Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na vlastní kůži: jízda autem, kterému jde z výfuku jen pára

Až jednou dojde ropa, budeme skutečně jezdit na vodík? Mohli jsme to vyzkoušet už teď – s Hondou FCX a Chevroletem Sequel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pugi

Proč není vodík jenom doplněk?

Když nadím přemýšlím,proč se jezdí tolik na palivové články? Kdyby dali do auta trochu větší aku-tuško-baterky :-),tak by bez téměř žádných změn tahle auta mohla řekněme prvních 50-150 kiláků jet jenom z baterek na elektriku a palivové články by se zapínali až pak. A vzhledem k tomu,že jednotlivé cesty nebývají o moc delší než těch 150 kiláků.Tak by jednotliví tatíci akorát zapli auto doma v garáži do zásuvky a nebylo by toho vodíku tolik potřeba.:-)

Jasný že u dlouhých cest a firemních vozů by to tak jednoduše nešlo,ale stejně.:-)

0/0
27.11.2007 15:08

pugi

Re: Proč není vodík jenom doplněk?

BTW. to je jenom zamyšlení jak zmírnit dopad tý jenom 50%procentní účinnosti u pal. článků.

0/0
27.11.2007 15:10

ondra112

Moc emoci, malo udaju

Pane redaktore, ze je jizda ticha staci napsat jednou, ne trikrat... Priste sundejte hlavu z oblaku a zahrnte nas fakty a ne jak jste se z cesty v Honde malem udelal.

0/0
17.8.2007 11:05

praktik

na co draze a slozite vodik ?

Docela zajimavy srovnani obou paliv: vodik vers. rostlinny olej jsem nasel tady:

http://www.rostlinnyolej.cz/cs/rostlinny-olej/srovnani-rostlinneho-oleje-a-vodiku-jako-paliva.html

0/0
13.8.2007 13:43

T.

"když převodovka elektromotoru řadí"...

článek je napsán dobře, ale některé technické záležitosti obchází mlžením. Fabulace může být užitečná, ale neměla by vybočovat z faktického rámce. Mohl by pan autor věty: "když bezestupňová převodovka řadí" popsat kde je ta převodovka a na jakém principu pracuje?

"Kondenzátor, který býval za zadními sedadly" - copak to bylo za kondenzátor? Co třeba akumulátor - zásadně odlišný díl nejen konstrukcí, ale stále ještě i parametry?

0/0
25.7.2007 20:06

Karel

pokud se elektricka energie

nebude vyrabet termonuklearni fuzi, pak toto vsechno je jen obrovska fikce a mateni lidi. Jen si spocitejte, v CR dejme tomu muze najednou jet 10^6 aut. Kazde s prumernym vykonem 3.10^4 W. Pri 100% ucinnosti to odpovida 3.10^10 W tj. 30 GW neboli 3.10^4 MW. To je bud 15 Temelinu na plny vykon nebo 50 tisic vetrnych elektraren!

0/0
25.7.2007 15:45

vodic

Re: pokud se elektricka energie

Kdyby vsichni stale jezdili na 30kW, to by bylo mrtvejch. Moje auto ma 34kW a kdybych tam mel porad plnej knedlik, tak za druhou zatackou tam mam 150 a do 2 minut jsem tuhik. Navic auta nejezdi v noci a elektrarna jo. A prumerne zaauteni republiky zarucene neni milion. To je hodne pritazene za vlasy. To by znamenalo, ze stale nekdo sedi v 1/4 registrovanych aut v nasi republice. To je absolutni blbost. Plno aut jezdi jen do prace a zpatky nebo do kramu. Takze jedou treba jen 10 minut za den. To akorat firemni jezdi i nekolik hodin denne. Ale i tak to nebude ani tech 8 hodin. Proste tvuj odhad absolutne nesedi.

0/0
26.7.2007 10:07

Pugi

Re: Re: pokud se elektricka energie

Von to taky nepočítal přesně,ale jenom přibližně odhadem.A musíš uznat,že to sedí. Je fakt,že spousta aut jede jenom pár hodin za celej tejden.A že samo pořád nejedou na 30kw,to sotva,Ale stejnak.Čísla vycházej úctyhodný.

