancéřovým" pláštěm, ze kterého znaly jen záda všichni konkurenti včetně favoritů. To srdce přestalo bít po 200tis. km, kdy praskl pístní čep a ojnice vyrazila do bloku motoru 2 díry velké jako pěst. Škoda...
0/0
20.3.2006 23:05

milan

0/0
15.4.2006 9:26

žufužík

moskal
měl jsem moskviče řadu let a nedal jsem na něj dopustit. měl jsem problémy s gumičkou na jehle karburátoru, takže jsemv se naučil bleskově sundávat víčko karburátoru. nemohu si pomoci, ale karoserie 2140 se mi stále líbí.
0/0
17.3.2006 17:44

Jarda

Re: moskal
Také jsem na Moskalu začínal a vzpomínám v dobrém.Mnoho z toho,co popisují v článku si pamatuji.Největší problém byl neuchlastat ho,pokud se to podařilo,bylo vyhráno.Dále si vzpomínám na startování se zapadajícím startérem.Vždy,když se zasekl,tak jsem vzal kliku na startování a současně jsem do něj bušil a zároveň startoval.Šlo to vcelku snadnu,neboť spínací skříňka byla vlevo vedle volantu.U většiny jiných aut by člověk musel mít obě ruce o půl metru delší!
0/0
19.3.2006 15:25

ferdo

skvelý článok
ďakujem za spríjemnenie chvíle ...
0/0
17.3.2006 10:34

Filip

Re: skvelý článok

Rád jsem si přečetl článek ač v moskviči jsem v životě nejel ale jako malý kluk jsem do nich vždy koukal a moc se mi líbila tlustá koženková sedadla a u modelu 1500 palubka.Jako letitý uživatel žigulů doporučuji proti korozi mastit a mastit.Stačí to natřít nebo nastříkat nějakým olejem,když neni peněz nazbyt aspoń tím vypuštěným z motoru(Bursík mě zabije)

0/0
19.6.2006 17:22

Pavel

to byly časy
taky jsem začínal v 18 letech na našem rodinném Moskviči 2138. Jediné závady (kromě koroze zadních lemů blatníků) byly propálený výfukový ventil, uklepaný drát od dynama (později jsem zaměnil za alternátor ze Škodovky a tím ušetřil dobrých 5 kg). Korozi se dalo ředejít tím, že po zakopení bylo nutné natřít vnitřky blatníků a celý spodek tlumexem. Pak to vydrželo léta. Jinak na něj vzpomínám rád. Například v zimě na hory je to super auto. Vyjede to kamkoliv. Vzpomínám si, že jednou na parkovišti se do měl opřela Š120. O hranu předního blatníku Moskviče si promáčkla o dobrých 5 cm dveře. A jak na tom byl Moskvič? Stočilo seškrábat z netknutého blatníku lak z oné Škodovky.
0/0
15.3.2006 12:34

Pavel Šavel

Ragulin 1500 a já
Měl jsem v zaměstnání "za hlubokého míru a socialismu" možnost, vlastně to byla občas nutnost, jezdit s "patnáctkou" Moskvičem,přezdívaným Ragulin.První jízdy, to bylo jen oťukávání,protože privátně jsem jezdil se Š 120 LS. Kdyžt jsem ale shledal, že R. jde na trojku devadesát,  hravě předjiží a perfektně brzdí (ač přitom šel vždy "na čumák"), dával jsem mu co proto. Spotřebu jsem moc hlídat nemusel, protože šéf tvrdil vždy, že ruský auta u nás podle norem spotřeby nikdy nemůžou projít a vždy to nějak zdůvodnil. Pět lidí, plný kufr zavazadel, na střeše (prosím, bez nosiče, motouzy protažený skrz okna) přivázaný koberec v obalu jsme jeli z Prahy do Č.Budějovic přes Příbram za čisté dvě hodiny.Na záda nám dýchala jen T 613 našeho generálního, jejíž řidič ale jezdil max. stovkou,protože u Tatry se spotřeba hlídala silně. (Kupodivu,byť byla jen pro "generála"). Vozli jsem v R. i ovoce bez bedniček a dokonce i písek. K tomu účelu byly v kufru již dříve vyvrtány dva otvory ve dně a vyba
0/0
15.3.2006 12:30

franta

jo jo
jsou to naprosto husty auta s nznicitelnym motorem. Jak vyrobis moskvice? vezmes poradnej ingot vydlabes do nej diru a nasadis na nej kola a jednoduchej blok motoru :-) Mel jsem ho rad, bylo to auto, ve kterym me privezli z porodnice, ve kterym jsem poprve s vyrazenou rychlosti pred chalupou z kopce ridil, ve kterym jsem byl poprve v Německu ;-) pred peti lety mu shnila podlaha, tak jsme ho rozrezali a postavil z nej trakturek na pole co ma deda za barakem....jj nesmrtelny stroj
0/0
13.3.2006 23:03

