Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jezdíte málo? Nekupujte auto, podělte se s ostatními

Zapamatujte si anglický výraz carsharing. V češtině znamená sdílení aut a velká evropská města se jím zkouší bránit před dopravním kolapsem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jarda

proc tolik kritiky

0/0
13.2.2007 1:57

Stone_Pilot

U nás to nemá šanci

Protože většina lidí u nás kupuje ojetinu, nemůže se to chytit. Cena některých u nás provozovaných aut se limitně blíží nule. Lidi kalkulují pak jen provozní náklady a auto za půjčovné se jim tedy nevyplatí.

Ti lidi, co naopak prachy mají, si auto kupují nejen kvůli přepravě z bodu A do bodu B.

Je to tedy zajímavé jen pro nějakou velmi malou skupinu alternativců. Pokud si někdo myslí, že to vyřeší zácpy ve městech, je naivka. To spíš podpora kvalitní MHD.

0/0
12.2.2007 20:57

miki

VLASTNIT AUTO NENI JEN O PENĚZÍCH

BUDOU NATUNINGOVANÁ DESINFIKOVANÁ PO KAŽDÉ JÍZDĚ AUTA MAJ LIDI JAKO PRASE JAK BUDOU VYPADAT TITO, BUDE AUTOMAT KLIMA VIDEO NAVIGACI 20 " KOLA 3L OBSAH 300 KONÍ  NEBO MALA 1 LITRAATD PROSTE TOTÁLNÍ BLBOST PROTO LIDI MAJ AUTA ABY NEMUSELI JEZDIT8-o S NEČIM PO NEKOM,X.

0/0
12.2.2007 19:53

cbx

Re: VLASTNIT AUTO NENI JEN O PENĚZÍCH

kromě mozkového centra se ti zasekla i klávesnice.

0/0
13.2.2007 14:09

Martinsip

Až v budoucnosti

Myšlenka skvělá, ale zatím moc nerealizovatelná. Stejně jako socialismus.

Smysl to bude mít až v budoucnosti, kdy mi auto přijede samo před dům a potom zase samo odjede k dalšímu zákazníkovi nebo se natankovat. Takový taxík bez zlodějskýho taxikáře.:-) Ale tu bude ještě potřeba mnohem většího technického pokroku. Vidím to tak za čtvrt století.

0/0
12.2.2007 18:55

Vojta

Re: Až v budoucnosti

Přesně tak. Sociální inženýrství. Komunismus jak vyšitej. Popsaný model se nazývá autopůjčovna. Příslušný magistrátní úředník, který to vymyslel, je nadbytečný, jelikož se zjevně nudí a vymýšlí hovadiny.

0/0
12.2.2007 22:35

cinsky_buh_srandy

blbost

0/0
12.2.2007 17:54

Viro

Re: blbost

Pravda. Co s autem, když má člověk mašinu ;-D

0/0
12.2.2007 18:35

Martin

velmi casto

zde v prispevcich ctu "... pujcim si auto na vikend..", "...svezu se do prace... " apod.

zamyslel se ale nedko z vas nad tim, kolik lidi bude sdilet jedno auto??? aby skutecne pocet aut v praze poklesl, muselo by to byt dost lidi (odhaduji 10-20) na jedno auto - pocitate tedy predpokladam s tim, ze si auto budete bookovat cca tyden dopredu, ze na chatu se dostanete tak 5x do roka ....

porad se nemuzu zbavit dojmu, ze tento business neni snaha o reseni dopravni situace, ale snaha o pomoc nkterym firmam (tim, ze jim budou pridelena parkoviste, o tom samozrejme musi nekdo rozhodovat ..)

0/0
12.2.2007 17:46

Tyrion

Kdepak carsharing..

Ve světě teď letí wifesharing. Možná se to dostane podporou magistrátu za pár let i k nám. Člověk prý ušetří neskutečný peníze, pokud využívá manželku jenom občas. Na druhé straně pro ty kteří využívají manželek jenom párkrát do roka je lepší klasický bordel.

0/0
12.2.2007 17:40

xyz

Re: Kdepak carsharing..

;-D

0/0
12.2.2007 18:20

Viro

Re: Kdepak carsharing..

Dóóóóbrýýýýý;-D;-D;-D;-D R^

0/0
12.2.2007 18:31

Balvann

Re: Kdepak carsharing..

