Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dvoutaktním motorem za čistší ovzduší

Dvoutaktní motor řve pod duroplastovou kapotou nesmrtelného trabantu. Že by v namodralém dýmu, který voní po spáleném oleji, bylo něco ekologického, nikdo nepředpokládá. Dvoutaktní motor ale zapomenutý není, alespoň pro vývojáře firmy Ricardo a brightonské univerzity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Carlos

Dvoutakty

Mimochodem - dvoutakty nejsou tak úplně mrtvé. Např. motor i-DSI od Hondy známý z dosluhující generace Jazzu a z Civicu 8G.

0/0
1.4.2008 13:49

hnusil

Re: Dvoutakty

nejsou to jen dosluhujici auta, ale i nove kamiony

0/0
1.4.2008 14:52

ak1975

Nic nového

To Jára Cimrman vymyslel 5titaktový motor, pátým taktem byl oddych. Tohle je jako pokus dobrý ale nesmělo by být 1.4. Apríl

0/0
1.4.2008 8:23

JdC

Re: Nic nového

Malá oprava, ten motor byl šestitaktní. Pátým taktem bylo mazání a šestým odpočinek.

0/0
1.4.2008 10:17

kutil

Bude lepší jak 1.2TSI?

VW připravuje další z motorů TSI. Tentokráte 1.2TSI s cca 90kW. Není tohle lepší cesta jak zvýšit objemový výkon a přitom jezdit zaleno kdyžnení potřeba výkon?

0/0
31.3.2008 12:19

ze3gg

no, nevim

Když si tak čtu ty procenta, tak to musí mít vetší účinnost než diesel a to se mi nezdá.

Rv

0/0
31.3.2008 11:42

Ebo

no..

..tak snad to bude lepší než 1.2 HTP ;-D

0/0
31.3.2008 9:50

Já První

Re: no..

To NE!

HTP  je přece nejlepší!

;-)

0/0
31.3.2008 9:53

Fikos

To jsou věci

To kolik vypouští CO2 mě nezajímá vůbec.Dokud budou zelení spalovat uhlí v elektrárnách tak je to vcelku pasé.

0/0
31.3.2008 9:25

Já První

Re: To jsou věci

Je to celý strašná ptákovina ...  kec, typickej pro sociálisty - kteří se už zase roztahují v celé Evropě: CO2 je nejméně školdivej ze všech emisí, vypouštěných spalovacím motorem...  a i tak představuje celosvětová produkce CO2 automobilama asi 1% celkového množství.

Slovy jedno procento...

Prostě bruselští úřednící asi dostali zaplaceno za preferenci naftových motorů s malým objemem a složitou technologií - common-rail + dvě turba atd...  CO2 lze přímo vypočíst ze spotřeby a nic jinýho na to nemá vliv...  takže je u dieselu vždycky nižší než u benzínu. Co na tom, že moderní benzín skoro nic jinýho než to CO2 neprodukuje?

A praktická cesta k "ekolii v automobilismu" spočívá v úpravě VÝROBY aut, ne PROVOZU! Ve skutečnosti je totiž Toyota Prius úplněj mor - právě proto, že má strašně složitou výrobu... 

0/0
31.3.2008 9:58

rudastraka

Re: Re: To jsou věci

asi jsi nepohopil, proc se tak tlaci na co nejmensi emise CO2. mnozstvi CO2 je u uhlikatych paliv primo umerna spotrebe. cim min CO2, tim mensi spotreba...

0/0
31.3.2008 11:56

USB_hub

Re: Re: To jsou věci

ne ze bych uplne nesouhlasil; tech procent ale neni 1nybrz 13 (doprava celkove ;-) zdroj:  http://www.ipcc.ch/ipccreports/ar4-syr.htm

0/0
31.3.2008 12:35

marwyn

Re: To jsou věci

CO2 je neznecistujici plyn nezbytny pro fotosyntezu rostlin, tezsi nez vzduch, tudiz klesajici k zemi, jehoz skelnikovy efekt byl prokazan pouze pri teplote cca 800 stupnu. CO2 je vsak predevsim vynikajici bubak na nemyslici stado. :-©

0/0
31.3.2008 23:29

gu

Rozumíte schématu?

Já moc ne. Ten 2takt je jasnej, využívá momentu setrvačnosti a přetlaku expandujících plynů k vyplachování-sání, ještě během cesty pístu dolů. Ale co ten 4takt cyklus? Mezi obrázkem 1 a 2 je celá 3/4 otáčka s nejasnou fází 8-o

0/0
31.3.2008 8:42

gu

Re: A jooo

Už to teda chápu. Rozkres je poněkud nepravidelnej. Jde o normální 4 takt, jen se výfuk ventil otevírá dost brzo. A nejde nakonec o dýzl? Nevidím svíčku ;-O

0/0
31.3.2008 8:48

Pjotr_Pjotrovic

Re: Rozumíte schématu?

