Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nafta je jiná. Máme se jí bát?

Od září tankujeme naftu s přídavkem rostlinného oleje. Co to znamená pro motoristy? "Panika, že nafta s biosložkou ničí motory, nemá opodstatnění," říká expert na paliva Vladimír Matějovský.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Honzik

Snížení emisí CO2 nepřichází v uvahu

Snížení emisí CO2 nepřichází v úvahu, protože řepka se musí vypěstovat > sklidit > převézt > uskladnit > převézt k výrobci biosložky > vyrobit > odvézt > ....   celková bilance CO2 bude horší  :-(:-(

0/0
21.10.2007 9:00

zelená zlatá horečka

Jak je to opravdu

nejdříve si přečtěte toto:http://proatom.luksoft.cz/view.php?cisloclanku=2007020601

0/0
24.9.2007 7:52

Cruspi

Ford Mondeo proste nejede

Vlastnim Ford Mondeo TDCI, tankoval jsem uzasnou novou "bio" V-Power Diesel. Ihned po natankovani motor zacal cukat vykon se snizil tak o 50 % a z vyfuku se vali neskutecne hnusnej kour. Ma nekdo podobnou zkusenost? Muze mi nekdo vysvetlit jak to pani experti testovali.

0/0
20.9.2007 22:12

trop

Takhle to teda je...

A já si říkal, že mi to nějak nejede ;-D

0/0
20.9.2007 15:25

Warhead_bia :P

me teda

muzou ekologove vlizt na zada , blby DPF akorat snizuje vykon a nic kloudnyho to neprinasi :-P konim zdar ;-)

0/0
18.9.2007 10:37

Andee

Re: me teda

Mám jich dost na to, aby mi to nevadilo ;-)

0/0
18.9.2007 13:40

Warhead_bia :P

Re: Re: me teda

kazdemu dle gusta ;-) ja predevsim zvysuji stavajici a ten kram je akorat ke vzteku ;-)

0/0
18.9.2007 16:44

Martin

Re: Re: me teda

taky jich mam dost, ale vadi mi to, protoze jich je min, nez jsem zvykly

0/0
18.9.2007 21:21

ridic

diprimovany ridic radi ekologum

At nejprve jezdi vsechna mechanizace pro pestovani a vyrobu bioslozky pouze na biopalivo. Treba zjisti, ze to bude stacit pouze a jen pro ty traktory a nebudou obtezovat ostatni ridice.

A jaka je cena toho zazracneho biopaliva? Zvedne konecnou cenu o cca 40 hal a to uz pri koncentraci 0,02. Tedy ciste navyseni 20 Kc na litr. Normalni cena paliva, bez vsech dani cca 11 Kc? Cista cena litu biopaliva 30Kc. Za vice penez mene muziky a vice starosti (drazsi palivo a prítom se jeste zvedne spotreba). S poptavkou na trhu se zaroven zvedne rapidne cena obili a tedy potravin (chleba, mleko atd), cena dopravy a ta vysroubuje zase cenu bioslozky ktera zase o neco zdrazi palivo. A porad dokola.

A ropna krize, kdy se cena ropy zvedla o 20%. Az prijde sucho nebno zaplava, bude spatna sklizen a cena se zvedne o 100-200% To mame vyhlidky.

0/0
18.9.2007 10:23

ridic

Re: deprimovany ridic radi ekologum

Oprava nadpisu "Deprimovany"¨

A jeste jeden dovetek. Urcite jste jiz sli kolem repkoveho pole. Je to jeden z nejvetsich alergenu, a my si ho tady budeme pod nosem vysazovat proto, aby nam zvysil cenu paliva a jeste toho 80 % vyvezeme do zemi, kde si nebudou kazit ovzdusi timto svinstvem

0/0
18.9.2007 10:25

Mak1

Bionafta je klasický příklad toho,

jak zblbnout lidi, aby poškozovali přírodu ještě víc a přitom si mysleli, že jí chrání. :-©

0/0
18.9.2007 7:58

Martin

Re: Bionafta je klasický příklad toho,

hmm, tato uvaha by si zaslouzila vysvetleni

0/0
18.9.2007 21:22

MirosPikos

Re: Re: Bionafta je klasický příklad toho,

Aby se takova nafta vyrobila tak je treba vynalozit nejakou energii a

protoze pri vyrobe bude dochazet k urcitym ztratam, je docela mozne ze

konecny ekologicky efekt bude pri nejlepsim nulovy. Jde především o nemalé peníze, jak už to v lobech bývá a to všechno s minimálním efektem, spíš defektem.

