Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Difuzor dnes rozhoduje závody F1. Měla ho ale už Škoda 120

Ve formuli 1 se difuzor stal tématem číslo jedna. Sedm týmů si stěžovalo na tvarování vozů stájí Brawn GP, Williams a Toyota, které si pravidla vyložily důvtipněji než soupeři. Neobvyklé řešení jim přináší výrazné výhody. Ani se nechce věřit, co všechno může jedna technická vychytávka způsobit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

ŠKODA 120 is the best !

Ano F1 je náš dražší bráška. ;-D Zdraví čeští  závodnici jezdící ve vozech ŠKODA 120:-)

0/0
11.8.2009 20:15

__XXXX___

Jezdím Š120

kam se na mě sere F1 ;-D;-D

0/0
21.5.2009 21:20

def...

F1 je saskarna

je to hezky sport, taky se kouknu, ale neni to zavod zavodniku... tolik omezeni, narizeni a podobnych saskaren z toho dela akorat statistickou hru, kde sem tam nekdo nahodou zamichne poradi.

0/0
10.5.2009 10:44

i-segodnja=komunističtí cenzoři

Vždyť to říkám furt,

že formule není o řidičích, ale o strojích, to můžu řídit i já.

0/0
7.5.2009 8:11

omg

omg

dokonce i šáde měla 25 let zpět karburátor, tyvole a co by asi měla mít MPI?

Nikoho tyhle závody taxikářů (F1) nezajímají. Pravidla co jsou k smíchu. jednotný motory, za chvíli jednotný formule kompletně, to je ukázka techniky? No běžte dopr.. Těším se, až jednou někdo posadí na dráhu WRC s otevřeným sáním (bez omezení výkonu) a v tom WRC F1 natrhne pr.del (Y)

0/0
21.4.2009 15:27

Ha

Re: omg

Otevřený sání....???? tady je někdo asi technik co...i když jsme fanouškem WRC tak formule je po technický stránce to uplně nej co může být obávám se že wrco by se nečaplo...

0/0
21.4.2009 16:06

nameless_one

Re: omg

Pan viditelne nevi o cem mluvi. Rika vam neco skupina B? Nejspise ne. Pac byste tu jinak nemlel takove hovadiny. V osmdesatych letech byla nejvyssi trida vozu rally skupina B, coz byly vozy bez omezeni uprav, Akcelerovaly z nuly na 100 behem dvou sekund na SOTOLINE. Kdyz zkusili tehdejsi Audi Quatro na okruhu, zjistili, ze by se postavilo na 5. misto startovniho rostu tehdejsi velke ceny F1. Bohuzel po nekolika vaznych nehodach a hlavne po nehode, kdy auto vjelo do divaku a nekolik desitek jich thda zahybulo, byla skupina B zrusena. Ovsem dodnes jsou tyto vozy symbolem cele rally. Peace

0/0
23.4.2009 19:12

HA

Re: omg

Číst číst číst... Řeč byla o současných elektronikou narvaný WRCčkách ne o Quatru které skutečně bylo legendární. Po tom co FIA udělal z rally je skutečně F1 technicky na výši a to prostě neodargumentujete ničím ani Quatrem o kterém nebyla vůbec řeč. Další věc dobu Quatra si skutečně nepamatuji ale to auto znám a je skutečně legendou ale o vašich 2s na šotolině silně pochybuji. Říká vám něco mechanika??? Působení tření, rozklady sil... nejspíše ne 2s na šotolině jsou silně nereálné.... Takže pane příště si detailněji pročtěte příspěvek protože to co jste tu vypsal je sice hezké a beru to ale řeč byla o současnosti ve které je situace zkrátka taková že FIA sistematicky ničí rally aby měla lidi na F1. To se zákonitě taky někde musí projevit srovnejte třeba jen rozpočty týmů...

