Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Naděje pro ropu: Auto na benzinové výpary

Auto, které umí uhánět 225 kilometrů v hodině a přitom vystačí s 2,7 litry benzinu na stokilometrovou vyjížďku, už nejezdí jen na stránkách vědeckofantastických románů. Právě takovou dietní tříkolku postavil a chce vyrábět americký vynálezce George Parker.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mirek od lesa

Hadraplán z plechu

nic nového pod sluncem!

Spíše trochu investice do montgomeráku, čtyřtaktní motor a originální koncepce pro invalidy je zase up to date.

0/0
29.12.2006 17:13

Richard

ad1

David ma pravdu. Do spalovaciho prostoru se ma sanci dostat benzin jen pri studenem motoru kde steka po stene valce do oleje. O splyovani benzin se stara but karburator, nebo vstrikovaci jednoka, ktrera strika benzin  do saciho traktu aby mel sanci se odparit. Primy vstrik do valce treba i koncernu WV obstarava modifikovany common rail. Je to dost veda prave proto aby se vsechen benzin odparil a vznikla smes par. Kapicky ani nic takoveho se za normalnich okolnosti do valce dostat nesmi, uz kvuli tomu, ze je takovou smes problematicke zapalit. (kdo videl prechlastanou 120 a mokre svicky, da mi za pravdu)

0/0
27.11.2006 11:39

rudastraka

Re: ad1

vysvetli mi jak se benin pripadne nafta odparuje ze vstrikovacich trysek. podle meho se do spalovaciho prostoru vstrikne jemne rozprasene palivo, ktere bud okamzite shori, nebo se zmeni v paru shoru pak para. ale do spalovaciho prostoru se vstrikuje palivo v kapalnem stavu

0/0
27.11.2006 14:18

Marek Staněk

Re: Re: ad1

Učivo základní školy, tuším 5tá třída. Základní cyklus 4dobého spalovacího motoru: 1) sání + vstřik, 2) komprese + těsně před dosažením horní úvrati odpal, 3) expanze, 4) výfuk. Času na odpaření je celá 1/4 pracovního cyklu. Malovat to nebudu.

0/0
30.11.2006 16:56

Dan

Ubohe

ten clanek ma ubohou uroven Rv

0/0
27.11.2006 11:37

ajatollah

Re: Ubohe

A opět děd Vševěd.

Tento článek je o tom, že jakýsi Američan zkonstruoval vůz, který je schopen dosahovat srovnatelných jízdních vlastností jako běžná auta současnosti, a to za významně nižší spotřeby paliva při použití jisté unikátní technologie.

Co máte proti šíření takové informace?

Mě jako člověku na hony vzdálenému automobilovým odbornostem tato informace dostačuje. Až se ve mě probudí zájem o blízké studium pohonných jednotek, podám si přihlášku na dopravní fakultu Jana Pernera do Pardubic. (Pak budu taky okupovat diskuzní fóra opovržlivými frky typu "no to je teda úúúúroveň... pfff!".)

0/0
27.11.2006 13:13

cyp

Re: Re: Ubohe

R^

0/0
27.11.2006 18:31

Marek Staněk

Re: Re: Ubohe

Prototyp, který sice s poloviční až třetinovou spotřebou, avšak vykazuje výkony v dolní polovině tabulky supersportovních aut, která jsou však 2x až 3x těžší.

Pokud by měl ten motor podávat výkony stejné při stejných podmínkách (tedy splněné podmínky homologace do provozu a tedy podstatně větší hmotnost), lze předpokládat že by spotřeba nebyla o nic menší.

A pokud bychom to auto chtěli provozovat tak jako běžné auto rodinné (tedy 4členná rodina + nějaká bagáž), dostaneme se s hmotností přepravovaného břemene někam přes 3 metráky a na rozměry auta nižší střední třídy.

Tento prototyp 4člennou rodinu s bagáží ani omylem neodveze, takže srovnání by bylo relevantní v nejlepším případě s BMW Z3 roadster s 1.6kou motorem. A s tím se dá v běžném provozu jezdit za 6 litrů levou zadní, na testovacím polygonu se v režimu jízdy pro minimální spotřebu dá dostat ke 4em litrům. Takže o čem to je?(Y)

0/0
30.11.2006 16:54

Marek Staněk

Re: Re: Re: Ubohe

P.S. to je asi jako kdybychom chtěli za WRCčko vydávat tříkolku s 1.2kou HTP. Fakt to pořádně nepojede ni kdyby to vocpodu táhlo stádo čivav s plyšovejma parohama.

0/0
30.11.2006 16:57

Dan

Ubohe

Je to ubohe, divim se, ze informace do teto rubriky nefiltruje nekdo s technickym vzdelanimRv

0/0
27.11.2006 11:36

David

Hmotnost

1) Spalovací motor pracuje vždycky s parami, pokud by do válce cákal benzín, jako kapalina, propálilea by se ta část, kam by dopadal.

2) 14,7 je stechiometrický poměr mezi vzduchem a benzínem - to znamená, že na všechen uhlík a vodík vyjde správné množství kyslíku.

