Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Wankelův rotační motor. Jak to vlastně funguje?

Rotační Wankelův motor je i více než padesát let od svého vynálezu stále raritou v sériové produkci. Proč tomu tak je a zda náhodou nesvítá v dnešní době hledání alternativ pro wankel nová naděje, vám prozradí náš článek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PanDeRass

Wankelův motor v každé moderní škodovce

...možná Vám to přijde jako blbost, to co píšu, ale skutečně Wankelův motor předpíná při odpálení airbagů pásy. Skutečně jsem si ho z jedný orzstřelený na vrakovišti vyžádal, koukali na mne sice jak z jara, ale nakonec se našel a tak mam na polici funkční model Wankelu, kterým stačí jen zatočit... :-)

0/0
30.8.2008 17:29

Panula007

Honda

Ale o tom, že Honda vyráběla Civicy s Wankelem jsem nečetl:-/ Přitom to je jedno z nej aut, kterým jsem jel...;-)

0/0
24.6.2008 16:49

Springpeace

Jen doplnění

Nebyla zde řeč o dalším vývoji Wankelu u Subaru - jejich rarita Wankel pro naftu.

0/0
7.5.2008 9:26

Hans

Re: Jen doplnění

No, bylo by dobře, aby sis ujasnil pojmy s dojmy. To, co vyvinulo Subaru není Wankel-Diesel ale BOXER-Diesel /motor ne s rotačním pístem, ale s protilehlými písty ve válcích/.

0/0
21.5.2008 11:02

Dlažební koska

Konečně slušný článek

Jsem rád, že autor zmínil Ladu. Dost často se na ni zapomíná, že wankely vyráběla taky, a hovoří se pouze o Mazdě.R^

0/0
9.4.2008 8:52

Chris Kelvin

Re: Konečně slušný článek

Souhlas.

0/0
9.4.2008 11:17

Honza.Z

Re: Konečně slušný článek

kdesi sem slysel ze wankel hojne vyuzivala sovetska armada, nevim zda to s tim ma spojitost.

0/0
12.7.2008 18:31

Radek

Re: Re: Konečně slušný článek

Lady s Wankelovym motorem pouzivala sovetska policie...

0/0
4.8.2008 15:34

Kolemjdoucí

další pozoruhodné typy motoru - na stlačený vzduch

Exitují zajimavé motory na stlačený vzduch, video zde:

http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

0/0
9.4.2008 1:45

celim

Jen tak pro zajímavost,

pamatuji se, že v ÚVMV se v roce 1969 pracovalo na vývoji přívěsného lodního motoru konstrukce Wankel. Snad to bylo určeno pro armádu. Měli tenkrát obrovské problémy s těsnicími lištami (a asi nejen u nás - až Mazdě se to jakž takž podařilo vyřešit).

0/0
9.4.2008 1:25

a znova zcenzurovanej Kei

Účinnost

Píšete, že jeho účinnost wankelu je nízká. Nás ale kdysi na SŠ učili, že je právě podstatně vyšší než u jiných typů motorů. Kde je tedy pravda?

0/0
8.4.2008 21:49

Kubas_86

Re: Účinnost

0/0
13.4.2008 1:36

Kubas_86

Re: Účinnost

No tak sem koukal třeba na tu RX-8 a to je obsah kolem 1,4 a má to kolem 250 koní.Což je docela solidní.Ale zajímala by mě spotřeba :) ta bude asi drsná a krouták.... to by mě docela zajímalo jakej to bude mít :) tak kdo mi odpoví ? :)

0/0
13.4.2008 1:39

petr stursa

Re: Re: Účinnost

U wankelu se tezko urcuje objem valcu, takze ona 1,4 neni vlastne 1,4...

0/0
2.5.2008 11:30

andre

Re: Re: Re: Účinnost

proč? spočítá se objem mezi polohou adekvátní k horní a dolní úvrati. To, že objem není válcový, a nelze to spočítat z hlavy, neznamená, že to nelze spočítat vůbec. :-) Kdo mi to vyvráti?

0/0
29.5.2008 16:38

Kert

Re: Re: Účinnost

RX-8 žere jako každý jiný auto své třídy. Když jí honíš tak si veme klidně i 20l/100km a každejch 1000km 1litr luxusního oleje. A co se týče výkonu do 2tisíc otáček za minutu to jede jako 1,3ka kolem 7 no to se musí zažít.

