Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Život s Tatrou 603: láska na věky

Filip Landa zrestauroval auto, v němž jezdil jako kluk. Tatrovce z roku 1968 se věnuje už šestnáct let, od svých šestnácti. Jako skalní fanoušek značky říká: "Každé auto časem zchátrá, věky vydrží jen TATRA."

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

weizenkleie1

Tatra 603

Hodne kilometru preju!R^

0/0
11.10.2009 15:56

fkada

TATRA 603

Přeji Filipu Landovi hodně radosti s jeho znovuzrozenou tatrou a posilám odkaz na serii fotografii TATRA 603. Doufam, že se budou líbit: http://www.flickr.com/photos/29725182@N07/

0/0
31.7.2009 20:13

vybananovanybanan

Hezký článek.

0/0
23.7.2009 18:51

Host

Jak to bylo ?

Preferovaná byla Škodovka, která vyráběla malá auta.Jinak ty kecy o nemožnosti koupit Tatru, jsou nesmyslem. Kdo na ni měl, mohl si ji koupit, ale samozřejmě musel někdy čekat, protože přednost měly národní podniky. ;-D;-D;-D;-D

0/0
23.7.2009 15:24

Host

Re: Jak to bylo ?

Tatra 603 byl především výrobek na tzv. bilanční příděl, "pro podniky", resp. pro  "socialistický" nebo "družstevní" sektor a státní instituce. V maloobchodu bylo možno pořídit si T-603 asi někdy od r.1966 - cena byla stanovena asi na 105.000,-Kčs. Šlo spíše o teorii, neboť kdo chtěl mocimermo 603-ku mít, tak si ji pořídil za cenově příznivějších podmínek při vyřazení z podniku, oficiálně přes n.p. KLENOTY - Autobazar (samozřejmě za nějakou protislužbičku). Kalkulovalo se předem s mizivým zájmem o "nákupy" nových šestsetrojek, t.j. bez konkurence  bilančnímu  přídělovému systému. Po zavedení výroby Tatry 613 poč. 70.let možnost koupě nové tatrovky zmizela, neboť vozy byly přísně přidělovány dle stranické a státní nomenklatury - přednost měli členové předsednictva úvékáesčé, atd. Po nasycení "trhu" se situace opakovala jako s T-603. Počátkem 90.let pak nabízela Kopřivnice vyrobené a již neodebrané 613-ky s velkou slevou, dokonce s možností "změny barevnosti" (černá na jinou barvu).Jura 

0/0
25.7.2009 11:24

primeminister

který blb dělal to "video"

0/0
23.7.2009 9:07

Host

vzduchové chlazení u osobních aut: CITROEN VISA...

Ale dyť občas se vyskytne i osobák  se vzuchem chlazeným motorem!! Není jich mnoho, ale co si vzpomínám, tak na přelomu 70. a 80. let měl v nabídce jeden "luftgekühlt" z motorů i Citroën - VISA (předchůdce pak licenčního Oltcita - ten už ale s motorem s vodním chlazením). Ten Citroen VISA bylo přitom malé autíčko s malým motorem, zajímavé by proto byly zkušenosti, včetně důvody, proč se pak ten vzuchem chlazený motor z nabídky vytratil...? (Juraj)

0/0
22.7.2009 23:20

Host

Re: vzduchové chlazení u osobních aut: CITROEN VISA...

vzduchem chlazené motory se používaly pro jednoduchost a zlevnění konstrukce a v letech 50. a 60. bylo takových vozů pměrně hodně, v nižších třídách většina aut.

Olcit používal karoserii podobnou Vise, ale mechanika byl zjednodušený model  GS, tedy chlazení vzduchem.

Vzduchem chlazený motor není schopen plnit současné emisní požadavky protože pracuje v širším režimu teplot než vodník.

0/0
23.7.2009 1:26

Cmeldiik

Re: vzduchové chlazení u osobních aut: CITROEN VISA...

S tim bych az tak nesouhlasil, protoze neni to tak davno, co tatrovacke motory splnily vsechny pozadavky ISO a dostaly certifikat a povoleni k vyrobe a distribuci prakticky do celeho sveta. Bohuzel se to tyka pouze nakladnich vozu, protoze, jak vsichni vime, "osobaky" se uz v Koprivnici dlouho nedelaji. Svymi vzduchem chlazenymi motory a zvlastni konstruci podvozku si Tatra stale udrzuje bezkonkurencni postaveni. Kde na Sibiri vsechna chlazeni motoru zamrznou, tam Tatra napoprve nastartuje a jede :-).

