Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Klimatizace zchladí i peněženku

Klimatizace se stále častěji stává standardní výbavou nových aut, anebo zákazníci neváhají kvůli ochlazování karoserie připlácet. Nač se při používání klimatizace vyplatí nezapomínat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bitch

abc

OMG jak muze tohle nekdo napsat? Urcite jsem si koupil auto s klimou jen proto abych ji pak nechaval vypnutou ptz moc zere ;-D Anebo ta cast kde pisou at klimau vypinam a zapinam abych dosahl spravne teploty? To snad nastavim kolik stupnu a dal se nestaram...

0/0
30.7.2007 15:07

Mates

...

Vazena redakce penezenku ochladi uz samotna kara. Chodte pesky, kupte si lednaka a bude vam hej ;-D

0/0
24.7.2007 19:30

SDMForever

hehe

Dalsi "zaujimavy" clanok tipu: Ako usetrit spotrebu odmontovanim stresnej anteny. ;-D

.

Inak toto je zaujimave: "- klimatizace zvyšuje spotřebu paliva, při ochlazování kabiny z teploty přes 30 stupňů může spotřeba stoupnout krátkodobě i o čtyři litry na 100 km" - tak kratkodobe (ako je to dlho?) alebo na 100km? ;-)

0/0
24.7.2007 12:14

rocky_krysa

Re: hehe

Kdyz prijdes k autu, nastartujes a nechas motor bezet na volnobeh nebo jen tak popojizdis v zacpe, tak ma motor z duvodu bohatsi smesi v prvnich minutach po nastartovani i u malych kubatur spotrebu kolem 20l /100 km pri prumernem vykonu na volnobezne otacky treba 10-12 kW. A ted do toho zaroven pustis naplno klimu, ktera ma pri plnem odberu i 2-3 kW, takze 1/4 vykonu jde na klimu, coz v prvnich minutach skutecne muze znamenat i 4l/100 km.

0/0
24.7.2007 15:37

individual

Re: Re: hehe

... ono to muze znamenat nejen 4l/100km, ale treba i 5426l/100km, kdyz auto nechas stat dostatecnew dlouho a popojedes treba o 1cm ;-D.

Takhle pocitat 'spotrebu' klimy jse nesmyslne.

0/0
24.7.2007 22:38

rocky_krysa

Re: Re: Re: hehe

snazil jsem se jen vysvetlit, proc muze provoz klimy odebrat i 4 l/100 km v prvnich minutach po startu.

0/0
25.7.2007 10:29

Marcela

důvod sledování spotřeby ?

Nikdy jsem nesledovala jestli a jak mi klima zvýší spotřebu - výsledek by mě stejně v používání klimatizace neovlivnil, tak k čemu to? Vy, kdo jste zjišťovali o kolik Vám spotřebu zvýší, proč jste to dělali ? Přestali jste klimatizatici používat nebo proč ?

0/0
24.7.2007 12:01

SDMForever

Re: důvod sledování spotřeby ?

R^

0/0
24.7.2007 12:14

individual

Re: důvod sledování spotřeby ?

Zjistoval jsem to ciste pro zajimavost a uplne 'amaterskou' metodou. Stejna trasa dlouha 147 km, temer stejna prumerna rychlost (116 km/h s rozdilem do 3 km/h), stejne nalozene auto, subjektivne stejny styl jizdy.

U Forda Mondeo 1.8i ani u Octavie I 2.0i nebyl rozdil ve spotrebe vetsi nez 0.2 l/100km.

Pochopitelne, ze pokud nechate auto se zapnutou klimou nastartovane 20 minut stat na miste a pak ujedete 3 km a to same udelate bez klimy, vyjde rozdil v litrech na 100km astronomicky. Ale to ma do realneho pouzivani daleko.

0/0
24.7.2007 12:22

Puskas Feri

Re: důvod sledování spotřeby ?

Odpoved se skryva v rozdilu mezi pohlavima. Muze vetsinou tyhle veci zajimaji.

0/0
24.7.2007 12:59

regazzi

Re: Re: důvod sledování spotřeby ?

