Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mlhovky v koloně vypněte

Zatímco jiné osvětlení auta řidiči ovládají bez problémů, s mlhovkami si často nevědí rady. Zapomínají na to, že svítící mlhovka může být nejen užitečná, ale třeba při jízdě více aut za sebou naopak dovede vzadu jedoucí řidiče zmást. Ostré světlo jejich oči oslní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Baryk

Mlhovkari bez mlhy

Autorovi asi nedoslo, ze kdyz je mlha nebo snizena viditelnost obecne, tak musim mit podle vyhlasky zapnute minimalne zadni mlhovky, to je dane silnicnim zakonem a je uplne jedno jestli jedu v kolone nebo ne ! Rozumni lide pokud jedou v kolone je stejne vypinaji, aby neoslnovali za nimi jedouci. Ja take v kolone zhasinam a vitam, kdyz i ridic prede mnou, ale docela si dokazu predstavit blba-policajta, ktery by nekoho zastavil a vosolil.

Jinak, debilky, kteri jezdi s mlhovkama permanentne  bych posilal na ocni vysetreni a pak hned na psychiatrii. Takovymu hovadku vzdycky pustim vsechno, co mam vepredu - dalkove a pridavne, aby dobre videl, kdyz to tolik potrebuje.

0/0
17.1.2007 17:02

komentator-1

Re: Mlhovkari bez mlhy

naopak, podle silničního zákona jste povinen mlhovky v koloně vypnout. Občas se ale může stát, že člověk zapomene mlhovky vypnout, pak je ale spíš na místě ho párkrát probliknout, než jako hlupák záměrně oslňovat.

0/0
17.1.2007 19:00

kulin

Re: Re: Mlhovkari bez mlhy

určitě.příkladem je dnešní brzké ráno. cesta mezi olomoucí a 150 km směr na prahu. mlha v krátkých úsecích. přesto polovička řidičů má zapnuté zadní mlhovky po celou dobu. při tzv. probliknutí, hloupě se domnívajíce, že ten předemnou zhasne, nejenže mlhovky nevypnou, ale ještě dupnou na brzdu. bohužel takovýchto řidičů bylo nepočítaně. tak jste to myslel, že to má fungovat.

0/0
17.1.2007 20:13

2Mac7

Re: Re: Mlhovkari bez mlhy

který paragraf to říká ?

0/0
17.1.2007 20:47

Tomáš

Re: Re: Mlhovkari bez mlhy

Myslím, že nemáte pravdu. Paragraf 32 říká, že:  Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

0/0
17.1.2007 21:12

znalecvina

Re: Re: Re: Mlhovkari bez mlhy

hele nejdriv si precti celou diskuzi a pak se zapoj. uz tu byly receny jine paragrafy, ktere tento tvuj prebijeji.

0/0
18.1.2007 9:50

Počtář

Přebíjející se paragrafy

Jasně, některé ustanovení zákona se možná přebíjejí (vzájemně vylučují). Nejsem si jist jestli to ještě platí, ale snad tam někdy bylo něco jako:

"Řidič musí přizpůsobit rychlost svým schopnostem, stavu vozovky, povětrnostním podmínkám a dalším okolnostem, které je možné předvídat."

Takže proč by měl řidič ve městě jezdit pouze rychlostí 50 km/h (což asi nařizuje jiná část zákona), když jeho schopnosti, stav vozovky, povětrnostní podmínky a jiné předvídatelné okolnosti mu v danou chvíli na daném místě umožní jet třeba stovkou? ;-)

0/0
18.1.2007 11:00

znalecvina

Re: Přebíjející se paragrafy

no prave proto ze je ve meste a clovek musi davat vice bacha nez mimo mesto. ale nejsem proti, ze kdyz je usek v praze, ktery je bez lidi a prehledny at tam lidi nejezdi padesat. ja radsi ju, pac nechci platit pokuty, ale kdyz me nekdo chces predject, tak ho pustim. ale to se dostavame od mlhovek uplne jinam.

0/0
18.1.2007 16:07

iuos

hmm

já vůbec nechápu, k čemu jsou dobrý mlhovky mimo mlhu - vždyť svítí pár centimetrů před kola...   jsou tak nízko,  protože mlha je výš než mlhovky... ale mimo mlhu jsou na nic... tak proč?    a nejvíc nejradši mám mlhovky na autobusech MHD a kamionech - to je pak labůžo ;-D

0/0
17.1.2007 14:43

michal

Když chce být vidět

Pokud auto přede mnou má zapnuté mlhovky i když mlha není, předpokládám že má řidič obavy abych ho náhodou nepřehlídl. V tom případě ho uklidním že ho vidím dobře a že po celou dobu jízdy za ním ho určitě neztratím z dohledu rozsvícením dálkových světel. 

