Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Palivem budoucnosti už není vodík. Palivové články se spokojí s lihem

Američtí vědci vyvinuli nový katalyzátor, který umožní výrobu palivových článků spalujících líh místo vodíku. Měly by pracovat za běžné pokojové teploty. Vodíku jako palivu budoucnosti tak možná odzvonilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Delmor

Alkoholici

To abych dal na nádrž 4 zámky. To bude vožralejch a slepejch na parkálech.

0/0
14.4.2009 16:37

Patrick

á zase

 iBulvár dnes...Rv to už je jak šíp a blesk dohromady..:-©

0/0
25.3.2009 18:47

Vašek/Brno

á zase

0/0
25.3.2009 18:46

Martin

Krása nesmírná,

jen té slivovice, rumu, vodky, whisky, burbonu a whiskey se jaksi nedostává dostatečně mnho k tomu, abychom jimi nahradili ropu. Takže se to celé jeví poněkud pofiderně. A ze země toho prostě ve formě spiritusu o moc více nevydolujeme, chceme-li jaště také někdy něco jíst. Hoši, supr krok zcela špatným směrem. X

0/0
24.3.2009 23:06

pavel

Biopaliva již prokázala, že

nestačí nahradit ropu pokud mají potvraviny zůstat na přijatelné úrovni. takče tento lihový motor je opět jen zajímavost bez šance pro široké uplatnění.

0/0
24.3.2009 22:26

Uphillman

...

Muselo by se do paliva přidávat nějaké odporné aditivum, aby to lidi nechlastali.

0/0
24.3.2009 21:00

Andee

Re: ...

;-D

0/0
25.3.2009 8:32

enpassant

Šikulkové

Jsou to šikulkové, tihle vědci, ale jako palivo je to k ničemu. Jenže redaktor je flink a nepřemýšlí o tom, co píše. Kdyby totiž na krytí spotřeby energie stačiliy obnovitelné zdroje, tak to tak děláme už dávno. Bohužel nestačí, proto je nutné sáhnout do spíže (rozuměj fosilní paliva) a nebo používat jádro.

0/0
24.3.2009 19:05

celim

No já si myslí,

že hlavní význam nebude mít takovýto palivový článek v autech, ale třeba jako napájecí zdroj pro různé přístroje, nebo zdrje elektřiny v těžko dostupných oblastech.

0/0
24.3.2009 19:01

Chytracisko

Teda já nevim

víte co stojí lahvička lihu? :-)

0/0
24.3.2009 18:43

Kazi

chem.idnes.cz

Článek je na špatném serveru, cool není to že budeme mít aute na elektřinu z lihu, to k ničemu není, cool je to že jsou schopni nanotechnologií stavět uplně nové katalyzátory.

0/0
24.3.2009 17:09

oId fashioned Vince III..

...

budoucnost je v dřevoplynu, pánové:-)

0/0
24.3.2009 17:00

vaclav

Re: ...

budoucnost je v aluminiu, rikal uz Jara da Cimrman

0/0
24.3.2009 17:48

Ruda

Re: ...

nuz budu ae prit, budoucnost neni v drvoplynu, ani ethanolu, nybrz v metanolu. Nepopiram vsak ze by se klidne mohl vyrabet ze dreva.

0/0
24.3.2009 21:14

Martin Chovanec

emise

Někde jsem před časem četl, že spalováním lihu sice nevznikají takové karcinogeny, jako spalováním benzínu, ale že pro změnu vznikají jiné, stejně nebezpečné.

Takže moc nechápu tohle "vyhánění čerta ďáblem".

Ten vodík mi příjde jako daleko čistší zdroj, stejně jako el. energii. Na běžné použití stačí dostatečně. Problémy budou mít maximálně fanoušci dunivého zvuku motoru či extrémních rychlostí.

0/0
24.3.2009 17:00

albert

Re: emise

Úplným spálením čistého lihu vzniká jenom CO2 a voda. V palivovém článku by tím pádem žádné karcinogeny vznikat neměly.

0/0
24.3.2009 17:05

Martin Chovanec

Re: emise

Díky. To, co jsem tenkrát četl bylo sice na jiném serveru, ale tady také něco je - i když to se týká biolihu. "Zjistili jsme, že auta jezdící na E85 snižují v atmosféře koncentraci

dvou karcinogenů, benzenu a butadienu, ale zvyšují koncentrace dvou

jiných karcinogenních látek, konkrétně formaldehydu a acetaldehydu.

Výsledkem je situace, kdy se počty onemocnění rakovinou plic nezmění."

http://www.osel.cz/index.php?clanek=2591

0/0
24.3.2009 17:08

MiroTR

Re: emise

To se týká použití lihu do klasického motoru. Tohle by měly být palivové články, tedy by se jednalo o elektromobil.