0/0
23.4.2009 21:30

Martin Jirousek

Re: omg

Četl jsem hodně hovadin, ale že někdo může tvrdit zrychlení z 0 na 100 za 2s a teď je jedno na jakém povrchu ... možná to umělo ZABRZDIT ze 100 na 0 za 2s. ;-D

0/0
20.5.2009 2:16

Apple User

Re: omg

LOL a proto byla zakazana legendarni skupina B. Vzpomenme na Peugeot 205 16V Turbo (Autor Žán Tod od Ferrari) , nebo Audi Quattro. Tyhle kary litali vzduchem a rally se stala pro divaky nebezpecna. Takze s temahle kecama bez do perdele, protoze i v Rally "omezujou" vykon.(Y)R^

0/0
11.5.2009 1:14

mates458

Re: omg

Ty woe, než je WRC rozjede .. bude mit F1 za sebou pul okruhu R^

0/0
23.4.2009 9:30

Zdenda

Re: omg

Doporučuji tohle videoko ... je to sice trošku nahrané, ale ... :-) http://www.youtube.com/watch?v=aBB70TxH9Nw .. P.S. nenechte se zmást začátkem, závod začína až od cca 1min.

0/0
23.4.2009 10:16

oldis

tak rypal se ozve

"Difuzor v karburátoru funguje tak, že umožňuje rozptýlení paliva v proudu vzduchu", umoznuje jo? coto je umoznuje?, ja myslel ze primo to rozptyleni zpusobuje, ale nejen to, zpusobuje pokles tlaku pri sani a difuzor tak sam palivo nasava. rozptyleni zpusobuje tryska a mimo jine difuzor zajistuje to aby palivo do nej vstriknute nesmacelo steny.

0/0
21.4.2009 0:02

malej pipík

Panebože

koho zajímá tahle pitomá soutež formula.:-©Rv Dejte těm šaškům koloběžky a pak se uvidí, kdo je nejlepší...Rv

0/0
20.4.2009 22:10

dYvY

Re: Panebože

Kuprikladu me to zajima. A znam jeste par dalsich lidicek, co se na formulky radi podivaji.

0/0
23.4.2009 0:27

Radek1979

Re: Panebože

není nad to čumět na pár podplacenejch simulantů chodících po poli, co? jde jen o to kopnout do balónu, na to yntelygence stačí ?;-D;-D;-D;-D

0/0
11.5.2009 13:53

dci

Re: Panebože

Je tadi v diskuzi dost lidí, který zajímá, ale NIKOHO nezajímá to, že F1 nezajímá nějakýho malýho pipíka z Horní Dolní... Rv

0/0
29.5.2009 16:30

Officer Tuddrussel

Hmmm

to prirovnani ke S120 je asi jako - hodinky a holinky, to mate stejny, oboji se prece natahuje! Boze... to je kec...

0/0
20.4.2009 21:48

oldis

Re: Hmmm

jenze ta s120 mela vepredu spoiler a v zadu ten naznak difuzoru, jinak douhlasim, prirovnavat soucast palivoveho systemu ke spodku monopostu je nesmysl, je evidentni ze autor ma gympl a nekde neco zaslech a proste nemuze jinak nez svou nove nabitou znalost ihned prezentovat i kdyby psal jen o zakriveni vyvodniho potrubi toalety.

0/0
21.4.2009 0:09

laik

Re: Hmmm

Jj, s difuzorem v karburátoru to redaktor trošku přestřelil, neb jej měla i mnohem starší auta. Kdyby napsal, že monoposty Tatra, na kterých jezdil např. Bruno Sojka v 50. letech, měly vzduchem chlazené motory, výfukové potrubí bylo vyvedeno do -říkalo se tomu sice ejektor, ale je to na principu difuzoru, tím výf. plyny "strhávaly s sebou vzduch, který předtím prolítl kolem válce a hlavy, budiž, ale tento příklad a karbecem je totální pitomost. Tím se nemusel požít ventilátor chlazení.Nj, vzdělanost novinářů je známý jev.Rv

0/0
26.4.2009 13:58

Petr

Možný překlep...

Dobrý den

Nechci rýpat ale řekl bych že váš popis difusoru v první části článku je chybný. Píšete zde :"trubice, kanál s plynule se zvětšujícím průřezem ve směru toku tekutiny". U difusoru se naopak průřez zmenšuje čímž dochází k vytvoření menšího tlaku(podtlaku) a zvýšení rychlosti proudění, při čemž je stále zachováno průtočné množství. Z vašeho popisu by to potom nebyl difusor a základy hydromechaniky jako např. Bernouliho rovnice by rázem nebyly platné. Už jen z toho důvodu doufám že s tím zvětšujícím se průřezem to byl jen překlep.

