Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na vzduch lze prý jezdit každým autem, tvrdí britští vědci

Osobní automobily se spalovacím motorem by brzy částečně mohl pohánět stlačený vzduch. Umožní to vynález britské univerzity. Je prý jednoduchý a levný, a na vzduchové hybridy by se tak už daly přestavět i současné vozy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mira023

novinka??

Pohon dieselu  vzduchem???? Na vojně jsme startovalli - tedy roztáčeli - tedy poháněli dieselový motor tanku T - 55 ( - rok konstrukce) a T 72  právě stlačeným vzduchem.  Vidím že nové je doplňování nádrže na stlačený vzduch a pokud to vyřeší tak je to supr - pohon vyřešily rusové už v roce 1955.

PS : pro technické typy - podmínky mazání atd. je samozřejmě spoustu věcí které musí vyřešit a bylo by to supr.

0/0
7.4.2009 0:46

Stoura

Re: novinka??

mazání a spol jsou technické detaily. Problém je především termodynamická účinnost celé té technologie. Pro občasné startování motoru je to nepodstatné, ale pro trvalý provoz je to dost limitující parametr.

0/0
7.4.2009 10:39

bar.budo

Re: novinka??

... hlavně to nemá kompresor. A motor natlačí tak 1 MPa ...

... takže je to celé Chu Jo Vi Na pana Hua Zhao ...

0/0
7.4.2009 18:43

XXXX

kdyby

Kdyby někdo vynalezl technologii, jak akumulovat a stlačit moje prdy, tak vám garantuju, že bych na jedno u5rání ujel hodně dlouhou štaci!!! ;-D;-D;-D

0/0
6.4.2009 19:09

kutil

Problém je pořád stejný

Eliminovat ztráty a akumulovat enrgii z brždění pro další použítí. V případě elektrického pohonu je to velký kondenzátor nebo baterie, v případě stlačeného vzduchu je to tlakový zásobník. Jsou i chemické akumulátory, roztočené hmoty - setrvačníky, atd. Všechno má ale jednu chybu. Energie se neakumuluje 100%, vždy dochází k tepelným ztrátám. Ještě nikdo nezkoušel auto na klíček i když to by mohlo taky fungovat. :-)

0/0
6.4.2009 12:11

def...

Re: Problém je pořád stejný

Ty a vis, ze auto na klicek dojede docela daleko? To mozna neni tak spatny napad, strcit do kary pruzinu a setrvacnik...;-DR^

0/0
6.4.2009 12:31

Stoura

Re: Problém je pořád stejný

Problém je. Jmenuje se hustota energie. Zkuste si spočítat, kolik energie uložíte do kilogramu pružiny nebo setrvačníku a porovnejte to s energetickým obsahem litru benzínu (který navíc váží méně než kilogram).

0/0
6.4.2009 13:43

Tomas

Re: Problém je pořád stejný

Jaké energie? Dá se vůbec takhle beztrestně plácat? Víte co srovnáváte? Co takhle hustota inteligence?

0/0
6.4.2009 14:30

smajlik :)

Re: Problém je pořád stejný

http://www.google.cz/search?hl=cs&q=hustota+energie&lr=&aq=1&oq=hustota+e

0/0
6.4.2009 14:37

Stoura

Re: Problém je pořád stejný

Energie, kterou je třeba nějak získat, uložit a poté zase využít. Srovnávám hmotnost, kterou je potřeba mít pro uložení například 1 kWh. Co rozumíte pojmem hustota inteligence, to nevím. Pokud jej chcete použít jako argument, popište co tím myslíte.

0/0
6.4.2009 14:43

Dav

Re: Problém je pořád stejný

Tak - přesně. K tomu není co dodat.

0/0
6.4.2009 14:54

Pavel

Re: Problém je pořád stejný

;-D;-D;-D vy jste jeden z těch, co budou pořád tvrdit, že je lepší uhelná elektrárna, než vodní, ikdyž ta vodní nás "nic" nestojí a pro její pohon máme "bezplatnou" energii, proč nevyužívát i alespoň malé procento energie z brždění, jízdy z kopce.... než tuto energii nevyužívat vůbec??? :-©:-©:-©:-©

0/0
6.4.2009 21:03

Stoura

Re: Problém je pořád stejný

Protože nechci slevu za příplatek. Pokud akumulace té energie ve výsledku prodraží provoz (auto s akumulací bude těžší a tudíž bude mít větší odpory), nebude se jednat o úsporu. je to otázka kalkulace. Podobně jako při vyčíslování poměru mezi uhelnou a vodní elektrárnou. Pokud spotřeba fosilních paliv na výrobu betonu a  technologie bude vyšší, než vyrobená elektřina za dobu životnosti té vodní elektrárny, nemusí se byplatit ji stavět. Nedej zelená příroda, aby v plánované lokalitě vodní nátrže žila chráněná kňava.:-P:-P:-P

0/0
6.4.2009 21:27

Dav

Re: Problém je pořád stejný

Jak je to napsáno, na ekologii se musíme dívat globálně. Pokud se na ekologické zařízení spotřebuje více zdrojů, než se uspoří za dobu provozuschopné životnosti tohoto zařízení, je protiekologické se do toho pouštět.

