Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Řídili jsme auto za 13 milionů. Vodíkový prototyp navštívil Česko

Voličem automatické převodovky zařadíte "D", šlápnete na plyn a nepřipravené cestující to špendlí do opěradel. Auto neslyšně uhání a z výfuku jde jen pára. Vítejte na palubě vodíkového auta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

MartinB

Omg

Normalne jsem sem trikrat neco napsal, a nekdo mi to trikrat smazal, asi nechteji, abych se o to podelil s ostatnima

0/0
12.11.2009 22:43

MartinB

Jeste jeden nazor

Nedavno tu byl zajimavy clanek, ze 4 nejvetsi trajekty na svete, udelaji stejne skody, jako vsechny auta na svete. Co se tyka vyfukovych plynu, mozna by se meli resit nejdriv tyhle problemy .... :o)

0/0
12.11.2009 22:42

Host

Re: Jeste jeden nazor

A jeje dalsi co ma v palici nasrano.Ono je rozdil jestli to trajekt vypusti u Afriky kde se exhalace rozfoukaji po Sahare nebo jestli ti celej zivot denne smrdi pod nosem par tisic aut ve meste.Tak se zamysli co je pro tebe lepsi,kdopak asi driv dostane rakovinu?:-)Namornik urcite ne.Nehlede na to,ze kdyz budou auta na vodik,tak co budou trajekty vozit?:-)

0/0
13.11.2009 12:23

pvita

Hlavne, ze nerkli celou pravdu.

Nikdo se moc nehrne do staveni tech vodikovych benzinek. Plneni tanku vodikem ma neskutecne problem a ztraty, po jednom dni musite veskery zbytek vypustit. Auta na tenhle pohon budou v nedohlednu jeste pozdeji nez palivove clanky. Koho zajima, ze tu jezdi po Evrope par laboratornich aut, kdyz prakticky problem neni v aute, ale v tankovacich stanicich...

0/0
12.11.2009 22:03

Rubik1

Re: Hlavne, ze nerkli celou pravdu.

V clanku http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-10204075-48.html pisou, ze je cerpacich stanic v Kalifornii otevrenych pouze 6, ale nic se nepise o tom, ze by mely nejake zavazne problemy, o kterych pisete. Uvedte zdroj, jinak je jasne, ze jde o famu. Tady je fotka cerpaci stanice:  

http://www.hydrogencarsnow.com/hydrogen-filling-station-irvine-ca.htm

0/0
12.11.2009 22:27

MartinB

Re: Hlavne, ze nerkli celou pravdu.

Co vim, tak v nemecku je aky cerpaci stanice a zadne takove problemy rozhodne nemaji. Kilo vodiku by melo stat momentalne 2,6 euro jestli si to pamatuju dobre

0/0
12.11.2009 22:39

Host

Daně

Je sice pěkné, že nyní stojí kg vodíku 5e. Samotný benzín je také levný - většinu ceny dělají daně. Ve chvíli, kdy by všichni začali jezdit na vodík, tak stát zdaní vodík. Výpadek příjmů si přece nemůže dovolit.

0/0
11.11.2009 15:01

karel66

Re: Daně

No a stejně to bude i s elektromobily , jak se asi bude rozlišovat elektřina na svícení a na ježdění . Nebo bude elektřina najednou 10 krát dražší ?

0/0
11.11.2009 18:14

jeche

Re: Daně

Asi tak stejně jako topná a motorová nafta.Nebo před časem technický benzin a natural.Jezdíval jsem Trabantem na techničák za 14kč/litr

0/0
12.11.2009 16:34

TrueRobos

Chvíle k zamyšlení

Možná to nadšencům uniká, ale z výfuku jde pára. A víte, co se stane se silnicí, na které jezdí vodíková auta při teplotě pod nulou? S každým dalším průjezdem vzniká na vozovce led. To je ten hlavní důvod, proč se dosud vodíková auta neprosadila v USA - vedle drobností, jako je neviditelný vodíkový plamen. Ten  lze pořešit smíšením se stopovací látkou, ale ledovka, která vzniká tím více, čím víc auta jezdí, je zcela vážný problém.

0/0
10.11.2009 23:14

Host

Re: Chvíle k zamyšlení

Z vyfuku kazdeho auta vychazi para a je jedno, zda jede na vodik, benzin, naftu, LPG nebo CNG.

