Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Milionová Škoda 100 slaví čtyřicáté narozeniny

Škoda 100, kterých po světě jezdilo víc než milion a i teď je možné tento vůz potkat, slaví čtyřicáté narozeniny. Její výrobu nezastavil ani velký požár, který v roce 1969 postihl mladoboleslavskou automobilku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Poruchová

My jsme si koupili Š100 rok před skončením výroby. Je pravda, že trpěla nekončícím řetězcem drobných závad od spínačů stěračů, přes neustále nefunční startér a v zimě neodmražená čelní skla. S těmi svislými čepy to nebyla taková katastrofa, prostě se v té době musely pravidelně promazávat mazacím lisem. Byly tak zkonstruovány a nesmělo se na to kašlat. Skoro každý měl mazací lis doma, mám ho dodnes. My jsme měli smůlu, vvařovali jsme a stříkali *komplet* už po třech letech. Pod dešťovými žlábky odpadávala barva už po roce. Říkalo se, že Košice tenkrát dodaly plech totálně rezavej a Škodovka ho prostě natáhla do lisů tak jak byl. Volant se (naštěstí při parkování) rozlomil po čtyřech létech a tak jsme si koupili "spotovní". Prostě, smůla na smůlu. Ale taky hromada nádherných zážitků. To nedůležitější. Kdo neměl rodinného automechanika, nebo nebyl extrémně šikovný, ten splakal. V servisu třeba ty čepy jen zašpinili.

0/0
19.8.2009 15:12

Host

Re: Poruchová

Potom jsme šli do Wartburga kombi ani jedna porucha za léta a to jsme s ním postavili dům. (Neustálý totální přetížení).

0/0
19.8.2009 15:13

TATRA 613

Re: Poruchová

Jednu výhodu,ale měla, a to hliníkový výfuk.

0/0
13.10.2009 18:04

other_side

to je článek jako prase

dik pane autor, gurmansky jsem si pocetl

0/0
18.8.2009 18:42

Host

Něco začalo a něco skončilo

Takže aby se tato kreace embéčka mohla začít vyrábět, tak nás embéčka musela opustit přičemž lepší by bylo vzpomínat na výrobu 720, ale tohle?;-D

no ale dobře, bylo český.....[>-]R^

0/0
16.8.2009 21:43

Host

otázkou je kolik by se jich prodalo v rámci volného trhu

a ne v netržním socialistickým prostředí, kdy se na auta stály fronty. Západní konkurenti té doby byly určitě na lepší úrovni

0/0
16.8.2009 11:12

Host

Brečíte dobře...

...ale na špatném hrobě. Škodovka měla na konci šedesátých let připraveno do výroby skvělé auto, s mootrem vpředu, s modulárním objemem (motory od 1200 do 2000, podle počtu válců), nicméně stranický sjezd rozhodl, že todle auto se vyrábět nebude  a místo toho se modernizuje kdysi úspěšná 1000MB a auta vyšších výkonů se budpou dovážet ze SSSR. Takže poděkujte našim slavným soudruhům a nezapomeňte jim to připočíst ve volbách.

0/0
15.8.2009 11:55

Host

Re: Brečíte dobře...

Stranicky sjezd nic nerozhodl, rozhodly penize. Jedna vec je neco navrhnout (zvlast v te dobe, kdy auto bylo temer ciste mechanicka zalezitost) a udelat par hezkych prototypu a druha je rozjet to v serii....

0/0
15.8.2009 13:52

Host

Re: Brečíte dobře...

Jestli si dobře vzpomínám, ta ty Škodovky se měly vyrábět ve spolupráci s NDR. A právě ta NDR nakonec "cukla". V K. Varech jezily dvě a byly nádherné. Říkalo se, že jsou lepší než BMW.

Ostatně, motory se přeci používaly ve zlatých dobách našeho autokrosu (mimo rozpůlených Tater).

Info bez záruky.

0/0
19.8.2009 15:27

Host

Re: Brečíte dobře...

