Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Qarmaq: ekologický hyundai obléklo 900 PET lahví

Plechu zdá se odzvonilo, plasty se na jeho úkor uplatňují čím dál víc. Automobilky ho používají nejen na karoserii, ale třeba i na podvozku. Nejnovější koncept Hyundaie si na své "plastovosti" dokonce zakládá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Martin

Blbost

Plech se na auta používá z důvodů bezpečnosti, při nárazu se nezanedbatelná část energie přemění v teplo během deformace plechu. To ale u plastů není možné, proto auta z plastu budou méně bezpečná. Bylo to použitelné pro auta s nízkou provozní rychlostí (trabant), ale takové si dneska nikdo nekoupí.

0/0
13.3.2007 23:24

balalajka01

takže je to naftovej traboš.

R^

0/0
13.3.2007 22:42

rebbe

ach b´že, za mého mládí byla auta ze dřeva

a moje Praga Lady nepotřebovala parkovací světla, shnilé dřevo krásně světélkovalo.....

Ale nechme legrace, jeden německý odborník tvrdil, že pozná typ auta podle zvuku, když se zaklepe na karoserii. A opravdu, dost jich uhodl. Potom řekl, že nejkrásnější zvuk mají Volva a Mercedesy, zní hluboce a dunivě. Renaulty mu připomínají plastovou láhev od minerálky. Japonci zní jako konserva, jsou z tenoučkého plechu.

Takže Hyundai jde ve stopách Renaulta........

0/0
13.3.2007 19:01

legnaw

qarmaq

to ma autor taky problem vyslovit "karmak"????Rv

0/0
13.3.2007 15:17

Ace007

.

A jakou to má pasivní bezpečnost a jak hezky to hoří?

0/0
13.3.2007 14:26

PetaP

škoda

Krom toho, že je plast sprostý materiál a špatně se opravuje, výhoda je v nízké ceně a nízké hmotnosti. Holt co se dá dělat, taková je doba, spěje to ke kompletně plastovým "autům". Abysme se pak nedivili, až budou i motory z plastu, ale proč ne? :-)

0/0
13.3.2007 12:08

PLASTOVEJ KBELIK

Re: škoda

Dovolím si oporovat ;-D

0/0
13.3.2007 13:51

marzena

Re: škoda

no kdyz se bude vyrabet levne, tak neni duvod ho opravovat, proste se vymeni.. pokud se to bude recyklovat tak je to IMHO v poradku.. Navic mame na skladkach velke zasoby surovin a neni potreba kvuli tomu kopat do zemeR^

0/0
13.3.2007 15:42

rebbe

Panda

byl první rádoby automobil od Fiata-Alfa Romeo koncernu, který měl chladič z plastu, vše, co se dalo, kromě vnější karoserie z náhražek. Životnost ložisek a motoru tak jako staré škodovky MB, kolem 50 tisíc km.

0/0
14.3.2007 19:02

d

nechápu nic

v jedné části článku se dočtete, že každý plechový díl je na 1/2 hmotnosti díky plastu  a celkem se ušetřilo 80 kg? tedy všechny  odlehčené díly váží 160kg? nejen chemie nefunguje, ale ani základní fyz. zákony nefungují... je to slepá cesta, možná by stačilo občas jezdit na kole a ušetřím 250 kg splodin CO2 za rok také.... a bez klimatizace...

kde udělali inženýři chybu?d.

0/0
13.3.2007 11:46

kalouch

Re: nechápu nic

sem nejak nepochopil, kde ti nefunguje chemie a fyzika, myslim, ze ty vypocty jsou dobre, a pokud myslis, ze hmotnost auta delaji plechy na karoserii, tak se strasne pletes

0/0
13.3.2007 12:17

lou

XC60

jeste by mohli napsat clanek o konceptu volvo XC60, coz je v zeneve asi nejhezci pouzitelny koncept - http://www.volvocars.cz/campaigns/MY08/XC60/XC60Concept/default.htm

R^

0/0
13.3.2007 11:32

Ebo

..a pokud se nepletu..

..tak se dá u plastů načasovat za jak dlouho se rozpadnou.. to pak bude teprve ten správný "business" ;-D

0/0
13.3.2007 10:34

MadDOG

Re: ..a pokud se nepletu..

