Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mobil za volantem je horší než alkohol, naznačují výsledky testu

Telefonování za volantem může být pro řidiče nebezpečnější než alkohol. Dokonce prý i za použití takzvaných handsfree sad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

tmf

i za použití handsfree

to je jasné už dávno, že největší problém není mobil v ruce, ale procesy v hlavě během hovoru

0/0
10.7.2008 18:10

TomášM

Telefonovat je děsně zlééé

zatímco jíst, kouřit, být hluchý, nemít nohy a ovládat ještě plno věcí navíc rukama (plyn, brzda, spojka) je ok????

0/0
9.7.2008 21:28

ppc1500

Problém

I já se spíše přikláním k názoru, že telefonování samo o sobě nemusí být vždy nebezpečné. Stejně, jako rychlá jízda, ikdyž nejsem zastáncem zběsilé honičky na silnici. Kořenem celého problému je soustředění. Jak už tady někteří správně podotkli, důležité je soustředit se na to, co dělám a správně vyhodnotit svoje schopnosti.

Je velký rozdíl v tom, jestli telefonuji třeba na D2, která je skoro vždy poloprázdná, nebo na D1, která je právě opak-věčně hustý provoz, nebo dokonce v dopravní špičce ve městě. Každá situace je jiná a podle té které má řidič přizpůsobovat způsob jízdy a chování za volantem. Osobně si myslím, že i kouření cigaret může být velice nebezpečné, právě kvůli možnosti upadnutí nedopalku a následného chaotického chování řidiče.

S tím HF to asi přehnali, protože to se fakt můžeme dočkat zanedlouho s tím, že nám zakážou veškerou komunikaci v autě.

Problém je komplexní a nelze jasně říct, co je nebezpečnější, jestli alkohol nebo telefonování. Řídit by se mělo s rozumem.

0/0
9.7.2008 12:47

Jan Gutbayer

zástupný problém

Problém není telefonování, billboardy, jídlo nebo cokoliv dalšího. Problém je schopnost řidičů volit priority. Reálně při běžné jízdě potřebuje průměrný řidič tak 10 % své kapacity na to, aby jel naprosto v pohodě. A 90 % své kapacity může v pohodě využít na cokoliv okolo. Musí ale ve správný okamžik mít možnost přesunout 100 % svého "procesorového času" na řešení průšvihové situace. Což je problém návykových látek (vč. alkoholu), že toto neumožňují...

0/0
9.7.2008 11:50

Gandalf

Re: zástupný problém

Pokud bychom byli všichni ideální jedinci a věnovali se řízení tak, jak je třeba, zřejmě by vymizely dopravní nehody vůbec. Bohužel kvalitativní spektrum řidičů i jejich intelektových a reakčních schopností je velmi pestré. A právě z toho důvodu bohužel vznikají právní normy, které následně omezují všechny, tedy i ty, kteří by je zapotřebí neměli. Ale tak to funguje ve všech oblastech, nejen na silnicích...

0/0
10.7.2008 9:23

kant

při telefonování nevnímám

S alkoholem jsem ještě neřídil, tak nemohu srovnávat, ale když řídím a telefonuji, tak po skončení hovoru si uvědomím, že vlastně vůbec nevím jak jsem jel.

0/0
9.7.2008 11:20

pepa

Re: při telefonování nevnímám

Tak to jsme dva. taky si pak uvedomim ze nevim kudy jsem vlastne jel a co bylo po ceste

0/0
9.7.2008 14:43

tmf

Re: Re: při telefonování nevnímám

a už jsme tři

0/0
10.7.2008 18:13

spartaman

Blbost

Nevěřím tomu. Telefonovat s použitím HF je z mého pohledu a z mých zkušeností stejné jako bavit se se spolujezdcem. To také zakážeme? 8-o

0/0
9.7.2008 10:40

Mak1

Re: Blbost

Nesouhlas - denně jezdím po magistrále a když jede někdo extrémně pomalu, nebo nervózně, tak má v 90% mobil u ucha. A HF to dle mého neřeší - když vedu pracovní rozhovor po telefonu, tak se musím soustředit daleko víc, než když se hádám se ženou:-P

0/0
9.7.2008 10:55

spartaman

Re: Re: Blbost

Mobil u ucha je něco jiného. Ten je vždycky poznat podle pomalé a zmatené jízdy. Ale s HF jezdím zcela normálně.