A plán se musel plnit na 120%;-D nebyl prostor na experimenty-rozhodl dělnický kádr;-(

0/0
16.8.2009 22:05

Host

bezva kára ;)

Nevím co pořád proti těm škodovkám máte......vlastním Škodu 100L a je to super kára - oproti moderním automobilům máte aspoň pocit že jedete v autě a že ho i řídíte :). Na hustý městský provoz  to tedy není již to pravé ořechové, ale mimo město si vychutnáte ten správný jízdní požitek ještě teď (pokud teda nejste rozežranci konzumu bez špetky citu k veteránům).

0/0
14.8.2009 16:48

Host

Re: bezva kára ;)

souhlas, ale nesmis se dostat na dalnici....

0/0
14.8.2009 20:42

Host

mnoho hodnoceni

v teto diskusi vychazi z dnesnich znalosti a zvyklosti - chtelo by to trochu nadhledu a hodnotit auto napasovane do sve doby

napr. stale dokola omylane deformacni zony je zalezitost, ktera se v te dobe proste neresila nikde (napr. amici toto zacali resit docela nedavno, do te doby staveli auta vzhledem tanky, ale papirove, jak dnesni cinani)

0/0
14.8.2009 16:36

Host

Dobrý krám

Měl jsem Š100 v roce 2000, ale původní motor byl na odpis, tak jsem narval motor 120LS a šlapalo to bez problémů, byl jsem s ním spokojenej a pak jsem dostal od strejdy shnilýho favorita 136LS s dobrým motorem, a říkal jsem "Co stím???". Z Fávíka jsem vyndal motor a narval do tý 100, a jelo to jako drak, ale převodovka nebyla stavěná pro tenhle motor, ale do kopce kopnout 4 kvalt to bylo dobrý....A v roce 2003 jsem prodal.....:-/

0/0
14.8.2009 16:24

Host

Velice špatné auto

Bylo tak špatné auto, že modifikace 130 RS na rally Monte Carlo hned při první účasti vyhrály s obrovským náskokem svoji třídu a v absolutním pořadí,bezrozdílu objemu, čtvrté a páté místo. Panečku, to byly mizerné stroje. Mimochodem, dnešní cena 130 RS je 300 000 - 1 000 000 Kč.

0/0
14.8.2009 16:22

Host

Re: Velice špatné auto

300 000 je cena novyho motoru do ni.

0/0
14.8.2009 20:43

Host

Re: Velice špatné auto

Ano, to je pravda, ale vzpomínám si na článek z tehdejšího Světa motorů, kde si i v té době redaktoři dovolili naznačit, že naši závodníci absolutně neúměrně riskovali. To není z mé hlavy. Samozřejmě, že auta také nemohla být k ničemu, s Moskvičem by to asi nedokázali ani za cenu života :-)

0/0
19.8.2009 15:20

Host

Dobu nebrat, auta z tédoby také NÉÉÉ, aůe

prázdné silnice z tehdejší doby-to by bylo. To bych chtěl alespoň na chvíli zažít;-)

0/0
14.8.2009 14:56

neverleft

koukam

ze nektery zarputili zastanci socialistickych vydobytku by si to klidne koupili i dneska;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
14.8.2009 13:59

Vipeeer

Re: koukam

Jako veterán to za 20 let už bude ceněné auto, ale na silnici nic takového dneska samozřejmě nepatří.

0/0
14.8.2009 14:02

Host

Škoda 110 LS

Škoda 110 LS, to bylo rodinné stříbro. Z roku 1975 a jezdilo v pohodě do 2004. R^

0/0
14.8.2009 13:45

Host

měl jsem ji 20 let

ale poruchová byla, pamatuji, že nešel startér a to jen proto, že drát mAGNETu neupevnili, jen kamsi strčili. Musel jsem to rozebrat a připevnit šroubem.

Kolikrát jsem měl karbec do mrtě rozebrán, to tehdy šlo všecko demontovat. I převodku jsem opravil na ulici, i převodku řízení atd, atd.

Ale už mám 20 let Favouše, ten je o hodně lepší, nejhorší bylo vystřelení těsnění pod hlavou, jinak banality co jsem sám spravil. Ale novou Fabku alias valibuka nekoupím, raději Clio, at bude šrotovné či ne.

0/0
14.8.2009 13:45

Vipeeer

Re: měl jsem ji 20 let

Tak to moc nechápu, měl jsem Favorita od roku 1990-92 nic horšího jsem předtím ani potom nezažil, neviděl, neřídil.

