Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak vyzrát na zimu? Pomůže technika

Není všemocná a fyziku přelstít neumí, řidiči ale může výrazně pomoci. Kde auta s pohonem dvou kol bojují o život, projede "čtyřkolka" jako po kolejích. Víte co to je diferenciál a k čemu slouží jeho uzávěrka? K čemu je dobré ABS? A co znamená W na voliči automatické převodovky?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Fenris

elektronika vs. člověk

No nevím, elektronika v autě je dobrá, když člověk nejezdí a neumí auto pořádně ovládat. Ale je dobrá jen do krajní chvíle, kdy selže. S člověkem je to opačně, dokud auto neovládá, dělá chyby, ale když to konečně zvládne, umí krizi zvládnout. Trochu mě proto mrzí, že se dělá minimum slušných aut bez "totální" asistence, která mi často ztrpčuje život.

0/0
20.11.2006 0:14

malejkonik

Re: elektronika vs. člověk

Souhlasím. Spousta řidičů si, ale bohužel neuvědomuje, že jim elektronika v autě pomůže jen do určité míry. A ve chvíli kdy selže, tak uř s tím běžný řidič nic nenadělá, protože je to za hranicí fyzikálních možností....

0/0
20.11.2006 11:46

Rourke

Škoda fabia junior

Mám škodu Fabia junior a má tak neskutečně slabý motor, že ani na sněhu nezahrabe :-D

0/0
19.11.2006 22:59

kuny

Jen tak k všeobecné diskuzi...

Všechny systémy typu haldex a podobně, které přiřazují pohon čtyř kol pouze "když je potřeba" jsou dobré tak akorát na to vyjetí do kopce. Stabilizační efekt v zatáčkách, který s sebou nesou  systémy plnohodnotného permanentního pohonu všech kol (= tři diferenciály) , nemají a mít nemůžou, stejně tak jest bludem všeobecně rozšířený fakt, že oproti permanentům snižují spotřebu. Jednak se totiž tahá prakticky stejně těžké harampádí navíc a jednak celá odpojovatelná skupina je stejně hnaná pasivně koly druhé nápravy, což v konečném důsledku způsobuje lehké brzdění momentálně odpojené nápravy (což je nejen nevhodné na jízdní vlastnosti auta, ale též to s sebou nese vyšší spotřebu a vyšší opotřebení pneumatik). Jediný důvod, proč se ktěmto systémům výrobci uchylují, je snad jeho jednoduchost (tedy cena) a zároveň poměrně snadná implementace do aut s motorem napříč.

0/0
18.11.2006 16:34

speleo

zadohrab

Mám auto s hnanou zadní nápravou (škodovku 120) a neexistuje kopec, který předohraby vyjedou a já ne. Spíš naopak, ostatní nandavají řetězy a já si frčim vesele dál!

0/0
17.11.2006 13:42

Kuny

Re: zadohrab

... áno, áno áno. Socka v soccce a ještě si věří. Je pravda, že tenhle zadohrab vyjede dost, a když to obuješ kvalitními zimními pneu (což majitelé Š120 dělají pouze zřídka, páč investovat do auta 200% jeho tržní hodnoty se nevyplatí), tak můžou za určitých okolností ve stoupání trumfnout i předokolky, ale zase v zatáčkách ulítává předek (lehký) a pži sjezdu z kopce je manévrovatelnost tohoto auta prakticky nulová. Vrahů se Š 120, co si myslí, že nad ně není, je u nás plná vesnice a ty jsi patrně další...

0/0
17.11.2006 18:15

von Kleist

Re: Re: zadohrab

Se zadohrabem se mi nikdy v zivote nestalo, ze by nezatocil predek, na rozdil od predohrabu, ale zas u zadohrabu (zvlast s motorem v zadu) mohutne lita zadek, coz nekdy nemusi byt lehke zkrotit.

0/0
17.11.2006 22:56

kuny

Re: Re: Re: zadohrab

Tak si to dej se Š 120 z kopce do zatáčky na sněhu a malinko přibrzdi. Nezatočíš ani kdyby ses po... Ta nezatížená přední náprava se zablokuje a jedeš rovně po spádnici. Úplně něco jinýho je zadokolka s motorem vpředu...