0/0
7.4.2009 9:36

bar.budo

Re: Problém je pořád stejný

... mimochodem, auta na setrvačník donedávna jezdila ...

... teda autobusy ...

... v zastávkách se roztáčelo ...

0/0
6.4.2009 19:40

Stoura

Re: Problém je pořád stejný

Autobusy na setrvačník sice jezdily, ale moc daleko nedojely. Třítunový setrvačník, jehož obvod dosahoval téměř rychlosti zvuku, uvezl dvacet pasažérů na vzdálenost 20 km.

0/0
6.4.2009 20:34

Pavel

Re: Problém je pořád stejný

teď jsme "bohužel" trošku technicky někde jinde, to bych taky mohl říct, že sálový počítač z té samé doby byl na h..... v porovnání s těmi dnešními

0/0
6.4.2009 20:59

Stoura

Re: Problém je pořád stejný

Dneska je lepší použít elektrický akumulátor. Do setrvačníku se dá při stejné hmotnosti dát řádově méně energie. Pokud dobře počítám, tak tunový setrvačník odpovídá asi 3-4 l nafty. Nebo nekolika desítkám kg akumulátorů.

0/0
6.4.2009 21:21

donotcrosss

bla

a za deset let se všichni udusíme, protože ve velkých městech nebude vzduch.. ;-D

0/0
6.4.2009 11:23

Pavel

Re: bla

tak ti zbydou prdy

0/0
6.4.2009 21:03

Dav

Napadlo mě to taky

Ale řešil bych to jinak. Do motoru bych nešahal a přiřadil přes el-mag spojku kompresor a ten by se spínal při brždění motorem (jen nevím, jak udělat regulaci, aby se to spínalo jen, když to bude mít smysl a necvakalo to s každým řazením). Stlačený vzduch jsem chtěl využívat jako booster při předjíždění, protože takhle by toho vzduchu bylo jen na pár vteřin. Pneustartér mě taky napadl, ale elektrický by tam musel být taky.

Jinak pouhý pohon na stlačený vzduch je pro běžný automobilový průmysl hloupost - možná tak pro pohon vozíků někde v hale nebo po golfovém hřišti.  Do toho stlačeného vzduchu se "vleze" málo energie -je uložená nebezpečně a komprimování je s velkými ztrátami. Konvenční spalovací motory hned tak nahrazeny nebudou. Polde mě nahrazení spalovacích motorů je zbožné přání technicky velmi málo erudovaných lidí.

0/0
6.4.2009 11:14

paskundilek

Re: Napadlo mě to taky

Pošli to Přemkovi Podlahovi ;-D;-D;-D

0/0
6.4.2009 12:03

kutil

Re: Napadlo mě to taky

Elektromobil je pro městská vozítka dobré řešení, ale muselo by se ustoupit ze stálého zvyšování hmotností vozů a naopak dělat auta co nejlehčí ale při zachování deformačních zón.

Také diesel-elektrický pohon s elektromotory v kolech, doplněný o vyrovnávací baterie je řešení. Problém je ekologická výroba a likvidace baterií.

Spalovací motor v současné podobě je zastaralá a málo účinná záležitost. Existuje mnoho účinnějších řešení jako třeba turbínas, která se v kombinaci s elektromotory v kolech dá také lépe využít.

0/0
6.4.2009 12:17

def...

Re: Napadlo mě to taky

vsechny auta z papiru, hmotnost skoro zadna a stret takovych vozidel nebude mit za nasledky pomackane tela v plechu... pro pripad opravdu zamuchlanych nehod, je hasicum usnadneno i "vystrihavani" z aut ;-D

0/0
6.4.2009 12:33

Dav

Re: Napadlo mě to taky

Ona plynovka má tak svoje pro a proti. Například pružnost a regulace není nijak oslnivá. To možná jedině v kombinaci s elektropohonem a akumulátory. Navíc plynovka má velký přebytek vzduchu, takže sací partie by na plochu byly třeba i 4x větší stejně jako výstup. A co se týká samotné účinnosti, tak se to zas tak diametrálně od spalovacího motoru neliší. Prostě mechanický pohyb přes teplo skoro vždycky znamená, že 2/3 tepla se nevyužije. Diesel-elektrický pohon - jeho výhoda je otázkou. Mluvíme o malých elektrických strojích a tam účinnosti závratné nejsou. Plus vidím například v el.motorech v každém kole - naprosto dokonale připraveno pro aktivní bezpečnostní systémy v autě. Můžeš elektricky pohánět a brzdit jakékoliv kolo, různými otáčkami. Instalovaný výkon diesel motoru může být několik desítek kW, ale baterie spolu s elektromotory Ti umožní rozjezd jako se 200-ti koňovým motorem. A naprosto neslyšně.