0/0
14.8.2009 13:49

Host

Re: měl jsem ji 20 let

to je proto, že na nový auto jsi nikdy neměl a každá ojetina je na draka

0/0
14.8.2009 13:54

Vipeeer

Re: měl jsem ji 20 let

Hi, kupovakl jsem ho v r.1990 nového, hrozný šrot...

0/0
14.8.2009 13:59

Host

Re: měl jsem ji 20 let

asi jsem měl štastnější ruku. Jen se vyrvaly plynové vzpěry, jeden čep př.n. a to je asi všechno, repas brzd. jo prozerla mrazová zátka a trochu blbla elektrika.

0/0
14.8.2009 14:17

Vipeeer

Re: měl jsem ji 20 let

Já to raději za 2 roky prodal, zase musím říct, že to bylo jediné auto na kterém jsem vydělal po dvou letech užvání (tedy spíše trpění).

0/0
14.8.2009 14:23

AKSAMIT

Re: měl jsem ji 20 let

a kteremu hejlovi si ho prodal draz,nez co si dal za noveho..8-o

0/0
14.8.2009 17:08

Host

Re: měl jsem ji 20 let

já to říci mohu a to dělám v branži. Mám tedy jen 103 tis na ní a jezdím jen když musím, ale raději lítám, na čemkoliv:-)

A to v něm nemám ani díru ač parkuji na pražské ulici, je to spolehlivé auto, fakt.

0/0
14.8.2009 13:56

Host

Re: vlk za dveřmi

my o vlku a vlk za dveřmi, tedy za oknem, to je náhodička, Ale zaplat za ni, svou prácí udělala, provoz nebyl drahý, ale pamatujete ty narvané prodejny náhr.dílů? Ted je jich málo a jsou prázdné. Co jsme se nasháněli dílů, ufff

Ale naučila nás montovat:-/

0/0
14.8.2009 14:47

Host

Re: vlk za dveřmi

Prodejen ND je malo? 8-o Prazdnejsi jsou asi pro to, ze je jich a) naopak vice, b) doma auto vetsinou opravuje (opravou nemyslim vymenu oleje, steracu nebo zarovky) jen nadsenec nebo socka, c) opravuje se malo, protoze dily jsou nehorazne drahe (auto se misto opravy radeji proda - takzvane pusti do sveta). Postavit si treba novou oktavku z ND vyjde asi jako 2x ferarko :o).

0/0
14.8.2009 23:31

Host

Š100 byla i ve své době fosílie

V r.1960, kdy se začala vyrábět Š1000 MB, byl zadní pohon moderní koncepcí. O pár let později již motor vzadu byl beznadějně zastaralý, s jedinou výhodou - nejlevnější oproti ostatním koncepcím a velká adheze hnací nápravy. Jinak samé mínusy - jmenujme ty nejhorší z nich: přetáčivost, malý kufr, nutnost použití karoserie sedan nebo kupé (kombi nee) a potíže s chlazením, potažmo i topením. Vůz s motorem vzadu má i problém s přední deformační zónou, a navíc Š 100 MB i Š100 byly bez nadsázky pojízdné rakve s třaskavinou vepředu, protože nějakého "odborníka" ve vývoji napadlo umístit jim mezi přední kola palivovou nádrž. Co se pak stalo při čelním nárazu, si jistě každý domyslí...Rv

Socialističtí machři ve Škodovce s evšak nenechali odradit a odvážným faceliftem nechali zadní pohon přežívat dále ve Š105/120 až do r.1987. Aspoň, že tu nádrž už dali dozadu...

0/0
14.8.2009 13:36

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

KOnkretne u nasi byvale 110ls sme si NIKDY nestezovali na chlazeni motoru a topeni v zime (narozdil od 105/120, ktere varily v kazdem 2. kopci. pretacivost sem zaznamenal jen, kdyz se ridic chtel predvest. Kufr je takovy, jaky je design auta. deformacni zona je diskutabilni. tehdy se auta delaly mnohem papirovejsi a lehci. tzn srazily se 2 skorapky. ano, nadrz vepredu neni stastne reseni.