0/0
17.11.2006 23:26

von Kleist

Re: Re: Re: Re: zadohrab

To je jasny ze takhle se neda zatocit. Taky do zatacky se na rizikovem povrchu zpravidla nepribrzduje. Zadohrab s motorem v predu jsem nezkousel, ale u predohrabu jsem si podstatneho rozdilu v chovani pri pokusu zatacet na snehu (bez ABS) s pribrzdenymi koly nevsiml...

0/0
18.11.2006 19:31

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: zadohrab

Abych pravdu řekl, já se 120cou na sněhu nikdy nejezdil, v podstatě ani s auty bez ABS (jsem na to příliš mladý (25), takže tuhle dobu jsem nezažil :-)). Mám předokolku Opel Astra, ABS... Spíše mám zkušenosti s otcovými vozy. A cituji často i jeho zkušenosti. Problém Š 120 spočívá v tom, že přední kola nejsou dostatečně zatížená a při přibrždění na sněhu se velmi snadno a rychle dostanou do smyku. Podstatně dříve než u auta s motorem vpředu (tedy s dostatečnou zátěží). U nás ze vsi vede strmá klikatice dolů do města a výjezd do kopce a sjezd dolů z kopce jsou v zimě poměrně těžké disciplýny (nesolí se tu).

0/0
18.11.2006 22:25

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: zadohrab

Několik dní v roce bývá i situace, že jedna hnaná náprava prostě nestačí, přesto dobře obuté auto je polovinou úspěchu. Kdyby se tu vedla statistika, tak při sjezdu nejhůře dopadají 120cky (právě vlivem toho, že zablokují přední kola a nezatočí), výjezd nahoru nezvládají jako první zadokolky s motorem vpředu. Otec se svým ML400 CDI (plnohodnotné 4x4) tu v zimě často působí jako traktor - taháme vesničany z pangejtů nahoru do kopce, s předokolkou se v některých úsecích nerozjedu - nesmím zastavit, ale v rozjezdu čtyřkolce tu zatím nezabránilo ani zmrzlé a uklouzané zracadlo. Já vím, jsou to takové obecné kecy, ale je to tak ;-)

0/0
18.11.2006 22:25

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: zadohrab

4x4 nema cenu srovnavat s jakokoliv jednonapravou, je to uplne o necem jinem...

0/0
19.11.2006 16:35

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Re: zadohrab

No jo no, ja zas na snehu nenajedzil mnoho s ABS. Srovnavat muz oktavku (ale bez ABS) - predohrab a S136 zahohrab, a to pomerne dukladne. Idkyz se skoduli, kterou ted pestuju jako veterana, toho uz ted v zimne moc nenajedu, pac je mi to lito tahat do soli. Na druhou stranu jsem na tom mel vzdycky kvalitni gumy - coz se nepochybne projevi. Prehistoricke celorocni vzorky typu OR6 opravdu nejsou nic moc a to ani na suchu... Ale v dobe, kdy jsem s tim jeste v zimne na horach vic jezdil (pokud mozno mimo sul), jsem nemel problem, ze by nezatocil predek - tedy pokud jsem nehamtal po brzde - vzdy uletel zadek. U oktavky jsem zazil oboji, ale vyrazne castejsi byl predek jedouci rovne...

S ABS by i 120tka pri brzdeni zatacela :o) to je zcela jina kategorie uvah.

0/0
19.11.2006 16:49

malejkonik

Re: Re: Re: Re: zadohrab

Asi nebudeš tak chytrej, jak se tady děláš, když při jízdě z kopce na sněhu brzdíš. . . . :-D

0/0
20.11.2006 11:30

lolek77

Re: zadohrab

Pokud je za volantem pan řidič je auto se zadní hnanou nápravou v kopci jasně lepší. Jen v zatáčkách vyhrává přední pohon.

0/0
17.11.2006 22:23

Máťa

Čtyřkolky

Mám čtyřkolky 6 let,Oct.4x4 Turbo(služ.)V a teď ještě Imprezu 2,0 combiVV ! Jiný auta nechci ! To zabírá všema čtyřma, to brzdí všema čtyřma a nejen na sněhu.R^ Akorát u O. je to při vypnutým ESP neřiditelný a při zapnutým vás to může hodit do příkopu - pokud je víc naklouzáno a jede se rychleji ! Jinak už nikdy dvoukolku !RvOct. (150k),mohutnější, pohodlnější, Subaru (160k)krásný sportovní ježdění v horách i na rovinách.Obě vřele doporučuji !!!!!