0/0
11.11.2009 1:15

kocour Mikeš

Re: Chvíle k zamyšlení

No ale u těch benzínových a naftových motorů je páry mnohem méně.

0/0
12.11.2009 14:29

Host

Re: Chvíle k zamyšlení

;-D

0/0
11.11.2009 9:41

matesakoid

Re: Chvíle k zamyšlení

Boze muj... z vyfuku kazdeho auta jde para. Kdyz budes stat hodinu na fleku a bude minus 50, tak za tebou zbude na asfaltu krouzek namrazy, kdyz pojedes, tak nezbyde nic.

Jelito

0/0
11.11.2009 12:38

Host

Problém někoho jiného

Krásná ukázka pohonu na Problém někoho jiného. Auto vypouští jen vodní páru a to CO 2 na jeho výrobu a na výrobu toho auta a palivových článků, které mají životnost 80tis. kilometrů. Prostě tohle auto je ekologické a ostatní nás nezajímá. Dostaneme dotace EU:-)

0/0
10.11.2009 20:50

Host

Re: Problém někoho jiného

Pane...koukám, že ste to celý prokouk! Vás nikdo nenachytá8-o ...tenhle výžblebt s náklady na výrobu ekologických věcí je v módě no. Ale neekologicky se vyrábí i normální auta jestli se nemílím. S takovými jako ste vy by sme se nikdy nehnuli z místa pane!!

0/0
11.11.2009 9:44

Host

Re: Problém někoho jiného

To neni takovy uplny vyzblept. Je samozrejme potreba zvazit komplexni ekologicnost. Jsou to ekologicke, energeticke zateze a naklady. Dost velkym problemem je ale i vyroba vodiku. Trochu mi pripada nelogicke vyrabet H2 s nejakou ucinnosti elektrolyzou a pak z vyrobeneho H2 vyrabet zpet elektrinu. To je stejny nesmysl jako vyrabet z paliva elektrinu na topeni. Je lepsi ho primo spalit s ucinnosti skoro 3x vyssi.

0/0
11.11.2009 20:05

fritzek

Re: Problém někoho jiného

Co navrhujes? Jaderny blok do kazdeho auta?

0/0
13.11.2009 3:23

Host

Re: Problém někoho jiného

Elektřina se vyrábí s účinností asi 30%, další polovina se ztratí po cestě. Nabíjením do akumulátorů vzniká další ztráta. Spalovací motor má sám o sobě účinnost 40-50%. Proč jsou lidi vždycky do extrému. Buď se vyrábí "ekologická" auta na vodík, nebo lidi jezdí po městě terénními auty se spotřebou 15 litrů benzínu. Kdyby si lidi kupovali auta, která berou 5 litrů benzínu, nebo 4 litry nafty. Kdyby se více jezdilo na zemní plyn, a kdyby třeba hromadná doprava ve městech stála polovinu a ne dvojnásobek, než cesta autem,:-( určitě by se životní prostředí ušetřilo víc, než vymýšlením nesmyslů.

0/0
15.11.2009 8:41

Host

Re: Problém někoho jiného

Obvykle to vsak byva tak, ze o co ekologickejsie je auto, o to menej ekologickejsia je jeho vyroba.

Ak by bola vyroba takehoto auta rovnako "neekologicka" ako klasickeho, bolo by to vynikajuce. Avsak nie je to tak.

0/0
11.11.2009 11:22

Host

Re: Problém někoho jiného

Fajn ... A co třeba výroba vodíku? Co jsme se učili, tak Vodík (H2) se dá vyrobit roztržením molekul H2O (vody), k čemu je zapotřebí velké množství energie. A to ksakru velké množství :)

A když srovnám spotřebu ropy/benzín, naftu + energie, a spotřebu vody/vodík + energie, tak to nejsou dvě stejné hodnoty ... (nemám konkrétní čísla) ...

Tím jsem chtěl říct, že k výrobě vodíku je potřeba mnohonásobně víc energie, než k výrobě klasických paliv a dokud nebude výroba efektivnější, nemá cenu řešit vodíkové motory .

0/0
11.11.2009 13:10

Host

Re: Problém někoho jiného

Jiste za to stoji tyhle motory testovat. Na efektivnejsi vyrobe vodiku se pracuje. I kdyz je dnes mene energeticky narocne vodik vyrabet napriklad ze zemniho plynu, tak by bylo dobre ten plyn setrit a spise ho pouzivat na topeni. Dokud bude ropa vyhodnejsi, tak se samozrejme bude jezdit na benzin a na naftu.

