Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autoškola iDNES.cz úsporné jízdy: 1. nevytáčejte motor

Jak nejvíce spořit palivo, radí v našem novém seriálu šampion rallye o nejnižší spotřebu paliva. První rada zní: Motor nevytáčejte a řaďte co nejdřív. Sledujte pozorně s námi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mr.Tomash

Rady

tak tu

http://auto.idnes.cz/jezdit-usporne-je-hracka-vyzkouseli-jsme-to-fzh-/automoto.asp?c=A080623_123210_automoto_fdv

sa radi aby sme motor točily do otačok kde mam najviac sily a v tomto článku mtor točiť na male otačky ;-D. Tak kto ma teraz pravdu ?

0/0
15.8.2008 17:20

like.n0.other

omg

tyhle clanky pisou blbci ktery o autech vedej kulovy...u svyho esca 16v radim 5 na stovce a spotreba je mnohhem mensi nez kdybych to tahal uz nekdy od 80kmh

0/0
17.1.2008 10:33

Eleonora

Ekonomický favorit?

Mám favorita z roku 93 a jezdím na plyn. Při rychlosti nad 100km/h mi otáčky vylítnou na 3,5tis. Jak mám jezdit ekonomicky a snažit se ušetřit když se ta sviňa točí rychleji než holub na báni? Pomaleji jet nemůžu nebo mě ostatní vytlačí do pangejtu a na lepší auto bohužel nemám.:-/

0/0
18.11.2007 19:34

Hellborn

Ano, jistě...

Například s vysoko otáčkovou hondou budu jezdit kolem 2500-3000ot... :-P o všem pouze dokud se nezahřeje! Pak šup k 8000... ;-DR^

0/0
9.11.2007 14:11

Warhead_bia :P

Re: Ano, jistě...

ale jedes za 30 ;-D

0/0
9.11.2007 14:13

Hellborn

Re: Re: Ano, jistě...

Průměrně 8,5-9,5l na 100km...

0/0
9.11.2007 18:08

like.n0.other

Re: Ano, jistě...

co mas za auto?

0/0
17.1.2008 10:44

Charlie

Točit točit točit!

Řadit v 2-2,5 tisících je u moderních motorů blbost. Moderní 16V motory otáčky potřebují. Například majitelé Opelů by mohli vyprávět, provozem v nízkých otáčkách odcházejí EGR ventili, zanáší se škrtící klapka, krokové motorky volnoběhu, takže to co uspoří na palivu zaplatí za opravu a možná ještě mnohem víc. Takže točit točit točit, ale přiměřeně.

0/0
23.10.2007 14:41

michal

provereni auta

0/0
18.9.2007 14:03

Bitch

Kecy

Kterej blb tenhle článek stvořil??? Pak to dopadá jako u kamaráda, kterej s FAbií 1.2 jede kopec za 4. v 1900ot a to auto se nahoru skoro nevyskrabe. Jen tak mimochodem, ja se stejnym autem radim mezi 2500-4000 a nedela mi problem dostat se na 5.8-6l/100. Pri razeni ve 2000 motor udusim. Je to predevšim o stylu a plynulosti jízdy, tohle je blbost.

0/0
24.5.2007 11:33

Tom

Re: Kecy

Já mam bmw 2.8 a klidne se muzu dostat na 7,5 l/100 km, ale nedelam to, protoze :

1) Ničí se čepy v motoru, když je v nízkejch oáčkách

2) nelze to vydržet, stejně na to člověk šlápne (Y)

0/0
30.5.2007 12:46

FYDO

Re: Re: Kecy

Ano, správně! Když se budeme snažit točit motor málo, tak jak to jde, tak pak můžeme vyhodit motor do šrotu... (nejen motor). Při správných, výrobcem doporučených otáčkách, se na rotačních součástech udržuje olejový film, na kterém se součást "nese". Při nižších otáčkách dochází k porušení tohoto filmu a součásti se o sebe třou zvýšenou měrou, díky absenci oleje mezi nimi... takže za ušetřené peníze za palivo můžeme vesele zaplatit GO motoru.

0/0
23.11.2007 11:36

Kubik

rozjezd

Zdary lidi,

helejte, co je lepsi z hlediska spotreby, rozjizdet se svizne na pozadovanou rychlost nebo pomalejs? ;-)

0/0
11.5.2007 10:00

rocky_krysa

Re: rozjezd

Rozjet se svizne na pozadovanou rychlost a tu pak udrzovat. Pomaly rozjezd bere vice. Sviznym rozjezdem myslim pasmo 3-4.5 t ot. kdy se motor dostane do otacek ve kterych ma maximum tociveho momentu. To plati pro atmosfericky benzin u turbomotrou zacina max tocivy moment i od 1500-1750 ot, takze je mozne radit mnohem drive.