No já ten dvoutak právě nechápu. Expandující plyny jsou možná super, ale otevřeny jsou oba ventily, tudíž bych chápal, že je prostor "vyplachován" vysokotlakým vstřikem paliva přes sací ventil.

0/0
31.3.2008 9:17

xBaHnO

Re: Rozumíte schématu?

Si nemyslim, podle me to bude podobna finta jako u dvoutaktniho dyzlu, takze ten motor je preplnovanej a prave tlaku vod preplnovani se vyuzije k vyplachovani.

0/0
31.3.2008 9:42

JB

Re: Re: Rozumíte schématu?

Přesně tak R^

0/0
1.4.2008 0:22

Já První

Re: Rozumíte schématu?

Trochu kecaj...  není to klasickej dvoutak - jen se ventily překrývají = dokáže ušetřit jeden zdvih. Je to možný proto, že nasává jen vzduch = takže do výfuku neutíká palivi - to se tam vstříkne přímým vstřikováním až po zavření toho výfukového ventilu...

Jo, asi to umožní zvýšit otáčky motoru...  ale nevidím tu výhodu! Dvoutakt byl zajímavej tím, že neměl žádnou vačku ani ventily! Takže byl výrobně jednoduchej a provozně spolehlivější...  přepouštěl si směs kanálama... 

Tohle je furt 4-tak, jen má jiný časování...

0/0
31.3.2008 9:52

gu

Re: Re: Rozumíte schématu?

Výhoda bude zřejmě v celkově vyšším výkonu motoru, vzhledem k objemu válců. Prostě více pracovních fází - více výkonu a také průběh točivýho momentu. Tenhle motor bude táhnout "odspoda", bude pružnější.

0/0
31.3.2008 9:58

Já První

Re: Re: Re: Rozumíte schématu?

No - to asi ne! "Dole" jede jako čtyřtakt... až ve vysokých otáčkách přepne na dvoutakt.

:-)

Asi jediný, co zlepší, je objemová účinnost...  to téměř určitě jo.

;-)

0/0
31.3.2008 10:00

RoninW

Re: Re: Re: Re: Rozumíte schématu?

já to vidím opačně:

"Čtyřtaktní režim se kvůli větší plynulosti chodu využívá při ustálených jízdních režimech a nízkých zatíženích."

0/0
31.3.2008 13:59

halalik

Re: Re: Rozumíte schématu?

Účinnost motoru závisí hlavně na kompresním poměru - čím je vyšší, tím je to lepší.

0/0
31.3.2008 10:28

JB

Re: Re: Re: Rozumíte schématu?

Hlavně? Naopak, jen do určité míry, jeho zvětšování=větší spalovací tlaky, namáhání hlavy a bloku, detonační hoření. Mnohem důležitější je úččinnost plnění,....

0/0
1.4.2008 0:22

Ach jo (bls1)

Re: Re: Rozumíte schématu?

Přesně tak.

0/0
31.3.2008 11:50

JB

Re: Re: Rozumíte schématu?

Omyl, je více druhů 2-taktů. Ty mluvíš jen o tzv. s příčným vyplachováním, kdy píst je zároveň dmychadlo. Má nejmenší účinnost, špatné plnění, únik náplně,..Pak jsou s vratným výplachem a nej jsou souproudé a ty používají ventily.

V případě Ricarda jde o výplach příčným vírem tzv. Tumble. Jde o přímé vstřikování, čili únik směsy nehrozí. V článku se o tom nemluví, ale motor naví disponuje turbodmychadlem a kompresorem Rotrex, který zajišťuje ve 2-t vysokou účinnost plnění. Motor je dar od Jaguaru 2.1 V6. Největší zvláštnost je, že motor nemá vačkový hřídel. Ventily jsou ovládány hydraulicky, potřebují vlastní zdroj tlaku, dost náročné. Výhoda je vždy ideálnízdvih a časování. Do auta se to dostane jen s vačkou. V USA tento motor testují jako jednoválec. Motor je velice složitý na řízení. Do série se dostanou jen některá řešení.

0/0
1.4.2008 0:18

Doyl

cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

a benzín bude za chvilku za 50,- takže raději budeme jezdit na vodík a spalovat kyslík , či vylepšíme kondenzátory a baterie...... Pochybuju že to bude lidové vozítko jak pytel trsátek...

0/0
31.3.2008 8:20

ntw

Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Eee? Kde chceš těžit ten vodík?

0/0
31.3.2008 8:48

Vít

Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Elektrolýzou vody elektřinou z atomových elektráren. To je nejekologičtější postup.

0/0
31.3.2008 10:35

RoninW

Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

tak to už je lepší jezdit rovnou na elektriku, skladovat vodík není legrace

0/0
31.3.2008 14:00

petr

Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Jenze skladovani vodiku vyjde levneji nez skladovani elektriny, v jednotce objemu a hmotnosti. akumulatory udrzi relativne min energie a taky jsou hodne tezky, jasny proc vodik?

