Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lotus: budoucnost patří tříválcům

Společnosti Lotus Engineering a Continental Automotive vyvíjejí společnými silami tříválcový motor o objemu 1,5 litru, který nabídne výkon 2,2litrového motoru a výrazné snížení emisí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Fitipaldi

Asi to bude trochu jinak

U tříválce bylo nutné přidat vyvažovací hřídel. Tím zvýšili setrvačné hmoty a celou hmotnost agregátu. Motor 1.2 HTP při dálniční jízdě spotřeboval více, jak 4 válec. Jde o to optimalizovat process spalování-zvýšit jeho účinnost. To je dáno optimálním průměrem válce a jeho zdvihem, vyvážením. Nejlépe to zvládají u Porsche a Subaru s protilehlými válci.Každá vibrace, rezonance snižuje účinnost. Pak další snížení odporů použitím materiálů s nízkým třením. Další fází je použití variabilní časování a zdvih ventilů. Použití turba zvedá obvykle výkon o 50%, zrychluje plnění válců a překonává pasivní odpory proudění vzduchu potrubím a filtrem a nebo odstranit úplně škrtící klapku a regulovat jinak, třeba právě zdvihem ventilů. Další fáze rekuperace energie.Jinými slovy 3 válec takto nadopovaný se 140g/km emisí je špatný výsledek. To můžou dělat rovnou 2 válce a 1 válce s rekuperací a vyjde to nastejno.

0/0
23.4.2008 7:55

Fitipaldi

Re: Asi to bude trochu jinak

Ještě jsem zapoměl na lepší palivo. U Mercedesu na to jdou jinak a lépěji. Dynamickou změnou zdvihu na klikovce a tím změnou kompresního poměru, tím pádem přechod mezi během vznětovým a zážehovým motorem R^.

0/0
23.4.2008 7:55

Drátík

Nechápu

Snad mi to někdo pomůže objasnit. V jednoválci proběhne jeden cyklus za dvě otáčky klikového hřídele. U dvouválce co otáčku, u čtyřválce co půl otáčky. Jak je to u tříválce? Vychází mi jeden spalovací cyklus po 3/4 otáčky což * 3 válce dělá 2,25 otáčky klikového hřídele, což snad nejde vyrobit. Může mít čtyřtaktní tříválec vůbec rovnoměrný chod?

U dvoutaktu je to v pohodě, jeden válec jeden pracovní cyklus jedna otáčka, dvouválec půl otáčky, tříválec 1/3 otáčky /tj. klikové čepy jsou po posunuty po 120 stupních/

Díky

0/0
22.4.2008 18:47

MP

Re: Nechápu

No, nejsem specialista, ale jeden cyklus je porad na dve otacky hridele. Jediny problem je v tom, ze hridel je po 120° a mezi horenim v jednotlivych vlacich jsou mezery a zatah motoru tak neni plynuly jako u ctyrvalce. Motor je neklidnejsi, hridel je vice nemehana od torznich kmitu...je to tak?

0/0
22.4.2008 19:09

Drátík

Re: Re: Nechápu

Oka, když jsou čepy po 120 stupních, stejně je na jeden cyklus potřeba dvě otáčky klikového hřídele. Pořád se nemůžu dopočítat ... Tak buď v jedné otáčce kliky pálí zaráz všechny tři válce a v druhém probíhá nepracovní část nebo? Snad se neptám moc stupidně

0/0
22.4.2008 19:23

Hitman33

Re: Re: Re: Nechápu

U tříválce není klikovka "plochá" jako u čtyřválce, kde jsou 2 zalomení nahoru a 2 dolů. u třválce jsou jednotlivá zalomení otočená o 120 stupňů a čtyřdobý motor pálí po 240 stupních, to znamená že při 2 otáčkách klikového hřídele probněhne na každém válci 1 cyklus, způsob zážehů může být 1-2-3 i 1-3-2 (dle tvaru kliky)

0/0
22.4.2008 20:21

honza

Re: Re: Re: Re: Nechápu

A jak to bývá s těmi úhly u pětiválců nebo řadových šestiválců?

0/0
22.4.2008 20:49

MP

Re: Re: Re: Re: Re: Nechápu

720° / N, kde N je pocet valcu???

0/0
22.4.2008 21:33

Jako može a bžeh.

!

