Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škodě Octavii zachutnal alkohol a zemní plyn

Automobilka Škoda Auto představila dva vozy Škoda Octavia na ekologická paliva. Škoda Octavia s motorem 1.6 MPI na takzvaný FlexiFuel, což je směs bioetanolu s benzinem, a koncepční vůz Škoda Octavia na zemní plyn (CNG).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

činčo

Jako nejjednoduší je dát povinnost výrobcum snížit

spotřebu paliva aspon o 20 procent. Technologie na to jsou!!;-O

0/0
1.9.2008 12:05

kluvi

humbuk

Je to proste stejny humbuk ako s vyrobou vo veternych a solarnych elektrarnach. Vyplati sa to len preto, ze sa to dotuje z nasich dani. A technicky su tie systemy tak nespolahlive, ze pokial by dosiahli planovane percenta vyroby, tak si budeme musiet zvyknut ze holt v noci / za bezvetria dost casto elektrina nebude a basta...Stare dobre petrolejky.

0/0
28.3.2007 17:43

Tessik

Re: humbuk

Přesně, větrné elektrárny jsou naprosto nestálý a nespolehlivý zdroj energie, který stejně musí být zálohován a hádejte asi čím. V průměru dodává energii asi jen třetinu roku a to pokud je umístěna na dobře vybrané lokalitě, jinak ještě méně. V zimě při nízných teplotách spotřebuje více energie na vlastní rozmrazení než produkuje.

Solární panely mají budoucnosti v dohledu deseti let, jakmile jejich účinnost dále vzroste. Prozatím dokážou splatit svoji cenu zhruba za deset let pokud za 1kWh dostanete dotovanou cenu, čili trojnásobek běžné ceny. Tedy samy o sobě, by se splatily po třiceti letech produkce energie, bohužel jejich životnost je kolem 20-25 let.

A pak biomasa. Pro příklad 1 vagon uhli je ekvivalet 10 vagonu biomasy. Běžná elektrárna denně spotřebuje kolem 300 vagónů uhlí, zkuste si jen polovinu nahradit biomasou.

0/0
23.4.2007 0:12

Tessik

Re: humbuk

Jediná slušná volba je nová jaderná elektrárna třetí generace, která například vyrostla nedávno ve Finsku, která co by palivo dokáže využívat vyhořelé palivo ze současných jaderných elektráren. Jsme jedna z deseti zemí na světe, které dokážou samostatně vyrobit jadernou elektrárnu, tak proč toho nevyužít. Nebo chcete hledat prostor pro 2000 vrtulí, které by bylo třeba např. pro nahrazení obou reaktorů Temelína jen co se týká matematiky, ale ne co se týká celoroční stálé produkce ?

0/0
23.4.2007 0:16

kluvi

Vodík

A uplne najviac ma fascinuje auto na vodik.

Akurad ze vodik sa nikde nenachadza, musi sa vyrobit a to

1)Z oxidu zinku a uhliku za vzniku CO- fuj a mala ucinnost

2)z fosilnych paliv- fuj, velka energeticka narocnost

3)elektrolyzou bud z jadernej elektrarne (ale to zeleni nechcu) alebo zo solarnej (ucinnost vyroby 20% s ucinnostou spalovania 5%) Takze neviem co sa to vlastne vyvija...Kuk na http://www.techblog.cz/technologie/vodik-vyrobime-v-aute-a-budeme-tankovat-vodu.html

0/0
28.3.2007 17:40

x

Re: Vodík

Jde o to, ze spaovdim vodiku v clancich vznika jen voda a ne skodlive latky a tedy primos pro ekologiie  a navic by to jezdilo potichu.

Problem ziskavani vodiku je prave te hlavni problem tohot pohonu - nejlepsi je zpusob se jevi rozkladem zemniho plynu - toho mame vic nez ropy .....

0/0
2.4.2007 14:31

Tessik

Re: Re: Vodík

Jde o to, že do palivovývh článků se kvůli problémům s výrobou a taky skladováním (vodík je extrémně výbušný plyn) hodí více methanol a spíše ethanol, který není toxický. Vodík je možné i spalovat, ale kvůli vysoké výbušnosti a mnohem vyšším teplotám by to dnešní motory neutáhly. Hlavní problém je ale výroba a skladování vodíku. Je to k ničemu pokud je k jeho výrobě potřeba fosilních paliv.

0/0
23.4.2007 0:05

Hlína

Mne taky ...

Mne taky zachutnal alkohol ... uz pred lety R^ ;-D

0/0
28.3.2007 14:57

Hekynen

Re: Mne taky ...