0/0
24.3.2009 17:19

albert10

Re: emise

Ano, je pravda, že na formaldehyd a acetaldehyd jsem jako na kancerogeny nemyslel, takže beru zpět výše uvedené. Domníval jsem se, že těmi kancerogeny mají být nějaké složitější vedlejší produkty neúplného přímého spalování. Formaldehyd a acetaldehyd mohou vznikat i v palivovém článku, protože jsou to mezistupně oxidace ethanolu, do jaké míry v porovnání s přímým spalováním ethanolu je ovšem otázka. Jinak acetaldehyd je mírný kancerogen (pokud vůbec), je to meziprodukt lidského metabolismu, tedy v těle je produkován vždy, když pijeme alkohol nebo jíme ovoce. Formaldehyd je nebezpečnější, i když je také metabolickým meziproduktem.

0/0
24.3.2009 19:29

Chytracisko

Re: emise

Totéž lze říct o dokonalém spalování benzínu nebo nafty. Bohužel ta "dokonalost" spalování zatím  vždy zůstala jen na papíře :-(:-(

0/0
24.3.2009 18:44

albert10

Re: emise

To ano, ale proces oxidace v palivovém článku oproti hoření výrazně omezuje množství možných vedlejších produktů.

0/0
24.3.2009 19:07

Hawkzn

Re: emise

Tady jde právě o to, že se líh nespaluje, ale rozkládá na katalyzátoru za vzniku elektrického proudu. Nikde tam nic vevnitř nehoří. Jenom se jedna chemikálie přeměňuje na jiné.

0/0
24.3.2009 17:41

Martin Chovanec

Re: emise

Vycházel jsem z úvodu tohoto článku "Američtí vědci vyvinuli nový katalyzátor, který umožní výrobu palivových článků spalujících líh místo vodíku"

spalující líh - tak jsem myslel, že se bude spalovat.

Ale je pravda, že podle toho, co čtu ve zbytku článku, to na spalování moc nevypadá.

0/0
24.3.2009 17:44

albert10

Re: emise

Spalováním se to nepřesně označuje proto, že celková chemická reakce je stejná, jako při normálním hoření lihu. Tedy líh a kyslík dává CO2 a vodu. Ovšem mechanismus hoření lihu a jeho oxidace v palivovém článku je jiný.

0/0
24.3.2009 19:34

wolker

radoby oběv

Tak toto je absolutně utopie abychom pokrili dnešni spotřebu ropy tak by se musel najict nějkej schopnej člověk typu Hitler vybít polovinu lidstva a pak by to šlo protože spotřeba jídla v dnešní době začína být pomalu ale jistě neúnosná. Podle mě je nejjednodušším způsobem jezdit přimo na elektřinu Jaderna fuze je jen otazka času a vyšší účinnost fotovoltaických článků taktéž čili si myslím že do 10 let bude obojí a bude vystaráno s energií a ropu mužem poslat vitekam:-)

0/0
24.3.2009 16:59

Ghi

Re: radoby oběv

Myslíte si, že je nemožné, aby se objevil nějaký další šílenec jako ten Hitler?

0/0
24.3.2009 18:06

Hopp

Spotřeba na 100km?

... by mě zajímala spotřeba na 100km ....

Jestli nebude výhodnější ten líh rovnou spalovat ... ;)

A navíc, to co zde píší přeci už dávno funguje. Už je to přeci pár let co byly představeny palivové články k notebookům  právě na ethanol .... :-)

Tak co kurňa ten ýDěs důvěryhodně nejdůveryhodnější plaší ..... ;-D

0/0
24.3.2009 13:42

Vestor

Hmm

To je ale úžasnýýý palivý článek, ale k čemu je vlastně dobrý, když opět produkuje ošklivý oxid uhličitý? Doufám, že ten článek nabízí aspoň větší využití energie, než při prostém spálení lihu.

0/0
24.3.2009 9:11

dívenka prostá

Re: Hmm

hehe, kolik ti je? 2? 3? Trvam na tom, že už osmiletý kluk musí znat odpověd na všechny tve problemi* Alespoň ten muj* Vikázat takoví stupeň idijocije, tak to bi u nas nedostal minimalně večeřu* To viš, na to zme u prostych haklivi* Zeptej se mamki nebo tatki, radči ne, tam bude zakopani pes, zkus si něco vigooglit* Možna se pravdu dozviš* Tadi ji prosímtě nehledej, tadi je spravce debati jenom přihlopla mašina na slovička* Inteligenci u něj nečekej a dobra rada- pravdu v takto moderovanych diskuzích nehledej* Ona tam není*

0/0
24.3.2009 9:37

Vestor

Re: Hmm

No dřív byly ty tvoje smolenice aspoň vtipný, teď sem z toho nepochopil nic. BTW nechceš se dát dohromady s Ládíkem? Většinou se vyskytuje v diskuzích na zive.cz, poznáš ho podle spousty čárek a oblíbené fráze "prostě no". :-)

0/0
24.3.2009 9:53

dívenka prostá

Re: Hmm

ahoj vestorku, nechtěla sem bit vtipna, mislela sem, že važně hledaš pravdu a to je važna věc* Mne bavil nějaki pan vochmelík, dobrý člouvěk* Ale o zabavě to neni* Ja kdiž se chcu zasmat, tak poprosim manžela, at si spusti gatě na pul žerdě* A pak tu praudu hledam* Tady neni* Možna na iděsu autoři s cencorem hledaji koncept TRVALE UDRŽITELNE BIDY* A to je škoda času všech * Příjemní zbitek dne*

0/0
24.3.2009 10:13

celim

Re: Hmm

Myslíte si, že jste vtipná a jedinečná svým kašláním na gramatiku, ale nejste sama dívenko! Každý debil přece kašle na gramatikuRv

0/0
24.3.2009 18:57

ppc1500

Re: Hmm

Dívenko sprostá! Já vím, že si chceš vytvořit svůj charakter tím, že píšeš jako Mongol, ale věř mi: to je jenom obraz tvé inteligence. Možná si myslíš, že jsi IN, ale tak tomu není. V podstatě mi je tě líto.....