Ac chlap, tak si myslim to same, co ta slecna. A dale si myslim, ze jsi blbec, zakomplexovanej tim, ze by zena mohla mit pravdu a ty ne.....:-/

0/0
24.7.2007 13:13

Puskas Feri

Re: Re: Re: důvod sledování spotřeby ?

Jako blb se tady projevujes spise ty. Nevim co je divneho ci blbeho na tom, kdyz konstatuji, ze maji obecne muzi a zeny jine zajmy. Kde v tom vidis zakomplexovanost? Tvrdil jsem snad, ze ta slecna nema pravdu??? Dotknul jsem se snad zenskeho pohlavi??? Urazil jsem ty muze, kteri se nezajimaji o spotrebu??? Nejdrive sa nauc cist a mozna i chapat. Rychle soudy a silna slova charakterizuji prave blbce o kterych toho zrejme hodne vis.

0/0
24.7.2007 14:28

Pavel

Re: důvod sledování spotřeby ?

Ano, pokud by se spotřeba neúměrně zvyšuje, omezuji použití klimatizace. Např. při jízdě z kopce je to ok., a když dojedu před vyšší stoupání plné serpentin, tak klimu vypnu. Nahoře zase zapnu (pokud tedy venku není 35 ve stínu, to bych ji asi nechal).

0/0
25.7.2007 8:59

Puskas Feri

fiesta

Mam take tu fiestu 1,4 o ktere se v clanku pise a za ty tri roky provozu jsem zadnou vyraznou zmenu ve spotrebe kvuli klimatizaci nespozoroval. Kratkodobe to sice muze zrat vic, ale to snad neni dulezite. Pokud srovnam spotrebu dlouhodobe, treba na ujeti cele nadrze, tak klimatizace zvysi spotrebu asi o 0,2 l/100 km - takze prd.

0/0
24.7.2007 11:32

ja

Re: fiesta

oni tim mysli spotrebu asi jen kdyz odjizdis z mista z roztopenym autem. To je docela znat na i vykonu,

0/0
24.7.2007 11:45

engels

)

mam  O II 2,0 TDI celoročně jezdím za 5,5 s klima na 19 C, v zimě v létě stejně  

0/0
24.7.2007 11:04

Pišta Hufnágl

Re: )

Já měl Octavii 1.9 TDi a žrala s klimou na dálnici Praha - Liberec ve třech lidech ve 140 km/h a zapnutou automatickou klimou asi na 22 stupnů 5,2. 

Jednou jsem to zkusil na spotřebu po okreskách a na 100 km s průměrnou rychlostí 60 km/h bez klimatizace si vzala 3,5 litru, ale to už jsem jel jak pos*ranej a nebyla to normální jízda, normálně bez klimošky za 4 - 5, v pohodě, podle stylu jízdy

0/0
24.7.2007 11:19

regazzi

!

Proc si ty maly auta s klimatizaci vubec kupujete, kdyz pak fnukate, ze vam to zere ?????;-D

0/0
24.7.2007 9:05

engels

Re: !

R^R^R^souhlas.

0/0
24.7.2007 11:02

Christo

Re: !

Protoze par lidi tady nezije nekde na samote u lesa, jako ty, kde lisky davaj dobrou noc a nechtej jezdit po meste s nejakou velkou kravou. Me klima v mem malem aute vyhovuje a tech tak zhruba 14 dni co ji za rok u nas pouzivam tu spotrebu o 0,8 litru navic preziju?:) jinak ten samy clanek tu byl asi pred trema mesicema.

0/0
24.7.2007 11:14

regazzi

Re: Re: !

Praha 6 Hanspaulka je samota u lesa ? Tyyy voe, dobryyyy.....co tam mas dal za hlody ?

0/0
24.7.2007 13:15

darkhalf

....

Obdobný článek tu je letos minimálně podruhé....a pokaždé je to blábol...:-P

0/0
24.7.2007 7:46

mattonka

Re: ....

Je okurková sezóna přece...

0/0
24.7.2007 10:51

Ach jo (bls1)

Stále častější případ

Stojí na parkovišti před hypermarketem a kvůli klimatizaci nevypínají motor, než jejich drahá polovička nakoupí. Oni na to mají a ekologie je nezajímá.

