Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Brzdná dráha ze 100 km/h: rozdíl 14 metrů

Nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a superdrahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2. Neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz). Nejlépe brzdící škodovkou je superb, nejhorší fabia combi. Italský automagazín Auto měřil brzdné dráhy tří stovek modelů, které je možné v Evropě koupit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

piča

piča

piča (Y)(Y)(Y)=>lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllpiča

0/0
14.11.2007 18:33

Pavel

Heh

Je to cele nesmysl. Pokud netestuji stroje, ale lide, jsou vysledky na nic.

Pri prumerne reakcni dobe 0,8-1,5 vteriny (v zavislosti na uhlu pohledu ridice) tj. 22 - 41 m jizdy je 14 m hluboko pod hranici chyby pri reakci ridice. Nebo-li 14 m rozdilu mezi nejkratsi a nejdelsi brzdnou drahou nema zadnou vypovidaci schopnost pokud neni doba reakce a zapoceti reakce zcela schodna (a to u cloveka mozne neni).

http://www.ped.muni.cz/winf/science/seminar/dv2001/mikulasek.htm 

0/0
7.8.2007 19:22

MaTa

Nic není tak černobílý

jak si většina přispěvatelů představuje. Při porovnání toho Matize a Carrery je opravdu nutno brát v úvahu určení vozu. Matiz bude mít opravdu problém brzdit z vyšších rychlostí, jelikož jeho brzdy NEJSOU určeny pro dlouhé zatížení - čím vyšší rychlost, tím delší zatížení - jasné. Začne totiž docházet přehřátí kotouče, který není schopen odvést teplo, v brzdovém obložení začne expandovat vzduch a odtlačovat brzdovou destičku od povrchu kotouče - tzv. fading. Ten však u kratší doby brzdění (třeba z 50 km/h) nemusí být vůbec znatelný. Je to vztaženo k nejčastějšímu užití vozu. Sporťák má brzdy dost tvrdé kvůli přesnému dávkování brzdného účinku a může tudíž dojít k prodloužení reakční doby nástupu brzd. S Matizem si dám bacha na dálnici, s Carrerou po městě. :-) P.S. nemám ani jedno, vybral jsem namátkou. Jsou samozřejmě srovnatelná auta s lepšími a horšími brzdami.

0/0
6.8.2007 21:54

barbudo

Základní kravina testu ...

... je v článku dokonce zmíněna ...

... nové pneumatiky ...

0/0
6.8.2007 21:24

Condomer

většinou podle předpokladu

když se člověk podívá na výsledky, tak v celku odpovídají "pověrám" o bezpečnosti různých značek, velmi dobře si vede Mercedes a BMW, ostatně vlastně všechny německé značky, francouzské nic moc a celkem propadly tolik vychvalovaní asiati a US mastodonti

0/0
6.8.2007 11:20

Entwickler

Srovnávají

nesrovnatelné....

0/0
3.8.2007 22:14

Radek

Re: Srovnávají

Srovnávají srovnatelné - všechna auta se mohou potkat na jedné silnici zároveň za sebou a náhle brzdit - pokud je rozdíl mezi nejlepším a nejhorším 14 metrů, znamená to že když jeden už stojí, druhlej při ujetí brzdné dráhy lepšího jede ještě tak 60km/h...

0/0
5.8.2007 17:52

von Kleist

Re: Re: Srovnávají

vypovidaci hodnotu kazi to, ze otazka pneu (rozmer,vyrobce, typ) na tom kterem konkretnim aute nejak nebyla resena...

