Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Brzdíte? Asi ohrožujete zdraví lidí

Kouříte? Grilujete? Topíte uhlím? Při každé z těchto činností vypouštíte do ovzduší množství jemných prachových částic velkých asi jako desetina tloušťky lidského vlasu, které se dostávají do těla a představují pro ně zdravotní riziko. Dosud se málo vědělo o tom, že podobné částice v nezanedbatelném množství vznikají i při procesu brzdění v automobilech. Vznikají při sešlápnutí brzd, která se při průjezdu centry měst mnohdy počítají na desítky...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

St Mauritz

cesi sviti,brzdi a bouraji

proste naivni chaotove na silnicich. Proc jsou cesi takovi spatni ridici? neni to dano gen-vybavou?

0/0
7.5.2008 7:27

Ebo

Re: cesi sviti,brzdi a bouraji

..spíš stupiditou, malým egem a nezkušeností...

0/0
7.5.2008 7:58

ples

Re: cesi sviti,brzdi a bouraji

Aaaa...zase jeden "byvaly" Cech, ktery si svuj mindrak leci pri cisteni zachodku ve svycarech?

0/0
7.5.2008 12:15

####

krizovatky podle setrilku

pri dojezdu na krizovatku nejde o to jak pomalu dojizdim, protoze obvykle je rychlejsi nemuset zastavit pokud uz ma clovek zazity intervaly zelenych vln na trase, ale jde o pomaly prujezd krizovatkou a NELOGICKE NEAKCELEROVANI ZA KRIZOVATKOU protoze tim se tvori kolona protoze na jeden interval semaforu projede mene vozidel. Takze zpomalova ale ne 400m pred kirzovatkou kdyz je vzdalenost mezi krizovatkami 600m

0/0
6.5.2008 21:16

vodic

Re: krizovatky podle setrilku

Taky mam pocit, ze to je narodni sport zdrzovat v krizovatce. Zaradit az ve chvili, kdy se rozjizdi ten prede mnou a pak pooooomalu poustet spojku.

0/0
7.5.2008 9:01

Chytracisko

Prostě se budou ojíždět destičky rychlej

zato neskončí v krevním oběhu

0/0
6.5.2008 20:25

Eugénius pius čůrus

Re: Prostě se budou ojíždět destičky rychlej

Taky bych rychle jednu destičku vojel. :-)

0/0
7.5.2008 7:16

Pavel

Hm...

Je tady asi hodne pametniku. Myslim tim pamatneho filmu o Barbaru Conanovi s Arnostem, jeste nez se stal guvernerem...je tam v zaveru scena, kdy mu ta jeho holka zachrani zivot tim, ze nastrci mec do drahy toho kladiva nebo co...o to tu nejde. Jde o to, ze pritom rika otazku: "Chces zit vecne?" Zivot bude brzo tak mizerny, ze zacit uz ted setrit je nesmysl. Stejne za cca 500 milionu let se nase planeta roztavi ve vyhni umirajiciho Slunce. Myslim, ze je lepsi zivot prozit, nez probat a prosetrit. Umrete vsichni stejne, akorat nekdo uz drive strachy.:-/!Rv

0/0
6.5.2008 18:36

Chytracisko

Re: Hm...

Tak to se vám hodí jeden mnohem příhodnější výrok: PO NÁS POTOPA.:-)

0/0
6.5.2008 20:26

Vlado

Ked su borci

ktori jazdit inac ako brzda-plyn nevedia, je to potom tazke. Ja sa snazim primarne vyuzivat dojazd na zaradenom prevodovom stupni a az ked je to skutocne nutne, idem na spojku a brzdu. Okrem setrenia oblozenia brzd sa to prejavuje aj na nizsej spotrebe v meste - 5.3 l. Holt, kazdy sme uz nejaky... Casto to nie je o technike jazdy, ale o vzajomnej ohladuplnosti...

0/0
6.5.2008 17:20

Pája

Re: Ked su borci

Taky nejezdím stylem brzda-plyn, jenže u škodovek je problém, že zareznou válečky. Co si má pak člověk pomyslet o tom, když v novinách servisman radí: "více brzděte!" ?

