Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zachránil víc než milion lidí, připoutal je

Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století. Před padesáti lety se bezpečnostní pás, jak ho známe dnes, poprvé objevil ve volvech jako součást základní výbavy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dav

Přetížení

V autech zabíjí přetížení, čili je rozhodující, jak je dlouhá brzdná (deformační) dráha. Čím se přední část auta zboří více, tím menší přetížení na člověka působí. Druhou stránkou věci je, že borcená hmota nesmí příliš zasáhnout do kabiny. Pokud někdo pojede 90 (klidně i výrazně méně)  v nedeformovatelném autě a jeho tělo zastaví na pár centimetrech, znamená to jistou smrt utržením vnitřních orgánů, protože tělo je nehomogenní. To jak zvenčí vypadá auto ještě nic nemusí říkat o tom, jak vypadá posádka. Čili tuhé málo obouchané auto mohlo zabíjet a naopak hromada šrotu se zachovaným kokpitem působila při nárazu jako polštář.

0/0
6.2.2009 10:37

Hansus

Re: Přetížení

Deformační délka (dráha) není brzdná dráha!!! Vy uvádíte, že záleží na velikosti deformační zóny karoserie na velikost počtu g při přetížení při nárazu vozidla na pevnou překážku, nebo do protijedoucího vozidla, ale nemáte úplnou pravdu. To zrychlení (zpoždění je záporné zrychlení), které způsobí přetížení všech těles, osob ve vozidle působí v milisekundách, deformace zony (pokud je) trvá o něco déle a to již v době, kdy přetížení skončilo, s určitou setrvačností vozidla...Pro ochranu vnitřních orgánů slouží airbag, ovšem se zapnutým bezpečnostním pásem. Mým přáním je, aby nebyly dopravní nehody, a pokud díky shodě náhod, tak pouze pokřivené plechy a max.oděrky u lidí....Pokud by se střetly dva protijedoucí vozy, které by měly oba rychlost 108 km/h, pak by přetížení mělo hodnotu 60 g, a nevím, zda by pásy a airbag pomohl osobě o hmotnosti 90 kg....

0/0
8.2.2009 9:54

Vitek

Díky, pane Bohline!

I mě jste zachránil život. :-)

0/0
5.2.2009 19:12

pánbůh německy hudební nástroj

Re: Díky, pane Bohline!

Mě ne. A víš proč? Protože NEJEZDIM JAKO HOVADO!

0/0
6.2.2009 0:01

Vitek

Re: Díky, pane Bohline!

Jel jsem po hlavni, asi sedesatkou, a ridic na vedlejsi vjel primo prede me. Ubrzdit uz to neslo. Ale nastesti jsem mel pas. A vinikovi ani jeho synovi se taky nastesti nic nestalo. Snad se Tobe, panbuhu, nebo jak se prezdivas, nic takovyho nikdy nestane. A to, ze nejezdis jako hovado, to je dobre, v tom pripade uz jsme dva.

0/0
6.2.2009 0:31

Sallmi

Re: Díky, pane Bohline!

Ale tady se tak chováš Rv

0/0
6.2.2009 6:40

Axis

Tucker Sedan

V roce 1948 bylo vyráběno auto Tucker Sedan se standartně montovaným bezpečnostním pásem - velmi zajimavý počin a bylo by špatné na něj zapomenout. 

0/0
5.2.2009 15:53

Bob

Re: Tucker Sedan

Kecáš vymyslel to ten švéd ze síně slávy před ním nebylo nic.Jenom TMA!:-)

0/0
6.2.2009 8:24

honza-v

taky by šlo napsat

Kdyby neměl řidič červeného Fordu Fusion v autě airbagy, zřejmě by nehodu, k níž došlo koncem ledna v Jablonci nad Nisou, přežil.

0/0
5.2.2009 14:46

Andee

Re: taky by šlo napsat

A kdyby se nenarodil, tak by taky nezemřel, ty logiku... :-P

0/0
5.2.2009 14:56

HaHa

Re: taky by šlo napsat

teda já osobně nechápu, proč když jsou v pásech čidla jestli je na daném sedadle někdo připoutaný není odpálen airbag jen tam kde je opravdu někdo připoutaný... Stejně to odpalování aibagů řídí procesor, tak si myslím, že ty 2-3 bajty podmínky navíc by ničemu neublížily :-/

0/0
5.2.2009 17:10

macpac

Re: taky by šlo napsat

No jo, ale on je měl a věděl o tom, takže airbagy jsou v tom nevinně (zabití v sebeobraně).