0/0
11.5.2007 10:22

xy

Re: Re: rozjezd

nesmysl

0/0
19.5.2007 23:08

Elektromobilista

Re: Re: rozjezd

Souhlas, měl jsem analogový měřák na Formanovi 50kW Bosch Monomotronic a stylem "důchodce" ve městě při 50km/h jel za 10l/100 celkem konstatní rychlostí, při svižném rozjezdu žral chvíli víc, ale pak se dostal tak na 5-7 (s měřákem rekord 4/100 v 40ti na 4ce či 60km/h na 5ce, ale bez něj je to nedosažitelné).

Jinak totéž auto po rozpojení propojky snižující dynamicky předstih o 5° žralo při rozjezdu 15-20 l/100 (původně rekord až 50, pak tuším 25), byl mnohem pružnější, ale nepřekonal už pro škodovku magickou hranici 100km/h...

Zejména u podobně líného auta je lepší i o 2 stupně podřadit a řádně na to dupnout a pak se teprve vrátit na původní rychlost, u živějších aut se to dá "tahat" i na plynu a když plyn moc nereaguje doporučuju vyměnit vzduchový filtr (max. po 10-15tis.) ev. použít nižší oktanové číslo.

0/0
26.5.2007 21:16

mauví

Spíš by mě zajímalo...

Zajímalo by mě jak moc se na spotřebě projeví brždění motorem? Někde sem se dočetl že když při jízdě z kopce nechám zařazenej kvalt a nešlapu na plyn je okamžitá spotřeba asi 0,2l na sto! Je to tedy upornejší než jízda na neutrál. Kolik se dá ušetřit tímto stylem ježdění? Jestli teda vůbec něco:-) Díky všem za odpovědi.

0/0
10.5.2007 21:51

rocky_krysa

Re: Spíš by mě zajímalo...

Na to ti poradim, aby sis tuto diskuzi precetl od zacatku, najdes tady odpovedi na vsechno

0/0
11.5.2007 8:33

Santa1

Re: Spíš by mě zajímalo...

Motory se vstřikem většinou úplně uzavřou přívod paliva, takže spotřeba je 0

0/0
11.5.2007 10:19

Elektromobilista

Re: Re: Spíš by mě zajímalo...

Ale třeba až nad 2tis. otáček, jinak normálně vstřikujou...

0/0
26.5.2007 21:18

michal II

Re: Spíš by mě zajímalo...

To je sice pravda, ale zasadni vec je ze brzdis motorem, to znamena abys udrzel rychlost, musis pridavat. Kdyz vyradis, volmobeh ma sice spotrebu, ale 1-2l ra hod, coz je zanedbatelne.

0/0
16.5.2007 12:27

wiggum

Re: Re: Spíš by mě zajímalo...

Proč bych musel přidávat? Snad tam zařadím takovou rychlost, abych přidávat nemusel. Nikdo netvrdí, že tam musíš vrazit jedničku, aby jsi brzdil. Běžně kopce sjíždím na trojku a když je prudší, tak i na dvojku a v pohodě to v tom městě jede těch 50-60 km/h.

0/0
18.5.2007 10:21

Charlie

Re: Re: Re: Spíš by mě zajímalo...

To sice ano, alekdyž na dálnici z kopce vyřadíš, tak nebudeš zpomalovat tak rychle a udržíš si určitou rychlost ale spotřeba bude 1-2litry za hodinu, pokud dáš jen nohu z plynu na pětku, tak budeš hodně zpomalovat a tu rychlost neudržíš, takže mulovou spotřebu stejně mít nebudeš a bude šmuset přišlápnout plyn

0/0
23.10.2007 14:43

Petr

Re: Re: Re: Re: Spíš by mě zajímalo...

Proboha, kolik let mate ridicak!!!! Na dalnici vyradit rychlost?!!! To snad ani nemuzete myslet vazne. Zkuste s tim neco udelat, az se Vam, nedejboze, neco pri sjedu stane! Obzvlast v zatacce! To uz nam v autoskole, a to uz je 15 let!, zakazoval ucitel vyhazovat rychlost z kopce. Tim si clovek maximalne usetril tech par korun na rakev! A dneska ani neusetri, kdyz to modedni vstriky uzavrou uplne!