Akorát já ho teda nemíchám s benzínem...:-)

0/0
28.3.2007 17:01

Marty

Ethanol

Mohl by mi nekdo rict kolik je potreba energie na vyrobu ethanolu? Posledni dobou je totiz spousta "trendu" a pak nejaka chytra hlava poukaze na to, ze na jedne strane je to sice o 75% ekologictejsi nez vec kterou to nahrazuje a na strene druhe o 200% horsi.

Ze provoz na CNG je levnejsi je jen otazka casu nez se na nej da spotrebni dan. A v tu chvili se pocurame vsichni co mame plynovy kotle/sporeky atd. To se nebudeme stacit divit.

0/0
28.3.2007 13:56

bio

Re: Ethanol

nevím kolik je potřeba energie, ale určitě méně než na současná paliva.Odhaduju podle ceny

0/0
28.3.2007 14:13

von Kleist

Re: Re: Ethanol

V rope je energie zadarmo, plati se jen tezba, energie na zpracovani a obchod. Pokud by se cokoliv delalo synteticky, bude treba zapocist i energii na syntezu - a nebyla by to vubec mala castka. Jenom radove: cena litru benzinu je bez vsech dani cca 10Kc, za kilogram by to bylo cca 14Kc. V jednom kilogramu benzinu je, rekneme, 12kWh energie. Pokud by se jako vstup pro systezu uvazovala treba elektricka energie, pak by pri 100% ucinnosti procesu byly jen energeticke naklady na tvorbu ekvivalentu 1kg benzinu cca 50Kc. Ceny, elektriny jsem sice bral "pro domacnost", ale jako orientace, ze se to cele pohybuje radove nekde jinde by to melo stacit.

Proste je treba, aby to palivo z podstatne casti produkovaly spontani prirodni procesy. Zbytecne nasledne trasformace energie clovekem stoji prilis.

0/0
28.3.2007 15:24

Wizard

Re: Ethanol

Aktualni vyrobni ceny paliv u nas jsou nasledujici: 1 litr benzinu stoji 9,6 Kc, nafta 11,5 a biolih cca 16 Kc/l. Pokud by se biolih dovazel z Brazilie, tak vyjde i s dopravou levneji ;-)

0/0
28.3.2007 15:09

Zorrrrrrro

Re: Ethanol

Mas samozrejme pravdu. Pridavani ethanolu do benzinu je nafoukla bublina, ktera nema vedecky a ekonomicky racionalni zaklad - nedavno jsem byl na prednasce, kde se tomu profesor (USA) uplne vysmal, protoze na zaklade energeticke bilance je jasne, ze se to nemuze vyplatit - do vyroby hnojiv se nejdriv nacpe spousta energie (odkud asi...?) aby se pak zase ziskala v podobe ethanolu - vyplaci se to snad jen v Brazilii, kde to jde ale na ukor levne pracovni sily a neustalyho kaceni destnych pralesu. Kdo tohleto podporuje je bud zelenej ideolog anebo magor (anebo oboji)

0/0
28.3.2007 17:16

Tokamak

Re: Re: Ethanol

Přesně tak, "vyplatí" (energeticky) se to jen v Brazílii z cukrové třtiny, pokud však započítáme všechny vstupy, tak jsme na poměru vstupy/výstupy 1,5 - 3/1.

0/0
28.3.2007 21:16

bio

etanol

mám předělaný auto na etanol a super.Vyšší výkon, levnější provoz.Akorát na to v Česku nejsou pumpy.

0/0
28.3.2007 13:36

AAA

Re: etanol

Co do nej teda lejes? Prazskou vodku? :)

0/0
28.3.2007 13:59

bio

Re: Re: etanol

kupuju v Německu E85 ale dá se tanm nalít i čistej etanol

0/0
28.3.2007 14:08

Tokamak

Re: Re: Re: etanol

A na čistý benzín to nejezdí?

0/0
28.3.2007 21:17

bio

Re: Re: Re: Re: etanol

i na čistý benzín to jezdí, můžeš to libovolně míchat

0/0
29.3.2007 15:03

von Kleist

Nevyhody

Vyhody byly vyliceny, jeste se vsak nejak opominuly nevyhody CNG pohonu: 1) vysoky tlak pri skladovani ve voze -> tezka a mohutna tlakova lahev 2) oproti benzinu hori vyrazne pomaleji, tj. neni prilis vhodny pro male rychlobezne motory 3) ma mensi energetickou hustotu nez benzin. 2+3 znamena znatelne nizsi vykon, nez by mohl mit (maly) benzinovy motor stejneho objemu.