0/0
6.4.2009 12:45

Pavel

Re: Napadlo mě to taky

a proč řešit to spínání atd., když by tohle všechno dělal motor sám, podle toho jak je zatěžován, buď by poháněl kola, nebo by kola poháněla motor a dělaly by z něj "kompresor"

0/0
6.4.2009 21:06

Dav

Re: Napadlo mě to taky

To se jednoduše napíše, ale musely by se instalovat 3-cestné ventily do výfukového potrubí, aby se dal stlačený vzduch tlačit do zásobníku. Toto potrubí musí být osazeno zpětnou klapkou. Stejně tak na vstupní potrubí by musela být napojena nádrž stlačeného vzduchu a musí tam být ovládaná armatura pro případ pohonu na vzduch. S tímto by muselo být spjaté řízení vstřikovačů. Dále by se muselo uzavřít přívod benzínu při odstaveném plynu a zároveň se škrticí klapka otevřít na maximum - brzdný účinek by byl tak výrazný, že by bylo jen málo míst, kde by to mohlo souvisle pracovat několik desítek vteřin. Všecny tyto zásahy způsobují změny tlakových poměru na sání a ve výtlaku a ladění motoru by se stalo nákladným. Proudění médií se velmi obtížně modeluje a mnohdy je výhodnější jej ladit přímo v železe.

0/0
7.4.2009 9:31

Pablo.Kickasso

auto na vzduch

Auto poháněné vzduchem už dávno vynalezl mladej Berka..nikdo neviděl / nečetl Křečka v noční košili? :)

0/0
6.4.2009 10:15

Lukke-Luk

Apríl

A já myslel, že apríl už byl. ;-D

0/0
6.4.2009 10:05

oId fashioned Vince III..

budoucnost je v

dřevním plynu, pánové:-)

0/0
6.4.2009 9:38

m.l.

A furt se to bude vracet

Auto poháněné vzduchem se pořád dokola vrací a vrací, podobně jako čisté ideje komunismu :-) Když ne sovětští vědci tak britští, když ne lamínátový paskvil co už desátým rokem jde "letos do prodeje" tak pro změnu každé auto po mírné úpravě...

0/0
6.4.2009 9:34

Děda Lebeda

Menší motory, větší KERS

Auta na stlačený prdy sou stejně dobrý, jako auta poháněná větrem. Je to k ničemu a větší auto to asi neuživí. Viděli ste to takzvané auto na vzduch? Je to taková laminátová bída, celá z uměké hmoty, aby to ten nabušení vzduchový motor utáhl. (trochu mi to připomíná takové ty pistole na vzduch, co mají v pneuservisech - když to nastartujete, tak se vám všichni vysmějí, páč budete syčet, jako přehřátý papiňák:)

Lepší je energii využívat efektivnějí (tak jako se snaží např vlaky - vracet zpět energii při brždění), resp. ji akumulovat tak, třeba tak jako to dělá system KERS v F1.

( http://www.carmotor.cz/magazin/pages/Auta-na-setrvacnik-kers,684.html ) R^

0/0
6.4.2009 9:17

Pecaf

Re: Menší motory, větší KERS

I KERS by se teoreticky dal založit právě na stlačovaném vzduchu. Při brzdění by se vzduch stlačoval a následně by se použil (jako pomocná energie) pro rozjezd

0/0
6.4.2009 10:14

Pecaf

Re: Menší motory, větší KERS

pardon, koukám, že nejsem první, kdo tu diskutuje to samé

0/0
6.4.2009 10:16

Pavel

Re: Menší motory, větší KERS

stejně tak by mohl i tenˇvítr" vyrábět alespoň trochu energie ze vzduchu který prochází autem (kolem brzd apod.)

0/0
6.4.2009 21:08

limco@seznam.cz

Provoz

proc vymyslet auta na vzduch, kdyz ty soucasna na ten vzduch uz jezdi... jen se tam dodava v malem mnozstvi palivo  - kdo vi, jestli to neni ekologictejksi, nez plnit nadrze stlacenym vzduchem - jaksi to stlaceni energii nekde vzit taky musi

0/0
6.4.2009 9:10

stunty - bývalý Novinkář

Britští vědci

Vždycky když "Britští vědci" něco vynalezli, je to taková hovadina, že se o tom určitě dozvíme večer na Nově.

