Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škola smyku: Co dělat, když to venku klouže

Zima je zkouškou řidičských schopností. I při pomalé jízdě se dá doslova vyletět ze silnice. Když dostanete smyk, uberte plyn, na brzdění je už v tu chvíli pozdě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

warek

inu

jen doplnim o skole smyku ze jsem se tam naucil maximalne stabilnejsi 360 otocku jinak ztrata casu parkoviste mi dalo to samy :-P

0/0
11.3.2009 10:00

Psenda

Spojkový pedál

Tak by mě zajímalo jak by tento radící chytrák, vymáčknul spojkový pedál u automatické převodovky.....Můžete mi to nějak vysvětlit? Děkuji

0/0
11.3.2009 9:32

Honza. Z

odbornici

hlavni je ze je tu kazdej na slovo vzatej odbornik co to umi nejlip, rucka - kontra  - pridat plyn a jedu. zajimavy ale je ze na silnicich tyhle machyrky vidim cumakem zapichly ve skarpe. omylat teorii umi kazdej blbec ale v praxi to bezpecne vyresit umi malokdo, vidim to dnes a dene na cestach, kor ted kdyz je ten bilej humus na silinicich v mnozstvi vetsim nez malem.litam 12tis. mesicne a nekdy neni lehky to vyresit.

0/0
19.2.2009 12:16

Tomáš Klobás

jakej to psal chytrák?

Asi tak, pokud se s předokolkou dostanete do smyku, nikdy nepouštějte plyn! Brzdíte tím přední kola motorem a bezpečně skončíte v hodinách. Buďto přdejte plyn, aby jste se ze smyku vytáhli a nebo i v kobinaci s ruční brzdou, ale opatrně, ne zaflekovat zadní kola, která vás tím srovná a přibrzdí. Ideální je si to vyzkoušet na prázdném zasněženém parkovišti. S předokolkou se do zatáček jezdí následovně. Před zatáčkou zbrzdíme (nebo nemusíme, záleží na rychlosti) a jakmile začneme zatáčet, přední kola musí být v mírném tahu. Takže zatáčku projíždíme vždy lehce pod plynem. U zadokolky je to samozřejmě naopak. Ze smyku se dostaneme ubráním plynu, nebo ruční brzdou a zatáčky projíždíme s ubraným plynem, aby nás lehce brzdila zadní kola.

PS: přední pohon není modernější ani lepší, je jen levnější a lehčí, to je důvod proč se používá tak moc. Zadní pohon je na sněhu, mokru a krizových situacích bezpečnější a smyk lépe zvladatelný než u předokolky.

0/0
5.2.2009 1:05

test

Nedotáčivý smyk ?

řešením je zatáhnout ručku, aby se zadní kola srovnala do výjezdu ze zatačáčky, srovnání předních kol a lehké přidání plynu. :-)R^

0/0
2.2.2009 11:18

Honza. Z

Re: Nedotáčivý smyk ?

na to musis mit za prvy tu spravnou rychlost a musis to umet ty pilote.

0/0
19.2.2009 12:08

chk

Hovadina je....

...brzdit z kopce na ledovce motorem. U drtivé většiny auta tak brzdím jen jednu nápravu a tendence ke smyku je větší.

Také ubrat plyn u auta s náhonem na zadek je nesmysl, protože zadní náprava se tím zabrzdí a zadek ustřelí.

0/0
2.2.2009 10:58

e-l-v-i-s

Re: Hovadina je....

to je panečku ale debilita

0/0
2.2.2009 22:03

chk

Re: Hovadina je....

Jo......? ;-D

0/0
3.2.2009 11:31

Tomáš Klobás

Re: Hovadina je....

kdybys někdy jel se zadokolkou, nepsal bys takové nesmysly. S tím brzděním motorem u předokolky souhlasím, to je blbost, protože zadek má tendenci předběhnout, protože není bržděný. Zvlášní porce debility je to u majitelů dieslu s vysokou kompresí - sám jsem seděl jako spolucestující v autě jahož majitel neudělal nic lepšího, než že se lekl ledu na silnici a pustil plyn. 2,2l diesel kola samozřejmě nepustí, tak jsme skončili v hodinách a ten vůl na to čuměl a netušil co se děje. Naštěstí jsme jen spadli prdelí do škarpy a nebyl z toho ani promáčklý plech, naštěstí..

0/0
5.2.2009 1:10

chk

Re: Hovadina je....