0/0
14.8.2009 13:41

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

Vůz s motorem vzadu bude mít vždy menší kufr než s motorem vepředu, protože do předního převisu se musí zamontovat mj. řízení, rozvody k brzdám, uchycení tlumičů, dále ho zmenšuje prostor pro nohy cestujících na předních sedadlech, a délka přední části nemůže být nekonečná. Oproti tomu vzadu je prostor mnohem variabilnější a dá se použít i karoseria kombi, pick-up atd.

Chlazení: Protože do zadního prostoru nemůže proudit za jízdy náporový vzduch, musí se buď chladič dát dopředu, což znamená nutnost komplikovaného rozvodu vody a další zmenšení zavazadelníku, nebo vestavět chladič dozadu k motoru a ofukovat ho trvale poháněným ventilátorem, který bere dost velké % výkonu motoru.

0/0
14.8.2009 13:47

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

Chlazeni: je fakt, ze ty mrizky nad zadnima kolama, toho vzduchu pasivne moc neprivedly, takze vetrak byl nutny. ten motos mel myslim 33kw, takze byl urcite degradovany uplne vsim. Skoda, ze nemel aspon 2l.

Kufr: tohle je pravda, ale nepamatuju si, ze bychom si kdy stezovali na velikost. na dovolenou sme jezdili v pohode a taky sme v tom dost prestehovali jako s pracovnim vozem.

celkove shrnuti: koncepce spravna, design nadcasovy. vady byly zpusobene navrhy konkretnich casti plynoucich z moznoste tehdejsiho uzavreneho trhu a celkove filozofie vyroby aut (papirove plechy, pramaly duraz na bezpecnost). verim, ze mit jiny rezim, bylo by to auto o kus lepsi.

0/0
14.8.2009 14:02

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

to je pravda, dokonce abych ušetřil výkon ventilátoru, uřízl jsem pár lopatek, ale nikdy nepřehřál, ale ta hlučnost a skákavost z přetíženého zadku

Spotřeba pod 6 l. se dala udělat

0/0
14.8.2009 13:48

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

jo hrozně to rezlo, kdo neměl dutiny vystříkané,  zaplakal moc. Já je měl vystříkané, ale  stejně se prahy vyvařovaly, to měly problém všechny škodovky

0/0
14.8.2009 14:21

Vipeeer

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

S většinou se dá souhlasit, už ne tolik s tím, že je to až tak zastaralá a nefunkční koncepce viz např. Porsche 911

0/0
14.8.2009 13:46

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

Porsche ale není rodinný vůz, který potřebuje velký kufr a verzi kombi. Motor před zadní nápravou (uprostřed) je pro sportovní auta ideální, ale Š1000 MB ani Š100 nebo Š105/120 rozhodně neměly být supersporty.

0/0
14.8.2009 13:48

Vipeeer

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

No to určitě neměly, já jen, že ta koncepce bezvadně funguje, záleží k čemu to auto má být.

0/0
14.8.2009 13:50

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

Je pravda, že motor vzadu u škodovky 120 kdysi zachránil jednomu Angličanovi život, protože s ní vyletěl na horské silnici ze serpentýny a zřítil se ze srázu Díky motoru vzadu se vůz přetočil zadní částí napřed a Angličan dopadl zády napřed, takže náraz ztlumilo opěradlo sedačky. Kdyby měl vůz motor vepředu, téměř jistě by se zabil...

0/0
14.8.2009 13:53

Jim Morrison

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

u Porsche za víc než 40 let nepřišli na to, že jejich koncepce je totálně špatná, že tohle prostě fungovat u sporťáku nemůže... ale nějakým zázrakem je 911 téměř dokonalý auto... (lehká parafráze hodnocení z Top Gear)

0/0
14.8.2009 23:58

Host

Re: Š100 byla i ve své době fosílie

úplne dokonalé nie je, trošku má sklon uletovať zadok, čo niektorých frajeríkov občas prekvapí. a pri bežnom aute je koncepcia všetko vzadu dosť blbá

0/0
15.8.2009 23:51

Host

Zaplaťpánbůh!

Dnes už to je jen středověk a oldschool!