0/0
17.1.2007 11:46

Glumik

Re: Když chce být vidět

R^

0/0
17.1.2007 13:49

Baryk

Re: Když chce být vidět

Presne tak. Problem je, ze kolikrat takhle sviti zenska, ktera vubec netusi, ze ma zapnute mlhovky, ba dokonce, ze nejake vubec na aute ma 8-o A ani netusi, kde se to vypina.

0/0
17.1.2007 17:04

R2D2_cz

Re: Re: Když chce být vidět

Když neví kde se to vypíná, tak nemůže ani vědět kde se to zapíná.

0/0
17.1.2007 19:56

Wolf

Re: Re: Re: Když chce být vidět

Chlapci úplně s váma souhlasím, pitomce co svítí jak vánoční stromek vším co mají fakt žeru, to jim pak pustím mlhovky a dálkový dohromady ať si to užijou:-)

0/0
17.1.2007 20:29

Chris Kelvin

Konečně rozumné téma....

Zadní mlhovky: pokud mě někdo dojede zezadu a jede za mnou, je logické, že je vypnu, protože už o mě ví a jenom bych ho oslňoval. Pro spoustu lidí problém. Je nepříjemné potkat za deště na okresce hlupáka s rosvícenou mlhovkou, nemůžu ho pak předjet, protože před něj prostě nevidím. Navíc když brzdím, nemusí si toho všimnout.

Přední mlhovky: spousta lidí používá jako tuningový doplněk (rozsvícené). Jediný význam mají za husté mlhy potmě, kdy narozdíl od hlavních světlometů mají svítit níže a nevytvoří se neprůhledná clona před autem. Pokud potkám někoho s mlhovkama na horizontu nebo v pravotočivé zatáčce, mohu dotyčného oslnit více než dálkovými. Pokud je silnice mokrá, mlhovky se lesknou a oslnění zvyšují.

Nechápu např většinu foklsvágnů a odvozených klonů, že mají spínač mlhovek spřažený - nejde zapínat přední a zadní zvlášť. Zcela nesmyslné je pak umisťování mlhovek do výše normálních světlometů. Vpředu i vzadu by měly být pod nárazníkem, čímž by se zmenšilo oslnění a zvýšil výkon.

0/0
17.1.2007 10:57

Chris Kelvin

Re: Konečně rozumné téma....

Omezená délka příspěvků je mor :-P

Mělo být rozsvícená, ne rosvícená. Zatáčka je levotočivá z pohledu oslňovaného, pravotočivá z pohledu oslňujícího.

Ve staré vyhlášce po poslední novele bylo ustanovení týkající se max. rychlosti s mlhovkama. Velmi rozumné. Mohu-li totiž jet po okresce 100, nemusím asi u toho používat mlhovky, protože asi vidím dost. Ani nevím, jestli se to dostalo do nového zákona.....

Ještě k tomu ustanovení zákona, že se zadní mlhovka za mlhy, deště atd. použít MUSÍ: když bude v zákoně, že za požáru se skáče z okna, také hned skočíte, nebo se nejprve podíváte, ve kterém jste patře a jestli třeba nejde ještě seběhnout po schodech? Co vy na to, svítílci?

0/0
17.1.2007 11:08

Chris Kelvin

Re: Konečně rozumné téma....

Ještě doplním, že každý člověk vidí jinak, velký je i rozdíl mezi pohlavími. nemluvě o lidech se zrakovými vadami, kteří se také pohybují na našich silnicích, a je jich dost. Co jednoho neoslňuje, může druhého i oslepit. Ohleduplnost a hlavně používání mozku je tady dost důležité.

0/0
17.1.2007 11:10

Neboztik Pepan

Predni mlhovky

Predni mlhovky bohuzel pouzival casto i kdyz je jen mokro. Na nasich silnicich je totiz obvykle, ze z zimnim obdobi chybi bile znaceni na silnicich a mlhovky za mokra dost zlepsi orientaci. Naridil bych ale silnicarum, ze musi pred zimou odtahnout alespon prostredni cary. Nevim jaky vyznam to ma, kdyz to delaji po zime. Od jara do podzimu se jezdi daleko mene za tmy.

