Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kalif: českou legendu znají v Kalifornii i na Novém Zélandu

Jedním z typů, který proslavil motocykly Jawa bez přehánění po celém světě, byl Californian. V sedmdesátých let se "kalify" proháněly od kalifornských pláží až po Nový Zéland.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pepa

calif

V zimě bych chtěl renovovat califa 360, ale chybí mi světlo, takže kdo by měl - bych bych moc rád, kdyby ho mohl prodat. Díky. Jinak je to na svoji dobu nejlepší motorka, která byl na českém trhu.

0/0
12.11.2007 23:25

jan2647@seznam.cz

Světová konkutence Jawy.

Jawy 350 mohly konkurovat západní nebo japonské konkurenci pouze spotřebou benzínu, pokud měly obsah nad 1000.

Pokud to nebylo garážově upraveno, tak těžké, poruchové vhodné pouze na dobré silnice kde bylo možno využít o pár kW vyšší výkon ovšem když jsem na to šlapal, tak to žralo jak jalůvka. Vlastnil jsem panelku typ 360. Nepřeji vám když se to pokazilo a já jsem to musel tlačit domů. Bývala to pořádná zabíračka zejména tlačit do kopce. Dobré akorát jako nářadí ke zlepšení fyzické kondice, jenže na to jsem míval radši jízdní kolo Favorit.

0/0
5.11.2007 18:27

perenda

Tu motorku jsem měl taky

Když jsem viděl ty fotky, tak je to skutečně na zamáčknutí slzy v oku. Byla to super motorka a mně bylo 18 let. To byla bezstarostná jízda a už se to nikdy nevrátí.

0/0
1.11.2007 18:50

Kawasaki

Kawasaki Z1000

Viděli jste Kawasaki Z1000 z 1972. Z toho se mohl podělat celej motorkářskej svět. A co 6 válcový Hodndy CB.  Jawa byla asi dobrá jedině cenou a pro začátečníky. Mimochodem výrobci se vracejí k těmto starejm modelům pro jejich úspěch.

0/0
29.10.2007 15:42

rudastraka

jawa

ja mel panelku 350 prevrtanou na 360. podle tacho jezdila 140. kdyz jsem ji brousil, tak byla stara tak 25 roku. jedina konkurence na silnici za komance byla tatra 613. na skodovky a ziguly jsem se dival ve zpetnym zrcatku. ta masina predbehla svoji dobu, ale komanc jawu bohuzel poslal do kytek Rv

0/0
18.10.2007 22:54

motorkar

komunista

jawy sem vlastnil a jezdil s brachem a sousedem temer všechny, mezi lety 1987 a 1996to byly: pionyr, pařez, mustang, stadion, 250 kyvačka , panelka, 125čz, 250čz dvouval, 250 sport jednovyfuk, 350 kyvačka, 634 v autoškole, 638, potom californiu ! , 640, pouze uř bizon nam neprisel do ruk:-( na californii bylo asi fakt nejlepši svezení, a podle tachecu 140 to jelo, a s tim tvrzenim, ze policajti to meli prevrtany na 380 ccm sem se taky setkal, ale na vlastni oka sem motor kuchlej nevidel:-(, jo a zapomel sem na hybrid 90 mutace mustanga a krosky s bajecnym zapalovanim co fungovalo tak mesic:-)

0/0
18.10.2007 22:33

KLUBOŠ

kalif

Kalif je pěkně odpudivá přezdívka ..... to se používalo běžně?

0/0
18.10.2007 18:29

Petr

Re: kalif

Sám s tímto przněním názvu nesouhlasím, ale kdyby ses na Californianu svezl, kakal bys na zkomoleninu a asi by sis jej, pokud by ti tato výkonnostní kategorie vyhovovala, šel koupit. Za Californiana měla být udělena Nobelovka. Měl jsem sedm motorek, končil jsem Kawou 750 a Yamahou FZR 1000 Genesis se 150 kobylama, ale chtěl bych dnes jen Jawu Californian Oilmaster. o by byl můj milašek. R^V

0/0
18.10.2007 20:10

Petr

Californian

byla moje třetí motorka a koupil jsem ji od dobytka, co ji chtěl tunit. S mírnými úpravami by tato motorka ještě dnes přilákala kupce. Sice na mokrém asfaltu a na gumě Barum to bylo o ústa, ale spravila tu zadní guma Pneumant.