0/0
1.6.2008 20:15

Petr

Re: Re: Re: Re: Spíš by mě zajímalo...

Proboha, kolik let mate ridicak!!!! Na dalnici vyradit rychlost?!!! To snad ani nemuzete myslet vazne. Zkuste s tim neco udelat, az se Vam, nedejboze, neco pri sjedu stane! Obzvlast v zatacce! To uz nam v autoskole, a to uz je 15 let!, zakazoval ucitel vyhazovat rychlost z kopce. Tim si clovek maximalne usetril tech par korun na rakev! A dneska ani neusetri, kdyz to moderni vstriky uzavrou uplne!

0/0
1.6.2008 20:15

mauví

Souhlasím, ALE...

Fábie se spotřebou 2,888 na trati 300 km? No dobrý, jen bych ten motor nechtěl vidět až bude mít najeto 100 tis. km!!? Nejsem žádnej závodník, ale jezdit na pětku 40 :-© Jinak si tyto čísla totiž nedokážu vysvětlit.

0/0
10.5.2007 21:32

rocky_krysa

Re: Souhlasím, ALE...

vsechno je o trase, kterou ten clovek jezdi, jaky na ni ma provoz, kolik z toho je mesto nebo dalnice, to jsou vsechno veci, ktere ovlivnuji spotrebu. To ze ty nejsi treba po praze jezdit pod 9 l neznamena, ze nekdo jinde nemuze jezdit pod 3l. Ja mam taky ve svem okoli jednu vyhlidkovou cestu ktera ma 26 km tam a zpatky a tech 52 km delam s 1.8T s prumerem podle PP 4.2-4.3 pri prumerne rychlosti 55-60 km/h podle PP.

0/0
11.5.2007 8:32

determi

Re: Re: Souhlasím, ALE...

Nesmírně záleží i na profilu trasy.V Holandsku bych tomu číslu věřil.Spotřeba vozu s trasou vedenou Alpskými průsmyky bude i s borcem přes ekonomiku jízdy o dost jinčí.Jde i úhly zatáček.180 stupnu se prostě padesátkou bezpečně nedá.

0/0
24.10.2007 15:27

TomášKlobás

ach jo

"Na vyšší rychlostní stupeň tedy řadíme, jakmile motor dosáhne asi 2-2,5 tis. otáček (za min.), u dieselových motorů klidně i dříve. "Samozřejmě je to individuální pro každý motor,"

no tak to jste vážně lolci. Když budu u benzínu řadit na vyšší kvalt ve dvou tisících, tak mi otáčky na dalším kvaltu padlou pod volnoběžné.. ..to si myslíte že dělá motoru dobře (životnost ložisek, mazání) a že to snižuje spotřebu? By mně zajímalo, kerej, s prominutím, blbec tohle vymyslel. S benzínem je ekonomické řadit minimálně tak, aby další kvalt nepadnul pod 1500-2000ot/min. Teda pokud se bavíme o jízdě po rovině, nebo mírného kopce. Pokud se rozjíždíte do kopce, je pochopitelné vytáčet motor až někam k otáčkám max. výkonu, což je u benzínu nejčastěji 4000-6000ot.

0/0
10.5.2007 18:49

wiggum

Re: ach jo

A kolik jsi to najezdil a v jakým autě. Ono v Trabantu Ti to možná pod volnoběžný otáčky (cca 700 ot/min) klesne, ale pokud máš pořádný auto, tak ne. Já mám motor 1,3 s výkonem 60 kW a řadím běžně na 2000 ot. a ty klesnou na něco málo nad 1500 (což je v Tebou udávaném rozmezí), takže v tom vůbec nevidím problém. Kritické otáčky mám kolem 1400, tam už motor přestává reagovat a začínají klepat ventily. Samozřejmě při jízdě do kopce řadím až při 2500 ot./min.

0/0
18.5.2007 10:53

Elektromobilista

Re: Re: ach jo

Gratuluju, taky jsem jezdil v průměru na 1500 ot./min. a používal nejdražší olej, ale opotřebení motoru ve 100tis. zvukově odpovídalo dvojnásobnému...