Se zadokolkama jsem jezdil.... hmmmm.... šestnáct let. Jezdil jsem hodně po sněhu a na horách. Když v zatáčce pustím plyn, zadní náprava se zabrzdí a LEHKÝ ZADEK ZADOKOLKY (teď opravdu nemám na mysli škodu 105/120 s motorem vzadu - v tom jsem na sněhu jel jen jednou) OKAMŽITĚ USTŘELÍ. Vyzkoušeno. Pokud hned nezmáčkneš spojku nebo nepřidáš plyn, stane se smyk nekontrolovaným.

0/0
5.2.2009 10:13

B.

Tréning

Sice jsem mladý řidič (22let) a mám najeto asi pouze 60.000km ve vlastním autě (většinou po Ostravě a okolí, několikrát zahraničí - Slovensko, Rakousko, Benátky, Atp), ale už čtvrtou zimu vždy když nasněží tak skočím do auta a jdu trénovat na velké parkoviště smyky. Již několikrát jsem se tak vyhnul kolizní situaci a jsem rád, že jsem v ten okamžik věděl jak se auto bude chovat. Sice se snažím dodržovat předpisy a jezdit ohleduplně, ale když vám skočí z řady zaparkovaných aut děcko před kola (jel jsem cca 40km/h) tak pokud nevíte co máte s autem udělat aby na sněhové pokrývce jelo do strany... Je sice hezké psát "Jezdi tak, abys zastavil na vzdálenosti kam vidíš", ale většinou ani tohle nepomůže. Dodal bych k tomu - poznejte své auto, zjistěte co dělá obávaná ruční brzda, co se stane když šlápnete na brzdu nebo na plyn. Sice jsem v porovnání s vámi asi zelenáč, ale snažím se svoje poznat a krotit mimo provoz, abych z toho pak mohl v provozu těžit. Vyplatilo se již několikrát.

0/0
2.2.2009 1:16

icmek

Re: Tréning

mňo, je mi 22, mám asi 100 000 a uplně s tebou souhlasím a dělám to stejně. R^

0/0
2.2.2009 7:59

DeDust

Re: Tréning

uz jsem to tu psal nize, parkoviste fajn, zablbnout si tam chodime vsichni, ale "skola smyku" simuluje ty krizovky prece jen verohodneji. Na tom parkovisti totiz nemas prekazky a vis, co chces udelat. Kdyz Ti na polygonu zvedaj vodni clony a Ty se snazis nekam vejit, naucis se rozhodne vic...

0/0
2.2.2009 9:47

awe

Re: Tréning

tim bych si nebyl zas tak jistej. na polygonu ti akorat tam simulujou kluzkou vozovku, na kterou ty najizdis a v prihodny a ocekavany okamzik ti rozhodi auto. To si muzes udelat sam na tom parkovisti. Vodni clony ....

0/0
2.2.2009 10:16

DeDust

Re: Tréning

byls tam nekdy, chytroline? Ta "trhaci deska" o ktery mluvis je treba v Moste spis jako atrakce, na ty se opravdu moc nenaucis. Ale krizovy brzdeni, vyhejbaci manevry, reseni smyku v zatacce, apod. To je to, oc tu bezi...

0/0
2.2.2009 16:30

JAPKIN

NEJEZDIT

0/0
1.2.2009 12:11

Frank

Co dělat?

Ten, kdo to neumí, tak kecy o tom, co má udělat jsou naprosto k ničemu. Musí si to začít a nacvičit. Jinak stejně vytuhne a těžko si vzpomene na "dobré rady". Takový řidič reaguje podle pudu sebezáchovy a v naprosté většine špatně. Takže ten, kdo to neumí  na tento hadicap má brát zřetel a podle toho zvolit rychlost. A tomu, kdo to umí jsou tyhle kecy taky k ničemu.

0/0
1.2.2009 10:26

???

co dělat?

A co dělat s přetáčivým smykem při výjezdu ze zatáčky z kopce a když se nepříjemně blíží ještě prudší zatáčka na druhou stranu to už nepíšou8-o???.

Já to naštěstí udržel ale bylo to o nervy;-D

0/0
31.1.2009 19:17

pavel

Re: co dělat?

Jezdit tak aby si smyk nedostal a počítat s tím, že za táčkou stojí na silnici tchýně která ještě na tebe nepřepsala dědictví. Případně, že za sebou může být víc zatáček.  Frajeři totiž jezdí s předvídavostí, blbce si myslí, že mají vše v rukách a nohách.

