Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autofotka týdne: Prababička všech Octavií

Žádné airbagy, ABS nebo posilovač řízení. Ve stařičké octavii byste nenašli ani pátý rychlostní stupeň. Tahle korpulentní dáma si dokázala na Rally Monte Carlo poradit třeba i s italskými šviháky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pepe1212

to boli masinky

0/0
11.11.2009 14:11

Host

Kde je ta korpulentnost?

Vždyť je to malé auto. Dnešní oktávka je dvakrát větší a i fábka aspoň jeden a půlkrát. Já měl sice Spartaka z r.53, ale v podstatě stejný. V pohodě jsem se na něm naučil jezdit. Zážitky na celej život, a nejen já.;-)

0/0
11.11.2009 13:17

honza2007

malá připomínka

mám pocit, že majitel nesehnal originál přední blinkry, tenkrát byly takové špičaté jako měl Spartak ;-)

0/0
10.11.2009 11:17

Host

Re: malá připomínka

To je pravda, že původně byly blinkry malé špičaté a čiré, jenomže postupem času přišla nová vyhláška a všechny auta musela mít blinkry oranžové. Tak se předělávaly. Na týhle bílí sme blinkry nechali oranžový neoriginální, protože nám přišlo, že vypadaj na světlý barvě líp, než ty čirý (který jsme dali na modrou). Jinak tahle bílá neni v originálnim stavu. Víčko u nádrže má předělaný z modelu 61 (dřív měla nekrytý uzávěr jako Spartak) a řazení je předělaný ze sloupku řízení na podlahu...

Špulda23

0/0
11.11.2009 20:44

Host

Kdepak prababička :-)

Prababička všech octaviií byl totiž ve skutečnosti pradědeček a jmenoval se Spartak. Jméno octavia se začalo používat až pro modernizované modely od roku 1959.

.

Jinak ani ve své době to nebylo žádné super auto, i v nabídce škodovky to byla "nižší třída", nad spartakem byl typ 1200/1201/1202. Pouze dvoudveřová karoserie byla u rodinného auta velkou nevýhodou, ale lidi si tehdy ještě zvykli na všechno a jako nástupce tudora byl spartak velký pokrok, to zase ano. Ale aby většina nových prodaných rodinných aut byly dvoudveřáky, to byla ve vyspělém světě (kam jsme tehdy ještě patřili) v té době už naprostá výjimka.

0/0
9.11.2009 10:15

Host

Re: Kdepak prababička :-)

Ale nebyla to vyjimka.

Nemci jezili na dvoudverovem Brouku az do 1974. A i pak mel tridverovy Golf hojne zastoupeni.

0/0
9.11.2009 12:34

Host

Re: Kdepak prababička :-)

Jezdili, ale kromě toho tam měli na trhu taky spousty dalších čtyřdveřových aut od jiných automobilek (Ford, Opel, ...). U nás byla buď oktávka, nebo pár kousků něčeho z dovozu, tím to haslo, výběr veškerý žádný..

0/0
9.11.2009 15:19

Host

Re: Kdepak prababička :-)

takže zase ti zlí komunisti co nás tak hrozně trápili ;-D

0/0
9.11.2009 15:31

Host

Re: Kdepak prababička :-)

Spíš bych řekl malý trh v ČSR, proti tomu německu .

0/0
9.11.2009 19:43

Host

Nebyly to spatny auta

Nasi meli jednu z poslednich serii kombiku z roku 1970 - razeni na podlaze, vodorovna zadni svetla, motor 1300 apod. Bohuzel asi po 5 letech totalni prohnily predni blatniky, vyfuk odesel jeste o neco drive. Jinak to bylo auto k nezaplaceni, co se v ni odtahalo materialu na chalupu apod.