0/0
6.8.2007 0:22

Já První

Re: Srovnávají

Proč? Jede kolona vozidel...  nikdo nesportuje!...  jedete všichni stovkou, blížíte se k Praze...  a pak se třeba převrátí na té dálnici kamion. Nepomůže vůbec nic - to jediné, co Tě od toho kamionu dělí jsou brzdy Tvýho auta...  ;-) 

0/0
5.8.2007 19:40

pete

Re: Re: Srovnávají

Jenze vic nez na brzdach zavisi vse na reakcich ridice. Pri 100 km/h ujedete s autem za pul vteriny vteriny cca 14 metru... takze staci chvilinka nepozornosti, nebo pomalejsi reakce a mate brzdnou drahu jako hbitej ridic plnyho tiraku.

0/0
7.8.2007 19:15

???

ABS

Jednou jsem musel z prudka dupnout na brzdu a ke konci se mi kola zablokovala a dřela se po silnici. To už by mi ani lepší brzdy nepomohly, pokud nemám ABS.

0/0
2.8.2007 22:50

N.

Re: ABS

Na suche!!! rovne silnici je vzdy kratsi brzdna draha pokud nemas ABS! S ovladanim kol atd. atd. to uz je druhorada otazka. A na mokru, sněhu, ledu to je bezpredmetne, tam je jasne kratsi brzdna draha s ABS

0/0
3.8.2007 8:10

fior

Re: Re: ABS

nové typy ABS to zvládnou i na suchu stejně jako brzdy bez ABS...

0/0
3.8.2007 22:20

A

Re: Re: ABS

Omyl! Na sněhu je s ABS delší brzdná dráha!

0/0
4.8.2007 1:04

Já První

Re: Re: Re: ABS

Je tam jeden "DROBNÝ" rozdíl... na sněhu MŮŽE být brzdná dráha BEZ ABS kratší - ale za splnění několika předpokladů - z nichž jeden je navíc zkušený řidič! A v době, kdy řídí téměř každej, by to teda bez ABS asi nešlo...  ;-)  jasně, na off-roadových autech pro náročné použití se dělá vypínač ABS... ale i tam je to vypínač - nevyškubnou se úplně! ;-)

0/0
5.8.2007 19:46

Culeto

Re: Re: ABS

Sorry , ale jsi poněkud mimo.Jinak ABS ve spolupráci s pneu funguje tak, ze na rozdíl od klasické brzdy ,kde brzdný výkon je exponenciální s krátkým plató vytváří stejně téměř stejně rychlý nástup brzdného účinku ale s delším plátó. V praxi tedy klasické brzdy rychleji sníží rychlost, ale brzdná dráha je delší, takže se může očekávat, že v případě nehody bude škoda větší na klasických brzdách.Efekt ABS částečně eliminují desény a konstrukce pneu.V zimně sice ABS skutečně brzdí déle, ale výrazně zlepšuje (sic z ESP) ovladatelnost vozidla. Howgh 

0/0
5.8.2007 14:00

Já První

Re: Re: Re: ABS

Á - pán je odborník...  pak taky ale ví, že většina těžkých nehod je následkem smyku = neovladatelnosti vozidla. A právě tomu ABS předchází! A účinně...  zvlášť ty s EBD se už nemají za co stydět...

0/0
5.8.2007 19:42

petacx

jaka je rychlost auta na 28 metru - ktere neporidi zabrzdit na 28 metrech ale az na 37 metru ???

jedou 2 auta. na stejnem miste zacnou brzdit auto ktere jede rychlosti 50 km/h zastavi tesne pred prechodem. Jakou rychlosti prejede druhe auto prechod pokud jelo rychlosti 60 km/h ?

Dráha pro zastavení vozidla:

50 km/h 14 m 14 m 28 m

60 km/h 17 m 20 m 37 m

http://www.ibesip.cz/cs/Rychlost/Draha-pro-zastaveni-vozidla/ -  www jaknatoo.blogspot com

0/0
2.8.2007 22:37

maagoor22

Re: jaka je rychlost auta na 28 metru - ktere neporidi zabrzdit na 28 metrech ale az na 37 metru ???

co to plácáš??? není ti rozumět

0/0
3.8.2007 13:50

Marcela

Re: Re: jaka je rychlost auta na 28 metru - ktere neporidi zabrzdit na 28 metrech ale az na 37 metru ???

rozumět mu je, ale kdo to má počítat ;-D

0/0
3.8.2007 19:46

dvin

test

to jako ti tzv. profesionální řidiči dupli na brzdu když míjeli strom, nebo jak to vlastně měřili? Nebyla by nějaká norma třeba podle EHK ??