R^R^a tento sharing možná vydělá i nějaké peníze.

0/0
12.2.2007 21:33

Emp

Sníží se provoz??

O tom bych si dovolil pochybovat, nebot zacnou jezdit priložitostně i ti, kteří využívali primárně MHD a nechtělo se jim investovat do vlastního auta.

0/0
12.2.2007 16:48

Britak

Podívejte se na ty německé ceny

Jen se běžte podívat na ty ceny. Viz.obrázek auta, na kterém je netová adresa. Za víkend tam vysolím kolem 2500. Tohle se vám vyplatí, jen když jedete skutečně dvakrát, třikrát do roka. jinak vůbec. mě se to nevyplatí. 8-o

0/0
12.2.2007 15:26

tmf

Re: Podívejte se na ty německé ceny

no neviděl bych to tak černě, pokud se podívám na náklady našeho domácího auta tak jsem cca na 7 Kč za km. A podobně na tom bude každý kdo si koupí nové auto. Když teď odečtu případnou prodejní cenu tak auto stálo cca 55000 ročně což je cca 4600 každý měsíc. Takže se to hodně lidem může vyplatit. A to ještě počítám jen náklady, není v tom zahrnuto to, že ty hrozné peníze musím na počátku vydat (ušetřit) a dám je do kusu železa který za pár let zrezaví namísto investice. Známý už za komunistů jezdil všude taxíkem a měl spočítané že se mu to vyplatí. S rodinou na hory, zavolali taxi. K babiččce taxi. Nikdo mu ho před domem neobešel hřebíkem, nezajímal ho olej, prostě nic. Zavolal a jel.

0/0
12.2.2007 17:35

jahodove_ticho

pujcit auto...

jasne pri zakazce na cas v jinym meste nebo na dovoleny beru. Ale vymenit to na stalo za moje auto??? Nesmysl!!!

0/0
12.2.2007 14:30

vidlák

no to je fantastický nápad!!!

zbývá vyřešit problém, jak  se dostanu k nejbližšímu smluvnímu parkovišti.... vlastním autem8-o;-D

0/0
12.2.2007 14:28

p

Re: no to je fantastický nápad!!!

pesky, hromadnou dopravou..?

0/0
12.2.2007 14:30

vidlák

Re: Re: no to je fantastický nápad!!!

pak jaksi uniká hlavní výhoda auta - úspora času. to si můžu vzít rovnou taxi a nemít auto vůbec, nemyslíte?

0/0
12.2.2007 14:45

pesak

Re: Re: Re: no to je fantastický nápad!!!

Vzit si taxi bude asi nesrovnatelne drazsi, zvlast na nekolik hodin. Jinak jde samozrjeme o hustotu vydejnich parkovist, aby to melo smysl u co se tyce te casove uspory.

0/0
12.2.2007 15:26

.

Re: Re: Re: Re: no to je fantastický nápad!!!

Vzit si taxi tak nepotrebuju ani ridicak.

Mam pak auto rovnou se soferem.R^

0/0
12.2.2007 16:54

Balvann

Re: no to je fantastický nápad!!!

nejlepší smluvní parkoviště je to 5 metrů od výtahu:-):-)a tam asi v budoucnosti žádný carsharing stát nebude.

0/0
12.2.2007 21:37

Pepa

Carsharing...

Jsem uzivatelem takoveho systemu ve Svycarsku - viz www.mobility.ch a musim rict, ze je to vynikajici vec pro lidi, co zijou ve mestech a nepotrebujou auto kazdy den, jen jednou za tejden dojet na nakup, jednou za cas neco nekam odvezt, ci jet nekam na vylet. Sam mam asi 4 takova parkoviste do 7 minut pesky od domu, vzhledem k tomu, ze je ve meste malo mista k parkovani, kdyz jsem mel vlastni auto, casto jsem stravil mnohem vic casu hledanim mista k parkovani a stejnak jeste jsem pak musel jit docela dlouho pesky. To je tedy cilova skupina. Vyhoda oproti pujcovne je v tom, ze clovek nemusi nikam chodit, s nikym se bavit, jen si zarezervuje predem auto pres internet a pak si ho kartou otevre a jednou za mesic prijde ucet. Neni to pro lidi, co bydli na venkove a potrebuji auto kazdy den, to da rozum, samozrejme. Co ovsem ma vliv na ekologii, je to, ze na kazdem nadrazi nekolik takovych aut stoji, takze clovek muze jet vlakem a teprve na posledni cast cesty si vezme auto...