Nadruhou stranu, energie by se na to mohla získávat z nočních provozů, a když poběží elektrárny celou noc na plnej knedlík, Tak hodinu nebo dvě toho spočítanýho špičkovýho provozu nějak utáhnou.

Každopádně by pár Temelínků navíc pak vůbec neškodilo.:-)

BTW termonuklearni fuze jen tak běžet nebude,fyzikové vo tom krafou už několik desetiletí a ta první elektrárna co se staví(nebo má stavět?) ve Frantíčkárii bude stejně jenom testovací,jestli to má vůbec smysl a vymlátěj z toho víc energie než je to bude stát udržet.Bůch ví jak to s tím je.:-)

0/0
27.11.2007 14:15

Marek

Antichemik

K chemii mám odpor už ze školy, takže spočítat nedokážu nic. Vypočítal by zde někdo, kolik litrů vody pokojové teploty vznikne sloučením 171 litrů vodíku o tlaku 350 atmosfér?

0/0
25.7.2007 12:06

steny007

Re: Antichemik

sloučením 171 litrů vodíku vznikne 0 litru vody a 171 litru vodiku! ;-D

0/0
2.8.2007 23:59

Bubrak

Re: Re: Antichemik

;-D;-DR^

0/0
13.8.2007 23:17

Zbyn81

Výroba vodíku

Rád bych upozornil, že autor má v článku zásadní chybu - většina vodíku se vyrábí parním reformingem zemního plynu. Zplyňování (uhlí, biomasy, atd.) je také způsob, ale naprosto minoritní.

Dále je zavádějící informace o počtu vodíkových čerpacích stanic.Pro bližší informace navštivte www.h2stations.org.

Masové rozšíření vodíkových vozidel není  jen otázka ceny aut a technologie. Pokud by měla všechna vozidla v ČR jezdit na vodík, který by měl být vyráběn elektrolýzou, bylo by třeba postavit minimálně dalších devět temelínů, aby byl dostatek energie...

0/0
25.7.2007 10:35

vodic

Re: Výroba vodíku

Ja jsem rozhodne pro onech 9 Temelinu. Konecne bychom byli nezavisli na fosilnich palivech. Chtelo by to ale stavet ne VVERku, ale novejsi typy. Nejlepe taky nejaky mnozivy reaktor.

P.S: Opravdu 9 ? Me se to cislo zda byt prehnane. Auta zas tak velkou spotrebu nemaji. Kdyz bych pocital, ze auto potrebuje pro svoji jizdu prumerny vykon rekneme 20kW (ve skutecnosti to bude jeste min), tak by 2GW Temelin utahl 100000 aut. Elektrolyza sice nema 100% ucinnost, ale temer ano. A divil bych se, kdyby v cele republice v jeden moment jezdilo vic aut, nez onech 100tis.

0/0
25.7.2007 11:06

rudastraka

Re: Re: Výroba vodíku

bohate staci 1 kompletni temelin. lidi vetsinou papouskujou neco co nekde slyseli, myslej si ze vypadaj chytre, ale ve skutecnosti to jsou blbci. chybi vlastni usudek

0/0
25.7.2007 14:28

Karel

Re: Re: Výroba vodíku

no ja bych rek, ze tech aut muze vyjet vic nez jen 100 tisic (pocet registrovanych aut jsou dokonce 4 miliony). Ale je to jen odhad.

0/0
25.7.2007 15:49

vodic

Re: Re: Re: Výroba vodíku

Jenze plno jich stoji. Jedou jen rano do prace a pak zase zpatky. Nektere jen o vikendu na chatu. A v noci nejezdi skoro zadna, jenze jaderka muze jet na plny vykon i v noci.

0/0
26.7.2007 10:02

x

Re: Re: Re: Re: Výroba vodíku

Taxiky neustale, firemni vozy casto cely den a k tomu spousta dodavek co zasubuji a hlavne nakladaku a kamionu...