0/0
24.7.2007 7:15

expert

Re: Stále častější případ

to je v poradku, v CR se neresi nic jen penize a jak usetrit, je to smesny narodni zvyk :-©

0/0
24.7.2007 8:23

Ach jo (bls1)

Re: Re: Stále častější případ

Co je směšného na šetření životního prostředí?

0/0
24.7.2007 8:46

???

Re: Stále častější případ

A co je na tom špatně, proboha??? V těchto vedrech???

0/0
24.7.2007 9:02

X

Re: Re: Stále častější případ

Tyto vedra jsou právě kvůli tomu, že svoje autíčka nechávate nepřetržitě se zapnutým motorem!:-©

0/0
24.7.2007 9:25

regazzi

Re: Re: Re: Stále častější případ

;-D;-D;-D moc veris tomu, co se pise v novinach.....;-D;-D;-D

0/0
24.7.2007 13:15

darkhalf

Re: Re: Stále častější případ

Sice nejsem žádný potrhlý ekolog...ale koukám, že tobě pár věcí nedochází....:-P Takových ale bude víc....

0/0
24.7.2007 9:28

trotl

Re: Stále častější případ

vzhledem k tomu, že jsem úplný trotl, mohli byst mi ekologicky vysvětlit, jak ta klimatizace ovlivňuje světové životní prostředí? Já jsem úplně blbý, vůbec té ekologii nerozumím, takže jezdím autem pořád a všude. I do obchodu asi 300 metrů....

0/0
24.7.2007 9:53

Ach jo (bls1)

Re: Re: Stále častější případ

Chlazení na principu ledničky je dost energeticky náročný proces, který napájíte z ne příliš účinného spalovacího motoru. To platí bez ohledu na to, jak máte špičkový vůz. Vyprodukujete víc tepla než kolik ho přemístíte z auta ven. K tomu zplodiny, které se podílí na skleníkovém efektu (že CO2 je skleníkový plyn snad nemůže popřít ani pan Klaus). To všechno třeba jen proto, že máte černé auto.

0/0
24.7.2007 10:05

trotl

Re: Re: Re: Stále častější případ

děkuji za vysvětlivku. Jak to víte, že mám černé auto?No, ono není úplně černé, ale hodně tmavě zelená metalíza, ale přesto. Vy mne znáte?8-o

0/0
24.7.2007 11:49

mj

Re: Stále častější případ

!!!!!!!!!!! tak to je můj případ, akorát že já manželku nechám v klimatizovaným autě a na nákup jdu já ;o))

0/0
24.7.2007 10:01

rocky_krysa

Re: Stále častější případ

tipl bych si ale, ze tito lide, jako spravni cesi, nadavaji pak na benzin jak zase od posledne silene zdrazil a kdo se ma na to porad koukat.

0/0
24.7.2007 15:45

Volf

Otáčky

Ano, kamarád má Ford Escort 1,6 a když zapne klimatizaci, tak mu volnoběh vylítne i přes 1000 ot/min. Já mám Renault Scénic 1,9 DTi a když zapnu klimatizaci, tak nepozoruju, žádnou změnu na volnoběžných otáčkách, ale při jízdě z kopce na pětku bez plynu, v těchto vedrech,  zapnutí klimatizace znamená že cca po 30 sec. ucítim jak auto brutálně zpomalí, jako kdybych najednou přeřadil na trojku - náběh a natlakování čerpadla klimatizace. Po natlakování nepoznám kdy sepne.:-)

0/0
24.7.2007 6:32

Volf

Re: Otáčky

A jinak, neodpustím si takovou malou poznámečku k článku. Ona ta klimatizace si za všech okolností veme stejný množství paliva navíc. A ten rozdíl ve městě nebo mimo město - jestli ono to není tím, že ve městě jedu 50 Km/hod, mám semafory, zácpy apod., kdežto když jedu po dálnici 130 Km/hod... Tak asi tak k těm rádoby měřením. Když chci něco testovat a měřit, tak to musí být za pokud možno  nejvíce stejných podmínek. A když to nejde, tak raději napíšu proč to není možno měřit stejným metrem. A k tomu dodám, že kdzž jedu do supermarketu pro týdenní nákup, tak klimatizaci ani nezapínám - na ty 2 Km to ani nemá cenu.;-D