0/0
20.4.2009 18:41

Petr

Re: Možný překlep...

Ostatně v další části článku to už máte zase napsáno dobře takže předpokládám že to byl doopravdy jen překlep...

0/0
20.4.2009 18:43

BlkRider

Re: Možný překlep...

Zajmavy jak si ty bludy o tlaku tekutin uceny na zakladnich skolach clovek dokaze oduvodnit :).

0/0
20.4.2009 19:49

kotosh

Obdiv Inženýrům

Jako obdivuju inženýry a jejich vynalézavost. Pokud si FIA pořádně neohlídá formulaci pravidel no tak mi to připadá jako někdy v našem parlamentu. No a co kdo a jak s čím zamýšlel na to se nehraje, důležité jsou formulace. Aspoň je v F1 trošku show nemyslíte?

I love F1!!!

0/0
20.4.2009 17:58

thm69

Re: Obdiv Inženýrům

To je zásadní omyl veřejnosti. Slova nic nejsou a duše to vědí.... Slova si lze vždy vyložit různě. Důležitý je právě jejich výklad. Jazykový výklad je jen prvotním přiblížením interpreta normy k jejímu významu.

0/0
20.4.2009 19:06

kotosh

Re: Obdiv Inženýrům

Jasně takhle by to mělo být v ideální společnosti, ale to my nejsme.

0/0
20.4.2009 20:01

Mira

Re: Obdiv Inženýrům

Nicméně konstruktéři nového difuzoru, techničtí komisaři i odvolací soud si předmětná slova vyložili úplně stejně. Asi ta formulace není nijak problematická a neplatí zde Tvoje myšlenka:"Slova si lze vždy vyložit různě". Vypadá to, že problém se z toho snaží udělat právě různí vykladači slov. Že by právnící?

0/0
20.4.2009 20:50

thm69

Re: Obdiv Inženýrům

Nemyslím si. Právníci si na přesné definice nepotrpí. Důležitější je smysl normy. Jedině snad laičtí právníci...

0/0
20.4.2009 21:00

Hele99

Re: Obdiv Inženýrům

áááá... pán je asi právník. Tak to vysvětluje jeho "znalost" věci...

0/0
21.4.2009 20:00

Mira

Re: Obdiv Inženýrům

To, že:"Právníci si na přesné definice nepotrpí" je jejich chyba nebo přednost? Jen se ptám, protože sebe bych se neodvážil zařadit ani do kategorie laických právníků. Jsem spíše technokrat.

0/0
22.4.2009 9:40

reddmaniak

Re: Obdiv Inženýrům

z ohebnosti či nejasnosti pravidel se ale také může stát politicko-mocenský nástroj a to zcela záměrně, ...tomu nefandím)

0/0
18.5.2009 14:20

Dany

Difuzor

jak ho známe z formule 1 poprvé aplikoval na  monopost Lotus 88 konstruktér Colin Chapman po zákazu pohyblivých lišt. Už tehdy byl ale zakázán. Je to pouze oprášený konstrukční prvek, který běžně používají některé automobily  v závodech na okruzích. No a škodovka s difuzorem ? To si snad děláte legraci. Žebrované chlazení je snad něco úplně jiného. Ale je fakt, že při závratných rychlostech kolem 100 km/h by díky difuzoru držela úžasně na silnici.;-D;-D;-D

0/0
20.4.2009 17:55

pafka

Re: Difuzor

Nebylo by lepší si ten článek nejdřív přečíst? 8-o

0/0
20.4.2009 18:06

Paig

Super clanek!

Konecne v tom mam trochu jasno!

0/0
20.4.2009 17:35

Jan

Difusor

Tak Š-120 má v karburátoru difusor?Jmenujte mi karb.,krerý ho nemá!Vždyť to je princip karburátoru.

0/0
20.4.2009 17:16

Lukas

Re: Difusor

Ano, přesně to se v článku píše. Zjevně máte problém pochopit psaný text :-)

0/0
20.4.2009 22:26

Premek

Nejen Skoda 120

ale uz i prvni automobil, ktery vynalezl - jak vsichni vime - Jara Cimrman!