Treba v Praze jsou silnice plne (nastesti ne ucpana) prakticky cely vsedni den - snad jen mimo tu noc.

0/0
29.9.2007 1:34

x

Re: Re: Re: Výroba vodíku

Takze Praha ma 1 milion obyvatel + tam jezdi zhuba 50% obyvatel stredoceskeho kraje.

Mnimalne 30% lidi nejzdi do prace verejnou dopravou - tech 30 % je tudiz 300 000 lidi, kdyz odhadnu, ze cast lidi je doma a cast jede po 2 - tak minimalne 150 000 lidi jede do prace autem. A to jen z PRAHY !!!!!!

0/0
29.9.2007 1:39

x

Re: Re: Re: Re: Výroba vodíku

Spis bych jsem si dovolil 30% lidi z 10 milionu - tedy minimalne 3 miliony aut u nas denne vyjizdi - cesta trva bezne kolem 30 minut..

0/0
29.9.2007 1:41

x

Re: Re: Re: Výroba vodíku

Nesmite zapominat , ze CR ma 10 milionu obyvatel - obyvatel starsich 18 let je zde 8 milionu - proti tomu je 100 000 aut smesne cislo....

0/0
29.9.2007 1:43

x

Re: Re: Výroba vodíku

A co autobusy hromadne dopravy a zvlaste nakladaky a kamiony - u tech kamionu si dovolim tvrdit, ze mohou ject temer porad - snad jedine vyjma spanku a obedu ridice - na miste dojezdu nastupi cerstvy odpocaty ridic a kamion muze ject jinam...

Jinak ucinost tech palivovych clanku je kolem 50% - zbytek se meni v teplo a to prave tu vodu ve vodni paru.

0/0
29.9.2007 1:25

roba21

Re: Výroba vodíku

Hmm, v článku se dokonce píše, že vodíkové auto je mnohem větší ekologická zátěž. K čemu ta technologie tedy je? Zelení budou bránit jádru čím dál více a že by si každý na zahradě postavil solární elektrárnu a továrničku na domácí výrobu vodíku asi také nelze předpokládat. :-/

0/0
25.7.2007 12:07

honza

Re: Re: Výroba vodíku

technologie přeměny vodíku na kinetickou nergii, ať už spalováním, nebo ve vodíkových článcích je čistá. Problém je se samotnou výrobou vodíku. Pro tu je potřeba zase nějaká energie a ta už se získává např. z tepelných elektráren. Kbyby se postavilo třeba víc vysokoteplotních reaktorů, tak u nich vzniká vodík jako "odpadní" produkt. Protože při vysokých teplotách se voda štěpí na kyslík a vodík. (proto vlastně vybouchl Černobyl- všecko se přehřálo, voda se rozštěpila a vzniklý vodík potom vybouchnul)

0/0
4.2.2008 13:05

cc

je to jasny

vyroba vodiku pomoci jaderne energie nebo mensi mnozstvi v solarnich, auta na palivove clanky, vodni paru kondenzovat za vyfukem na vodu. pri masove vyrobe to bude stejne drahy jako jezdit na benzin.

0/0
25.7.2007 10:16

Agent-přisluhovač

Výrok týdne :-)

"A když bezestupňová převodovka řadí, nic o tom nevím."

0/0
25.7.2007 9:59

Penis Captivus

Re: Výrok týdne :-)

A co se stane, když ty nádrže zreziví nebo nedejbože dokonce zkorodují?

0/0
25.7.2007 10:56

cliff

Re: Výrok týdne :-)

R^R^R^;-D;-D;-D

0/0
25.7.2007 14:54

roninW

Slepá ulice

Jsem zvědavej, kde a jak a z čeho budou vyrábět ten vodík až ho bude chtít každý. Jen přesunou znečištění na jiné místo a zvýší o ztráty způsobené výrobou a přenosem. Jediné řešení je ATOM, takže jestli chcete vodík, musíte chtít atom, jinak to nejde.

