Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Setrvačníky KERS už míří z Formule 1 do obyčejných aut

Stáje formule 1 mohou od letoška používat KERS. Systém schopný znovu využít energii, která by se bez užitku ztratila při brzdění automobilu, už míří do obyčejných aut.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

homoděj

KERS

Proč už se někde nenapíše,že všechny tyhle KERSy vlastně nahrazují výkon o který automobilka motor okradla při svých debilních pokusech,jak snížit o 2 gramy obsah CO?

0/0
28.4.2009 19:32

M Á M D O T A Z :

když dostane Paroubek chřipku, bude se jednat o prasečí?

:-©

0/0
27.4.2009 22:27

Homer _ 3

Re: když dostane Paroubek chřipku, bude se jednat o prasečí?

Pssssssssst! ;-D

0/0
28.4.2009 16:54

Pikot

Blahé paměti vyrobila švýcarská

Oerlikon řadu trolejbusů , které braly energii ze setrvačníků. Ty se na koncových stanicích roztočily na maximum a dodávaly energii během jízdy. Problém ale spočíval v tom, že gyroskopický efekt se nedal vyrovnat. Žádným závěsem. Trolejbusy byly stále v opravě - což stálo firmu, která je vyrobila spousty milionů Franků. Řešení se stále nenacházelo... až do svobody vstupující Kongo bylo ochotné trolejbusy koupit za minimální cenu. (Ušetřilo se tím vrchní vedení...)

Ale i v Kongu nebyl potížím konec. Ty byly smeteny ze světa vojenskou akcí znepřátelených stran. Trolejbusy zhořely. 

Zlé huby tvrdí, že ta rozmiška byla jen k vůli likvidaci tohoto ekologického vozidla.

0/0
27.4.2009 16:52

Martin

Re: Blahé paměti vyrobila švýcarská

Přiznám se, nevěděl jsem že Oerlikon vyráběl trolejbusy, já si vždycky pod pojmem Oerlikon představil protiletadlový kulomet :-)

0/0
27.4.2009 18:58

Oldis

Re: Blahé paměti vyrobila švýcarská

To ja si zase pod tim nazvem predstavim loziska a ozubena kola.

0/0
27.4.2009 19:04

Dr.Ozd

Re: Blahé paměti vyrobila švýcarská

Jo jo,a taky přesné obráběcí stroje nebo svařovací automaty.Je to firma se širokým spektrem výroby.

0/0
27.4.2009 20:24

Oldis

Re: Blahé paměti vyrobila švýcarská

tak teoreticky, pokud budu mit vedle sebe dva setrvacniky se svislou osou a budou se tocit proti sobe, tak se gyroskopickym efektem namahaji jen hridele tech setrvacniku. Otazka je teda orientace osy a rozmisteni a smer otaceni setrvacniku.

0/0
27.4.2009 19:07

M

To je bezva

Další věc, která půjde kukat a bude majtelům aut +3roky starých sužovat život. Pokud to bude mechanické, tak to bude potřebovat údržbu, pokud elektrické, tak nové baterky.

Ušetří to pár deci benzínu za dobu životnosti auta, ale tu energii na výrobu, likvidaci, přídavnou hmotnost a údžbu už raději nikdo nevyčíslí. Pokud to nebude čistokrevně integrované v elektromobilu - zpětná rekuperace - místo brzdových kotoučů cívky (což těžko půjde),  tak je to k ničemu. Stávající Toyota Prius je takovej ekopodvod.

Bude to jak s řepkou a bionaftou.

0/0
27.4.2009 15:51

Pan Navratil

Re: To je bezva

Místo brzdových kotoučů cívky? ;-D Podívejte se, elektromotor mění elektrickou energii na mechanickou, a umí to i zpátky, čili brzdi můžete elektromotorem, a žádný cívky místo kotoučů nepotřebujete. Brzdí tak vlaky, trajfy i šaliniy, takže auta mohou též.

0/0
27.4.2009 16:09

BB

Re: To je bezva

moj laicky nazor na to je taky ze - rozdiel od brzdenia cievkou - ci elektromotrom je asi v tom ze elektromotorom mozes nanajvys pribrzdit, spomalit... ale ked dupnes na brzdu tak ti je to prt platne.. nejazdime elektrickami takze v aute by sa brzda draha mozno strojnasobila. Ked dupnes na zotrvacnikovy prevodnik tak to bude vyrazne silnejsie brzdenie a vyrazne viac kumulovana energia.

0/0
27.4.2009 16:36

zalezi na tom?

Re: To je bezva

I elektromotorem se da brzdit tak, ze si budes seskrabovat xicht z predniho skla. To, ze se to tak nedela, neznamena ze to nejde.

