Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Naftové motory z nás dělají hlupáky. Doslova

Naftové motory jsou poslední dobou v módě díky své nízké spotřebě, a tudíž i relativně malé produkci CO2, za kterou se dnes svět žene. Jenže jejich praktický dopad na životní prostředí je diskutabilní. Holandská studie ukázala, že zplodiny z naftových motorů ničí náš mozek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr Ptáček

diesl - známka chudoby

Nedávno jsem byl v Moskvě a argument mých přátel proti dieslovým motorům je jasný, hluk, špína, zápach.To vše je ale každému majiteli dieslového křápu jedno, protože si to odůvodní nízkou spotřebou /což už je dnes relativní/.Takže hurá, za své WV, nebo Škodověnky si nezapomeňte přimontovat kouli a vyjet s vozíčkem plným písku na chaloupku.Tam si dejte pivíčko a čekejte na smrt.Co takhle bílý sníh u okrajů silnic, nebo čisté fasády činžovních domů v centrech měst?Hmm, je to jedno.Hlavně se si jedu úsporně?Co lidé čekající na zastávkách MHD?Jsou nuceni dýchat vaše saze ze spálené nafty.Mimochodem proto máte výfuky od výrobce stočené k zemi!!!Ani to ale nepomůže.[>-] (Y)

0/0
28.8.2008 21:42

Martin

Už vím

Proto jsou kamióňáci tak vypatlaní :-)

0/0
24.6.2008 8:20

jb

Kocourkov

a proto se nesmí kouřit na autobusových zastávkách R^

0/0
14.4.2008 18:09

HANZ99

karel

dd

0/0
11.4.2008 20:15

MychalB

nj, takové testy dělali už Hitlerovi kluci

;-D

0/0
9.4.2008 8:44

Kolík

Novináři

"Navíc jsou PRÝ částice spojeny..." A prý zítra zhasne slunce a prý Bohemka vyhraje ligu. 

0/0
8.4.2008 12:01

MaC707

Re: Novináři

pozor na jednoznacne soudy. slunce zhasne uz vecer ;-) a Bohemka vyhraje druhou ligu. A co vciil?

0/0
8.4.2008 13:58

Fido

Benzin taky

Nechci vam brat iluze ale z benzinovych motoru jdou ty castice taky. je to diky tomu, ze kvuli katalyzatorum se pouziva bohata smes. A jdou z toho prave ty nejmensi castice, ktere jsou nejskodlivejsi. Ty velke, co jsou videt u naftaku, spadnou k zemi a nebezpecne jsou ty male a to u obou typu.

0/0
7.4.2008 23:12

pete

Re: Benzin taky

Njn ale podstatne mene, navic benzinaky neprodukuji saze, ktere zas zpusobuji rakovinu... njn

0/0
8.4.2008 9:58

chleba namazanej z obou stran

Re: Re: Benzin taky

pro upřesnění bych doplnil že ty saze nejsou karcinogenní samy o sobě, ale ten bordel co se na ně nachytá

0/0
8.4.2008 13:13

Fido

Re: Re: Benzin taky

Prave ze taky produkuji saze ale mensi. Uznavam, ze jich je asi mene ale to by ukazalo az nejake mereni. Podivejte se nekdy v miste, kde parkuji auta zadkem k nejake zdi. Uvidite tam cerna kolecka i v mistech, kde parkuji benzinaky (napr garaze kde kazdy ma svoje misto a nehrozi tak, ze cerny flek na zdi udela nekdo jiny s naftakem).

0/0
8.4.2008 22:35

David

Re: Re: Re: Benzin taky

Ano studený motor nemá optimální parametry, ani benzínový.

0/0
8.4.2008 22:38

David

Re: Benzin taky

No, to bych tak s jistotou netvrdil. Směs benzínu a vzduchu je prakticky homogenní a je celá plynná, neboť se palivo má čas před zážehem odpařit. Hoří potom daleko kvalitněji. Na rozdíl od nafty je směs blízká stechoimetrickér rovnováze, což vysvětluje vyšší podíl CO.

