Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Opelu Ampera stačí méně než dva litry benzinu na sto kilometrů

Hybridní opel rozehrál v Ženevě velkou hru s čísly, která ještě donedávna zajímala jen nejzahloubanější odborníky a nejzelenější ekology. Ampera v době, kdy se za úspěch považuje sražení emisí ke 100 g CO2 na kilometr, má v této kolonce hodnotu 40. A další číslo se zdá téměř neuvěřitelné: Opel udává spotřebu 1,6 l/100 km.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

uno

malý vozítka

Viděl bych spíš smysl v malých autech na ježdění kolem komína s možností dodat nebo ubrat akumulátory a v nouzi by holt naskočil motor těch 60 km by bohatě stačilo ještě ale aby dotáhli do konce ty nanočlánky z liberce

0/0
17.3.2009 11:03

tombik

Nedostatek v ceně elektromobilů a hybridů

No ono je to všechno hezké (nechci se pouštět do polemiky o účinnosti, která je velmi podivná-přinejmenším mi vadí neuvedení výchozího stavu (nabití baterií a naplnění PHM). Ale bohužel je situace taková že tyto vozy spadají do kategorie luxusních automobilů. Tedy stojí většinou přes 1 000 000,-

Bohužel na rozdíl od jiných luxusních výrobků nepřinesou lidem kteří by si je mohli dovolit žádnou velkou výhodu. Mohou si dovolit benzín a konkrétně velký obsah motoru. Ekologie je slabá motivace. Jediné vozy které tento problém boří se nezaměřují ani tolik na ekologii ale na využití elektromotoru pro nárůst výkonu např. Lexus LS600h. Zákazníka s tučnou peněženkou nezaujme vůz s malým dojezdem a malou maximální rychlostí (točivý moment není u elektromotorů většinou problém) i když ani u něj si nejsem jistý zda se vyrovná osmiválcí velkého obsahu.

A dokud se takových vozů neprodá dost, nepůjde cenna dolů.

No doufejme že to půjde rychleji než momentálně věřím

0/0
14.3.2009 1:14

ptolemaios

Novináři se spletli o řád - nebo je to takhle

bude brát takový bourák.Ledaže,- by měl vzadu ohromný kolo kabelu a

byl připojen na místo odkud vyjel.

Ovšem seriozně: 2 litry je stejná blbost, jakou jsem navrhl s tím kabelem.

Ale ještě mně napadá finta ,kterou asi konstruktéři jasně nevyjádřili, ale mohla by fungovat:

Takže auto pojede těch 60  km na nabité baterky ( o tom už není sporu,že to může s novými typy baterií fungovat!) a dalších 40 km  pojede na nějaký pomocný maloobsahový spalovací motor, kde by se mohl vejít do dvou litrů. /5 litrů na 100 už malé vozy dělají/ - NENÍ TO NĚjak takhle?

0/0
13.3.2009 23:00

Nechápu

Kolik

"S plnou nádrží benzinu nebo bioetanolu E85 je zajištěn dojez až 500 kilometrů"

Tzn. buď že je ten limit dán velikostí nádrže na benzím, což je 5 : 1,6 = 3,13 l a kdyby byla ta nádrž dvojnásobná, tak ujede dvonásobnou vzdálenost (1000 km)

anebo to dobíjení baterií je prostě takové, že nestačí. Nabíječka nestačí dodat to, co auto spotřebuje. Aby tilik dodala, bude muset být silnější benzínový motor se silnějším alternátorem a s vyšší spotřebou. Otázka je s jakou......

0/0
12.3.2009 11:29

poznámka

Re: Kolik

Limit je možná dán, velikostí nádrže, ale použils špatnou operaci. 5 x 1,6 = 8;-D

0/0
12.3.2009 20:35

velkorypal

Re: Kolik

Pánové. to je celkem jedno. ale zapadli byste mezi lidi co tankují za dvěstě. jen vy byste měli plnou nádrž. ;-D a co pumpaři, nebudou mít co žrát!!!!

0/0
21.3.2009 8:34

Tutek

uvědomte si plakánci

že byz těchto prvních modelů by se za deset let nevyráběli tato auta za "pár korun" novinka je "vždycky" drahá a jak jde technologie dopředu, tak se cena snižuje. Jinak lze obecně souhlasit s valnou většinou zde uvedených rozumných argumentů

0/0
12.3.2009 11:08

neurol23

idealni pripad

"A vývojáři Opelu spočítali, že v ideálním případě vystačí tohle auto s pouhými 1,6 litru benzinu na sto kilometrů jizdy."