0/0
8.6.2008 23:26

m.

trabant a wankel...

pan autor napisal sice pekny clanok, ale neviem kde sa nechal inspirovata a z coho cerpal, pretoze keby si vsetko vopred overil, nenapisal by: Zůstalo ale pouze u pokusů a dokumentace a důkazů se příliš mnoho nezachovalo. Staci sa ist pozriet do muzea Trabant v Zwickau a medzi prototypmi najdete nielen diesel, ale aj wankel, je na krasnom podstavci aj s vysvetlivkami, takze urcite sa predsa len nieco dochovalo... :-)

0/0
8.4.2008 18:56

chechtin

Trochu jasnosti

Clanek pekny, jen bych chtel podotknout, ze za koncem samostatnosti automobilky NSU nestoji wankel, ale soudni pre s automobilkou FIAT o poplatky za licencni vyrobu modelu 600. Prohrany spor uvrhnul NSU do financni krize. Ale je fakt, ze RO 80 bylo nadherne, skvele, ale ten motor byl strasne poruchovej. Vloni jsem jeden uzasny exemplar videl v Chebu, skutecne nadherna podivana.

0/0
8.4.2008 14:55

Honza5

Wankel v galerii moderního umění

Jeden RO80 s motorem Wankel je taky trvale vystaven v galerii (Pinakotéce) moderního umění v Mnichově. 

A tam co kromě něj stojí (jako předměty moderního umění) ?

Žádné BMW, jak bychom čekali, ale Citroen DS 19 a Tatra 77 .

0/0
8.4.2008 21:28

rebbe

Re: Wankel v galerii moderního umění

BMW patří nesporně na výstavu bavorského baroka. S moderním uměním to nemá nic společného.

0/0
21.9.2008 9:31

Radovan

motocykly

Chápu, že jsme v rubrice Auto, ale je škoda pominout takovou kuriozitu, jako byly motocykly a letadla s Wankelovým motorem...

0/0
8.4.2008 14:28

Chris Kelvin

Re: motocykly

Taky jedna vzducholoď. U těch létacích aparátů asi přeci jen hraje roli ona úspora hmotnosti.

0/0
9.4.2008 11:17

Thegrid89

Re: Re: motocykly

no já nevim, když to dřív  žralo o tolik moc benzínu, tak to asi byla napak větší hmonost ve výsledku

0/0
9.7.2008 15:05

renesis

Kdo neřídil...

...nikdy nepochopí! :-)

0/0
8.4.2008 13:03

Ludek_II

Re: Kdo neřídil...

hrůza co ? ;-D

0/0
9.4.2008 0:52

Croix

Ještě k výhodám Wankelu

Mezi výhodami Wankelu je podle mě také vysoký "litrový" výkon a malá výsledná hmotnost motoru po kterém chceme určitý výkon vhodný pro požadované vlastnosti automobilu, ve srovnání s klasickým pístovým motorem. 

0/0
8.4.2008 11:55

Andee

Re: Ještě k výhodám Wankelu

Nevím, jestli vysoký litrový výkon je zásadní výhoda... snad jen nepřímá v tom, že bude potřeba míň materiálu, ale jinak je mi úplně jedno, jestli 100kW přichází při stejné spotřebě z litrového nebo dvoulitrového motoru...

0/0
8.4.2008 14:01

dd

Re: Re: Ještě k výhodám Wankelu

prece uspora za povinny ruceni

0/0
8.4.2008 14:49

bob bobes

Re: Re: Ještě k výhodám Wankelu

je hezky mit v technicaku obsah 1308 a vykon 241 PS

0/0
8.4.2008 17:16

Croix

Re: Re: Ještě k výhodám Wankelu

Výhoda je v úspoře hmotnosti a rozměrů motoru při dosažení požadovaného výkonu.

0/0
9.4.2008 11:56

Jirka

Lada

Něco pánům redaktorům uteklo,a to že se Wankel montoval do ruské Lady.A to asi dost protože když se podíváte na náhradní díly tak tam je dodnes odkaz jestly náhodou nemáte právě zmiňovaný Wankel.!!8-o8-o!!? 

0/0
8.4.2008 10:27

Paja jaja

Re: Lada

Dyt je tam v clanku napsany, ze i do Lady...