 Bohuzel minuly rezim Tatru privedl obrovske ztraty. Vsechno se prodavalo za slibene odmeny, ktere nikdy nedostala. Totez bylo u Skodovky, jenze ta je v Cechach, tak se o ni stat postaral a dostala dotace. Vsichni jsme si rovni, ale nekteri jsou si rovnejsi.

0/0
23.7.2009 6:21

Host

Re: vzduchové chlazení u osobních aut: CITROEN VISA...

A protože tatrováci stále jedou ve své linii, že jejich auta musí hlavně dobře startovat za polárním kruhem, nelze se divit, že ve zbytku světa toho až tolik neprodají. Resp. pokud ano, musí do svých náklaďáků dodávat jiné motory (Caterpillar apod.).

0/0
23.7.2009 8:06

Host

Re: vzduchové chlazení u osobních aut: CITROEN VISA...

Montáž jiných motorů než zn. Tatra není z důvodů,že by v nějakém parametru zaostávaly,ale především z důvodů servisního zázemí. Viz. dodávka vozu 10*10 pro Austrálii s motorem Tatra.

0/0
23.7.2009 19:15

Host

boze

vune detstvi...

0/0
22.7.2009 22:25

Host

krásná klasika

ty tatry jsou nádherný.. patří ke zlatý klasice, když něco takovýho vidím na silnici tak se nemůžu vynadívat.. ještě sou super škodovky 1000 a 130...

0/0
21.7.2009 9:53

Host

Re: krásná klasika

velmi poučné je že i v roce 2009 víme, že za  všechno mohou komančové, to jsou věci, co??????8-o

0/0
21.7.2009 18:42

Franta 1

Jak to bylo?

Na tatru 603, nebo 613 si prý nechali dělat kasli v italii u Bertoniho.

0/0
20.7.2009 20:23

celim

Re: Jak to bylo?

No pokud vím, tak 603 byla naše a 613 dělala firma Vignale z Itálie.

0/0
20.7.2009 23:34

Host

Re: Jak to bylo?

U Bertoneho byl navržen vzhled Škody Favorit.

0/0
21.7.2009 23:45

Pan Navratil

Mno,

moc pěkný článek.

---

P.S. co je to tam v diskusi za ichtyla, co pořád mele něco o turbu a nevhodnosti hliníkové hlavy??? 8-o

0/0
20.7.2009 8:20

Host

T613 a soudruh Mamula

Vtípek z doby, kdy se vyráběla tatra 613:

Přijde zákazník do Mototechny: "Chci si koupit šestsettřináctku." Hned začne tahat z aktovky peníze.

Prodavač: "Ale to nejde, pane, tohle auto neni pro vobyčejný lidi."

Zákazník: "A můžu si od vás zavolat?" Vytočí číslo a říká: "Mamulo, voni mi tu šestsettřináctku nechtěj prodat!" Prodavač: Ale počkejte, jedna by se našla." Zákazník: "Ale já chci růžovou šestsettřináctku!" Prodavač: "To nejde, nemáme." Další telefonát: "Mamulo, voni mi nechtěj prodat růžovou!" Prodavač: "Ale počkejte, přestříkáme, přijďte si zítra ráno! To jste měl říct hned, že se znáte se soudruhem Mamulou!" Zákazník: "Jakej soudruh Mamula? To je moje stará, já jí říkám mamulo a vona mně taťulo!"

0/0
19.7.2009 16:16

dezzo

Re: T613 a soudruh Mamula

;-DR^

0/0
20.7.2009 12:00

Host

Re: T613 a soudruh Mamula

to Topolhánek byl ten zákazník, nudista jeden vyčůranej, co??????????,R^ 

0/0
21.7.2009 18:44

Host

Re: T613 a soudruh Mamula

Boze, proc davas dusi do hovada

0/0
24.7.2009 13:57

Host

TATRA 603

Tak Tatrovku jsem jezdil, takže si dovolim k tomu pár slov. V 60 letech byla 603 na světové špičce a pokud si dohledáte dobovou literaturu, tak například na výstavě EXPO 58 bylo nejobdivovaněší Bruselské Atomium a Tatra 603..!!!