Tyhle auta mely navic obracene razeni - jednicka byla od sebe, zpatecka k sobe. Coz byvala docela sranda v autoskole, kdyz jsem se snazil radit misto jednicky zpatecku, protoze me o vikendu tata nechaval jezdit na polnich cestach:-)

Pak jsem jeste mel jednu z roku 1961 s razenim pod volantem. Na to, ze to byl sedan, tak do kufru se vesel slozeny kocarek a veci na dovolenou. Jezdilo to celkem slusne, zrychleni nebylo sice nic moc, ale na druhou stranu nas nikdy nenechalo v stychu.

0/0
9.11.2009 9:14

Fido

Re: Nebyly to spatny auta

Vzpominam na Volhu 21. Ta mela taky razeni pod volantem a jen 3 rychlosti. To auto ale bylo neznicitelne. Bohuzel zralo jak tank.

0/0
9.11.2009 18:05

Host

Vymozenost jen pro komunisticke prisluhovace:)

Kdo mel na to, aby siv te davne dobe poridil takove auticko (jinak super!) byl bud komous, nebo udavac, nebo vekslak, nebo ing. ve vedeni podniku (a tim padem tez komous a udavac...) Neni se cim chlubit. K hrdosti zbyva opravdu jen Prvni Republika...,bohuzel...[>-]

0/0
8.11.2009 22:12

Haui1

Re: Vymozenost jen pro komunisticke prisluhovace:)

Když vaši všechno prochlastali, tak se nediv, žes mohl akorát tak tahat polínko na provázku po dvoře.

0/0
9.11.2009 9:36

Host

Re: Vymozenost jen pro komunisticke prisluhovace:)

Už to nehul... V padesátých, resp šedesátých letech kupodivu nebyl problém to auto zaplatit, ale vůbec sehnat. Jednu dobu se tehdy  dokonce ojetiny prodávaly dráž, než nová auta, protože ta nová byla jen v ceníku na papíře, ale mototechny byly prázdné.

0/0
9.11.2009 10:18

Host

Re: Vymozenost jen pro komunisticke prisluhovace:)

ty musis mit tezkej zivot.

0/0
9.11.2009 12:39

Host

Re: Vymozenost jen pro komunisticke prisluhovace:)

nesmysl za komunistů se měli dobře hlavně ti co něco uměli a byli schopní svou práci prodat jako melouch:-)

0/0
9.11.2009 15:34

Host

Re: Vymozenost jen pro komunisticke prisluhovace:)

Když vaši všechno prochlastali, tak se nediv, žes mohl akorát tak tahat polínko na provázku po dvoře.

0/0
16.11.2009 7:46

Host

Re: Vymozenost jen pro komunisticke prisluhovace:)

Sorry za opakování, to Firefox:-/

0/0
16.11.2009 7:47

honzasl

Co ta SPZ?

Nechci do majitele té oktávie nějak rýpat, ale pokud ste si prohlédli i ostatní jeho alba, nemohli jste si nevšimnout, že spz TAA 87-45 se nachází nejen na zmíněné bílé okavii, ale také na modré oktávce http://spulda23.rajce.idnes.cz/Bila/#album

Nevím nevím, jestli je možné mít dvě auta na jedněch papírech......

0/0
8.11.2009 20:45

honzasl

Re: Co ta SPZ?

Modrá je zde:

http://spulda23.rajce.idnes.cz/Pred_technickou/#album

0/0
8.11.2009 20:47

Misha.in

Re: Co ta SPZ?

A co takhle se trochu zamyslet? :-D Je to ta samá Octavia, akorát je nyní přelakovaná na bílo. Proto se ta nová galerie taky jmenuje Bílá!

0/0
8.11.2009 20:51

Host

Re: Co ta SPZ?

Modra ma ploutvicky a bila uz ne. Tudiz jde o vuz 1961+ predelany na 1959-60.

0/0
8.11.2009 21:02

honzasl

Re: Co ta SPZ?

No, pokud se k tomu nevyjádří majitel, tak nevěřím, že je to ta samá. Ploutvičky a masku nebude sběratel jen ta z plezíru předělávat.

0/0
8.11.2009 22:51

Host

Re: Co ta SPZ?

