Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

František Janeček - od granátů k světoznámým motorkám Jawa

Jméno významného českého technika a průmyslníka Františka Janečka je dnes neodmyslitelně spjato s motocyklem značky Jawa. Výroba motorek však původně nebyla jeho cílem. Nadaný technik a vynálezce nejprve vyráběl zbraně, později se chtěl přeorientovat na šicí stroje. K produkci motocyklů se vlastně dostal náhodou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

David

Muzes si koupit akcie Hondy

Nedelej si iluze, kdyby to tu vydrzelo, tak je to stejne uz "zprivatizovane" takze si muzes koupit akcie Hondy nebo Suzuki a mit stejne dobrej pocit na vyvoji motorismu v cechach :) :-P

0/0
25.1.2008 11:56

KarelVohradnik

To je všechno hezký, ale...

no jo, v 60 .letech to bylo na úrovni a už na začátku 70. let byly vyvinutý moderní čtyřtaktní motorky a na jejich výrobu za drahý devizy nakoupený na Západě výrobní linky. Jenže největší importér jawin, náš Velký bratr, usoudil, že by pro něj nové motorky byly příliš drahé a složité, tak se drahá zařízení sešrotovala, nadále se vyráběly třistapadesátky těžké jako kráva, na Západě o Jawy upadl zájem a Rusáci si mnuli ruce. Na konci 80. let byla kdysi slavná Jawa už totálně zastaralá. A to se v 60. letech vyvážely Jawy 350 California Oilmaster i do USA. Děkujeme, náš skvělý slovanský Bratře!!! (Y)Rv[>-]

0/0
23.1.2008 15:57

bača

Re: To je všechno hezký, ale...

máte naprostou pravdu...

nejhorší je, že ty ztracené roky už nedoženem

0/0
24.1.2008 17:08

PetrVTR

Re: To je všechno hezký, ale...

Nesmysl. Velky Bratr je jen hloupa vymluva. Proste jsme v podminkach centralne planovane ekonomiky nedokazali moderni vyrobky dostat do seriove vyroby, to je vse. Plati tez pro skodovku,

0/0
29.1.2008 8:13

Jawista

Re: Re: To je všechno hezký, ale...

V roce 1988 odsouhlasila strana a vláda 20 mil. devizových korun na nákup výrobních zařízení na výrobu čtyřtaktních jednoválcových motorů 400 cm3 s rozvodem OHC. Jawa 640 z r. 1990 měla být původně od plánované pětiletky 1990-1995 vyráběná jako čtyřtakt, ne jako 2t 350. Bohužel schválené peníze na nákup linky ovlivnil 17. listopad 1989, kdy v roce 1990 tehdy ještě neprofesor, zázračný ekonomický guru, coby ministr financí investici zastavil. Pak už jen management Jawy kradl a kradl a kradl, skončil v konkurzu a dnes coby s.r.o. vyrábí pouze kusově jednoválcové 650 rotaxy za cenu hondy 4válce, 125 s čínskými motory a samozřejmě náhradní díly na 350. Smutný konec kdysi slavné firmy.

0/0
8.2.2008 13:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.