0/0
27.4.2009 23:11

činčo

Re: To je bezva

To jsou novinky! A já myslel, že brzdí elektromagneticko-mechanickou brzdou8-o

0/0
27.4.2009 16:47

von Kleist

Re: To je bezva

No vlaky, trajfy a saliny rozhodne nebrzdi jen motorem....

Ono pri tom brzdeni je potreba casto odvadet vykony v nasobcich vykonu pohonnych jednotek... Zrychleni auta 0 na 100km/h treba 11s je unosny cas, pri brzdeni ne. Takze bez kotocu  to nepujde.

0/0
27.4.2009 16:49

Little Boy

Re: To je bezva

placas kraviny, vlaky brzdi hlavne motorem a to jednoduse proto, ze kotoucove brzdy by se upekly. Viz nehoda soupravy v kanade kde 2 lokomotivy ze 4 meli rozbytou EDB brzdu a cestou z kopecka si nouzovou (kotoucovou) upekli a nasledne vykolejili. Muzu te ujistit ze elektrickou brzdu maj i masiny co jezdi na naftu.

0/0
27.4.2009 18:12

Chytracisko

Re: To je bezva

kotoučovky by se upekly takže se brzdí hlavně elektromagneticky = bezdotykově = nemá se co upéct = je to účinnější = není to brždění motorem.:-)

0/0
27.4.2009 21:58

zalezi na tom?

Re: To je bezva

A cim se asi brzdy, ty chytroline, kdyz ne motorem? To je tady zase jeden expert vedle druheho.

0/0
27.4.2009 23:12

taxi

Re: To je bezva

proč by to šlo těžko? zkoušel jste někdy brzdit v autě motorem? Elektriku může vyrábět stejný elektromotor který auto pohání. Kotoučovky by díky automatice jen pomáhali v určitých režimech jízdy.

0/0
27.4.2009 16:10

M

Re: To je bezva

No dovolím si tvrdit, že motorem brzdím 90% příležitostí (dojíždění k místu atd.) jelikož motor nad cca 1300ot v režimu brzdění motorem nespotřebovává žádné palivo což narozdíl od stání na brzdách a bublání motoru na volnoběžkách s vyhozeným kvaltem je mnohem efektivnější.

Jistě, elektromotor může pracovat i v opačném režimu, ale to co jsem pozoroval u Toyoty je velmi laxní. Dobíjení baterií nastávalo při brzdění motorem po chvilce a při jízdě brzda plyn jsem nezpozoroval žádné.

0/0
27.4.2009 16:52

Nebrzdič

Re: To je bezva

Plně s vámi souhlasím,jezdím týmtéž stylem,většinou stejnou trasu obden-jedna jihočeská víska-Pelhřimov-Praha 10.Jednou jsem měl rekord,na brzdu jsem poprvé za cestu šlápnul po 143 km v Praze na semaforu u sjezdu z Jižní Spojky.Vůz byl v březnu na servisní prohlídce na Jarově a byli mi ponechány brzdové kotouče i destičky a mám je tam sto tisíc km.I když v létě vůz neumyji měsíc tak mám přední kola stále čistá a spotřeba při dodržení rychlostních limitů je do 4,4, při eko jízdě rekord 3,3.Když nebrzdím tak není co ukládat,i když místo brzdění motorem by nějaká energie uložená na jízdu do kopce nebyla k zahození.Ahoj a jezděte hlavou

0/0
27.4.2009 17:18

Brzdič

Re: To je bezva

kdo si hraje, nezlobí..

0/0
27.4.2009 17:55

MK

Re: To je bezva

Sto tisíc jsem najel na brzdách bez výměny i na Fabii a to jsem je nijak zvlášť nešetřil. To není žádný výkon.

0/0
27.4.2009 19:31

kawasaki

START

Při startu by měl tento systém být zakázaný. Zahřívací kolo je na zahřátí a ne na nabytí. 

0/0
27.4.2009 15:00

mikes

Re: START

A to proč jako? Protože jsi to ted vymyslel? :-)

PS: Když už tak jde o "nabití", "nabytí" je trochu neco jineho.

0/0
27.4.2009 15:23

celim

Re: START

No to zase lidem, kteří nevědí, kde se píše i a kde y moc nezajímá. Někteří píší jen i a jiní zase programově vždy to opačné než má být, nebo jiní zase píší místo v zásadně w a to pak teprve jsou zajímaví:-)

0/0
27.4.2009 16:02

stoural

Re: START

woe?

0/0
27.4.2009 16:39

Dívenka Prostá

Re: START

Kucý, moc mně neserte s tou češtynou...