0/0
31.3.2008 14:15

P911T

Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Zní to sice krásně, ale realita je trošku někde jinde. Pro ilustraci jednoduchý výpočet: v České republice je registrováno cca 400 tis. automobilů, dejme tomu že každé z nich má výkon 50 kW. To znamená 400 000 x 50 = 20 000 000 kW = 20 000 MW  instalovaného výkonu. Temelín má instalovaný výkon 2 000 MW. Z toho plyne, že by bylo potřeba 10 temelínských elektráren na vytvoření stejného výkonu. Tohle číslo se ovšem několikanásovně zvetší, jakmile uvážíme, že proces výroby vodíku elektrolýzou, jeho skladování, transport a přemena zpět na využitelnou energii v palivovém článku se bude pohybovat někde pod 20%.. Z tohoto jasně plyne, že produkce vodíku pomocí klasických jaderných elektrárem, jak je známe dnes, v potřebném množství, je naprosto nemožná. Nehledě na to, že zásoby uranu také nejsou nevyčerpatelné.

Shrnutí na závěr: vodík jako palivo budoucnosti pro dopravu přijde na řadu až tehdy, kdy budeme mít mnohem učínnější  a výkonnější technologie na  výrobu elektřiny.

0/0
31.3.2008 15:31

Jádro

Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Moderní jaderné reaktory typu HTGR údajně mohou vyrábět vodík na jiném principu než je elektrolýza vody, navíc jsou prý asi 100x bezpečnější než současné VVER  nebo PWR. Takže by mohly sloužit k přímé produkci vodíku na bázi vysokoteplotních procesů, elektřina by tam mohla být jen jeden z dalších výrobních produktů.

http://proatom.luksoft.cz/jaderneelektrarny/index.php?akce=reaktor&idtypbloku=25

http://www.volny.cz/casopis.energetika/e_0203_4.html

0/0
31.3.2008 16:24

P911T

Re: Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Máte pravdu, odpadní teplo z těchto vysokoteplotních reaktorů se dá využít k parnímu reformingu zemního plynu, ale ten je pořád energeticky výhodnější prostě a jednoduše spálit, navíc jeho zásoby teké nejsou neomezené. Dále se dá využít k termochemickému rozkladu např. kyseliny sírové, ale tu musíte nejdříve také vyrobyt, že?  Navíc těch nekolik málo reaktorů typu THGR bylo již před 20 lety vyřazeno z provozu.

0/0
31.3.2008 20:23

P911T

Re: Re: Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(

oprava nepřehlédnutelné hrubky: vyrobit;-)

0/0
31.3.2008 20:40

xheadpiece

Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Instalovaný výkon je samozřejmě něco jiného, než výkon využívaný. Auta nejezdí stále.To jen pro upřesnění, navíc uvažujete výkon maximální, při běžné jízdě nevyužívám ani dvě třetiny dostupného výkonu motoru. Určitě by bylo zajímavé odhadnout jaký celkový výkon je potřeba pro rozhýbání všech vozítek na silnicích. Asi by to šlo odhadnout z celkové spotřeby paliv v ČR a průměrné účinnosti motorů dle použitého paliva.

0/0
31.3.2008 17:10

P911T

Re: Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Ano, máte pravdu. Můj příspěvek měl jenom posloužit k ilustraci situace. A to myslím celkem splnil.

Navíc výkon nových vozidel stále roste, například v sousedním Německu je průmerný výkon osobního automobilu 110 kW. A ůčinnost celého procesu jsem myslím taky značně předimenzoval. Nedivil bych, kdyby to bylo i méně než 10%.

0/0
31.3.2008 20:33

xf

Re: Re: Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(

Pěkná ilustrace, při které se spleteš o dva řády...

0/0
31.3.2008 23:44

Martin Blass

Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Elektrolýzou z vody je ten nejhorsi zpusob... Na 1kg vodiku vynalozis 200MJ a z toho 1kg jich dostanes 119... Jsou daleko lepsi zpusoby R^

0/0
31.3.2008 17:00

P911T

Re: Re: Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Mohl bych se zeptat jaké? Tedy kromě parního reformingu zemního plynu, což rozhodně není východisko ze závislosti na fosilních palivech. Dále jsou ve výzkumu nějaké biotechnologie, ale ty nejsou schopny (zátím a pravděpobně ani v budoucnu) vyprodukovat nějaké podstatnější množství.

Předem děkuji za odpověď.

0/0
31.3.2008 20:11

vodic

Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Proc mluvis o spalovani kysliku? Mas snad pocit, ze benzinove auto kyslik nespaluje?

0/0
31.3.2008 9:08

Vít

Re: Re: cena motoru :-))) Bude Vysokááá :-(((

Spalování kyslíku neexistuje. Spalování je slučování s kyslíkem, což u kyslíku jaksi nejde ;-D.

0/0
31.3.2008 10:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.