Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konečně pořádné elektroauto pro 5+2: Tesla S s koberečky z PET lahví

Automobilka Tesla Motors ohromuje sedmimístným hatchbackem, který používá plně elektrický pohon. Dojezd elegantního automobilu dosahuje 480 kilometrů na jedno nabití baterií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Spit_MkI

Dojezd

Krasa, co jineho rict. Ale zajimal by mne skutecny dojezd pri normalnim obsazeni. Mela by konecne vzniknout norma, jak udavat dojezd u elektromobilu, stejne, jako existuji jasna pravidla, jak udavat spotrebu u benzinu a nafty.

Vyrobci vetsinou uvadeji udaje namerene za neprovoznich idealnich podminek. Pak do auta/na motorku sednete a pokud se dostanete na polovinu ujetych kilometru na jedno nabiti, je to velky uspech.

0/0
31.3.2009 20:49

ppc1500

atomové elektrárny

Stejně si myslím, že budoucnost ve výrobě el. energie je v malých atomových elektrárnách, samozřejmě postavených podle francouzké technologie. Tam každě větší město má svoji vlastní elektrárnu. Nemyslím si, že by byli až tak nebezpečné, jak ty ruské.

0/0
31.3.2009 19:24

rudastraka

pro ty co si myslej

ze jen u nas by bylo potreba postavit nekolik temelinu kvuli elektromobilum tvrdim, ze veskery provoz aut v cesky by utah jeden dostaveny temelin

0/0
31.3.2009 19:09

svatapravda

Re: pro ty co si myslej

Tak to jste vedle, celkovy prumerny vykon generovany z ropy je srovnatelny s vykonem generovanym vsemi elektrarnami - pricemz temelnim generuje zhruba 20%, tj. na nahrazeni pohonu vsech aut by bylo potreba pet temelinu. To ovsem pri 100% ucinnosti cyklu nabiti/vybiti baterii, coz samozrejme neni; pri rel. optimistickych 50% byste potreboval temelinu deset. Na druhou stranu v soucasnosti rada elektraren samozrejme nejede naplno a k nabijeni elektromobilu se idealne hodi nocni proud.

Ovsem velky potencial je v solarnich clancich. Na pokryti veskere energeticke spotreby CR - elektrina, doprava, vytapeni - by stacilo zachytit (_a vhodne ulozit_) s 10% ucinnosti energii dopadajici na 2% plochy CR. Samozrejme je potreba pocitat s ulozenim energie v horizuntu napr. 6 mesicu, zkratka pres leto slunce nachytat a v zime energii jen vyuzivat. Dlouhodobe ulozeni by bylo mozne napriklad syntetizovanim cpavku (a jeho naslednym vyuzitim jako paliva).

0/0
1.4.2009 0:38

Dave

Re: pro ty co si myslej

Vyrobit si elektřinu je mnohem snadnější, než získat benzín z ropy. Obrazně řečeno, každý šikovný kutil si doma může postavit malou elektrárničku o výkonu řádově jednotek až desítek kW, má-li na to vhodné přírodní podmínky (např. potok na zahrádce, dostatek větru pro větrníček nebo osvětlené plochy pro solární panel), případně pohánět takovou elektrárničku jednoduchým Stirlingovým motorem, využívajícím odpadní teplo např. z tepelného čerpadla u rodinného domu. Ropnou věž a rafinerii si ale každý postavit nemůže, i kdyby to nakrásně uměl :-). Ekologický provoz centrální zdroj energie - v našem případě elektrárna - lze aplikací účinného řešení na likvidaci nebezpečných látek prakticky okamžitě vylepšit, což bude mít okamžitý efekt i na oblast kolem tohoto zdroje. V případě spalovacích motorů musíme čekat, než se dané motory vyřadí z provozu, což mnohdy trvá i desítky let.

