Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Unikátní tatrovka, podle které okopírovali brouka, je k vidění v Brně

Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až v šedesátých letech. Tatra V570, která stála Ferdinandovi Porschemu při návrhu legendárního volkswagenu modelem, je právě k vidění v Brně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Kvalita fotografii

Tatrovka je fajn, jen fotograf byl totalni amater. To si nemohl vzit aspon externi blesk, kdyz uz sel fotit pro idnes?

Ales

0/0
29.12.2009 9:04

Host

to

já v tom vidím NSU;-D

0/0
28.12.2009 1:01

Host

Nehádejte se

původním autorm konstrukce je Jára Cimrman, čech jak poleno ;-D

0/0
23.12.2009 9:08

Host

Designér Josef Ganz

Ne, ne. Ve skutečnosti VW Brouka navrhl a postavil židovský designér Josef Ganz v roce 1933 jako automobil Standard Superior.

http://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Ganz

Jenže nacisté mu upřeli jeho zásluhy, uvěznilo ho getapo a z Německa musel v roce 1934 uprchnout do Švýcarska.

0/0
22.12.2009 23:59

pavelthelong

Re: Designér Josef Ganz

chyba - to auto se jmenovalo Mai-Käfer (=chroust), Volkswagen nebylo jmeno, ale proste popis vozu "lidovy vuz"...ale co s opravdovym broukem absolutne nema spolecneho, je KONSTRUKCE - Mai-Käfer ma motor vepredu !!!

0/0
23.12.2009 7:42

Host

Co takhle patentní úřad?

Proč to tenkrát Tatrovka nedala zaregistrovat na Patentním úřadu? Psát tedˇ, že někdo něco okopíroval po tolika letech, je neprofesionální...

0/0
22.12.2009 23:53

pavelthelong

Re: Co takhle patentní úřad?

BMW X 3 se na evropskem trhu taky vyskytuje v cinske (okopirovane)  verzi....ale neni potreba se nicim ohanet, VW samo uznalo, ze se "Porsche koukal Ledwinkovi pres rameno" a vyplatilo Tatre odskodne :-) (1961-1963)

0/0
23.12.2009 7:32

Host

:-(

Kde mohla tatra s vyrobou osobaku byt, kdyby neprisel bolsevik ;-(

0/0
22.12.2009 22:45

Paul Sulc

Re: :-(

 kde by byla, kdyby tam na vedoucich mistech nebyli Nemci. A kde je ted? Bohuzel, v konecniku. Neni schopna zkonstruovat moderni, lehkej, vzduchem chlazenej diesel.Nektere ruske diesly v tankach maji jiz od valky 1.5 kg na kone, po valce i mene nez 1 kg. Tatra asi 8kg na kone.

0/0
22.12.2009 23:31

Host

Re: :-(

Myslíte ,že vzduchem chlazený motor Tatra V8 12,5l ,325 kW váží 2500kg? Asi těžko..

0/0
24.12.2009 10:38

Host

Re: :-(

Opravuji se ne 2500kg ale dokonce 3500kg !!Tak trochu nesmysl,že ano.

0/0
24.12.2009 10:40

Host

Re: :-(

Tatra doplatila na svoji nepružnost a neochotu inovovat svůj výrobní program. Luxusní limuzínu se vzduchem chlazeným motorem vzadu, bez klimy, ABS, ASR,  airbagů apod. na začátku 90. let opravdu nikdo ani nemoohl chtít...

0/0
23.12.2009 23:04

Host

Re: :-(

Klimatizace je standartní výbavou Tatry 613 S  od roku 1980.