To se dá bey problému i u kovů;-)

0/0
13.3.2007 11:43

jirka

nejsou první

Mám za to, že se o podobné řešení pokoušela už jedna automobilka docela dávno, to auto založené na plastech se mylim jmenovalo trabant...:-)

0/0
13.3.2007 10:31

michal

60 kg je teda úspora

Uspořit 60 kg váhy na voze, který bude mít celkovou hmotnost min. 1300 kg mi přijde opravdu úsměvné. Plastové díly používá Renault už teď (blatníky, dveře) a úspora hmotnosti není nijak extra, natož se tím chlubit. Ale chápu, že správně podané to zní úžasně. Jinak v Rüsselheimu je několik designérských center různých automobilek.

0/0
13.3.2007 9:48

Larus

Re: 60 kg je teda úspora

No, taky mě to zarazilo. 60kg fakt není moc. Když si člověk uvědomí, kolik váží takový srandičky jako klimatizace, milion motorů na hejbání se zrcátkama, sedačkama atd... Ale je to aspoň začátek, do 400kg auta je to ještě hodně dlouhá cesta :-)

0/0
13.3.2007 9:58

aladdinek

Re: Re: 60 kg je teda úspora

No a když si vezmeme průměrnou rodinu tak může zhubnout a ušetříme dalších 60kg :-D

0/0
13.3.2007 12:30

iuos

hmm

a kolik čmoudíků vypustila továrna při "recyklaci" těch pětiflašek? ;-D

0/0
13.3.2007 9:12

Larus

Re: hmm

Ve srovnání s výrobou plechu je to zanedbatelné. Zrovna PET se recykluje hodně dobře.

0/0
13.3.2007 9:54

Vít

Re: Re: hmm

jojo, hodně dobře - proto se to vozí lodí do Indie, kde to ručně roztřiďují a zpracovávají... :-©

0/0
13.3.2007 13:09

pavelthelong

doted jsem si myslel

ze v Rüsselsheimu bydli jenom Opel - od kdy se tam zabydlel i Hyundai ? nebo uz pomalu odkupuji odpadle tovarny od krachujici GM???

0/0
13.3.2007 9:00

Matěj

Zajímavá úspora emisí

Rád bych někoho erudovaného požádal o vysvětlení výpočtu nižšího zatížení životního prostředí o 200 kilogramů emisí při ušetřených 80 litrech paliva? Děkuji za odpověď.

0/0
13.3.2007 8:04

Michal

Re: Zajímavá úspora emisí

8olitrů krát 2 (počet kontrol článku) krát 0,9 (hustota nafty je menší něž vody tzn 80Lx0,9 by mohlo odpovídat hmotnosti) ted k tomu přičíst IQ průměrné minus IQ autora a seš na čísle 200 a to už je v 10% odchylce která je pro vyšší fyziku přijatelná ....:-). Takže .. z toho se dá dokonce odvodit I autora .. pookud je průměr 110 (nevim tipuju) pak IQ autora musí být 54 nebo tak nějak

:-P

0/0
13.3.2007 8:56

Larus

Re: Re: Zajímavá úspora emisí

Průměr IQ je z definice 100.

0/0
13.3.2007 9:03

Larus

Re: Zajímavá úspora emisí

Nejsem zrovna erudovaný, ale (velmi zhruba) z jednoho uhlíku v palivu (ve formě CH2) se spálením vyrobí jeden uhlík v plynu (CO2). Poměr jejich hmotností je cca 44/14~= 3. Takže 200 kg emisí se vyrobí cca z 66 kg paliva. Jsou to ilustrační čísla, ale myslím, že sedí docela přesně.

0/0
13.3.2007 9:02

Michal

Re: Re: Zajímavá úspora emisí

OK tohle vysvělení beru to že se tam míchá při spalování kyslík mě nedošlo (teda ta telefonica se taky nacpe všude). NIsméně někam ti ulítli 2 vodící htří tvoří 1/3 hmotnosti v CH2 takže z 80litrů ...dejme tomu 75kg paliva .... máš 5Okg C na dělání fujtajblíků. A to eště musíš započítat že ty palia maj spousty příměsí (nevim jestli znečištujou neo aopak jsou ekologičtější) ale jinak díky za vysvětlení. Tohle by mě jako technika asi jen tak nenapadlo .. asi i chemie je dobrá věda;-)R^

0/0
13.3.2007 9:44

Michal

Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

ty jo to mě z jedinýho příspěvku vypadlo asi 100 písmenek. Někde se ta demence projevit musí :-(

0/0
13.3.2007 9:46

Larus

Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

Vodíci mi neulítli, prostě jsem o nich nepsal :-) Z vodíků se dělá voda, což neni zrovna moc škodlivá látka a není na ni limit v předpisech o emisích.  A nedělají 1/3 hmotnosti v CH2, nýbrž  14%. Většina objemu paliva jsou jednoduché uhlovodíky, takže to zhruba sedí. Přímesi jsou samozřejmě jiná věc.