0/0
18.9.2007 22:03

barbudo

Bát se jí nemusíme. Do auta bych to radši nelil ...

... a někoho bych za ta zavřel ...

... tak deset let s ostrahou ...

... bych to viděl ... hmm ...

0/0
17.9.2007 21:25

dsasda

dsasda

(Y)(Y)(Y)(Y)

0/0
17.9.2007 20:55

hawkeneye

E.K.O.L.O.G.I.E.

vy tady vseci mluvite o snizovani co2 a podobnejch serepetickach ale nikdo tady neodpovedel na to co psal tom668...na vyrobu 1litru bionafty je potreba dokonce 1,1 litru normalni nafty. to je des par exelanc...nemluve otom ze repka je pro zvirata poust, je jedovata tak se pak ptejte bursika proc sou takovy uhyny zvere kdyz je hlad a repak leze napovrch...;-€

0/0
17.9.2007 17:05

hnusil

Re: E.K.O.L.O.G.I.E.

presne tak, nahrazovani paliva palivem je kravina, navic se zde nejedna ani o snizeni emisi CO2, ale jen o prime spalovani ropy. Mnohem efektivnejsi by bylo, kdyby byly povinne omezovace otacek a inteligentni rizeni spotreby - okamzita uspora by byla min. 10% - o to by byl i nizsi pocet emisi, ne jen aktualne reseneho CO2, ale i dalsich nezadoucich splodin. Jenze to nikdo nechce, je nutne. Ekologie je jen pojem pro totalni paskvil. Misto toho se do paliva pridava olej, jehoz produkce je primo zavisla na ropnych produktech, emise jsou horsi, zveda to pres absolutne nesmyslny dotacni system cenu paliva .....

0/0
17.9.2007 20:20

achtatat

Re: E.K.O.L.O.G.I.E.

nepíše 1,1 nýbrž 1 litr. podle toma je to 1:1. i to je špatný poměr, ale není tomu tak a energetické náklady na výrobu jednoho litru bionafty jsou nižší. někdo níže správně uvedl, že nejvyšší náklady u bionafty jsou v logistice - přece jenom z jednoho ropného pole se ročně vytěží mnohonásobně více suroviny pro výrobu nafty než z pole zemědělského. úroda je taky jednorázovou záležitostí = nároky na skladování, ale pořád je to ekonomické a pochybně ekologické:-)

0/0
18.9.2007 7:48

cross

Re: Re: E.K.O.L.O.G.I.E.

..to co říkáš je logické a já s tím souhlasím. Nicméně, když je to ekonomické, proč se díky tomu zvedne cena nafty?

..se mi zdá, že je něco špatně... :-/

0/0
18.9.2007 8:27

Pí:Kej

počty

taky nemám rád ty extremistický ekology, ale když si člověk uvědomí následující počty, neměl by se na taková opatření dívat tak negativně jako spousta zdejších přispěvovatelů. 5% biosložky znamená při spotřebě 8lit./100km 0,04 lit./100km.Když vezmu statistický údaj za rok 2005,tak se v CZE pravidelně pohybovalo cca 2 mil. aut při průměrně najetých 56 km/den.což je nějakých 41 mld km rok. Při těchto kilometrech jsme na cca 16 mil. lit. ušetřené nafty. Když to pro příklad vezmu jako průměr EU,tak to dělá úsporu nafty 1,6 lit. na 1 obyvatele.Evropa má nějakých 740 mil.obyvatel.Na Evropu to tedy dělá roční úsporu na naftě nějakých 1.180.000.000 lit. nafty.To už se mi zdá jako zajímavé číslo.A to bez ohledu na komentáře v článku,že je to třeba dŕažší na výrobu.Jasně. počty mají pár mušek,počítám všechna auta jako diesly, a je to hodně přes ruku,ale myslím, že vypovídající hodnotu to má.stejně dojde i na benziny. zase počítám jen 5% ty testy v USA už jsou někde na 30% tedy úspora 6x tolik.