0/0
24.12.2009 10:36

Host

jezisimarja

pokud neumite alespon googlovat, tak nepiste prispevky. Ing. Hans Ledwinka se narodil v C.a K. Rakousku-Uhersku v Kloster Neuburgu, coz je temer predmesti Vidne a zadne Sudety;-€. Pokud se nekdo narodil jako cesky obcan nemecke narodnosti, tak to byl ing. Ferdinand Porsche (narozen ve Vratislavicich n.N.). Oba dva se znali proto, ze spolu byli zamestnani v tovarne AustroDaimler v rakouskem Steyeru, v tovarne, ktera donedavna vyrabela terenni mercedes rady G. Jinak udajne ing. Ledwinka odmitl zajem Hitlera o jeho tatru a do Hitlerovy rozjete souteze o lidovy vuz (Volkswagen) naskocil jako nahradnik Porsche. Arbitraz proti VW vedla Tatrovka uz pred valkou, ale i dlouho po ni a tesne po roce 1960 vyplatil VW Tatrovce jako odskodne 3M tehdejsich nemeckych marek. Tatra rady 8 je v nemeckem muzeu moderniho umeni (Pinakotheka) na jednom z nejcestnejsich mist - brouk se krci v koute nad ni

0/0
22.12.2009 21:42

Host

Re: jezisimarja

sorry Porsche nikoli cesky, ale rakousko-uhersky obcan..........

0/0
22.12.2009 21:54

Host

Re: jezisimarja

Ferdinand Porsche byl československým občanem do roku 1935.

 

0/0
22.12.2009 23:46

pavelthelong

Re: jezisimarja

jasne, ale to byla poznamka pouze pro hnidopichy : F. Porsche se nemohl narodit v CSR, protoze tenkrat se to jmenovalo R-U (narpzen 3.9.1875).

0/0
23.12.2009 7:23

Host

lol ze cesky puvod :)

Návrh základní koncepce vozidla předložil konstruktér Erich Überlacker, který již předtím pracoval na vozidle T 57. Ředitel automobilky Hans Ledwinka Überlackera několikrát kritizoval a hrozilo mu propuštění z továrny.

Vsechno cesi :)) tak jsem se dlouho nezasmal.

Pokud vim tak VW musel zaplatit Tatrovce obrovske penize, proto tak dlouho vyrabeli brouka, protoze nemeli penize na vyvoj. Cechum vubec nevadilo ze konstruovali auto nemci ktere zavreli - jejich patenty si nechali VW zaplatit

 Ledwinka- Přestože se významně zasloužil o světovou pověst značky Tatra a byl čestným doktorem vídeňské univerzity, strávil po válce ve vysokém věku šest let v československém vězení. Konec života prožil Ledwinka jako odborný technický poradce v Mnichově.

Tyto lidi zavreli podobne jak i nemecky mluvici zidy, ale ceske herce kteri z hitlerem flirtovali nebo z goebbelsem spali (barova) nechali nazivu. Vzdyt to byli mirumilovni cesi :)

0/0
22.12.2009 21:08

Host

Re: lol ze cesky puvod :)

Já si myslím, že si obě strany nemají co vyčítat.

0/0
22.12.2009 21:12

Host

Re: lol ze cesky puvod :)

Burian byl zavřený na Pankráci.

0/0
22.12.2009 21:33

Host

Re: lol ze cesky puvod :)

a co ma byt ? sefdesignerem VW Passat a EOS je  napriklad Murat Günak, coz je sice turecke jmeno, ale ma proste nemecke obcanstvi, nemluve o tom, kdo je nyni sefem designu u Skodovky ? Slovak... a Chris Bungle je American a podepsal se pod Fiaty a nejuspesnejsi rady BMW

0/0
22.12.2009 21:50

Host

Re: lol ze cesky puvod :)

...Kája  Gott měl v 89tém velkou kliku, že to tu přebrali jakž takž demokraticky smýšlející lidi. Jinak by totiž skončil na Pankráci a ne s vyznamenáním na hradě....

0/0
25.12.2009 12:50

Host

to bylo nemecke auto

Konstrukter tenkrat sudeto-nemecke Tatry byl genialni sudetak Hans Ledwinka., ktereho jsme po valce zavreli i pres dukazy ze byl proti nazistum..

Hans Ledwinka byl kamarad ze sudetakem panem Porsche. oba pracovali na lidovem auto, ktery potom porsche sam zkontruoval.  

