Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Auta na setrvačník nejsou jen pro děti. Používat je budou i ve Formuli 1

Od příštího roku se může ve formuli 1 používat takzvaný systém KERS, který umožní znovu využít energii, která by se jinak ztratila při brzdění. Jak se zdá, KERS si také hodně rychle najde cestu do sériových automobilů. Co je to zač a jak funguje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mrtrade

Nic nového....

Pomocí setrvačníku se přece již řadu let kumuluje energie kterou dodává např. tramvaj jedoucí z kopce, aby následně pomohla tramvaji, co jede do kopce :-) V Brně tak reší nedostatek trafo stanic, že nainstalují "PowerBridge" - obrovitý setrvačník :-)

Chtěl bych vidět, co by se stalo, kdyby místo setrvačníku použili třeba pružinu ;-D

0/0
29.8.2008 8:18

Mard

A co torzní moment?!?

Jak s tím budou formule zatáčet? Chápu, když se setrvačník namontuje do těžkého autobusu, ale do lehké formule u které chceme aby dobře zatáčela?!?

0/0
28.8.2008 23:53

Mard

Re: A co torzní moment?!?

Nevykládejte o svislé ose otáčení, dnes jsou zatáčky klopené.

0/0
28.8.2008 23:59

Rejpal

Re: Re: A co torzní moment?!?

V celém seriáli F1 jsou jedna, nebo dvě klopené zatáčky

0/0
29.8.2008 8:45

pave

Re: A co torzní moment?!?

asi se to dá hodně omezit tím, že se setrvačník dá naležato. Náklony vozu jsou relativně malé, navíc v tomto případě může mít setrvačník i pozitivní stabilizační účinek - jakési přitlačování k vozovce.

0/0
29.8.2008 12:30

Masox

Kdo někdy viděl kotouč z frézy uhánět po zdi ...

... bude doufat že to udělají hodně bytelný. Pár desítek deka při 11 tisících ot/min nadělá pořádnou paseku, co teprve 6,5 kila při 60ti tisících. Při karambolu bych v tom sedět fakt nechtěl.

0/0
28.8.2008 12:26

Vena.M

Energie je mala ...

... nepomerujte tento system se systemem pohanejicim kdysi trolejbusy. Zde je energie "jen" 400kJ, což je cca. 100Wh ;) S tim by jste autobusem max. pohnuli ... tento system prave naopak bude pomahat energeticky nejnarocnejsi casti jizdy a to akceleraci ... Proto jsou i otazky lozisek a jejich treni malinko jinde, neb se nepredpoklada hodinove ulozeni energie, ale max. nekolik minut. A v tom je prave ta novost a genialita myslenky ...

0/0
28.8.2008 10:36

Snoopy

Re: Energie je mala ...

taktak, ideální pro popojíždění v kolonách... na cestování po dálnici skoro nemá význam... to je vpodstatě stejné jako u běžných elektro/spalovacích hybridů, které na dlouhé trasy mimo město mají skoro stejné výsledky jako kvalitní moderní dieselové motory (pokud je hybrid na benzin).

0/0
28.8.2008 10:40

Vena.M

Re: Re: Energie je mala ...

Presne .. jenze prave nejvice smogu a dalsich necistot se dostava do ovzdusi pri jizde po meste .. a tam muze tento system prinest velke uspory jak paliv, tak i ekologicke zateze ... ;) Jen je malou velkou otazkou cena systemu .. ono preci jenom plynule riditelna prevodovka neni zadna levna zalezitost ...

0/0
28.8.2008 10:45

Snoopy

Re: Re: Re: Energie je mala ...

no, asi kvůli ceně se s tím z počátku počítá jen do formule a do nejdražších aut...

0/0
28.8.2008 10:54

Tomas

Energie rotujicich teles

Kdyz nekolikakilovy kotoucek roztocim na 60000 otacek za minutu a pak ho pustim, nadela docela slusnou paseku.

Maji konstrukteri spocitano, kolika auty by takovy kotoucek proletel, nez by se zastavil?