(jsem pro atom[>-]R^)

0/0
25.7.2007 9:15

Picolik

Re: Slepá ulice

No podle mne neni takový problém někde u moře udělat solární továrnu na vodík. Jen nevím co s odpadním kyslíkem. teny by se mohl stát při vyžších koncentracích zdravý nebezpečný. A taky bych tam asi nechtěl pracovat. To už raději vozit nitrák na valníku.

0/0
25.7.2007 9:46

Pavel

Re: Slepá ulice

To ze ted nevidite znecisteni zpusobene tezbou ropy, vyrobou nafty a benzinu a prepravou neznamena ze neni... Pokud se podari vyvinout technologie na efektivni vyrobu vodiku z vody, pak je to to nejlepsi co muze byt... akorat nevim co s kyslikem, abychom tu nepochcipali na otravu kyslikem... ale da se kdyztak cast smichat a vypoustet v koncentraci pro dychani

0/0
25.7.2007 9:56

el_salamo

Re: Re: Slepá ulice

Co třeba hodit hnedka vedle tepelnou elektrárnu a vypouštět binec jedním komínem ;) ? (vtip)

0/0
25.7.2007 10:39

pugi

Re: Re: Slepá ulice

Hele nevím jestli si to pamatuju z hodin chemie dobře,ale kyslík ,pokud je v koncentraci vyšší než .. (tuším 40?procent?)přece sám hoří,ne?Já myslím,že pokud už by o něj nebyl někde zájem(což bude),tak by šel normálka spalovat.A ještě by se z toho nějakej zbytek energie dostalo.

0/0
27.11.2007 14:37

loisa

by mne zajimalo

co se stane az s tim bude jezdit cele velkomesto. Jenom jestli nad mestem nebude trvale oblak pary, ze ktereho bude prset. ?

0/0
25.7.2007 7:26

martas38

Re: by mne zajimalo

Ta para ti vychazi i z kazdeho vyfuku spalovaciho motoru.

0/0
25.7.2007 8:45

maf

Re: by mne zajimalo

a taky musis prestat dychat, protoze vydechus vlhkost, je potreba znicit vsechny reky a jezera, protoze se take uvolnuje vlhkost, prestat doma varit a zakazat restaurace, protoze vznika para. Na to aby vznikl mrak, ze ktereho bude prset je potreba opravdu hodne pary. Ani atomova elektrarna tolik nevyrobi, aby vznikl destovy mrak.

0/0
25.7.2007 8:59

loisa

Re: Re: by mne zajimalo

ok ok, chapu :). je jasne, ze ten vodik se dostane zpet do obehu pres tu paru a potazmo se to nekde vyprsi. takze celkove vlhkosti pribude, ale asi proti tomu co se odparuje v oceanech je to velmi male.

0/0
25.7.2007 9:12

loisa

Re: Re: Re: by mne zajimalo

otazka je,jak ten vodik budeme ziskavat.

0/0
25.7.2007 9:14

Pavel

Re: Re: Re: Re: by mne zajimalo

Zatim je vyroba dost narocna - energeticky a malo efektivni, ale myslim, ze to je otazkou 5-10 let a pokud se poradi vyzkum studene fuze, pak efektivitu asi nikdo moc resit nebude :)

0/0
25.7.2007 9:57

Tom

"jen páru"

Není náhodu vodní pára jeden z nejvýznamnějších elementů skleníkového efektu?:-/ Procentuálně významnějším než CO2? Budeme papežštejší než papež a v zájmu ekologie budeme hromadně přecházet na auta, která vyfukují "jen" páru? A to se už vůbec nebavím o energetických vtupech na výrobu a uchování tohoto paliva. Lobbisté vodíkového pohonu, máte nás snad všechny za blbce? ;-€

0/0
25.7.2007 6:54

Xladi

Re: "jen páru"

Je jasné že vodík je jen slepá ulička. Ano energie potřebná na výrobu je veliká a vodní páry skutečně napomáhají ke globálnímu oteplování, ale u aut to nebude mít vliv, protože se všechno hned usadí, hodně to vadí hlavně u letadel, jak jsou za nimi vidět kondenzační pruhy to je nejnebezpečnější.