0/0
16.11.2006 15:04

regazzi

Re: Čtyřkolky

Souhlasím.

Jen malou otázku: Ostatní auta tedy brzdí jen na jedné nápravě ? To jste trochu prestrelil....;-)

0/0
16.11.2006 15:13

bullshit

Re: Re: Čtyřkolky

on myslel když brzdí motorem ;-)

0/0
16.11.2006 15:39

Máťa

Re: Re: Re: Čtyřkolky

Ano, takhle jsem to myslel !!!To se zkrátka musí zkusit !!!;-D

0/0
16.11.2006 15:41

bullshit

Re: Re: Re: Re: Čtyřkolky

jasně, tady to všichni chápou, jen pro regazziho už je dost pokročilá hodina a to už mu to myslí pomaleji....:-D

taky mu to ale došlo neboj (blbej neni);-P 

0/0
16.11.2006 15:44

Turbodiesel

starej automat

no ja mam staryho bavoraka s automatem a tou vlockou a je to stejne uplne na h***o.....nepodradis si a plyn este k tomu reaguje s celkem znatelnym spozdenim....takze mam vlastne takovy docela dobry sane:-D:-/:-(;-(

0/0
16.11.2006 14:59

bullshit

Re: starej automat

se divim že ti ještě  nikdo ze zdejších rozumbradů nenapsal ať to hodíš ze skály a koupíš si logana ;-DR^

0/0
16.11.2006 15:49

cbx

Re: Re: starej automat

Nebo Fáblii Junior 1.0 HovnoToPojede

0/0
16.11.2006 16:11

iuos

hmm

kam se svým předohrabem nevyjedu, tam vycouvám ;-D;-D;-D

0/0
16.11.2006 14:02

xxx

Re: hmm

Taky bych chtěl někdy couvat, jako vy předohrabové, ale bohužel zatím jsem všude vyjel předkem napřed. Je to fakt otrava s tím zadním náhonem... :-D

0/0
16.11.2006 14:22

diferencial

von Kleist

Nestacilo by jednoduse napsat, ze zajistuje rovnost momentu na obou kolech?

0/0
16.11.2006 13:38

von Kleist

Re: difenecial

8-o "diferencial", samozrejme :-)

0/0
16.11.2006 13:45

bullshit

Re: Re: difenecial

nestačilo

0/0
16.11.2006 15:51

von Kleist

Re: Re: Re: diferencial

duvod?

0/0
16.11.2006 15:52

Kuny

Re: Re: Re: Re: diferencial

Protože to není pravda! :-P Diferenciál umožňuje rozdílné otáčky a naopak parazitně zajišťuje (v zatáčce), že větší moment je na pomaleji se točícím kole - vnitřním, které je zároveň v zatáčce vlivem odstředivé síli odlehčeno. Což je teda značně nevýhodné. 

0/0
16.11.2006 21:15

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Ale... a jak je toho dosazeno?? Moment je na obou stranach presne stejny.... V podstate akce a reakce. Kdyz je jedno kolo ve vzduchu a otaci se ustalenou rychlosti, jaky na nej pusobi monet? Nula. A druhe kolo co je na zemi - taky nula. Nebo mi chces rici, ze se auto s jednim nadzvednutym kolem rozjede?

0/0
16.11.2006 22:03

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

-moment- :o)

0/0
16.11.2006 22:03

kny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

No právě proto, že u kol v zatáčce je převodový poměr např.: 0,9 : 1,1 (pomalé, rychlé) i moment se musí přesně opačným poměrem transformovat, aby to bylo v rovnováze. ještě jednodušeji se dá říci, že vstupní hřídel do diferáku má nějaký moment, diferák to dělí 50:50 na obě strany, ale zasadí do toho ty poměry. Rychlejší kolo (převod do rychlosti) např. 1,1:1 - tedy moment nám klesne na nějakých 90%, pomalejsí kolo např. 0,9:1 - nárůst momentu na 110%.

0/0
17.11.2006 8:51

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Vychazis ze zcela chybneho predpokladu, ze vykon na obou kolech je stejny..... Mimochodem moment na "vstupnim hrideli diferaku" nespadne odnekud z nebe, ale je dan tim, jak je diferak zatizen (pripadne tim, co je motor schopen vyvinout) - proste princip akce a reakce. Je-li jedno kolo ve vzduchu je i na "hnacim hrideli diferaku" moment nula (ztraty a treni zanedbavam). Muj priklad s kolem ve vzduchu jsi navic nicim nevyvratil....

