Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čtyřdobý motor už nestačí, na obzoru je pětitakt 0,7 litru, 130 koní

Dvoutakty a čtyřtakty byly vývojářům společnosti Ilmor málo. Za několik týdnů předvedou funkční koncept pětitaktního motoru. Maloobjemový tříválec má nečekaný výkon při nízké spotřebě a využívá neobvyklé technické řešení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Jára Cimrman

Pětitaktní motor jako první zkonstruoval Jára Cimrman, jednotlivé cykly byly: Sání - stlačení - výbuch -výfuk - oddych.

0/0
10.7.2009 21:30

Host

OPEC

dokud to bude jezdit na ropu, tak to nikomu vadit nebude, jak do toho zacnou motat elektriku a vodik apod., OPEC to zasekne

0/0
25.6.2009 15:14

Host

Re: OPEC

Přesně,pokud se něco obejde bez ropy tak to stopnou. První pravidlo tržního hospodářství zní "za vším hledej peníze". Zdůrazňuji slovíčko ZA VŠÍM. Můžete s tím nesouhlasit,protestovat, ale to je tak asi všechno.

0/0
26.6.2009 15:26

Host

Re: OPEC

Stejně si myslím, že je někde u ledu pod mnoha zámky motor na vodu;-)

0/0
26.6.2009 15:28

Host

Re: OPEC

ten už tu byl. Jmenoval se parní stroj.

0/0
12.7.2009 20:49

Host

Re: OPEC

Lepší jsou parní lázně;-D

0/0
12.7.2009 20:58

krokus2

Super !

Opravdu hodně dobrý nápad, 200.koní z listru ?

Pravděpodobně levnější způsob oproti přeplňování.

Moc se mi to líbí.

0/0
20.6.2009 6:30

Host

h

[>-]

0/0
19.6.2009 12:53

vymrzovac

zajímalo by mne, .....

.....při jakých maximálních otáčkách to bude fungovat. ta expanze v pátém válci to musí zákonitě zpožďovat ve vysokých otáčkách......:-/   protože se to časově nemůže rovnat výbuchu v pracujícím válci

0/0
19.6.2009 9:56

Host

Re: zajímalo by mne, .....

Ci prave to nebude ten dovod preco doteraz nikto taky motor seriovo nevyraba.

0/0
1.7.2009 13:17

Host

Todle nepotřebuju

motor v mym autě při couvání palivo vyrábí...

0/0
10.6.2009 17:35

Host

Re: Todle nepotřebuju

Vážený perpetum d3bile, kolik litrů jste si už zvládnul nacouvat? 8-o

0/0
19.6.2009 0:51

mi_golem

uvažuji o parním stroji

Pohon na benzin,naftu je neúčinný a drahý, zvlášť v zemích jako je ČR je to v daňovém pekle těžká finanční újma.  Elektrika, stlačený vzduch jako varianta dobrý, ale stále jen výhodné pro manažery v ČEZu. Nejlepší by byla varianta asi stirlingův motor.

0/0
8.6.2009 8:38

Pan Navratil

Re: uvažuji o parním stroji

Stirling nevychází moc pružně.

0/0
9.6.2009 8:55

Host

Re: uvažuji o parním stroji

Stirlingův motor má problémy s přestupem tepla při vyšším tepelném zatížení. A steně musíte mít nějaký zdroj tepla.

0/0
12.7.2009 20:53

Host

Muj nazor

Podle me,

se do vyvoje cpe strasna rana penez, a ze by vyvojari v automobilovem prumyslu takovy motor uz davno nepouzivali, to by me prekvapilo. Ja vidim spis budoucnost v dieslu, vodiku, a elekticke energii. Docela zajimaý je stlacený vzduch, to se mi libi hodne, ale jaky potencial to ma nedokazu rict, tesim se ale, jakym smerem se to bude ubirat.

0/0
7.6.2009 10:54

Ing.Rudolf Kitler_prezident ČSSR

Re: Muj nazor

Jasně. To je zase zelené pomatení. Auto nebude čudit protože pojede na baterky. To že o to víc budou čudit elektrárny aby vyrobily elektřinu pro nabíječky je fuk. To samé stlačený vzduch. Bursíkomobil si to bude prděl na stlačený vzduch a všude budou hučet motory , které ho budou stlačovat. ;-D

0/0
23.6.2009 8:27

Ing.Rudolf Kitler_prezident ČSSR

Re: Muj nazor

a vodík zelený mužík asi bude vyrábět prděním do nádrže ;-D

0/0
23.6.2009 8:27

Host

Re: Muj nazor

podle me je jedno jestli motor na benzince bude pohanet cerpadlo benzinu/nafty nebo jestli bude pohanet kompresor, takze jedine ubude smradu z aut, zbytek zustane stejny

0/0
26.6.2009 13:29

Host

Re: Muj nazor

Stlačený vzduch je nesmysl. Malá hustota energie, velké tepelné ztráty a nebezpečná nádrž.