0/0
12.2.2007 14:05

Martin

Re: Carsharing...

nevi jak ve svajcu, ale tady mi pujcovna pristavi auto, kam jim reknu,

zaplatim jen pujcovne na den, naplnim nadrz a to je vse,

pak zase to auto odstavim, zavolam do pujcovny a oni si auto vyzvednou

0/0
12.2.2007 17:48

czechian

Re: Carsharing...

Nj jenže ve Švajzu není ČD. Smradlavé, špinavé a pomalé vlaky za ceny, které se, ve srovnání s cenou benzínu, vyplatí až při skupině, která by se do osobáku stejnak nevešla. Dokud nebude pořádná alternativa, tak nad ekologií nepřemýšlím.

Ze zkušeností z Belgie vím, že dráhy můžou fungovat. To by ale musely být v lepších rukách.

0/0
12.2.2007 18:26

Martin

Re: Re: Carsharing...

kdyz jel naposled vlakem?

a propos. -mas v tom trochu zmatek- pro jednoho cloveka je vlak lacinejsi, pri skupinach 3-4 lidi se vyplati auto, v prepoctu na 1 cloveka vyjde jizda levneji, nez listek pro kazdeho a nez skupinovy listek, ale zalezi i na vzdalenosti

0/0
12.2.2007 20:38

Robert Batůšek (batusek@atlas.

Pár poznámek

Pár poznámek k článku i diskusi (jinak více viz http://autodruzstvo.webpark.cz):

1. Car sharing nemusí být vůbec provozován firmou nebo městem, stačí, když se pár lidí domluví a koupí si jedno nebo více aut. V západní Evropě funguje jak tento komunitní car sharing, tak komerční varianta.

2. Úspora parkovacích míst je míněna zejména v centru, kde je tlak největší. Car sharing společnosti mají pak například vyhrazená nejlepší místa

3. Studie prokazují, že při rozvoji sdílení aut dochází ke snížení emisí, protože lidé se více rozhodují, který druh dopravy použít. Potenciál snížení ale není příliš velký.

4. Ideální je použít car sharing jako úspornou variantu, pokud nepoužívám auto moc často (např. důchodce) nebo jako druhé auto do rodiny. Existují studie, které potom ukazují úsporu nákladů.

0/0
12.2.2007 13:47

starej pardál

Co to?

Tak já nevím, ale ten kdo auto má, tak ho má na ježdění, tudíž i dál, jako na chatu, na dovolenou, prostě všude. Samozřejmě i do města. A pochopil-li jsem správně, v této myšlence se jedná o auta do města. Tudíž dle mého názoru aut ve městě jenom přibyde, protože si ho půjčí jenom ti, co auta nemají a ti, co auta mají tam stejně pojednou svým...

0/0
12.2.2007 12:54

Keni

Lepsi stav ? ChaCha

No nevim, pri dnesni kvalite vozu a stavu, ze je to pujcene pujde technicky stav pekne do kopru. Predpokladal bych, ze po pul roce bude standartni vuz nizsi stredni tridy nebo nakupni taska v horsim stavu, nez moje skoro 20let srata a udrzovana 120.

Napad je to jinak dobrej, ale vysledku bych moc neveril

0/0
12.2.2007 12:29

xyz

Re: Lepsi stav ? ChaCha

No jak se lidi chovaj k cizímu netřeba komentovat, ale nový auto určitě bude mít nižší emise, je pohodlnější, mnohem bezpečnější, je na něj záruka... To je důvod proč tam asi těžko budou kupovat starý vraky... R^

0/0
12.2.2007 18:26

ShareMan

Cokoli-sharing

Mám byt 3+1.Doma jsme jen,když nejsem v práci, tedy 5 hodin a to jsem v posteli.Zbývá tedy 19 hodin, kdy je byt nevyužit.Jako bonus přidám milenku,taktéž 19 hodin nevyužita.Náklady na oboje jsou vysoké a doba je těžká. Máš zájem o sdílení? Jo a stav se cestou na radnici pro dotaci..

