Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autoservis svépomocí: chladicí a brzdová kapalina

Do auta nelijeme jen benzin nebo naftu, čtyřkolový miláček vyžaduje i další životně důležité tekutiny. Rozhodně nepodceňujte brzdovou kapalinu, péči o ni ale svěřte odborníkům. O kapalinu v chladiči už se zvládnete postarat sami.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

karol

Kontrola hladiny

Z článku není zřejmé, jestli se kontrola hladiny chladící kapaliny provádí u studeného nebo zahřátáho motoru.

0/0
28.5.2009 14:32

Beďar

to jsou otazky

Takže tuto diskuzi shrneme - Asi se do aut nové konstrukce dává chladící s celoživotní trvanlivostí, ale kdo má trochu času, pár kaček a IQ větší než 5, ten si ji asi vymění preventivně jednou za pár let - určitě se shodneme, že nová směs v systému škodit určitě nebude. Jestli je koncentrát ředitelný normální, nebo demineralizovanou vodou ( destilka pro laiky :) ) nejlépe zjistíme tak, že si přečteme štítek na balení koncentrátu ( což by člověk mohl stejně udělat, od toho tam ty rady jsou, že.. ). A hele - ono je to tam napsané - na té mojí např. je - ředit pouze demineralizovanou vodou, vodovodní voda může způsobit usazování vápníků.  

0/0
29.3.2009 12:51

Radek

Chladící kapalina se nemění!

Tento článek je minimálně z poloviny nesmysl. Kdo se pohybuje v oboru nebo čte odbornou literaturu ví, že chladící kapalina se v rámci údržby nemění. To platí u modrozelené G11 i červené G12. Chladící kapalina má schopnost vytvářet asi 2 roky antikorozivní vrstvičku, potom jí zůstává už jen mrazuvzdornost, a to navždy. Pouze mění-li se některý díl v chladícím okruhu, např. chladič, hlava, těsnění pod hlavou, je třeba vyměnit chl. kapalinu, aby se tato vrstvička na novém díle vytvořila. Na svém 8-mi letém VW mám originální čistou chl. kapalinu G12.

S brzdovou kapalinou celkem souhlasím, jenom podle mých zkušeností je zbytečné měnit ji po 2 letech, já ji měním po 3. Při průmerné znalosti a šikovnosti není problém si ji vyměnit sám.

0/0
28.3.2009 9:02

harfan

když už je to pro blbce

(což je v pohodě - jí k nim patřím) pak prosím nepoužívejte formulace typu: Pokud doplňujete chladicí kapalinu, dolévejte ji do studeného motoru, mohlo by dojít k popraskání hlavy válců. 

jestli by náhodou nebylo lepší doplnit tam slovo "JINAK by mohlo dojít  ......" nebo zaměnit dolévejte za NEDOLÉVEJTE  a studeného za ZAHŘÁTÉHO - bylo by to pak lepší i z češtinářského hlediska  

0/0
27.3.2009 10:01

kluboš

spatne!

a kde je dolevani ostrikovacu????

0/0
27.3.2009 9:47

pinguone

..mate to ve spatne rubrice...

..patri to na ONA....;-D

0/0
27.3.2009 9:12

JIRI

odborník A.T.U.

TAK V TOMTO SERVISE BYCH NENECHAL SPRAVIT ANI KOLOBĚŽKU. Celý článek je plný nesmyslů.Jestli někdo tvrdí že chladící kapalina je zdraví škodlivá tak je idiot a  okamžitě by měl s prací u aut skončit. Každá chladící kapalina totiž obsahuje GLYKOL což je prudký jed. Tento rádoby odborník  s ní určitě nesmí ani zacházet, protože každá osoba zacházejicí s jedem musí být proškolena a přezkoušena na hygienické stanici

0/0
27.3.2009 9:09

AAA

Re: odborník A.T.U.

V tom pripade je tedy zajimave ze tento prudky jed se volne prodava v kazdem marketu a na kazde pumpe....

0/0
27.3.2009 10:38

von Kleist

Re: odborník A.T.U.

Ucinek jako KCN to nema, ale skodlive je to vic nez dost... dej si frtana a pak "napis", co na to jatra -> samozrejme to myslim jako zert!