3) Je pravdou, že při chudé směsi roste teplota spalování (spal. prostor se nechladí odpařováním paliva) a vznikají NOx. Zpětným zavedením spalin se snižuje teplota spalování a tak se redukují v dnešních motorech.

4) Ta hmotnost vozu mluví sama za sebe - 650 kg neváží žádný běžný automobil a navíc tam byla zmínka o kombinovaném provozu - což není nikde blíže vysvětleno.

5) Článek je hodně povrchní a dává hodně informací vytržených z kontextu. Možná, že by bylo lepší se zaměřit na motor samý než popisovat jeho sportovní ambice.

0/0
27.11.2006 9:40

ajatollah

Re: Hmotnost

ad 5)

Toto je příloha celostátního deníku, nikoliv odborný magazín :-) v tomto rámci je poskytnuté množství informací dostačující.

Nechtějte z jabloně sklízet pomeranče ;-)

0/0
27.11.2006 9:49

David

Re: Re: Hmotnost

O to nejde, jde o to, že informace jsou zavádějící a neznalý čtenář si udělá na základě toho špatný úsudek. A když to převedu na obory, kterým nerozumím já, tak mi z toho vyplývá, že raději takové zajímavosti nemám číst, neboť bych si moh někde utrhnout ostudu.

0/0
27.11.2006 11:50

rudastraka

Re: Hmotnost

ad 1) a jak se z kapaliny stane para pri primem vstriku do valce??

0/0
27.11.2006 10:47

Zenon

Re: Hmotnost

ad 1) A já si vždycky myslel, že benzínové motory spalují směs, která vzniká vstřikováním tekutého benzínu do nasávaného vzduchu. Vstřikuje se pod tlakem, aby se benzín rozptýlil na co nejmenší kapičky. Ale rozhodně se nestihne odpařit ...

0/0
27.11.2006 11:19

David

Re: Re: Hmotnost

Benzín se rozhodně musí stihnout odpařit. Čím vyšší tlak paliva, tím, je lepší rozptýlení a čas na odpaření se zkracuje. Jedině u stejných skupenství je zaručená homogenní směs - což je vzduch s benzínovými parami. Navíc odpařované palivo chladí spalovací prostor, aby nedocházelo k detonačnímu spalování a nevznikaly Nox. Pokud zapálíme čistý benzín na vzduchu, tak hoří nehezky a tvoří se saze, což jsou nedokonale spálené uhlovodíkové řetězce, které by motor zničily v krátké době, kdyby se opravdu spalovala kapalina a ne plyn. Kdo má letlampu nebo benzínový vařič, tak ví, že se tryska musí nahřát, aby se v ní benzín odpařoval, jinak se právě tvoří ty saze a zařízení nemá výkon.

0/0
27.11.2006 11:58

xxcadic

Re: Hmotnost

http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/zap/minimum.html

čtěte jinde a nehádejte se :-) Ona při kompresi se vytváří i teplota :-) nafta (vznětový) pak chytne sama a u benzinu tomu pomůžem svíčkou :-) Vždy jde o max. rozprášení směsi

0/0
27.11.2006 11:41

xxcadic

Re: Re: Hmotnost

sorry rozprášení paliva :-) aby se neslovíčkařilo

0/0
27.11.2006 11:42

Ruler

můj názor

pro vývojáře a konstruktéry a výrobce už dávno NENÍ problém vyrábět běžná auta se spotřebou 4 nebo 3 litry na 100... ale lobby nadnárodních naftařských korporací a návazných firem to prostě NEDOVOLÍ, páč by tím přišly o spousty a spousty prachů...

0/0
27.11.2006 9:39

neodborník

Re: můj názor

Máte na svůj názor nějaký konkrétní důkaz ? Stačí si říct a ono se to splní, zázraky na požádání,na to máme "nárok" ?

0/0
27.11.2006 10:39

Diletant

Re: můj názor

Tak té lobby vytři zrak a začni ty motory barábět sám ...

Ty asi nebudeš moc složitý člověk co ?

0/0
27.11.2006 11:00

Václav

Re: můj názor

No, zkuste se podívat do učebnice fyziky a zjisíte, že plácáte hlouposti. Takováto spotřeba je možná dosažitelná tak někde na zkušebním okruhu při plynulé jizdě bez zpomalování a opětovného zrychlování, ale v normálním provozu je to utopie.

Sebelépe vyrobené auto má nějakou - a to nezanedbatelnou - hmotnost a nějaký aerodynamický odpor. Na to abyste jej přesunul na určitou vzdálenost prostě musíte vydat energii, jejíž množství je dáno platnými fyzikálními zákony, a to zbožnými přáními prostě nepřečarujete.

0/0
27.11.2006 11:14

Martin

VW ma 1 litrovou trikolku

VW ma 1 litrovou trikolku jiz 6 let

0/0
27.11.2006 9:35

Agent

Nejistota

No uvidíme, až (a zda) se to namontuje do normálního auta.