0/0
12.11.2009 20:11

fritzek

Re: Problém někoho jiného

To si cucas z prsu? Bezna elektrolyza ma ucinnost asi 50-80%. Vetsina vodiku se dnes ale vubec nevyrabi elektrolyzou, ale chemickymi reakcemi, protoze je to vyhodnejsi. Jinak vyroba vodiku elektrolyzou bude pravdepodobne jedine mozne uplatneni nesmyslnych "ekologickych" zdroju jako jsou vetrniky a fotovoltaika, protoze pri planovanem narustu techto zdroju v pristich letech(kvuli posahanym dotacim) jich bude za chvili tolik, ze by se prenosova soustava rozsypala.

0/0
13.11.2009 3:30

raz36

No to je moc dobry

Sedet na nadrzi natlakovany na 700atm. plny vodiku :-D Ze jsou s uchovavanim vodiku problemy se ale uz nepise a ze se ten vodik vyrabi ze zemniho plynu nebo z te ropy, ktera ma podle autoru "dojit", o tom uz se taktne mlci. Dobra pecka taky bude, kdyz se poskodi separator H2/O2 v tom palivovym clanku :-D Jinak zavedeni elektromobilu/vodikomobilu zivenych vodikem z elektrolizy bude znamenat konec levnych nocnich tarifu elektriny.

0/0
10.11.2009 13:34

Honza25

A vyplati se takove auto vyrobit?

Nebude vznikat pri vyrobe techto aut daleko vice sajrajtu, nez pri vyzkumu, vyrobe a provozu soucasnych modelu?

0/0
10.11.2009 12:18

Host

auto a vodík

Se zájmem sleduji směr vývoje náhrady zdroje energie ( paliva ) pro automobily . Je mnoho cest, ta vodíková se mi zdá nepřiměřeně drahá, pokud si uvědomím, že vodík není zdroj energie ale její přenašeč a jako každý je zatížen ztrátou. K této úvaze mne vede současný způsob výroby vodíku. Ppředevším jede o výrobu z fosilních paliv parním refirmingem, oxidací ropných frakcí, redukce vody uhlíkem z koksu či uhlí, případně elektolízou vody - což je energeticky náročnější a elektřinu ve většině získáváme zase z fosilních paliv. Dále pak je zásadní logistika vodíku. Zajímá mne, zda je vynakládáno přiměřené ? množství prostředků na hladání levného a ekologičtějšího způsobu výroby vodíku nezávislého na fisilních palivech.

0/0
10.11.2009 12:15

Host

Re: auto a vodík

Ano, pracuje se na tom. Slibne se jevi efektivni elektrolyza vody pri velmi vysoke teplote z horke pary. Asi najdete lepsi clanek, ale pro zacatek http://www.greenoptimistic.com/2008/09/20/hydrogen-steam-electrolysis/

0/0
12.11.2009 20:14

Host

Super

Auto za 13 M, aneb nechci slevu zadarmo. ;-D

Tak to je podle mého mnohem perspektivnější nechat vyrábět ropu bakterie a nemuset měnit stávající vozový park na jinou technologii.

0/0
10.11.2009 12:04

ChorcheCh

tato sranda má do ekologického vozidla oodně daleko

0/0
9.11.2009 22:49

vozova.hradba

co to je

Co je to ten ce-nula-dva a k cemu je dobre, ze to auto neprodukuje?

0/0
9.11.2009 22:31

Host

Hybrid=auto na vodik?

"Většina hybridních aut jsou vlastně elektromobily (s výjimkou BMW, které vodík spaluje v klasickém spalovacím motoru)."8-o

Hybrid je benzino-elektricky auto co dokaze vyuzit nektere ze ztrat energie k dobijeni baterie, ktera slouzi jako zdroj energie vetsinou pri rozjizdeni a pomalejsi jizde. Hlavni vyhodou je provoz ve meste tzn neustaly popojizdeni.

Proti tomu elektromobil=auto co jede z baterky, auto na vodik by se dalo za elektromobil taky povazovat.

