Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

AirPod: auto na vzduch vyjede za dva roky

Auto jezdící na vzduch nám francouzský vynálezce Guy Négre slibuje minimálně 7 let. Projekt Eolo francouzské společnosti MDI ale zdá se konečně spěje ke zdárnému konci v podobě AirPodu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

tajne

Vec se testuje

Energie stlačeného plynu se totiž příliš neliší od energie nestlačeného plynu při stejné teplotě. Dokonce v případě ideálního plynu je energie stlačeného a nestlačeného plynu stejná....ale muzeme si pohrat s entropii...a proste pracuje to na jinem principu nez ze stlaceny vzduch pohani pist.

0/0
29.10.2008 18:16

barbudo

Re: Vec se testuje

... česky by to nešlo?

0/0
30.10.2008 19:51

barbudo

Ten podvodník ještě žije?

... už snad 30 let tvrdí, že to perpetuum za dva roky vyjede ... hehe ...

0/0
26.10.2008 21:53

A to je jako hotový?

El energie se bere z rekuperace;-D To je moc hezký, ale kde vemu cca 200W na to abych si rozsvítil? To abych brzdil celou cestu. Z vejfuku jde zima, ale co udělám až si budu chtít v zimě zatopit? Je to jen tříkolka, takže jet s tim 70 je dosti o život. Jak se člověk dostane dozadu tam nikde není, navíc řidič už nebude moci osahávat spolujezdkyni za jízdy páč k němu bude zády. Má to pedály (brzda plyn) nebo to je vše na tom joisticku? Pokud je řízení pomocí joisticku tak co mi zatáčí s tím kolem? Pokud je to zatáčení poháněno elektrikou (jejíhž jediným zdrojem je beždění) tak co mi zaručí, že zatočím (že bude šťáva)? Pokud nejsou pedály jak jsou udělané brzdy? Rekuperací se brzdit dá, ale jen trochu. Pokud bych potřeboval brzdit více je nutné brzdit protiproudem, ale opět zdroj proudu chybí. V porovnáním s tímhle mi přijdou čínská auta bezpečná.

0/0
26.10.2008 10:14

Alex

Re: A to je jako hotový?

Proč si proboha tyhle informace nenajdeš na internetu? Bojíš se snad, že bys mohl přijít na to, že plácáš nesmysly?

0/0
26.10.2008 22:48

barbudo

Re: A to je jako hotový?

... on nepochopil, že jde o článek pro pobavení ...

0/0
26.10.2008 22:53

ratspeaker

Re: A to je jako hotový?

to je úplně jednoduché. joystick je tam jen na pohyb dopředu a dozadu...

na zatáčení vlevo a v pravo je v prostoru nohou velká fošna. Ta se pomocí nohou natáčí vlevo a vpravo a je přímo napojena na řídící kolo (tak jako u podomácky vyrobených kár s kolečkama z kočárků...)

0/0
4.11.2008 13:08

Tomáš Fiala

??????

Tenhle fór, že je těsně před výjezdem skoro již nastartované někde v garáži nějaké báječné auto na vzduch se objevuje v pravidelných intervalech. Já nevím. Nepočítal jsem to a ani to nemám v úmyslu. Pouze jen takovou selskou úvahou: nebylo by jaksi racionálnější tou energií, kterou stlačujeme vzduch rovnou pohánět to auto? Nebo jsem ve vleku židozednážských ropných lobby, když (na základě existence zákona o zachování hmoty/energie) nevěřím v to, že na stlačení vzduchu nemusíme někde nějakou energii vzít. A o kolik energie více, než kolik jsme jí použili na stlačení, nám ten vzduch "ze sebe" vydá?

0/0
25.10.2008 15:45

Tomáš Fiala

Re: ??????

Nehledě na celkovou blbost takového řešení tu vyvstává otázka distribuce té energie, která bude stlačovat vzduch. Dá se to vyřešit naprosto jednoduše tím, že se postaví potřebná distribuční síť. Ale jen takový nejmalilinkaťoulinkatější detailíček. Kdo tu síť zaplatí? My v ceně té energie? Kolik bude stát ekvivalent 1 l benzínu? Nebo snad stát (zdoje jsou;-D)?!!!

0/0
25.10.2008 15:52

Anonym :)

love

ja ho chci!!! :-):-):-)

0/0
24.10.2008 22:43

Kirk

No nevím

Zásadním problémem dnešních aut je, že jsou stavěna na bourání ve vysokých rychlostech, ne na co nejmenší spotřebu, takže s sebou člověk víceméně zbytečně táhne metráky deformačních zón.

