Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak si při zimním startování nezničit motor

Zahřívat motor před domem, nebo klidnou jízdou? Odborníci jednoznačně doporučují to druhé. Šetříte tak motor i palivo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Andrey

JAK JE TO S TYM MOTOREM

Redaktor Martin Kupka vychází rozhodně ze svých poznatků, kdykoliv ho potkám ted v zimních měsících, tak přemýšlí jak ten motor zahřát, někdy si vezme sirky, někdy zas zapalovač a někdy zkouší žhavit dokonce i svíčku.

S pozdravem všem traktoristům zemědělec Andrey.EU                                                                     

0/0
17.1.2009 11:54

Jack

Topení

Hehe, tohle napíše jen blbec: "Podle zkušeností redaktorů AutoBildu je prý úplně jedno, zda je zapnuto či vypnuto topení. " Tepení je vlastně malý chladiček, přes který proudí chladící kapalina. Chladící kapalina, kromě toho, že překvapivě chladí motor, tak také (u většiny aut) v olejovém výměníku předává své teplo oleji, aby se rychleji zahřál. Pokud si zapneme naplno topení, dochází k "odnímání" tepla z chladící soustavy automobilu= na provozní teplotu se pak zahřívá o něco déle.

Kdo nevěří ať to zkusí :-)

0/0
9.1.2009 22:56

kocour

a co na to vase plice..?

co to je za blbost jak tady radite - nastartovat a pak v klidu ometat dve minuty auto..? celou dobu u toho cuchate ty jedovaty smrady co z toho lezou a ze pri studenym motoru to je teda "vune" (u benzinu). o dieselu nemluvim uz vubec, tam jsou zplodiny daleko horsi. takze ja ometu, zalezu do auta, zapnu vnitrni cirkulaci, nastartuju a okamzite odjizdim. nejaky pofiderni zvyseni zivotnosti motoru diky temhle saskarnam o nejaky procento mi nestoji za to abych nasaval ty sra*ky co z toho lezou kdyz je to studeny..

0/0
7.1.2009 14:28

martini

Re: a co na to vase plice..?

ja zimni problemy neresim....za prve mam solidni auto,ne jak 98%ctenaru idnes,kteri jezdeji skodovkama..apod.a za dalsi,vlastnim izolovanou garaz,takze namrazy nebo zasnezeny auto neresim.....a mimochodem ten clanek je naprosto pravdivy....nemyslite,ze panove z nemecka jsou chytrejsi nez vetsina z vas z[>-]?ruku na srdce;-Ojen si vazme kazde dobre rady,nic vic,nic min....R^

0/0
8.1.2009 4:11

Pan Navratil

Re: a co na to vase plice..?

Ne, nemyslím si, že pánové z Německa jsou chytřejší, než většina z nás.

0/0
8.1.2009 11:50

knedlík

Re: a co na to vase plice..?

tak se nám pochlub co máš za auto? ale pravdivě.....

0/0
8.1.2009 13:40

H75

Re: a co na to vase plice..?

Ne, pánové z Německa nejsou nejchytřejší....nejchytřejší jsi přece TY, taky nejvíc BOHATÝ.....zkrátka hotový všechnoví, všudebyl.......nebo spíš všuDEBIL? :-PEU

0/0
9.1.2009 18:55

Pan Navratil

Re: a co na to vase plice..?

Jaký naše plíce? Já auto nestartuju v obalu ;-D

0/0
8.1.2009 11:58

Georgik

Nastartovat a jet

no to je nářez!!! Jistěžě to motor vydrží, ale pokud to jen trochu jde, tak je podstatně lepší dvě tři minutky počkat, což ostatně je doba po kterou auto čistíte od sněhu a námrazy.

0/0
7.1.2009 12:25

SB

spotřeba

Potřeboval bych prosím vysvětlit, jaktože spotřeba jedoucího auta hned po nastartování je nižší, než volnoběh motoru po nastartování. Nedává mi to smysl. Děkuji.