Ale hybrid je bez spalovaciho motoru za par (desitek) kilometru nahranej

0/0
9.11.2009 20:42

Host

Nic nového pod sluncem

BMW tohle dělá už nějakej pátek zhruba 4 roky. http://www.youtube.com/watch?v=wRGOg1fk43A&feature=player_embedded . Myslím si že to nemá stejně budoucnost :-) Takže rychle pryč od toho nebo dopadnete jako BMW, což by pro značku v krizi jakou OPEL je mohlo znamenat jenom to nejhorší :-) Pá pá ... Připadá mi to jako pokus o hledání alternativy při zachování stávající konstrukce motorů. :-) Ona ta elektrika taky nebude žádná sláva, když si člověk vezme co všechno se do auta vyrábí a prodává a kolik firem bude bez práce až všechno začne jezdit na elektriku. Jedinej kdo si bude mnout ruce budou výrobce baterek a ČEZ :D good luck. :-P

0/0
9.11.2009 20:15

Host

a

jj ale az se rozsiri vodikova aouta tak se pocita s tim ze se vodik do palivovych calnku zacne ziskavat jinak nez ze zemniho plynu

0/0
9.11.2009 18:39

Host

Hmm

Takze vsichni co se ptaji na emise vznikle vyrobou vodiku, eventuelne prepocet na emise auta na km, tak jsem spocital tohle:

podle nejcastejsi (a tedy nejlevnejsi) metody vyroby vodiku konverzi zemniho plynu

CH4 + H2O --> CO + 6H2 ... M(CO)=28g/mol, M(H2)=2g/mol čili na každý kilogram H2 vznikne cca 2,35kg CO, nebo 3,67kg CO2 (po spálení CO, třeba v elektrárně) to znamena, ze kdyz tohle auto ujede na nadrz (4,2kg H2) 320km tak vzniknou emise (kdesi v tovarne na vodik) cca 15,414Kg CO2 coz odpovida produkci 48,17g CO2/Km ... pro porovnani takova Fobie v 1,2HTP ma 140g CO2/Km; Octavia 1,9TDI 143g CO2/km... a to je pro tabulkovou spotrebu, takze v realu jeste o neco vice ...

NotFound

0/0
9.11.2009 17:44

Little Boy

Re: Hmm

To je dost nefer, protoze v jednom kile vodiku je mnohem vic energie nez v jednom kile benzinu. Ta energie se tam dodava pri vyrobe vodiku z plynu == produkce CO2 kterou nepocitas. Dal ten tvuj vysledek musi vynasobit ~1,5, protoze potrebujes cca 30% uchovane energie ke stlaceni vodiku na zminovanych 700 atmosfer. Opet CO2 vyrobena jinde na kterou jsi zapomel. Ve vysledku budes na hodnotach jako spalovaci motor.... jen s rozdilem priblizne 13mega penez.

0/0
9.11.2009 18:54

Host

Re: Hmm

Ano, ale zas tak neferove to neni on ten benzin ci nafta se z ropy take musi nejak dostat - destilace, docela na teplo narocna operace, predtim se ta ropa taky musi vytezit, odsirit a podobne ...

Ale ve finale je na tom dle meho vodik porad o dost lepe, rozhodne z hlediska produkce CO2, protoze u ropnych paliv se vznikle mnozstvi CO2 pri spaleni moc ovlivnit neda, kdezto u technologickych kroku pri vyrobe a uprave vodiku se da pouzit treba energie z JE, vetrniku, nebo fotovoltaiky.

NotFound

0/0
9.11.2009 19:24

Little Boy

Re: Hmm

Ja elektroautum fandim, hlavne proto, ze se neda na elektriku naparit dan jako na benzin, ale cesta vede spis pres baterky; vyhoda je ze se neda rozlisit jaka elektrika nabiji auto a s jakou se sviti/topi. Tzn evropa asi bude protezovat vodik, da se danit, ale jinak nevidim jedinou vyhodu vodiku oproti baterkam.....

0/0
9.11.2009 20:09

Host

Re: Hmm

Hmm ;) stat uz nejak vymysli jak danove zatizit energii urcenou  pro automobily.

Vysledek bude takovy, ze se stejne bude jezdit minimalne ekvivalent ceny dnesnich phm

0/0
10.11.2009 7:42

Martin V

Re: Hmm

Nasadí se daň na ty baterky? To by mohla být cesta:-)

0/0
12.11.2009 8:40

Little Boy

Re: Hmm

Btw, s odkazem na tenhle zdroj http://www.h2bus.cz/vyroba-vodiku mas ty hmotnosti asi blbe, na 1kg vodiku se vyprodukuje 7 kilo co2... tzn je to vic nez ta fabie s tim stlacenim na 700 atmosfer bez zapocteni dopravy plynu a jeho zpracovani....