Zřejmě má jednu s papíry a druhou sehnal už odhlášenou, tak jezdí na jednu RZ.

0/0
9.11.2009 10:19

Host

Re: Co ta SPZ?

No, abych uved věci na pravou míru: Jedná se o dvě různý Oktávky.. Modrá je ročník 61 a má papíry a poznávačku TAA 87-45, Bílá je ročník 59 a má značky v depozitu. Na focení sem značky přendal, protože to vypadá podle mě líp, než jí fotit bez značek.. Jinak jezdim většinu času s modrou..

Špulda23

0/0
11.11.2009 20:35

Host

Re: Co ta SPZ?

Tak to se omlouvám za falešné nařčení. Bez SPZ by na fotkách opravdu vypadala divně.

0/0
12.11.2009 14:03

Jan75

nádhera

Mám Felicii z roku 1961, dneska jsem ji byl ještě projet a pořád je to zážitek, jako když jsem jel poprvé. Na svou doby to byla skvělá auta.

0/0
8.11.2009 20:36

Karawetari

x

Drive se delaly stroje na 100 let, a každý šikovnější člověk uměl tyto stroje opravit. Byly jednoduché a účinné. S dnešními auty se to srovnávat ale nedá. Když to chce někdo srovnávat,tak to srovnávejte s tím, co bylo dřív než tyto auta. Vývoj jde směrem dopředu a ne dozadu:-)

0/0
8.11.2009 19:31

Host

vzpominka nostalgickeho pametnika

Prvni byl tudor - fakt zazitek, design z konce 40. let. Spartaka jsem jel jen kratce se strycem - moc si to nevybavuju, oktavku o trochu vic a spis bych rekl, ze to bylo trochu utrpeni, ale tenkrat kdo mel auto, tak mu bylo skoro jedno, cim jezdil. MB bylo uz jasnej skok nahoru, to jsem mel dost rad. Pak jsem mel jednu z poslednich 100, 10 let starou - mily rodinny svezeni -  a pak az rapida a kdo tohle auto jezdil, tak mi snad da z  pravdu, ze to bylo lepsi nez pak o generaci novejsi favorit ci prvni nove felicie. Vubec tyhle "uzkoprofilovy" auta - stary felicie, 110 kupecko ci rapid byly takovy hravejsi. Skodovky sice nabizeji mensi pozitek z jizdy, srovnatelny napr. s opelem, ale nejsou to spatny vozy. Dnes mam nejradsi volvo a audi.

0/0
8.11.2009 18:38

Host

první auto

V roce 1991 jsem koupil za 1000,- Spatak z roku tuším 1953.  Výhody: mělo to rám, takže i když kastle někde prorezla, nemusel se člověk bát, že se to celé rozpadne.  Motor tam byl danej ten silnější (myslím, že kolem 1200ccm). Na 4 se s tím dalo jet od 20 do 120km/hod a už odspod měl slušný zátah - pěkně plochá charakteristika. A když se zařadila 4, kardan se napojoval přímo na motor bez zpřevodování, takže převodovka ztichla. Nevýhody - samozřejmě jich bylo víc. Spotřeba (kolem 10l/100km) - motor měl něco za sebou. Stabilita v zatáčkách - docela adrenalin. Vůle v řízení - převodka už to měla za sebou. Řazení pod volantem bylo vychozený - než jsem se s ním naučil, párkrát jsem zablokoval křižovatku. Bubnový brzdy na všech kolech - seřizoval jsem je až to pořádně brzdilo a čelisti se musely občas seřizovat excentrama, aby brzdy neslábly. A výhled předním oknem jak z ponorky.

Ale byl krásnej a naučil jsem se s ním pořádně řídit a to za to stálo. Škoda že nebyla garáž, nechal bych si ho.