Je to problém, brzdy se dělají tak, aby se dalo zastavit na co nejkratší dráze, dejme tomu ze 100 km/h na 30 metrech, ale při běžném provozu a defenzivním stylu jízdy holt tato schopnost zůstává nevyužita a brzdy (alespoň u těch škodovek) zareznou :-(

0/0
7.5.2008 9:21

Smějící se bestie

A co třeba bzrdit rekuperací?

Rekuperace u elektromobilu je bezkontaktní brzdění, které vrací kinetickou energii vozidla zpět do akumulátorů. V naprosté většině případů to k brzdění stačí. A je po problému.

Kolikrát ještě bude muset stoupnout cena ropy, než lidi začnou myslet?

0/0
6.5.2008 17:14

Pavel

Re: A co třeba bzrdit rekuperací?

Zas ejeden, co si mysli, ze materialy na akumulatory jsou nezavadne. Olovo, lithium, nikl, kadmium, kyselina sirova, siricitany, plasty...staci? Radeji prosim ropne derivaty, ty uz zname.Rv 

0/0
6.5.2008 18:30

Smějící se bestie

Re: Re: A co třeba bzrdit rekuperací?

A vyjmenované věci taky. Obsahuje je každé dnešní auto, mobil, televize, notebook...

0/0
6.5.2008 18:50

PedroKV

a co retardéry?

Proč nepoužívat v osobácích retardéry, jako v náklaďákách a autobusech? Je to velmi pohodlné, téměř bezúdržbové a šetří se tím značně brzdové třecí segmenty

0/0
6.5.2008 16:07

Brzdič

Connex

Většina řidičů příměstských autobusových linek společnosti Connex (linky řady 300) spoří naftu (pravděpodobně pro vlastní potřebu) zásadně tím, že za zastávkou autobus rozjedou a pokud následuje rovina nebo klesání tak vyřadí a až k následující zastávce doplachtí na neutrál pouze s využitím brzd... To vše s autobusem plným lidí! Např. na trase linek 331 a 333 mezi Dolními Břežanami (zastávka Na kopečku) a asi 5 km vzdálenou zastávkou Ke březině se snad ani jinak nejezdí. Klesání dále pokračuje až k Nemocnici Krč...

0/0
6.5.2008 15:17

PedroKV

Re: Connex

mají retardér a to dost účinný, když ho použije naplno, v autobuse všichni lehnete...

0/0
6.5.2008 16:08

motor

Re: Re: Connex

nefunguje náhodou retardér pouze při zařazené rychlosti, pokud jsou "propojeny" převodovkou kola s motorem?

0/0
6.5.2008 16:23

PedroKV

Re: Re: Re: Connex

nn, to je motorová brzda (brzdí se kompresí motoru způsobenou zavřením přívodu paliva do motoru a zavřením výfukové klapky), retardér funguje jinak (olejový/elektromagnetický), ke své funkci potřebuje jen hřídel, která se bude točit (díky točení kol, nikoliv motoru).

0/0
6.5.2008 21:53

xkosta

Hahaha

Nebrzděte, nemelte mouku, nekuřte, netopte (kromě elektriky z Temelína), nestavte, protože všechny tyhle činnosti a mnoho dalších produkuje prašnost. I pálením plynu vznikají saze, o co menší, o to nebezpečnější. Zapomněli na oděr kovu ve spalovacím prostoru. Je to svinstvo, ale s produkcí částic začalo lidstvo ve chvíli, kdy začalo pálit táborák. Hůř než chodec kvůli brždění je na tom každý hospodský. A ty nápady s většími částicemi v destičkách...;-D;-D;-D. ostatně mně destičky na autě vydržely 8 let, než jsem ho prodával - 20 deka prachu za tři roky je konina. Podle mne jsou kuřáci horší.(Y)

0/0
6.5.2008 14:59

Coraxus

Re: Hahaha

"Je to svinstvo, ale s produkcí částic začalo lidstvo ve chvíli, kdy začalo pálit táborák."