0/0
22.12.2009 20:28

Xi Xao

Re: to bylo nemecke auto

Německé auto by to bylo až po Mnichovu

0/0
22.12.2009 21:06

Host

Re: to bylo nemecke auto

precti si jeste jednou clanek auto konstruovali nemci. I slavnou Tatra 87 konstruoval Erik - syn reditele Tatry Hans Ledwinka. Tatra byla svetove auto do 1945 kdyz ji prevzali do svojich ruk cesi tak skoncila

0/0
22.12.2009 21:14

Host

Re: to bylo nemecke auto

Tatra pořád produkuje špičkové nákladní vozy.

0/0
22.12.2009 21:28

Host

Re: to bylo nemecke auto

No a co? Je postavená na území ČR, tak to je "české" auto. S vaší "logikou" věci, by auto které je vyvinuté v korei, má součástky od čínských výrobců, logistiku obstarávají rusáci a montují ho češi a poláci. Bylo korejskočinskoruskočeskopolské auto Rv Když se narodíte v Africe, jste rodilý afričan i kdyby tam jen vaše těhotná matka jela na dovolenou.

0/0
22.12.2009 21:31

Host

Re: to bylo nemecke auto

Na Ledwinkovi je hezky vidět jak nesmyslné je a bylo dělení na národnosti na našem území. Sudeťák se slovanským jménem.

0/0
22.12.2009 21:11

Host

Re: to bylo nemecke auto

HAns Ledwinka neni moc slovanske. Tez to vubec nic nerika o puvodu, jeho predkum tak mohli cesi prezdivat a potom jmeno zustalo.

Podobne se muze brat Jagr, Gott, Klaus jako nemecke jmeno

0/0
22.12.2009 21:17

Host

Re: to bylo nemecke auto

Jistě, proto píšu, že dělení na národnosti dle jazyka na našem území bylo nešťastné a vedlo ke zbytečné tragédii. Nebýt toho, mohli jsme být mnohem dál. Celé to začalo v roce 1848. Do té doby převládala idea bohemismu, která byla mnohem lepší.

0/0
22.12.2009 21:31

Host

Re: to bylo nemecke auto

od kdy patri Viden do Sudet ? zopakuj si zemepis ........

0/0
22.12.2009 21:53

Host

Re: to bylo nemecke auto

Zeměpisem bych se moc neoháněl, většina tzv sudeťáků ze Sudet vůbec nepocházela. Ledwinka tohle kritérium splňuje asi tak, jako většina ostatních sudeďáků.;-)

0/0
22.12.2009 22:04

Host

aerodinamika

Na zpatecku mozna.

0/0
22.12.2009 19:46

sirkeci

Re: aerodinamika

ideální aerodynamický tvar je kapka...pozpátku by to moc tedy nefungovalo :-)

0/0
22.12.2009 19:54

nesher

Re: aerodinamika

V roce 1933 vrchol tehdejších technologických možností.

0/0
22.12.2009 20:05

I am wraith

Re: aerodinamika

Pokud jde o tvar, tak dodnes se ty přírodní zákony (kupodivu) příliš nezměnily. Zkuste se podívat například na profil leteckého křídla, budete asi překvapený ;-)

0/0
22.12.2009 20:25

nesher

Re: aerodinamika

Nebudu, já ten profil znám. Jen jesm chtěl říct, že i konstrukce automobilu prodělala nějaký vývoj. A dnešní vozy jsou z aerodynamického hlediska o mnoho dál. Nicméně, tenkrát to byl vrchol možného.

0/0
22.12.2009 20:35

Host

Re: aerodinamika

S tím "vrchol možného" musím hrubě nesouhlasit. Koukni sem >> http://tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t77_sk&lang=sk

0/0
22.12.2009 20:44

Host

Re: aerodinamika

Plácáš nesmysly. Dnešní vozy se zdaleka nepřibližují aerodynamice těchto tater.;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficients

0/0
22.12.2009 21:02

Little Boy

Re: aerodinamika

Aerodynamika te je k prdu kdyz se zabijes v prvni zatacce po tom co te ustreli zadek u tohohle kramu. To ze sportovni auta "vedou" tabulku v cx asi bude mit jinej duvod nez ze tvurci chteli udelat co nejzravejsi auto ;)