Když někdo udělá lehké autíčko, tak už je pak dost jedno, jestli bude na vzduch, na elektřinu, na benzín, nebo šlapací. V každém případě bude mít prostě o hodně menší spotřebu (pokud nebude udělané úplně blbě) a konkrétní forma energie není zase tak podstatná.

Mým snem je koupit si šlapací autíčko, protože v zimě se na ledu s jednostopým kolem bojím...takže něco takového:

http://leitra.dk/news.php

0/0
24.10.2008 17:05

LUF

Hlavní designer byl Kaplický ne?

?

0/0
24.10.2008 16:24

Marek Staněk

Několik otázek

1) Vzhledem k tomu, že hlavním "přínosem" je "shrábnutí" emisí z dopravy do elektrárny, co s jejím okolím? Ty emise nezmizí, jen se uvolní jinde. 2) rozvodná síť většiny světa padá na ústa už teď - co se bude dít, až jí hodíme na krk další desítky gigawattů, které bude muset přenést z elektráren do zásuvek v garážích? 3) kde se vezmou další elektrárny, které potřebný příkon ukrmí? A nebavíme se tu o větrníku na zahrádce, ale jen pro ČR o minimálně několika blocích Temelína.

0/0
24.10.2008 15:00

cufir-mufir

Re: Několik otázek

Praotec Paroubek rikal, ze zdroje jsou ;-)))

Samozrejme si na technicke diskuzi delam jen soufky z pana Paroubka. Nechci sem tahat politiku ;-)

0/0
24.10.2008 15:06

rudastraka

Re: Několik otázek

lepsi je spalovat benzin nebo ropu ve velkych motorech, napr v teplarnach, vyrobenou elektriku pouzit na pohon aut a teplo na topeni, nez palit ropu v malych motorcich, ktery sou v aute

velky stacionarni motor ma vetsi ucinnost, pracuje v lepsich provoznich podminkach, vypousti mene skodlivin a teplo se jen tak nevyposti vyfukem

samozrejme to predpoklada, se elektriku vyrobenou v tehle kogeneracnich jednotkach budem umet nejak vyuzit v autech, coz zatim neumime.

jinak ropu by nejspis nahradil plyn, uhli, nebo jadro

0/0
24.10.2008 15:24

cufir-mufir

Re: Několik otázek

Nemluve o tom, ze by odpadlo prevazeni paliva do lokalnich cerpacich stanic... to taky neni mala polozkaR^

0/0
24.10.2008 15:26

m.l.

Re: Několik otázek

ááno, a alternátor, transformátor, dálkové vedení, kompresor a stlačovzdušomotor tu účinnost dále zvýší...

0/0
24.10.2008 20:45

Tomáš Fiala

Re: Několik otázek

Pro ně fyzika končí pochopení důležitosti bodu varu vody pro vznik "turka".

0/0
25.10.2008 15:47

rudastraka

Re: Několik otázek

navic, kdyby se podarilo prevest veskerou dopravu v cr na elektromobily, stacilo by dostavet temelin, nebo temelin a pul aby to dopravu u nas utahlo, coz oproti nekolika milionum aut by bylo neporovnatelny, i kdyby to bylo na uhli

0/0
24.10.2008 15:27

rudastraka

vypocet

hrube sem to spocital a pouhou expanzi 175l vzduchu z tlaku 35MPa lze ziskat cca 3-6kWh energie, coz by k ujeti 200km mohlo stacit. navic expanzi se vzduch ochlazuje a pri nejakem zpusobu vyuziti energie, ktere se vezme z okolniho vzduchu by vyuzitelna energie byla jeste vyssi

natlakovat za 1.5 minuty nadrz, ktera by mela pojmout 5kWh energie z normalni elektricky site je nesmysl, protoze by to znamenalo mit v idelanim pripade prikon 200kW, pricemz normlani zasuvka ma do 3kW, vetsi motorova 25kW, navic pri stlacovani vzduchu vznika teplo, takze by se muselo jednat spis o vykon 500kW a takovyhle vykon by musel mit i kompresor

v clanku je asi plno dalsich nepresnosti, treba ze se vzduch uchovava pri velmi nizke teplote, to by znamenalo, ze "dobijeci zarizeni" by muselo byt vybaveno velmi vykonnymi "mrazaky" coz by znamenalo dalsi navyseni prikonu

kazdopadne uchovani energie ve stlacenem vzduchu muze velmi zajimave, kdyz se neuvazuje jen pouha expanze

0/0
24.10.2008 13:49

M

Re: vypocet

Můžu se zeptat jakým výpočtem jsi k 3-6kWh dospěl? Jen pro info. Dík.