0/0
5.2.2009 17:38

Sallmi

Re: taky by šlo napsat

tak by se třeba rozmačkal o volant...on takovej náraz v 50km/h je pěkná pecka

0/0
6.2.2009 6:42

fks

Názor

Když sednu do auta, tak než vyrazím, tak si zapnu pásy. Obzvláště u auta s instalovanejma pytlema. A přijde mi to naprosto logické a normální. Těm, co to normální nepřijde, doporučuji si třeba na vrakáči prohlédnout pár aut po bouračce, případně kouknout na nějaká videa na i-netu...

A ještě jedna dobrá rada: vše trochu těžší, co vezu v autě s sebou dám do kufru nebo nějak upevním - kynetická energie je někdy svinstvo...

0/0
5.2.2009 13:23

Andee

Re: Názor

R^ Kdo tohle nechápe, má pak smůlu...

0/0
5.2.2009 14:05

dedamraz

Re: Názor

do kamene tesat R^

0/0
5.2.2009 14:22

HaHa

Re: Názor

jo jo... Tohle si spousta řidičů také neuvědomuje, že byť i 10ti leté nepřipoutané dítě dokáže spolujezdce na přední sedaččce jednoduše svou vahou zabít :-/ Je sakra rozdíl jestli člověk visí v pásech jen svojí vahou nebo k tomu dostane do zad i 50ti kilovým pytlem cementu letícím 50km/h a vyšších rychlostech nemluvě :-P

A co dokáže udělat autoatlas letící ze zadního okna na netu pár videí také je...

0/0
5.2.2009 14:39

fks

Re: Názor

Můj bývalý kolega kdysi vezl na zadním okně auta PC, znenadání před něj vyskočil na silnici policajt s plácačkou (silniční kontrola), kolega razantně zabrzil a to PC přerazilo skrze přední okno poldovi obě nohy...

0/0
5.2.2009 15:01

iuosovo nevlastní druhé já

hmm

;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
5.2.2009 15:21

wildge

Re: Názor

Dve mouchy jednou ranou.

Mne jednou pri nahlem brzdeni lizla zezadu flaska z vodou. Jeste, ze mam operky, jinak bych to asi chvilku rozdychaval. Ted uz musi byt v aute vsechno pripoutane.

0/0
5.2.2009 16:09

Sallmi

Re: Názor

To já měl na zadní sedačce 3 přepravky s jablkama, protože už se nevešly do kufru (sedan ho má fakt malej). Na přechodu mi tam skočila ženská, já zabrzdil a sneslo se na mě pěkný krupobití jablek:-). Celá horní přepravka byla dobrá tak na calvados, takže vlastně dvě mouchy jednou ranou:-)

0/0
6.2.2009 6:47

Hansus

Re: Názor

Prosím, na zadní sedadlo, nebo u některých vozů prostor za zadním oknem, nedávat žádné předměty, které by se mohly stát v případě havárie (kéž by se nestala) smrtícím nástrojem pro osádku sedící na předních sedadlech. Když už, tak na podlaze vzadu...

0/0
9.2.2009 9:27

jmen0.prijmeni

pásy zkrášlují

Ještě bych rád vyzdvihl nejlepší vlastnost bezpečnostních pásů. Moc se mi líbí, jak horní popruh bezpečnostního pásu krásně zvýrazní ženská prsa. R^ Kdo z vás se občas nepodívá na mladou řidičku, která řídí v tričku a nesklouzne pohledem na ty pevná ňadra. 8-o:-)

0/0
5.2.2009 13:17

jafis

Re: pásy zkrášlují

Uuuuuu, máš zcela pravdu, úplně si mi tou představou zlepšil náladu:-)