0/0
9.11.2009 20:19

Host

Re: Hmm

Sypu si popel na hlavu, dekuji za odkaz na relevantni udaj, skutecne je to kolem tech 7kg, prepsal jsem se s poctem molekul vodiku (6 misto 3), ktere vzniknou.

Ale vy jste se zrejme prepocital take, porad je to mene nez zminena fabie, 92,5g/km proti 140g/km... Navic to je pro auto, ktere vazi skoro 2 tuny a v benzinove variante ma spotrebu kolem 11l/100km ...

0/0
9.11.2009 22:10

vozova.hradba

Re: Hmm

Tak ono dve tuny vazi hlavne proto, ze tam ma ty super tezke akumulatory, ze...

0/0
9.11.2009 22:31

Host

spotřeba

a nemělo by to auto mít taky nějakou spotřebu podle toho, jak se moc šlape na "plyn"? i s ukládáním do baterií to má souvislost, jestli bude ukládat 3/4 výkonu elektromotoru nebo 1/4 podle toho jak moc rychle s tím autem člověk uhání

0/0
9.11.2009 17:04

mk.charlie

Konečná cena energie je víceméně stejná

bez ohledu na její zdroj, taková je realita. Či-li auto na benzín či naftu, pokud odečteme spotřební daň je provozně stejně drahé jako elektromobil či auto na vodík když u něj nebudeme uvažovat hrozně drahou technologii. Takže bláboly o tom, že s elektromobilem či autem na vodík budeme jezdit zásadně levněji než dnes jsou zcestné. Nemluvě o tom, že časem stát stejně zas ty auta zatíží nějakou formou spotřební daně - prostě ty desítky miliard co to ročně přináší do státní kasy musí nějak vybrat!

0/0
9.11.2009 16:45

Host

Re: Konečná cena energie je víceméně stejná

dovolím si v dílčích bodech oponovat. Konečná cena elektromobilů je nyní srovnatelná, protože se platí velice drahé baterie. Ale na druhou stranu je proud relativně levný ( noční při vyšším odběru (bojler, elektrokotel), případně vlastní eko zdroj (malá solární elektrárna) ), takže náhlady na provoz jsou 1kč/km, při započtení baterií jsou srovnatelné. elektormobily ale šetří jinak, nejsou potřeba oleje apod. a hlavně povinné ručení pro elektromobil je někde okolo 500,-.

Krom toho při použití současných technologií baterií "nebudeme" jezdit na elektřinu nikdy všichni, prože celosvětová těžba lithia stačí na výrobu 2 milionů elektromobilů ročně a baterie vydrží max. 3 roky.

Takže elektromobily se zařadí na místo alternativy jako je LPG a dnes i CNG, kterou bodu využívat lidé, kteří najezdí mnoho kilometrů a zároveň budou mít daný zdroj paliv dostupný ( přístup doma/v práci k proudu, u LPG/CNG čerpací stanice na stálých trasách )

0/0
10.11.2009 12:29

Martin V

Re: Konečná cena energie je víceméně stejná

S tím poviným ručením jste mně rozesmál:-)

0/0
12.11.2009 8:42

Host

ja vidim budoucnost akorat v elektrickem pohonu

ucinnost je dobra, vyroba energie neni tak narocna a kdyz se odstrani ti hnupci,  kteri nechapou vyhody jadra, tak to bude pohoda

0/0
9.11.2009 16:25

109e

Re: ja vidim budoucnost akorat v elektrickem pohonu

Tak to vidíš ty a pár lidí na západě.

0/0
9.11.2009 17:38

Host

To čumím, co iDnes dokáže.

3 nádrže na stlačený vodík z uhlíkatého kompozitu se skelnými vlákny  - alias např. jablkový závin z hrušek.

0/0
9.11.2009 15:18

Host

Cena za km?

Tak nevím, když si spočítám cenu za kilometr vyjde mi něco kolem 2,5 (podle kurzu), což není nejmíň. Upřímně, na ekologii se*u, jde mi o co nejlevnější ježdění... 

N.

0/0
9.11.2009 14:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.