0/0
24.10.2008 14:50

rudastraka

Re: vypocet

velmi nazorne a nepresne: budes mit objem 1x1x1dm tj. 1 litr, tlak 100atm po pistem. kdyz to nechas expandovat na dvojnasobny objem, pist vykona drahu 10cm, konecny tlak bude 50 atm a velmi priblizne vykona praci podle A=F*s = p*S*s = (100E5 - 50E5)/2 *0.01 * 0.1 = 2500J, kdyz to nechaz dal expandovat na 25 atm, 12 atm, 6atm, 3atm dostanes 12.5kJ. je to velmi priblizne. pri objemu 175l a 350 atm dostanes nasobek, tj 12.5 * 175 * 3.5 = 7.6 MJ, tj. 2kWh. takhle to je velmi nepresne, ale pri vypoctu s mensimi zmenami nebo pres integraly dostanes vetsi energii.

jestlize oni nejdriv nechaj expandovat 350 atm na 15 atm, vzduch se silne ochladi, ten se nasledne otepli od okolniho vzduchu, cimz se tlak zvedne a teprve to pousti do valcu, vyuzitelna prace tak bude vetsi, nez prace ziskana pouhou expanzi

0/0
24.10.2008 15:13

M

Re: vypocet

No já teda nevím, při tvém výpočtu "12.5 * 175 * 3.5 = 7.6 MJ, tj. 2kWh" jsme dostali 2 kW a ne 2 kWh, takže řekněmě 3 kW. No ale to je strašně málo, když to má 70 Km/hod ujet přes 200 Km, tj. muselo by to dávat 5 kW * 4 (hodiny) tj 20 kW. To já nevím ale já je tam nevidím...

0/0
24.10.2008 15:50

rudastraka

Re: vypocet

MJ je energie, ne vykon, 1kWh = 3.6MJ, takze 7.6MJ neco malo pres 2kWh

vypocet ber jako orientacni, kdyz nebudes postupovat po takhle velkych krocich (zdvojnasobovani objemu), ale treba po 10%, dostanes vetsi energii, jestli ovladas integraly, dostanes jeste lepsi hodnotu

bezny auto, ktery ma cca 4litry/100km, spali v nafte energii cca 120MJ (1kg ma cca 40MJ a litr vazi min nez kilo), pri ucinnosti 20% to je 24MJ / 100km, tedy 6,7 kWh (24/3.6). navic ucinnost pri palem vykonu bude mensi nez 20%

tohle je vozitko s petinovou hmotnosti a mensim odporem, takze na 100km bude stacit nejaky 2kWh bohate, a cast energie vzduchovy motor nejspis vezme ze vzduchu pri ohrati studeneho expandovaneho vzduchu, ktery se teprv zacne vstrikavat do motoru

ja tech 200km vidim celkem realne

0/0
24.10.2008 16:09

m.l.

Re: vypocet

A nebo se to taky dá integrovat a vyjde docela přesně, že 1 litr vzduchu o tlaku 350 barů dá při isothermické expanzi na atmosférický tlak 170 kJ energie = 0.047 kWh (to platí za ideálních podmínek při zanedbání všech ztrát). Takže v těch bombách je 175*0.047 = 8.2 kWh energie. Ve skutečnosti to bude méně, nevím o kolik, ale něco padne na nedokonalý tepelný výměník, něco na ztráty škrcením (ve ventilech a trubkách), něco na kompresibilitu (to vím, to bude při 350 barech 12 %), něco na tření pístu a mechanismu motoru, něco na nedokonalou expanzi (do vzduchu se bude vždy vyfukovat vzduch s určitým, byť třeba malým přetlakem) atd. Osobně bych ztráty tipoval tak na 50 % (je-li vynálezce motoru génius) až 85% (když použije dostupný motor z pneumatické důlní vrtačky).

0/0
24.10.2008 22:30

M

Re: vypocet

Mimochodem 3 KW není moc na jízdu tří lidí, s tím má problém i motorka s jedním člověkěm.