0/0
8.11.2009 18:13

nnyky

Re: první auto

R^ Mít garáž, taky mám jedno (dnes) žádané české vozítko ;-)

0/0
8.11.2009 20:34

Opinion

Octavia Combi

Na tatově Oktávce jsem se naučil jezdit . Pamatuju si že měla přepínání světel na podlaze vedle spojky . Že by to nerezlo se nedá říct protože asi na 6 let starým autě jsem prošlápl přepínání dálkových skrz podlahu jak to bylo prohnilý .  Ale rád na to auto vzpomínám jako na všechno v mládí . To dnešní mlaďoši (mladí kluci před vojnou jak s oblibou říkám) pochopí až my tu debudem .

0/0
8.11.2009 17:43

bedym

Moje první.

Spartak byl moje první auto, dal mi ho můj děda, když přestal jezdit.

Za 8 let jsem najezdil necelých 20000 km.

Nikdy mne nenechal ve štychu, žádný lano ani podval.

Teď ho má jako veteráne někdo ze Šumperka.

0/0
8.11.2009 15:34

Host

Re: Moje první.

20 000 za 8 let? to je preklep ne? To nachodim vic za ty leta cestou z obyvaku na zachod.

0/0
8.11.2009 18:38

Operátor

Re: Moje první.

Za poslední dva roky jsem najel 3000km (žádný překlep). Je to druhý auto a slouží jen pro jízdy na kratší vzdálenosti.

0/0
8.11.2009 19:19

Host

Zlaté,spolehlivé,lehce opravitelné autíčko.

0/0
8.11.2009 14:06

Host

Vsichni pejete chvalu ale...

Kdo z vas s tim opravdu jezdil? Ja na to auto nerad vzpominam. Kdyz jel clovek sam, nekde v otevrene krajine a foukal silny vitr, zadek na silnici nesedel a plapolal ze strany na stranu. Nerikam, ze oktavka nebyla hezka, ale rozhodne to taky nebyla zadna krasavice. Hromada aut z te doby takhle vypadala.

0/0
8.11.2009 13:45

Host

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

R^ nikdy jsem v tom nejel, ale z téhle diskuze mám pocit, že se lidi nechávají unést nostalgií. Auta v té době byly na úplně jiné úrovni a hlavně když mělo tehdy najeto auto 50 000, už to bylo hodně, zatímco dnešní auta jsou v padeásti tisících ještě jako nová. Nehledě na údržbu, dnes s tím jedete jednou za předepsaných X tisíc kilometrů do servisu, zatímco tehdy abyste si to auto každý týden prohlíželi a udržovali. Já si z dětství pamatuju, že otec okolo tisícovky neustále tancoval a přitom vím, že ho tyhle technické věci absolutně nebaví, dělal to jen proto, aby nemusel vozit rodinu vlakem. Potom jsme měli š 120 a dodnes vzpomínám na výlety do Tater, kdy jsme po cestě 3x vařili. S dnešním autem tuhle vzdálenost ujedete s prstem v nose, tehdy to bylo dobrodružství. Rv Nostalgii stranou lidi..

0/0
8.11.2009 15:16

Host

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

...ale proč nostalgii stranou? Tehdy bylo prostě normální, že auta vyžadovala od uživatelů větší péči než dnes. Nelze je srovnávat s těmi současnými. Když jsem byl hodně malý, taky jsme oktávku měli. Táta ji do servisu nevozil nikdy, protože bylo možné si snad vše opravit svopomocí (přímo na silnici).

P. S. to chlazení u 120tek bylo fakt špatně vyřešený. Potýkaliy se s tím snad všechny.

0/0
8.11.2009 19:09

Host

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

jj, to je pravda, opravy byly opravdu jednoduché. Ve spouste garáží byly montážní jámy (anebo aspoň někde za sídlištěm byla u garáží rampa), dnes je to úplná zbytečnost, protože jen všechno potřebné nářadí by stálo stejně jako nové auto ;-D  No ale zpět k té nostalgii. Myslel jsem to tak, že přece nejde tvrdit, že byla původní oktávka lepší než dnešní auta, protože to není jiná liga, ale úplně jiný sport. Kdo to tvrdí, tak je zřejmě zaslepený hezkými vzpomínkami na to auto. Já na ty opravy na silnici vzpomínám taky v dobrém, protože jsem byl dítě a bylo to pro mě dobrodružství, ale kdybych to musel opravovat dnes sám, asi bych hodně nadával.

