Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Audi se vrací k rotačnímu motoru. V hybridní A1 vystačí s 1,9 l/100 km

Veleslavný model NSU RO80 vyráběný značkou vlastněnou Audi, se dokonce pyšnil titulem Auto roku 1968 a poháněl ho netradiční wankelův motor. Po třiatřiceti letech koncept motoru s rotujícím pístem konstruktéři Audi znovu oprášili a namontovali do nového trpasličího modelu A1. Jako netradiční koncept e-tron se představil společně se sériovou verzí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Audi

Mě se to autíčko náhodou docela líbí... www.prodejkaru.cz

0/0
19.3.2010 8:02

Host

mám lepší nápad

tahle myšlenka se mi líbí a jsem jejím zastáncem už řadu let - malý spalovák co dobíjí akumulátory a kola pohání výlučně elektromotory, ale co bych na tom změnil je to, že bych vyhodil drahé a mizerné akumulátory a nahradil je superkondenzátory. Sice by to v současné chvíli na současné úrovni znamenalo dojezd např. pouhých 10km při stejné hmotnosti jako mají li-ion, ale to by mělo v pohodě stačit, pokud budou dobíjeny kontinuálně. Budoucnost patří elektromotorům. Už Tesla říkal, že asynchronní vícefázový motor, který on poprvé vymyslel a vyrobil, je konečné a zřejmě i nepřekonatelné řešení pohonu.

0/0
17.3.2010 20:40

Host

Re: mám lepší nápad

Souhlasím, sériová koncepce hybridního pohonu je mi také sympatičtější. Výhodná je také kombinace ultrakapacitorů (mám raději tento výraz, kondenzátor je v chladničce ;-)) a akumulátorů, kde ultrakapacitory podstatně lépe "vyhlazují" proud z akumulátoru a také lépe absorbují energii získanou při rekuperačním brzdění. Takto mohou prodloužit dojezd vozidla o desítky procent.R^

0/0
17.3.2010 20:56

tom-2718281828459

Re: mám lepší nápad

Ale elektromobily se prosazují kvůli úspornosti, problém je že ten malý motor má mizernou účinnost, ukládání do baterií ma mizernou účinnost a elektromotor také nemá dokonalou účinnost, ve výsledku to bude mít vyšší spotřebu než běžný automobil, ne?

0/0
18.3.2010 17:15

Host

Re: mám lepší nápad

Proč by měl mít malý motor mizernou účinnost? Proč by mělo mít ukládání do baterií mizernou účinnost? (pokud se provádí v souladu s pokyny výrobce).

Podstatné je, že elektromobil umí akumulovat a využít energii, kterou spalovací auto přeměňuje v brzdách na teplo. Nezná pojem volnoběh. Nepotřebuje být zahřátý. atakdále.

0/0
19.3.2010 19:53

Host

Re: mám lepší nápad

ukládání energie do akumulátorů má účinnost přinejlepším cca 75%, to není nic moc. Superkondenzátory jsou oproti nim obrovským krokem kupředu

0/0
21.3.2010 15:04

Host

Re: mám lepší nápad

Optimálně navržený motor na benzín/naftu o výkonu cca 20kW, který pokryje průměrnou spotřebu auta bude jistě výhodnější a bude fungovat s podstatně lepší účinností než když mění otáčky a zatížení, když pohání přímo kola pro pohyb. Účinnost asynchonního motoru je kolem 95-97%, stejně tak účinnost výměny energie v superkondenzátorech, která dosahuje cca 98% i více. (Termín kondenzátor je korektní, kondenzátor je název reálné součástky, kdežto kapacitor je pojmenování ideálního kondenzátoru bez parazitních vlastností, ale tohle se může lišit, v anglické literatuře se superkondenzátory uvádějí prakticky výlučně pod názvem ultracapacitors). Z výše napsaných účinností vyplívá, že řetězec spalovací motor -> superkondenzátor -> elektromotor + rekuperace při brždění, bude mít mnohem vyšší účinnost než současné konvenční řešení spalovací motor -> převodovka -> diferák -> hnaná kola. Odhaduji že spotřeba paliva bude při takovémto řešení sotva poloviční, snad i třetinová.