0/0
24.10.2008 14:52

rudastraka

Re: vypocet

tebou uvadeny 3kW je spickovy vykon mopeda, urcitene prumerny

auto vystaci s nejakymi 5-7kWh / 100km, takze udelat usporny vozitko, kterymu bude stacit 2-3kWh / 100km by nemel byt problem.

ostatne ve vselijakych soutezich kdekdo dosahne spotrebu 1 litr / 100 km, coz by mohlo odpovidat 1-2kWh / 100 km (musel buch spocitat)

0/0
24.10.2008 15:17

rudastraka

Re: vypocet

nebude to 5-7, ale spis 7-10kWh / 100km u celkem beznyho malyho auta

0/0
24.10.2008 15:20

Brucus

Re: vypocet

Ono ten clanok je totiz hrubo odflaknuty a niektore zasadne udaje su vypustene...

Ten cas na dotankovanie je totiz mysleny v pripade ze budu benzinky prerobene na zasobarne tlakoveho vzduchu. Bude sa dat tlakovat aj kompresorom pripojenym "zo zasuvky", tam je vsak uz uvadzany cas cca 3.5 hodin.

0/0
24.10.2008 15:27

vladino

Soumrak arabských a ruských oligarchů?

Soumrak arabských a ruských oligarchů?

0/0
24.10.2008 12:58

Borg

Pro všechny demagogy

Docela mě potěšilo ja tu hodne lidí píše jaká to je blbost. Ale podle me to zas taková hloupost není. Lidské dějiny jsou plné případů kdy lidi odmítali neco co nepochopily, telefon, film (při prvním promítání filmu lidé utíkali v panice z kina). O LHC v CERNU se taky tvrdilo že až se spustí tak nastane konec sveta a nic se nestalo. V tom článku je jasně napsané, že to je ve stádiu vývoje a jestě asi tak 7 let bude. Tak nevim co tu plašíte jaká to je blbost. Naopak je to nádherná myšlenka a jestli se to realizuje tak do města naprosto perfektní vozítko......

0/0
24.10.2008 12:50

Borg

Re: Pro všechny demagogy

né 7 let ale dva roky .....

0/0
24.10.2008 12:53

wanad

Re: Pro všechny demagogy

Píše-li někdo, že je to blbost, má na to právo. Negre má zase právo lákat na to investory. Zatím mu na to skočili Indové a ty;-D.

0/0
24.10.2008 13:02

jezek

Re: Pro všechny demagogy

Fyziku prostě neobejdeš. Celková účinost je dána součinem jednotlivých účiností. Takže po řadě elektrárna,vedení, kompresor, vzduchovej motor. Celková účinost odhadem tak 10-15%. Dokud nějak levně nevyrobíme vodík, tak je jedinou smysluplnou variantou vylepšovat spalovací motor. To ale nezní tak cool.

0/0
24.10.2008 13:02

M

Re: Pro všechny demagogy

No jo, já chápu, že rychlost netu po telefoní lince je větší, než se uváděla její přenosová kapacita, ale to má nějaké fyzikální opodsattnění. Jenže taky mně prostě chybí, kde se vezme ta energie. Pokud máš fotovoltiku a řekněme, že na 1m2 dopadne 1KW energie, tak já tvrdím že víc elektřiny nezískáš, pokud někdo tvrdí, že umí vyrobit něco co získá víc, tak by mně zajímalo ne jak, ale z čeho. Pročetl jsem ty stránky o autě na vzduch několikrát, pokaždé slibují, že už to bude. Princip je mi jasnej ale nějak to nevychází. Takže dotaz, Odkud to vezme tu energii?

0/0
24.10.2008 13:34

Pikot

Malý dodatek...

Jsem zvědavý na bomby pro tlak 170´000 atmosfér.

0/0
24.10.2008 12:49

icmek

tjn

a zlato ze švestek R^

0/0
24.10.2008 12:20

jahodove_ticho

nechtěl

bych v tom sedět až mi pomatená matka s dětma n azadních sedadlech v SUVčku nedá přednost na křižovatce... Jinak ty miniauta s limitem do 45km/h jsou děsný zlo. Minule sem hádal bouračku nebo kombajn a on to adolescent 40km/h prostředkem silnice I. třídy.....:-©Rv

0/0
24.10.2008 12:03

oId fashioned Vince III..

:)

...jenom jestli to táhne vocpodu...

0/0
24.10.2008 11:56

jahodove_ticho

Re: :)

vocpodu to netáhne ale pěkně studí ;-D

0/0
24.10.2008 12:03

Lukas

TOTALNI ENERGETICKY NESMYSL - 4Kw na 500kg!!!!