;-D R^

0/0
6.5.2008 15:26

Fantasmagor

Brzda, plyn

Kdyz budu jezdit brzda plyn, ve smyslu plny plyn a naplno na brzdy, tak budu produkovat mene toho prasku z brzd? Myslim tim, kdyz zabrzdim smykem bez ABS... Nebude zadne treni a zadny prasek! Jupí!

0/0
6.5.2008 10:54

Re: Brzda, plyn

A každou chvíli dostaneš prachy od pojišťovny toho blbce za tebou co to neubrzdil ;-D

0/0
6.5.2008 11:28

David

Re: Brzda, plyn

Hele, kde je suché tření, tam je nějaký otěr, takže vybržďováním plošek do pneumatik pouze generuješ částice jiného složení.

Mimochodem - bubnová brzda na tom v tomto ohledu musí být o něco líp jak kotoučovka.

0/0
6.5.2008 13:40

Smějící se bestie

Re: Brzda, plyn

A co slovo FYZIKA? Tření bude a bude horší. Vznikne mezi pneumatikama a vozovkou a směs z pneumatik vyprodukuje násobně víc prachu než brzdný destičky...

0/0
6.5.2008 17:15

Mira

Re: Re: Brzda, plyn

jenze to je normalni prach a spalena guma, ne straslive skodlive NANOcastice !!!

0/0
6.5.2008 19:51

JarDin

Dosud se málo vědělo ...

... kdo co se dosud málo vědělo. Nic nového to není a kdo přemýšlí nad svou činností, tak to ví nebo jej to minimálně napadlo. A jezdíte, zapomněli jste i na pneumatiky, ty se obrušujou stále. Co tuny kovu a prachu u železnic ? Každý kus pohodlí a sobeckosti je řádně vykoupen, viďte pane prezidente.

0/0
6.5.2008 10:54

pan prezident

Re: Dosud se málo vědělo ...

A vy osobně nemáte rád pohodlí, nejste ani trochu sobecký ? Co si pod pojmem pohodlí a sobeckost mám představit konkrétně ? Všimli jste si, že v článku nebyla napsaná dost podstatná věc, z jakých materiálů jsou součásti brzd vyrobeny? Řekl bych, že nic zas tak strašně závadného to nebude, tak se to raději taktně nenapsalo (strašidelný asbest se opravdu, ale opravdu na výrobu brzdových destiček nepoužívá). Asi by to zbytečně komplikovalo článek a jednodušší jedinci by nevěděli na co mají nadávat. Co ti vědci vlastně vyzkoumali nového, co není všeobecně známo ?

0/0
6.5.2008 11:36

JarDin

Re: Re: Dosud se málo vědělo ...

Samozřejmě jsou věci, bez kterých se neobejdeme a i já jsem pohodlný a sobecký. Jen jsem konstatoval stav věci a že máme na vybranou, pokud to někoho napadne.

0/0
6.5.2008 11:59

Ajvn

"experti" brzda-plyn

Dovolil bych si ten clanek doplnit. Vetsina ridicu jezdi zpusobem, ktery zbytecne a nesmyslne zvysuje opotrebeni brzdovych systemu, tzn. ze i zbytecne vic produkuji podobnych uvolnovanych castic. Jenze povidejte to nekomu, kdo k cervene prijizdi jeste na 30 metru pod plynem a pak musi brzdit, ikdyz by mohl plynule decelerovat motorem sto dveste metru bez problemu, navic s nizsi spotrebou PH. Bohuzel, autoskoly zasadam usporne a plynule jizdy nove nastupujici ridice neuci. Navic velka cast ridicu neni schopna k tomuhle dojit sama vlastnim mozkem, bez autoskoly nebo jinych zdroju informaci. Tak jsme tam, kde jsme. (Y)

0/0
6.5.2008 10:22

kubas_86

Re: "experti" brzda-plyn

Ano máš pravdu i já když sem byl před pár lety v autoškole a pokoušel se dobrzdit semafor pomocí motoru tak sem byl pokažde napomenut,že takto mě to neučil.Místo toho sem musel jak vocas 30 metru pred semaforem dat neutral a pak dobrzdit.Nastesti svuj mozek zatim mam takže nejvíc brzdím jen v případě, že mi nějaké individum nedá přednost :)