0/0
14.8.2009 13:23

Host

Zhodnoceni

Kdyz sem byl maly, meli sme 110ls. na to auto hrozne rad vzpominam> melo pekne tvary, libivy zvuk motoru a celkove se mi libilo. kdyby to nebyl ojako z papiru, urcite bych si koupil 110r a snazil se vyztuzit motor. myslim, ze 100/110 byly oproti 105/120/130... MNOHEM lepsi, hezci, nevarily, jely lip, mely hezci zvuk atd...Tata mi pozdeji rikal, ze tim, ze to melo jen 4 kvalt, se s tim dalo jet 140 celou dobu, protoze to ve vyssich otackach melo na tu 4ku silu. to se samozrejme dalo i s 5kvaltem, ale kdo by tam nechaval 4ku, ze?

0/0
14.8.2009 13:03

Host

Re: Zhodnoceni

100/110 jezdily a sedely lepe nez 120 nebo dokonce 130 - to je vtip? A nevarily?? :o) Co je vyztuzit motor? Jinak koupit zachovale erko je dost problem, protoze to hnilo jeste 2x rychleji nez 105/136, on je problem koupit i skutecne zachovaleho rapida, ktery je o 10 let mladsi a hnije pomaleji....

Vareni?? chl. soustava 105 - 130 byla pomerne slozita, mohlo nastat mnoho problemu, ktere o sobe nedaly hned vedet a projevily se jen v krajnich situacich. Kdo mel v poradku spinac dochlazovani a hlavne tesneni pod hlavou (ktere s drobnym poskozenim vydrzelo hodne dlouho) nikdy to auto neuvaril. Tedy pokud to to nebyl jeden z lidovych koumaku, kteri povolovali vicko expanzky jako protivarici opatreni - efekt to melo zcela opacny. Ja jsem s autem takove koncepce najel asi ctvrt mega kilometru a nikdy jsem to neuvaril (ani v alpach) kvuli spatne koncepci chlazeni, jen jednou odeslo prave to tesneni pod hlavou a po druhe vyskocila hadice a vytekla voda.

0/0
14.8.2009 23:05

Host

Re: Zhodnoceni

Je to tak.Vlastním škodu 120 a dvě škody 100.Rozdíl mezi nimi je velký.Stovky jsou pro mě srdeční záležitost,stodvacítku mám na jízdu do práce.V létě jsem s ní uvázl v koloně.Po deseti minutách vařila.Snad nikdy jsem neslyšel u š 120 sepnout větrák chlazení.U stovky běží pořád,krásně vrčí.Stovka sice málo drží v zatáčkách,ale když se jede pomaleji,tak se dá projet i sebe ostřejší zatáčka.Osobně jezdím stovkami po okreskách rychlostí max. 60 km/h.Strejda má 125ku,každou chvíli něco opravuje,auto je neuvěřitelně líné,na jednom kopci ve vých.Čechách měl o problém předjet trabanta 601.Pro mě je š 100 nejlepší.Ještě by to chtělo erko,a byl bych úplně spokojen.                                                                     Jiří O.[>-]

0/0
28.10.2009 23:32

Host

Kolik mrtvých má na svědomí?

Zajímalo by mě, jestli někdo spočítá, kolik mrtvých měla u Š 100/110 konstrukční vada přední nápravy - selhávající automatické maznice, které měly za následek prasknutí spodního závěsu předního kola za jízdy. Jeden čas, kdykoli člověk vyjel autem tak viděl tak dvě až tři "stovky" s upadlým kolem. Nás taky málem zabila, kolu upadlo u výjezdu od benzínové pumpy v Čechticích. Kdyby upadlo o pět kilometrů dál tak to bylo v zatáčkách okolo meandrů Želivky, ke byly okolo silnice akorát patníky a pak desetimetrový sráz dolů.

Další klasikou bylo to, že v době uvedení na trh stála bez poukazu 90 tisíc Kč, tedy 45 tehdejších průměrných platů 2 tisíce Kč. Porovnejte to s tím, co dneska koupíte za stejnou práci, tedy s auty za cca milion.

0/0
14.8.2009 13:01

MiroTR

Re: Kolik mrtvých má na svědomí?

Š1000MB bez poukazu v roce 68 51 tisíc, Š100 stála 42 tisíc, později i pod 40.

0/0
14.8.2009 13:04

Host

Re: Kolik mrtvých má na svědomí?

Těch 42 tisíc stála ke konci kariéry, případně v roce 70 s poukazem.

0/0
14.8.2009 13:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.