Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První saaby byly zelené dvoutakty, teď patří značka výrobci nejrychlejších aut

Těžko byste hledali značku s věrnějšími fanoušky, než je Svenska Aeroplan AB. Po letech nejistoty mají teď saabisté jistotu, že švédský výrobce přežije. Na obzoru je totiž nový majitel, též skandinávský Koenigsegg.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Santa1

Drobná chybka

Alfa Romeo 164 neměla se Saabem 9000/Fiatem Croma nic společného, vznikla mnohem později a byl to sesterský model Peugeota 605.

0/0
18.6.2009 18:10

Host

Re: Drobná chybka

Bodejť, devítitísicovka je neuvěřitelnej držák, kdežto pod alfičkou musíš ležet jak je rok dlouhej - to je vtip, tak se neuraž, jestli si alfista... ;-D

0/0
18.6.2009 19:42

Host

Re: Drobná chybka

No já nevím, wiki tvrdí něco jinýho, navíc to má s Themou podobný tvary karoserie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_Four_chassis

Jinak o Alfu se člověk musí dobře starat a pak není problém.

0/0
19.6.2009 0:01

Host

Re: Drobná chybka

Ještě jsem to tam napsal - to je vtip. AR 164 je samozřejmě z projektu Tipo 4 - je tam ještě 9000, Croma, Thema. Alfa je cca o 3 roky mladší a má jinou kastli (od Pininfariny). Saab je od Björna Envalla, Croma s Themou od Giorgetta Giugiara - Švédům se nelíbilo jak to Italové dělají, proto projekt v roce 1981 opustili...

0/0
19.6.2009 0:40

Santa1

Re: Drobná chybka

Vaše informace je samozřejmě naprosto přesná, mýlil jsem se. Jen úplně nechápu, proč se AR164 a Peugeot 605 uvádějí jako sesterské modely, když jak nyní čtu, měla 605 podvozek z Citroena XM a motory měli taky každý svoje. Asi že je oba navrhnul Pininfarina.

0/0
26.6.2009 7:06

Host

saab je proste pojem

koupil jsem si nedavno sveho prvniho saab, po skole, takze starsiho a uprimne jsem byl neskutecne prekvapeny. Byl jsem zvykly na vw golfa, skoda oktavia apod.  ale tohle auto je proste jine a musim rict, ze lepsi. Tezko si dokazu predstavit, ze bych si sel nekdy jeste koupit jine auto...

0/0
18.6.2009 14:51

Host

Švédský duch v SAABu

Holt, Švédové, vždy jsem tento národ obdivoval pro jejich obrovskou kreativitu a podnikavost. Kolik toho ve světě dokázali, přitom jsou, co do počtu obyvatel, menším národem, než my R^

0/0
18.6.2009 13:41

Host

Auta značky SAAB se zrodila v pankrácké

"Janečkárně", bývalé Jawě, během 2. světové války, kdy tam skupina českých konstruktérů tajně vyvíjela pokračování vozu Jawa Minor.

Předpokládali, že po válce bude hlad po levných a spolehlivých autech. Okolo roku 1943 se podařilo dostat dokumentaci a některé díly do neutrálního Švédska, aby se tam protoptyp mohl postavit a vyzkoušet. To se stalo.

Dále se pak teorie rozcházejí. Jedni tvrdí, že Švédové dokumentaci ukradli, druzí tvrdí, že ji naopak zachránili, když jeho původní tvůrci začali být v Československu komunistům nepohodlní. Faktem je, že první SAAB a poválečná Jawa Minor, která se prodávala pod značkou Aero Minor, byly velmi podobné.

A co se týče inspirace Škodovky a tím sporťákem od SAABu - škodovka mi přijde hranatější, ostřeji řezaná, zkrátka docela jiná. Ten SAAB vypadá, že spíš inspiroval Ulliho Melkuse, závodníka NDR, který jezdil Pohár míru a přátelství se Zastavou a pak s vlastním monopostem s motorem z Wartburga... :-) Ten pak jeden čas stavěl podobné sporťáky.