0/0
21.3.2010 15:03

tom-2718281828459

Re: mám lepší nápad

Pokud vím taky superkapacitory nemají ani zdaleka dostatečnou kapacitu aby dokázaly pohánět elektromobil a účinnost při nabíjení a vybíjení normálního článku je dost malá.

0/0
21.3.2010 16:31

truthspeaker

Plánování

Auto na baterky je utopie. Jde to proti hlavním principům

individuální dopravy, která dává svobodu nezávisle se rozhodovat kdy a

kam jedu a operativně to podle potřeby měnit. Nečekané jednání, prasklý

vodovod u babičky v Krkonoších, nová přítelkyně ve vzdálenosti 105 km

atd. Život takhle nenaplánujete, aby to bylo vždy do 200km, a toho kdo to dokáže je mi upřímně líto.

0/0
17.3.2010 13:08

Host

Re: Plánování

no to tvoje svobodný rozhodování je taky omezený tím, jestli v příštích 700km najdeš alespoň benzinku ;-D takže bych se na tvém místě mírnil s podobnou demagogií. Navíc, tady se nejedná o elektromobil v pravém slova smyslu, ale o motor který slouží jen jako generátor a auto pohání elektromotory. To je mnohem výhodnější z několika hledisek.

1) motor dobíjí akumulátory v optimálních otáčkách/výkonu kde má nejvyšší účinnost a není třeba aby měl tak vysoký výkon, protože je požadovaná energie průměrovaná na střední hodnotu díky akumulátorům.

2) elektromotor má maximální točivý moment již od nulových otáček, což je naprosto výborná věc - stačí 1 nebo 2. stupňová převodovka a motor má podstatně vyšší dynamiku než stejně výkoný motor [kW] na benzín/naftu.

3) tohle sou první vlaštovky, doufejme že se dostanou do sériové výroby a celá technologie se tím velmi zlevní a dostane mezi normální lidi.

0/0
17.3.2010 20:47

truthspeaker

Re: Plánování

? to s těmi 700 km moc nechápu.

1) jste schopen doložit, že pohon spalování beznínu-výroba el. energie-ukládání el. energie a následně pohon kol  je efektivnější než spalování beznínu-pohon kol?

2) ano, ale má i nevýhody - zbytkové teplo např. nemůže sloužit k vytápění, což například v naší zeměpisné šířce je docela důležité, celková hmotnost auta naroste, takže stoupá i ta vaše ideální spotřeba

3) vzhledem k tomu, že do auta přidáváte další komponenty, tak bude vždy dražší než nehybrid. A protože zásadní částku ceny budou tvořit baterie, tak na zlevňování zapomeňte. Již dnes jsou ceny notebookových baterií na minimu a přestože se jich dnes vyrábějí desítky milionů, jejich cena se od té před deseti lety prakticky neliší - cena surovin nedává další prostor pro zlevňování.

0/0
20.3.2010 11:22

Host

Re: Plánování

poposedni si, pokud u klasického motoru nenajdeš 700km (dojezd na nádrž) benzinku, seš taky v pytli..

ad 1.) ano, je to účinnější a to velmi podstatně. Motor sloužící jako generátor funguje v optimálních otáčkách s nejvyšší účinností a díky meziukládání energie před pohonem elektromotory je dimenzován pouze na střední výkon, např. jen 15kW která vozu bude stačit na stejnou dynamiku jako kdyby měl spalovák s náhonem přímo na kola kolem 80kW.

ad 2.) spalovák sloužící jako generátor produkuje dostatek odpadního tepla pro vytápění auta. Navíc bude rychleji topit díky své menší hmotě protože se rychleji zahřeje.

ad 3.) cena je otázkou masové výroby. Levnější motor sloužící jako generátor. Elektromotory jsou celkem levnou záležitostí a v autě se ušetří spousta materiálu pro výrobu poloos, převodovky, spojky, atd.. Zatím drahé jsou superkondenzátory, ale to přijde s masovou výrobou.. Celkově nevidím důvod, pokud se najede na vězší série, proč by mělo být auto této konstrukce výrazně dražší.

0/0
21.3.2010 15:24

Host

Re: Plánování

To je relativní, jsou lidé, co mají víc než jedno auto, a jsou lidé, co nemají žádné.

