Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Autolego geniálního konstruktéra je připraveno. Vyrábět ho může každý

Gordon Murray, konstruktér řady vítězných vozů Formule 1 a supersportu McLaren F1, představil světu podobu svého nejnovějšího projektu. Městské minivozítko má vyřešit dopravní problémy metropolí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pavelcz1

budoucnost patří PRT :)

Je to dobrý, ale co chudáci ti co maj SUVéčka, ty nepřínutíte sednout do tohohle :)

0/0
7.8.2010 14:22

anthropoid42

dalsi rada

Tenhle kus si asi porizovat nebudu. Pockam, az prijdou s radou T-72. To je to spravne vozitko pro mestsky provoz. I nastupovani je vyresene lip a pocet lidi neni omezen na tri. Ovsem nejsem si jist dojezdem na Li-ion. Tipuju to tak na deset minut provozu.

0/0
4.8.2010 21:43

cernobila_televize

Re: dalsi rada

kdyz se rekne T-72 tak me napadne uplne jine zelene vozitko:-)

0/0
4.8.2010 23:53

pavelcz1

Re: dalsi rada

já si to představuju spíš v desert-khaki barvě :)

0/0
7.8.2010 14:24

picky

Tak, konečně někdo,

kdo na rovinu řekl, že elektromobil má emise. Takže R^!Ostatní se chlubí : Zero Emission. Kdyby alespoň toto logo upavili na : Zero Direct Emission. Rv!!

0/0
4.8.2010 20:12

top_66

Bude i nějaká jiná karoserie do deště?

Podle fotografie a popisu v článku mi není jasné, jak se bude nastupovat a vystupovat za deště - to bude pršet do interiéru? Nebyla by k tomu nějaká další informace (vždyť podle článku jde o geniálního konstruktéra)? Vždyť takhle bych na tom byl sice líp než na motorce nebo skůtru (tam člověk mokne nejen na začátku a na konci jízdy), ale zase hůř než v nějaké motorikše nebo tuk-tuku, ve kterých je střecha nad sedačkou pořád (tedy pokud nějaká je)... leda jezdit systémem zastřešené parkoviště - garáž a zpět. Jinak - miniauta jsou mi sympatická, nicméně zatím se mi zdá, že vždy mají příliš mnoho "ale".

0/0
4.8.2010 16:51

pavelcz1

Re: Bude i nějaká jiná karoserie do deště?

Ten déšť moc řešíš. Jestli se bojíš, že při otevření na tebe chrstne voda, to se dá podle mě konstrukčně vyřešit, a že na tebe bude pršet chvíli při nastupováni, to přece není žádna tragédie... Za pět sekund můžeš bejt uvnitř, navíc můžeš dřzet deštník do poslední chvíle nad sebou :-)

0/0
7.8.2010 14:16

kluvi

Bravo

Konečne po dlhej dobe článok, ktorý je po technickej stránke na úrovni...Napríklad to že neprodukuje žiadne MIESTNE emisie. Plus celkový výpočet.

Nebýva to zvykom. Napríklad neskutočné ódy na vodíkový pohon...

0/0
4.8.2010 13:41

FastDriver

Re: Bravo

to je fakt, ať ty elektrárny kouří jinde;-D

0/0
4.8.2010 16:34

Lovec.ryb

Kdyby to mělo ještě FV panel na střeše,

tak to snad i taky koupím.

Pro ty kteří moc nejezdí a parkují auto venku by to představovalo vozítko k provozu téměř zdarma.

Přes den nechat stát na zahradě, zajet k vodě a u vody nechat stát na slunci, do supermarketu, na parkovišti taky svítí sluníčko, do práce tam taky před firmami bývají osluněná místa venku.

Co by nestačilo nabít slunce, tak strčit do zásuvky a máte to zadarmo až na těch pár chvil v zásuvce ale pokud jezdíte do nějakých 5 km, mělo by na to stačit slunce a pokud nejezdíte každý den, tak úplně.