VŠECHNY CALIFORNIANY MĚLY KOLA 18-CTKY.

NEVÍM, JAK BY MOTOR Z BIZONA ŠEL NARVAT DO RÁMU CALIFORNIANA. BIZON MÁ HRANATÝ MOTOR A CALIFORNIAN KAPKOVITÝ. A MOŽNÁ SI VŠIMNETE, ŽE KEKU*VÍM JEHO NÁZEV, PANE AUTORE. :-(

0/0
18.10.2007 12:16

stowaway

Re: Californian

No, ten motor by narvat šel...přestože kartery měly různý tvar, uchycení do rámu bylo shodné - až na horní zadní úchyt, který byl buď široký jako u pozdějších Jawa 633 a 4, nebo úzký - např ČZ 350 z téže doby-motor byl stejný, jen do jednoduchého rámu, tedy vzadu za motorem nerozšířeného...Ale i tak se to dalo navzájem přehazovat jen s minimálními úpravami...

0/0
18.10.2007 12:46

Petr

Re: Re: Californian

myslel jsem při výrobě na lince, ne garážové úpravy, byť na slušné úrovni. Žádný Californian neměl jiný než kapkovitý tvar motoru mimo paskvilu postaveném výrobcem pokud pamatuju na 634 nebo 638, aby aspoň jméno slavné motorky přilákalo zákazníka.

Také údaj s výkonem 28 PS mi připadá nesmyslný asi jako tvrzení "fachmanů", že se dělala policejní verze s objemem 400 ccm, výkonem právě těch 28 kobyl a pro civilní sektor zaplombovanou pětkou v převodovce... Skupoval jsem policejní Californiany a 634. Na jejich motorech dělal generálky. 

0/0
18.10.2007 13:32

stowaway

Re: Re: Re: Californian

Jo, tak to ano...i když si myslím, že moje tehdejší garážová úprava byla opravdu na výši( ne tak poddimenzované uchycení motoru, a tím následné menší vibrace)... možná i vyšší než tovární...když mi prošel rukama motor, nikdy z něj už neprosakoval olej, narozdíl od nových...áčková ložiska, ne ty zvonky z výroby...ale to bychom tu byli dlouho - a všichni to známe, že...:-)

0/0
18.10.2007 14:31

Petr

Re: Re: Re: Re: Californian

Snad ty díly nebyly až tak ubohé. Dělal jsem automobilovou průmku a výrobní praxe probíhala u různých výrobců motorových vozidel. Kdo někdy viděl Kubánce montovat Tatru, už by si ji nekoupil. V Jawě pracovali na lisovně klikovek Vietnemci. Když klika kladla při lisování odpor, pomohlo kladívko. Tímto moderním výrobním postupem způsobená zvonkohra nikomu na východ od ráje nevadila.a nějaký vyplašený sob nebo vyděšený mongolský pastevecký pes přece nedonutí výrobce dbát na kvalitu! ??!    

0/0
18.10.2007 20:35

stowaway

Re: Re: Re: Re: Re: Californian

Jo, slavný lidský faktor...nejen ve výrobě, ale i pak...po návratu z vojny jsem si koupil za použití všech možných známostí jednu z prvních 638, novou...po ujetí cca 700 km, když už jsem ten rachot nedokázal poslouchat, jsem s tím jel do servisu - tam mi řekli, že na to nic nemají.Když jsem si to rozebral a začal měnit věci, prodavačka v tehdejší Mototechně na mě koukala jak zjara, co jsou to pístní čepy A,B a ty modré jehličky, co chcete, jsou jako nalakované na modro? Proč? ;-D

0/0
18.10.2007 22:41

F.Thomas

Re: Re: Re: Californian

Tehdy jsem tomu byl schopen uvěřit, že policejní verze Californian měla pětikvalt... Dokonce jsem měl jakousi nabídku, že bych mohl koupit tu policejní verzi, ale jaksi nebyly penízky a taky to asi byla jen fáma...