0/0
18.6.2009 10:07

pavelthelong

Re: Auta značky SAAB se zrodila v pankrácké

diky, jsem zase o neco chytrejsi, Jinak existuje jeste stranka http://magazin.auto.cz/historie/aero-minor-maly-velky-automobil.html s celkem detailnim popisem aerovek, komicke je, ze se o svedske eskapade nezminuje vubec, zato udajne Minora okopcili Polaci pd nazvem FSO Syrena http://pl.wikipedia.org/wiki/Syrena_(samoch%C3%B3d), pozdeji dodavaneho s trivalci Wartburg. A na rozdil od Syreny ma aerovka jen miniaturni stranku we wikipedii. Ale co je jeste zajimavejsi,  Jawa zacinala v roce 1934 s licenci nemecke DKW Meisterklasse 701, coz byl konstrukcni zaklad dalsich automobilu Jawa/Aero

0/0
18.6.2009 10:57

pavelthelong

Re: Auta značky SAAB se zrodila v pankrácké

P.S. Ulli Melkus byl SYN Heinze Melkuse, konstruktera z Drazdan a majitele firmy Melkus (i za DDR !!!) Auta od Heinze Melkuse byla kompletne zalozena na dilech Wartburg - presne ale nevim, zda Warburg mel zaklad v byvalem DKW, coz by sedelo zase s Jawou

0/0
18.6.2009 11:34

Host

Re: Auta značky SAAB se zrodila v pankrácké

inspirací pro Škodovku byl samozřejmě SAAB Sonett III, tan na obrázku není, ale mlžete si jej prohlédnout zde: http://www.picsearch.com/pictures/cars/european%20brands/saab/saab%20sonett%20iii.html

0/0
18.6.2009 12:33

Judas Priest

Re: Auta značky SAAB se zrodila v pankrácké

Aneb malý český člověk opět udeřil. Nic na světě se evidentně neobejde bez české intervence. Ale doma nic neumíme! Čím to asi bude? Asi tím že zlaté české ručičky jsou jen kecy a zbožná přání závistivců. ;-) Ve skutečnosti musíme přiznat že umíme asi tolik jako kterýkoliv jiný národ a co se aut týče zcela evidentně i podstatně míň než třeba švédové.

0/0
18.6.2009 13:08

Andee

Re: Auta značky SAAB se zrodila v pankrácké

Evidentně jsi nepochopil smysl původního příspěvku Rv

0/0
18.6.2009 14:17

pavelthelong

Re: Auta značky SAAB se zrodila v pankrácké

nevidim duvod, proc byt tak depresivni. Mezi I. a II.WW byla Ceskoslovenska republika v prvni desitce zemi s nejvyssi zivotni urovni na svete, uz C&K Rakousko melo skoro vsechen prumysl v Cechach a  v Cechach se narodili nositele nekolika Nobelovych cen. Zato od r. 1948 se jenom zilo z podstaty - jestli ovsem uroven vzdelavani na skolach a oceneni vedcu a techniku v praci zustane v CR na podobne urovni jako za poslednich 20 let, pak budes mit mozna casem pravdu. Protoze uz 7 let jsem v Nemecku, tak muzu srovnavat.....

0/0
18.6.2009 14:29

pavelthelong

pokud vim

tak saab zacal vyrobu aut teprve na zaklade ceske licence  Aero Minor z roku 1948, po komunistickem puci udajne se prestala vlada o licencni podminky zajimat a projekt cely spadl svedum zadarmo do klina. Bohuzel jsem nikde na netu nenasel podklady pro toto tvrzeni, ale konstrukcni podoba vcetne karoserie a shoda, ze obe tovarny se zabyvaly letadly a mely vzduchem chlazene dvouvalce a trivalce je pozoruhodna......:-)