Naftový motor se v tomto dost liší. Stlačuje se neustále plný objem vzduchu a dávkuje se pouze palivo, které se do válce vstřikuje kapalné. To je kámen úrazu, protože kapalina hoří nedokonale za vzniku sazí. To je ten černý kouř (bohatý na saze). Výhodou ve velký přebytek kyslíku, címž vzniká málo CO. Vysoké tlaky mají za následek zvýšení tepelné účinnosti, takže je možno dosáhnout nižší spotřeby - stejně tak i využití odpadní energii v turbíně spojené s dmychadlem vede ke zvýšení účinnosti.

Domnívám se, že dieselův oběh s plynným palivem by byl řešením, jak se zbavit pecbných částic - potažmo sazí.

0/0
8.4.2008 10:34

Fido

Re: Re: Benzin taky

Ne tak docela. U benzinaku se vykon reguluje mnozstvim smesi ale ta muze byt take bohata. U naftaku se pak vykon reguluje bohatosti. Co se tyce vstrikovani tak u benzinaku se dneska taky vstrikuje primo do valce. Rozdil je v tom, ze u benzinaku se vstrikuje pred zacatkem komprese zatimco u naftaku az v plne kompresi. Tam ale probiha vstrikovani pod vysokym tlakem do vzduchu ohrateho stlacenim (az 600 stupnu) takze se taky odpari ale zaroven se v horkem vzduchu vzniti. Pri chude smesi (volnobeh, plynula rovnomerna jizda) tak zadne saze nevznikaji. Ty vznikaji pouze pri potrebe velkeho vykonu (typicky pri rozjezdech) a tim potrebe bohate smesi. Nebo presneji. Male castecky sazi vznikaji vzdycky u obou typu motoru a prave ty jsou nejnebezpecnejsi. Proto take nepomahaji filtry sazi. Ty totiz zachyti ty velke viditelne (a mene nebezpecne) ale ne ty male.

0/0
8.4.2008 22:44

David

Re: Re: Re: Benzin taky

Bohatost směsi u benzíňáku reguluje lambda sonda, takže, když všechno funfuje správně, nedochází k tomu, že by se spalovala bohatá směs. Hlavní rozdíl z hlediska sazí je v čase potřebném na odpaření paliva, který je u nafťáku prakticky nulový. Nepopírám, že benzínový motor nevypustí a ni zrnko prachu, ale rozdíl oproti dieselu je v řádech a ne v jednotkách. A přestaň sám sobě lhát do kapsy.

0/0
9.4.2008 9:33

pepa

Re: Benzin taky

Saze z uhlaku spadnou k zemi. Fakt dobrej joke :)))

0/0
8.4.2008 11:13

rh2

Po ujetí každých 100km zastavit

vypnout motor a 1km tlačit. částice tak vypotíme. Kamióny 0,5.

0/0
7.4.2008 22:03

Hugo

Svatá pravda...

Nedávno jsem jel na Příbram, předjíždím do kopce 2 náklaďáky, a najednou ten zadní, kterému se z výfuku hulilo stejně jako na tom obrázku, začne předjíždět kolegu před sebou...

Ten naftovej dejm mne tak zblbnul, že když předjel, tak jsem se zařadil před něj, ubral a koukal do zrcátka, jak tomu hulícímu náklaďáku za mnou krásně blikaj dálkový ;-D. Když se pokusil mne předjet, omámení z kouře mne přešlo, ukázal jsem mu po vzoru Míry Tupohlávka, že je jednička, a zmizel jsem v dáli ;-D.

0/0
7.4.2008 21:19

leon

Re: Svatá pravda...

správně , musíme je trochu vyškolit;-)

0/0
7.4.2008 21:36

expert

z litru nafty je více CO2 než z litru benzinu

Je potřeba, že kromě všech těch sajrajtů je z litru nafty zhruba o 10% více CO2 než z litru benzinu.

Člověk by čekal, že se z nafty nudou platit vyšší daně (alespoň o těch 10%), ale je tomu přesně naopak. Nafta se daní daleko nižší spotřební daní než benzin a my co jazdíme v relativně ekologičtějších benzinových autek tak ještě dotujeme dieselové socky a jejich levnou naftu......