0/0
17.9.2007 16:52

Pavel

Re: počty

ma to trosku hacek nebo velky hak:

Kolik se spotrebuje normalni nafty na obdelavani tech poli, na kterych se plodiny pestuji. Kolik na sklizen, dopravu a vyrobu biopaliva a jeho distribuci do rafinerii. O tom jaksi vsichni "ekologove" mlci :-©

A kolik je potreba chemickych postriku, aby ty plodiny na poli dobre rostly a nic je nesezralo, to taky nikdo nerekne :-©

A na dotace nekdo musi vydelat, aby je producenti biopaliv mohly dostat :-©

Proste efektivni system Made in E.U. :-©

0/0
18.9.2007 0:23

Pepa

Re: počty

Ach ty počty:

5% z 8 litrů je 0.4 litru

0/0
18.9.2007 10:08

jurijah

Skleníkový plyn CO2???

No, nevím, školy nemám, ale není náhodou CO2 těžší než vzduch? Jakpak se teda dostane v takovým množství nahoru do atmosféry, aby tam vytvořil tzv. skleníkovou vrstvu? Nedělá z nás náhodou někdo blbce?????;-)

0/0
17.9.2007 15:10

(o)

Re: Skleníkový plyn CO2???

CO2 a metan jsou nejvýznamnější skleníkové plyny a atmosféra je směs plynů, které se nenacházejí v oddělených vrstvách podle hmotnosti molekul

0/0
17.9.2007 15:12

Koumeles

Re: Re: Skleníkový plyn CO2???

Taky vodni para je sklenikovy ply:-)..... Ono kdyz budem mene chodit na wc na velkou, tak to bude mit efekt pro prirodu lepsi

0/0
17.9.2007 15:14

jurijah

Re: Re: Skleníkový plyn CO2???

Pořád mě není jasný, jak se něco těžšího než vzduch - předpokládám, že atmosféra je vzduch?!?! - dostane samovolně nahoru??????;-)

0/0
17.9.2007 15:23

Vykořisťovatel

Re: Re: Re: Skleníkový plyn CO2???

Je to podobné jako například voda a alkohol.Samotný alkohol je lehčí (má nižší měrnou hmotnost) než voda a přece se po nalití do vody dostane i na dno nádoby a jeho koncentrace se po zamíchání rozloží v celém objemu rovnoměrně.

0/0
17.9.2007 15:47

DR

Re: Re: Re: Re: Skleníkový plyn CO2???

co je to za krávovinu!!!!!!!!!!!?

0/0
18.9.2007 16:14

hnusil

Pěstování rostlin navíc pomáhá kultivovat krajinu.

Pěstování rostlin navíc pomáhá kultivovat krajinu.

Kultivace je vykaceni lesu a pestovani repky na ukor jinych rostlin, napr. psenice apod.?

0/0
17.9.2007 14:36

Man of mystery

Re: Pěstování rostlin navíc pomáhá kultivovat krajinu.

a kdepak se to stalo?

0/0
17.9.2007 15:00

Koumeles

Re: Re: Pěstování rostlin navíc pomáhá kultivovat krajinu.

Stredni amerika

0/0
17.9.2007 15:15

Koumeles

Re: Re: Pěstování rostlin navíc pomáhá kultivovat krajinu.

Ted to ceka Afriku

0/0
17.9.2007 15:15

hnusil

Re: Re: Pěstování rostlin navíc pomáhá kultivovat krajinu.

Napr. u nas v CR

0/0
17.9.2007 20:15

Pavel

Re: Re: Pěstování rostlin navíc pomáhá kultivovat krajinu.

A co treba na nepotrebnem poli obnovit les nebo louku? Dle meho nazoru rozhodne lepsi, levnejsi a ekologictejsi reseni reseni !!!

0/0
18.9.2007 0:26

grol2

Slava

A jakou dalsi koninu si prosadime? Treba bychom mohli vybirat dan z rychleho pohybu - kdo utika, vyprodukuje vic CO2. Problem tech chytrych ekologu, kteri tyhle opicarny vymysli, je, ze jsou ochotni podobne nesmysly prosazovat i proti vuli lidi. Tady se na demokracii nehraje. Jednoho totalitniho rezimu se zbavime a hned si sem naroubujeme novej...:-©

0/0
17.9.2007 14:30

Bivoj

Re: Slava

Spravne, behat bych zakazal. Kdo na olympiade zabehne 100vku pod 20s bych diskvalifikoval.

PS: Zakazte sodofku.