P.S: To oslvoení nebylo náhodné.

0/0
24.3.2009 11:32

CO2

Re: Hmm

Přesně tak ... CO2 neutrální? Co to je za blbost§ Vždyť tam jasně píší, že to bude produkovat CO2 ... to přece můžeme líh rovnou pálit v motoru ... ale ještě než toto je lepší pálit benzín, protože myslím, že spalováním benzínu se vyprodukuje méně CO2 než při výrobě lihu a jeho "katalýze" ....

0/0
24.3.2009 16:32

Martin

Re: Hmm

Jak pravíš... jest tomu tak

0/0
24.3.2009 23:08

Little Boy

lih

Obavam se, ze k vyprodukovani lihu pro nahradu nafty / benzinu by nestacilo ani to kdyby se cela zeme preorala a pestovala se jen cukrova tritna... Takze tudy to asi nepujde pratele... Kouzlo vodiku je prave v tom ze kdyz bude dostupna levna energie (fuze...) tak bude mozne vyrobit vodiku co hrdlo raci. Tohle lih nikdy nenabidne. Navic me unika smysl tohohle vynalezu, kdyz na lih muzou jezdit soucastna auta... Asi je nejakej duvod proc jezdi na benzin a ne na lih i kdyz je lih tak super s tema nulovyma CO2. Navic palivovej clanek na bazi nano oxydu cinu rhodia a blabla asi nebude zrovna nejlevnejsi.

0/0
24.3.2009 8:57

dívenka prostá

Re: lih

ja mislimže je duležite, že tam je to nano, pak že tam je to bijo, a že je to uplně na houno je úplně neduležité* Na to se nikdy nehrálo* Já podporuju jedinou celkem logickou cestu vytěžení stávajících surovin při zlepšování učinosti v současných splalovacích strojach* To dá planetě udržitelný, kdiž ne rozvoj, tak standard pro všechny* Zustane žradlo pro lidi a to je duležitější jak emoce nějaké kateřyny žak*

0/0
24.3.2009 9:52

Patrick

Re: lih

a já si naivně myslel, že s takové  IQ není slučitelné se životem...:-P

0/0
24.3.2009 12:21

Andee

Re: lih

Přesně tak. A další věc je, že s vodíkem jsou podstatně menší transakční náklady.

0/0
24.3.2009 11:41

el_salamo

Re: lih

No, v článku je psáno, že účinnost (relativně nových) článků je větší než spalovacích motorů (které jsou vylepšovány už nějakých 110 let), i že jsou dražší než spalovací motory.

S fúzí souhlasím, ale trochu mě odrazuje "konstanta 30" :-/

0/0
24.3.2009 14:14

albert

Re: lih

Je to jenom otázka ceny. Dokud bude dost ropy, která teče zadarmo ze země, není reálné očekávat, že se jí podaří čímkoliv nahradit.

0/0
24.3.2009 16:59

JINC

Re: lih

Je večer, jsem už líný to počítat, přesto bych si troufnul odhadnout, že při dostatku (laciné) energie bude ekonomičtější vyrábět jako "nosič" energie metanol (nebo etanol) než vodík. Nemluvě už o nákladech transportu a distribuce tohoto energetického nosiče v porovnání s náklady na transport distribuci vodíku.

0/0
24.3.2009 21:38

Tom

Výroba paliv

Všechny tyto představy se zadrhnout na stejném a jediném problému - jak vyrobit obrovské množství paliva, které by bylo potřeba pro nahrazení ropných produktů... Vodík je v podstatě akumulovaná elektřina, biopaliva pak při pěstování vytvářejí konkurenci potravinám a není ani dostatek půdy na jejich pěstování.

0/0
24.3.2009 8:47

albert

Re: Výroba paliv

Vyrobit elektřinu pro nahrazení paliv není technicky problém. Jenom je to holt trochu dražší, než ropa.

0/0
24.3.2009 17:00

Funtomas

Autoalkoholik

U Karlových Var, stojí lihovar, tankuje tam má panenaka Bio-Natural....;-D

Se těším, až to bude jezdit na pralinky.

0/0
24.3.2009 8:31

Vašek/Brno

Re: Autoalkoholik

Dej se k ČSSD, prý mají "lihový dům" , zase ušetří, jak voni to Ti socani dělaj???;-D;-D;-D

0/0
24.3.2009 8:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.