0/0
13.3.2007 9:53

Michal

Re: Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

Hele to nechápu CH2 ... 2 vodíci je 2 neutrony 2protony a 2 elektrony ... no dejme tomu že jádro váži 2neutrony a 2 protony a je vněm 99,99% hmotnosti. Takže jádro váží 2+2 .. C to je 6+6 ... to jest 3x tolik.

Vim že se to všechno nějak přepočítávalo na relativní atomovou hmotnost a molární hmotnost pomocí dvanáctiny hmotnosti uhlíku nebo ta něco ale u Pokud mě zajímá reálná nebo absolutní hmotnost ... (kolik to váží v Kg) tak se to snad dá počítat jenom podle počtu protonů a neutronů?? Nebo možná ne :-/

0/0
13.3.2007 10:20

Larus

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

No, vodík nemá neutrony... teda když neuvažuješ deuterium, jenže toho je jen zlomek ze všech vodíků.

0/0
13.3.2007 10:25

Michal

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

Vodík nemá neutrony 8-o8-o8-o8-o tak to mi na základce zatajili a nebo si to už prostě nepamatuju ;-D. Bože ta chemije má sice krásnou tabulku ale k čemu mi je když má stejně každej prvek spoustu vyjímek ;-D

Ok už nebreptám R^

0/0
13.3.2007 10:38

Michal

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

Vodík nemá neutrony 8-o8-o8-o8-o tak to mi na základce zatajili a nebo si to už prostě nepamatuju ;-D. Bože ta chemije má sice krásnou tabulku ale k čemu mi je když má stejně každej prvek spoustu vyjímek ;-D

Ok už nebreptám R^

0/0
14.3.2007 11:25

Michal

Re: Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

Heh to sou zas ty vaše chemický divnosti ... vono 2H má hmotnost jádra 2protony a 2neutrony a C to má 6plus 6 .... si dosadim že 3x(2+2)=6+6 a vidim 1/3 .... 14% je to v nějaký tý vaší ealtivní nebo molární ale pokud počítám absolutní hmotnost pak sem přesvědčen že je to třetina. ... Ale třeba mi řekneš že ne a že je to naprostej základ chemie :-)

0/0
13.3.2007 10:25

Michal

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

No a navíc sem schizofrení a píšu to dvakrát protože sem byl přesvědčenej že se to poprví neodeslalo :-)

To je zas ta moje demence

0/0
13.3.2007 10:26

Palo

Re: Re: Re: Re: Re: Zajímavá úspora emisí

Vodik ma jen proton (vetsinou - muze mit i jeden nebo dva neutrony, toho je ale malo). Jinak pokud chcete srovnavat hmotnosti atomu, tak to delejte pres relativni atomovou hmotnost. . Vodik ma rel.at.hm. 1,00794 a uhlik 12,0107 ... z toho muzeme vypocitat, ze podil hmotnosti vodiku v CH2 je 14,37%.

0/0
13.3.2007 16:18

Lumen Co-Morous

Re: Zajímavá úspora emisí

No, pokud budu pro zjednodušení brát reakci 2CH2 + 3O2 = 2CO2 + 2H2O tak při dosazení rel.mol.hm do rovnice vychází, že 80 litrů je cca 72kg tj. cca 5070 molů CH2 skupiny. Ke spálení je zapotřebí teoreticky 7605 molů O2 o hmotnosti 235 kg a objemu 170 M3. Vzniká 5070 molů CO2 a ten samý počet molů vody, po exotermním procesu ve formě vodní páry. To vše o objemu 227 M3. A jestli ne, tak jsme se zmýlili....;-D

0/0
13.3.2007 23:22

xxx

tady to je:

http://www.super.cz/co-se-kde-sustne/13284-hamrova-ukazala-prsa-a-cela.html

0/0
13.3.2007 0:39

mazlikuzlik

Re: tady to je:

To jako chceš srovnávat kolik plastu vynaložila na svá prsa paní Hamrová a kolik hyundai na svůj vůz?;-D

0/0
13.3.2007 8:51

RoninW

Re: Re: tady to je:

Jen jestli jsou ekologická a půjdou recyklovat

0/0
13.3.2007 11:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.