Podle mě, budoucnost patří aluminiu

0/0
22.4.2008 14:27

Smarty

Re: !

Ne ne, patří hliníku.

0/0
22.4.2008 16:38

Destroyer7

Re: Re: !

Ten se odstěhoval do Humpolce.

0/0
23.4.2008 14:52

dodo-dodo

nevyhody

mam rad benzinove motory, protoze zde odpadaji nakladne opravy turba atd... jako u naftaku

ale najednou je moda maloobjemovych motoru na benzin s velkym kW, ale jak dlouho to ten "cvrcek" vydrzi? 

nejak me nenapada vyhoda techto motoru, protoze si z kazdeho vezmou to nejdrazsi, zrat to bude jako benzin, ale naklady na udrzbu to bude mit oproti benzinum vetsi, protoze to ma turbo:-/ 

0/0
22.4.2008 14:24

jintaj

Re: nevyhody

Není to vždy pravda, existují benzinová turba, jejichž životnost je bez generálky mnoho set tisíc km (SAAB). A spotřeba málokdy překročí 10 l/100 km.

0/0
22.4.2008 14:38

Jintaj

Přeplňovaný tříválec už VW vyrábí

1.4 TDI PD. A je to, po pravdě řečeno, jeden z nejhorších dieselů od koncernu!

0/0
22.4.2008 12:03

Jaja

Re: Přeplňovaný tříválec už VW vyrábí

Krome ceny s nim nemam problem

0/0
22.4.2008 12:35

dalibor

valce

v aute mam 6 valcu, v traktoru na sekani 2, takze prumer 3. kdyz ma uato vice valcu, takma tizsi chod a je taky dynamictejsi (zejmena pri prejizdeni). pokud se snizi pocet valcu snizi se i komfort jizdy.

0/0
22.4.2008 9:30

Sniper

Re: valce

Průměr máš 4... ;-D

0/0
22.4.2008 9:34

roba21

Re: Re: valce

lol! ;-D

0/0
22.4.2008 9:54

farous

Re: Re: Re: valce

Asi státní úředník, ty počty by tomu odpovídaly! ;-D

0/0
22.4.2008 10:02

Andee

Re: Re: Re: Re: valce

Dva válce padly na úplatek ;-D

0/0
23.4.2008 14:56

Sniper

Reklama na 1,2HTP...

...v úplném začátku článku mně odradila od toho, abych to četl dál... Ubírejte pořád válce a výkony, snižujte rychlosti, nakonec budeme jezdit zase všichni v BMV (Bakelitové Motorové Vozidlo), kde bude s trochou štěstí super-výkonný jednoválec doplňovaný elektromotorem na baterie, kvůli jejichž výrobě a nesnadné recyklaci bude docházet k větší devastaci životního prostředí než je tomu nyní... Nehledě na to, že přibude dopravních nehod a sníží se plynulost provozu. Jenže to stádu mediálně zpracovaných ovcí stejně nemá cenu vykládat... :-(

0/0
22.4.2008 8:50

Smějící se bestie

Re: Reklama na 1,2HTP...

Pokud do BMV počítáš i karbonové karosérie, pak v nich, doufejme, že co nejdřív, budeme jezdit všichi. Ono pohybovat  1,5tunou oceli kvůli převezení jedný líný tlustý prdele, nemá se zdravým rozumem nic společnýho. Jak se zvýší počet nehod a sníží plynulost provozu s nižší max.rychlostí vozidel? Praxe dokazuje pouze opak...

0/0
22.4.2008 10:27

Sniper

Re: Re: Reklama na 1,2HTP...

Karbonové karosérie jsou fajn, ale drahé... Počet nehod se zvýší kvůli tomu, že se budou tvořit za pomalejšími vozidly kolony, místo aby se všichni popředjížděli a jeli si v klidu svoje tempo. S nevýkonným autem potrvá předjíždění dlouho a budou vznikat nebezpečné situace. Navíc v koloně je špatným zvykem jezdit hned za sebou, s minimálními rozestupy, takže když to jeden někde nedobrzdí, tak se do něj nahrnou ti další... Navíc s nižší rychlostí klesá pozornost řidiče, což je další faktor související s nehodami. Rozumné omezení rychlosti v nebezpečných úsecích schvaluju, ale nelíbí se mi snižování výkonu aut. No a ty dnešní hybridy... Spočítali jste si náklady na výrobu hybridního auta, jeho recyklaci, provoz? Je to dražší (a i neekologičtější) než současná "čistě ropová" produkce... Všechno jenom šméčko na lidi... Co mně třeba docela pobavilo, tak ten hybrid, co ho má zelený Bursík... Jsem na to hleděl jak puk a marně jsem se na tom snažil najít něco ekologického...