0/0
24.7.2007 6:41

Colorman

Re: Otáčky

Benzinove motory (zvlaste mensi kubatury) maji pri volnobeznych otackach maly kroutici moment. Klimatizace bere podle velikosti auta od 2-6 kW. Vyrobci proto pri sepnuti elekromagnetu kompresoru zvednou volnobezne otacky, aby to kompresor utahlo a zaroven nebyl problem s rozjezdem. Diesel to snese, tak ze tam se otacky obvykle nezvednou. Nenechte se mast tim, ze kdyz se nezmeni otacky, tak klima nema vliv na spotrebu. Ridici jednotka ma nastavneo ze ma drzet treba 860 ot/min. bez klimy ma spotrebu treba 0.7l/h, jakmile pripnete klimu, stoupne klidne na 1,2l/h ale otacky se nezmeni, protoze ridici jednotka je opet srovna na tech 860. (pripadne zvedne  viz vyse) a to skubnuti je prave ten rozdil vykonu o tech cca 4 kW. Jedete li s kopce, premenujete kyn. energii do valiveho a aerodyn. odporu, pri sepnuti klimy se automaticky pricte jeste jeji vykon, proto to skubne. Moderni klimy umi regulovat vykon kopresoru plynule podle potreby, tak ze tam ty razy nejsou patrne.

0/0
24.7.2007 7:57

Volf

Re: Re: Otáčky

Ano, máte pravdu - nechtěl jsem se o tom tak rozepisovat, protože bych to musel popsat na několikrát - příspěvek do diskuse má omezený počet znaků. Já popisoval situaci, kdy jsem schopen rozpoznat, že klima zabrala. Nemám žádné rázy ve svém autě. Při normální jízdě připojení klimy necítím. Je to taky o tom, že mám elektronický plyn, a proto za normální jízdy připnutí klimy způsobí, že počítač si plynule přidá plyn ( i když já mám stále stejnou polohu plynového pedálu ) právě s tímto nájezdem výkonu kompresoru klimatizace. Takže já u svého auta nejsem schopen poznat připnutí kompresoru klimy. Situace kdy já jsem schopen to u svého auta rozeznat je právě jenom při jízdě s kopce na pětku bez plynu.

Popsal jste to velmi dobře.   R^

0/0
24.7.2007 8:24

Volf

Re: Re: Re: Otáčky

Omlouvám se zapoměl jsem ještě na jednu situaci, kdy to poznám, a to když potřebuju rychleji akcelerovat. Těch o cca 4 kW méně jsou občas znát. ;-D

0/0
24.7.2007 8:56

Volf

Re: Re: Otáčky

A neodpustím si reagovat. Nikde jsem nenapsal, že připojení klimy nemá vliv na spotřebu. Kdzž připnu právě ty cca 4 kW, tak se mě spotřeba samozřejmě zvedne. Já napsal, že když napíšou, že ve městě může být rozdíl, až 2 l/100 Km, tak mají napsat i proč. Já když bych psal takovýto článek, tak bych asi spíše použil rozdíl v l/hod. Protože nejedu stále stejnou rychlostí. Mě klima zvyšuje spotřebu asi tak o 0,25 - 0,5 l/100 Km, právě podle toho zda jedu po městě nebo po normální silnici. Při dlouhodobé jízdě po dálnici, je nárůst spotřeby skoro neznatelný, právě proto, že jedu okolo 130 Km/hod. Odhaduju, že na dálnici je to asi tak 0,1 l/100 Km, možná méně. ;-)

0/0
24.7.2007 8:35

rocky_krysa

Re: Re: Re: Otáčky

Pro jizde po dalnici 130 km/h potrebuje vas motor cca 50-55 kW u bezneho auta nizsi stredni, k tomu uz i proudeni vzduch prispeje k ochlazeni vzduchu pro klimu. Ve meste pri popojizdkach a castem stani ma vas motor prumerne vykon treba jen 12- 15 kW a v situaci, kdy vam klima vezme prumerne treba 2 kW, tak 2 kW z 50 kW a aktualni spotreby je neco jineho nez 2 kW z 12 kW a aktualni spotreby. Proto ty rozdily, o kterych pisete

0/0
24.7.2007 15:51

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Otáčky

hele, tak to je bekna blbost. na 130 je potreba 50kW??? to by spousta aut nejela vic jak 100km/h. mel jsem auto co melo papirovy vykon 55kW, a papirovou maximalku 170.