0/0
6.4.2009 8:20

pavelthelong

divim se, ze vedci jeste neprisli na to

ze auto tazene na lane ma nulovou spotrebu pohonnych hmot a cela souprava (tazene a tazne auto) ma spotrebu vyrazne nizsi nez soucet spotreb obou aut. Cili ergo kopejtko - nepotrebujeme zadne vynalezce, staci oko vepredu, oko vzadu a tazne lano. Nepohodlne je jenom to, ze tezko sezenete tahouna, ale to se da vyresit (treba narizenim o sudych a lichych znackach-liche znacky budou o lichych dnech tahnout a sude naopak, v pripade tazeni pres noc si to o pulnoci prohodi) Neni dneska pozde na aprila ??

0/0
6.4.2009 7:44

dívenka prostá

Re: divim se, ze vedci jeste neprisli na to

mi víme, žetoje prdel* Ale mislíšže kateřinka žak bijomasa a spol. je to schopna pochopit? Nedělala bich si z toho takovou prdel, protože v některých zeleních palicích se hledá náhrada za ztracené božstvo- bijopaliva a GO*

0/0
6.4.2009 8:06

Kalo

Re: divim se, ze vedci jeste neprisli na to

Dívenko prostá, jak se ti to stalo? ;-D

0/0
6.4.2009 8:41

compli

Stlačený vzduch je jedna z nejdražších energií :

Na vyýrobu stlačeného vzduchu se obvykle používají elektrické kompresory. Čili, nejdříve musím vyrobit elektrickou energii. Například v ČR je to hlavně tepelnými elektrárnami s účinností cca 40%, na přenos padne další cca 3%. Pak musím vybudovat síť kompresorů, ať již veřejných, nebo domácích. Do auta musí být vyrobena tlaková nádoba, která má velkou hmotnost. Tak to již je daleko čistější elektromobil, než tento paskvil. Stejně je to v podstatě o čůrání do bazénu. Na jedné straně se nesmí a na druhé se může. Věřím tomu, že nad tímto "vynálezem" je Bursík v tranzu.

0/0
6.4.2009 7:12

Stoura

Re: Stlačený vzduch je jedna z nejdražších energií :

Na přímý pohon to je nesmysl. Ale například na to, aby se dobrzdilo před křižovatkou a nanakumulovaná energie se při rozjezdu použila na start motoru, by to možná dobré být mohlo. Jako mnohem větší přínos bych pak viděl to, že by se takhle omezil provoz motoru při stání.

Obecně bych ale navrhoval raději zjistit, jestli IDNES neopsala nějakou týden starou zprávu z 1. dubna.

0/0
6.4.2009 7:21

emoticon

Re: Stlačený vzduch je jedna z nejdražších energií :

Já bych tím dohušťoval pneumatiky

0/0
6.4.2009 8:15

PIV

Jeden detail

Při brzdění moterem, je přívod vzduchu do motoru prakticky uazavřen, takže motor nasaje jen minimální objem a ten následně stlačí (opět nepatrně). Pokud by jste totiž do motoru pustili více vzduchu, motor by měl mnohem vyšší brzdící efekt. Takže by jste toho vzduchu stejně mnoho nestlačili.

0/0
6.4.2009 7:09

smajlik :)

Re: Jeden detail

Jak u kterého motoru.

0/0
6.4.2009 8:08

Járin

Re: Jeden detail

A čím se ten přívod vzduchu uzavírá????:-/

0/0
6.4.2009 8:22

def...

Re: Jeden detail

palcem v trubce

0/0
6.4.2009 8:52

VIP

Re: Jeden detail

tak se snad nemůže ptát normální člověk. Ještě jsem neslyšel, že by nekdo při brzdění motorem měl plynový pedál sešlápnutý k podlaze.

0/0
6.4.2009 9:26

smajlik :)

Re: Jeden detail

U mého auta, a vůbec u většiny aut, co jsem kdy měl, se žádný přívod vzduchu do motoru při brzdění neuzavírá. Pán má, co se motorů týče, zřejmě poněkud omezené obzory, že?

0/0
6.4.2009 9:40

Stoura

Re: Jeden detail

K čemu podle Vás slouží škrtící klapka u karburátoru? (u dieselů samozřejmě nic takového není, ale u starších benzínových aut se skutečně přívod vzduchu reguloval)

0/0
6.4.2009 10:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.