0/0
22.4.2008 11:35

Smějící se bestie

Re: Re: Re: Reklama na 1,2HTP...

Cena karbonu výrazně klesá a jeho výhody přaváží od určité poměru ceny ocel i hliník.

V čem dneska nestačí auto s max. okolo 160km/h? Kde a hlavně jak často můžeš jet rychleji? Já mám max. 210km/h a nejel jsem to ani v Německu. Pokud nechci pořád brzdit (drahý), tak na českých dálnicích (kromě D1) jezdím do 140km/h. Že někdo nedodržuje odstup, je jeho blbost a čím silnější auto, tím víc se lepí na zadek (výrazná nepřímá úměra mezi kW motoru a IQ řidiče).

Hybrid je prostě hybrid, ale elektromobil je jiný kafe. Má jen jedinou hypotetickou nevýhodu - menší dojezd a delší čas "tankování". Ale to by mi vadilo 2x do roka, když jedu na dovču. Jinak jen výhody.

0/0
22.4.2008 11:57

Lamak

Re: Re: Re: Re: Reklama na 1,2HTP...

Naprosto souhlasim. To, ze nekdo jezdi nalepeny nedkomu na zadek nema nic spolecnyho s rychlosti/vykonem jeho auta. A take je fakt, ze tohle je vysada spise vystresovanych ridicu v nadupanych vozechm kdy se vbam snazi dat najevo, ze nutne potrebuji predjet, tak at se jim klidite z cesty. Pokud jedu vnecem, co vykonem prilis neoplyva, nutim me to spis davat si vetsi pozor. Stalo se mi to ted nedavno, jel jsem u nas po meste, kde je povoleno 70 km/h. Najednou kolem me v useku, kde se silnice zacina stacet proletela audi A4 tak ve 120 hm/h ve chvili kdy proti vyjel nakladak. V takovychto situacich nemam ten pocit, ze by vykonny motor napomahal bezpecnosti, ale spis agresivite a blbosti.

0/0
22.4.2008 13:49

Coraxus

Opět známé zaklínadlo "CO2" - fuj

Bude to mít malou spotřebu, nízké CO2, prostě bude to eňo něňo - jen se s tím nebude nechat jezdit. ;-€ Jděte už s tím do háje... ;-O

0/0
22.4.2008 8:46

Andee

No...

Já teda nevim, ale selským rozumem mi čtyřválec a tříválec s turbem přijdou výrobně minimálně stejně náročné, spíš naopak tříválec bude díky tomu turbu náročnější. O spolehlivosti ani nemluvě. Jinak je samozřejmě jasné, že srovnatelně výkonný přeplňovaný motor bude díky menšímu zdvihovému objemu na provoz efektivnější než klasický atmosférický.

0/0
22.4.2008 8:39

Xladi

Re: No...

Na provoz asi ano ale na výrobu a údržbu to už nebude tak ideální, ale tak je to u všeho. Nemám předsudky, když vymyslí něco nového a funguje to dobře, jen tak dál, jen by to chtělo přinést na trh nový pohon, prostě je nemožné, aby se za více než 100 let nenalezl nějaký nový typ pohodnu než spalovací motor.

0/0
22.4.2008 8:45

Mudrc

Re: Re: No...

Vynalezeno je, ale ta ropa neni ještě všechna vytahaná ze země :-)

0/0
22.4.2008 10:08

neodborník

Re: Re: Re: No...

Opravdu je vynalezen jiný pohon automobilů ? A jaký ? Konkrétně prosím, jinak si budu myslet, že jenom plácáte od počítače další pohodlnou spikleneckou teorii.

0/0
22.4.2008 14:41

Michal

Re: Re: Re: Re: No...

.... co třeba vodík .... ? Vynalezeno, vyzkoušeno, jen je ropy pořád dost....

0/0
12.5.2008 16:10

Hitman33

Re: Re: No...

To je pravda,a kolo používáme už taky tisíce let kulaté, to už je přežitek. :-)

0/0
22.4.2008 16:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.