Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ropě odzvonilo, budoucnost patří vodíku

Tichounké kvílení tyristorů jako při rozjezdu tramvaje či trolejbusu - to je jediný zvuk, který slyším, když šlapu na pedál Hondy FCX. Nádherný prototyp s aerodynamickou karoserií z uhlíkových vláken proháním po okruhu na švédském ostrově Gotland a říkám si, že jestli bude automobilová budoucnost vypadat takhle, nemáme se čeho bát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pan Lukáš

Dokud

Dokud zcela nedojde ropa, nemají alternativní pohony jakoukoliv budoucnost... prachy jsou prachy a krmit tlustý pupky miliardářů se musí.

0/0
25.7.2007 22:22

hnusil

Pritom staci tak malo ....

Pritom staci tak malo: setrit. Rozhodne lepsi setreni, nez pseudoelogicky vodik. Dnes neni problem vyrobit 100HP motor se spotrebou 5l benzinu/100km, ....

0/0
25.7.2007 10:25

cejkis

energetická budoucnost patří jádru a vodíku

Vodík se bude vyrábět pomocí jádra. Energie do sítě se rovněž bude vyrábět pomocí nových reaktorů. Bude se více využívat odpadní teplo a více se bude využívat biomasa, vítr a voda.

Toto je budoucnost, jejíž technologie jsou již ve vývoji a první nové reaktory jsou ve světe plánovány na 2015. Bohužel náš pan ministr Říman řeší, zda za 40let bude dostatek uhlí a zda by nebylo vhodné otevřít další uhelné doly.

Náš pan ministr a celá energo koncepce této země je k smíchu.

doporučení:

http://www.techtydenik.cz/detail.php?action=show&id=1532&mark=reaktory

0/0
24.7.2007 21:18

kenx

Re: energetická budoucnost patří jádru a vodíku

Ja, ja, jád... jádro??!!! Bojim bojim, jádra já bojim, jádro špatný, to udělat bum v černobyl a to trávit lidi a zvířátka a kytičky a růst po tom óóóbrvský houby a ty já pak nepapap plotože po jinak po nich hróóózně kakat    a smrdět, no tfuj. Kateřinka a další zelené lásky říkat že jádro špatný, že atomu se třeba bát a upálit každýho kdo by chtěl atom použít nebo jen zkoumat. Já se rozlobit, jak je možné že tu můžeš psát pozitivně o jádře?! Zavřít tě, upálit tě, ukamenovat, ulámat nožišky, vytrhat chlupy ale hlavně useknout ručičky a vyříznout jazyk ty atomomilčce. Fuj fuj fuj ;-D

0/0
25.7.2007 7:32

Mapak

Efektivita

Mně hlavně přijde postavené na hlavu, že na přepravu průměrně 75 kg těžké osoby se používá v průměru tunu těžké vozidlo. Dokážu si na 90% cest představit metrákové vozítko s několikanásobně nižší spotřebou a pak se možná začne reálně jevit jako palivo i ten ethanol, který může být při současné spotřebě ropy jen doplňkem.

0/0
24.7.2007 19:59

X

Re: Efektivita

To vozidlo váží cca tunu, protože je konstruováno tak, aby vás alespoň trochu ochránilo do 65 km/h (4* min.) dle testů Euro NCAP¨. Samozřejmě, že bylo možné přepravit celou rodinu tedy stále je ve Fiatu 500 (starém), který vážil cca 500 kg, ale bezpečnostní prvky prakticky žádné.!

0/0
24.7.2007 21:26

Mapak

Re: Re: Efektivita

No samozřejmě, ale proč ta neustálá honba za bezpečností? Protože existuje 10% řidičů, kteří se na silnicích chovají jako pr... A taky je dost možné, že lidských životů, které jsou promarněny v nepřímé souvislosti s bojem o ropu, je mnohem víc než těch, které zachrání bezpečnostní prvky dnešních vozů). Ovšem to už je trochu filozofie...

0/0
24.7.2007 22:22

x

Re: Re: Re: Efektivita

Do stromu narazi na zledovatele silinici i zkuseny ridic - budes prvni, kdo bude v tokto lehkem aute jezdit a pokud nabouras a rodinu zabijes, tak je navic za to vyssi trest nez jen za obycjenou nehodu se zranenim - coz by se v pripade toho tezkeho auta stalo nejspis i toto...

