Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Levný fiat pro Evropu, auto na stlačený vzduch pro Indii

"Italská automobilka Fiat uvažuje o výrobě levných aut pro Evropu a Asii, jenž by se mohly podobat levnému rodinnému modelu Logan konkurenčního Renaultu," řekl generální ředitel společnosti Sergio Marchionne. Italská automobilka už pomáhá indickému koncernu Tata s vývojem masového auta pro tamní trh. Superlevný vůz bude možná jezdit na stlačený vzduch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

danyk

vzduch v nádrži není studený

vzduch v nádrži není studený, jak tu píší, ale ochladí se až když se rozpíná.

0/0
22.7.2008 21:47

sedy vlk

Motor na stlačený vzduch

Podle mě je to pořádná "kachna".  Rád bych poznal inženýra, který dokáže stlačit 60% výfukových plynů (60 % = velmi přibližná účinnost spalovacího motoru), do nádrže, která se vejde do os. automobilu při velmi nízké spotřebě 5l/100km a ještě mít 100% účinnost. (Y) Napadlo někoho porovnat energii uloženou v litru benzínu, nafty nebo zkapalněného plynu s energií maximálně stlačeného plynu s ohledem na pevnost materiálu z kterého je nádrž vyrobena a na její obsah?

0/0
10.1.2008 22:24

šedývlk

Auto na vzduch

Rád bych poznal inženýra, který dovede natlačit 60% výfukových plynů vzniklých  spálením benzinu při spotřebě 5l/100km do jímky, která se vejde do os. auta,

(60% účinnost motoru) při dojezdu 100 km.  Nebo snad existuje motor na stlačený plyn, který je schopen udělat z prdu kuličku. (Y)

0/0
10.1.2008 21:13

Praktik

Šlapací nebo na klíček

Pokud se vyrábí šlapací autíčka nebo autíčka na klíček (poháněné pružinou) pro děti, snad by nějaký výrobce mohl udělat i auto pro dospělé na podobném principu. Třeba šlapací kamión by určitě k pohonu potřeboval více lidských sil, takže kdyby v něm šlapalo několik (desítek) "řidičů" místo současného jednoho, nejen že by to bylo "ekologické", ale také by se tím mohla výrazně snížit nezaměstnanost. ;-)

0/0
27.3.2007 16:05

Fitipaldi

a co jezdit na stlačený kyslík ?

To by byla přímo raketa,nebo třeba na metan.

0/0
27.3.2007 10:55

Fitipaldi

Nejmenší odpor je ve vzduchu

Natáhnete gumu, zaháknete vzdušný kluzák, odjistíte, vystřelíte, doplachtíte 30 km volně vzduchem, přistanete. Je to rychlé,levné (pokud se v tom nezabijete).

0/0
27.3.2007 10:58

Lumen Co-morous

nápad

A až to bude stát se zapnutým motorem v zácpě, tak kolem bude kluziště. Jo a už vidím v Indii kde je vlhkost vzduchu přes 80%, jak tam něco má teplotu -20. Do pár minut by na výfuku byla ledová koule. (Y)

0/0
26.3.2007 23:41

Bůh Nejvyšší (5)

Ledový koule jsou zdravý. Spermie se líp tvoří při nižších teplotách.

0/0
27.3.2007 4:03

MK555

Koukám

kolik je tady rozumbradů, kteří vládnou fyzikou ap. Já jsem přesvědčen, že již dávno by fungovala auta i na stlač. vzduch, i na baterky, atd. ale arabáci to nepustěj, protože by přišli o prachy za ropu. Dále i státní kasa by ostrouhla za spotř. daň. To znamená, že není šance, protože není vůle z žádný strany...

0/0
26.3.2007 20:40

ja

Re: Koukám

Ono se staci zamyslet nad tim, kde by se brala energie na stlacovani vzduchu, vyrobu elektriny, vyrobu vodiku a podobne spasne projekty a je zrejme, ze se tyto "prevratne" veci neuzivi z jednoho jedineho duvodu - jsou prilis drahe a jeste mene ekologicke nez spalovani ropy...