Kanál

Ruské stroje-paráda:-))
Jsem sice ročník 1980, ale s ruskými stroji jsem si užil dost legrace. Když jsem v 18 udělal ŘP, koupil jsem si Ladu 2101 s 1300 motorem ročník 1977. Chtěl jsem nějákou starou šunku na vyježdění, a nechtěl jsem Schade 120, takže moc na výběr nebylo. Ladu jsem koupil za 10000 od prvního majitele, staršího pána, koupená byla v ČR a měla najeto poctivých 78000 km dokladovaných knihou jízd - sešitem z roku 1977 v němž byly poctivě napsány všechny jízdy normální tužkou-prostě neuvěřitelné...Ladu jsem kupoval v únoru, kolem 30 čísel sněhu, a dosavadní zkušenosti jen s Felicií a Favoritem.. Kupec mi vůz předal, dovezl se domů, a já jel zpět. V první zatáčce mi nenaložená záď ujela metr doprava a doleva, a pak jsem 20km rychlostí dojel před dům...Pár večerů jsem jezdil na prázdné parkoviště, a trénoval řízení ruského stroje:-))) Dva pytle písku do kufru pak mé sžívání se s ním a zimou celkem pořešily:-))
0/0
12.3.2006 18:38

Kanál

Ruské stroje-paráda:-)) 2
Jezdil jsem s Ladou 5 měsíců, pak jsem jí za 8000 prodal a dodnes mě to mrzí, byla v super stavu. Projela snad všude, v rámci blbnutí s partou známých jsme si s ní zkracovali cestu přes zorané pole, podmáčené louky, všude bez problémů...Jednou nás v ní jelo 6, otáčel jsem se a při couvání přes vzrostlé kámoše jaksi přehlédl metrový strom a ve 20km rychlosti do něj nacouval. Na kufru byla jen nepatrná rýha a jelo se dál..Holt dvojka plech je dvojka plech"-)))Další fantastickou věcí na Ladě bylo, že mi všichni uhybali..S vědomím toho, že Lada je téměř bezcenná, jsem jel jako král:-)), tam, kde bylo málo místa, uhýbaly mi Mercedesy, Baga a všechny ostatní auta. Pouze před Schade 105/150 a emblémy jsem uhýbal já, vědom si toho, že jejich řidič také nemá co ztratit:))) Jízdní vlastnosti byly dobré, nebyl problém jet 150, ač jsem to zkusil jen jednou. Jediné, co bylo tragické, byla spotřeba...Jednou jsem na 40litrovou nádrž ujel 250 km a něvěříc zůstal bez PHM.
 
0/0
12.3.2006 18:45

Killbilly

Re: Ruské stroje-paráda:-)) 2
Cece na takove rasovani po poli sis mel koupit naky vrak tak za 3 litry a ne demolovat pekne zachovaly kousek.No ale jestlis ho jeste za 8 prodal tak si ho asi moc nedomordoval.
0/0
13.3.2006 7:42

Nyx

Re: Ruské stroje-paráda:-))
Já jsem se naučil jezdit na Ladě 1500s z r.1986 a myslím, že když dneska jezdím Passatem, mohu jen děkovat, že po 7 letech ježdění s ladou snad už vím, co si člověk může s autem dovolit a doufám, že mě tady někdo nebude napadat za srovnávání lady a vw, což samozřejmě nedělám. S tím autem jsem prožil od 18do 25let a nejsou to jen motoristické zážitky....když se tam složí sedačky, člověk ocení jejich měkkost a případně poměrně výkonné topení. Bohužel jsem Ladu musel prodat, jelikož to bylo dost zrezlý a už to nemělo cenu. Je fakt, že jsem s tím jezdil takřka denně po dálnici standardně 130-140km/hod, 120km/hod byla ideální rychlost, umělo to max.165km/hod.V zimě cihly do kufru a hurá na hory.Velký kufr. Samozřejmě se na tom občas něco rozbilo, ale oprava ve srovnání s jinými auty byla finačně symbolická. Ještě se mi o ní někdy zdá,koupili ji nějací arabové z Egypta, že si to naloží na kontejner a odvezou do Kahiry, dost možná to vyvařili a dělá to tam taxi.
0/0
14.3.2006 22:54

Killbilly

Fiat
Moskvice me vzdycky pritahovaly ale nikdy sem v tom nejel.Design tomu bohuzel znicili typem 2140-ten uz vypada jako by to clovek placal doma kladivem,ten starsi "kridlak" byl mnohem hezci.Skoda ze tyhle kary fakt uplne zmizely.Uz se tady venovali vselijakym ojetinam tak co muj Fiat 125p? Ten snad jako jediny chybi.
0/0
11.3.2006 9:31