To že tahle šstimístná limuzína uháněla na tehdejší dobu obdivuhodných 180km/h, měla komfort Rollse a byla naprosto spolehlivá ( s motorem  u kterého se člověk nemusel starat o chlazení ) už patřilo k Tatrovácké tradici.

0/0
19.7.2009 13:20

Host

Tatra 603 nebyla německé auto NIKDY!

A konstruktér Hans Ledwinka nikdy nebyl sudeťák, byl to rodilý Rakušák, který byl v letech 1905–1945 byl technickým ředitelem Tatry. V roce 1945 byl ale bohužel (TAKOVÁ HOLT BYLA DOBA) odsouzen za spolupráci s nacisty na šest let a a byl vězněn až do roku 1951. Poté využil možnosti odejít do Německa.

A tu Tatru 603 tedy nutně konstruovali už jiní!

Ale ve Francii obdobný osud potkal také i konstruktéra Ferdinanda Porsche, který tam během druhé světové války pracoval na konstrukci vojenských vozů pro wehrmacht. A jen z tohoto důvodu byl po porážce Německa odsouzen ve Francii do vězení.

TAKOVÁ HOLT BYLA DOBA.

0/0
18.7.2009 23:16

iNG0

Re: Tatra 603 nebyla německé auto NIKDY!

Jen bych rad upresnil, ze v dobe, kdy se Hans Ledwinka narodil, se nerozlisovalo mezi Nemcem, nebo Rakusanem. Zadni rakusane totiz neexistovali. Je to totiz stejne etnikum, jako nemci. O rakusanech se hovori az po roce 1945. A to z toho duvodu, ze vitezne mocnosti chteli co nejvice eliminovat myslenku velkonemectvi. Tedy, suma sumarum, Hans Ledwinka byl Nemec.

Jeste k tomu: "takova byla doba" ... doba je takova, jaci jsou lidi, a je alibismus, se vymlouvat na dobu a zrikat se zodpovednosti za ciny, ktere se tehdy deli. Za tyhle veci byl nekdo zodpovedny a samozrejme se melo tohle chovani odsoudit. ... Ale to bychom museli odsoudit i treba Dr. Edvarda Benese, za jeho projevy k lidu, kde vyzyva k "vylikvidovani" Nemcu na "ceskem" uzemi.

0/0
20.7.2009 15:19

Host

Re: Tatra 603 nebyla německé auto NIKDY!

ale néééé, Švejk bojoval za Rakousko né za Némecko. Habsburkové byli rakouští panovníci, né němečtí. Stačí dávat bacha v dějepise a nebudeš za ...neznalého člověka. Nebo wiki třeba heslo O. v: Bismack

0/0
23.7.2009 1:38

Host

Tatra 603 nebyla německé auto NIKDY!

A předchůdcem Tatraplánu byl model Tatra 87, jehož první dva prototypy byly vyrobeny pro zkoušky už v roce 1936 a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce 1937. Více viz -

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_87

0/0
18.7.2009 22:53

Host

Re: Tatra 603 nebyla německé auto NIKDY!

nebyla, byla to 97. 87 byla pro poválečnou výrobu drahá. proto oprášili 97, která je opravdu koncepčně tatraplánu blízká. 

0/0
23.7.2009 1:43

Host

Tatra 603 nebyla německé auto NIKDY!

Byla logickým následovníkem Tatry 600, tzv. Tatraplánu. Více viz -

http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_600

0/0
18.7.2009 22:35

Host

tatra byla nemecke auto stejne jak plzenske

pekne auto ve vychodni evrope to nejkvalitnejsi na trhu ALE oproti zapadu uz tenkrat zastarale, prehazovani jak tenkrat uz meli jen naklaci (mezi plyn, mezi spojika) V desti a na snehu neudrzitelne, na limusinu slaba motorizace. Mercedesy uz meli tenkrat takzvanou „bezpečnostní buňkou“ pro pasažéry, automaticka prevodovka, kotoucove brzdy, 8valec slapal pod 9s na 100kmh, jel pres 200, 3bodove pasy atd..tatrovka zustala na technicke urvoni jak ji zanechal jeji vynalezce sudetak Hans Ledwinka.