0/0
7.4.2008 21:17

expert

Re: z litru nafty je více CO2 než z litru benzinu

... dotat,

0/0
7.4.2008 21:18

expert

Re: Re: z litru nafty je více CO2 než z litru benzinu

dodat ;-D

0/0
7.4.2008 21:18

Martin

Re: z litru nafty je více CO2 než z litru benzinu

pak je jeste potreba dodat, ze diesel ma obvykle nizsi spotrebu, nez benzin

0/0
8.4.2008 8:05

JBetak

Re: Re: z litru nafty je více CO2 než z litru benzinu

Pokud udávate spotřebu v litrech, musíte započítat, že nafta má "větší hustotu", prostě litr nafty je těžší. Srovnatelná spotřeba by musela být udána v kilogramech na něco. Je pravda, že naftový motor má účinnost vyšší.

0/0
8.4.2008 13:22

potooczech

vedci....

Já myslel, že smyšlené výzkumy, jejichž autory jsou redaktoři různých plátků se obecně shrnují do pojmu "Britští vědci zjistili...". Ono se to zjevne dneska rozšířilo i na Holandany :).

0/0
7.4.2008 19:03

Honza

Nafta ?!

Smrad a coud z naftaku je silenej, osobni auto s motorem na naftu je az na vyjimky nesmysl a nejvic se vydelava na lidsky blbosti

0/0
7.4.2008 18:20

Petr P.

Re: Nafta ?!

Přesně tak, já s tebou souhlasim!!! Diesly vymyslel někdo pro chudý a hloupý lidi a teď je z toho obrovskej bussines.Byl jsem nedávno týden v Moskvě a nepotkali jsme jediný auto na naftu.Všechno benziny a taky tam byl o poznání lepší vzduch než v Praze!!!!

0/0
7.4.2008 18:34

expert

Re: Re: Nafta ?!

jjj - ve městech v usa nebo v japosku je daleko lepší vzduch než např. v Paříži, kde je to síla..... o Praze nemluvě....

0/0
7.4.2008 21:22

DES

Re: Re: Nafta ?!

no, ono taky kdo by v těch mrazech zkoušel startovat diesel že ...

0/0
7.4.2008 21:53

ALM

Re: Nafta ?!

 Jedno je jisté - tak jako plyn patří do sporáku, tak nafta patří do traktoru ;-D

0/0
8.4.2008 11:37

a_ty_jsi_taky_debil

výzkum?

Při svém výzkumu

umisťovali vědci do sledovací místnosti skupiny dobrovolníků, kteří

posléze byli po dobu jedné hodiny vystaveni působení vzduchu se stejnou

koncentrací výfukových plynů z naftových motorů,

Zkusil to tým holandských vědců i s benzínovými výpary? Jinými slovy - co všechno dnes jde považovat za výzkum ... :-/

0/0
7.4.2008 18:12

Petr P.

DIESLOVĚ KŘÁPY

JEZDÍM MARCEDESEM R 320CDI A TO JEN PROTO ŽE IMPORTÉR TVRDIL ŽE NA BENZINOVÝ MOTOR BUDU ČEKAT 2MĚSÍCE.NEHORŠÍ ZJIŠTĚNÍ JE PRO MĚ HLUK JAKO NĚKDE V TRAKTORU NA POLI, SPOTŘEBA 15L NAFTY/100KM !!! A ŠTIPLAVÝ SMRAD KAŽDÉ RÁNO A VEČER V GARÁŽI.

NIKDY BYCH SI UŽ DIESEL NEKOUPIL !!!!!!!!!!!!!!!!!

A TEĎ SE JEŠTĚ DOČTU ŽE JE KARCINOGENNÍ. FAKT HRŮZA!!!

0/0
7.4.2008 18:11

chleba namazanej z obou stran

Re: DIESLOVĚ KŘÁPY

Milý CAPS LOCKU, auto máš asi nějaký rozes/ra/ný, nebo jezdíš brzda/plyn, s timhle motorem normální člověk za 15l nejezdí;-)

0/0
7.4.2008 18:15

Horways

Re: Re: DIESLOVĚ KŘÁPY

No asi už z něj ten dízl udělal hlupáka:-P;-)

0/0
7.4.2008 19:24

j

Re: DIESLOVĚ KŘÁPY

ty máš kulový a ne erko, spořeba je zde kolem 11 litrů a to jezdím styl brzda plyn, s ohledem na hmotnost a pohon všech kol je to paráda, nehledě na komfort, výborné odhlučnění apod.