0/0
4.8.2010 12:12

Lovec.ryb

Re: pro šetřílky,

viděl jsem kdesi ještě lehký přívěsný vozík se sloárním panelem zapojený za elektromobilem. Komu nedělá potíže couvání s vozíkem je to další možnost jak zvětšit plochu pro FV články. Takové malé auto by s tím mohlo dojet za slunného dne dost daleko.

Řekněme že vozík by měl plochu 3 metry čtvereční. Průměrný výkon slunce je asi 1 kW na metr čtvereční, takže 3 kW. Účinnost FV článku 20% když je dobrý. Každou hodinu 600 Wh. Za 8 hodin skoro 5 kWh + elektrika z panelu na střeše auta.

Vycházel jsem z průměrného výkonu svitu slunce. V dobrých podmínkách bývá i dvounásobný.

V každém případě dobrá investice pro chudobné šetřílky, kterým ještě na investice trochu peněz zůstalo.

0/0
4.8.2010 12:21

kluvi

Re: Kdyby to mělo ještě FV panel na střeše,

To je zvlášne čo je dnes všetko zadarmo...už nielen mobily...ale i solárne elektro-mobily...Bolo by ale zaujímavejšie čo by ta prevádzka ZADARMO stála v skutočnosti. Cena technologie.

Pretože i benzín a nafta sú zadarmo. Úplne zadarmo. Len ich treba vyťažiť, spracovať, distribuovať a zdaniť.

Zaujímalo by ma koľko sa ušetrí CELKOVO počas celého životného cyklu..(včítane výroby a recyklácie). Aby to nebolo ako s tými slávnymi BIOpalivami.. Totiž to že to je jedna veľká diera do štátnej čiže našej peňaženky...

0/0
4.8.2010 13:46

Roman35

Tohle není auto,

ale předražená igelitka.  Prvotní myšlenka možná není špatná, ale 90% lidí si nemůže dovolit živit ješetě  jeden jednoúčelový dopravní prostředek (pokud už nějaký má) a ten zbytek to neřeší a raději si jako druhý vůz obstará něco plnohodnotnějšího.

0/0
4.8.2010 10:32

politicky nekorektní asociál

Re: Tohle není auto,

Obávám se, že už prvotní myšlenka je naprosto zcestná. Pro ty, kteří bydlí ve městě, je lepší použít hromadnou dopravu, na případný výlet z města se pak tohle nehodí. No a ti, kteří bydlí za městem, takové vozítko asi na dojíždění chtít taky nebudou. Takže si to koupí pár nadšenců. Malá autíčka s nízkou spotřebou už jsou na trhu dlouho a kolik jich kolem sebe vidíme jezdit? Minimum.

0/0
4.8.2010 10:44

Sir Humphrey Appleby

Re: Tohle není auto,

hromadná dorpava nemůže nahradit individuální - jediná výhoda té hromadné je, že mne odveze z hospody, nebo do absolutního centra kam nemá smysl brát auto, ale jinak je pro mne v praze lepší jezdit vlastním autem (a kupodivu to vyjde i levněji nelži třeba lístek na MHD)

0/0
4.8.2010 13:43

chekov

Re: Tohle není auto,

denní ježdění autem tě vyjde levněji než měsíční jízdenka? Mám to do práce z domova 7km. půlku po dálnici, Půlku kolonou... za týden projezdím tolik, kolik stojí ta jízdenka na měsíc. Aby se to vyplatilo, museli bychom jezdit v tom autě 4.

0/0
4.8.2010 16:27

mlčanlivý boban

cena cena cena

akýkoľvek dobrý nápad v tejto oblasti zatiaľ vždy spoľahlivo zavraždila cena produktu. Uvidíme....:-/

0/0
4.8.2010 7:16

Brainwashington.

Emise z Temelína ?? Hloupost!

Takže T27 super!R^V

0/0
4.8.2010 2:00

kafy

Re: Emise z Temelína ?? Hloupost!

A on nám Temelín pokryje veškerou poptávku ? :)

0/0
4.8.2010 5:50

BořekŠikula

Re: Emise z Temelína ?? Hloupost!

Proto se Temelín nesmí dostavět, aby ty emise pořád byly a bylo kam šplhat na komín a koho vydírat.