0/0
8.4.2008 10:35

kk

kk

motor ze šicího stroja .-) ma ten Škoda HTP

0/0
8.4.2008 10:18

HTP

FABIA HTP

FABIA HTP MÁ TAKY WANKELR^[>-]

0/0
8.4.2008 7:23

LOL

Re: FABIA HTP

Já si to říkal hned, když jsem slyšel při jeho  vytočení ten sametový zvuk a byl jsem prudce zaražen do sedačky R^

0/0
8.4.2008 8:17

mruck

Re: Re: FABIA HTP

a tahne us vod spodu :-):-):-)

0/0
8.4.2008 8:49

x

Re: FABIA HTP

?

0/0
8.4.2008 8:25

Ludek_II

Re: Re: FABIA HTP

On to mysli tak, ze s Fabkou HTP musis po 50tis km na generalku motoru ;-D

0/0
9.4.2008 0:53

def

Panove nemaji do ceho pichnout...

...tak vymysleji kravinky co?

Clanek se libi, ale nutkani za kazdou cenu neco zdrbat je silnejsi...

Clanek R^

Hnupove v diskuzi Rv

0/0
8.4.2008 7:20

Pavel

Doplnte si vzdelani

Pane redaktore, dovolte abych Vas upozornil, ze existuje neco, jako zakonne merici jednotky. Jestli jste o tom neslysel, tak vezte, ze vykon merime ve watech nebo v kilowattech, a ne v nejakych anglickych ci jinych exotickych jednotkach. Je na case to brat vazne. Vas clanek je velmi zajimavy, ale kdyz uprostred cteni musim pouzit kalkulacku, abych si spocital, jaky je to vlastne vykon, zacinam premyslet, jestli je autor skutecny odbornik.  

0/0
8.4.2008 7:02

cassul

Re: Doplnte si vzdelani

Pokud pro Vás jsou "koně" exotická jednotka a pro přiblížení potřebujete kalkulačku... myslím, že pro drtivou většinu motoristické veřejnosti má větší vypovídací hodnotu 100HP než třeba 74 kW.

0/0
8.4.2008 7:06

soc

Re: Doplnte si vzdelani

Poprosil bych o odkaz na nějaký zákon, kde jsou uvedeny zákonné měřící jednotky.

0/0
8.4.2008 7:29

nakej_nick

Re: Re: Doplnte si vzdelani

Zákonné měř_i_cí jednotky jsou uvedeny v zákoně 505/1990 Sb. Povinnost je užívat platí ovšem pouze pro státní správu.

0/0
8.4.2008 8:44

soc

Re: Re: Re: Doplnte si vzdelani

Dík za opravu i za informaci.

0/0
8.4.2008 11:38

MirosPikos

Re: Doplnte si vzdelani

Úhlopříčku televize nebo monitoru taky přepočítáváte na centimetry nebo milimetry a nebo na základní jednotku? :-)

0/0
8.4.2008 8:00

JmJ

Re: Re: Doplnte si vzdelani

Ja na tom sice tak nebaziruju, ale osobne se take priklanim  k pouziti jednotek co mozna nejblize zakladnim jednotkam SI.

ano, uhlopricku obrazovky v placich si prepocitavam na centimetry, abych si velikost uhlopricky dokazal predstavit. prece jen uz 27 let ziju v zemi, kde uzivame metricky system :-)

Clanek se mi libi, dovedel sem se zajimave veci. Wankel sice znam uz ze zakladky a jakozto priznivce znacky Lada jej mam stale v povedomi, ale tento clanek mi spoustu veci dovysvetlil. Dik.

0/0
8.4.2008 8:42

David

Re: Re: Re: Doplnte si vzdelani

Hele je lepší jednotka koňská síla nebo vyjádření pomocí SI jednotek kg*m2*s-3?  :-P

0/0
8.4.2008 13:27

kluboš

Re: Doplnte si vzdelani

vem si do ruky nakej katalog v autosalonu a neprud. vetsina ma uvedeno kW/k.

0/0
8.4.2008 9:10

Marek

Re: Doplnte si vzdelani

Ono mezi námi - takový pořad "Branky, body, vteřiny" na VEŘEJNOPRÁVNÍ televizi... Ty "vteřiny" jsou taky mimo ;-D Neberte se tak vážně, člověče ;-)

0/0
8.4.2008 10:03

Vjace

Re: Re: Doplnte si vzdelani

Treba tim mysli uhlove vteriny a to je pak spravne... ;-D

0/0
8.4.2008 10:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.