I kdyby to nahodou byla pravda a fungovalo to ... pohotovostni hmostnost+plna nadrz+2 pasazeri=cca 500kg.  Coz znamena pri vykonu 4kW max rychlost stoupani 0,8m/s ... coz je u kopce s 8% stoupanim (nic extra kopec) maximalni rychlost 40km/h ... a to je pocitano abolutne beze ztrat!!  Vezmou li se v uvahu ztraty pri prenosu vykonu+odpor vzduchu bude max rychlost nejvyse 25km/h. A rozjezd v kopci??? Bude trvat vecnost nez se na takovou rychlost dostanete ... v praxi je to absolutne nepouzitelne ... kolobezka bude rychlejsi ... :-P

0/0
24.10.2008 11:38

Lukas

Re: TOTALNI ENERGETICKY NESMYSL - 4Kw na 500kg!!!!

Pardon, chyba v rychlo-vypoctu:)  Max rychlost beze ztrat 36km/h :) Takze jeste horsi ... :-P

0/0
24.10.2008 11:40

Dr

i kdyby to jelo jen 10-tkou

... tak to bude v Praze a v Brne porad slapat na brzdu ;-D

0/0
24.10.2008 12:26

Borg

Re: TOTALNI ENERGETICKY NESMYSL - 4Kw na 500kg!!!!

Ty seš studovanej fyzik, konstruktér aut nebo neco podobného? I o telefonu lidi tvrdily  že to nikdy nemůže fungovat, dokonce se douho tvrdilo že země je placka.... Je  to jen otazkou času a výzkumu. Ale to ty asi nepochopíš. A podle me tohle vozítko je určeno do města a ne 300 zatáček Gustava Havla......

0/0
24.10.2008 12:29

Lukas

Re: TOTALNI ENERGETICKY NESMYSL - 4Kw na 500kg!!!!

No, par let jsem na VS fyziku studoval, to je pravda. Ale na tohle staci znalosti ktere se uci na zakladni skole!! 1 watt je výkon, při němž se vykoná práce 1 joulu za 1 sekundu. Jedná se o výkon potřebný například pro zvedání tělesa o hmotnosti 102 gramů (tj. o tíze 1 newton) rychlostí 1 metr za sekundu.  Zbytek je matematika zakladni skoly a zdravy rozum ... takze doporucuju vzit ucebnici fyziky pro zakladni skoly a kouknout se na to:)  A take na zakon zachovani energie:)

A navic ... do mesta sice nepotrebujete velkou rychlost, ale pokud bude v kopci trvat zrychleni z 10km/h na 30km/h nekolik desitek vterin, tak to bude nepouzitelne ...

0/0
24.10.2008 13:03

myslivna

Re: TOTALNI ENERGETICKY NESMYSL - 4Kw na 500kg!!!!

Na to, aby sis spočítal pár základních rovnic na úrovni ZŠ, nemusíš být studovanej fyzik. Ale tys asi zrovna chyběl :-))).

0/0
24.10.2008 13:24

Lukas

Re: TOTALNI ENERGETICKY NESMYSL - 4Kw na 500kg!!!!

Copak? Vidis tam nekde chybu?  Pokud ano, rad se necham poucit ... preci jen jsem zadne vzorecky z fyziky nepouzil peknych par let:) Ale pokud zadnou chybu nedokazes popsat, tak je ta kritika ponekud nesmyslna ... ;)

0/0
24.10.2008 14:44

M

Energeticky nerealizovatelné

Je to něco jako perpetum mobile v tom, že systém neobsahuje dostatek energie. V reálu ujede 2 Km, což je ale velký úspěch. Nicméně i ruský car sponzoroval spousty podobných projektů, dnes již "směšných", můžete se přidat na www.autonavzduch.cz.

0/0
24.10.2008 11:29

zipx

Re: Energeticky nerealizovatelné

náhodou, četl jsem že na nějakého testovácím okruhu to ujelo 7,5 km :-)

0/0
24.10.2008 11:41

M

Re: Energeticky nerealizovatelné

No tak to je ještě větší úspěch. Ale stále je to nepoužitelné. Nicméně do toho zapojíme ropnou lobby a Bushe, vládu USA a máme důvod, proč to nejede. Doporučuju všem přečíst povídku Perpetum mobile od Otakara Batličky, přesně stejný argument "Zbývá jen vyřešit drobný problém a už to pojede" tam zazněl, je to pořád o tom samém...

0/0
24.10.2008 12:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.