0/0
9.7.2008 11:12

Daňový soumar

Re: Re: Blbost

Tak to máš nějakou divnou ženu... 8-o;-D

0/0
9.7.2008 11:17

Jarda

Re: Re: Blbost

Ne kazdy ma za manzelku blbku, se kterou se pri hadce nemusi zamyslet nad jejimi a svymi argumenty. Anebo jsem ten typek, co ji na cokoliv rekne "ty ses jen blba krava", na to se soustredit nemusi....

0/0
9.7.2008 14:21

x

Re: Blbost

Spolujezdec sleduje okoli a rozumny , kdyz vidi nebezpecnou situaci zmklne ci netrva na rychle odpovedi - kdezto protistrana na telefonu mele v jednom kuse.

0/0
9.7.2008 17:41

spartaman

Re: Re: Blbost

Tak v tom případě je protistrana a protistrana. S protistranou, co nezavře celý den klapačku, bych asi nevydržel  ;-D

0/0
10.7.2008 13:19

Biker36

Koncentrace

Vždyť jde jen o koncentraci a schopnost správně rozvrhnout dané soustředění požadovaným směrem. Zcela stejné nebezpečí je při: poslechu hudby či rádia, poslechu spolucestujícího a komunikace s ním, koukani po billboardech nebo okolni prirody pri jizde aj. (kouření, pojídání či pití děláme docela automaticky, takže to tolik nerozptyluje).

Problém je v tom, že chybí sebekontrola/sebekázeň a schopnost udržet pozornost požadovaným směrem. Otázkou je, zda se člověk svými schopnostmi zdokonaluje nebo jsme ve fázi degenerace, kdy nás každá moucha rozptýlí.

0/0
9.7.2008 10:06

Tutek

Re: Koncentrace

...děláme automaticky.... do doby než Ti něco ukápne, upadne na kalhoty atd.....

0/0
9.7.2008 10:12

Gandalf

Re: Koncentrace

Jste na omylu, psychologové prováděli experimenty (bohužel nemám aktuální odkaz), při kterých zjišťovali míru soustředění řidiče při většině Vámi popsaných aktivit ve vozidle. Závěr byl, že právě při telefonickém hovoru (bez ohledu na typ zařízení), zejména při pracovním nebo závažném osobním hovoru, se řidič věnuje okolnímu provozu nesrovnatelně méně a má pomalejší reakce než při hovoru se spolujezdcem, poslechu rádia, konzumaci potravin apod. Srovnatelná v tomto smyslu je pouze jízda pod vlivem alkoholu... 

0/0
10.7.2008 9:29

Tutek

Tak to zase já mám spousty času

si telefonáty vyřídit právě v autě, mám handsfree a když se náhodou něco děje, tak se buď odmlčím nebo zavolám později, podstatně větší problém vidím v jídle a pití za volantem, než telefonováním za jízdy.

0/0
9.7.2008 9:49

Andee

No...

Opravdu pozoruhodný vzorek OSMI řidičů... ;-DR^

0/0
9.7.2008 9:25

Daňový soumar

Proto 4 ze 3 profesionálů

neustále telefonuje při řízení 30 tunových monster...

0/0
9.7.2008 9:04

OndraTM

Není alkohol, jako alkohol, stejeně tak telefonování

Řidič by se měl každopádně v prvé řadě plně věnovat řízení. Nic víc, nic míň. To, že telefonování za jízdy, může pozornost odpoutat, obzvlášť v případě, kdy řidič drží přístroj v ruce je také jasné a osobně si myslím, že i mnohem nebezpečnější v provozu, než to, že ridič má v krvi do 0,5 promile alkoholu, on totiž může mít i 0,2. Velmi se divím řídičům, obzlvlášť drahých vozů nebo majitelů drahých "mobilních" vychtávek, kteří nepoužívají handsfree. Hodně to vypovídá o jejich absolutní tupotě a protože společnost hloupne celkově, jsem pro jejich velmi tvrdé postihy. Jsou navíc nebezpečnější než řidiči se zbytkovým alkoholem v krvi, ze kterých dnes děláme téměř zločince. 

0/0
9.7.2008 8:55

Phantom2005

Re: Není alkohol, jako alkohol, stejeně tak telefonování

Telefonování není o tom jestli máte nebo nemáte handsfree.

Pro telefonování musíte vědomě vyčlenit část své mozkové kapacity na úkor jiných činností. Dokonce pokud porovnáte identický rozhovor "z očí do očí" proti telefonickému rozhovoru, tak při telefonování musíte vynaložit větší úsilí - musíte zapojit paměťová centra, protože mozek se podvědomě snaží doplnit chybějící zrakovou informaci o osobě se kterou je veden rozhovor.