0/0
17.9.2007 23:15

Pavel

Re: Re: Slava

;-D R^

0/0
18.9.2007 0:27

Pavel

Re: Slava

A jak jsi hlasoval v referendu o vstupu do E.U.? Ja byl proti, ale bylo nas malo :-(

0/0
18.9.2007 0:27

(o)

Biopaliva zdraží potraviny

a to se teprve celá EU po:se:re a my s ní. Až budou včichni zemědělci pěstovat pouze řepku, slunečnici a pšenici jen pro výrobu paliv, ceny zemědělských komodit vystřelí do nebe rychleji než cena ropy po Kuvajtu napadení. Máme se na co těšit. Bochník chleba za stovku, žízek za dvě. Ale určitou naději bych viděl - každá domácnost bude dostávat dotace na nákup potravin, nebo budeme dorovnávat zemědělcům ceny na komodity.

0/0
17.9.2007 14:17

Aarfy

Re: Biopaliva zdraží potraviny

;-D;-D;-DZalez zpátky do klícky.

0/0
17.9.2007 14:28

(o)

Re: Re: Biopaliva zdraží potraviny

klidně zlato, já si na ten svůj krajíc vydělám, ale jednou si na mě vzpomeneš

0/0
17.9.2007 14:49

Aarfy

Re: Re: Re: Biopaliva zdraží potraviny

Ano, když si budu chtít zvednout náladu.

btw. když myslíš, že je to bude tak žůžo lukrativní, proč nejdeš pěstovat pšenici na chleba. Určitě to nikoho nenapadlo a všichni budou jenom zuřivě sklízet řepku na biopaliva, zatímco ty vyděláš majlant;-)

0/0
17.9.2007 14:56

Man of mystery

Re: Re: Re: Re: Biopaliva zdraží potraviny

Přesně:-)

0/0
17.9.2007 15:01

(o)

Re: Re: Re: Re: Biopaliva zdraží potraviny

a co si do prdele myslíš, že dělám;-D

0/0
17.9.2007 15:10

Aarfy

Re: Re: Re: Re: Re: Biopaliva zdraží potraviny

;-DV tom případě seš sám proti sobě, když kolem toho šíříš paniku. Navíc zbytečnou a lživou.

0/0
17.9.2007 15:57

(o)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Biopaliva zdraží potraviny

nejsem, najdu si jiný kšeft 8-o a nejde o paniku, ale pohled na věc. potravin je v transatlantickém prostoru nadbytek - jsou levné, potravin je v transatlantickém prostoru nedostatek - jejich cena roste

0/0
17.9.2007 16:31

iuos

hmm

jestli se na to nedíváš špatně - aby nebylo zásadější to, jestli si ten krajíc upečeš z tebouv ypěstovaného obilí než, že si ho budeš moci koupit... jestli bude kde... ;-D;-D;-D

0/0
17.9.2007 15:12

Warhead_bia :P

stejne nevidim rozdil :)

repku tam dava i shell a ostatni taky davali a to hodne davno , ted to maj akorat regulovanejsi ;-)

0/0
17.9.2007 14:01

ehm

ehm

Někdo překvapivě zase někoho uplatil a poslanci odhlasovali zákon který nařizuje přidávat do nafty friťák. Nafta se tim zdraží a jediná výhoda kterou v tom celém podvodu vidm je ta že se monopolní výrobce pořádně napakuje. Jo a prej max 5 procent hmm to bych chtěl vidět jak tam dávají 5. to spíš 20.

0/0
17.9.2007 13:55

I

Mám ze článku potažmo významu biopaliv divný pocit

Tak si to zrekapitulujme.

Cena nafty stoupne, ale cena potravin taky. Vliv biosložky je zanedbatelný, ale není nulový. Pokud vůz na delší dobu odstavíme, musíme počítat s vyššími náklady, protože budeme přikupovat nějaké aditivum. Všechny vozy Ford jsou na toto připraveny, ale zřejmě jen nové nebo aspoň není zmíněno co to provede starším a navíc nevidím vyjádření ostatních mnoha automobilek. Doporučuje se jezdit na vyšší otáčky, protože jinak může dojít k zanesení nespálenými zbytky což ale u nafty bez biosložky nehrozilo.

Kurnik šopa tak kde je nějaká výhoda kromě pofiderního a zanedbatelného 2% snížení potřeby nafty?

0/0
17.9.2007 13:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.