0/0
18.7.2009 20:28

Host

Re: tatra byla nemecke auto stejne jak plzenske

Uf  to byl silný příspěvek. Jen obdivuji kam ti lidi na to chodí Andersen i s Němcovou se můžou jít schovat. Martin S.

0/0
19.7.2009 10:23

Host

Re: tatra byla nemecke auto stejne jak plzenske

Toto bol veľmi slabý príspevok, kde beriete tie nezmysli? Tatra 603 bola na začiatku výroby v roku 1957 (predsériová výroba od roku 1955) na európskej špičke. Synchronizovaná prevodovka nevyžadovala radenie z medziplynom ani dvojité vyšlapovanie spojky. Pri zhoršených podmienkach bola na ceste v porovnaní z konkurenciou dobre ovládateľná, začo vďačila dobre rozloženej hmotnosti a prednej náprave McPherson. Jediným nedostatatkom boli zadné jednoduché výkyvné polnápravy s rovnou osou kývania (Tatra 613 už používa ramená zo šikmou osou kývania), čo spoôsobovalo väčšie nakláňanie auta v zákrutách. Odmenou za toto riešenie však bolo mäkké pérovanie na vtedajších zlých cestách. Automatická prevodovka bola v Tatre 603 skúšaná už v roku 1958, a to anglická prevodovka HOBBS v dvoch autách, do sériovej výroby sa nedostala. Kotúčové brzdy firmy Dunlop sa skúšali už v roku 1961, do sériovej výroby sa dostali v roku 1968 vinou centrálneho plánovania. Pokračovanie v ďaľšom príspevku. Maxono

0/0
19.7.2009 17:58

Host

Re: tatra byla nemecke auto stejne jak plzenske

8 válce ktoré šlapali 200 boli buď americké velkoobjemové motory, alebo tiež velkoobjemové európske motory, napríklad mercedes mal v 60-tych rokoch osemvalec v type W108/109 o objeme 6.3 litra. Tatra mala objem 2.5 litra. Mercedes ma V max 220 km/h a tatra 170 km/h z podstatne nižšieho objemu. Ešte stále je Tatra zastarané auto?

0/0
19.7.2009 18:06

someone_else

To jo.

"Danke schön, Seig Heil" (dříve "Nazdar")!

A teď už vážně, Liebling: nesrovnávej nesrovnatelné. Zjisti si něco o tom, z jakého roku tenhle koncept pochází, a spadne Ti brada stejně, jako v té době skopčákům, kteří se mohli uslintat, jen aby mohli něco tatrováckého opajcovat.

0/0
22.7.2009 17:36

Host

NÁDHERNÉ AUTO !!!

Snad nejhezčí, které se kdy u nás vyrábělo. Moc se mi též líbí projekt Tatra Faurecia.

R^VR^

0/0
18.7.2009 17:06

Host

Re: NÁDHERNÉ AUTO !!!

http://news.auto.cz/aktuality/tatra-603-je-hvezdou-los-angeles-auto-show-muze-za-to-faurecia.html

0/0
18.7.2009 17:08

holka od vedle

Re: NÁDHERNÉ AUTO !!!

Nejhezčí bylo bez konkurence Erko..R^R^

0/0
18.7.2009 19:53

Host

Re: NÁDHERNÉ AUTO !!!

Ahoj Holko od vedle, každý máme to svoje - aspoň si to nebudem závidět ;-)

Hezký den!

0/0
23.7.2009 13:22

Host

nekdo ma problem

koukam, ze tu ma obcas nekdo problem a spojuje tatru ne uplne spravne s bolsevikama....

dovoluji si jen poznamenat, ze tatrou jezdil i nas prvni prezident T.G. MASARYK ( http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html ) a 603ka byla jen jedena z mnoha ryze ceskych a velice technologicky vyspelych limuzin v pokroku slavne automobilky. hodne po svete cestuji a kazdy narod je hrdy na svoje vyrobky a minulost, bohuzel jen cesi se stydi za cokolv ceskeho a radeji kupuji z dosud komunisticke a nedemokraticke ČÍNY i česnek !!!! 