0/0
18.6.2009 10:01

Judas Priest

Re: pokud vim

He? Nenašel protože je ta smyšlenka naprosto zcestná. Švédové pouze stáli o nákup motorů původně pro Aero Minor, ale komunistická garnitura odmítla prodat náš skvělý motor (opravdu v té době dobrý byl) zlým kapitalistům. No a zatímco se náš motor pro nedostatečný odbyt přestal vyrábět, švédové se poohlédli jinde, tedy v Německu a tuším u DKW. Další věcí je licence na homokinetické klouby které švédové použili v domění že se jedná o válečnou kořist (od němců) a že je možné je použít, ale ve skutečnosti je zkonstruoval čechoameričan Rzepa (Řepa?). To je asi tak vše. Sixten Sasson se ve skutečnosti ani neinspiroval předválečnými Tatrovkami (které navrhoval němec Ledvinka který nikdy ani neuměl česky).

0/0
18.6.2009 13:04

pavelthelong

Re: pokud vim

Ok. Jenom ze Ledwinka s "w" nebyl Nemec, sice narozen v Rakousku ( narodil se v Klosterneuburgu u Vidne), mel ceskoslovenske statni obcanstvi do doby, nez emigroval do SRN, A ta jednani se Svedy probihala hodne pred r.1948, cili do toho komanci nemeli zase co povidat. A v zasade Aero zacalo jako licence DKW, DKW se zase pozdeji (castecne) metamorfovalo na Trabanta(Zschopau) a Wartburga

0/0
18.6.2009 14:37

pavelthelong

Re: pokud vim

vsechno o SAABu je tady http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_92001. Nicmene jmenovany designer Sixten Sasson je pouze designer( navrhoval treba sekacky na travu Husquarna nebo fotoaparaty Hasselblad), nikoli konstrukter. Hlavni konstrukcni zasluhy ma Ljungström. A ve clanku se pise, ze si vyvojova skupina si koupila auta od ruznych znacek ke studijnimu ucelu (teda o aerovce ani slovo, je tam napr. DKW a VW !!) A jestli Sixten Sasson neopisoval od Tatrovky ? to neni jenom opis, to je snad kopie...jenom ze s motorem vpredu;-D

0/0
18.6.2009 14:58

Host

Re: pokud vim

Všechno o Saabu je tady http://www.saabmuseum.com nebo tady http://www.saabhistory.com, ohánět se neprověřenou Wikipedií chce fakt odvahu. Dneska se halt zagůglí a na prvním místě vyskočí vševědoucí Wiki. Jinak ne Sasson ale Sason, ale to už zkonil někdo jiný...

0/0
18.6.2009 19:38

Host

Re: pokud vim

OK, ale na wikine je toho relativne vic a navic moje zkusenosti s wikinou z jineho oboru - mnohem dulezitejsiho nez nejaka historie nejake automobilky - jsou pomerne velmi dobre. A u SASONA se omlouvam, ale 2 zdroje ho jmenovaly jako Sasson (zrejme kvuli jeho PRAVEMU prijmeni Andersson.A ta saabhistory neni ale opravdu nic moc (navic-ani oficialnim historikum neni radno verit vsechno, natoz nejakym www....)

0/0
18.6.2009 21:27

Host

Saab

Skvělej článek,pěkný fotky ,hlavně ta černá legenda 900 prostě letí a její pilot se usmívá na svět,protože každej správnej saabista vždy létá s úsměvem:-)!

0/0
18.6.2009 9:26

Host

Re: Saab

R^:-)

0/0
18.6.2009 13:44

Host

Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

když všichni musejí jezdit padesátkou.

0/0
18.6.2009 6:28

fido_castro

Re: Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

Ve Svedsku jsou rychlostni limity 50/90/110. 50 ve meste je ovsem jen v mistech s hustou zastavbou a centrech. Kdekoliv jinde je 70. Na okrskach 2.tridy je misty 70, ale kdekoliv to jde, je 90. Na 1. tridach je 90, nekde i 110. Po dalnici 110, ale mezi Malmo a Goteburgem je 120. Vsude, kde se meri radary, je dopravni znaceni. Nejsou tam zadne nesmyslne hustolesy navzajem si odporucjicich znacek, jako v CR. Najezdil jsem po Svedsku tisice kilometru a prumerna rychlost (pri dodrzovani predpisu) byla o polovinu vyssi, nez doma v CR, kde jezdim obcas pres limit. Spotrebu jsem tam mel o 25% nizsi. Jestli jsi svym prispevkem chtel vyvolat pocit, ze jezdeni ve Svedsku je utrpeni, tak jsi mimo. Proti CR je to balzam.