0/0
17.1.2007 10:16

Chris Kelvin

Re: Predni mlhovky

Možná bychom měli všichni jezdit na dálkové, když tedy chybí to značení.....? Nenapadá Tě nesmyslnost Tvého počínání? 8-o

0/0
17.1.2007 10:59

Jakub

Re: Predni mlhovky

A já si furt říkám, proč tyhle tydýti svítí i když není mlha. A ono je to slepotou a bezohledností!

Když nevidíš, nejezdi. Když jezdíš, neoslňuj ostatní.

0/0
17.1.2007 11:02

Neboztik Pepan

Re: Re: Predni mlhovky

Kdo pise ze oslnuji! Ja mam mlhovky ontegrovane do hlavnich svetel ktera se sama nastavuji podle zatizeni auta a jeste nikdo na mne neblikal. Takze asi neoslnuji. Akorat jsem chtel naznacit, co by mohlo pomoci vsem ridicum pres zimu a ne to vase blbe kecani a okamzite odsuzovani.

0/0
17.1.2007 11:59

Jakub

Re: Re: Re: Predni mlhovky

Víc světla chtě nechtě oslňuje... s tím nic nenadělá ani automatická regulace.

Co máte za auto, že má gyroskopickou regulaci i u mlhovek? Obvykle se to dělá jen u xenonů...

0/0
17.1.2007 12:02

Neboztik Pepan

Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

Vic svetla vice oslnuje? Cha cha. Nezalezi spise na serizeni? Mlhovky jsou totiz na aute kvuli tomu, osvetlily silnici bezprostredne pred autem protoze tlumena svetla osvetluji az kus pred autem.

Tady nekdo psal o gyroskopicke regulaci?

0/0
17.1.2007 13:09

znalecvina

Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

ano ale kdy si mam svitit bliz pred auto? no kdyz preci nevidim na normalni svetla. ale to neni v pripade, kdy kape jedna kapka za minutu apod. a jestli nechcete prijit na to proc, tak to tak pouzivejte a bude na silnici klid. Ale jestlize lide si nejezdi serizovat ani potakavaci svetla, tak mlhovky uz vubec ne....

ale jinak jsou dva druhy prednich mlhovkaru:

prvni maji rozsvicene mlhovky, ktere neoslnuji. Probliknu a upozonim, ze sviti mlhovkami, aby nedostali pokutu.

druhy mlhovkari, kteri oslnuji.. u nich mam obavu jestli ridic vidi, tak kousek pred nim radsi rozsvitim dalkove.

zadni mlhovky problikavam, kdyz neuposlechne, tak az ho predjedu, tak mu je tam dam take z duvodu viz mlhovky oslnujici.

0/0
17.1.2007 14:32

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Predni mlhovky

Mlhovky za mokra oslňují podstatně více nežli za sucha. I seřízené. Je to snadné, stačí si toto pravidlo několikrát zopakovat nahlas..... :-/

0/0
17.1.2007 12:21

Neboztik Pepan

Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

Aha Kelvinovo pravidlo. Takze pani ridici, az bude prset, tak vypnete vsechna svetla protoze v desti oslnuji vice nez za sucha. Ona totiz vsechna svetla za mokra vice oslnuji. A pokud me sviti mlhovky 5 metru pred auto a trochu do strany, tak urcite oslnuji mene nez normalni tlumena svetla.

0/0
17.1.2007 13:14

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

Kdyby Neboztik Pepan nebyl evidentně mdlého rozumu, zkusil bych něco o zákonu odrazu, nebo o směrové charakteristice mlhovek. Takhle to nemá cenu, bohužel..... :-/:-/:-/

0/0
17.1.2007 13:19

Neboztik Pepan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

Takze zakon odrazu rika, ze protijedouci auto oslnim v miste, kdy je tam 10-15 metru ode mne, kdezto tlumena svetla ho oslni ve vetsi vzdalenosti a na podstatne delsim useku. Mozna jeste zijete se svyma mlhovkama z DDR, ze?