0/0
29.9.2007 1:17

m

Re: Efektivita

hehe 75 kilo, kde to žijeme, na Měsíci? ;o)) Auto je taky na přepravu věcí, popř. víc osob, pak se prostě silnějšímu motoru a těžšímu vozu nevyhnete. Lidi by pak měly třeba 2 auta, jednoho Smarta, druhýho třeba Forda bo Citrouna:-)

0/0
25.7.2007 10:06

Dvorak

Hloupost je taky boží dar

jenže malej, říkala moje babička. Na výrobu vodíku spotřebujeme mnohem více energie, než kolik jí pak získáme. Jinak jej získat nelze. Vodík je "akumulátorem" energie, nikdy ne zdrojem. Je nesmyslem spalovat ropu a plyn v elektrárnách a místo ní používat energii, kterou z nich převedeme s obrovskými ztrátami na jiné formy. Podobně je na tom i zelená energie. Tomu se smějí i v USA, kde ji vyrábějí z curkové třtiny, nebo kukuřice mnohem levněji než bychom mohli my. Jde o kšeft´, kterému nahrávají "ekologové". Pokud by se měla zelená energie nějak využívat, tak tím způsobem, aby se na zpracování suroviny vynaložilo co nejméně energie, tedy přímo spalovat. Ne z ní náročně  vyrábět paliva pro motory. Zatím nejefektivnějším způsobem jak využívat energetickou surovinu je dieselův motor. Ostatní je něco jako škrábat se pravou nohou za pravým uchem.

0/0
24.7.2007 16:30

cekon

Re: Hloupost je taky boží dar

Hloupost? Spíše to bude nutnost. Nikoliv vodík, ale ethanol, podívej se na mapu EU hlavně nových států a Ukrajinu. Zdá se, že to bude jediná cesta jak se vyhnout ropné závislosti a tím i politické tedy vznik konkurence na trhu s palivy...

0/0
24.7.2007 17:04

vtech

Re: Re: Hloupost je taky boží dar

Ethanol je blbost, pokud se nepodari na cele plose Sahary pestovat cukrovou repu, tak benzin nenahradi. - Nebude ho dost.

0/0
24.7.2007 17:15

Phantom2005

Re: Re: Hloupost je taky boží dar

Dřív jsem se taky bil za etanol, jenže pak jsem si přečetl jak to teď vypadá v Brazílii - jedině díky třicetiletým dotacím do výzkumu a vývoje se podařilo zvýšit cukernatost třtiny, ta se tam teď pěstuje doslova všude, kromě míst kde by musela plavat ;). Jenže přes 10% brazilské populace je teď zaměstnáno v produkci třtiny a to je velmi sezónní záležitost.

V konečném důsledku se to nevyplácí.

0/0
25.7.2007 9:07

marianmach

Elektrina vazeni, elektrina

Podivejte se na dokument "Who killed the electric car" a uvidite, kde je budoucnost a proc nam politici podstrkavaji tyto pretechnizovane vodikove prisery.

0/0
24.7.2007 16:25

USB_hub

Re: Elektrina vazeni, elektrina

dokument 8-o8-o8-o

0/0
24.7.2007 16:46

Karel

kde ten vodik vyrobi?

Aby se nahradila spotreba ropy v automobilove doprave tak jen CR by musela postavit dalsich 20-50 Temelinu!Coz je naprosta fantasmagorie.

0/0
24.7.2007 16:24

rudastraka

Re: kde ten vodik vyrobi?

fantasmagorie je tech tvejch 20 az 50 temelinu

0/0
24.7.2007 17:04

xrocky

Re: kde ten vodik vyrobi?

Vodik asi nebude to prave (silena cena), ale na ty baterky bych si vsadil. Nemusi se stavet 30 Temelinu, staci ty baterky nabijet v noci. Vetsina benzinu v osobnich autech protece nadrzemi pri ceste do prace a na nakup a na to ty baterky bohate staci uz dnes. Jen pockejte az bude dochazet ropa, to bude fofr s rozvojem novych alternativ - kdo asi vlastni vetsinu patentu na alternativni systemy pohonu a kdo nema v dnesni dobe (vysoka cena ropy) sebemensi zajem tyhle alternativy rozvijet.

0/0
24.7.2007 17:20

Marcela+

Re: Re: kde ten vodik vyrobi?

copak fofr s rozvojem, ale až bude docházet ropa, bude fofr s Araby :-/ 

0/0
24.7.2007 18:33

cejkis

Re: kde ten vodik vyrobi?

plácáš nesmysl,

http://www.techtydenik.cz/detail.php?action=show&id=1404&mark=reaktory

na konci tohoto článku máš popis kolik a jakých typů by bylo třeba

0/0
24.7.2007 21:26

cejkis

Re: kde ten vodik vyrobi?