0/0
18.6.2009 7:18

webmysh_evo_I

Re: Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

taky jsou na mnoha místech 30 limity, které se zdánlivě bezdůvodně táhnou i několik kilometrů lesem. překvapivě i vlastníci aut podobných koenigseggu ten limit dodržují. možná i kvůli těm neviditelným retardérům, které za jakoukoli vyšší ryclost řidiče nemilosrdně ztrestají:-)

0/0
18.6.2009 7:51

fido_castro

Re: Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

Ja mam (v Praze) na 6km ceste do prace 10 retarderu (z toho 4 asfaltovane odpalovaci rampy), a asi 30% cesty pokryva omezeni 30km/h. Opravdu jsem nezazil horsi sikanu ridicu, nez prave v CR. Rv Ve Svedsku jsem na 30km/h nenarazil nikde jinde, nez v obytnych zonach. Na beznych okrskach _nikdy_ a na horsi, nez silnici 2. tridy s Koeniggem asi nepojedes, protoze bys utrhl podvozek tak jako tak.

0/0
18.6.2009 8:06

webmysh_evo_I

Re: Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

byla to rezidentní čtvť na západě stockholmu. čtvrť ve smyslu samý les a někde v lese domy. když jsem se ptal, proč je tam třicítka, tak mi bylo vysvětleno, že obyvatelé si stěžovali, že tam lidi jezdí moc rychle a je to nebezpečné, tak tam dali 30 a vybolili asfalt u každého vjezdu. co jsem zahlédl mezi stromy - jedno žluté lambo, 2 červené ferarri a jeden hot rod. paradox:-)

0/0
18.6.2009 20:54

Host

Re: Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

omyl kolego. vetsinou jsou retardery velmi dobre znaceny. znas tyhle pribehy asi jen z vypraveni, ze?

takovy mam nejradsi. nikde nebyli, ale rozumu maji na rozdavaniRv

0/0
18.6.2009 9:05

Host

omyl kolego!

VELMI DOBRE OZNACENY!! Tak to jsi asi nejezdil ve Stockholmu ale v nejake Svedske prdeli a to nemluvim jak jsou nektere nebezpecne vysoke u kterych pokud neprojizdis krokem tak se muzes soupat dopredu uz jen nohama.;-D

0/0
18.6.2009 10:36

webmysh_evo_I

Re: Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

ano, z vyprávění jsem pobýval pár týdnů ve Stockholmu a z vyprávění jsem měl možnost se přemisťovat subaru wrc stx. a z vyprávění jsem se s pěti lidma naloženým autem jen tak vznesl, protože jsem přehlédl bouli na asfaltě za křižovatkou u grand hotelu. nevím jak jinde ve švédsku, ale stockholm moc na retardéry (s výjimkou rychlostních limitů) neupozorňuje;-)

0/0
18.6.2009 20:31

Host

Re: Sami Skandinávci nevědí, proč mají tato auta,

jj s tou posledni vetou souhlasim taky;-)

0/0
18.6.2009 10:28

cinsky_buh_srandy

slušný

a k čemu to jinak je ?

0/0
18.6.2009 0:02

Host

Re: slušný

Jinak? To staci ne?

0/0
18.6.2009 0:12

Judas Priest

Re: slušný

Když na to máš a chceš to, tak to stačí. Já na to mít tak si to určitě koupím R^ Na Saaba mám a mám ho, takže teď můžu říkat že mám tak trochu Koenigsegga ;-D

0/0
18.6.2009 9:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.