0/0
12.7.2009 20:55

Karel Kahovec

Výkon

130 koní není na 0,7 litru objemu nic nedosažitelného ani u běžného turbo čtyřtaktu - kolik koní mají motory F1, což jsou turbo 1,5 litru?

Spíš jde o to zvýšení účinnosti - expanze plynů ještě vykonává trochu užitečné práce, místo aby dělala kravál z výfukového potrubí. To vidím jako další výhodu tohoto návrhu - budou stačit jednodušší tlumiče výfuků. Na druhou stranu mohou nastat problémy s katalyzátory, teplota výfukových plynů bude nižší.

0/0
3.6.2009 13:53

Honza.Z

Re: Výkon

turbo neporovnavej s atmosfericky plnenym, to pak neni problem z toho dostat i 200 koni. btw F1 ma 1,5 litrovy turba? to slysim prvne. a za treti u zavodnich motoru kde se bezny motory stelujou na tyhle vykony je trosku jina zivotnost motoru, soucastek a trosku jina cenova relace servisu.

0/0
4.6.2009 8:03

free78

Re: Výkon

Ano připojuji se k tvrzení, že motory F1 mají objem pouze 1,5 litru. Dříve se dělali i 3,5 litry, ale posledních minimálně 10 let se pokud vím používají 1,5 litrové turbomotory. Monopost F1 stáje BMW s 1,5 litrovým motorem jsem osobně viděl v muzeu BMW v Mnichově.

0/0
4.6.2009 10:11

Honza.Z

Re: Výkon

to je naprostej nesmysl, turbo je uz v pravidlech zakazany - pouzivalo se v 80. letech, ale to uz je davno pryc. objem 1,5 litru je sice dovolenej, ale sou limitovany max. 2,4 tak nevim proc by meli 1,5. ustupovalo se od 12, pres 10ti valce a ted se jezdi s 8 valcovejma motorama -BEZ TURBA s obsahem do 2400 ccm, jsou to vysokootackovy motory a pouzivaj se na dva komplet turnusy. takze pan kahovec a vy tady placaty oba nesmysly.

0/0
4.6.2009 12:16

Host

Re: Výkon

Chlapci ja mam na motorke radovy stvorvalec o objeme 0,6 litra a vykon ma 125 koni takze pohodka ;-)

0/0
5.6.2009 9:38

Host

Re: Výkon

1,5 litrovy turba jsou v F1 davnou minulosti! Dnes tam, tusim, jsou 2,4l V8. Je ale pravda, ze Na konci ery turbomoturu dokazali z 1,5l dostat 1500 koni. Kazdopadne porovnavat preplnovanej a atmosfericky plnenej motor je diletantismus. Neco si o tom zjistete.

0/0
6.6.2009 14:42

Host

Re: Výkon

Jenom ta životnost nebyla taková ideální pro běžné použití.

Byl to motor pouze pro jeden závodní víkend , takže max. 300km a byl na odpis. V tréningu a kvalifikaci počítám, že byl jiný motor.

0/0
15.6.2009 15:34

FR3NK

Re: Výkon

kde jste slyšel, že se jezdí s 1500ccm motorem ? viz:1.) http://www.f1news.cz/honda-f1-10666.html --- V roce 2000 se na startu GP

Austrálie postavily dva vozy jen rok staré stáje BAR, poháněné

desetiválcovými atmosférickými agregáty Honda s objemem 3000 ccm. 2.)http://formule1.auto.cz/main.php?sekce=detail&id=5919&rubrika=25 --- Motor: max. objem 2400 ccm, 8 válců (výjimkou je

Toro Rosso - s desetiválcem 3000 ccm), přeplňování turbem či

kompresorem je zakázáno.

0/0
4.6.2009 11:32

FR3NK

Re: Výkon

k mému příspěvku výše..

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ferrari_248_F1

Ferrari 248F1 (2,4litru, objem motoru8 válců, Formule 1)

0/0
4.6.2009 12:34

Host

Re: Výkon

DObry den, precetl jsem prvni tri slova a nemusim cist dal. Mate pravdu. Zajimalo by me jestli se na to divate i z hlediska rozpoctu, ktery se musi dat do vyvoje?

0/0
7.6.2009 10:45

Host

Re: Výkon

Jenže tady jde o úspory

0/0
8.6.2009 8:39

prof Válec VUT Brno

keep it real

zajimava myslenka,ale videl bych jej radeji jako nizko objemový 6valec,4 prac 2 expanzni..bude se pravdepodobne jednat o benzinak jelikoz naftak nema potrebne horke a roztazne plyny...R^

0/0
2.6.2009 10:42

bubla

Apríl ?