0/0
6.5.2008 10:34

xkosta

Re: Re: "experti" brzda-plyn

Nevím, za vyšší školu řízení považuju náklaďák a autobus. Když jsem si dělal skupiny C, tak mne za každé šlápnutí na brzdu jindy než při zastavení dal učitel klackem přes ruku. A když jsem dělal zkoušky na autobus, tak mi na palubní desce stálo komisařovo kafe od benzinky a kdo vycákl, neudělal. Takže na brzdu jsem šlápl až poté, co motor ztratil možnost brzdit. Třeba proto jsem ještě na žádném ze svých aut nikdy nepotřeboval měnit destičky nebo pakny. A ještě jsem neboural ani nikoho do bouračky nenatlačil, zejména ne příliš pomalou jízdou. Chce to odhad a přehled. PS.: Nejsem z Prahy, ale ani z vesnice.

0/0
6.5.2008 15:05

Chytracisko

Re: Re: "experti" brzda-plyn

30m před semaforem už se motorem do zastavení opravdu nedobržďuje ;-D

0/0
6.5.2008 20:32

darmo

Re: "experti" brzda-plyn

Nic se nemá přehánět. Pokud tímto způsobem jízdy brzdím městské kolony, tak to moc úsporný není, pokud mi to samé dělají auta přede mnou.

0/0
6.5.2008 10:37

Didier

Re: "experti" brzda-plyn

mě třeba autoškolák vždycky huboval za to když sem k semaforu ze začátku přijel a kousek před ním to zamázl a vyřadil ;-) po několika jízdách už v poho, podřadit a dojet k semaforu setrvačností :) krása na spotřebu a na brzdy :)

0/0
6.5.2008 11:28

Coraxus

Re: "experti" brzda-plyn

Při současné hustotě provozu za tebou nejspíš k té křižovatce jede dalších 10 aut. Když je tímhle úsporným stylem jízdy zbrzdíš, 5 z nich tvojí vinou nestihne tu zelenou, kterou by jinak stihli.

Chováš se neekologicky, protože 5 aut bude kvůli tobě brzdit na 0 km/h a následně se rozjíždět a tím opotřebuje brzdové destičky a spotřebuje benzín. Navíc zdržuješ provoz a prudíš lidi.

Doufejme, že ti za to časem někdo rozbije hubu.

0/0
6.5.2008 13:18

David

Re: Re: "experti" brzda-plyn

To nechápu, já mám červenou a těch 5 za mnou ne?

0/0
6.5.2008 13:22

Coraxus

Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

Když takhle "ekologicky " přibržďuješ a než dojedeš k semaforu, blikne zelená, nastane popsaná situace. Těch 10 aut už nestihne zareagovat tak hbitě, aby se kolona neroztáhla do délky, a ti poslední už to nejspíš nestihnou. Totéž mamlas, co si nechá od auta před sebou mezeru na další 2 auta protože neumí řídit a bojí se, pak projede pomaloučku křižovatku na oranžovou a všechny ostatní za sebou "pohřbí" na červené.

Absence pozornosti k tomu, co se děje ZA jeho autem, neřkuli schopnosti představit si, jak jeho styl řízení ovlivní možnosti ostatních řidičů (to už vůbec) je společným znakem všemožných vesničanů, vajíčkářů a neumětelů obecně.

Jestli je Ajvnovi např. jedno, co se děje za ním, či se mu častěji stává, že si předjíždějícího auta všimne až když je toto vedle něj, patří nejspíš do zmíněné skupiny neumětelů kteří jsou, a to mi věř, daleko větší škodná na silnici, než ten, kdo brzdí až 30m před křižovatkou.

Pokud je tomu tak, nemám mu co dalšího odpovědět a ani o to nestojím.

0/0
6.5.2008 14:45

David

Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

Nechápu Tvoji vykonstruovanou situaci. Když dojíždím na křižovatku a blikne oranžová, tak šlápnu na plyn a často bývám rychlejší než ten, který tam stojí a rozjíždí se z nuly. To že ti za mnou neumí nebo nestihnou zareagovat není z tohoto titulu moje věc a podle Tvé logiky nebudou schopni dostatečně rychle zareagovat ani v případě, že budou stát na červenou, ke které se všichni přiřítíme málem za kvílících pneumatik. Co se děje za mnou vím neustále a jet plynule neznamená zdržovat - bývá to spíše naopak, kdy se takový spěchálek někam snaží nacpat a tím přibrzdí rovnoměrně se pohybující proud vozidel.