0/0
23.12.2009 0:31

Host

Re: aerodinamika

nepriblizuju??? tak si pozrite, aky tvar ma tento tento moderny voz

http://image.motortrend.com/f/17100172/112_0903_16z+2010_porsche_panamera+side_view.jpg

0/0
24.12.2009 17:21

Host

zlate ceski rucicki

ceska hlava,to je vtipne.....brouci

0/0
22.12.2009 19:46

Host

stále stejně

Němci kradli a kradou  nápady vždy .Je mi hamba,když vidím,jak šikovní byli čeští konstruktéři a když vidím,jaký šeredný zmetky dneska vyrábí škodovka.To je opravdová potupa českýho národa,zejména v automobilovém průmyslu.

0/0
22.12.2009 19:21

sirkeci

Re: stále stejně

"české ručičky" jsou mýtus. Vyjmenujte mi nějaké čistě české výrobky, které nás za posledních 20 let proslavily ve světě... Nula nic, že? Nebýt koncernu, zmizela by Škoda v propadlišti dějin, stejně jako VŠICHNI výrobci aut ve východní Evropě, které nekoupily západní automobilky (viz Dacia). Kromě toho, nemuseli jsme ji prodávat, že..?

0/0
22.12.2009 19:38

nesher

Re: stále stejně

První stav, který dokáže tkát textilie z nanovláken? Léky na AIDS od profesora Holého a jeho týmu? Ultralehká letadla (máme 30% trhu v USA v kategorii LSA)?

0/0
22.12.2009 19:41

sirkeci

Re: stále stejně

Dobrá, něco bychom vycucali z prstu, každý národ je v něčem dobrý, ale ty tři věci, které jmenujete, ještě nejsou důvodem k pýše na "zlaté české ručičky", jsou to spíše výjimky z pravidla. Vemte si, co dokážou menší (nebo podobně velké) národy, než jsme my, jako např. Švýcaři, Nizozemci, Belgičani, Švédové, Finové...

0/0
22.12.2009 19:52

nesher

Re: stále stejně

Tonoucí se stébla chytá, že? Chtěl jste jednu věc a jám Vám z voleje vyjmenoval tři. Mimochodem, čím se v posledních 20. letech proslavili např. Belgičané?

0/0
22.12.2009 19:54

sirkeci

Re: stále stejně

Já neříkal jednu věc, chtěl jsem vyjmenovat nějaké české výrobky, které nás proslavily. Ano, vývoj technologie výroby nanovláken nás "trochu" proslavil u odborné veřejnosti a na veletrzích, ale nedokážeme to sami zužitkovat. Technologii prodáváme dál, aby ji někdo jiný zužitkoval. Ale i tak, beru, je to přínos.

Při vší úctě k P. Holému, léky na AIDS jsou podobným případem. Geniální jedinec přijde s něčím, s čím si "zlaté české ručičky" neví rady, a tak se opět technologie prodává do zahraničí, kde z našeho vynálezu profitují.

A ty ultralighty, to není zrovna strojírenská pecka, spíš koníček pár nadšenců :)

0/0
22.12.2009 20:06

nesher

Re: stále stejně

Např., ty léky nejsou o geniálních českých ručičkách (spíše mozcích), ale o penězích. Nikdo v ČR nemá tolik peněz a hlavně tolik možností aby mohl úspěšně financovat a realizovat zkoušky. A pokud se podíváte na  dnešní české ultralighty, tak uvidíte, že to už dávno nejsou letadla z překližky a drátů s motorem z Wartburga, ale velmi sofistikované strojírenské výrobky, povětšinou z kompozitních materiálů. A stále nevím čím se v posledních 20. letech proslavili Belgičané.

0/0
22.12.2009 20:12

Host

Re: stále stejně

Víte proč v ČR máme vlastní značky pro logické prvky? Protože jsme byli druhý stát na světě, kterému se je podařilo vyvinout polovodiče. A to ještě, zatímco Američani těžili germánium draho někde v Apalačském pohoří, my jsme ho získávali z popílku (tj. odpadu) z tepelných elektráren.

0/0
22.12.2009 20:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.