0/0
2.8.2007 21:19

Pete

v praxi je daleko důležitější údaj to, jak daleko se dívá řidič

Aneb jezdí se tak rychle, jak daleko vidím. Klidně i 200kmh, když je 400m přede mnou volno a odpovídá tomu silnice a hustota provozu. Ono to věčný omílání, že kdo jezdí rychle je vrahoun, je už trochu trapný.

Sice mozek není stavěnej na tak rychlý reakce, naštěstí ale lidi nejsou srny a mají dar situaci předvídat. Aspoň některý - to je rozdíl mezi dobrým a špatným řidičem. Ne rychlost.

0/0
2.8.2007 16:04

karel

Re: v praxi je daleko důležitější údaj to, jak daleko se dívá řidič

c c c c c ....kdo chce jezdit rychle ať jde na okruh...v normálním provozu je rychlost nesmysl...nikdy nemůžeš předvídat všechno...a to jak píšeš kdy můžeš jet 200...tak to je možná na silvestra o půlnoci na našem nejnovějším úseku nějaký dálnice...takže si rychlý jízdy užiješ asi tak 12vteřin...

0/0
2.8.2007 22:52

N.

Re: v praxi je daleko důležitější údaj to, jak daleko se dívá řidič

S tím můžu jen souhlasit! Když je volno, sucho atd. atd. tak klidne 200, na druhou stranu pokud to situace vyžaduje tak i na dálnici 40 km/h (např. při náledí apod. Baví mně řidiči, kteří nadávají že se překračuje rychlost na dálnici, že oni vždy jedou 130. Ano jedou vždy-je mokro, sníh, náledí atd. atd. a oni jedou svých 130...a pak se najednou divi......

0/0
3.8.2007 8:13

Pjotr_Pjotrovic

Brzdná dráha u různých vozidel

Když nad tím přemýšlím, tak ty výsledky testů jsou docela zajímavé. To, že Matiz a podobné nákupní tašky brzdí z rychlosti na úrovni 3/4 jejich maximálky špatně není až zast tak překvapující, ale zarážející je pro mě to, že nebrzdí zas tak "špatně" oproti autům jejichž maximálka je na úrovni 200 km/h a více nebo sporťáků atakujících 300 km/h.

Vím, rozdíl 14 metrů se může zdát jako "smrtelný", ale v porovnání s rozdílem např. výkonu motoru to je zanedbatelné. Pokud Matiz na galuskách 155 s motorem 0,8 l a výkonem nula nula nic zabrzdí na vzdálenost o 35 % delší než Maseratti, která má ale výkon motoru o 1000 % vyšší a široké balony, tak na tom je něco v nepořádku.

0/0
2.8.2007 12:42

mj

Re: Brzdná dráha u různých vozidel

...eši to nebude aji brzdama:-)

0/0
2.8.2007 13:30

chekov

Re: Brzdná dráha u různých vozidel

Muj ucitel autoskoly rikal: "rozjet se umi kazdy hovado..." a mel pravdu. To, ze matiz ma o 10-14 m delsi drahu nez jina auta, to JE smutne. Hlavne ve meste, kde jezdi spis nakupni voziky, nez sportaky...

0/0
2.8.2007 13:50

Pjotr_Pjotrovic

Re: Re: Brzdná dráha u různých vozidel

A jaká si myslíte, že je ve městě průměrná rychlost, ze které takový nákupní vozík brzdí?? A jaký pak asi bude procentuální rozdíl mezi brzdnou dráhou nákupního vozíku a Audi S8?