Moje Volvo vystaci v idealnim pripade s 0 litry benzinu na 100 kilometru jizdy. Ale tech 100km musi byt porad zkopce ;-D

0/0
12.3.2009 10:30

KROKODYL

SKODA ZE UZ TO OPEL NESTIHNE

Driv nez to vyrobi, tak pujde firma kam ? No do (Y)

0/0
12.3.2009 9:36

ALIGATOR

Re: SKODA ZE UZ TO OPEL NESTIHNE

Pleteš se Opel se nakonec vzpamatuje, ale škodofka půjde do (Y) pokud nezmění ten čínský designový styl... RvRvRv

0/0
13.3.2009 13:25

loginname_

Tohle auto může jezdit akorát

v tělocvičně, s takovým nízkým podvozkem :-©

0/0
12.3.2009 9:07

General-

Re: Tohle auto může jezdit akorát

Neboj se logine, tenhle exemplar nikde jezdit nebude.

0/0
12.3.2009 9:24

GM

Re: Tohle auto může jezdit akorát

Tenhle exemplář už jezdí a je téměř finálně připraven k sériové výrobě, ale to je tady zbytečný vysvětlovat... :-/

0/0
13.3.2009 13:30

Pavel V

Baterie v zimě

A co samovolné vybíjení baterií v zimě? Jak se toto projeví na celkové spotřebě?

0/0
12.3.2009 9:01

Dr.R.

Re: Baterie v zimě

Jejím zvýšením. Stejně jako u automobilů se spalovacími motory.

0/0
12.3.2009 9:02

LK

Re: Baterie v zimě

Lithiové baterie se samovolně téměř nevybíjejí. Navíc obecně se samovybíjení s klesající teplotou zpomaluje. Stoupá však vnitřní odpor a klesá kapacita zvláště při vybíjení velkými proudy.

0/0
12.3.2009 9:09

Václav

Kravina

Spotřeba 1,6 litrů na 100km je akorát tak hloupé šidítko pro lidi zblblé moderním zeleným náboženstvím. Možná by toho šlo dosáhnout tak na prvních 100 km s tím, že se nejprve vyjede většina energie s baterie a pak se bude jen opatrně dobíjet na nezbytně nutnou úroveň, jinak je to po technické stránce nesmysl, alespoň při normální jízdě a v normálním provozu určitě.

0/0
12.3.2009 8:14

Petr

Re: Kravina

To auto jede na elektrinu - vzdy. Benzinovy motor slouzi jenom k dobijeni baterii - jede na konstantni otacky. 1.6l je spotreba za idealniho stavu, realne to bude kolem 2 litru. Precti si jeste jednou clanek a nemel nesmysly.

0/0
12.3.2009 8:31

Vit I.

Re: Kravina

...realne to bude kolem 2 litru...

A to jsi vzal kde? Zkus se zamyslet a nemel nesmysly ;-D

To auto jede na BENZÍN! Že benzinový motor netočí koly ale generátorem a koly točí elektromotory není podstatné, to jen snižuje účinnost celého systému. Takže pokud jede po rovině konstantní rychlostí, tak má o něco vyšší spotřebu než srovnatelné čistě benzinové auto.

Výhoda elektromobilu se projeví jen ve dvou případech: 1) doma nabité baterie dodají energii navíc

2) rekuperace při brzdění. Jenže při opakovaném brždění/rozjíždění nemůže být o spotřebě pod 2l/100km ani řeč :-P

0/0
12.3.2009 8:40

Dr.R.

Re: Kravina

Zapomínáte na to, že ne každý jezdí denně víc jak třeba těch 60 km. Na krátké jízdy je takové vozítko ideální, jede jen na energii z akumulátorů.

0/0
12.3.2009 8:51

Radek

Re: Kravina

Problém ale je, že na malé popojíždění si moc lidí takovýto typ vozu asi nekoupí. Tady je vidět, že GM potažmo Opel je poněkud odtrženo od reality. S takovou dojezdovkou by se to hodilo pro nějaké menší auto. Opravdu se mi zdá, že ten jejich krach je neodvratitelný.

0/0
17.3.2009 12:21

wildge

Re: Kravina

Neni pravda, ze to jen snizuje ucinnost celeh systemu. Tim, ze spalovaci motor muze pracovat v optimalnich podminkach a prakticky nikdy jinak, znamena take jeho vyssi ucinnost - takovy motor muze byt jednodussi, vyladeny presne pro ty otacky a zatez, kterou ma mit. V aute take neni spousta veci potreba, napriklad prevodovka.