0/0
1.4.2009 22:54

Potkan2000

Re: pro ty co si myslej

Problém je že jakmile vodní elektrárny, fotovoltaické nebo věterníky budou rozšířeny začnou se zdaňovat, napřed paušálem a pak podle toho co vyrobí a budeme tam kde jsme teď se spotřebou financí, viz. zdanění studní. A tak se ten krásný kolotoč přelívání peněz sem a tam bude pořád točit :-) Doufám že aspoň ta příroda bude v lepším stavu.

0/0
29.6.2009 21:39

ppc1500

Ekologický či nikoliv.

Přečetl jsem si pár příspěvků a zarazil jsem se u některých, např. Martin.strike. On a i jiní oponují tím, že vozidlo není ekologické, protože je poháněno elektřinou, které není ekologicky vyráběno. Možná to tak je, ikdyž v případě atomových elektráren bych to tak špatné s ekologií neviděl. Ale větší "nelogičnost" tohoto tvrzení je v tom, že ani benzin nebo nafta se nevyrábí moc ekologicky. Takže ve výrobě je to minimum jedna-jedna. Jenomže elektromotory již ekologické jsou, na rozdíl od "klasických" vozidel. Takže podle mého názoru ekologické jsou.

Výroba čehokoliv je většinou málo ekologická. Rozdíl je pak v tom, jak konečný produkt - v tomto přípatě toto auto - znečišťuje přírodu.

Kromě toho jak tady někdo poznamenal, tak ČEZ by byla ráda, jelikož by velká většina lidí dobíjela svoje auta v noci, tím by nemuseli regulovat síť.....

0/0
31.3.2009 19:00

rudastraka

Re: Ekologický či nikoliv.

a hlavne vyrobit 1kWh i v uhelne odsirene elektrarne je mnohem ekologictesi nez 1kWh vyrobena ve spalovacim motoru v aute a to i pres vsechny katalyzatory

0/0
31.3.2009 19:04

Stoura

Re: Ekologický či nikoliv.

To neni vybec tak jednoduche.

Akumulatory vozidla maji vetsinou ucinost kolem 50%. Tedy te elektriny je treba vyrobit 2x vic, nez mechanicke prace v motoru. A to ten rozdil zase smaze (elektrarna vyrabi elektrinu cisteji, ale auto potrebuje prace jen polovinu, pokud si ji vyrobi samo).

Dalsim problemem je pokles kapacity akumulatoru. Obvykle po 1000 cyklech klesne kapacita o ctvrtinu. Vybiti na plny dojezd, mraz, a dalsi vlivy mohou zivotnost jeste snizit. Pokud nekdo ujede denne 30 km, muze mu to byt jedno, kdo vsak jezdi denne pres 100 km, musi za 2-4 roky  koupit nove, ktere tvori znacnou cast ceny auta.

0/0
3.5.2009 0:05

VoiToi

Re: Ekologický či nikoliv.

Akumulátory nynějšího Priusu, tedy technologie NiMH, mají špatnou účinnost, tedy třeba i 50%, nebo i méně, a především nejsou schopny pojmout špičkově více energie najednou (při rychlejším brždění). Naproti tomu, Tesla používá Li-Ion s téměř dokonalou elektronikou, a tato baterie má účinnost nad 85%. Poznáte to například tak, že články Li-Ion či Li-Pol se při rychlém nabíjení téměř nezahřívají, zatímco tužkové NiMH ano. Právě zahřívání, tedy tepelné ztráty energie, je jasnou známkou malé efektivity jakéhokoliv zařízení (kromě topení, vařiče apod.).

0/0
3.5.2009 18:11

svatapravda

Re: Ekologický či nikoliv.

No vsechny ty pocty nejsou vubec jednoduche, kupr. k vyrobe 1 litru benzinu z ropy je potreba pomerne znacne mnozstvi elektriny - cetl jsem kdesi ze zhruba 2kWh (rafinerie jsou velkymi spotrebiteli el. energie). Dale pak dovezeni ropy z naleziste + distribuce paliva na cerpaci stanice ma jistou energetickou narocnost  - elektricka prenosova sit je z pohledu distribuce (pravdepodobne) uspornejsi.

