Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec evropských brouků začal před třiceti lety

Volkswagen Brouk pozná asi každý včetně těch, kteří jinak dokážou rozlišit auta nanejvýš podle barvy. Malý vůz s výraznými předními blatníky a kulatými světlomety, které mu spolu s tvarem víka kapoty propůjčují charakteristický výraz, se stal skutečnou automobilovou ikonou. Ale i legendy časem stárnou a odcházejí. Před třiceti lety, 19. ledna 1978, vyjel z bran továrny v německém Emdenu poslední evropský exemplář brouka s pevnou střechou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

petr

Ledvinka byl němec?

Tak pánové znalí historie jistě víte že: Německé národy do našeho pohraničí pozval Karel IV jinak to otec vlasti. Ledvinka či Ledwinka - jeho kolaborace spočíval s tím, že setrojil tatru 111 a její motory (dva vedle sebe) poháněly úžasný tank Tyger německé armády. Na Moravě a v Kopřivnici vždy žilo německy mluvící obyvatelstvo, znám mnoho sudeťáků a proty vždy byla Morava vlastí, nikoliv německo kam jsme je my hrdinové z vystěhovaných bunkrů vyhnali. VW a následně všechny Porsche držely jednoznačně Tatrováckou linii, to uznávají i němci.

0/0
21.1.2008 21:21

petr

Brouk je sestrojen čechy podle českých patentů

Brouka se stroji šéf konstruktér Tatry Hans Ledvinka - motor a podvozek - otec zmiňované Tatry a zbytek dodělal rovněž čech Ferdinand Porsche - kdo z Vás byl v muzeu u Porsche, tak se to tam dočetl. Ledvinku naši rudí bratři z GHottwaldovy éry donutili opravovat čerpadla a házet lopatou a při tom to byl jeden z našich nejlepších konstruktéru Jak začal na přelomu století v Tatře, tak chrlil jeden patent za druhým i diferenciál je jeho patent.

0/0
21.1.2008 21:13

pavelthelong

jeste par drobnych poznamek

jmeno americkeho majora se stridave pise Ivan HURST nebo HIRST, jak je to spravne to teda nevim. V clanku schazi zminka o soudnim sporu tatry s Volkswagenem a to, ze Tatra vyhrala spor o puvod koncepce. Cast produkce Tatry koupil Hitler za valky pro sve dustojniky, ti ale neumeli ridit pretacive auto s tezistem zadu a spousta se jich zabilo......pak Hitler Tatru dustojnikum zakazal. A nekteri zde povazuji tatru 8 za osklive auto - ale napriklad v muzeu moderniho umeni v Mnichove nestoji brouk, ale TATRA 8 !!!!! A co se tyce autoru projektu : Ledwinka-Rakusak s ceskym obcanstvim, Porsche: Nemec narozeny v Cechach, Komenda sice Rakusak z Weyeru, ale to jmeno--ceske ????8-o

0/0
20.1.2008 11:30

Josef

Jizda s Broukem.

Neco jsem se v Americe s Broukem najezdil a mohu vam sdelit, ze to auto velke poteseni soferovi nezpusobilo! Nejhorsi na tom byl ten hlucny a nedynamicky motor , 2000 az 4500 ot. min. to tedy uz i prvni VW Diesel mel vetsi rozsah. Potom to tvrde perovani a v zime za mrazu bez topeni.! Kdyby ho stahli z vyroby uz v r.1965 udelali by lepe !!

0/0
20.1.2008 5:13

Petr

Brouk je ukradená Tatra

Všichni, kdo se trošku zajímají, vědí, že brouk je okopírovaná tatrovka. Nechápu, proč se to tady nenapíše na plnou hubu?!

0/0
19.1.2008 12:20

roba21

Re: Brouk je ukradená Tatra

VW zaplatil Tatře 3 miliony německých marek (v té době velká suma). Bohužel to soudruzi prosrali a Tatru zničili. Alespoň, že přežily náklaďáky.

0/0
19.1.2008 12:32

ao

Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Jak vysvetlite, ze prototyp Brouka vznikl v roce 1931 a prototyp Tatry 570 v roce 1933?

http://aerotatra.czweb.org/tv570.htm

0/0
19.1.2008 12:34

gzu

Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Brouk je ale hezké auto. Což se o té tatře říci nedá, ta byla fakt paskvil, akorát měla podobnou koncepci, ale vypadala jak plechovka... Ti co tu onanují s tatrou jsou jen fanatičtí vlastenci. Jinak co se týče nákladních aut tak byla tatra dobrá v minulosti, ale dnes už ne natolik, protože to by jinak nezkrachovala...