IMHO telefonování za jízdy bych přirovnal spíš k mikrospánku než k jízdě pod vlivem.

0/0
9.7.2008 9:09

Andee

Re: Re: Není alkohol, jako alkohol, stejeně tak telefonování

Naprostý souhlas. Jestli držím v ruce láhev vody nebo mobil je jedno. Handsfree sada neřeší to podstatné - při hovoru člověk výrazně snižuje koncentraci na řízení a jestli má v uchu sluchátko nebo drží telefon v ruce je už marginální rozdíl...

0/0
9.7.2008 9:27

Tutek

Re: Re: Re: Není alkohol, jako alkohol, stejeně tak telefonování

otázkou zůstává co všechno sledujete když řídíte, mě zajímají dvě auta předemnou a potenciální skákači do vozovky......;-)

0/0
9.7.2008 9:51

Rubik1

Re: Re: Re: Re: Není alkohol, jako alkohol, stejeně tak tele

To vás zajímá hodně málo! Rozumné je sledovat všechna auta, i ta vzdálenější. Známé se tak podařilo vyhnout i autu, které letělo vzduchem a přistálo kousek od ní.

0/0
10.7.2008 20:01

Gandalf007

Opravdu novinka

Je vtipné, jaké atuální informace nám média nabízejí. Tato skutečnost je podložená už řadou studií a je dobře známá několik let. Je dost hloupé, když ve Felicii bez posilovače řízení zápasí žena s volantem a přitom ještě u hlavy přidržuje mobil, ale je krajně trapné, když totéž činí i řidič za volantem moderního luxusního vozu a není schopen využívat rozhraní bluetooth. Ale takový už je český řidič - porušování zákonů je pro něj asi sport a adrenalin... Rv V každém případě řidiče rozptyluje jak komunikace samotná, tak i fyzická manipulace s přístrojem. Takže pro bezpečné řízení by zřejmě bylo nejvhodnější buď vždy pro telefonát zastavit nebo si pořídit osobního řidiče... :-)

0/0
9.7.2008 8:27

icmek

navíc

body se snad udělujou... nestrhávaj se. to je přesně ta debilita - mám dvanáct bodů, vzali mi tři, ještě mám furt 9, takže dobrý... houby!

0/0
9.7.2008 7:59

icmek

ad perex

jak pro řidiče? takovej řidič je mi u zadku ! nebezpečný je to pro mě, jakožto pro chodce!

0/0
9.7.2008 7:58

Mira

Hrůza

"V České republice se za jízdy telefonovat nesmí" samozřejmě, že smí, jen se nesmí zařízení držet v ruce. Koneckonců ten test dle textu byl dělán také s handsfree.

"Za takový prohřešek hrozí ztráta tří bodů" - jaká ztráta? To noviváři ještě nepochopili, že jsou to trestné body, takže žádná ztráta za telefonování fakt nehrozí. Ty body se udělují.

Myslím, že 10ti leté dítě by to napsalo (opsalo, a možná i přeložilo) líp.  :-©:-©:-©

0/0
9.7.2008 7:24

Tony

Re: Hrůza

Omyl, body se odebírají. Máte je přiděleny a přestupky se přibližujete k nule... Chováte li se chvili, tedy min. rok slušně, body se vám zase pomalu připisují zpět.

0/0
10.7.2008 20:04

Jan Gutbayer

metodika

Problém je, že soudný člověk telefonuje jen tehdy, kdy to situace umožňuje. Zatímco v tomto testu je člověk "telefonovat" za každou cenu. Výsledky proto nemají souvislost s realitou...

0/0
9.7.2008 0:17

Jan Gutbayer

Re: metodika

... nucen "telefonovat" ...

0/0
9.7.2008 0:17

Mira

Re: metodika

Problém hlavně je, že na silnici netelefonují jen soudní jedinci. A dát 4.000,- za handsfree když potřebuji volat v autě kdykoliv se také nenosí. Alespoň to bluetooth sluchátko není od věci.

0/0
9.7.2008 7:28

me

Re: metodika

nic spolecneho s realitou? mam osobni zkusenost s kravou telefonujici pri jizde na kruhovem objezdu a dupajici na brzdu podle toho co slysela v telefonu (asi instrukce kde ma odbocit) a vubec ji nezajimalo co se deje okolo => chovani uplne stejne jako kdyby byla ozrala. to je realita.:-)

0/0
9.7.2008 9:46

x

Re: metodika

Jenze pokud zazvoni dulezity hovor - tak mnho lidi proste zacne telefonovat kdykoliv !!!

0/0
9.7.2008 17:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.