0/0
4.11.2007 14:39

Petr

Re: Re: Californian - dokončení

634 točila díky uložení pístních čepů na jehlách cca 6500 ot. a Californian s pístními čepy ve futrech a otáčkami cca o 1000 nižšími nemohl mít vyšší výkon, navíc s hodnotou 28 PS. Až když jsem odlehčil písty a předělal časování/přefuky, nandal tam italské bezkontaktní zapalování a strčil tam karbec BING, točil Californian na dvojku něco přes 80 km/h.  Jinak sériový stroj šlo dostat opravdu přes 140 km/h dle tachometru.  Ještě dnes bych si jej koupil zpětR^R^R^V

0/0
18.10.2007 13:32

stowaway

nostalgie

Při prohlížení fotografií nelze než zamáčknout slzu v oku a povzdechnout nad tím, co dokázaly zlaté české ručičky vyrobit ( a hlavy vymyslet)...zvlášť v kontrastu k současnému stavu. Olejové čerpadýlko sice nekorespondovalo s jednoduchostí údržby a provozu, ale na šedesátá léta to byla nevídaná technická vychytávka. Škoda, že nelze znovu zahájit výrobu...asi bych nebyl sám, kdo by spal před obchodem :-)

0/0
18.10.2007 12:03

Josef

Nejpozoruhodnejsi byla cena!

Nekdy v polovine 80. let ceny Californanu poklesly v USA az na $ 600! Bylo to neco neuveritelneho. Ostatni motocykly se prodavaly za ceny malych aut. Mala Babeta, ta stala polovic $ 300, tolik jako jizdni kolo. To uz ale byla doba, kdy Japonci plne ovladli trh. Je treba podotknout, ze na vyrobky z komunistickych statu byvalo 100% clo, takze vyrobce byl rad, kdyz dostal polovic z ceny prodejni!  

0/0
18.10.2007 10:12

roba21

Re: Nejpozoruhodnejsi byla cena!

Hm, tak tím se ten úspěch vysvětluje.:-/

0/0
18.10.2007 19:15

Petr

Re: Re: Nejpozoruhodnejsi byla cena!

Tak takovýto hodnotný příspěvek svědčící o tom, že přispěvatel o motorkách ví asi hodně, by vypotil i můj papoušek.

0/0
18.10.2007 20:20

roba21

Re: Re: Re: Nejpozoruhodnejsi byla cena!

O motorkách vím prd, o kvalitě socialistické produkce už něco více.

Každopádně pokud se bavíme o světovém úspěchu produktu a zapomeneme dodat, že se prodával za cenu hluboko pod konkurencí díky pokřivenému trhu socialistické ekonomiky, tak to minimálně vzbuzuje pochybnost, zda za tím úspěchem skutečně stála kvalita a ne pouze cena.

Jinými slovy - srovnáte-li tuto motorku s jinými motorkami předních výrobců ze stejné doby - v čem konkrétně byla tak výjimečná, tedy kromě ceny?

0/0
19.10.2007 10:33

Petr

Re: Nejpozoruhodnejsi byla cena!

Bohužel, našemu předchozímu zřízení se hodil i nesmyslně drahý USD a vývoz za dumpingové ceny to dokazoval. Z jiného úhlu pohledu ale mohu tvrdit, že úmyslné poškrábání Californiana při vagonování a jeho nasměrování na tuzemský trh  stálo 2 až 5000 Kčs, což byla celkem pecka. Jediná výtka Californianu by případně mohla být korkem obložená spojka. 634 už měla ferodo a vydržela hóóóódně rozjezdů po zadním kole!! R^

0/0
18.10.2007 23:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.