0/0
27.3.2009 12:22

AAA

Re: odborník A.T.U.

proto je taky v navodu ze se to nema chlastat, ze :) ale takovych veci se bezne prodavaji stovky. A mimochodem, existuji i netoxicke nemrznouci kapaliny (obvykle zelene s oznacenim EKO)

0/0
27.3.2009 16:07

chladičář

Re: odborník A.T.U.

Nooo - chladící kapaliny jsou většinou na bázi monoetylenglykolu a decka se většinou už bere za smrtelnou dávku - záleží na tělesné konstituci. Je pravda že na trhu jsou i kapaliny na bázi propylenglykolu, kde je smrtelná dávka až kolem litru. Mimochodem - třeba v Rakousku na pumpách se prodávají jen ty propylenglykolové.

Obě jdou navzájem míchat, problém je že už nikdo jednoduše neurčí mrazuvzdornost kapaliny. Jednoduše myslím buď hustoměrem, nebo refraktometrem

0/0
27.3.2009 17:11

beran

Co je to za blábol ?

"Správně zvolená a naředěná kapalina také zabraňuje usazování koroze v chladících systémech." píše autor.

  Jak se může koroze někde usazovat, když to je chemický a fyzikální jev?

0/0
27.3.2009 7:53

hany 26

jste objevili ameriku ne????????

tohle všechno si u nás dělají 15 letí kluci na dvoře sami.Je to tak jednoduché!!!!!!!!!!

0/0
27.3.2009 7:17

Ebo

Re: jste objevili ameriku ne????????

když není o čam psát, tak musí být nějaký článek v záloze.. ne ? :-)

0/0
27.3.2009 7:30

yks ipsylon woe

Re: jste objevili ameriku ne????????

Tak ať radši zůstanou na tom dvoře:-P

0/0
27.3.2009 15:57

Chladičář

... a jak je to doopravdy

Pokud vím - a to dělám v oboru již přes 15let, tak v současné době jsou do nových vozů plněny chladící kapaliny celoživotní a tudíž není potřeba je měnit, pouze doplňovat. Chladící kapalina se neředí už hooodně let destilovanou vodou, ale vodou pitnou.

Chladící kapalina se u nás ředí v poměru 2:3 (koncentrovaná kapalina : voda), což zaručuje počátek tuhnutí kolem -25°C. Pro severské země je to 1:1= -35°C. Pozor!!!, neplatí že čím více kapaliny tím větší odolnost vůči mrazu. Od ca. 60% podílu chladící kapaliny se křivka "odolnosti vůči mrazu" láme a opět stoupá. Při 100 % chladící kapaliny (základní látka je monoetylenglykol + inhibitory koroze) se odolnost opět blíží k nule.

Malé doplnění - výše uvedené platí na 100 procent pro vozy provenience VW skupiny (AUDI, SKODA, SEAT, VW) a chladící kapaliny oranžové, nebo fialové s obchodním označením G12. G12plus a G12 plus plus.

A na závěr jedno upozornění - u benzínových pump se dá koupit kapalina už naředěná vodou i kapalina "ostrá". Pozor!

0/0
27.3.2009 6:02

biker

Re: ... a jak je to doopravdy

no tak to potěš... kde jste přišel na to, že náplň je doživotní??? u koncernu VW je výměnná lhůta 5 let. i ta kapalina stárne. to že pracujete v oboru, tím bych se být vámi opravdu nechlubil...

0/0
27.3.2009 7:15

JmJ

Re: ... a jak je to doopravdy

Dnes je lecos "celozivotni", ze? :-) Nechat si chladici kapalinu v aute 10 let a jen ji dolevat, to pak musi byt pekny humus v systemu. To co se uvolnuje z ruznych dilu, kterymi ta kapalina proteka, se v te kapaline drzi a usazuje se to na jinych mistech systemu.

A redit vodou? No to nedelam ani u 20 let stareho VAZu, bo vodni kamen, to je previt, ten vam zanese chladic, kohout topeni atd. Mozna maji nektere nemrzky v sobe neco, co proti usazovani vodniho kamane bude pusobit, ale urcite to nebude 100%. Proto za magickych 7 korun na litr koupim par litru destilky a je to, ne?