0/0
28.3.2007 12:40

Tomas

CNG čerpadlo doma

Co vím, tak se dá za nějaký peníz (70-100tis. Kč) koupit kompresor pro domácí použití. Pak stačí mít jenom doma v garáži přívod plynu. Nevýhoda je, že natankování plné nádrže trvá několik hodin. Případně existuje ještě dražší zařízení, které má vlastní zásobník.

0/0
28.3.2007 12:31

ten.kdo.to.vi

Re: CNG čerpadlo doma

je to super, viděl sem to na show od plynáren. Pro člověka co provozuje několik aut se to musí hodně vyplatit.

0/0
28.3.2007 12:36

Víťa

nádrže

Zajímalo by mě, jestli auto na CNG jezdí i na benzin (podobně jako LPG na benzinovém motoru ) a má kombinovanou nádrž a ne bombu v zavazadlovym prostoru.

0/0
28.3.2007 11:27

m-a-r-t-a-s

Re: nádrže

Jeden známý má Zafiru CNG a je možno jezdit i na benzín, ale ten slouží spíše jako nouzovka, protože to má jen asi 14ti litrovou nádrž na benzín.

0/0
28.3.2007 12:21

ten.kdo.to.vi

no konečně

že by se ledy pohnuli ? A ještě poznámka k níže uvedené diskuzi ohledně cen v Praze, tam jsou drahé jen nemovitosti, jinak vše je o poznání levnější než třeba na okresním městě neřkuli na vesnici 

0/0
28.3.2007 11:25

ddd

CNG x LPG

Když je do garáží zákaz vjezdu s LPG, může se tam jezdit s CNG nebo je to taky zakázaný (na značce to napsaný není, takže teoreticky bych tam mohl)

?

0/0
28.3.2007 11:11

Amazing

Re: CNG x LPG

CNG je snad při odpařování lehčí než vzduch,takže se dá dobře odvětrávat,zatímco LPG při úniku "padá k zemi" a tam se drží. Ale nejsem chemik,takže mne odborníci kdyžtak opravte.

0/0
28.3.2007 11:24

s

Re: Re: CNG x LPG

je to presne tak jak pises. Tim padem c CNG muzes jezdit do pozdemnich garazi

0/0
28.3.2007 12:22

Amazing

Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

A proč vlastně automobilky pohon na CNG když LPG pump je všude hafo?

0/0
28.3.2007 10:49

Fitipaldi

Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

LPG je těžší než vzduch, takže stačí nepatrný únik plynu, který se nahromadí v garáži, dolíku, pak zazvoníš, nebo si rožneš žváro a jdeš do luftu. Navíc výroba LPG je složitější. CNG - natural gas se nemusí vyrábět a lehčí než vzduch. Pokud se CNG zkapalní a vstřikuje stejně jako benzín, tak se neodebírá teplo při expanzi plynu, tak jako u LPG.

0/0
28.3.2007 11:28

Amazing

Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Jo,to vím.Právě proto mi nejde do hlavy,proč je LPG v našich (evropských) končinách zatím podstatně rozšířenější a oproti CNG myslím taky levnější...

0/0
28.3.2007 11:50

McMAatej

Re: Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

LPG kapalní při tlaku menším nez 2 stmosféry, CNG přo podstatně větším, takže minimálně z tohoto hlediska je LPG bezpečnější.

0/0
28.3.2007 12:12

AAA

Re: Re: Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

CNG je COMPRESSED natural gas... to jest STLACENY. LNG cili LIQUIFIED natural gas vyzaduje takove tlaky, ze se ten proces vyplati jenom pro ucely prevozu tankerem. Do aut to nepripada v uvahu.

0/0
28.3.2007 13:13

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Nicmene to nemeni nic na tom, ze tlaky v tlakovych lahvich jsou radove nekde jinde.

0/0
28.3.2007 15:27

Supervizor

Re: Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Protože je to odpad při rafinaci ropy a vzhledem k tomu, že už není tak často používán v domácnosti, jevilo se jeho použití k pohonu aut jako smysluplné.

0/0
28.3.2007 13:22

von Kleist

Re: Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Jednodussi zachazeni, z principu levnejsi prestavby, mensi pokles vykonu a to, ze v rafinerce vznika tak jako tak - jsou dostatecne silne duvody.