0/0
7.1.2009 9:19

Fedajkin

Re: spotřeba

Na to je jednoducha odpoved ... spotreba se jak znamo uvadi u beznych aut v litrech spotrebovanych na 100km (u traktoru to trebas muze byt v litrech na hodinu, ale to je zase jina pisnicka). Pokud stojite, nejakou spotrebu v litrech (ci mozna mililitrech) auto ma, ale pocet ujetych kilometru je evidentne nula. Me ucili v ruznych skolach, ze delit nulou se neda, ale na vyssich urovnich me naucili, ze se to za urcitych predpokladu se to da a zrovna v tomto pripade vychazi tento druh spotreby nekonecne velky tzn. vyssi nez pri jakemkoliv byt sebepomalejsim pohybu. Takze pokud stojite a motor bezi, je spotreba auta vyjadrena v l/100km nekonecne vleka. Proto se take chytrejsi palubni pocitace prepinaji do rezimu l/hod.

0/0
7.1.2009 9:33

Fedajkin

Re: spotřeba

Zapomnel jsem napsat OKAMZITA spotreba - ne prumerna samozrejme.

0/0
7.1.2009 9:40

navrom

Re: spotřeba

Takto se to rozhodně posuzovat nedá (ikdyž matematicky máte pravdu). Tady jde o srovnání konkrétního množství spotřebovaného paliva např. při minutě stání na volnoběh oproti minutě jízdy. Jen těžko lze tvrdit, že spotřeba na volnoběh je nekonečně velká :-)

0/0
7.1.2009 9:53

SB

Re: spotřeba

Taky si myslím, že to autor článku nemyslel jako spotřebu na kilometr, to by napsal jinak, prostě že spotřebuju palivo navíc za dobu volnoběhu. Ale tady porovnával asi opravdu spotřebu za minutu stání a jízdy. I tak je to vlastně hovadina.

0/0
7.1.2009 10:22

***

Re: spotřeba

Prostě měl napsat, že zahřívat motor před vyjetím je zbytečné, motor se dá při šetrné jízdě zahřát za pohybu vozidla.

0/0
7.1.2009 11:53

Pan Navratil

Re: spotřeba

Tím se vysvětlují ty desítky lemer, co se plouží na (60) třicítkou.:-)

0/0
8.1.2009 11:59

dci

Re: spotřeba

Tak tohle bych chtel vysvetlit taky. Prepocet spotreby na km je opravdu nekonecny, ale to je dost zavadejici, takove idnesovske...;-D

Kdyz jsem vlastnil stodvacitku, tak tam byla volnobezna tryska. Dneska se uz do motoru hrabat nemuzu (no, jako kdybych moh do ty 120ky), tak nevim, jestli ve strikacce takova tryska je taky. Ale podstatne bylo to, ze volnobezna tryska pouze udrzuje motor v chodu, kdezto pri jizde i s minimalne seslaplym plynem bere vic, protoze musi tlacit auto dopredu, nerkuli 10cm snehem. Takze i me to cele prijde jako hovadina a delam to presne naopak - vlezu do auta, vykvaltuju, nastartuju, necham v klidu vrnet a zahrivat a mezitim oprejskam led ze skla. Pak klidnou jizdou kolem 2000 RPM jednu tech 5km do prace. Fiesta nepatri mezi zrovna neporuchova auta, umim si vymenit maximalne kola a olej, ale ja za ty 4 roky nebyl kvuli motoru v servisu. To same s predchozim autem.

0/0
7.1.2009 12:05

H75

Re: spotřeba

Jde o to, že u studeného motoru běží při volnoběhu sytič, zatímco při sešlápnutí plynu již ne......neboli když to stojí, žere to jak krava :-)

0/0
9.1.2009 18:57

SB

nasucho

Že při startu není motor mazán, je úplná hovadina, pravděpodobně by se okamžitě poškodil. Ve válcích ulpívá olej z předchozí jízdy, který zařídí alespoň nějakou ochranu, než doteče olej od čerpadla.

0/0
7.1.2009 9:17

knedlík

Re: nasucho

ty si neslyšel u studeného motoru 10-20 vteřin klapat ventily? a to nemyslím starou škodovku ......

0/0
8.1.2009 13:43

motorman

Re: nasucho

Klapani ventilu je neco jineho. Je to tim, ze se musi vymezit vule (u motoru s hydrostatickym vymezovanim vule ventilu - tech je vetsina). Pokud pritom bezi motor na volnobeh, nenadela to zadnou skodu.

U te skodovky (typu stodvaca a pod.) to klapani ventilu neuslysis, leda by byly blbe nastavene a pak klapou i pri teplem motoru.

0/0
8.1.2009 14:33

tonny.p2

mustang

ma mustang taky to vyhrivani preniho skla?