Inu lide z oboru... ;-)

0/0
27.3.2009 7:58

Vitek

Re: ... a jak je to doopravdy

Před časem jsem řešil chladící kapalinu u auta mé mámy a jak v návodu, tak v servisu (Nisan Micra) mi výslovně řekli, že dolévat opravdu vodu z kohoutku, nikoli destilku. Nedokázali mi zdůvodnit proč,ale také jsem tím byl překvapenej.....

0/0
27.3.2009 8:08

Jasper

Re: ... a jak je to doopravdy

Destilovana voda sa kedysi pouzivala preto aby sa system nezanasal vodnym kamenom. Nove zmesy obsahuju inhibitory korozie a usadzovania mineralov a preto sa destilovana voda pouzivat nemusi. Dalsi dovod je ze destilovana (deionizovana) voda je zbavena ionov a ked sa naleje do (obzvlast hlinikoveho) systemu tak 'vytrhava' iony prave z toho hliniku a tym oslabuje steny. Neviem posudit do akej miery sa toto 'vytrhavanie' prejavi na hrubke steny chladica v realnej prevadzke ale je to tak. Preto sa odporuca klasicka voda z vodovodu - so sucasnymi zmesami system nezanesie a zaroven, ako bonus, nenapada system.

0/0
27.3.2009 9:03

Honza

Re: ... a jak je to doopravdy

Autor predchoziho prispevku chtel zrejme poukazat na fakt, ze behem cele zivotnosti auta (5 let) neni nutne kapalinu menit :-)

0/0
27.3.2009 8:01

Nazirus

Re: ... a jak je to doopravdy

TrefaR^

0/0
30.3.2009 11:00

Bohuš

Re: ... a jak je to doopravdy

Radši se pánovi omluv chlapečku a pak ti ukážu moje auto, které má v chladiči doživotní náplň.

0/0
27.3.2009 10:48

hefaistosh

Re: ... a jak je to doopravdy

Není předepsána lhůta výměny,tudíž po celou životnost.5 let měla felda u g12.A felda neměla kovové těsnění hlavy proto ji kapalina narušovala.

0/0
27.3.2009 19:05

el

Re: ... a jak je to doopravdy

potvrzuji,články v této rubrice jsou jen pro ženské,které autům vůbec nerozumí.Měnit chladící kapalinu po 5 letech můžou jen naprostí "..." kteří sežerou všecko,co odborný servis napíše.Zeptejte se chemiků na změnu fyzikálních vlastností kapaliny z hlediska tuhnutí i "překorodování" a vysmějí se vám.Jen čekám,až se tady objeví článek " Servis doporučuje výměnu všech oken u aut po 6 letech,protože jsou poškrabaná a snižují ....." . Takže vzhůru na špek a měňte všecko dle návodů...

0/0
27.3.2009 9:01

Chladičář

Re: ... a jak je to doopravdy

Děkuji za kritiku kritiků i za podporu ostatních :o)

K destilované vodě - opravdu se dříve používala, poté se přecházelo na demi-vodu (demineralizovaná) a nakonec se z důvodů již dříve uvedených přešlo na vodu pitnou. Nicméně nebráním ostatním dolévat destilku v naději že motoru pomáhají.

Pro jistotu jsem se podíval na stránky ŠKODA AUTO (dcera VW :o)) a v návodu pro OCTAVII na straně 218-219 se opravdu uvádí že kapalina zabraňuje i usazování vodního kamene. Výměnný interval není uveden (narozdíl např. od brzdové kapaliny)

Je možné že to VW uvádí jinak, ale na jejich německých stránkách jsem odkaz na návod k obsluze nenalezl a tak nemohu sloužit. Logicky by ale měli mít stejné podmínky jako ŠKODA

0/0
27.3.2009 12:18

kejkl

nádoba

Tak s touhle expanzní nádobou jsem se na fábii vyvztekal až hrůza;-€Pořád se mi rozsvěcela kontrolka chladící kapaliny;-O

0/0
27.3.2009 4:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.