0/0
2.8.2007 14:09

chekov

Re: Re: Re: Brzdná dráha u různých vozidel

procentuální klidně stejný, jako při brzdění z té stovky... Třeba to budou 2m... i to stačí na zabití nebo zmrzačení.

0/0
2.8.2007 15:38

Exo

Re: Brzdná dráha u různých vozidel

tvoj prispevok je absolutne mimo misu, lebo porovnavas hrusky s jablkami.... pretoze dimenzovanie brzd samozrejme  suvisi s vykonom motora, ale nie natolko kolko popisujes ty. podla tvojich slov by malo maseratti dobrzdit zo stovky na par metroch ,alebo najlepsie na mieste. to vsak popiera vsetky zakony fyziky od doby roku pana 1600 a nejake drobne, ked sa na scene objavil Isac Newton. Uvedom si, ze to o com rozpravas nie je linearna zavislost. je to zavislost exponencialna a tak sa k tomu treba aj spravat... hoak, dohovoril som ;-D

0/0
2.8.2007 14:12

Pjotr_Pjotrovic

Re: Re: Brzdná dráha u různých vozidel

Ne. Ja jen pisu, ze treba Matiz se svymi parametry nedopadl zas tak spatne v porovnani s ostatnimi a hlavne "nadupanejsimi" vozy.

A mimochodem, pneumatiky v tom hraji ohromnou roli. Staci se podivat na testy pneumatik, kde je akcelerace a decelerace jeden z prvků honoceni.

Zobecneno, Matiz na kvalitnich gumach by mohl zastavit treba jeste o 5 metru drive, coz by nebylo vubec spatne. A mohl by se tak srovnavat se supersportakem na tovarnich pneumatikach.

0/0
2.8.2007 14:30

chekov

Re: Re: Re: Brzdná dráha u různých vozidel

nojo, jenže kdo si koupí Matize, nejde hned do supergum, ale nechá tam ty, co má od výrobce...

0/0
2.8.2007 15:40

:

Re: Re: Re: Re: Brzdná dráha u různých vozidel

A hlavne za to auto zaplati cca desetinu ceny. Pak nelze ocekavat, ze bude mit brzdy jako Porsche.

0/0
2.8.2007 16:01

Exo

Re: Re: Re: Brzdná dráha u různých vozidel

Zmier sa s tym, ze matiz ani s dobrymi gumami neznizi svoju brzdnu drahu zo stovky o 5 metrov. jedine keby za sebou este tahal padak a mal variabilne nastavovany spojler, ako vpredu tak v zadu. ale to sa uz nebavime o matize z tovarne, ale tazkom scifi....za tie prachy co za neho das, mozes byt rad, ze to stovku dosiahne a ze to z nej potom aj zastane...vobec, stovka na matize sa da prirovnat k pokusu o samovrazdu...;-D

0/0
2.8.2007 19:10

tomulli

Re: Brzdná dráha u různých vozidel

velmi dobra pripominka, jen jak tak koukam to hodne lidi nepochopilo, nebo nechtelo pochopit.

0/0
4.8.2007 19:18

m

tak koukám...

....ře Chrysler zase nejni auto a Dodge má v IT dva modely :D

0/0
2.8.2007 11:07

ABStinent

s/bez ABS?

Kolik aut mělo ABS a která naopak brzdila bez ABS? Jak by se tento rozdíl v brzdění se zablokovanými a nezablokovanými koly projevil u stejného modelu na suché silnici?

0/0
2.8.2007 10:29

Pjotr_Pjotrovic

Re: s/bez ABS?

Podle mě měla většina (alespoň 60 %) aut ABS.

Rozdíl trochu bude, ale záleží na kvalitě ABS. S antiblok systémem je na suchém asfaltu obvykle delší brzdná dráha. Je to ale vykoupeno neustálou říditelností vozu a jak je z pouček známo, je lepší se překážce vyhnout než do ní narazit (i když v malé rychlosti).