?

http://www.sportovnivozy.cz/index.php?auto=ford-mustang&idvyrb=2985&akce=detail  

.

0/0
27.10.2008 9:39

M

.

Aha, takže řidiči sanitek, hasiči maji čekat než zahřeji motor a až pak vyrazit?;-D;-D;-D;-D

0/0
25.10.2008 13:42

x

Re: .

Hahaha, sanitky maj Defu...

0/0
25.10.2008 22:34

Bohous

Re: .

Ty mas hodne velky problem s chapanim psaneho textu. Hlavne, ze se snazis byt vtipnej, vid...

0/0
30.10.2008 11:53

dci

Re: .

aha, zase jeden chytrej.... zaprve, zachranne slozky maji vozy garazovane, protoze takovy hasici by se asi posr..i, kdyby jim prasknul tank kvuli zamrzly vode. No a zadruhe, umim si predstavit techniky-poskoky, ktery co dvacet minut protacej motory zrovna stojicim vozum...

0/0
7.1.2009 13:01

Budha

Synek.

Nedočetl jsi celý článek.

0/0
25.10.2008 0:30

Petrius

15261526

0/0
24.10.2008 19:28

Andee

No...

Obvykle nastartuju a držím otáčky ve dvou tisících, než mi rozmrzne sklo a pak vyjíždím... na škrábání jsem moc línej :-D

0/0
24.10.2008 12:39

Santa1

Není to tak úplně pravda

Majitelé Ferrari a podobných lahůdek dobře ví, že nejlepší je aspoň 5 minut naprázdo a teprve pak se pomalu rozjet. Takové Oltcity nebo Citroeny GSA, tam to ani jinak nešlo. Tomu motoru to naprosto neškodí, jde jen o životní prostředí.

0/0
24.10.2008 12:15

M

Re: Není to tak úplně pravda

Je to motor od motoru, nicméně článek asi neradí majitelům veteránů potažmo Ferrari.

Nechat bežet moderní turbodiesel na vonoběh víc než půl minuty, aby se promazal, je zbytečnost. Neohřeje se jelikož produkuje příliš málo ztrátového tepla.

0/0
24.10.2008 12:37

***

Re: Není to tak úplně pravda

Přesně tak, ale tak to měl žurnalista napsat. Pokud se motor tak nějak zahřeje až po 20 ti km opatrné jízdy, je předehřívání v klidu zbytečné. Moderní motory vydrží víc, než ten plech okolo, takže je jedno, jestli vydrží 500 T, nebo 800 T.

0/0
7.1.2009 11:56

David

Re: Není to tak úplně pravda

Bohuzel jsou motory v dnesni dobe zbytecne vyhaneny vykonem, coz jejich slabsi kvalita malokdy vydrzi dyl jak 300 tisic km.

Setrnym provozem se da zivotnost prodlouzit i na 500 tisic, ale tolik km stejne malokdo da, nez se auta zbavi na vrakovisti nebo bazaru.

Dalsi moznosti je nekupovat asijsky nebo nemecky shity a jit radeji do aut Vovlo nebo am. Dodge. Tady jsou motory daleko kvalitnejsi...jen si za jejich silu musite opravdu zaplatit.

0/0
8.1.2009 23:22

Martin

Dotaz

Dotaz: pri jizde do prace jedu asi 2km mestem, pak vyjizdim na dalnici. Na dalnici mi motor pri 110km/h toci uz pres 3tis takze nevim jestli ho trapim nebo uz ne. Nechci ale zase prilis zdrzovat provoz. Jak to vidite, skodi to moc, mam radeji jet delsi cestou mestem nebo to nevadi??? dikz

0/0
24.10.2008 7:56

x

Re: Dotaz

Klidně vyjeď na dálnici, ale s lehkou nohou. Je to lepší než poposkakovat přes město, to tomu škodí víc.

0/0
24.10.2008 9:00

M

Re: Dotaz

Předpokládám, že máte benzínový motor. Jde spíše o kombinaci zatížení a otáček.  Tedy jak říkal kolega. Není dobré mít motor vytočený do maxima na čtvrt plynu ani mít 2000ot a plný plyn. +-3000ot na plynulou jízdu je v pohodě.

Přes město bych nejezdil - zvláště jestli se tam tvoří zácpy. Vyprodukujete více exhalací a chladný motor vrnící na volnoběžkách také není optimální.