0/0
26.3.2007 21:25

:D

Re: Re: Koukám

Není lepší mít jaderku a z ní brát energii třeba na stlačování vzduchu ?

Bude to asi lepší než na našich silnicích pálit statisíce litru nafty a benzínu denně ...

0/0
27.3.2007 7:17

rudastraka

Re: Re: Koukám

pri stlacovani vznika teplo, takze by se s tim dalo v pohode topit. s tou kapacitou to nebude tak strasny. staci dostavet temelin a je dost energi pro dopravu u nas. staci si vzit do ruky tuzku a papir, jestli teda umis nasobilku

0/0
27.3.2007 8:18

stoural

Re: Koukám

Arabaci vlastni vsechny automobilky? Doufam, ze ano, jinak vas prispevek nedava zadny smysl.

Kazdy stat se velmi rad zbavi zavislosti na rope, zejmena na rope od arabacu. Bohuzel ji neni cim nahradit.

0/0
27.3.2007 11:06

milan

předčasnej apríl

Krásná pitomost, kdyby to aspoň vyšlo na prvního dubna.-:-)

0/0
26.3.2007 20:35

fiaták

vehikl za padesát litrů.

to by mě zajímalo,jak se k tomu postaví naši zelení v čele Bursíkem.To by pak do dvaceti let byla Doba ledová 3.Za tu cenu by u nás mohly bazary zavřít,a to i ten slavný "AAAAAAAAAAAA".Docela bych se toho chtěl dožít.Sto piďa stála čtyřicetpět papírů.no pánové,asi s koupi nového vozu ještě malinko počkám.

0/0
26.3.2007 20:14

NT05

Superauto

Nemohu si pomoci, ale připománá mi to "Sodovkové auto" z knížek o Neználkovi. Možná ale je, že v Indii již neplatí fyzikální zákony...

0/0
26.3.2007 19:22

Zelená paprička

Studují redaktoři Mladé Fronty zeměpis?

Kdo hledal na mapě Indie město "Bengala", nechť pošle autorovi/překladateli textu pořádnou porci pálivých papriček. Bengálský oheň (nejen) na jazyku (Y) mu snad připomene, odkud ho tu máme, stejně jako bengálské tygry nebo Bengálský záliv.

0/0
26.3.2007 17:51

Brainwashington

Tó Indové uvidějí co ještě neviděli !

Po nárazu do stromu ouplně umrzlou osádku !

;-D

0/0
26.3.2007 16:56

bmichal.cz

Fiat

www.silnicnizakon.cz - mrkněte se pokud Vás zajímá cokoli na téma novely Silničního zákona.

0/0
26.3.2007 16:01

--

theplota

jakou teplotu má ten stlačenej vzduch? Nízkou?

0/0
26.3.2007 13:53

An

Re: theplota....asi ma byt teplota...

Má takovou, na jakou ho ohřeješ. Pokud se se chceš zeptat, proč z výfuku leze -20C vzduch, když je stačený (a má "normální" teplotu cca 15C) a pak se roztahuje, řeší to termodynamické rovnice (cca 8 třída ZŠ).

0/0
26.3.2007 14:04

--

Re: Re: theplota....asi ma byt teplota...

já vím, pozastavoval jsem se nad tím, že v článku mají že v nádržích je vzduch stlačený na 300 atm a extrémně nízkých teplot. tak ten vzduch bych nejen stlačuji, ale musím ještě chladit. To je samozřejmě špatně, víc energie bude mít ten horký vzduch (a tu v nádrži potřebuju) 

0/0
26.3.2007 15:19

RoninW

Re: Re: Re: theplota....asi ma byt teplota...

spíš autor článku neví nic o tom proč leze z výfuku -20

0/0
26.3.2007 15:21

Lumen Co-morous

Re: Re: Re: Re: theplota....asi ma byt teplota...

protože Joule-Thompsonův efekt:-P

0/0
26.3.2007 23:38

Vena.M

Re: Re: Re: theplota....asi ma byt teplota...