Mluvim od diferencialu bez jakekoliv zaverky ci cehokoliv jineho, co by ovlivnovalo rozdeleni momentu...

0/0
17.11.2006 23:03

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Ano taktéž mluvím o diferáku baz jakékoliv svornosti. Kolo nad zemí a protáčení s tím nijak nesouvisí, správně podotýkáš, že pokud neodebíráš sílu, moment je nulový. Jde o to, že diferák přenáší na obě kola stejnou práci. Síla na kola je rovna součinu přenášené síly (na obvodu) a dráhy (třeba za jednotku času - a pak je to výkon).  řekněme, že auto ujede v zatáčce metr. Rychlejší kolo dalo 1,1 metru, pomalejší 0,9 metru. Síla přenášená na pomalejší kolo je 1,1/0,9 krát větší (udělej si trojčlenku - F1s1 = F2s2). Moment už je potom síla lomená poloměrem kola. Takže ve shodě s tím, co jsem říkal, na vnitřním kole v zatáčce je větší moment, což je pro jízdu značně nevýhodné. 

0/0
17.11.2006 23:37

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Kde by se tam ten vetsi moment vzal?? Tak si to nejak zjednodusene nakresli... nebo se koukni na ten obrazek u clanku... Jestlize skrin diferencialu (pres tu se to cele pohani) zablokujes a budes tocit (nebo se o to snazit) rucne jednim kolem - tedy pohanet jedno planetove kolo, tak se pres satelity (ta kolecka na cepu vetkuten do skrine) bude pohanet druhe druhe planetove kolo a to STEJNYM momentem, ktery bude dan zatezi na tomhle kole. Moment bude stejny... (existuji i diferencialy s redukci napr. pro motorky se sajdou treba Dnepr. :o), tam se pak moment nedeli 1:1 ale podle urciteho, ovsem pevneho pomeru)

""Síla na kola je rovna součinu přenášené síly (na obvodu) a dráhy (třeba za jednotku času - a pak je to výkon). "" Co je sila na kola?? Sila, kterou pusobi kola na dopredny pohym je F=M/r.. Soucin sily a drahy je prace...

0/0
18.11.2006 19:49

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Ten větší moment se tam bere díky převodovému poměru, který není 1:1 vlivem větší a menší rychlosti jednoho a druhého kola! Když chceš zvětšit moment motoru 4x, dáš mu převodovku 1:4 do pomala. Jasné? ...  Zvolený příklad nemá s problematikou nic společného.

Ad citace: Mělo tam být: "Práce na kole je rovna... " Ano, přenášená síla je síla, kterou působí kolo na dopředný pohyb. Součin síli a dráhy je práce, lomeno časem je potom výkon. ... Tak to bylo myšleno.

Nový příklad: Vyndáš jednu poloosu z diferenciálu. Jestliže zablokuješ výstup na poloosu tak, aby se nemohl otáčet, máš na druhém výstupu okamžitě převodový poměr 2:1 a moment ti klesá na polovinu (představ si, že tam je třeba brzda, abys mohl moment odebírat). Když dáš uzávěrku diferenciálu, převodový poměr na kolo je 1:1 a rázem máš na kole stejný moment jako na přívodu do diferenciá¨lu.

0/0
18.11.2006 22:41

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

... součin sílY ... pardon ;-)

0/0
18.11.2006 22:43

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Mimochodem, k té tvé první větě podotýkám, že předpoklad přenosu stejného výkonu na obě kola je právě správný, nikoliv chybný. Jakmile jedno kolo ztrácí adhezi - není schopno přenést požadovaný výkon, ale pouze nějaký zlomek toho výkonu, na stejnou hodnotu poklesne i výkon na druhém kole.

0/0
17.11.2006 23:41

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Nikoliv ten predpoklad je nespravny! Priklad: prikurtovany auto, jedno kolo na hladkem asfaltu druhe na drsnem. Kdyz privedu na na diferencial dostatecny moment. Kolo na hladkem asfaltu se zacne protacet, druhe kolo stoji. Protacejici se kolo odevzdava vykon (umerny treni a otackam) stojici kolo neodevzadav nic, nebot se netoci... Predpoklad shody vykonu zcela pada...