0/0
5.2.2009 13:45

dedamraz

Re: pásy zkrášlují

jo jo jo...;-D

0/0
5.2.2009 14:22

Tom

Uroven nekterych diskutujicich

Fascinuje mne jak se tu nekteri ohaneji tim, ze ten kdo dodrzuje zakony, je ideal pro komunisty nebo fasisty.  Spolecnost ma nejaka pravidla a ta se maji dodrzovat, nema to nic spolecneho s hlouposti ci manipulovatelnosti cloveka. Jestlize mi zakon uklada platit dane, tak je platim. Pokud se mi to nelibi, tak se mohu odstehovat, mohu ve volbach volit toho, kdo slibi zruseni dani, nebo sam takovou stranu vytvorit, ale dokud je ten zakon platny, tak neexistuje zadna okolnost, ktera by snadno ospravedlnila jeho porusovani. Nebo by se temto diskutujicicm libilo, kdybych je okradl a pak tvrdil, ze nejsem ovce, premyslim a dosel  jsem k zaveru, ze maji moc majetku a ja malo, tak je to spravne, ze jsem je okradl? A zakon kradez trestajici mne nezajima, pac prece nejsem hlupak, ktery se necha manipulovat? Dale mne fascinuje presvedceni, ze nepripoutany clovek ohrozuje jen sebe. Jenze  nepripoutany clovek muze po vypadnuti z auta ohrozit druhe a to uz jeho vec neni.

0/0
5.2.2009 12:51

honzasl

Re: Uroven nekterych diskutujicich

Jsem rád, že jste to tak hezky napsal. Já jsem neměl ani chut na to reagovat.

0/0
5.2.2009 13:12

tojsouveci

Re: Uroven nekterych diskutujicich

Evidentně jsi nic nepochopil. Nnejde o to, zda se má nebo nemá dodržovat zákon. Jde o to, zda ti má zákon přikazovat, zda si chránit nebo nechránit svoje zdraví a život, nebo zda ti k tomu má jen vytvořit podmínky (bezpečnostní pásy, přilby atd.) a nechat na tobě zda je budeš využívat či ne.  podobně jako rozhoduješ zda budeš kouřit nebo ne, zda budeš pít alkohol nebo ne, zda budu lézt na skály nebo ne. Nikdo nepíše o tom, že je špatné používat bezp. pásy. Naopak. Ale špatné, že je to v zákoně nařízeno a za opomenutí můžeš dostat pokutu. To je podstata věci. Přemýšlím o obsahu zákona, ne o tom, zda ho budu nebo nebudu dodržovat. Jasné?

0/0
5.2.2009 15:43

wildge

Re: Uroven nekterych diskutujicich

Az budes zit ze dne na den na strome, tak si ten ultraliberalni kapitalismus klidne uzivej do sytosti. Zatim je tahle civilizace postavena trochu jinak, zaplatpambu.

0/0
5.2.2009 16:11

Karel

Re: Uroven nekterych diskutujicich

??? to zřejmě patří do jiné diskuse ne? Tady to nemá ani hlavu ani patu...

0/0
5.2.2009 17:27

skimsi

Re: Uroven nekterych diskutujicich

No, to je sice všechno pěkné, ale když říkáte A, tak musíte i říci B. Pokud bych přistoupil na takovou míru volnosti, že se někdo nemusí připoutávat, pak také ale musí nést plnou odpovědnost za své činy. Takže, pokud se zraní, tak si kompletně veškerou lékařskou péči zaplatí ze svého - žádné, že to půjde ze standardního zdravotního pojištění.

0/0
5.2.2009 16:34

Karel

Re: Uroven nekterych diskutujicich

Zavedete to i pro lidi otylé, kouřící cigarety, sportovce, alkoholiky a další rizikové skupiny? Potom ano...

0/0
5.2.2009 17:26

macpac

Re: Uroven nekterych diskutujicich

Všude existuje nějaká psaná i nepsaná společenská smlouva co se může a co ne. Mimochodem úvahy o tom, jakou péči platit otylým a kuřákům nejsou nic nového, třeba v USA už jsou pro ně výjimky z pojištění. A myslíte si, že se běžné cestovní zdravotní pojištění vztahuje na sport?

0/0
5.2.2009 17:53

lolek

Re: Uroven nekterych diskutujicich

přesně tak i prof. sportovci mají ve smlouvách omezení... atd. atd.