0/0
26.5.2007 21:23

Jeník

...

může mi někdo vysvětlit následující? Jezdím Golfem4, motor 1.6, auto jsem koupil v nemecku. Předchozí majitel nechal auto upravit, sport. tlumiče,kola 17tky 225/45, výfuk, snížený podvozek o 70mm!! A chip motoru plus 15%. Auto pokud je prázdné jede mimomestem stabilne za 6.5, kombinovaná je za posledních 3500tkm na hodnotě 7.7l/100km. Několikrát za měsíc jezdím Olomouc-Český těšín, usek cca 70km, po 4proudové ceste, téměř bez semaforu, tenhle usek dělám stabilně za něco málo přes 6l Někde na 6.1-6.2, jelikož dnes se dodavateli porouchalo auto, musel jsem se sklopenýma zadíma sedadlama vést kancelářskýý materiál o váze 380KG!! Výfuk sem tam škrábnul, kola nešla vidět celá, ale!! Po dojetí byla průměrná denní spotřeba 5.5 při najetých 90km prům rychlosti 70km/h, je to možné nebo tomu autu yeblo??? Dyt jsem tahal prdel po zemi 8-o

0/0
9.5.2007 22:07

rocky_krysa

Re: ...

1. Olomuc - Cesky Tesin neni 70 km, bydlim v Ceskm Tesine, ale to neni dulezite. Myslim si, ze jste pri preprave 385 kg zvolil jiny rezim jizdy nez kdyz jedete sam - prizpusobil jste nakladu akceleraci i deakceleraci, protoze jste vezl naklad. Taky jste mozna zjistil, ze nalozenejsi auto ma zkopce vetsi setrvacnost a mozna jste toho vyuzival. Hodne muze udelat vitr, taky je rozdil jestli jedete CT-OL nebo OL-CT. Jinak bych tu tech 5.5 l/100km moc nevyhlasoval, protoze budete oznacen za cloveka, ktery brzdi provoz, pricemz to vubec nemusi byt pravda.

0/0
9.5.2007 22:15

zase ja

Re: Re: ...

malá oprava, je to sklad mezi Olomoucí a Hranicema na Moravě a jedu do českého těšína, trasa je dlouhá těch 70km.. ale to není až tak podstatné. Spíše mě zaráží že před vyjetím s tím nákladem jsem počítač vynuloval a díval se jen na aktualní spotřebu po dojetí přepnul na průměrnou a bylo tam 5, 5. A to přitom že na rozjdezdech sem měl plyn na zemi a spotřeba ukazovala standart 20..

0/0
10.5.2007 15:20

MP

spotreba

Kluci a holky, misto toho, abyste se hadali, zda-li se ma radit na 1500 ot/min nebo 3000 ot/min si radsi uvedomte, za na spotrebu ma daleko vetsi vliv predevsim zpusob jizdy, tj. jak plynule jedete a ne kratkodobe vytoceni motoru...Jo a specielne z benzinaku mam zkusenost, ze nez motor pri rozjezdu trapit a radit nahoru na 2000 ot/min je daleko lepsi se dostat drive na pozadovanou rychlost na nizsi stupne, tj. radit treba az na 3500 ot/min a pak tam kopnout co nejvyssi rychlost a jet konstantni rychlosti dal. Nerad bych se pletl, ale vetsine modernich benzinovych motoru se libi tak kolem 3000 ot/min bych rekl, a to znamena, ze pri techto otackach maji i nejmensi spotrebu. Btw. vsechny ty sampiony ve spotrebe bych rad nekdy videl, jake spotreby by dosahli v dennim provozu na dane trase a za beznych podminek. Jinak je to o nicem.

0/0
9.5.2007 16:30

rocky_krysa

Re: spotreba

Tak schvalne. Takze, kdyz jede benzinak 80 km/h na III. rychlostni stupen pri 3000 ot/min, tak ma podle vas nizsi spotrebu, nez kdyby mel zarazeny V. rychlostni stupen pri 2000 it/min. ? Tak se posadte zpatky za volant, vyzkousejte si v realu, jake hodnoty ukazuje PP v obou popsanych pripadech a premyslejte, proc jste napsal takovou blbost.

0/0
9.5.2007 22:07

von Kleist

Re: Re: spotreba

to samozrejme ne. Ony ty grafy merne spotreby totiz plati pro plne zatizeny motor (plne otevrenou klapku). A v takove situaci je ucinnost opravdu nejvetsi priblizne v miste max. momentu.