0/0
25.7.2007 6:59

Pavel

Re: Re: "jen páru"

Jo, ale vsechny bezne spalovaci motory vypouzteji mnohem vic svinstva nez vodikove... Para je to nejcistci co je, a nebude zadny rpoblem v budoucnu tam nacpat kondenzacni clen a nadrz kam se bude vhnet zkondenzovana voda. Dale kondenzacni pruhy za letadly jsou zpusobeny kondenzaci vody ve vzduchu, resp. pretvorenim vody ve vzduchu do pary - mraku... takze to neni vubec problem... spis to co tu kondenzaci zpusobuje - obrovske teple proudy z motoru letadel... Dale - vyroba vodiku je mnohem mene energeticky narocna nez benzinu/nafty z ropy... totiz stale se zapomina na tezbu a zpracovani ropy - myslite, ze ta tezba je sama o sobe? V rafinerii proste nadbytecne mnozstvi v proudu ropy spali... to je zahul pro ekologii jako prase... Rafinerie bezi naplno nonstop a ta spotreba je taky vesela... nehlede na prepravni a skaldovaci naklady. U vodiku je velka vyhoda, ze po par letech bude mozne aby kazda benzinka mela svoji vyrobnu vodiku a vyrabelo se pouze podle spotreby...

0/0
25.7.2007 9:53

yarco

Re: Re: Re: "jen páru"

"...vyroba vodiku je mnohem mene energeticky narocna nez benzinu/nafty z ropy..."

Vies uviest hodnoverne zdroje k tomuto tvrdeniu?

0/0
26.7.2007 10:26

testr

Re: Re: Re: Re: "jen páru"

bohuzel neexistuji :( nikdo to jeste na svete neudelal, maximalne srovnani ceny benzinu a vyroby vodiku, ale ostatni veci nikdo nezahrnul... skoda

0/0
30.7.2007 13:47

x

Re: Re: Re: Re: Re: "jen páru"

Vodik se vyrabi hlavne stepenim zemniho plynu - tedy levne - tedy energeticky narocny proces - a hlavne nutost tezby zemniho plynu misto ropy.

Dale ucinnost palivovych clanku je jen asi 50% - presto je to cesta do budoucna, nebot emise jsou nulove - para se proste zkapalni v aute zpet na vodu. A vodik se da ziskat z budoucich termojadernych elektraren.

0/0
29.9.2007 1:32

x

Re: Re: Re: "jen páru"

A z ceho - leda tak ze zemniho plynu - takze rozvod trubkami a mnohem vic ho bude treba nez dnes - takze mnohem vic potrubi...

0/0
29.9.2007 1:45

Xladi

Auto na vodík

Se mi zdá to samé jako auto na LPG akorát s tím rozdílem, že vodík se dá získat z vody. Ty auta z fotek se mi moc nelíběj a tu hondu bych nechtěl, určitě ne s tím světlým interiérem, zajímalo by mě jak to vypadá, když prší a řidič tam nastoupí se špinavejma botama. Jinak ty budíky se mi líběj.

0/0
25.7.2007 6:48

123456

Re: Auto na vodík

Teda opravdu,barva interiéru těžce souvisí s principem pohonuRvSi to nekupuj a hlavně-je to prototyp,jestli chápeš obsah toho slova.Asi moc ne.;-D

0/0
25.7.2007 7:33

martas38

Re: Auto na vodík

Tak to se ti opravdu jenom zda, nebo neumis cist. Narozdil od auta na LPG se spalovacim motorem toto pohani elektromotor.

0/0
25.7.2007 8:18

microo

Re: Auto na vodík

Boze z kama jsi nam sem spadl? Nechces na to ruzovej potah, nebo pridavne mlhovky?

0/0
25.7.2007 10:39

rybiz

Re: Auto na vodík

Jestli není řidič hovado a nešlape na sedačky, tak není problém(Y) Světlý totiž není celý interiér, koberce jsou samozřejmě černé. Mám auto(shodou okolností Hondu) se světlým interiérem a nemám s tím sebemenší problém ani s malým dítětem ;-)

0/0
25.7.2007 22:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.