Jinak je asi pravda, ze i ty dva litry je spis zbozne prani nez pravda. Osobne si myslim, ze do toho zapocitavaji plne nabite baterie ze zasuvky. O podminkach, ktere se musi sejit, aby to vyslo, ani nemluve.

0/0
12.3.2009 9:05

Dr.R.

Re: Kravina

Taky diferenciál nebude potřeba, pokud každé kolo bude mít svůj motor a "elektrický diferenciál" má takové parametry, o kterých se mechanickému ani nezdá.

0/0
12.3.2009 9:12

General-

Re: Kravina

Vito, ty jsi telatko ;-D

0/0
12.3.2009 9:26

Aldrin

Re: Kravina

A proc ma vetsina lokomotiv dieselelektricky prenos? Kdyby to bylo tak neucine tak se to asi nebude delat. Velka vyhoda toho celeho je, ze to nepotrebuje prevedovku a spalovaci motor pracuje opravdu jen v optimu svych otacek a nic ho nenuti k pretaceni a pod.. Navic mam k dispozici elektrickou  regulaci na urovni trakcniho motoru. Sice se mi ty 2 litry zdaji trochu malo, ale pri spotrebe dnesnich aut kolem 5, 6 pri klidne jizde s prevodovkou, to zas takovy nesmysl asi nebude.

0/0
12.3.2009 9:28

Dav

Re: Kravina

Diesel-elektické lokomotivy se dělají z důvodu obtížného spojení výkonného točícího se agregátu s netočícími se koly. Mechnická spojka by měla velké rozměry nebo by se upekla. Toto je hlavní důvod, neboť malé lokomotivy mají pouze naftový motor bez el. motorů.

0/0
12.3.2009 10:58

Mart

Re: Kravina

Diesel-elektrické mašiny mají ještě jedno opodstatnění, a to příměstský provoz, kde se často brzdí a rozjíždí. To právě ty elektromotory umí mnohem lépe. Viz. Orchestrion a další i dost staré "motoráčky".

0/0
12.3.2009 11:50

wildge

Re: Kravina

Ale nejvetsim duvodem je opravdu ta spojka.

Velmi originalni reseni mela Slovenska strela. Pro nizke rychlosti to byla normalni dieselelektrika, pro vyssi pak stacilo sepnout mechanickou spojku a byl z toho normalni naftak.

0/0
12.3.2009 12:16

Dr.R.

Re: Kravina

To je fakt nebo přání? Nevím, pouze se ptám bez postranních úmyslů.

0/0
12.3.2009 12:40

wildge

Re: Kravina

Co?

0/0
12.3.2009 14:30

ptolemaios

Re: Kravina

naprostý souhlas, perpetum mobile bohužel neexistuje!

0/0
13.3.2009 22:44

Drozd

Re: Kravina

Přřesně tak.Motor na volnoběh (1000 ot/min) má spotřebu asi 1 litr na hodinu běhu.Teď jde o to,když ho zatížíme při daných konstantních otáčkách nějakým generátorem aby spotřeba byla 2 litry na hodinu běhu,zda ten generátor dokáže vyrobit za tu hodinu el.energii potřebnou na ujetí právě těch 100 km.Snad to mají západoněmečtí soudruzi dobře spočítané,když to tvrdí.;-D

0/0
12.3.2009 8:49

MiroTR

Re: Kravina

Jenomže ten ideální stav nikdy nedocílíte.  Auto jede na benzín. Motor má sice o něco vyšší účinnost, ale na druhou stranu jsou tu další ztráty navíc. A pokud dobíjíte ze sítě, tak to elektřinu musíte někde vyrobit. A opět - elektrárna má vysokou účinnost, ale jsou tu velké ztráty při cestě k Vám.  Takže žádná ekologická bomba, ale spíš lobby výrobců.

0/0
12.3.2009 8:50

Dr.R.

Re: Kravina

To posuzujete moc jednostranně. Operujete ztrátami elektrické energie její dopravou, které jsou díky vysokonapěťové přenosové soustavě minimální a tvrdíte, že elektrárna má vysokou účinnost. To rozhodně nemá v porovnání s minimálními přenosovými ztrátami.

Benzín/naftu musíte někde vytěžit, upravit, dopravit. Na to se "taktně" zapomíná a uvádějí se nevýhody pouze u nové technologie. Takové porovnání je neobjektivní.

Ideální spotřeby uváděné v TP auta také nikdy nedocílíte.