0/0
1.4.2009 0:44

iuos

hmm

a pořád nevím, jaký má takový auto příkon... aby to člověk nepíchnul do eletriky a předtím povypínal všechny spotřebiče ;-D

0/0
31.3.2009 16:16

rudastraka

Re: hmm

bezna trikolikova zasuvka 230V muze dat maximalne 16A, takze prikon neco pres 3.5kW

nabijeni 4hod je podle me max pro tu verzi s nejmensim akumulatorem a dojezdem 260km

i tak spotreba 5kWh/100km je dost optimisticka

0/0
31.3.2009 19:02

Petrik_CZ

Re: hmm

tesla roadster ma cca 53kWh, pri rychlosti kolem 90km auto potrebuje cca 6-8kW, zalezi na vice vecech. Myslim ze ty udane dojezdy jsou vicemene realne, stejne jako jsou realne u tesly roadster.

0/0
31.3.2009 22:09

svatapravda

Re: hmm

6-8kW? Prijde me to ponekud malo, kdyz vezmu ze vykon bezneho osobniho auta je kolem 40kW - byt tedy v 90km/h samozrejme neni ani zdaleka potreba plny vykon motoru - stejne me tech 6-8kW prijde jako velmi optimisticke cislo - i treba jen pro jizdu po rovine, v udanych 90km/h - na druhou stranu nemuselo by to byt nerealne.

0/0
1.4.2009 0:47

VoiToi

Re: hmm

Je to tak. Například motor 1.2 HTP ve Fabii při 3000 otáčkách potřebuje cca 15kW jen na udržení těchto otáček (vyrovnání tření motoru). Elektromotor má proti tomu mimnimální tření, na udržení jeho max. otáček stačí třebas 0,1kW.

0/0
3.5.2009 18:20

Martin.strike

Není ekologický

Výroba samotné el. energie, na kterou automobil jezdí není zcela ekologická a ve výsledku to bude skoro stejné jako kdyby jezdilo na beznín, nebo naftu. Až na ty emise. Miluju tyhle "ekologická auta", člověk si neuvědomí, že výroba paliv pro ně je mnohem méně ekologická, než samotné zrpacování ropy. Ve výsledku je to pak tak, že se stále vyplatí a ekologičtější bude normální automobil na naftu nebo benzín. Jinak co se týče desingové stránky, tak se mi líbí, takový Maserati Quattroporte.

0/0
31.3.2009 15:49

icmek

hmm

fešné elektrické maserati.... :)

0/0
31.3.2009 13:27

jahodove_ticho

škoda

že elektroauta dojíždí na cenu, dojez a dobíjení. U pumpy stojím po 1000km asi 2-3 minuty do plný, S elektroautem po 400km 2-4 hodiny??? Chápu, že ekologii musíme udělat nějaké ústupky, ale těžko si budu házet večer prodlužovačku z okna, aby se mi auto dobilo nebo trávit každej druhej den dopoledne u "dobíjecích center" a to vše mi bude stát celkově o tolik navíc, že ani za ty promr*aný 4h na rozdíl nevydělám...Rv

0/0
31.3.2009 13:12

David

Taky Lotus?

Nevíte kdo dělal šasi a karoserii, taky Lotus jako ten roadster? Moc to na Lotus nevypadá.

0/0
31.3.2009 11:44

Dave

No vida...

... ještě z toho auta vyházet nepotřebné krámy, jako klimatizace, elektrické ovládání oken, sedadel a podobných věcí, displeje na každou kravinu, posilovače na všechno možné (kromě řízení) a dojezd se opět o pár desítek kilometrů zvýší.

0/0
31.3.2009 11:11

Andee

Re: No vida...

Ale nikdo v tom nebude chtít jezdit ;-D

0/0
31.3.2009 12:45

jl

Re: No vida...