0/0
1.2.2009 13:58

Martin

Re: co dělat?

Dupni na plyn a zahraj si na rychle a zzběsile, třeba utečeš svodidlům;-D

0/0
1.2.2009 20:26

Tomáš Klobás

Re: co dělat?

no to chce

1) předvídat 2) nejet jako prase když to tam nznáš 3) mít alespoň zimní gumy když nic

Ale teď vážně. Osobě bych to udělal tak, kdybych byl v podobné situaci, že bych opatrně přibrzdil ručkou a případně počáteční smyk korigoval přidáním plynu na předku. Po zdolání první zatáčky bych auto rychle srovnal, abych mohl zabrzdit a zpomalit intenzivněji a případně projel druhou zatáčku podobným stylem. Ovšem to je otázkou, pokud by byly zatáčky klopené naopak a já očividně příliš rychlý a příliš dlouhý, podíval bych se na hloubku škarpy (díky našim vymaštěným cestářům by tam byla určitě nejmíň metrová) a pustil bych to na pole, příjezdovou cestu do pole, do závěje atd. Zkrátka minimalizovat škody a následky. Každopádně je to vina řidiče i kdyby tam byl čistý led. Máš jezdit tak (zvlášť v zimě) aby jsi byl schopen zastavit na vzdálenost kam vidíš.. Zrovna dnes mě předjížděl jeden diskotéka v audině tak stovkou v takové mlze, že bylo vidět na 30m. (kousek za Třepíčí)

0/0
5.2.2009 1:23

maud

Co dělat, když to klouže

A co dělat , když to neklouže

0/0
31.1.2009 18:03

Datel007

Re: Co dělat, když to klouže

Použít lubrikant R^

0/0
31.1.2009 18:17

chassis hunter

co delat kdyz to venku klouze...

staci jedno jedine - nevyjizdet;-D

0/0
30.1.2009 21:08

Mrkva.

Ehm...

Přetáčivý smyk a ubrat plyn? Vážně dokonalá rada - zadek vám uletí dál a s trochou štěstí skončíte s autem napříč silnicí, v horším případě v protijedoucím autě nebo se v příkopě. Pro auta s náhonem na přední kola se mi osvědčilo srovnat kola rovnoběžně s výjezdem ze zatáčky a lehce přidat plyn. Pokud nejedete na letních a nebo nevletíte obrovskou rychlostí na led (ale v tom případě by hrozil spíš nedotáčivý smyk, který je IMO o dost těžší zvládnout) tak zpravidla všechno dopadne dobře.

0/0
30.1.2009 19:02

Krokous

Re: Ehm...

Kdybys pořádně četl chytrolíne, tak bys věděl, že to s tím ubráním plynu paltilo pro auta s náhonem na zadek....:-/

0/0
30.1.2009 20:10

sugg

Re: Ehm...

Hmm.. tak to kecáš, nikde v článku napsané není, že je to pouze pro zadokolku. I ve videu. ;-(

0/0
1.2.2009 15:22

DeDust

Re: Ehm...

ubrani plynu ma pomoci zatizeni predni napravy a lepsimu rizeni. Nahon nenahon :-P

0/0
2.2.2009 9:50

chk

Re: Ehm...

Ubrat plyn u zadokolky je to nejhorší, co se dá udělat. Zadek se okamžitě utrhne!

0/0
2.2.2009 10:55

subaruuu

subaruuuuu

skodovkari, jste k smichu ;-D;-D;-D

0/0
30.1.2009 18:50

dromed

Re: subaruuuuu

Subaru:-©(Y)to už je dávno mimo mísu kámo...110R FOREVER[>-]V

0/0
30.1.2009 19:26

icmek

Re: subaruuuuu

;-DR^ yeah.. se může jít se svym subaru klouzat.