Nevim jak u tohoto systemu, ale kdyz cpes vzduch do lahve na potapeni, tak ji taky ochlazujes .. vejde se tam pak vic vzduchu ... kdyz je lahev tepla, tak se vzduch rozpina a tim ti klesa naakumulovana energie .. tak mozna proto ochlazuji ...

0/0
26.3.2007 15:52

Hugo_z_hor

Re: Re: Re: theplota....asi ma byt teplota...

nízkou teplotu má proto aby se ho tam vlezlo co nejvíc, kdybys teplotu zvyšoval, zvětšoval by se ti i objem

0/0
26.3.2007 16:57

KKK666

Článek

Projekt MDI už nějaký pátek sleduji a jeho vývoj/nevývoj na mě nepusobí dověryhodně, byť bych mu moc fandil. Nejde mi pouze do hlavy energie. Pokud vyjdu z toho, že spalovací motory jsou (ne) účinné ze 40%, tak i kdybych počítal u vzduchových motorů 100%  a kompresory bezeztrát, tak mi stále nevychází ta spotřeba. Když to spočítám přes baterie a za ideálních podmínek, tak mi vyjde, že domácí kompresor by měl mít minimálně 4 kW na 6 hodin. Takže já jsem stále na 96 Kč/100 km. Nehledě na to, že údajně, když to "valí" 110 km/hod. tak to ujedem max. 70 km. Ale držím palce.

0/0
26.3.2007 13:42

mpixel

Re: Článek

No počítá se tam i s možností veřejné čerpací stanice. Při větším množství bude vyšší efektivita.

0/0
26.3.2007 14:00

Standa

Re: Re: Článek

6 hodin stat na benzince??:-)

0/0
26.3.2007 17:24

Rimmsy

Re: Re: Re: Článek

Blbečku, šest hodin to plníš vlastním kompresorkem, kterej píchneš doma do zdi.. Pokud by se tu jednotky na stlačený vzduch rozšířily, můžeš počítat s tím, že by se našly firmy, který by zaplácly mezeru v trhu a vytvářely sítě stanic se zásobníky stlačenýho vzduchu - doba plnění by se tak zkrátila na pár minut..

0/0
26.3.2007 17:41

Little Boy

Re: Článek

MDI je podvod, ucinost uchovani energie ve forme stlacenyho vzduchu je prachbidna, pri kompresi na 300 atmosfer naprosta vetsina energie padne na ohrati. V konecnym dusledku stejny jev vyuziva i spalovaci motor...

V termodynamice se taky necitim na pevnych kramflecich, ale uvazoval jsem stejne jako vy a muzu se jen podepsat pod vas nazor.

0/0
26.3.2007 14:39

RoninW

Re: Re: Článek

jakou se jim podaří vycucat účinnost - to je základní otázka která rozhodne o dalším bytí této technologie, já jen co vím, tak motor nebude jednostupňový, ale vícestupňový (postupné snižování tlaku) a bude se přihřívat vzduchem přisávaným z okolí, tak aby nemuselo docházet k dodatečnému přihřívání. Vedlejším efektem bude filtrování vzduchu ;-)

0/0
26.3.2007 15:25

Standa

Re: Re: Re: Článek

A jeste se vyresi globalni oteplovani, protoze vlastne nastane globalni ochlazovani kvuli -20C vyfukovym plynum. R^

0/0
26.3.2007 17:26

ja

Re: Re: Re: Re: Článek

Ale nejak si zapomnel na teplo uvolnene pri vyrobe elektriny potrebne ke stlaceni vzduchu. A pak jeste na teplo uvolnene samotnym stlacovanim vzduchu...

0/0
26.3.2007 21:28

stoural

Re: Re: Re: Re: Článek

A tim se to srovna, ne? ;-D

0/0
27.3.2007 11:07

mpixel

Dobíjení

Rychlost doplnění energie na veřejné tlakovací stanici: 2-3 minuty. Logicky zde to bude levnější než vlastním kompresorem.