0/0
2.8.2007 10:59

petacx

jaka je rychlost auta ktere

jedou 2 auta. na stejnem miste zacnou brzdit auto ktere jede rychlosti 50 km/h zastavi tesne pred prechodem. Jakou rychlosti prejede druhe auto prechod pokud jelo rychlosti 60 km/h ?

Dráha pro zastavení vozidla:

50 km/h 14 m 14 m 28 m

60 km/h 17 m 20 m 37 m

http://www.ibesip.cz/cs/Rychlost/Draha-pro-zastaveni-vozidla/ www jaknatoo.blogspot com

0/0
2.8.2007 9:56

cernobila_televize

Re: jaka je rychlost auta ktere

ted se mi to nechce pocitat, ale je to docela jednoduche, spocitejte kolik casu potrebuje na zastaveni auto z 50. A z toho potom urcete o kolik se zpomali auto z 60.

0/0
2.8.2007 10:08

m

Re: Re: jaka je rychlost auta ktere

no to nevím....podle mě to není konstantní.... projevuje se tam váha... jejíž vliv vyšší rychlostí stoupá...

0/0
2.8.2007 11:16

cernobila_televize

Re: Re: Re: jaka je rychlost auta ktere

toz ti nevim, ale hybnost je p=mv a kinteticka energie je 1/2 mv2.

Vaha na to tedy nema vliv, co je pruser, ze kineticka energie roste s druhou mocninou :-(.

0/0
2.8.2007 11:53

Desperado

Re: Re: Re: Re: jaka je rychlost auta ktere

R^ Řekněme, že při brždění se mění kinetická energie na teplo, tedy zřejmě bude mít mnohem větší vliv kvadrát rychlosti než hmotnost vozidla.

0/0
2.8.2007 12:37

m

Re: Re: Re: Re: Re: jaka je rychlost auta ktere

tož jo..máte néspíš pravdu... já jen že se mě s 2-tunovým autem brzdí hůř jak s Formanem ;o)

0/0
3.8.2007 10:49

Roumen

Re: jaka je rychlost auta ktere

Pokud (rekneme) porsche zabrzdi ze 60 na 17m a z 50 na 14m, tak to vypada, ze spark (+36%) z 50 zabrzdi na 19m. :-) Sice to nejspis neni linearni, ale myslim, ze jen tak pro predstavu je to zajimave...

0/0
2.8.2007 10:15

Desperado

Re: jaka je rychlost auta ktere

A to ještě jakou brzdnou dráhu bude mít auto třeba 30, 10, nebo 2 km/hod to by bylo už úplně ultrabezpečné, co?. Snad možná proto je u nás tak přecedulováno a ještě se boduje za mírná překročení cedulových rychlostí... :-/Rv

0/0
2.8.2007 12:34

petacx

Re: jaka je rychlost auta ktere

cekal jsem ze se to nekomu podari spocitat  :-/  

ach jo ;-( 

;-(

0/0
2.8.2007 22:35

testr

Nic zajimaveho

Obecne mala auta dostavaji mala kola a uzke pneu (14', 195/80 i horsi), takze neni prekvapenim, ze hure brzdi. Zajimave srovnani by byly vyrovnat tyhle drobnosti, vsechny auta nazout do stejnych gum i kol a pak to zmerit. Vysledek by byl rozhodne objektivnejsi. Zajimavy vysledek by myslim byl obout treba toho Matize do tech kol od Veyronu. Vubec bych se nedivil, kdyby zabrzdil driv.

0/0
2.8.2007 9:53

testr

Re: Nic zajimaveho

hehe samozrejme jsem mel na mysli 155/80 nikoliv 195/80

0/0
2.8.2007 9:55

cernobila_televize

Re: Re: Nic zajimaveho

jsem si rikal :-)

0/0
2.8.2007 10:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.