0/0
28.4.2009 14:35

Svoboda

Kers a formule

Přesně takhle by se mi to líbilo, aby byla formule nositelkou technologického pokroku. Bohužel KERS je hodně drahý, a tak to vypadá že ho na příští sezónu smáznou. Jinak omezením rozpočtů z toho vůbec udělají technologicky starou srandu ... ono co asi ukážou s rozpočtem 30 mil liber na rok, když letos dal takový McLaren 60 mil liber pouze za ten KERS.

0/0
27.4.2009 14:31

Thom

Re: Kers a formule

60 mega EUR, ale jinak celkem souhlas.

0/0
27.4.2009 20:56

vševěd elektrotechnický

co chtít od iVčera..

česky Superkondenzátor, v EN nejčastěji Ultracapacitor. Jedná se o součástku schopnou uchovávat elektrickou energii v přímé podobě náboje. Rozdíl mezi běžným kondenzátorem a superkondenzátorem je vysoká hodnota kapacity na jednotku hmotnosti (objemu). Jejich největší výhodou je schopnost velmi rychlého vybití i nabití, tj. odevzdávání či přijímání výkonu v řádu desítek kW. To vše při velmi vysoké účinnosti >95% a životnosti >statisíce cyklů. Nevýhodou je zatím jen 1/10 kapacita ve srovnání s chemickými akumulátory a nějaké technologické problémy. Ve chvíli, kdy budeme schopni vyrábět uhlíkové nanotrubičky bude využitelnost mnohem vyšší, protože měrná kapacita se vyrovná a později dalece překoná chemické akumulátory. Superkondenzátorům patří budoucnost a jednoho dne zcela vytlačí chemické akumulátory. Alespoň že se o nich teď bude mluvit a navzdory ropné lobby se zrychlí jejich vývoj.

0/0
27.4.2009 14:12

Pan Navratil

Re: co chtít od iVčera..

Nu, víte kdo začal s výzkumem ultrakapacitorů? Přece Standard Oil of Ohio...:-)

0/0
27.4.2009 16:08

intago

laické

chtělo by to víc odborných inrormací, kolik joulů se do toho vejde a oč klesne spotřeba v městském provozu u obyč.osobáků? Co na to místní odborníci?

0/0
27.4.2009 13:01

OrpheusF1

Re: laické

ale no tak, vždyť jsme na Idnesu.

0/0
27.4.2009 13:24

intago

Re: laické

hmmm, jestli to není stejná bouda jak to vozítko na stlač.vzduch :-/ Diesel s přímým vstřikem by byl efektivnější, ale ten rachot:-/

0/0
27.4.2009 13:28

Pan Navratil

Re: laické

No tak joulů se do toho vejde podle momentu setrvačnosti setrvačníku a maximálních otáček a spotřeba osobáků neklesne protože s tím stejně bude každej prasit co to dá.

0/0
27.4.2009 16:07

aaaaaaa

Bééé

Ten "superkapacitor" je vtipnej. Škoda, že český novinář neví, že česky je to kondenzátor.  A tak zase musím dát Rv

0/0
27.4.2009 11:41

smejki

Re: Bééé

Ano, navic sesty nedojel Glock na Toyote, ale Raikonen s Ferrari. Navic Toyota KERS ani nema.....Rv

0/0
27.4.2009 11:55

ahjo

Re: Bééé

precti si to znova blbe!;-O

0/0
27.4.2009 16:32

joscer

Re: Bééé

No superkapacitor není česky kondenzátor, ale capacitor možná ano. Superkapacitor je pak kondenzátor s vysokou kapacitou, tedy spíše něco speciálnějšího.

0/0
27.4.2009 12:05

rudastraka

Re: Bééé

superkapacitor neni cesky kondenzator

0/0
27.4.2009 12:44

Honza

Re: Bééé

Slovo kapacitor se normálně v češtině používá a je jen na mluvčím, jestli použije naprosto jednoznačný termín kapacitor nebo méně konkrétní kondenzátor. Přijde mi, že poslední dobou jsou všude na všechno odborníci, kteří rozumí všemu lépe než druzí. Tak proč je v téhle zemi pořád takový bordel?

0/0
27.4.2009 13:26

jouda

Re: Bééé

Kondenzator je realna soucastka s nenulovou parazitni indukcnosti a s konecnym svodovym odporem.

Kapacitor je idealni nahrada kondenzatoru. U kapacitoru se predpoklada nulovy svod a indukcnost.

Podobne je to s odporem/rezistorem a civkou/indukcnosti.

0/0
27.4.2009 15:50

Pan Navratil

Re: Bééé

Kondenzátor je technologické zařízení pro kondenzaci výstupní páry v parním cyklu. Kapacitor nemá s ideálností nic společného a jednoznačně říká, že nejde o zařízení z parní elektrárny.

U ultrakapacitorů a superkapacitorů to platí o to více.

0/0
27.4.2009 16:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.