0/0
12.2.2007 12:00

_lu

...

ja to nechapu, to si jako pojedu pujcit auto, pak si pojedu nakoupit, nakup hodim domu a pak zase pojedu auto vratit?:-D to zni super:-)

0/0
12.2.2007 11:54

Ach jo (bls1)

Myšlenka dobrá, ale ...

Když se použijí čipové karty, tak se ani nemusejí řešit klíčky. V Praze jsou podle mě nereálné ty parkoviště. Jinak bych viděl problém ve vozovém parku. Nechtěl bych jezdit pokaždé v jiném autě nadupaném elektronikou.

0/0
12.2.2007 11:48

swm

Re: Myšlenka dobrá, ale ...

Cipove karty? Jakoze nekde uvidis pujcovaci auto, tak si ho odemknes a odjedes? ;-D

0/0
12.2.2007 13:17

NT05

Carsharing

Hahahahaha. Již jsem se dlouho tak krásně nenasmál. To tady ještě nebylo, SCI-FI kombinované s groteskou ! Zažil jsem velké problémy, když se několik řidičů mělo v rámci jedné firmy střídat na jednom vozidle. V článku uvedená myšlenka je naprostý nonsens, spíše další trik jak se nakapsovat na úkor veřejných financí :-(

0/0
12.2.2007 11:33

Naked and petrified

Re: Carsharing

Bud rad, smich leci. Blbost taky ulevuje...takze se ti muze vest celkem dobre. Nu, ti ostatni si obcas pujci karu ve StattAuto a jsou spokojeni take.

0/0
13.2.2007 9:43

Stíhací bombardér Havel

korupce

Tohle není nic jiného než klasický případ korupce a podnikání na účet daňových poplatníků, to vše pod rouškou ekologie.

0/0
12.2.2007 10:59

Naked and petrified

Re: korupce

O cem to mluvis? Je nekde zminka o tom, ze to mesto bude provozovat, nebo platit? Podporit to samozrejme muze - podobne jako sit cyklostezek. Je to v jeho zajmu. Funkcni MHD a taxisluzba je samozrejme jeste jina vec. Tohle je ale proste dalsi vhodny doplnek zivota ve meste. A ze funguje, ukazuje treba i Nemecko. A bude to cim dal jasnejsi, az vzrostou fixni naklady na auto - povinne ruceni a silnicni dan. Kdyz Ti v Nemecku povinne ruceni muze udelat i 1000 EUR, i kdyz vetsinou je 400-600, ekologicka dan na diesel dalsi 400, clovek si rozmysli, jestli si na ty dva vikendy auto radsi nepujci. A Cesti k tomu jednou dospeji taky.

0/0
12.2.2007 11:20

Neználek

Re: Re: korupce

No to si přeci zajdu do autopůjčovny,ne?

0/0
12.2.2007 11:49

Neználek

Re: Re: korupce

Jinak v zájmu města (vynechme pro tento případ korupci) je ledacos. Rozdíl je v tom, že dotací cyklostezky neovlivňuješ veřejnou hospodářskou soutěž.Stát, potažmo obec má vytvářet podmínky pro podnikání, ne sám podnikat.

0/0
12.2.2007 11:53

aaa

Re: Re: korupce

V Nemecku si mozna byl ve vychodnim a hodne davno. Mam Peugeot 307 TDCi a platim pojistku (povinnou, spoluucast 0EURO + havarijni spoluucast 300EURO) cca 700EURO. Silnicni dan (pocita se podle hmotnosti, objemu a emisi, takze brat EUTO4) je 250EURO. Zadna dalsi dan na diesel neni!!! Jo, pojistovna je HUK, myslim maji i net servis a je to bez bonusu. Kazdy si to muze overit.

0/0
12.2.2007 20:49

naked

Re: Re: Re: korupce

Kdes prisel na spoluucast u povinneho ruceni? Ta tam z principu byt nemuze - pov. ruceni neni pro tebe, ale pro tebou poskozeneho. Nicmene tvuj konkretni pripad jeste nic nevypovida o obecne urovni. Me zpravy jsou z Muc, mozna je to u vas v Dresden jine, a tady neni 400 za diesel zadny problem, jen muj benzin stoji pres 200. Povinne ruceni + jakekoliv *kasko ti nikdy nemuze vyjit za 300, ani u neceho tak lacineho jako je HUK, to ses mozna spatne podival, ta castka nejspis bude pulrocni.