No nevím, nevím, spíš mi to připadá jako opožděný apríl. Vždyť ten dvojtaktní válec nevykonává žádnou práci. Pokud jsou čtyřdobé válce vůči sobě posunuty o dvě doby, pak při spalování směsi v těchto válcích vždy dochází k výfuku z dvoutaktního válce. O kompresi a výfuk čtyřtaktů + sání dvoutaktu se musí postarat energie ze setrvačníku. Ale třeba se pletu ... :-/

0/0
1.6.2009 15:00

Karel Kahovec

Re: Apríl ?

Ten dvoutaktní válec nesaje - je plněn expandujícími plyny ze čtyřtaktního válce. Naavíc nemusí být časově posunut přesně o 180° - jde určitě načasovat o víceméně libovolnou část otáčky.

0/0
3.6.2009 13:55

bubla

Re: Apríl ?

Domnívám se, že výfukové plyny ve čtyřtaktu budou mít větší tlak než v objemově větším dvoutaktu. Z toho mi vychází, že výfukové plyny budou v nejlepším případě přepouštěny z válce do válce, ne-li nasávány a asi jediné, co mohou motoru předat, je (nežádoucí) teplo. Pravda je, že z obrázků není zřejmá přesná poloha dvoutaktu oproti čtyřtaktům, ale co by pomohlo, kdyby dvoutakt začal vyfukovat dřív, než se uzavře výfukový ventil čtyřtaktu?

0/0
3.6.2009 22:27

Michal Majtán

Čtyřdobý motor

Nedovedu si představit výkon když by to byl 2.0ccm....to by byl asi nářezR^

0/0
30.5.2009 23:31

tempest@email.cz

To znal už Cimrman...

...zážeh, komprese, expanze, výfuk a odpočinek. Cimrmanův pětidobý motor! ;-DR^ 

0/0
29.5.2009 21:14

rokba

Re: To znal už Cimrman...

Především Jára Cimrman je autorem výbušného motoru. Výbuch se dostavoval po 5 minutách provozu.

0/0
30.5.2009 13:46

barbudo

Re: To znal už Cimrman...

... a měl tam ještě dobu mazání ...

... po práci se namazat a odpočívat ....

0/0
31.5.2009 19:56

Jen Já

:-(

Já to nechápu ;-( Ale vynález to je hezký, nabídnu jim svoji Feldu jako zkušební vůz :-)

0/0
29.5.2009 20:05

d

Re: :-(

to je motor do aut, ne do zemědělského vozítka jako "felda"

0/0
30.5.2009 8:43

pes Jonatán

Re: :-(

kéž tě budou svrbět koule, hňupe

0/0
11.6.2009 0:11

Oldis_rab

tohle mi pripomina

kriseni mrtveho kone, a nebo zaprazeni druheho mrtveho kone aby se jim lepe tahlo :D

0/0
29.5.2009 19:51

Kamil

Korejské žuky

Nikdy si nekupujte korejské žuky - mám tu nejhorší zkušenost.

0/0
29.5.2009 19:36

dívenka prostá

Re: Korejské žuky

komunismus se nekonal, co? Ale je zapotřebí potlačit v sobě lakotu a mít uctu ke životu*

0/0
29.5.2009 19:40

dívenka prostá

ale panove tam dole blábolíc o elektromobilu

NEJDOKONALEJŠÍ AUTO UŽ BILO VINALEZENO! Ano je to to, co si dokáže vozit svoji pohotovostní energiji stále sebou, beze strat, Nezatěžuje energetickou soustavu špičkama, přitom má úžasný víkon, pružnost a kdiž dojde, tak ji tam jednoduše donesete v konvi od mleka! Ano- je to bencinoví a ropochrchlajicí motor*

0/0
29.5.2009 18:09

anawarr

Re: ale panove tam dole blábolíc o elektromobilu

BOŽE, kam jsi (ne)chodila do školy?

0/0
29.5.2009 18:59

celim

Re: ale panove tam dole blábolíc o elektromobilu

Ale to nic! Divenka prosta se jen stylizuje do podoby negramota! Každý puberťák hledá místo na slunci a touží po obdivu a uznání. Bohužel ve své mladické hlouposti se někdy seknou !:-(

0/0
29.5.2009 22:15

dívenka prostá

Re: ale panove tam dole blábolíc o elektromobilu

he,he, ti musiš řidit nejmin vesmirne leti;-D

0/0
30.5.2009 9:32

celim

Re: ale panove tam dole blábolíc o elektromobilu

Vesmírné lety neřídím, ale stydím se, když udělám chybu. To je normální. Puberťáci, nebo lidé se zastydlou pubertou tento pocit neznají!:-(

0/0
1.6.2009 8:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.