0/0
12.3.2009 8:55

MiroTR

Re: Kravina

Máte pravdu. Ale chtěl jsem jen poukázat na řadu faktorů, které tu hrají roli a samozřejmě nelze vyjmenovat všechny. Tu účinnost elektráren jsem myslel v porovnání velká elektrárna a malý agregát v autě.

0/0
12.3.2009 9:02

wildge

Re: Kravina

Ta ucinnost nemusi byt nijak dramaticky odlisna.

0/0
12.3.2009 9:07

MiroTR

Re: Kravina

Kamarád prodává plynové agregáty. Divil byste se, jaký je rozdíl v účinnosti mezi 5 kW a 5 MW agregátem.

0/0
12.3.2009 9:10

wildge

Re: Kravina

Tak nejak ty velke taky musi prodat, ze...

0/0
12.3.2009 14:42

Dr.R.

Re: Kravina

Velká elektrárna/malý agregát - tam myslím nebude nějaký katastrofální propad. (například účinnost velkých transformátorů je přes 90% a malých přes 80%, podobně to bude i u generátorů).Jak jsem napsal, primárním určením tohoto auta by měly být krátké trasy, kdy nebude vypouštět žádné emise.

I při provozu na benzín by měly být jeho výfukové plyny čistší, protože bude pracovat v konstatních otáčkách. Konec konců nic nového - dieselelektrické lokomotivy pracují na stejném principu.

0/0
12.3.2009 9:10

Kamil

Re: Kravina

To by mne zajimalo jak jste prisel na to, ze elektrarna ma vysokou ucinnost. Moderni elektrarny maji ucinnost max 35 %. Lepsi ucinnost maji teplarny (kolem 80 %), ale co s teplem v lete. Neni ho zase az tak potreba, takze i ucinnost teplarny neni zazracna. Podle me jsou vsechny ty elektro- a kdovico jeste mobily jen presunem problemu z jednoho mista na druhe. Je to stejne jako ten Bursikovic nesmysl s repkou. Ale hlavne, ze jezdi v hybridu za v bratru 700 000 Kc. Vsichni kdo maji totalne zezelenaly mozek by se meli vzpamatovat a zacit poradne makat a delat neco uzitecnejsiho.

0/0
12.3.2009 9:14

Dr.R.

Re: Kravina

Nedovolil bych si používat termín zezelenalý mozek, nemá přece cenu urážet lidi, nemyslíte?

Hybridy a elektromobily jsou na začátku cesty, jejich dnešní cena bude za 10 let úplně někde jinde, stejně jako tomu bylo u všeho nového a převratného.

Mimochodem, hranici rychlosti 100km/h pokořil před více než 100 lety lety elektromobil, na to prosím nezapomínejte.

Dále: Průměrná životnost autobusu MHD - 6 let, tramvaje 25 let (údaje z DPmB z r. 1984). Elektromotor - max. desítky součástí, spalovací motor - stovky součástí. Atd. atd- atd.

Elektromobily v masovém měřítku znamenají také masu lidí bez práce.

0/0
12.3.2009 9:20

ggg

Re: Kravina

R^ Konečně to někdo napsal. To je jeden z hlavních důvodů proč se to tak nepodporuje.

0/0
12.3.2009 10:57

Kamil

Re: Kravina

Tak ted nevim jestli jste vlastne pro nebo proti. Celkem si odporujete. To, ze nejaky elektromobil pokoril kdysi nejakou rychlost je naprosto irelevantni. Je to stejne jako kdybyste dnes obhajoval treba letani balonem, kdysi taky pokorily nejakou vzdalenost, ze? Proste na urcitou vzdalenost potrebujete urcite mnozstvi energie. Je jedno jestli ji vezmete z nafty nebo uhli. Jeste dlooouho se bude zasadni podil elektriny vyrabet totiz z uhli. Neni to tedy o nic ekologictejsi. No mozna jen rekuperaci se daji lehce dobijet ty baterie, ale to je tak vsechno. Dokud se nebude jezdit na levne vyrobeny vodik, tak je to o nicem.

Pokud se bavime o zivotnosti:

prumerna zivotnost auta je pres 10 let a bude stejna jako u toho elektromobilu. Navic v tom elektromobilu jsou vlastne motory 2 (spalovaci a elektro), takze je sance na pokazeni neceho vetsi ne mensi. A jakou asi maji zivotnost ty baterie? Kolik energie se spotrebuje pri jejich vyrobe? Co s nima bude po konci zivotnosti?

0/0
12.3.2009 11:04

Dr.R.