0/0
18.11.2006 19:37

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Špatně. Jelikož součinitel smykového tření NENÍ závislý na otáčkách kola (a to si lze snadno v zimě ověřit, jakmile se ti kolo protáčí, je úplně jedno, jak moc plynuješ, síla, kterou protáčející se kolo táhne, je pořád stejná (a je shodná i se silou neprotáčejícího se kola). Pokud se auto nehne, nekoná práci a tudíž ani žádný výkon jako takový Pouze vyvíjí jistou tažnou sílu.

0/0
18.11.2006 23:07

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Spravna uvaha, ale spatny zaver. Zavislost soucinitele smykoveho treni ponechme stranou - to treni tu ale je! Takze - auto se sice nerozjizdi, ale prace se kona a spotrebovava v miste styku s tou vozovkou (pneu i vozovka se zahriva). Vykon je umerny Mt*w, kde Mt je treci moment a w je uhlova rychlost...  Na jedno kolo se tedy vykon prenasi na druhe ne.

Nebo si predstav jinou situaci: Jedno hnane kolo zabrzdis (uplne zablokujes) a podlozis vozickem s koleckama (takovou koleckovou brusli :o). Rozjede se auto?? Ano. Pokud ano a zaroven je jasne ze zabrzdene kolo zadny vykon nedava, netoci se jen se veze na vozicku -vykon prenasi druhe kolo. Vykon tedy neni stejny - pac to by znamenalo, ze by se auto nemohlo rozjet, coz neni pravda a lze to overit.

0/0
19.11.2006 16:58

kuny

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: diferencial

Hmmm, na tom něco je... já si každopádně hledám další různé podklady, protože bych opravdu nerad šířil bludy... Přesto se mi ten stejný moment na obou kolech při rozdílných otáčkách nezdá... Právě z důvodů, že v podstatě (čistě teoreticky) musí přijít nějaká vnější síla, která jedno kolo brzdí a druhé více roztáčí a musí být nějak eliminována, jinak by nenastal rovnovážný stav...

0/0
19.11.2006 18:08

hejhulapp

4x4 - kdo jednou zkusí, nechce jinak !

Můžete s tím nesouhlasit, můžete se rozčilovat, ale to je vše, co můžete udělat...

0/0
16.11.2006 11:08

Petr

Re: 4x4 - kdo jednou zkusí, nechce jinak !

R^R^R^Presne tak,s 4kolou je to o uplne necem jinemR^R^R^

0/0
16.11.2006 11:39

Volant

Re: Re: 4x4 - kdo jednou zkusí, nechce jinak !

to je pravda, ale plati to pro opravdove ctyrkolky s mezinapravovym differencialem a ne pro napodobeniny jako jsou Haldexove mrtky "Aby to vyjelo kopec"

0/0
16.11.2006 11:44

Mikeš

Re: Re: Re: 4x4 - kdo jednou zkusí, nechce jinak !

Haldexová mrtka, jak řikáš, je třeba Volvo S60 AWD, 230 koní. Driftovat po cerstve napadanem snehu v rakouskych alpach byl dokonalej zazitek. Noc, ostatni zkoncili v prvni ctvrtine kopce takze 3-4 prouda silnice byla prazdna a netknuty snih si zadal poradne slapnout na plyn. COOL zabava. Prejezd z D do A, KITZBÜHE,  Brezen 2006

0/0
16.11.2006 11:52

božena

Re: Re: Re: Re: 4x4 - kdo jednou zkusí, nechce jinak !

nemohu než souhlasit, je to zážitek i pro spolujezdce VV

0/0
16.11.2006 13:21

martas38

Re: Re: Re: Re: 4x4 - kdo jednou zkusí, nechce jinak !

Ale s Impresou by to byl jeste dokonalejsi zazitek, nemyslis? ;-P

0/0
16.11.2006 14:16

Jesita_Uko

Re: Re: Re: Re: 4x4 - kdo jednou zkusí, nechce jinak !

Mikesi, Mikesi...ty rad pribarvujes vid.Stejne jako jsi si prihodil nejky ten vykon, nebot S60 AWD ma 210 a ne 230 koni, taknas houpes s tim driftovanim. Driftujici Haldex oproti 4x4 s mezinapravovym differencialem je asi to same jako stara Blazkova a Asafa Powell na 100 m sprintu ;-D

0/0
16.11.2006 15:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.