Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jawa Yezdi v Indii

Slavná česká motocyklová značka Jawa se po pádu železné opony a ztrátách odbytišť dostala do agónie, z které se snaží dostat dodnes. Méně známý je příběh indické Jawy, která se dokázala udržet až do roku 1998.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jarda

Jawa v cechach

Nevim jak indicka Jawa, ale ceska stoji za prd. Koupil jsem si pred prazdninama zcela novou Dandy a po 15ti ruznejch poruchach behem dvou mesicu, jsem ji radeji se ztratou prodal, a koupil si ojetou motorku se kterou nemam jedinej problem. O aroganci lidi z Tynce nemluve, jejich ochota pri vyrizovani reklamaci je ukazkova (totez se neda rict o prazskem zastoupeni, ten pan co tam je, je skutecne ochotny a vstricny). Mozna je to jen muj pripad, ale je to fakt.

0/0
1.12.2007 11:03

cassul

Re: Jawa v cechach

Kamarád si pořídil Jawa 650 Classic a opadává mu to jako listí na podzim, navíc první kus měl takové problémy s elektrikou, že mu jí okamžitě vyměnili za nový kus. Přitom jde o vcelku rozumnou konepci a mohla by to být slušná motorka se spolehlivým motorem, jenže co je to platné, když kvalita provedení je naprosto zoufalá...

0/0
2.12.2007 12:18

barbudo

Re: Jawa v cechach

... jenže do Indie šla výroba "panelky", ne těch dnešních atrap ...

0/0
2.12.2007 17:17

MH

Re: Jawa v cechach

Hmm koukal sem se na jejich stránky a za ty prachy by se dal pořídit japonec na Xkrát vyšší úrovni

ale děda měl kejvačku z 60. let, tak 30 let stála, chtěli sme jí s bratránkama jednou provětrat trubky a po cca pátém nakopnutí po té době odstávky chytla...pak už chytala napoprvé. Panečku to byla jiná kvatlita

0/0
3.12.2007 21:52

634

Nicneříkající článek

Jawa byla v agónii již od 70tých let. Jawa 634 a její deriváty nebyla nijak bezporuchová. Koupil jsem ji novou v roce 84, provozoval 3 roky, najel asi 9 tkm a neustále řešil nějakou poruchu chodu motoru. Na druhou stranu díky tomu jsem se téměř vyučil motomechanikem. Příště více technických informací a trochu více článek rozvinout.

0/0
1.12.2007 2:20

Brainwashington

Nicneříkající článek?

Ale,ale, co ty víš ! Japonci se ućili od nás! Né my od nich, co je moderní motorka ! Nám Rusáci a potažmo i naší komouši zakázali výrobu nových modelů ! Vždyť násakok na Japonce byl obrovský nejen v cestovních motocyklech, ale taky ve sportovních. A tak naše skůtry, cesťáky, motokrosy, endura i plochodrážní stroje rulez of the world !!

;-)R^[>-]

0/0
1.12.2007 3:49

Collin

Re: Nicneříkající článek?

Nesmysl, nový modely Jawy prostě nebyly kvalitou ani parametry konkurenceschopný. Projevila se nepružnost centrálního plánování i obecně zaostávající návazný průmysl. Ale hlavně chyběla motivace, protože tu platily jiné podmínky než na západním trhu plném konkurence.

0/0
1.12.2007 9:40

Brainwashington

Re: Re: Nicneříkající článek?

Do výroby se dostaly jen některé, ale, například vjeśtě v roce 1970 se vyvezlo hlavně do USA a Austrálije 22 000 motokriosových strojů, přičemž 1 stál tolik, co 10-11 průměrných japonských motorek ! Pak slo direktivně vše do kytek kvůli exportu do Ruska za zlomek ceny !!!

;-((Y)[>-]

0/0
1.12.2007 15:06

cassul

Re: Re: Re: Nicneříkající článek?

Nojo, jenže motokros (bývávalo), plošina a ledová dráha je sice dodnes specialita Jawy (Divišov, nikoli Týnec), ale to jsou kusové záležitosti, které sice udělají značce prestižní jméno, jenže prakticky uživí sotva pár šikovných lidí v jedné větší dílně, z nějakého širšího pohledu to nemá význam. Důležitá je produkce v tisícových sériích, ta ale šla do háje...