0/0
7.4.2008 21:12

Martin

Re: DIESLOVĚ KŘÁPY

slovo karcinogenni jsem v tomto clanku nenasel - jestli ty uz jsi nahodou nezblbnul

0/0
8.4.2008 8:15

Kolík

Re: DIESLOVĚ KŘÁPY

Ofiko spotřeba u tohoto motoru:

Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 7.6 / 9.3

0/0
8.4.2008 12:08

franta

Re: Re: DIESLOVĚ KŘÁPY

Takze tech 15 je ve meste vice nez realnejch...

0/0
8.4.2008 15:54

icmek

CO2???????

při spalování paliva vzniká CO2, oxid uhličitý, který napomáhá udržování tepla v atmosféře a tím přispívá k globálnímu oteplování na základě skleníkového efektu.

a co minerálky a limonády, který jsou tímhle plynem plněný??? tam může bejt??? kolik lidí si v jedný minutě na světě otevře limču a ta si pšoukne?? to nikoho netrápí...

0/0
7.4.2008 17:27

er

Re: CO2???????

meleš kraviny

0/0
7.4.2008 20:23

Fido

Re: CO2???????

Limonady bych nebral v potaz ale miliardy lidi i zvirat dychaji a vydechuji CO2. A to uz je slusne mnozstvi. Dokonce i ryby v morich vydechuji skrze zabry CO2.

0/0
8.4.2008 22:53

rejpadlo

Re: CO2???????

Technické plyny se vyrábějí destilací stlačeného zkapalněného vzduchu. Takže i CO2 v limonádě vracíš tam zpět, odkud přišel. Taky dusík je ze vzduchu, nebo že by dokonce i kyslík? Představ si, že i argon, neon a krypton i jiné vzácné plyny jsou ze vzuduchu, i když je jich tam tak málo.

Lidi fakt dneska neví, co melou...

0/0
9.4.2008 10:31

MilesM

HOLANDANÉ ASI ZHLOUPLI Z NAFTY

A NABRALI SI DO ZEMĚ MILIONY MUSLIMŮ ABY JE ŽIVILI. ZATO JIM TED DĚLAJÍ DUSNO !!!! BUDE TO ASI ALE VROZENÁ HLOUPOST !!!!![>-][>-][>-]

0/0
7.4.2008 17:22

Petr P.

Re: HOLANDANÉ ASI ZHLOUPLI Z NAFTY

DIESLOVÝ SRAČKY.VÍŠ PROČ JE TADY TOLIK ČERNÝHO PRACHU? Z DIESLŮ, NA KAŽDÝ KŘIŽOVATCE SE VYVALÍ OBLAK PRACHU A SMRDUTÝHO KOUŘE Z TDI , NEBO PODOBNÝCH KŘÁPŮ!!!!!!  NAFTA PATŘÍ DO TRAKTORU!!!!!

0/0
7.4.2008 18:15

a_ty_jsi_taky_debil

Re: Re: HOLANDANÉ ASI ZHLOUPLI Z NAFTY

proč jsi teda ten mercedes ještě neprodal a nekoupil sis něco ekologickýho? 8-o

0/0
7.4.2008 18:25

Co já vim

Mééé

0/0
7.4.2008 17:09

Horways

Tak

To se vysvětluje to že jsem tak blbej ;-D

0/0
7.4.2008 16:51

Horways

Re: Tak

Ale mám benzíňák :-P ale je asi 20 let starej a zní jako dízl :-/;-D.

0/0
7.4.2008 16:52

Františkosaurus

No tak

Já mám tři auta a ty maj tyhle motory:

1.9 TDI

2.0 TDI

3.0 TDI ;-D

0/0
7.4.2008 16:50

MaTa

Re: No tak

Proboha, kde se to zastaví? 12.0 TDI, 13.0 TDI ?

0/0
8.4.2008 10:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.