0/0
27.11.2006 9:31

mazlikuzlik

tříkolka

No,já nevím,odborník na to nejsem.Ale tříkolka má podstatně menší odpor než klasické čtyřkolové vozidlo.A mám dojem,že je to polovina a nebo o třetinu nižší-to skutečně netuším.Tříkolovou variantu kdysi prosazoval i V.Král a říkal o ní,že je to zásadní koncepce jak ušetřit.Mám strach,že u běžného auta s tímto motorem by pak spotřeba byla někde okolo 4-5 l. Což zrovna žádný zázrak není.

0/0
27.11.2006 9:25

performer

hlavně je potřeba pořádně zdražit (zdanit) naftu

pak se možná začnou prosazovat i ekologičtější pohony na benzin, ethanol, lpg, cng, vodík, + hybridy.

Dokud bude nafta nesmyslně levná, budeme se dál dusit dieselovými smrady.

0/0
27.11.2006 9:22

ajatollah

Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit (zdanit) naftu

Možná jste nějakou dobu mimo území ČR... ale kdybyste tu byl, všiml byste si, že nafta už dávno není "nesmyslně levná". Naopak - u některých čerpaček dokonce o pár drobných překonala cenu benzínu.

0/0
27.11.2006 9:52

performer

Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit (zdanit) naftu

Pokud je benzin za 28 a nafta za 28,50, znamená to, že je nafta nesmyslně levná s ohledem na negativní externality, které přináší.....

0/0
27.11.2006 11:26

performer

Re: Re: Re: hlavně je potřeba pořádně zdražit (zdanit) naftu

mimoto je spotřební daň z nafty stále o 2 Kč nižší - místo aby byla alespoň o 5 Kč vyšší.

0/0
27.11.2006 11:27

diesel-hater

bude zaslapano do zeme

Smrduta, chrochtajici TDI lobby se sveho cerneho mastneho dymu jen tak nevzda a dale si pomoci astronomickych uplatku bude zajistovat normy 4-6x mekci, nez jake jsou aplikovany na benzinove motory.

0/0
27.11.2006 9:02

diesel-hater

Re: bude zaslapano do zeme

jeste se opravim, abych neprehanel 3-4x :

Euro4/NOx(mg/km) - petrol:80, diesel:250

Euro5/NOx(mg/km) - petrol:60,diesel:200

0/0
27.11.2006 9:08

praptak

Re: Re: bude zaslapano do zeme

R^ Výstižné, ale kdy už to lidem dojde.

0/0
27.11.2006 10:59

performer

Re: Re: Re: bude zaslapano do zeme

Lidem už to dávno došlo. Lidé ovšem zákony nedělají. Zákony děláš spolek zákonodárců a lobistů.

0/0
27.11.2006 11:28

performer

Re: bude zaslapano do zeme

přesně tak - smrduté dotované diesely jsou morem evropských měst. 

0/0
27.11.2006 9:20

123

?

ovšem pod táhlou laminátovou budou lehkého dvoumístného vozíku

0/0
27.11.2006 7:17

Vysehradsky_jezdec

jestli vidím dobře, tak to má místo pro 1 člověka

až to auto uveze 4 lidi, tak přijďte

0/0
27.11.2006 3:17

N*sr*tý

Re: jestli vidím dobře, tak to má místo pro 1 člověka

...a bude to mít 5 hvězdiček Euro NCAP.

0/0
27.11.2006 6:40

ja

Re: Re: jestli vidím dobře, tak to má místo pro 1 člověka

Tady jde o "studii", ktera ma zase pozvednout zajem o trilitrova auta, nebo spise o jejich vyzkum. Ze lidi chteji v praxi prostorne auto (tedy ne toto aerodynamicke vozitko pro 1 cloveka), odolne pri crashtestech (tedy vazici vice nez techto smesnych sest metraku) a se slusnym motorem, to je vedlejsi ;-D;-P

0/0
27.11.2006 7:46

Pavel

Re: jestli vidím dobře, tak to má místo pro 1 člověka

Přehlédl jste, že motor má výkon 180 koní... Asi jako tři menší auta, která uvezou po 5 lidech.

0/0
27.11.2006 8:55

Ebo

..nevím nevím..

..amíci jsou stupidní a jak to nemá 8 válců a 6 litrů, tak se jim to moc nelíbí..;-D..navíc ropní magnáti si to asi nenechají moc líbit.. takže to zůstane u prototypu a nebo se to zjeví na trhu až za 5 minut 12...  

0/0
27.11.2006 0:51

ajatollah

Re: ..nevím nevím..

Amíci jsou amíci, ten povýšenecký přívlastek "stupidní" byste mohl vynechat příteli.

A ropní magnáti jsou v pohodě tak jako tak; zvednou ceny za barel a budou prodávat menší množství za víc peněz. Dokud bude kde brát.

Pochopte lidi; vyčerpání světových zásob ropy je nevyhnutelný fakt, protože každý z nás denodenně používá desítky a stovky ropných produktů, protože proč? protože většina spotřebních plastů je vyrobena z ropy. Automobilismus jen přispívá svojí troškou do mlýna.

0/0
27.11.2006 9:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.