0/0
1.2.2009 16:08

řidič

nápad

možná by ještě stálo za to napsat, že přetáčivý smyk je možné dostat i o běžnou octavií (pohon předních kol) a že existují auta s pohonem všech kol (i když je to jen "blbý haldex") kde naopak přidání plynu výrazně pomůže stabilitě auta...a nemusí být nutné zapnuté esp

0/0
30.1.2009 16:56

DeDust

Re: nápad

mam takovej dojem, ze v kurzech bozpecne jizdy korekci plynem obecne nedoporucujou proto, ze minimum lidi je schopnejch v krizovy situaci jeste k tomu vsemu resit plyn. Reakci takovyho strejdy bude plnej knedlik a efekt nula. Jinak samozrejme spravna prace s plynem pomuze (muze pomoci) i u predniho nahonu, ale to umime my dva a Emil Triner a jeste nejakej frantik, ty maj ale povetsinou ctyrkolku :-P

0/0
30.1.2009 17:02

Jindrich

Re: nápad

oh, "blbý haldex".... Nejprve srovnejte dostupné diferenciály podle účelu, výhody / nevýhody a ceny.... Pak už to nebude blbý diferenciál s viskózní spojkou :-P

0/0
31.1.2009 13:37

DeDust

Maxcars

nejsou nahodou ta prasatka v bavoracich, co v normalnim provozu jezdej jako dobytci, protoze oni prece umi? To musi byt nekdo jinej :-P

0/0
30.1.2009 16:53

Tazatel

Jak na automat

Jak se zachovat v jednotlivych situacich, kdyz mate auto s automatickou prevodovkou?

0/0
30.1.2009 14:59

M.

Re: Jak na automat

misto vyspapnuti spojky pustit plyn.... vic delat nejde

0/0
30.1.2009 15:04

Chytracisko

Re: Jak na automat

Ještě jde zařadit neutrál.

0/0
30.1.2009 16:30

Hmm

Re: Jak na automat

Hmmm, nevim jestli mas automata, ale radit neutral za jizdy se velmi nedorucuje!

0/0
30.1.2009 17:28

Chytracisko

Re: Jak na automat

ale jde to

0/0
30.1.2009 21:17

Chytracisko

Re: Jak na automat

samozř. za předpokladu že máte zařezeno D, a rovněž neřeším jestli to má nějaký význam a jestli je na to čas (nemá a není :)

0/0
30.1.2009 21:24

chassis hunter

Re: Jak na automat

ale to nema vubec zadny vlvi na to:-P

0/0
30.1.2009 21:25

icmek

Re: Jak na automat

tlouct si na čelo ;-DR^

0/0
30.1.2009 15:24

Opčan CZech

ABS

Jen bych upřesnil že vše výše popsané platí pro zkušenější řidiče nebo vozy bez ABS. Pro příležitostné řidiče s moderními vozy doporučuji BRZDIT - elektronika ABS eventuelně v kombinaci s ESP vám značně pomůže :-) ke korekci smyku ( záleží samozřejmě na podmínkách - velká rychlost x náledí= neřešitelný  problémRv) A jen pro štouraly  z řad teenagerů - Škoda 120 opravdu ABS nemá!

0/0
30.1.2009 14:46

Tedd

Re: ABS

Tohle není stoprocentně pravda, na opravdovém ledu to ABS nezachrání, pokud chcete jenom zastavit, tak je ok, ale pokud se při tom chcete udržet na silnici (třeba v zatáčce), tak brzdit není nejlepší nápad (vím o čem mluvím, mám ABS i ESP, dokonce i ASR :-) ). Obecně platí, dělat jenom jednu věc - zatáčet NEBO brzdit, obojí končí špatně.

0/0
30.1.2009 15:00

guest

Re: ABS

Souhlas, brzdit v zatáčce je dost blbé. Zkoušel jsem chování vozu na ledové ploše a byl jsem zklamaný, jak ABS, ESP, ASR aj. moc nefunguje. Zkoušel jsem vyhýbat se fiktivní překážce a překvapilo mě, že když brzdím s tou vší elektrinikou, tak se překážce moc nevyhnu. Co se mi osvědčilo nejvíc, tak jet rovně proti překážce, zadupnout brzdu a těsně před překážou šlápnout na plyn a krásným řizeným smykem se překážce vyhnout. Podotýkám, že to bylo s pohonem všech kol. Sice u toho pískají všechny výstražné systémy v autě, ale vyhnul jsem se. S pomocí pouze brždění to bylo bez šance.

0/0
30.1.2009 16:38

Chytracisko

Re: ABS

ABS zabraňuje smyku, nikoliv že ABS nějak pomáhá když už jste ve smyku...

0/0
30.1.2009 16:31

e-l-v-i-s

Re: ABS

samej expert tady, abs zabranuje od kdy smyku? k cemu se tedy dava esp synku?

0/0
2.2.2009 22:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.