0/0
17.3.2010 20:57

truthspeaker

Re: Plánování

Ano, máte pravdu. Liší se velikostí zavazadlového prostoru, jízdními vlastnostmi, image atd. Ale máte někdo v garáži auto, se kterým někam nedojede? Těžko. K té babičce se dostanete v dodávce i supersportu. S A1 ale ne.

0/0
20.3.2010 11:30

Host

Re: Plánování

Kupujes si rovnako aj kvadro? Chcem aby to bolo elegantne do opery ale aby sa to dobre pralo, pac niekedy musim skocit babicke namalovat plot alebo vycistit zumpu. Chcem mat jeden odev na vsetko - zivot sa neda naplanovat ;)

0/0
19.3.2010 15:51

truthspeaker

Re: Plánování

Ano, v pracovním saku do opery asi nepůjdu, protože to není vhodné. Dodávkou do opery taky nepojedu, protože to není vhodné. Ale bude li to nezbytně nutné, tak v obou případech můžu! Je to technicky možné. A v tom je ten rozdíl.

0/0
20.3.2010 11:35

Host

hnus !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

to je hnusnější než fábia2

0/0
16.3.2010 22:46

Host

Re: hnus !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

To nejde ;-)

0/0
16.3.2010 23:03

Host

Re: hnus !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A co třeba fiat multipla? To je fabia ještě krasavec.

0/0
17.3.2010 15:41

xprim01

Velikost nádrže

Myslím, že v době používání populárních "metod", které sníží spotřebu pouze na papíře, protože třeba počítají s nabitou baterií, by bylo vhodné uvádět i velikost nádrže. Skutečnou spotřebu si pak vypočítá každý sám. ;-)

0/0
16.3.2010 17:09

xprim01

Re: Velikost nádrže

Tak po nalezení velikosti nádrže, která má 12 litrů se nejeví spotřeba jako úchvatná. Ono 6l/100km není tedy nic extra. :-/Rv

0/0
16.3.2010 17:19

Host

Re: Velikost nádrže

hmm.... a co kdyz meles nesmysly? imho tech 200km je dojezd na plne nabity baterky se zaplym motorem. a jelikoz ma elektromotor vetsi odber nez wankel generuje, tak se proste zastavi jak dojdou baterky - a to bude po 200km. kolik zbyde v nadrzi benzinu je jedno - nemuzes jet dal, protoze nemas stavu. pak bud potkas zasuvku, nebo pockas nez se baterky nabiji a jedes dal - jak daleko neni zminenoRv

0/0
16.3.2010 18:04

Host

Re: Velikost nádrže

Kola automobilu, v tomto případě ta přední, pohání výhradně

elektromotor, kterému dodávají energie li-ion baterie. Ty pojmou 12 kWh

energie a dovolí vozu ujet 50 kilometrů na jedno nabití.

0/0
16.3.2010 18:41

Host

Re: Velikost nádrže

A on snad psal že ne?

0/0
17.3.2010 15:43

JeFFik

Re: Velikost nádrže

Jojo, pravdu má ten chlapec....:-)

0/0
16.3.2010 18:47

ičmeka už jednou smazali

jak se jmenoval ten Cimrmanův spalovací motor?

;-D

0/0
16.3.2010 16:33

Host

Re: jak se jmenoval ten Cimrmanův spalovací motor?

Jaroušek ?

0/0
16.3.2010 17:09

Host

Re: jak se jmenoval ten Cimrmanův spalovací motor?

nějaká ženská...

0/0
16.3.2010 18:19

Host

Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

ale v Cimrmanovu pětitaktním! Už ze své podstaty je automaticky o 20% úspornější než jakýkoliv jiný spalovací motor.

0/0
16.3.2010 16:08

Host

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

Ja pracuju na absolutni novince - nerotačním motoru. Žádný pohyb, žádné tření, žádné ztráty, 100%ní účinnost.

0/0
16.3.2010 16:14

mk.charlie

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

100% účinnost přeměny ničeho v nic - to je na Nobelovu cenu!;-D

0/0
16.3.2010 16:38

Host

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

To bude učo "lidská blbost" ;-D

0/0
16.3.2010 22:28

tom-2718281828459

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

nech si to patentovat, státní úředníci jsou tak blbý že bě tě nechali patentovat i to perpetuem mobile.