Re: Kravina

Já nevyjadřuju své pro nebo proti, pouze uvádím otázky, které jsou s tím spojené - například i množsvtí lidí bez práce. Irelevantnost nezvratitelného faktu jste pochopil jinak, než jsem myslel, to měla být spíše výtka lidem, kteří jsou opojeni benzínem/naftou a na elektřinu plivou.

Pokud chcete znát můj názor, je tento: Byl bych rád, kdyby spalovací motory v autech skončily a jezdilo se pouze elektromobily. Zejména proto, že naprosto diletantsky spalujeme omezené suroviny, které můžeme využívat na tisíc jiných věcí než na pouhé získávání energie. Dále z důvodu emisí v místě provozu vozidel.

Ale jak už jsem napsal, to vyvolává spoustu dalších otázek - spotřební daň z PHM, úbytek pracovních míst, atd.

Levně vyrobený vodík je podle mne horší a nebezpečnější alternativa než elektromobily. Pro tento účel by bylo nutné vybudovat zcela novou síť čerpacích stanic s mnohem vyššími bezpečnostními požadavky. Dobíjet elektromobily lze kdekoliv, kde je k dispozici elektrická energie.

0/0
12.3.2009 11:44

wildge

Re: Kravina

S tim dobijenim to neni zas tak zhave. Zkuste si spocitat, jake proudy i pri napeti v radu kV budou muset spagatem tect, pokud budete chtit "natankovat" za, dejme tomu, deset minut.

Elektromobil je reseni pro mesto. Pro dalkove jizdy by se hodily troleje (mozna na ne taky nekdy dojde). Nebyla by to krasa, dojet na okraj Brna s elektromobilem, tam plynule najet k troleji a nechat se bez rizeni dovest k Plzni a tam zase pohodlne sjet (pochopitelne zaroven s dobitymi bateriemi)? Okolik by se zvysila bezpecnost...

0/0
12.3.2009 12:25

Dr.R.

Re: Kravina

V tom není zas tak velký problém není - stačí "posílit" současná lana na stožárech vvn (pro informaci - napětí jsou 400 kV pro dálkové rozvody, 220 pro ostatní, 22 kV pro zásobování obcí).

S těmi trolejemi to nevidím dobře. Jedno auto se porouchá a než sundáte "tykadla" a odtlačíte ho bokem, bude za Vámi několikakilomtrová zácpa.  

0/0
12.3.2009 12:38

wildge

Re: Kravina

No, to prave nestaci, protoze problem neni s prenosem k "benzince", ale s prenosem skrz "pistoli" do auta. Ty proudy by byly ohromne, pri vyssich napetich pak to zase zacina byt dost nebezpecne pro obsluhu - radove kA pri napeti tak 1kV a doby nabijeni 10 minut.

Problem porouchanych aut na troleji neni velky. Ten se da snadno resit, proste porouchane auto z troleje sjede. Mnohem vetsi problem je vystavba takoveho systemu - to by stalo fakt hodne. Ale zase by nebylo potreba platit jine veci.

0/0
12.3.2009 14:40

vaclav13

Re: Kravina

Reálně kolem 2 litrů, děláte si legraci a nebo jste na hodinách fyziky spal či hrával piškvorky se sousedem? Odhadněte si jednoduchým výpočtem jaké množství mechanické energie jste schopen z tohoto množství paliva, vzhledem k jeho výhřevnosti a účinnosti celého pohonného systému, dostat na kola a pak si zkuste spočítat zda tato energie bude stačit na překonávání valivého a aerodynamického odporu po celých 100km. Nebo zda to bude stačit pokud se budete posouvat přískokama po magistrále. V článku jsem neviděl nic o tom, že by součastí vozu byl systém rekuperace energie při brždění, takže v koloně se také moc neušetří. Elektromotor má sice lepší trakční vlastnosti, ale pořád zůstává maření energie na brzdách. Takže pomalu s tím osočováním z mletí nesmyslů.

0/0
12.3.2009 9:36

Dr.R.

Re: Kravina

Myslím, že rekuperace tam je. Pokud není, tak je to dost mizerné řešení.

0/0
12.3.2009 11:47

Snoopy

Re: Kravina

To, že jste o rekuperaci nečetl v článku nejspíš neznamná, že by ji to nemělo. Ostatně v článku toho o Ampeře moc není (z technického hlediska).

Navíc právě ty přískoky po magistrále by měl pobrat elektromotor sám od sebe. Tady hodně záleží na inteligenci systému hospodaření s energií v bateriích.

0/0
12.3.2009 13:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.