Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak bojovat s únavou za volantem? Spánkem

Dopravní experti se domnívají, že na mnoha vážných dopravních nehodách se podílí mikrospánek řidiče. Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí. Spánkový dluh lze vyrovnat pouze spaním. Nelze ho překonat silou vůle, také sám od sebe nezmizí. Ani použité povzbuzující prostředky, jako je například oblíbená silná káva, nic nevyřeší. Působí totiž pouze krátkodobě a následně se dostaví ještě hlubší útlum.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Engele

Red Bull

Taky jezdím často 800km dlouhý štreky.. Nejradši startuju v noci a tak polovinu cesty projedu skoro sama po dálnici.. Pravidelně do sebe leju Red Bull ;-P Jestli mě to pomáhá nemůžu říct ale vždycky si vsugeruju, že mě to dodává energii a zatím to tak zvládám ;-)

0/0
20.4.2006 22:42

1

Zatím je to nerozhodně

Jak bojovat proti spánku? Usnout! Tomu říkám boj!

Ach jo (bez laskavého svolení 1)

0/0
20.4.2006 15:49

korčagin

a jak bojovat z hladem?

No najíst se ne, vy tupci

0/0
20.4.2006 13:42

korčagin

Re:

a ještě snad pro toho, kdo by nevěděl jak bojovat s nedostatkem sexu: nejlepší je si zašukat !!

0/0
20.4.2006 13:49

OSTŘÍHAT !

a co na dlouhý nechty?

0/0
20.4.2006 13:51

vlada

njlepsi je si dat 20

0/0
20.4.2006 13:33

Isbjoerna

Potreba spanku je individuell

"Spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, že usnete za volantem. Spánek kratší než 4 hodiny je už skutečně nebezpečný."

Nesmysl. Jiz pres 30 let spim pravidelne 4 hodiny denne a nepocituji zadnou unavu - ani pri dlouhe jizde (~1.000 km) autem. Ma pritelkyne, kdyz se ji nedostane 8-hodin-spanku, "pada" unavou jiz v odpolednich hodinach, jeji konzentration je pryc...

Lide se deli na "kratko-space" (3-5 hodin denne) "normal-space" (6-8 hodin denne) a "dlouho-space" (9 a vice hodin denne); dulezite je to o sobe vedet a ten potrebny spanek si doprat - nejen pred jizdou autem, ale pravidelne, protoze unava z nedostatku spanku po delsi dobu (tyden, mesic) nezmizi pres jednu noc dostatecneho spanku.

0/0
20.4.2006 13:16

vlada

Re: Potreba spanku je individuell

bych chtel videt kolik dni za sebou vydrzis spat jen 4 hod, bez toho aby na tebe padla unava. Takovy keci - neverim

0/0
20.4.2006 13:36

Isbjoerna

Re: Re: Potreba spanku je individuell

Psala jsem: 30 let - vidim, ze jste dnes nemel dostatek spanku;-).

Ja jsem take neverila, ze nekdo potrebuje 6 ci vice hodin spanku, myslela jsem si, ze jsou to "spici cepice", lenosi, kteri se vymlouvaji a pod.; dnes vim, ze to neni "training" ci "silna vule", ale "vnitrni rhythmus" kazdeho z nas, jehoz individualismus se projevuje jiz uz u malych deti (vek 2-3 roky); mnohe deti v tomto veku potrebuji spanek i v poledne, jine deti jsou svezi cely den od 7 do 19 hodin i bez poledniho spanku...:-)

0/0
20.4.2006 16:32

demik

Re: Potreba spanku je individuell

Tak takovyhle kecy si strc do (Y). Jak bys dlouho vydrzel spat 4 hodiny denne? 3-4 dny mozna tyden... Ale pak bys padl unavou a chrapal cely den.

0/0
20.4.2006 14:13

Moopy

Re: Re: Potreba spanku je individuell

No..tak to byste mohli vědět že i takove Einstein spal kolem 4 hodin denně...zase nezahzujte co neznáte. ja osobně spím 8 hodin...ale klidně věřím že někomu 4 stačí...

0/0
20.4.2006 15:44

rudastraka

Re: Re: Potreba spanku je individuell

ma pravdu. znam par lidi co spi opravdu jen 3-4 hodiny. o jednom vim ze spi jeste min. ja vydrim nespat 2 noci a dalsi den jeste neco delat ale za moc to uz nestoji. pak ale spiu 16 hodin

0/0
21.4.2006 10:18

Petr

to je pravda, ale...

Ačkoliv ztráta koncentrace může být jen chvilková, následky si řidič může vyčítat do konce života. - což nemusí být na příliš dlouhou dobu.

0/0
20.4.2006 12:49

spartaman

Mikrospánek

Může mi někdo vysvětlit rozdíl mezi normálním spánkem a mikrospánkem? Podle mne ti lidé za volantem normálně usnou a ne mikro-usnou.

Mikrospánek je podobná blbost, jako to, že příčinou nehody bylo náledí.

I Heute Rv

0/0
20.4.2006 12:26

Honza

Re: Mikrospánek

Mikrospánek neí žádná blbost a le realita ze života. Mikrospánek je krátké udřímnutí na malý okamžik, aniž si to dotyčná osoba vůbec uvědomí, že spala. Normální spánek je nepřerušovaný a dlouhodobý. Spící osoba si je také vědoma, že spala. Toď hlavní a nejpodstatnější rozdíly mezi spánkem a mikrospánkem. Je z nich vidět, proč je mikrospánek tak nebezpečný.