0/0
19.1.2008 14:20

Jiří Juřena

Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Jelikož pracuji ve stavebnictví nemůžu souhlasit s tím, že tatry dnes již nejsou dobré.Tatra jako domíchávač ať 815 tak 148 jsou špičkové vozy, které projedou snad každý terén narozdíl od ivec, které nemají ani ty pitomé uzávěrky a tudíž jsou v terénu téměř nepoužitelné

0/0
19.1.2008 15:24

shadowboy

Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

presne tak, u nas su to zase 4 napravove tatry a many, skuste si tipnut kto koho par krat uz vytahoval "z hoven"? tatrovacka konstrukcia s chrbitcovym ramom ma nieco do seba...

0/0
20.1.2008 23:50

VsudeByl

Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Je tam chyba, 1933 je nesmysl.

Nova Tatra na papire 1928 a prvni exemplar 1930.

0/0
19.1.2008 16:09

VsudeByl

Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Much of the Beetle's design was inspired by the advanced Tatra cars of Hans Ledwinka, particularly the T97. This also had a streamlined body and a rear-mounted 4 cylinder horizontally-opposed air-cooled engine. Tatra sued, but the lawsuit was stopped when Germany invaded Czechoslovakia. The matter was re-opened after WW2 and in 1961 Volkswagen paid Tatra 3,000,000 Deutsche Marks. These damages meant that Volkswagen had little money for the development of new models and the Beetle's production life was necessarily extended.

0/0
19.1.2008 16:20

Petr

Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Nevim odkud je ten anglicky text,ale asi je pravdivy? O tech penezich jsem nikdy neslysel. Ale pokud to tak je, tak ten slavny brouk jse vlastne ceske auto. Nejsem zadny vlastenec,jen bydlim v Ostrave a byl jsem v Koprivnici v muzeu a kdyz se tam na to podivate, tak vam to musi byt jasne. Nehlede na to, ze i muj dobry znamy z Polska ma ten samy nazor. Kde k nemu prisel, nevim? Ale myslim, ze je to tak!

0/0
19.1.2008 16:51

s

Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

To bude nesmysl. V 1961 sme tusim NSR ani neuznavali jako stat. Tak pochybuji ze by nam neco platili.

A proc myslis ze Brouk je ceske auto? Ze ma podobnou koncepci jako nikdy nevyrabena Tatra.

0/0
19.1.2008 18:29

s

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Krom toho konstruktery Tatry 570 byli Nemci Ing. Überlacker a Hans Ledwinka ;-)

0/0
19.1.2008 18:36

VsudeByl

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Ledvinka je nemec jak poleno R^

0/0
21.1.2008 9:16

pavelthelong

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

1. text je urcite z Wikipedie, ceska verze ho ma take, pod heslem "Brouk"

2 vzhledem k tomu, ze mezinarodni arbitraz uznala, ze koncept Tatry Porsche jenom obslehl, neni o cem mluvit

3. Porsche, Ledwinka a Komenda se znali osobne a v urcitych casech i spolupracovali -Porsche a Ledwinka ve Steyeru 1917.

4. protoze Hitler se zamiloval do Tatry, nabidl Ledwinkovi prodat Tatru pro vyrobu do Nemecka-ten to odmitl- a supky dupky prisel Porsche se skoro stejnym autem a soutez vyhral. A chudaka Lewinku v CSR zavreli za kolaboraci s Nemci :-(

0/0
20.1.2008 11:23

ao

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Jaka mezinarodni arbitraz?

0/0
20.1.2008 18:05

ao

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

Myslim jiny zdroj nez nahore.

0/0
20.1.2008 18:06

pavelthelong

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Tatra

pise se o predvalecnem soudnim procesu Tatry , ktery byl pro WWI zastaven a po valce znova otevren. Odkaz je na Car Wars, Jonathan Mantle, Arcade Publishing, 1997. Vic bohuzel nevim - nemecka verze wikipedia tento fakt zcela pomiji, v anglicke je popsan naprosto detailne s odkazem vyse. Nicmene i nemecka literatura pripousta Tatru 570 jako predchudce (o kopii se taktne mlci.....)

0/0
20.1.2008 20:42

pavelthelong

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Brouk je ukradená Ta

a zhruba podobny text zde http://www.kitcarusa.com/kb.php?aid=21

0/0
20.1.2008 20:48

Lohengrin

Re:

Autum moc nerozumis, co?

0/0
19.1.2008 18:43

rory2k

To je krásnej nadpis...

"Konec evropských brouků začal před třiceti lety"...to je tak,když si někdo nedělá hlavu s interpunkcí:Takhle to vypadá,jako kdyby VW Brouk celých těch 30 let končil...redaktoři iDnes,vraťte školné!!!

0/0
19.1.2008 8:36

iuos

hmm

a která čárka by to zachránila?8-o8-o8-o

0/0
19.1.2008 14:51

Maveric

výroba

pokudvím vyráběly se brouky také v Brazílii...

0/0
19.1.2008 6:36

roba21

Re: výroba

Pravda, výroba ale zkončila mnohem dříve než v Mexiku.

0/0
19.1.2008 12:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.