0/0
18.3.2010 17:18

f0rr35t

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

R^ jj, pátý takt odpočívá

0/0
16.3.2010 17:47

Host

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

No pětitakt je super Cimrman, ale takový šestitakt je reálně fungující systém, nepoužívaný samozřejmě...

0/0
16.3.2010 20:28

Host

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

nějakej link? docela by mě to zajímalo. Jsem automechanik, ale o ničem takovém jsem ještě neslyšel.

0/0
17.3.2010 15:46

Host

Re: Bodoucnost není ve Wankelově rotačním motoru,

http://en.wikipedia.org/wiki/Six-stroke_engine

v zásadě jde o využití zbytkového tepla vstřikem malého množství vody, která se vypaří a pára pak tlačí na píst. Nevím o prototypech, je tam samozřejmě problém s materiály (a spotřebou vody ;-))

0/0
17.3.2010 21:03

Host

No...

Dojezd jeste neni uplne to prave orechove (chtelo by to tech dveste km na dobiti), i ta hmotnost je pro takoveho prcka trochu vyssi (pod tunu by to melo jit urcite). Jinak se to zacina blizit idealnimu autu do mesta.

0/0
16.3.2010 14:54

f0rr35t

Re: No...

Možná, ještě by bylo potřeba, aby měla většina lidí ve městě možnost to někde dobíjet :-/ Když vykouknu z okna, vidím desítky aut zaparkovaných všude kde se dá i nedá (měšťáci sem radši ani nejezdí, protože by museli odtáhnout půlku sídliště :-))... to aby si koupili 500m prodlužovačku a natáhli si ji z okna (ačkoli když někdo přijede po sedmé večer, ani 500m by nestačilo)...

0/0
16.3.2010 17:55

Host

Re: No...

Jako město se samozřejmě počítá taková aglomerace, kde má každý parkovací místo aspoň doma :-)

0/0
16.3.2010 21:49

Ewiczek

wankel

wankel v mazde RX7 zere i travu kolem silnice..

0/0
16.3.2010 14:22

Host

Konečně oprášený wankelův motor

Doba pokročila a konečně třeba někdo zvládne tento úžasný motor utěsnit tak, aby vydržel. Optimální dojezdová dráha se uvádí 160km. Mě by těch 100km stačilo. Kamarádka takto měla Favorit na baterky (odkoupený od české pošty) a perfektní. Večer ho připojila do zásuvky a přes den najela až 200km. A náklady na km - několik halířů.

0/0
16.3.2010 14:19

Host

Re: Konečně oprášený wankelův motor

nevýhody převažují, viz ten podrobný článek

0/0
16.3.2010 14:32

Host

slabý dojezd

zlatý BMW530d

0/0
16.3.2010 13:11

Host

Re: slabý dojezd

řekl mamlas

0/0
16.3.2010 13:20

keyz

Re: slabý dojezd

ozval se mamlas

0/0
16.3.2010 13:29

Host

Re: slabý dojezd

mamlas sem mota nejake BMW 530, zrejme svuj pubertalni sen ;-D

0/0
16.3.2010 18:14

Neregistrovany

Re: slabý dojezd

Inu je to tak, někdy se prostě auto s dojezdem prež 1000 km na nádrž hodí.

0/0
16.3.2010 13:36

Host

Re: slabý dojezd

To se dá půjčit v půjčovně.

0/0
16.3.2010 14:47

Host

urceni auta

co tady tolik lidi blazni se stokilometrovema dojezdama? to denne dojizdite do prace 300km?

nevim jak vy, do prace to mam 20km, domu dalsich 20, takze jezdim jenom na baterky a dobijim na nocni proud. kdyz skysnu nekde v zacpe nebo potrebuju nekam dal zajet, pustim wankla a porad jezdim skoro zadarmo. dojedu dom, pres noc dobiju.

chcu jet nekam do *** - sednu do auta s normalnim motorem (ktery nemam zrychtovany poskakovanim zastudena po meste) a jedu

Pro takovy situace je to auto delany, ne na tahani se obden z prahy do brna

0/0
16.3.2010 13:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.