V prvním případě bude na produkci vodíku, jenž by plně nahradil ropu spálenou v tuzemské dopravě, potřeba vybudovat devět evropských reaktorů EPR, tedy například tři elektrárny o třech blocích každá, o celkovém elektrickém výkonu zhruba 14 000 MW. Na vysokoteplotní rozklad postačí mít ve třech lokalitách po čtyřech podstatně menších reaktorech (o přibližně polovičním elektrickém výkonu).

0/0
24.7.2007 21:27

rudastraka

elektrika

ja vodiku neverim, pripada mi to prilis slozity. skladovat tolik vodiku pod velkym tlakem je nebezpecny a takova nadrz bude tezka. mnohem logictejsi jsou akumulatory. uz dnes neni potiz postavit z bezne dostupnych akumulatoru auto s dojezdem 200-400km. velikost baterie ve velikosti bezny nadrze, hmotnost lehce pres 100kg. k napajeni cele dopravy v cr staci dostavit temelin

0/0
24.7.2007 15:56

Fido

Re: elektrika

Souhlas. Vodik je nesmysl uz kvuli velkym ztratam pri dvoji konverzi (nejdriv energie na vodik a potom obracene). Ovsem ani akumulatory na tom nejsou zrovna dobre. Jsou drahe, s omezenou zivotnosti a jsou na ne potreba materialy (lithium) kterych neni dost aby se dalo vyrobit dost akumulatoru pro vsechna auta, ktera dnes jezdi.

Spis bych sazel na palivove clanky umoznujici zpracovat metanol nebo jeste lepe etanol spolu s kondenzatory, ktere by vyrovnavaly kratkodobe zvyseni spotreby.

0/0
24.7.2007 18:46

X

Re: Re: elektrika

Já myslím, že takové akumulátory je možné vyrobit, např. s pomocí nanotechnologií na lithium můžete zapomenout, diváte se moc krátkozrace, pouze na dnešní běžně dostupné technologie. Já říkám elektromobily mají určitě budoucnost, jakmile rozlousknou otázku ohledně bateriíR^

0/0
24.7.2007 21:33

Fido

Re: Re: Re: elektrika

Ano elektrina budoucnost ma. S tim naprosto souhlasim. Uz jen rozlousknout tu otazku baterii nebo levnych palivovych clanku. Tyhle dve veci by totiz slo bez problemu kombinovat.

0/0
25.7.2007 22:26

Pavel

Re: Re: elektrika

Vodík netřeba uchovávat v tlakových nádržích, můžeš ho uchovat i v pevné fázi, jde jen o nalezení těch správných materiálů, které vodík absorbují a nebudou drahé.

0/0
25.7.2007 12:58

cejkis

Re: elektrika

BMW hydrogen 7 má docela dobrou nádrž .....a docela pěknou prezentaci testování této nádrže ;-)

0/0
24.7.2007 21:29

Ach jo (bls1)

Detail

Tyristory to asi nebudou, ty už jsou dnes překonané a používají se tak k omezování střídavého proudu ve vrtačkách, stmívačích apod.

0/0
24.7.2007 15:07

dotceny tyristor

Re: Detail

Tyristory se pouzivaji porad, predevsim tam, kde je potreba spinat velke vykony a proudy.

0/0
24.7.2007 17:07

apaaccek

Re: Re: Detail

jj, v tramvajich jsou

0/0
24.7.2007 17:18

Ach jo (bls1)

Re: Re: Re: Detail

Tam se spíš používají IGBT, což jsou tranzistory.

0/0
24.7.2007 20:02

Ach jo (bls1)

Re: Re: Detail

Jenže u stejnosměrného proudu se ty výkony také musí složitě zhášet. Tomu se chce každý vyhnout. Tímto skládám svůj obdiv těm, co provedli první rekonstrukce tramvají T3 na tyristorovou výzbroj. Že se jim to v tehdejších podmínkách podařilo dotáhnout do úspěšného konce (stále jsou v provozu), je malý zázrak.

0/0
24.7.2007 19:59

USB_hub

H2

sice jsem to necetl, ale tohle nejak nejde dohromady s plany na snizovani spotreby el.energie...