Já teda klidně jo, google maps v autě fakt nepotřebuju. Když jedu tak jedu On-line fakt být nemusím a nechci. Klima - kvuli cca 10 dnům v roce mi přijde taky dost nepotřebné.

0/0
31.3.2009 14:03

gall4

design

Trochu obslehli nejaky Aston Martin nebo neco podobnyho ne?

0/0
31.3.2009 9:17

jarda.h

Re: design

typů aut už je a bylo na světě tolik, že každé nové bude vždy více či méně podobné nějakému předchozímu

0/0
31.3.2009 11:44

jahodove_ticho

Re: design

Aston nakombinovanej s Maseratti...

0/0
31.3.2009 13:03

M

Co energetická síť?

Mně by zajímalo jak by řešili distribuci el. energi při masovém rozšíření takových vozů. Každá domácnost by si řekla o další 20-40A jistič? No to bysme měli udělat dalších pár Temelínů, protože pokud zatím počítám, že 1kW/h je údajně 300g CO2 v atmosféře, tak jediná "ekologie" tohohle auta je v tom, že váží o 200-300kg víc než stejné auto se spalovacím motorem, je plné těžkých kovů v baterkách a emise nevypouští v městech, ale hezky v místech elektráren - v našem případě s. Čechy. 

Nedokážu si představit kabely vedoucí k "čerpacím stanicím".

0/0
31.3.2009 9:14

Vit I.

Re: Co energetická síť?

Atomové elektrárny žádné CO2 nevypouští. A o jiných se nemá cenu bavit.

0/0
31.3.2009 9:35

M

Re: Co energetická síť?

To vim taky jenze jadru stoji v ceste ekoteroristi a jim podobni. Navíc ty elektrárny nevzniknou na zelené louce ze dne na den.  Navíc má stávající jádro účinnost tuším 10% což je při omezených zásobách uranu docela plýtvání.

0/0
31.3.2009 9:38

doctorX

Re: Co energetická síť?

nesmis cerpat informace z bulvaru nebo spamu

0/0
31.3.2009 10:38

Little Boy

Re: Co energetická síť?

Masove rozsireni nehrozi, protoze neni k dispozici dostatek litia (na baterky). Tzn resis problemy ktery nikdy nenastanou....

0/0
31.3.2009 9:41

Kold

Re: Co energetická síť?

Naopak. Litihia jsou mraky. Ale jeho produkce v ciste forme je velmi neekologicka. A kruh se uzavrel ...

0/0
31.3.2009 11:27

Little Boy

Re: Co energetická síť?

Neni pravda, litium je vzacny kov, takze sou ho stejny mraky jako treba platiny :/

0/0
31.3.2009 12:54

VoiToi

Re: Co energetická síť?

Lithia jsou mraky, mimo jiné například v mořské vodě. Ve vesmíru je to jeden z nejrozšířenějších prvků. Je téměř vždy vázané ve sloučeninách na něco jiného a tak je jeho získávání náročné. Ale nebál bych se toho, nyní má každý v autě olověný akumulátor, což je o dost větší sajrajt, ačkoli menších rozměrů a taky se svět nezbořil. A recyklace lithiových akumulátorů je velmi výhodná, takže na skládku to asi nikdo nedá.

0/0
31.3.2009 20:32

Lex

Re: Co energetická síť?

Prečti si nejdřív něco o efektivitě spalovacích motorů!! :-P A pak se teprv vyjadruj..

0/0
31.3.2009 10:58

tojsouveci

Elektromobily

O elektromobilech se píše už mnoho desítek let. A vždy s nadšením. Ale bohužel to nakonec končí ve ztracenu. Myslím, že to vždy skončí na zdroji. Vyrobit malý, spolehlivý zdroj s velkou kapacitou, který umí vydat v momentě hodně proudu a ještě vydrží mnoho let a bude za nízkou cenu je asi stále problém i v dnešní době.