0/0
24.10.2008 11:19

Budha

Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

motor od převodovky a startér netáhne i převodovku se studeným olejem. Nastartuj, nech minutu nebo dvě ať si motor v malých otáčkách ,,natáhne,, olej a vlastně se pomalu probudí a pusť si ventilátor na přední sklo a trochu si otevři okno, nebo si vnitřek zafuníš a pomalu můžeš jet. Nehoň to, olej se po pár kilometrech ohřeje a můžeš normálně jet. Normálně! Až přijedeš domů a máš garáž, tak dávej auto vždy motorem ke zdi. Tam je tepleji než u vrat. A spěchejte pomalu, to patří hlavně těm mladým blbečkům, kteří po 14dnech ježdění řeknou svému tátovi, neuč starýho vorla lítat, nebo: co ty jsi najezdil, to já jsem odcouval. Ano, to se stalo mě. A to jsem najezdil pár km s čímkoliv z náklaďáků o osobákach nemluvě. No a do měsíce měl z auta šrot. Zapoměl jsem, hlavně pro dámy, nastartujte a nohu dejte z pedálu, nestůjte na ni. Stačilo ji mít podobu startu. Chlapi to snad vědějí.;-D

0/0
23.10.2008 22:45

synek

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

a co chudak spojka? dve minuty vyslapnuta?

0/0
23.10.2008 23:50

Breathlless

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

Kečáš kraviny .. spojka při startování se vyšlapuje VŽDY ! Některý ata maj na spojce spínač a pokud ji nevymáčkneš tak ani nenastartuješ ( např. Dogge ) ty škodovkáři ;-€.

0/0
24.10.2008 13:07

Santa1

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

Asi Dodge, ale s manuálem?

0/0
27.10.2008 21:48

pingu

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

.. brzda..  ;-)

0/0
29.10.2008 9:16

katone

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

;-DR^

0/0
7.1.2009 12:23

Destroyer7

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

Hochu, dnešní moderní vozy to už nepotřebují, protože konstrukce spojky to nevyžaduje. I já jsem ze staré školy a tak to ze zvyku dělám, automaticky, podobně jako řadím s meziplynem, ale jsem si vědom toho, že to už opravdu není zapotřebí.

0/0
7.1.2009 21:40

Phill

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

Podle urcite skupiny odborniku od dob Skody 120 neni nutne mit pri startovani seslaplou spojku. Moc si nepamatuju to vysvetleni, ale slo o slabou elektriku, nebo tak nejak.

0/0
24.10.2008 8:15

Phill

Re: Vyšlápnutím ,,oddělíš,,

Koukam, ze se dole rozebehla cela diskuze.

Toz sorry.

0/0
24.10.2008 8:20

Jan

Starty všeobecně

Zajímalo by mě, zda při startu, ať v létě nebo v zimě vyšlápnete spojku. Já to dělám a vždycky jsem to dělal, podle některých je to ale spíš na škodu. Jak to děláte vy?

0/0
23.10.2008 21:51

kluboš

Re: Starty všeobecně

v čem by ta škoda spočívala?

0/0
23.10.2008 21:52

Jan

Re: Starty všeobecně

prý větší námaha ložisek převodovky, nějak tomu taky nerozumím.

0/0
23.10.2008 21:54

Jan

Re: Starty všeobecně

Jedná se prý o axiální posuv, podle mne to je blbost. Nikdy jsem žádný problém nezaznamenal, spíš odlehčím baterce a startéru, což je dobře. Si myslím.

0/0
23.10.2008 21:58

superchytrák

Re: Starty všeobecně

Není to blbost. Spojka se totiž opírá i klikovou hřídel a permanentně na ni tlačí. V okamžiku sešlápnutí spojky se tlak zvýší, dochází k měřitelnému axiálnímu posunu klikové hřídele, ojnice projeví tendence se vůči klikové hřídeli "vyklánět" a těch několik okamžiků, než se promažou ojniční ložiska, dochází ke zvýšenému otěru na nesprávných místech. Citlivé jsou na to zejména řadové víceválcové motory a následky se určitě neprojeví po roce, proto to většina lidí vůbec nezaznamená, jen se pak diví, proč ten motor běží po několika letech tak hlučně.

0/0
23.10.2008 23:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.