0/0
8.11.2009 19:45

Host

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

k těm stodvacítkám:  mě osobně se tedy nikdy nepodařilo stodvacítku uvařit, ani nikomu z rodiny, a to s ní jezdím občas i teď. 

0/0
8.11.2009 19:50

Host

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

No tak aji jednou temer uvaril - odesel termostat. Take s emi jednou zapekla spojka, i kdyz to, ze neni vse v poradku, mi dala vedet cca 50 km predem. Take mi na ceste na dovolenou odesla civka, ale nakonec jsem ji byl schopen vymenit za cca 10 minut.

Ale jinak na 120 - me prvni auto - nedam dopustit. a kdyz jsme ji nechavali zlikvidovat, mel jsem slzy na krajicku...

0/0
8.11.2009 20:22

Host

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

Vareni na 120 byla vzdy porucha. Je ale pravda, ze ta chladici soustava byla slozita, ale kdyz byla v poradku, nebyl problem... "Bohuzel" s celou radou zavad chlazeni slo celkem "dobre" jezdit, tak se to moc neresilo, "jen" se to v nejake vyhrocenejsi situaci uvarilo. Ale spousta lidi to bud neresila a jen nadavala, nebo vymyslela hloupe zlepsovaky typu povolit vicko expanzky (cimz se to jeste zhorsilo), vyndat termostat.... Pokud bylo v poradku tesneni pod hlavou, soustava udrzela pretlak (tzn. nikde to ani pri natlakovani neteklo, ani nejaky domaci koumes nepovolil vicko expanzky), fungoval spinac dochlazovani a termostat (coz jsou malo poruchove veci) tak to v podstate neslo uvarit. Za asi 200tkm, co jsem s temito stroji najel, jsem to "uvaril" jen jednou, a to kdyz sletela hadice, na ktere jsem neutahl sponu. Neuvarilo se to ani v Alpach ani s cca 70kW motorem na puvodnim chlazeni.

0/0
8.11.2009 23:33

nnyky

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

Já měl celkem tři škodovky -MB1100, Š110 a Š125. Ani jednu jsem neuvařil. Naopak mne hodně zaskočilo při mé první cestě do NSR v devadesátých letech, kolik aut tam v kolonách (to byla taky novinka) vařilo. A byla to všechno auta západní provenience. Já jel tehdy Favoritem :-/

0/0
8.11.2009 20:41

Host

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

vždyt je to auto přímo hnusný

chápu že to tenkrát byl normální design ale dneska to působí směšně

embéčka a erka byly následně mnohem hezčí:-)

0/0
8.11.2009 16:08

Karawetari

Re: Vsichni pejete chvalu ale...

To auto je super a o 100% lepší než dříve kočáry tažené koňma, když to takhle nelogicky srovnáváš s pozdějšími auty :-D

0/0
8.11.2009 19:28

Host

Vzpomínka

S láskou vzpomínám na octávku combi se kterou jsme s kamarádem jezdili v 89 roce  jako s veteránem (výroba 64) za holkama. Nádherné auto ... a te kufr kdyby mohl vyprávět (teď ať raději mlčí), Krásné vzpomínky na mládí a krásné auto.

Teď mám zas octávku combi, jen ty holky k tomu chyb ...

0/0
8.11.2009 13:40

Host

Vzpomínka

0/0
8.11.2009 13:36

Host

jo jo

drive auta byly auta!Dneska se delaji rychlokvasky EUROHNUS!!Ne pro lidi,ale pro servisy.

0/0
8.11.2009 13:31

Host

Re: jo jo

Proboha uz i za tohle muze EU?  ;-D

0/0
8.11.2009 13:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.