Ale hezky se to čte ...:-)

0/0
31.3.2009 8:46

Uphillman

Edison

Jede to na stejnosměrný, tak se to mělo jmenovat po Edisonovi a ne po Teslovi.

0/0
31.3.2009 8:35

tojsouveci

Re: Edison

Kde je psáno, že to má stejnosměrné motory?

0/0
31.3.2009 8:40

Moskal

Re: Edison

Nikde to není napsané, ale je to snad logické když to jezdí na aku.

0/0
31.3.2009 8:54

tojsouveci

Re: Edison

Ono existuje něco, čemu se říká měnič a ten dělá ze stejnosměrného střídavý, se kterým se lépe pracuje, jak dokázal právě N. Tesla versus Edison. Takže nic logického tam nevidím...

0/0
31.3.2009 9:00

tojsouveci

Re: Edison

Zřejmě se v elektromobilech používá jak stejnosměrný, tak střídavý motor:

http://klub.elektromobily.org/w/images/a/ad/Reluktancni_motor_Kopecky.pdf

0/0
31.3.2009 9:08

Vit I.

Re: Edison

Na větší výkony se takřka výhradně používají třífázové elektromotory. Mají vyšší výkon i účinnost. Dneska se třífázové em používají i v modelech letadel.

0/0
31.3.2009 9:38

Futaba

Re: Edison

Upřesnil bych to.

V modelech (a nejenom letadel) se používají hlavně střídavé motory.

Dnes není problém pohánět elektromotorem 3-4 metrové letadlo.

Je to vždy jen otázkou peněz a způsobu dobíjení aku (nejčastěji Li-Pol, nebo Li-Fe) přímo na letišti.

V tomto směru vývoje automobilový průmysl trochu zaspal :-)

0/0
31.3.2009 11:16

Kold

Re: Edison

Tak ja bych to take jeste upresnil. V modelech i velkych letadlech se pouzivaji bezkomutatorove stejnosmerne motory. Lidove se jim sice rika stridaky, ale neni to uplne stejne, jako kdyz stridavy motor pripojit ke klasicke 3fazi se sinusovym prubehem.

Nazev Tesla je asi marketingove lakavejsi, protoze postava Tesly je obestrena mysteriem.

0/0
31.3.2009 11:31

Petrik_CZ

Re: Edison

jak muze kodkoli vycist na strankach tesly, o pohon se stara 3-fazovy 4 polovy stridavy elekromotor (myslim ze vodou chlazeny) a rizeni je vektorove field-based. Poporuje rekuperacni brzdeni motorem.Tedy to nejlepsi, co se da dnes sehnat, lepsi motory se pripravuji, ale jejich rizeni je zatim priliz narocne i pro nejvykonnejsi CPU.

0/0
31.3.2009 12:55

walker1234

Cena paliva

Kolik tak asi stoji ujety kilometr ... jestli se to da aspon ramcove srovnavat s benzinem ...

0/0
31.3.2009 7:43

MiroTR

Re: Cena paliva

Odhaduji tak dvojnásobek. :-/

0/0
31.3.2009 8:24

Uphillman

Re: Cena paliva

To by mě taky zajímalo.

0/0
31.3.2009 8:24

Paradox

Re: Cena paliva

Nene, je to o hodně levnější. V americe počítají cca 3x levnější, ale tam oproti nám platí mnohem méně za benzín.

Uvádí se, že elektromobily žerou kolem 0.3 kWh na míli... Kolik že si teď říká za elektřinu Eon ? :-P

0/0
31.3.2009 8:28

Paradox

Re: Cena paliva

Tak update: jestli dobře počítám, tak by vyšel kilometr plus mínus na 1Kč

(((cena za MWh/1000)*0.3)/kilometrů v míli), což je zhruba ekvivalent 4l / 100km ?

To není sice zázrak, ale jde to. Problémem ale vždycky bude dlouhá doba nabíjení. Na cestu k moři nepoužitelné.

0/0
31.3.2009 8:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.