0/0
17.1.2007 13:24

znalecvina

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

kecas nesmysly. Selskym rozumem. Mlhovky osvetluji kdyz se k autu priblizujeme, tak je ostrejsi a ostrejsi. To je jak pises. Naopak u "normalnich" svetel neni osleneni, nebot misto odrazuje je dale a je na vetsi plose, takze toto svetlo se odrazi do vetsiho prostoru a tim ztraci na sve sile a cim jsme bliz tim jsem mimo uhel odrazu svetel, takze me to take neoslnuje.

premyslim, jestli jsem nekdy u trabanta nebo wartburka z dob petiletek videl predni mlhovky. nebo jen tvuj dalsi plk bez argumentu? ;-D

0/0
17.1.2007 14:14

Neboztik Pepan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

Mozna kdyby ti nebylo 13 tak by jsi vedel, odkud se vozily mlhovky za komunistu. A nevim jak jezdis, ale ja kdyz se blizim k protijedoucimu autu tak se divam na pravy okraj vozovky ktereho se drzim. A jeste se mi nestalo, ze by me tak nekdo oslnil mlhovkama.

0/0
17.1.2007 14:26

znalecvina

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

tak az ti na prechodu bude prechazet zleva chodec, tak ho ode me pozdravuj. pamatuj si, nikdo nema pravo te oslnovat.

nejsem z rodiny, ktera by si mohla dovolit takovy luxus. takze sorry.

0/0
17.1.2007 14:41

Neboztik Pepan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

Ja jsem psal o jizde kdyz mijim protijedouci auto a ty tady najednou pletes cosi o prechodech.8-o

0/0
17.1.2007 14:44

znalecvina

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

jde o to, kdy beres mijeni auto. jestli okamzik, kdy auta jsou vedle sebe nebo okamzik, kdy poprve vidis auto, ktere te osvetluje a o tom pisi ja. mozna jsme se blbe pochopili. ale myslim, ze se tady celou dobu bavime o tom, ze nas neco oslnuje protijedouciho a to muze byt na vzdalenost, kdy mezi dve priblizujici se auta se vejde i jeden prechod a jestlize je prechod v tu dobu blize k tvemu autu, tak je mozne ze... ale to uz bych odbocoval. Proste to co jsi napsal je dobra rada proto kdyz clovek potka auto ktere ho NEOPRAVNENE oslnuje, ale nas problem to neresi jen obachazi.

0/0
17.1.2007 14:58

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

"...kdyz se blizim k protijedoucimu autu tak se divam na pravy okraj vozovky ktereho se drzim..."

Ještě naposledy zkusím argumentovat, ale moc kladnému výsledku nevěřím :-/

Výše uvedený citát je nesmysl, protože tak 90% žen a 20% mužů tohle prostě udělat neumí (já mám to štěstí, že umím, ale třeba moje manželka už ne - a není sama). Mají prostě jiný typ vidění. Téměř polovina řidičů řídí s brýlemi. Velká část z nich je navíc šeroslepá nebo má jiné problémy se zrakem.

Mlhovky se liší od normálních světel tím, že jejich paprsek je velmi soustředěný. Logicky při stejném výkonu žárovky 55W jsou např. na mírném HORIZONTU nebo v mírné zatáčce přímo vražedné, horší než dálkové. Zrovna tak při dešti je na silnici lesklým povrchem rozptylován tento původně úzký paprsek do poměrně intenzivního odrazu, který navíc je umístěn jinde, než odraz tlumených světel. Čili za deště se proti mě sune auto s rozvícenými čtyřmi světly a před ním velmi intenzivní světelná skvrna, složená ze dvou odrazů.

0/0
17.1.2007 15:22

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Predni mlhovky

K tomu horizontu, který je pro oslnění kritickou záležitostí, ještě dodám, že průměrné silnice u nás (kde jedině autor příspěvku asi rozsvěcí své mlhovky za deště, protože nevidí) se skládají jenom z horizontů (a zatáček, samozřejmě). "Argument" o správném seřízení mlhovek je tedy velmi, velmi lichý. Skoro bych se odvažoval říci, že se jedná o blábol. Na zvlněné a zatáčkovité silnici totiž nepomáhá ani automatické nastavování světel dle zatížení - to totiž reaguje pouze na nerovnoměrné zatížení náprav. Už se mi několikrát stalo, že mě v takové situaci v dešti někdo oslnil. A protože naše silnice často nejsou vybaveny bílými čarami, skoro jsem najednou nevěděl, kam jedu. A to nejsem ani šeroslepý, ani žena za volantem.

Doplním jen, že NIKDO NEMÁ PRÁVO MĚ OSLŇOVAT JEN PROTO, ŽE JEDE RYCHLEJI, NEŽ KOLIK MU UMOŽŇUJE VIDITELNOST A STAV SILNICE...!!!!