0/0
26.3.2007 13:06

Vena.M

Re: Dobíjení

??? Logicky levnější? Proč?

A dále myslíš doplnění stlačeného vzduchu .. takže předpokládáš, že bude doplňováno přepouštěním z větší nádoby ... to by bylo řešení, to je pravda ...

0/0
26.3.2007 13:15

Meda

Re: Re: Dobíjení

stlaceny vzduch je kapalny

0/0
26.3.2007 13:41

Vena.M

Re: Re: Re: Dobíjení

??? Pri 300atm urcite jeste ne .. neblazni ... a ze by vzduch prevazeli zkapalneny .. tak tomu se mi tedy nechce verit ...

0/0
26.3.2007 15:55

krok_original

Joo

"Z výfuku jde pouze studený vzduch o teplotě -20 stupňů Celsia" == to bude brzo  globální ochlazení.

0/0
26.3.2007 12:18

RoninW

Re: Joo

když to tam cpeš tak se to zahřívá (stračování plynů) když se rozpíná, tak se ochlazuje

takže rovnováha

0/0
26.3.2007 12:21

cernobila_televize

Re: Re: Joo

na druhou stranu nic neni bezeztrat, tudiz to bude vzdycky vice hrat nez chladit :-) (energie na stlaceni musi byt vice)

0/0
26.3.2007 12:36

RoninW

Re: Re: Re: Joo

tak tak

0/0
26.3.2007 15:26

Kevin Costner

Re: Joo

Toho se bude dát využít třeba při kempování :-)R^

0/0
26.3.2007 12:41

Vena.M

Re: Re: Joo

Jako, miláčku, jedu si vychladit pivo ... přivážeš je na vejfuk a jedeš ...

a nebo, miláčku, potřebuju víc té zmrzliny .. ano, už jedu ;)

0/0
26.3.2007 13:16

Jamesp

zkuste

www.autonavzduch.cz (český překlad originálních stránek MDI) nebo časopis Science - tam je vše - princip, vývoj ....R^

0/0
26.3.2007 12:17

Venomacek

Re: zkuste

stránky zajímavý, než jsem narazil na grafy, co a jak hodlají vyrobit. Od určitýho okamžiku mi to připadlo jako projekt zneuznanýho "génia", kterej v 999 případech z tisíce umírá na nedostatek chleba ve špajzu. O tomhle motoru slyším prvně a tam už ví, kolik jich prodají, jaký bude odbyt a návratnost... Někde bude asi bota... (nevylučuju, že u mě) :-)

0/0
26.3.2007 17:56

Jiří

není to vtip

http://www.ecplanet.com/canale/tecnologia-2/veicoli-78/0/0/7330/it/ecplanet.rxdf

Pro nevěřící Tomáše a jiné.

0/0
26.3.2007 11:37

ja

Re: není to vtip

Je to na internetu, takze je to pravda ;-D

Dnes existuje totez v mirne pozmenene verzi - misto do stlacovani vzduchu se elektrina cpe do akumulatoru a rika se tomu elektromobil. Odhledneme od hmotnosti baterii, jejich kapacity a jejich ceny, predpokladejme, ze kompresory v indickem auticku budou zadarmo a akumuluji vice energie nez baterky... Ale i tak mi nejde do hlavy ta cena na kilometr. To tu elektrinu k nabijeni ukradnou, ze bude cca 10x levnejsi nez benzinovy pohon? 8-o

0/0
26.3.2007 11:42

Ach jo (bls1)

Re: Re: není to vtip

Nevím, jak to vypadá s účinností, ale nebylo by úplně od věci si doma při stlačování zatopit odpadním teplem a pak teplo odebírat venku ze vzduchu při jízdě. Ovšem při mrazu by asi ten výfuk hodně zkřehnul.

0/0
26.3.2007 12:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.