Ivan

Krásné vzpomínky
Kdyby nekdo věděl kde sehnat film Rallye modrý průsmyk, nechť mi to oznámí. Budu mu vděčen. Stačí esemes na 724056408
Ten film mě tenkrát fascinoval.
0/0
10.3.2006 22:55

a.jen.tak

Re: Krásné vzpomínky
Krásný film :-) Taky bych se na něj rád zase po letech podíval...zejména ta scéna, kdy u soutěžního Moskviče mění převodovku v autě obráceném na bok...je opravdu nezapomenutelná a dost často se mi ve vzpomínkách vybavuje. Bohužel...nedělám si iluze, že ten film ještě někdy uvidím.
0/0
10.3.2006 23:49

vaana

Re: Re: Krásné vzpomínky

film mam, divx, mail: van77@seznam.cz

0/0
13.3.2007 14:14

Max80

Moskvich 2140, 1,5 l
Tak pod vsechno, co je v clanku, se podepisuju.... Na ragulinoj 2140 jsem "vyrustal." Po 20 letech provozu byl jako novej. Narazniky a poklice chromovy, origo - jako kdyby vyjel z fabriky. Na svou dobu byl komfortabl, ale hluk od prevodovky nad 120  kmh nebyl zadna slast. Jinaaac auto k neutahaani, Po rozjezdu v plnym zatizeni nesel pomalu ani zastavit. A v zime? Jako rolba...
Pekny vecer vsem!
 
 
0/0
10.3.2006 20:42

Brocco

krásnej článek
Já sice trávil dětství ve Fiatu 1500(polským), ale myslim, že je tu dost podobnejch krásně sentimentálních zážitků:) Dodneska na něj nedám dopustit. Dněšní auta těmhle klasikám nesahaj ani po kotníky! To je samá aerodynamika, obliny a humus.. A navíc.. nějvíc srandy se užilo(sice zpětně) právě s těma technickejma potížema, no ne?
0/0
10.3.2006 20:19

Killbilly

Re: krásnej článek
Dik ja s nim stale jezdim :) a nejsem sam muhehe
0/0
11.3.2006 9:22

Filip

Re: krásnej článek

Plnej souhlas.S oktávkou jezdim jen výkedy,když ale sednu v pondělí do žigula tak si vždycky řeknu žigul je žigul.je to brutál stroj,člověk se nemusí bát zaparkovat u vyššího chodníku.Jezdim volnou,ale když za něj zatahnu(samozřejmě s ohřátým) tak leckterá namachrovaná faia 1,2 čučí na  BAZ 1500

0/0
19.6.2006 17:38

Pavel

Leninovo sáně
Článek je super a vystihuje tehdejší zkušenosti i praxi s Moskvičem. I naši ho měli a "lítat" s ním po horách nebyl problém. Dýchavičné škodovky v serpentýnách nestíhaly...
0/0
10.3.2006 19:15

Hanz

Tenkrát
Tenkrát měli auta nějaký stil a charisma. Dodnes se otočím za Moskvičem nebo Žigulem. Se Žigulem jsem vyrůstal. Dodnes když se svezu Moskvičem nebo Žigulem tak mám úsměv na tváři. Škoda že ta doba je už prič. Stále ale razím heslo: Radši 20 let starý BMW než novou Škodu.
0/0
10.3.2006 19:14

Vapch

SUPER
Autorovi i přispěvatelům ( kromě vulgárních tupců ), tedy věem slušným děkuji za zpříjemnění pátečního odpoledne. Už dlouho jsem se tak nepobavil. :-)))
0/0
10.3.2006 15:44

Miky

ta patnáctka byla dobrá
Měli jsme Moskvič 408, nízkootáčkový motor 1360 a aby to jelo, musel se pořádně roztáhnout, pak už stačilo lechtat plyn a valilo se to jako koráb. O nějaké akceleraci ale nemohla být řeč, ten motor byl zastaralý a slabý, ale měl typický zvuk, zvláště při podřazování, což mě utkvělo dodnes. To typ 412 s motorem 1500 bylo jiné kafe, měl ho soused a jízda v něm byl fakt zážitek. Jinak Moskviče 412 kromě spotřeby tehdejší škodovky překonávaly asi ve všem. Od užitné hodnoty, pohodlí při jízdě, průchodnosti terénem nebo bezpečnosti.
0/0
10.3.2006 15:33

Maveric

Re: ta patnáctka byla dobrá
...valilo se to jako koráb a říkali jsme mu "Žhralok" - žhral totiž 14,5 litrů na sto kilometrů
0/0
11.3.2006 7:45

šejba

Re: Re: ta patnáctka byla dobrá

Když se ovšem místo původního karburátoru dal rozměrově stejný z F125p, tak to jelo líp a laciněji... 

0/0
11.7.2006 9:56

stalker

první auto
Moskvič 412 bylo moje první auto, tam kde ostatní začínali s Trabantem já měl patnáctistovku. Většinu toho co je napsáno v článku jsem si prožil, včetně toho startování (ale žigul 1500 potřeboval taky takové triky). Ještě musím napsat že moje kamarádky si mohly dávat na předním sedadle nohu přes nohu, to u škodovek a trabantů nešlo. Jenom lůžková úprava se dělala složitě :-(. Lepší bylo zadní sedadlo. Prostě na tehdejší dobu slušný, spolehlivý koráb.
0/0
10.3.2006 15:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.