0/0
28.8.2008 10:07

Snoopy

Re: Energie rotujicich teles

To záleží na kinetické energii, tedy kromě otáček (úhlové rychlosti, abychom byli přesní) také na hmotnosti sertvačníku.

Pokud by chtěli udělat jakousi bezpečnější verzi, pravděpodobně by bylo nejlepší vyrobit setrvačník z kapaliny v pouzdře s přepážkami, které by bránili volnému pohybu této tekutiny po celém obvodu. V případě havárie/závady systému by se přes bezpečnostní ventily tekutina ze setrvačníku vypustila - ideálně tak, aby se neshromážděná energie přeměnila v teplo a tím se spotřebovala např. na odpaření této kapaliny. Ale předpokládám, že tohle nějak vyřeší.

0/0
28.8.2008 10:36

Vena.M

Re: Re: Energie rotujicich teles

Mno, myslim, ze i setrvacnik s energii 400kJ proste nemuze proletnout pouzdrem z dostatecne silne litiny ... i kdyz ona to ani neni tak otazka energie, jako plochy a velikosti setrvacniku ..

0/0
28.8.2008 10:47

Snoopy

Re: Re: Re: Energie rotujicich teles

to určitě, leda by se to urvalo celý a prolítlo třeba do kabiny, ani nemusí ven z auta...

0/0
28.8.2008 10:55

pepa

Gyroskop

Co ten setrvacnik bude delat, kdyz bude na maximalnich otackach a auto zacne prudce zacacet. Gyroskopicky efekt asi bude celkem drsny...

0/0
28.8.2008 8:00

Pikot

Re: Gyroskop

Ten gyroskopický effekt je trojrozměrný. Tak mne zajímá, jak se "konstrukteří" vypořádají se silami=zátěží na osy.

Vpadesátých letech jezdily na tomto principu trolejbusy. Naštěstí jejich nasazení ukončila jakísi občanská válka v Africe..

0/0
28.8.2008 8:36

roninW

Re: Re: Gyroskop

nevím jak si to představují oni, ale jestli tak jak já, tak by se mohlo využít vlastnosti gyroskopu při průjzdu zatáčkou ke zvýšení stability.

0/0
28.8.2008 9:04

Mard

Re: Re: Re: Gyroskop

Jistě, formule by jela rovně :-) Budou ale trapný ty závody, když tratě budou rovné, bez zatáček.

0/0
28.8.2008 23:56

Obcasnykomentator

Re: Gyroskop

Viz ten níže uvedený link na anglickou wiki.

Mj. "Driving a gyrobus has the added complexity that the flywheel acts as a gyroscope that will resist changes in orientation, for example when a bus tilts while making a turn, assuming that the flywheel has a vertical rotation axis."

0/0
28.8.2008 8:51

ROSES_LIVE

Re: Gyroskop

pri spravne montazi na sasi to bude mit jen sama pozitiva a socialni jistoty

0/0
28.8.2008 9:08

Olda

Re: Gyroskop

Přesně tak. Aby setrvačník vůbec nějakou energii uchoval, bude muset něco vážit a to znamená ještě vyšší gyroskopický efekt. Auto bude hůř měnit směr jízdy. Nezdá se mi to jako dobrá cesta.

0/0
28.8.2008 9:57

bobicek

Re: Re: Gyroskop

Pokud by se setrvacnik tocil v horizonatlni rovine, nemusel by mit velky vliv pri zataceni vozidla, jen by "pribijel" auto k zemi. Pokud by se pouzily dva setrvacniky s protismernymotacenim, jejich odstredive sily by se vzajemne mohly odecist.

Je tato uvaha spravna?

0/0
28.8.2008 10:17

Olda

Re: Re: Re: Gyroskop

No dává to logiku, ale nejsem si jistej ... popřemýšlím o tom :).

0/0
28.8.2008 10:36

Snoopy

Re: Re: Re: Gyroskop

a pokud možno v těžišti vozidla...

0/0
28.8.2008 10:42

.