0/0
28.3.2007 15:32

TM

Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Co je složitého na výrobě LPG = odpadu, který vzniká při výrobě benzínu? Co se neprodá, to se musí spálit v rafinerii. Takže auto na LPG vlastně žádné emise neprodukuje, vznikly by stejně - jen jinde.

0/0
28.3.2007 15:21

von Kleist

Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Jaka by byla vyhoda, kdyby se neodebiralo teplo?? Ono se pochopitelne odebira a je to ku prospechu veci, ponevadz se valec pak plni studenejsi smesi, ktere se tam vejde (hmotnostne) pochopitelne vice.

0/0
28.3.2007 15:30

Fitipaldi

Re: Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Viděl jsi někdy LPG zařízení ? Víš , kde se přeměňuje kapalné LPG v plynné ? Rozhodně ne ve spalovacím prostoru. Takže na tuto otázku >>Jaka by byla vyhoda, kdyby se neodebiralo teplo<< jednoduchá odpověď , třeba v zimě .

0/0
28.3.2007 19:30

von Kleist

Re: Re: Re: Re: Může mi někdo říct jakou má výhodu CNG proti LPG?

Takovehle reakce miluju:

a) jiste, ze videl, dokonce ho mam

b) Psal jsem neco snad neco o primem vstriku do valce? Jestli si myslis, ze vsechna lpg zarizeni maji klasicky zplynovac, jsi na omylu. Rozhodne existuji verze se vstrikem !kapalneho! lpg pred ventil. S primym vstrikem se minimalne experimentovalo.

c) argument zimou, presneji receno startovani v zime, neberu je to pouze okrajovy problem, ktery vadi predevsim u lpg. Jinak je ochlazeni naplne vstupujici do valce jedine ku prospechu.

0/0
28.3.2007 22:01

Brsoň

.

Kuva, ta oktávka je napůl jako já, taky mi chutná alkohol, akorát ten zemní plyn moc nemusím.

0/0
28.3.2007 10:26

Ex-treme

Vždyť je to skvělá myšlenka

zemědělci dostanou práci, není třeba nic složitě a nákladně těžit, a i emise budou podstatně lepší R^

0/0
28.3.2007 10:25

BUFFALO_CZ

Re: Vždyť je to skvělá myšlenka

jo, to jo, jenom je škoda že země není tak velká, aby v okamžiku kdyby 50% všech motorů fungovalo na E85, uživila ... asi to bude chtít vysadit nějaký bramborový pole na marsu :))

0/0
28.3.2007 10:41

Tokamak

Re: Vždyť je to skvělá myšlenka

Má to jeden háček, na vypěstování (machanizace, hnojiva, postřiky ...) a hlavně zpracování se spotřebuje více energie, než v sobě vyrobený etanol má :( A to do toho není započítána degradace půdy a spousta dalších věcí.

Za výhodnější považuji, pokud by se používal lisovaný rostlinný olej, úprava motorů není náročnější a dokonce je surový olej k motorům šetrnější než Bionafta, jen má jednu "nevýhodu" nezpracovává se v rafinériích Rv

PS: nakonec první diesely jezdily na arašídový olej

0/0
28.3.2007 11:35

Pepa

CNG

Dejte 1,6 CNG do nove fabie / roomsteru s automatem a jdu si to obratem objednat.

0/0
28.3.2007 10:21

Slayer

Re: CNG

Co ti brání zakoupit vůz a nechat si ho přestavět?

0/0
28.3.2007 10:28

pavelthelong

Re: Re: CNG

treba zaruka :-)

0/0
28.3.2007 11:05

antikoncern

... no řeknu vám

... je to převrat .... spousta vytůněnejch kokotávek a golfů se s benzínovou jedna šestkou na českým tankodromu tváří minimálně jako nitrospalovač mrtvol - přičemž majiteli v hlavě kloktá vyjetej olej :-©:-©;-D

0/0
28.3.2007 9:36

Fitipaldi

Držím palce

CNG není špatná volba. Ještě by to chtělo dobré motory s vysokou účinností. Především se zbavit rozvodových řemenů a používat léty osvědčený řetěz. Snížit tření a věškeré ztráty s motoru (odlehčování, vyvažování). Použití třeba i dvou svíček a zbavení se škrtící klapky jakožto elementu způsobující tlakové ztráty v potrubí(řídí se pak zdvihem ventilů).  Nejdál v tomto je asi zatím HONDA. Turbo je sice dobrá věc, ale rychle se samo opotřebovává a zatěžuje motor, eliminuje tlakové ztráty škrtící klapky, navíc spotřebovává na svoji činnost velkou část energie.

0/0
28.3.2007 9:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.