0/0
18.7.2009 16:55

Host

T 603

Ten kdo spojuje T 603 s komunisty je hlupák. Bylo to především vynikající dílo našich lidí, kteři uměli i když neměli ty nejlepší technologie. Tuhle Tatrovku jsem vlastnil a můžu říct, že to bylo super auta. Nedávno jsem viděl kolonu těchto aut jak jely na nějaký sraz, nádherný pohled ale velké zklamání, všechna ta auta měla v zadu

" D ". Držím pánovi palce

0/0
18.7.2009 14:20

dívenka prostá

Re: T 603

vinikajici dilo:-) Zaplat panbu za ti kapitalisticki plečki* V tich bolševickich vidobitkach sem odmitala jezdit i za husaka*

0/0
18.7.2009 14:54

sirkeci

To auto má duši

Auta z 50.-70. let měla duši. Svým progresivním designem prezentovala technologický pokrok, zkušenosti jejich konstruktérů a umění výrobců. Připadá mi, že od 80. let nic jako duši nemají, designová progrese se změnila v tržní konzervativnost (všechna auta jsou dnes stejná, žádné charakteristické znaky, design rozkydlé brambory). Dnešní auta jsou sice technicky mnohem vyspělejší, mají nesrovnatelně lepší jízdní vlastnosti a jsou bezpečnější, ale přesto jim chybí šťáva R^

0/0
18.7.2009 0:47

dívenka prostá

Re: To auto má duši

603- simbol bolševicke nabubřelosti* Nic pro lidi, pouse pro papalaše* A bila to snuška technologickich omilu, slepich uliček, prostě upadek českiho prumislu*

0/0
18.7.2009 9:06

ZEROVAN

no a ty máš výrazné mezery ve vzdělání

chybí ti písmenko nebo mozek ;-D

0/0
18.7.2009 11:31

Vedoucí kolotoče

Re: To auto má duši

Divenko prosta, za skolu jsi chodila? "Symbol" se pise vzdy "y", vsak do oci to bije napsat "simbol"... :-)

0/0
18.7.2009 13:43

Host

Re: To auto má duši

No a ty sy zase snúžka bylologyckich omilú a příklat úpatku lickího druhu... No já nevim, ale na tvém  místě bych se asi zamyslel, jestli se opravdu chci "chlubit" takovými "znalostmi" pravopisu a psát do diskuzí.

Jinak šestsettrojka- co dodat, socha na kolech, zvuk motoru jak rajská hudba...;-)

0/0
18.7.2009 16:37

Bouvard

Nádherný koníček

Majitel má ve své Tatrovce 603 nádherného koníčka a úplně ho chápu.

Docela rád bych s ním navázal kontakt jako s veteránistou. Takže pokud by si četl tuto diskuzi, budu rád, když se mi ozve .

0/0
17.7.2009 12:50

Host

"šestsetrojka" má velmi nebezpečné jízdní vlasnosti,

do určité rychlosti sice drží fest, ale když se utrhen je to hodně špatné. Na dálnici se dál jet těch 130 stabilně, ale brzdy nic moc.

0/0
17.7.2009 11:47

Collins1001

Re: "šestsetrojka" má velmi nebezpečné jízdní vlasnosti,

A Vy tu Tatru mate? Ta sedela jak pribita, kdyz teda clovek vedel jak se s ni musi. Dneska jezdim MB E-Klasse a prijde mi to jak kdysi Zigulik! Kdyz tam nejsou aspon 4 lidi a plnej kufr, tak na vlhku (o snehu ani nehovore), ustreli zadek, ze s tim jsou plny ruce prace, a to i pres to ESP!!! A uvedomte si, ze Tatra 603 byla LIMUZINA, ne sportak a v te dobe 130 jste nemohl jet prakticky nikde! Prirovnejte si to k napr. Opel Admiral, Lincoln, Cajka nebo Zil atd. Tak nepomlouvejte!!!

0/0
17.7.2009 13:56

Host

Re: "šestsetrojka" má velmi nebezpečné jízdní vlasnosti,

 delas si srandu, i fabie je ve 130kmh stabilnejsi na dalnici jak auto z 60let, o brzdach ani nemluve, kotouce meli tenkrat jen mercedesy.

0/0
18.7.2009 20:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.