0/0
20.4.2009 16:47

arnie_rimmer

pěkně napsané

na místní poměry opravdu neobvykle fundovaný článek R^

0/0
20.4.2009 16:46

aaa

Problem je predevsim v tom

ze s tim neprislo Ferrari...   takovych ruznych novinek bylo plno... ale nikdy se nediskutovalo tak dlouho

0/0
20.4.2009 16:28

Martin

předpisy, omezení, pravidla

Tyhle detailní pravidla každého jen otravují. Zabíjí to inovaci. Místo aby inženýři vymýšleli lepší auta, vymýšlejí jak nejlépe och..at pravidla. 

Takhle by mohli rozhodnout o bodech jednotlivých stájí rovnou u soudu a nemusí se pořádat žádné závody.

0/0
20.4.2009 16:25

Wimmer-Dahl

Re: předpisy, omezení, pravidla

Souhlas. Nechapu, proc jsou ta pravidla tak slozita, proc je regulovan a popsan kazdy pitomy detail, ..., kter navic muze byt vykladan ruzne.

Vzdyt by to mohlo byt tak jednoduche = tady je start, tady je cil ... kdo tam bude prvni, je vitez. Jaka dalsi pravidla jsou potreba?

0/0
20.4.2009 17:18

Mira

Re: předpisy, omezení, pravidla

Již před mnoha lety přišel tehdejší špičkový konstruktér F1 Colin Chapman s myšlenkou asi takovouto: "Postavme na konec pitline tunel předepsaných rozměrů. Auto, které jím projede nepřesahuje předepsané rozměry a může pokračovat na trať. Po projetí cílem ho zvážíme. K čemu další pravidla?"

0/0
20.4.2009 20:38

Lukas

Re: předpisy, omezení, pravidla

Aby se piloti nezabili při prvním problému na trati? Aby vývoj vozu nestál miliardy dolarů? Aby F1 nedopadla jako vozy WRC?

0/0
20.4.2009 22:28

Mira

Re: předpisy, omezení, pravidla

Bezpečnost vozů se zásadně zlepšila stanovením minimální hmotnosti. Vývoj nových difuzorů podle nových pravidel stojí miliony EUR každou stáj. A až se předpis pro difuzory opět změní, bude to stát další miliony. F1 si spolehlivě kope hrob neustálými zákulisními tahy a dodatečným měněním výsledků.

0/0
22.4.2009 9:36

jdh

pozoruhodné

Pochopil jsem správně, že  už nic nestojí v cestě  a příští velkou cenu pojede konečně i škoda stodvacet. Toto , ale trvalo let.

0/0
20.4.2009 16:11

megapája

Re: pozoruhodné

;-DR^R^[>-]

0/0
20.4.2009 16:49

Mc_Bain

Je pravda, že ve 120 ...

... to bylo cítit.

0/0
20.4.2009 16:10

Gandalf

Jasný závěr

Z úvah v tomto i řadě dalších článků vyplývá jediné - provedení difuzorů jmenované trojice týmů jde proti záměru technického opatření, které FIA vyhlásila. V konečném důsledku proto není důležité jestli opatření odpovídá nebo odporuje detailnímu předpisu, ale jestli je realizováno v jeho smyslu a záměru - a to není! Soud tedy v rámci odvolání týmů pochybil, protože v rámci výkladu práva nezohlednil záměr technické úpravy, ale vycházel pouze z dodržení formulace samotných vymezujících parametrů difuzoru. Soud musí ale vždy zahrnout komplexní posouzení problému a zde jde jeho rozhodnutí proti smyslu a záměru posuzované právní úpravy. Rozhodnutí tedy, při vší úctě, mělo znít: dvoupatrové difuzory od příštího závodu končí. Všichni by stáli na stejné startovní čáře a pár týmů by mělo za svoji "inovativní odvahu" navíc jistý bodový náskok.

0/0
20.4.2009 15:29

yan007

Re: Jasný závěr

Veľmi krásne - právne - vyargumentované. Súhlas.

0/0
20.4.2009 16:01

sCZECH

Re: Jasný závěr

R^R^R^R^R^

0/0
20.4.2009 16:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.