0/0
6.5.2008 14:59

Coraxus

Re: Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

Rychlejší jsi jen do určité malé vzdálenosti od křižovatky. Když jsi dál, brzdíš ostatní.

Jak píšu níž, na velmi dobře známé trase, kdy víš přesně, kdy blikne zelená, můžeš dosáhnout takřka optimální jízdy.

Jak píšu níž, šetřílkové brzdí vždycky a tedy i na neznámých trasách, a tam se lehko stane, že zdržují - se všemi dříve popsanými důsledky.

Mnou popsaná situace není vykonstruovaná, ta je mnohokrát odpozorovaná.

0/0
6.5.2008 15:23

Chytracisko

Re: Re: Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

Já zase pozoruju, že když dojíždím přiměřenou (spíš nižší) rychlostí k červené, tak mne předjede nějaké pako, které to u semaforu zamázne, následně naskočí zelená a já místo abych letmo pokračoval tak musím brzdit, protože než on se zase rozjede... víc netřeba dodávat.

0/0
6.5.2008 20:36

Ajvn

Re: Re: "experti" brzda-plyn

tve IQ mluvi samo za sebe .. kdyz jedine, co te umi napadnout, je jedina situace, ze nekoho za sebou brzdim. Holt co chtit od jednoducheho prvoka jako jsi ty. Ale ono je uz s podivem, ze umis psat, gratuluju, to je na takovy jednoduchy organismus opravdu vykon!

0/0
6.5.2008 13:24

David

Re: Re: "experti" brzda-plyn

A ještě něco, hodně často se mi stává, že takhle plachtím ke křižovatce na červenou a za mnou jouda(asi Tvého formátu) mě ještě předjede a šlajfuje před semaforem. V okamžiku, kdy úplně zastaví, blikne oranžová a než trouba zareaguje, tak:

a) musím kvůli němu brzdit já

b) předjedu ho levým volným pruhem

0/0
6.5.2008 13:36

Ajvn

Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

no jo, no .. ale takovym joudum jako je tenhle to proste nevysvetlis, protoze on to predevsim nechce slyset. Tihle nechapou, ze jezdit ekohomicky a plynule neznamena nutne brzda provozu. Cely zivot bude zit v bludech a v chimerach, ktere si v sobe sam o tech druhych pestuje.

0/0
6.5.2008 13:49

Coraxus

Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

Pro Davida: Vidíš, mně se to prakticky nikdy nestává, aby mě někdo šlajfoval před nosem. Sám to taky nikomu nedělám.

Výjimkou jsou případy řidičů, kteří jsou svým zoufalým způsobem jízdy svému okolí natolik nebezpeční, že je, veden pudem sebezáchovy, při nejbližší rozumné příležitosti předjedu a snažím se od nich dostat co nejdál. V 90% případů mají SPZ sousedního velmi venkovského okresu ;-)

0/0
6.5.2008 14:52

Coraxus

Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

Tedy, ne že bych jim šlajfoval před nosem - řekněme, že trochu víc riskuju. To, že se dostanu z mamlasova dosahu, za ten risk stojí. :-P

0/0
6.5.2008 14:56

David

Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

To není o šlajfování, on mi třeba 100 metrů ujede a tam zastaví, ale já svou plynulou rychlostí pomalu dojíždím a v okamžiku, kdy blikne oranžová, tak já nemůžu šlápnout na plyn, protože spěchálkovi světlo nedoletělo ze semaforu do nohy.

0/0
6.5.2008 15:02

xkosta

Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

A bydlíš na východ, nebo na západ od prahy?;-)

0/0
6.5.2008 15:11

Coraxus

Re: Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

V tom je rozdíl? 8-o:-)

0/0
6.5.2008 15:30

Petr

Re: Re: Re: Re: "experti" brzda-plyn

R^

0/0
9.5.2008 19:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.