0/0
17.1.2007 15:29

igna

díky, konečně po době rozumná informace

na idnesu se objevujou stále větší a větší hovadiny, ale pod tenhle názor/návod se podepisuju, bezohledných magorů, co mají i za mírně snížený viditelnosti zadní mlhovky, je pořád až moc

0/0
17.1.2007 8:31

cc

Mlhovky v kolone

Me vadi, ze u vetsiny novych aut lze zadni mlhovku zapnout jen s prednima, nechapu proc to neni udelane nezavisle. Kdyz v mlze dojedu kolonu, tak bych rad nechal zaplou zadni, abych byl videt a predni vypnul, abych neoslnoval auto pred sebou, ale to nelze.

0/0
17.1.2007 7:33

taky CC

Re: Mlhovky v kolone

Pokud mas mlhovky serizene tak v kolone nemuzes oslnovat auto pred sebou.;-D

0/0
17.1.2007 8:02

cc

Re: Re: Mlhovky v kolone

To nic nemeni na tom, ze by predni a zadni mlhovky meli byt zapinatelne nezavisle.

0/0
17.1.2007 10:56

marqel

Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

Naprosto souhlasím. Příklad: jedu za hustšího deště, vířící voda za mnou zakrývá zadní světla, v zrcátkách vidím, že mě někdo dojíždí. Pokud chci použít zadní mlhovku, aby mě včas uviděl, budu současně oslňovat předními mlhovkami protijedoucí. Nechápu, kdo to takhle vymyslel.

0/0
17.1.2007 11:47

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

Vymyslel to pan Folksvágen a přesvědčil o tom i pana Schadeho....

0/0
17.1.2007 12:17

marqel

Re: Re: Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

Jo, jo... Najezdil jsem přes 100 tis. km Feldou bez předních mlhovek a snad jen 3x jsem jel v takové mlze, kdy bych je chtěl využít. Teď mám Oktávku II a ta to má takhle debilně. Přední v podstatě nepotřebuji a zadní můžu zapnout jen současně s předními. 

0/0
17.1.2007 12:24

Pecaf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

nehledě na to, že z našeho zákona vyplývá, že předními mlhovkami se smí svítit jen společně se zadními..

0/0
17.1.2007 13:04

Neboztik Pepan

Re: Re: Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

A myslis ze presvedcoval i pan Daimlera? Nebude to v necem jinem?

0/0
17.1.2007 14:42

znalecvina

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

asi v tom, ze usetri za jedno tlacitko a kousek dratu a je jedno, ze to neni uplne bezpecne.

0/0
17.1.2007 15:10

Počtář

Re: Mlhovky v kolone

Přední mlhovky jsou snad na všech autech níže než normální (potkávací, parkovací, obrysová či dálková) světla, takže nikomu nesvítí zezadu přímo do zpětných zrcátek a nemohou tak řidiče oslňovat. Zato zadní mlhovky jsou u řady aut zbytečně (nesmyslně) vysoko. Třeba Škoda Felicia je má výše než zadní světla a tak u ní zadní mlhovky svítí přímo do zorného pole řidíče v běžně vysokém osobním vozu.

0/0
17.1.2007 9:07

qwas

Re: Re: Mlhovky v kolone

jj, ale pro protijedoucí řidiče to je pocuc v děšti - přední mlhovky se "výborně" odrážejí od silnice a dokážou být hodně nepříjemné... Navíc řada takyřidičů má auto ve stavu že mu svítí jedna mlhovka + jeden reflektor ( nejlépe diagonálně )(Y) atd.  Nebo jezdí s parkovačkama a mlhovkama atd.

Jinak obecně je využitzelnost předních mlhovek sporná. Jak jsem psal - při dešti víc škody než užitku, pří malé mlze nepotřebné a opravdu extrémníh mlh je málo...

S mlhovkama si často nevědí rady ženy - buď je nerozsvítí, nebo svítí furt i v koloně a na probliknutí nereagují...;-€

0/0
17.1.2007 9:19

Jakub

Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

Já si s nima svítím (přisvěcuju) pravdelně při cestě na chatu. Na špatném povrchu mi ukáží víc, než potkávací. Ale to je polní cesta, kde oslňuju maximálně krtky.

0/0
17.1.2007 11:05

Chris Kelvin

Re: Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

Mlhovky sice osvítí prostor těsně před autem, ale zhorší viditelnost vzdálenějších objektů - chodců, divokých prasat, srnek...

0/0
17.1.2007 11:17

Drahoslav

Re: Re: Re: Re: Re: Mlhovky v kolone

...divokých chodců, neboli prasat ;-D

0/0
17.1.2007 11:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.