0/0
13.2.2007 9:39

Neználek

Nesmysl

Přiznejme si, že je to nesmysl z několika důvodů:

1) Město nemůže vytvářet dotovanou službu, protože tím narušuje korektní hospodářskou soutěž, poškozuje tím autopůjčovny apod.

2) Případná výhodnost systému musí být nejen finanční, ale musí být i pohodlná. Pohodlnost lidí dělá víc než peníze.

3) Kde chce město postavit ty parkovací místa, aby byla přístupná?

4) Je to celé nahlavu a složité, 90% ceny taxi nedělá, že platíte řidiče, operátorku na telefonu apod, ale protože většinu času texík prostojí na stanovišti nebo ve koloně aut. Stačí se podívat na selské řešení třeba do New Yorku, město zadodotovalo jednoduše velké prostorné a ekologické taxi a taxi může jezdit ve městech v express lines (vyhrazené pruhy jako např u nás na MHD) a díky tomu nikde nestojí, ceny jsou díky tomu nižší, je to rychlejší a lidi radši pojedou díky tomu taxíkem. Jak jednoduché že?:-)

0/0
12.2.2007 10:29

dan

Re: Nesmysl

vidím to podobně /akorát USA neznam/.

Dodal bych, že jakýkoliv byznys pražského magistrátu stejně bude nakonec stejně maštěním kapes z našich daní.

0/0
13.2.2007 14:18

smolicek123

V ceskych podminkach nesmysl

To je asi nejaky radni spolumajitel pujcovny. Proc sem nadaji nejakou pripadovou studii, kde budou vypocitany naklady a vyuziti. Misto placeni vlastni auto flotily by meli zvyhodnit MHD. Auto mam tak z 50% kvuli neplanovanym cestam, ale hlavne aby mi usetrilo cas, takze predstava, ze si vyridim, co potrebuji a potom auto jeste nekam povezu, odtud se budu vracet MHD, mi nevyhovuje. 

0/0
12.2.2007 9:55

plexisplexis

Re: V ceskych podminkach nesmysl

mhd je vyhodna dost, to je problem preferenci a zivotniho stylu, mozna kdyby mhd zkvalitnili, ale nevim jak, ja bych taky radeji jezdil do prace autem nez se smradlavyma sockama v socce

0/0
12.2.2007 10:08

Martin

Re: Re: V ceskych podminkach nesmysl

MHD (v kazdem meste) je dost nevyhodna, protoze je pomala. I v Praze, kde se pred cca 2-ma lety snazili delat zavody v rychlosti cyklisty, MHD a auta. Auto bylo vzdy posledni, to bylo to A, nikdo ale nerekl B, ze malokdy realna potreba cesty pres mesto kopiruje linku metra.

a toto nevyresi ani zadny carsharing, proste kdo se chce rychle nekam dostat, musi mit auto.

0/0
12.2.2007 10:25

Michal

Re: Re: Re: V ceskych podminkach nesmysl

To je svatá pravda. Pokud člověk nepotřebuje trasu stanice metra-jiná stanice metra pak je auto nebo kolo rychlejší. (kolo je rychlejší než tramvaj vždy pokud nepočítám stanici pod kopcem a na kopci to se ale během další rovný stanice v klidu dojede) a auto je rychlejší v 90% ..  zácpě je  pomalejší ale né moc .. to se vám spíš zdá protože víte že kyby tam ta zácpa nebyla tak to máte za 1mi a takhle stojíte 8 ..a ta tramvaj to jede 6 takže taková výhoda to neni. To že pak neni kde za parkovat je problém daleko větší a kolo nechat někde na ulici dýl jak 10min tak ikdyž máte dobrej zámek zůstane vám tam jenom rám :-(

0/0
12.2.2007 11:00

Michal

Několik hodin nebo dnů?

No pokud jim jde o snížení dobravy v centru a volná parkovací místa před domy stálých rezidentů pak půjčovna aut na pár hodin nic závratného nebude. V praze a okolí je až na pár vyímek dobrá doprava hromadnými prostředky. Pokud by však bylo možné půjčit auto například na víkend nebo na týden (dovolená, návštěva babičky na moravě..) pak pražan pracující v praze nemá důvod vlastnit auto a zabírat parkovací místo -- pak ale rozhodne cena neboť auto půjčovny jsou na opakované půjčování aut poměrně drahé.

0/0
12.2.2007 9:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.