0/0
24.7.2007 16:04

Re: Re: Re: Re: Re: Otáčky

Mý 50 KW jede papírově 175.

A prouděním vzduchu se vzduch rozhodně neochlazuje ;-D

Leda ohřívá, ale to už by musely bejt velký rychlosti, třeba spadnout z oběžný dráhy.

0/0
24.7.2007 16:30

Colorman

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otáčky

Pro 130 km/h pri 1t aute s prumernym Cx pri ustalene rychlosti je potreba okolo 20-30 kW.  Nejvic vykonu je potreba pro zrychleni, protoze se musi k valivym odporum a odporu vzduchu pripocitat predavani kyneticke energie 1t hmotnosti.  Je-li proudici vzduch chladnejsi nez predmet okolo ktereho proudi, ZALEZI na jeho rychlosti, t.j. pri vyssich rychlostech je klima ucinnejsi. (rika se tomu napr. 'wind chill' coz je obdobne. Je to subjektivni teplota jak ji vnima clovek. Je li +10C a bezvetri, je wind chill +10. Fouka li 20km/h vitr je wind chill +2C) Uplne zjednodusene to lze popsat tak, ze cim vice proudi vzduch okolo jinak tepleho telesa, tim vice energie z telesa odebere, (procpak by se nam v kolonach zapinal ventilator pred chladicem? ;-D nenahrazuje nam nahodou vitr ;-D

0/0
24.7.2007 19:01

rocky_krysa

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otáčky

Neni mi moc jasne: proc podle grafu vykonu a toc. momentu mi pro Octavii 1.8T pro 130 kW pro 3250 ot/min ukazuje 75 kW aktualniho vykonu a pro fabii 1.2 HTP 47 kW pro 130 km/h odpovida 4000 ot/min a aktualni vykon 41 kW. Rozdil je v Cx a ve hmotnosti nebi necem jinem.

0/0
24.7.2007 20:34

Radek

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otáčky

to bude takovou maličkostí: grafy výkonu v závislosti na otáčkách udávají max. možný výkon při daných otáčkám - jedu li 90km/h potřebuju pro ustálený pohyb touto rychlostí výkon do 10kW (podle auta), chci li zrychlit, přidám plyn a motor zabere i když otáčky se vlastně v tom prvním okamžiku nezmění, to je tím že se zvýšil momentální výkon motoru, a podle toho kolik plynu přidám takový je okamžitý výkon a takové je i zrychlení ...rozumíme si? ;-) 

0/0
25.7.2007 0:17

rocky_krysa

Re: Re: Re: Re: Re: Otáčky

40 kw Favorit vazici 920 kg ma maximalku 140 km/h. Proto jsem odhadnul

pro auto nizsi stredni tridy vazici dnes  kolem 1150-1200 kg vykon

50-55  kW  potrebny pro 130 km/h.

0/0
24.7.2007 18:21

Xladi

Mediální masáž

Jednou tu tvrděj, že kdo nemá klimatizaci v novém autě je úplně out. Pak napíšou článek, jak to může škodit zdraví a teď poslední dobou se všude objevují články se strašením z vysoké potřeby. Myslím že ten kdo si připlatí desítky tisíc za klimatizaci tu zvýšenou spotřebu zkousne. Proč píšete depresivní články aby byli lidi naštvaný. Zkuste taky někdy napsat něco pozitivního každej si to rád přečte.

0/0
24.7.2007 6:27

mattonka

Re: Mediální masáž

To píšou, aby to nebylo líto, těm, co klimu nemají. Ale jinak jsou to stejně blbosti, klimu máme, ale nepoužíváme, na spotřebě to poznat je, ale jen trochu. Prostě ať si to každý přebere, jak chce.

0/0
24.7.2007 7:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.