0/0
20.4.2006 12:43

spartaman

Re: Re: Mikrospánek

Moc přesvědčivě Tvá teorie nezní. :-/

0/0
20.4.2006 12:54

demik

Re: Re: Re: Mikrospánek

Hlavne pri mikrospanku, muzes mit otevreny oci a chrapes....

0/0
20.4.2006 14:14

Vlk-Honzi

Re: Re: Re: Re: Mikrospánek

nahlas otevřený oči a do široka chrápeš ????? ;-)

0/0
20.4.2006 14:22

Dalibor

vlastni zkusenost,

jezdim casto a dlouhe trasy (kolem 700km). Jednou jsem usnul za volantem asi 30 km pred cilem. Nastesti to dopadlo dobre, "otrel" jsem se o svodidla. Od te doby si davam prestavky zhruba po 2 hodinach. Do te doby jsme si myslel, ze se mi to nemuze stat. Taky mam vzdycky, at jsem nebo nejsem unaveny jednu pauzu asi 100km pred cilem. Ty posledni kilometry jsou proste nejhorsi. Bohuzel jsezdim sam, takze nemam spolujezdce na vystridani.

0/0
20.4.2006 11:50

ruda straka

ospalost

ospalost za volantem je horsi nez par piv. kdyz mas vypito, jedes podle toho. kdyz se vospalej, prijde to na tebe ani nevis jak. bez varovani.mam zkusenosti s obojim. mikrospanek je fakt svine a jediny co pomuze pri prvnich priznacich hned zastavit a dat si dvacet.

me se treba stalo ze sem vedel ze sem na tom zle a chtel sem dojet jen jeden kilometr na pumpu. bylo to nekonecny a usnul sem. probudilo me to ze sem pocitil zmenu smeru auta jak sem otocil volantem kdyz sem se pri usnuti naklonil. nic se nestalo, ale ten kilak byl fakt nekonecnej....

0/0
20.4.2006 11:13

Andee

Re: ospalost

Mě pomáhaj dvě cigárka na čerstvém vzduchu, ale je to tak na 40 minut, pak to začne znovu. A nejhorší je v tomhle ohledu dálnice z Bratislavy do Budapešti. To totiž narozdíl od D1 není oranice a tam usínám odpočinek neodpočinek po 50 km ;-P

0/0
20.4.2006 11:26

Kalisz

Kdyz jsem unavenej

tak jedu jako prase. A jako prase jezdim furt..

0/0
20.4.2006 10:52

fansontour

poobědní stav

Tak jsem se nic zajímavého nedozvěděl. Já mám největší problém s únavou po obědě. Někde se stavím na oběd a do půl hodiny jsem zralej usnout....:-/ Kvůli tomu často jídlo přes den vynechávám, ale to je taky nesmysl. Samozřejmě, že když je to akutní, tak si zastavím a na hodinku to zalomím, ale připadá mi to šílené. Máte někdo nějaký recept a tyto poobědní stavy?:-).

0/0
20.4.2006 10:49

P

Re: poobědní stav

zkus jidlo častějc, po menších dávkách a nepřejídat se, pak se odkrví mozek a chce se spát, taky mám tyhle stavy

0/0
20.4.2006 11:09

erben3

.

Se spánkem bojuju úspěšně Redbullem ;-) Dělám profi ohňostroje, takže jízdě pozdě v noci a někdy i k ránu se nevyhnu. Redbull v krvi a heavy metall pouštěný z CD mě usnout nenechají :-)

0/0
20.4.2006 9:15

Biker

Re: .

Jojo. Hudba sice odvádí pozornost, ale na druhou stranu odvádí pozornost od spánku nebo nasíracích stavů na silnici. Takže volím hudbu.

0/0
20.4.2006 9:21

Michal

Re: Re: .

Dobrý nápad, ale myslím že je prima slyšet okolí, případné varovné troubení okolí, když jede sanitka nebo když nedej bože udělám nějaký kiks.

0/0
20.4.2006 10:14

albert

Re: Re: .

Nasiraci stavy jsou ale proti spanku taky dobry. S adrenalinem v krvy se spatne usina...

0/0
20.4.2006 18:07

albert

Re: Re: Re: .

No fuj. V krvi

0/0
20.4.2006 18:07

Tornado

Re: .

mě krom toho metalu pomáhá něco požírat. bonbony, žvejky,sušenky...a hodně pít, nejlépe z 1,5l petlahve. Človek to musí odšroubovat, podržet, napít, zašroubovat... A taky když fakt nemůžu tak si zpívám (resp. hulákám);-)

0/0
20.4.2006 12:56

Corwin_x

...

No pro mě nejhorší je, když jedu odněkud, večer, a všichni čtyři lidi v autě (kromě mě) klidně chrní...

0/0
20.4.2006 9:14

2Mac7

Re: ...

tak to mně nevadí vůbec,pustím si hudbu a pohoda

0/0
20.4.2006 11:46

Biker

*

"Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí."

Další důvod pro to zrušit zbytečné pronásledování odpočatých spokojených řidičů po jednom pifku s alkoholem v krvi nula celá nic. Je tu spousta nebezpečnějších chování na silnici, ale alkohol je bohužel nejsnáz zjistitelný.

0/0
20.4.2006 8:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.