0/0
24.7.2007 13:52

boskooov

Nejsem ekolog

ale neco preci auto spalovanim vodiku musi vypoustet. Minimalne vodni pary? Vi nekdo, co se stane, az budou vsichni jezdit na vodik a vodnich par bude v ovzdusi mraky? 8-o

0/0
24.7.2007 13:48

USB_hub

Re: Nejsem ekolog

bude prset :-P

0/0
24.7.2007 13:51

Xladi

Re: Nejsem ekolog

Teď auta vypouštějí CO2 a taky nejsou smogové situace vyjma největších měst. A pokud bude vlhký vzduch je to jen dobře, ale drsné by bylo, jestli budou ty vodní páry při mrazech namrzat na silnici. Jinak osobně si myslím že přes vodík cesta nevede, leda by vymysleli něco co by lapalo vodík ze vzduchu.

0/0
24.7.2007 15:18

zmrzley

Re: Re: Nejsem ekolog

CO2 nemá nic společnýho se smogem. a vodní pára má na svědomí největší část skleníkového efektu, kam se hrabe CO2...

0/0
24.7.2007 16:04

xman27

Re: Nejsem ekolog

Taky muzes tu vodni paru v aute nechat kondenzovat a pak jen vylit kbelik az dojedes domu...nemusis byt zrovna ekolog...staci kdyz si dodelas zakladni vzdelani....

0/0
25.7.2007 20:46

David

Čas hlavně čas

Kdyby už tady byla konečně doba,kdyby místo benzínek byly prodejny vodíku a na silnicí by se skoro nehlučně proháněly auta!Kéž by to bylo co nedříve!!

0/0
24.7.2007 13:45

Re: Čas hlavně čas

To nebude dřív než se vyčerpá ropa.

0/0
24.7.2007 15:17

Majklík

Re: Čas hlavně čas

Myslím, že doba masového nasatzení vodíku v dopravě jen tak nenastane.

Jeden z důvodů je špatná skladovatelnost vodíku. Jeho úniky do atmosfér od výroby po koncovou spotřeby jsou pesimisty odhadovány kolem 20~25%. Pokud by se nasadil ve velkém, tak s tímto únikajicím množstvím během pár let zlikviduje kompletně ozónovou vrstvu v atmosféře a jsme na této planetě vyřízení.

Optimistické odhady uvádějí únikyy kolem 3%, ale při masovém nasazení by to stále byla dosti katastrofa.

0/0
24.7.2007 15:29

boskooov

Re: Re: Čas hlavně čas

To by jeste nebylo to nejhorsi. Ale dovedete si predstavit, co budou delat arabske staty, az jim dojde ropa, popr. jim klesne odbyt? Zavladne tam obrovska chudoba....

0/0
24.7.2007 15:34

Petr

Re: Re: Re: Čas hlavně čas

To je jedna vec. ale to je resitelny - viz napr. Brazilie. Proste dojde k diverzifikaci paliv. Spis nevim jak budou litat letadla a jak to dopadne s vodou. Kombinace nedostatku penez a nedostatku vody ve vetsine "ropnych" zemi a zvednuti hladiny mori mi prijde pro svet jako dostatecne smrtelna kombinace ....

0/0
24.7.2007 16:14

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Čas hlavně čas

podle myho letadla muzou litat na lih z cukrovy trtiny, nebo bionaftu z repkovyho oleje, nebo neco podobnyho co se vyrobi z toho co se sklidi na poli. urcite se budou muset upravit motory, ale v tom problem nebude

0/0
24.7.2007 16:19

Fido

Re: Re: Re: Re: Čas hlavně čas

Letadla klidne muzou litat na jakekoliv kapalne palivo (treba lih) po tom, co se trosku poupravi motory. U letadel ale bude spis potreba vynalezt uplne novy zpusob pohonu, ktery bude uspornejsi. Soucasna letadla totiz maji takovou spotrebu, ze kazdy z pasazeru by na spotrebovane palivo za jeden let mohl jezdit autem cely rok.

0/0
24.7.2007 18:53

rudastraka

Re: Re: Re: Re: Re: Čas hlavně čas

s tou spotrebou to neni tak hrozny. novy letadla kolem 2 lt / 100 km na pasazera. kdyz to neni plne vytizeny a soucasny letadla - dejme tomu 5 l/100 km na pasazera. pri prumerny delce letu 5 tis km tam a 5tis zpet spotreba na pasazera 500litru. to ja projetu za 2 mesice, prumer v cr je asi 800 litru na hlavu.pumerna delka letu bude spis kratsi

0/0
25.7.2007 9:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.