0/0
5.2.2009 18:01

tojsouveci

Re: Uroven nekterych diskutujicich

Samozřejmě že nejde o sportovce profecionální, ale o amatérské. Když někdo rozumnět nechce, tak ho nikdo nedonutí, že? ;-(

0/0
6.2.2009 9:40

lolek

Re: Uroven nekterych diskutujicich

to jsou mi kecy, nevím mě zatím nikdo pod podmínkou mávání bouchačky před nosem či snad jiným donucovacím prostředkem...nikdo nedonucoval k připoutání(takže je to tvoje vůle jestli se připoutáš či ne), ale musíš počítat jen s pokutou či nedobrovolnou smrtí (podle zákona který platí pro všechny ne pro každého jedince něco), asi žijem každej v jiným světě

0/0
5.2.2009 17:59

albert

Re: Uroven nekterych diskutujicich

Taky zapomínáš, že zákon nechrání jenom tvoje zdraví, ale i ostatní účastníky nehody. Je velky rozdíl účastnit se nehody, při které se nikomu nic nestane nebo nastanou jenom lehká zranění, nebo nehody s následkem smrti. Ať už z hlediska morálního, právních důsledků nebo komplikací způsobených vyšetřováním.

0/0
6.2.2009 13:10

HaHa

chce to upřesnit...

např v rychlosti do 30ti km se při normálním ťukanci dá "udržet" (osobně vyzkoušeno). Jenže fyzika je pěkná sfině a energie neroste lineárně, ale kvadraticky. Proto je náraz v 70ti do PEVNÉ (tohle slovo je důležité) překážky prakticky u všech aut na hranici přežití. V 90ti jste mrtvý v jakémkoliv autě bez ohledu na deformační zóny, airbagy a pásy. Bohužel si pořád spousta lidí myslí, že se jim v "lepším" autě nemůže nic stát... A proto je kolem silnic tolik křížků a na silnicích to vypadá tak jak to vypadá :-P

0/0
5.2.2009 12:05

Martin

Re: chce to upřesnit...

Kolega boural v Mercedesu (model nevím) ve 120 do pevné překážky (pilíř, který se po nárazu ani nehnul). Nebyl připoutaný a skončil se zlomeninami končetin a žeber. Kdyby měl pás, pravděpodobně by se nestalo ani to. Moderní auta dokážou často zachránit hodně.

0/0
5.2.2009 12:17

Georgik

Re: chce to upřesnit...

Ha ha ha, ve 120 do pevné překážky bez pásů = smrt na místě, buď lžeš Ty nebo kolega;-D

0/0
5.2.2009 12:23

steve

Re: chce to upřesnit...

polák Kubica, pilot F1, přežil náraz do pevné překážky v rychlosti přes 200km/h a opakovaný náraz do další pevné překážky v v>100km/h bez větších zdravotních následků. Ono taky záleží na úhlu nárazu. A předchozí přispěvatel nřekl že to bylo přesně kolmo

0/0
5.2.2009 12:55

Georgik

Re: chce to upřesnit...

Kolego, Tvá argumentace kubicou a F1 je přinejmenším úsměvná. Ale jinak opakuji, pokud by narazil na pevnou překážku v jakémkoliv úhlu bez pásů!!!!!!!, v autě s airbagy - když onen člověk zmiňoval Mercedes, tak předpokládám ne 30 let starou plechovku bez airbagů, tak by byl na místě mrtvý!!!!!!!!!! pokud chceš tvrdit cokoliv jiného, vůbec nevíš o čem je řeč, ale pro ilustraci to rozjeď na kole ve 30-ti km/h do zdi a pak písni, jak ý to bylo8-o

0/0
5.2.2009 15:43

wildge

Re: chce to upřesnit...

Airbag bez pasu i v mirne vyssi rychlosti je rozsudek smrti. Taky myslim, ze keca.

Jinak bez airbagu nepripoutane jsem kdysi videl prezit bez vetsich zraneni dva lidi v kotrmelcich pri rychlosti hodne pres 130. Ti meli z pekla stesti (a ostatni taky, ze se jim nepripletli do cesty).

A taky jsem zazil naraz do pevne v 70 km v A6 (airbagy + pasy) a skoncilo to pouze narazenym kolenem (no a autem na odtah, pochopitelne).