Re: Re: Re: Gyroskop

Ano, úvaha je správná. Vhodnou volbou osy otáčení lze negativní vlivy  gyroskopického efektu eliminovat. Ne však zcela - svislá osa sice sice neovlivní zatáčení, ale bude se projevovat v momentě, kdy se bude měnit podélný sklon trati.

Na druhou stranu je z povahy tohoto vylepšení jasné, že se bude používat v zatáčkách - před zatáčkou auto zpomalí a předá energii setrvačníku, za zatáčkou odevzdá = otáčky poklesnou = gyroskopický efekt se sníží, takže by zavedení tohoto "udělátka" nemuselo být zase tak problematické.

0/0
28.8.2008 10:46

.

Re: Re: Re: Re: Gyroskop

Efekt se projeví i u příčných změn profilu trati - v klopených zatáčkách.

0/0
28.8.2008 10:48

Mard

Re: Re: Re: Re: Re: Gyroskop

Ano. To je ten problém. Tam nepomůže svislá osa otáčení. Auto bude mít více zatížená vnější kola.

0/0
28.8.2008 23:58

MiroTR

Re: Re: Re: Gyroskop

Je. A teoreticky by mohly zabránit i převržení vozu. Což je také výhoda.

0/0
28.8.2008 12:52

japonec

Ale no taaak,

vzdyt tohle mely uz stare tatrovky:-/

0/0
28.8.2008 7:13

rudastraka

Re: Ale no taaak,

??

muzes to trochu vic rozebrat??

0/0
28.8.2008 7:51

Petr

Re: Re: Ale no taaak,

http://en.wikipedia.org/wiki/Gyrobus#External_links

0/0
28.8.2008 8:16

Little Boy

setrvacnikove reseni

Muj tip je ze tohle reseni se nechytne, neni tam totiz moc prostoru k zvysovani ulozene energie (bud musi nahoru vaha nebo uz tak sileny otacky). Napr u reseni se superkapacitorama bude mozne kondenzatory umistit kamkoliv na podlaze a optimalizovat si tim rozlozeni hmotnosti a teziste, s timhle toho moc delat nepujde. Uz se na to tesim, urcite to zatraktivni zavody, bude vic prostoru k predjizdeni a stejne tak k obrane pomoci tohohle systemu.

0/0
28.8.2008 7:10

MiroTR

Re: setrvacnikove reseni

On by setrvačník (nebo dva protiběžné) mohl přispěk ke stabilitě vozu. A to by mohla být  docela výhoda.

0/0
28.8.2008 12:55

air

Napadá mě, když už se tu před nedávnem psalo o autech na stlačený vzduch, nebylo by možné energii z brzdění skladovat právě v nádobě se stlačeným vzduchem? (kde by ostatně vydržela delší dobu než točící se setrvačník, takže třeba do rána na cestu do práce)

0/0
28.8.2008 4:17

bufalo.blil

Re: air

 R^to ti člověče není vůbec špatný nápad. a dalo by se to v malém použít i na jízdní kolo. z kopce bys plnil rám vzduchem a do kopce by ti pomáhal

0/0
28.8.2008 8:41

Olda

Re: air

to je dobrý nápad ... ztlačený vzduch ...

0/0
28.8.2008 9:58

letadlo_hen_heen

hm

jenom 6,5 kg, tak to je mazec, čekal sem právě že s hmotností budou daleko větší problémy... pěkně R^

0/0
28.8.2008 0:36

hans

Re: hm

... to bude těmi otáčkami. 60 000 za minutu je celkem "slušnej oddíl"!

0/0
28.8.2008 7:04

Pikot

Re: Re: hm

60000 otáček. To ale znamená, že setrvačník nemá větší průměr než 10 centimetrů. Jinak se roztrhne...

0/0
28.8.2008 8:38

Lukke-Luk

Re: Re: Re: hm

Proč se roztrhne?

0/0
28.8.2008 10:27

Snoopy

Re: Re: Re: hm

to snad záleží na materiálu, ne? navíc nezáleří na průměru, ale na celkové hmotě sertvačníku... může to být 10cm v průměru, ale půl metru vysoký válec...

0/0
28.8.2008 10:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.