0/0
2.12.2007 12:24

Ach jo (bls1)

Re: Re: Nicneříkající článek?

A dnes? Centrální plánování nemáme a vyrobit cokoliv kvalitně by díky novým strojům neměl být problém. Osobně bych hledal problém v manažerech, kterým majitelé přikládají největší váhu a nějaký konstruktér nebo mistr ve výrobě je pro ně jen běžná pracovní síla, na které je třeba co nejvíce ušetřit.

0/0
2.12.2007 20:12

f

Re: Nicneříkající článek?

To jsou takove blbe kecy ze nam Rusaci neco zakazali. Komancská ekonomika na nic lepsiho nemela zdroje. Nebyli penize na vyvoj novych modelu. Muselo se dotovat mlicko za 2 kacky.

Taky netrebe prehanet. Nase motorky byli do 60 let konkurenceschopne, ale ne nejlepsi.

Precti si knizku Stastnej Frantisek o Frantisku Stastnem. Tam pravdive rika ze na Jawach musel jet o stupen riskantnej nez jeho japonska nebo italska koinkurence. A tech problemu co mel s masinama. Tekl z nich olej, dvoutakty se kousaly...

0/0
1.12.2007 16:26

Homolka

Re: Re: Nicneříkající článek?

Problém byl asi v tom,že export do SSSR vytížil skoro celou výrobní kapacitu fabriky,odběr byl zajištěn,Rus nic modernějšího nepožadoval,tak proč se namáhat s vývojem něčeho nového.Vždyť s tím je tolik práce a problémů.Zmohli se tak možná na drobný facelifty.

0/0
1.12.2007 21:00

cassul

Re: Re: Re: Nicneříkající článek?

Ano a nejen export do SSSR, ale obecně celý východní blok byl víceméně izolovaný. Zkrátka vývoj všeho se tady zabrzdil, honila se maximálně kvantita a to je jednodušší bouchat tisícové série stále stejných modelů, maximálně s drobnými kosmetickými změnami než něco vymýšlet a předělávat. Odbyt je zajištěn, když není konkurence - nic jiného, než JAWU, ČZ (což nebyl rozdíl) nebo později nějakou MZ tady stejně nikdo nesehnal, tak proč by mělo někoho zajímat, kde jsou v té době italové nebo japonci... Navíc bylo oficiální heslo, že motorka je přežitek, že v socialismu si každý bude moci dovolit auto, takže proč se zabývat motrkami...

0/0
2.12.2007 12:15

634

Re: Nicneříkající článek?

Historii Jawy, BD, Pragy a dalších trochu znám, nejsem specialista, ale vím jak na jaké úrovni tehdy motocykly byly. Jenže my se tady bavíme o době kdy ten svět už se dávno naučil a Jawa se dostala do situace kdy se naopak mohla učit ona. Měl jsem mimo jiné i možnost vidět v roce 1986 výrobu v n.np. Jawa. Špína, nepořádek, chaos, lidi co se různě poflakovali. V takových podmínkách se kvalita nepostaví. Nejsem ani pamětník, ale myslím si, že motocyklový průmysl, zdevastovaný válků skončil znárodněním.

0/0
1.12.2007 21:20

cassul

Re: Nicneříkající článek?

Učili, ale tak v roce 1948 a podobně. Jawa Pérák z 1946 byla naprostá světová špička, ve své době revoluce, třeba systém odpružení nebo řadící poloautomat Jenže pak se vývoj zpomalil, kývačky ještě byly srovnatelné se světem, ale pak už to šlo do kytek...

0/0
2.12.2007 12:08

thegrid

Čína je hold vždy o něco napřed

;-Djj, 22koní, Čína je hold vždy o něco napřed R^

0/0
1.12.2007 0:36

miro

Re: Čína je hold vždy o něco napřed

jasne, v kopirovani vsetkeho a lacnej vyrobe detskymi otrokmi nemaju sudruhovia konkurenciu :-/

0/0
2.12.2007 18:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.