0/0
5.2.2009 16:18

HaHa

Re: chce to upřesnit...

nemohl mít 120 v okamžiku nárazu... To by byl na kaši opravdu jakémkoliv autě... Jo takhle kdyby řekl, že ze to před nárazem ubrzdil na polovic, pak by jsem tomu možná i  věřil...

Ono se stačí podívat na videa NCAPu co to s těma autama dělá, (tuším) v rychlosti 56km/h a navíc ani ne do pevné překážky :-) Představa betonového pilíře a 120km/h pak nabírá docela jasných obrysů :-/

0/0
5.2.2009 12:56

standysman

Re: chce to upřesnit...

No těžko říct, ale někde na netu bylo video jak rozjeli smart na 120 a nabourali s ním kolmo do takových těch betonových záterasů jak jsou místo svodidel a skoro tomu autu nic nebylo, šly otevírat dveře a v prostoru pro řidiče taky v poho. Ale myslím, že lidské tělo by stejně takové přetížení nevydrželo a minimálně vnitřosti by byly na kaši, ale asi za to může nízká hmotnost smartu, kynetická energie asi nebyla tak velká.

0/0
5.2.2009 14:45

Honza H.

Re: chce to upřesnit...

Tady je video Smartu, který nabourají do betonových záterasů, je to asi to video, o kterém píšete:

http://www.youtube.com/watch?v=ju6t-yyoU8s

0/0
5.2.2009 22:58

Sallmi

Re: chce to upřesnit...

dveře sice otevřeli, ale případný řidič by měl nohy tak do sekaný

0/0
6.2.2009 7:51

ntk_

Re: chce to upřesnit...

přesně, podle mě faktor smrti při nehodách je rychlost. tvrdím, že pokud nastane nehoda,která se může stát už z jakéhokoli důvodu (nepozornost, nedbalost, riskatní jízda, technická závada, řidič blbec co se předvádí atd. atd.) ale to, že při nehodě někdo umře způsobuje ten faktor, že náraz nastal ve vyšší rychlosti a on ten náraz nemusí být až tak ve vysokých rychlostech a je vymalováno (stačí se podívat jak vypadají auta po bouračce v testech při 50km/h. A majitelé velkých aut jako třeba BMW X5,Tuareg atd.,se mylně domnívají, že se jim nemůže nic stát a auto je ochrání při jakékoli kolizi, a ono je to právě naopak, a jen jim velké auto dodává falešný pocit bezpečí a proto si dovolí jezdit rychleji, ale to si dovolí už i řidiči co mají i třeba oktávku. Takže když už se stane nehoda, přežijte to a nejlépe bez zranění, polámané auto se ještě dá opravit, nebo koupit nové, ale amputované nohy,nebo ztracený život se navrátit už nedá a nehoda nad 100km/h v jakémkoli autě se dotýká smrti.

0/0
5.2.2009 22:12

ntk_

Re: chce to upřesnit...

a  tím nechci tvrdit, že se má jezdit max. 100km/h ale jezdit takovou rychlostí abyste mohli zastavit když musíte, nebo v horším připadě, když už se nedá vyhnout nehodě (třeba na dálnici) aby jste to auto ubrzdili do nárazu co se dá alepoň na těch 60-70km/h a modlit se, aby to do vás nikdo nenašil zezadu a nebo alespoň taky ubrzdí auto natolik, aby vás a sebe neposlal do márnice když už se nemůže vyhnout kolize... Dálnice; čím rychlejší jízda o to kratší je čas na reakce, a čím menší odstupy mezi auty tak je zase kratší čas pro okamžité zareagování...

0/0
5.2.2009 22:26

pepa

...a Amerika vyvrazdi...

...za 6 let v Iraku a Afghanistanu dohromady stejne tolik lidi! :) ...ale jo, placejme se tu po rameni jaky jsme kabrnaci a hlavne jak je to neuveritelne uzasny vynalez. Ne ze by nebyl, ale k tomu ze jinde umiraji takove pocty lidi jsou vsichni slepi a videt to nechteji a nic proti tomu delat nebudou...ze? Nebo se pletu?

0/0
5.2.2009 10:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.