0/0
9.5.2007 22:43

MP

Re: Re: spotreba

Bbost jsem nenapsal, to jen nekdo zas neumi cist...tak jeste jednou a znova: dostat drive na pozadovanou rychlost na nizsi stupne, tj. radit treba az na 3500 ot/min a pak tam kopnout co nejvyssi rychlost a jet konstantni rychlosti dal. Tudiz to v praxi znamena I - II - III na rozjezd a pak rychle IV - V a cudlat to tech 80 km/h, o kterych pisete. A s temi otackami je to pochopitelne mysleno tak, ze nez prasit 70km/h na petku do kopecka je treba lepsi tam mit ctyrku. Ale to je snad samozrejmost. Aloha. Motor ma vysokou spotrebu ve zbytecne vysokych a neumerne nizkych otackach, ne? Takze hezky den a neurazejte, to umi kazdy. A poradne cist!!! :-)

0/0
10.5.2007 7:04

rocky_krysa

Re: Re: Re: spotreba

Nechtel jsem urazet, ale kdyz napisete: "Nerad bych se pletl, ale vetsine modernich benzinovych motoru se libi tak kolem 3000 ot/min bych rekl, a to znamena, ze pri techto otackach maji i nejmensi spotrebu.", a teprve pak napisete, ze vlastne myslite kopec, tak se nezlobte, ja mezi radky cist neumim. A poradne psat !!!!

0/0
10.5.2007 8:24

LJ

Re: Re: Re: Re: spotreba

Pan kolega chtel zrejme napsat "nejmensi MERNOU spotrebu", tzn. kolem tech 3000 by mohl byt nejlepsi pomer mezi vykonem nebo tocivym momentem a spotrebou.

0/0
10.5.2007 12:27

rocky_krysa

Re: Re: Re: Re: Re: spotreba

ano, snad ji myslel, ale z toho, jak to napsal to nevyplyva a mohlo z toho plynout to, na co jsem reagoval. Ze je nesmysl rict, ze pri 3 t ot ma motor nejmensi spotrebu ...

0/0
10.5.2007 13:22

MP

Re: Re: Re: Re: spotreba

Tak uz si rozumime a jsme si kvit :-)

0/0
10.5.2007 21:43

rocky_krysa

Re: Re: Re: Re: Re: spotreba

ok

0/0
11.5.2007 8:29

Camel

A co jizda do kopce

Mel by byt zarazen minimalne takovy stupen, aby se na nej auto dokazalo pri pridani plynu rozjizdet. Pokud nekdo jezdi s nalozenym autem na petku na nizke otacky do kopce, usetri mozna trosku penez za palivo, ale daleko vice pak zaplati pri navsteve servisu za vylagrovany motor...

0/0
9.5.2007 14:03

Dan_do

Hmm

Tak to mě dostalo, minulý měsíc měl kolega Opel Astra 1,6 16V v servisu, že chcípal při volnoběhu. Verdikt Techniků byl, že je skoro zapečený - prý ten vysokoobrátkový motor manželka málo vytáčela... tak nevím co je lepší deci benzinu nebo 30 000 za opravu motoru 8-o

0/0
9.5.2007 13:42

rocky_krysa

Re: Hmm

to spis vypada na zanesenou skrtici klapku, neni problem prostriknout cisticim sprayem.

0/0
9.5.2007 22:09

Jirka

Re: Hmm

Jo jo plně s Vámi souhlasím. Taky jsem na to koukal jako puk8-o, že třeba u Opelu Astra combi H 1.7CDTI (rok výroby 2004) je nejlepší podle palubního počítače při rychlostech 80-100km/h mít zařazenou ČTYŘKU, protože tam byla evidentně menší spotřeba. A nejvíce to bylo vidět při zapnutém tempomatu! Takže si myslím, že hodně záleží na jednotlivém autu a charakteru jeho motoru. Tyhle "všeobecné" rady jsou sice pěkné, ale nelze je napasovat na všechny auta. Nehledě na to, že v normálním provozu jsou tyto rady né zcela použitelné.:-P

0/0
6.7.2007 12:35

prehistorik

trapny to snad bylo pred mesicem na aktualne.cz

8-o

0/0
9.5.2007 7:56

TeeJay

Video - doporuceni mne dostalo :)

Tak po ranu mne to docela dostalo. "Drive se doporucovalo drzet motor mezi 2/3 AZ  4 / 3" :)))). Tak to bych daleko nedojel, mozna motor by mel nizkou spotrebu sam pro sebe, az by vybehl z auta.

Takze jezdit na 66-133 % ;-D 

0/0
9.5.2007 7:36

mazec

Eko

Tak za dojizdeni k semaforu bych vam nakopal pr..l duchodci.Uvedomte si ze nejste na silnici sami a ne kazdej ma naladu jet jak blbecek kvuli puldeci benzinu.(Y)

0/0
9.5.2007 6:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.