0/0
4.8.2010 7:06

ErikM

Re: Emise z Temelína ?? Hloupost!

taky máte doma pod polštářem obrázek chladících věží

0/0
4.8.2010 9:25

Jardajar

Re: Emise z Temelína ?? Hloupost!

Chladící věže sice emise nezpůsobují, ale elektrárna (jakákoliv) nevypouští do prostředí jen emise.:-)

0/0
4.8.2010 10:58

chekov

Re: Emise z Temelína ?? Hloupost!

jaderná nevypouští nic. Tedy stoupá z ní vodní pára.

Odpad se z ní odváží.

0/0
4.8.2010 16:29

username

koupím

vím že tu zas budou chytrolíni, co na každou jízdu potřebují hummer nebo ferrari, ale pro mé potřeby je tohle auto už téměř přesně to co se mi líbí. Aby to bylo úplně ono, tak bych

a) zmenšil dojezd (80 % lidí si vystačí s dojezdem 20 km, takže na co >100, stačilo by třeba 40 km za předpokladu, že si to tu kapacitu udrží déle) - výsledek - nižší váha, lepší zrychlení, rychlejší dobíjení, více místa, výrazně nižší cena (baterie jsou nejdražší na celém autě). Optimálně, kdyby baterie byla kufříková a mohl jsem ji odnést dobít

b) zmenšit počet míst - na co 3, když většina cest po městě je dělána v 1 max. 2 lidech. Stačila by 2 místa, pro víc už je stejně lepší pořádné auto - opět výhody viz výše

c) zvětšit pneumatiky nebo se jinak postarat, aby to nedrncalo (mám zkušenosti se Smartem)

d) maximalizovat bezpečnost v rámci možností - je jasné, že to nikdy nebude bezpečné jako velké auto, fyzika je sviňa, ale zas tohle autíčko se bude pohybovat jen po městě do 50 km/h

0/0
4.8.2010 0:50

username

Re: koupím

jinak bych ještě doplnil - přesně mé představy splňuje Smart Electric Drive. Škoda že se ještě neprodává a že jeho cena bude nejspíš příšerná.

A ještě jedno doplnění: chtělo by to, aby velká česká města zavedla bezplatné parkování pro jednostopá vozidla a tato malá auta pro 2 osoby (zabírají méně místa, méně čoudí) a také aby v případě zavedení mýtného (plán prahy za pár let), byly mýtného zbaveny elektromobily (nezhoršují v Praze ovzduší a navíc mají výrazně nižší hlučnost) podobně jako jinde ve světě.

Pak bychom myslím elektromobily vídali mnohem častěji i bez nějakých dotací a podobných kravin.

0/0
4.8.2010 0:54

Sir Humphrey Appleby

Re: koupím

to odpuštění mýtného případně parkovacího poplatku je ale taky dotace - tedy přesně to na co si stěžuješ ;)

0/0
4.8.2010 9:09

DuckEgg

Re: koupím

Omyl, to není dotace... Dotace je když někde někomu dáváš ze zdrojů, které by tak jako tak existovaly, protože byly vytvořeny mimo rámec řešené problematiky. Tady je to ale naopak - zpoplatňuješ jedny a vytváříš tak určitý finanční objem navíc, zatímco jiné, kteří jsou konformní s tvými záměry, tímto poplatek nezatížíš. Finanční bilance je v tomto případě z hlediska regulátora daného jevu pozitivní, zatímco u dotace je vždy negativní.

0/0
4.8.2010 9:23

Sir Humphrey Appleby

Re: koupím

Je to zvýhodnění oproti jiným a jestli tomu budeme říkat dotace, nebo sleva nebo nějak jinak je celkem jedno - stále je to umělé zvýhodňování jehož výsledkem je odklon od přirozeného stavu.

0/0
4.8.2010 9:40

Ghost47

Re: koupím

Proč odklon od přirozeného stavu ? Pokud elektromobily představují pro město nižší náklady (menší hluk a emise, tím pádem se ušetří na opatřeních na jejich potlačení, navíc to má vliv i na cenu pozemků apod.), proč by město nemohlo jejich užívání zvýhodnit ?

Umělé zvýhodnění by IMHO bylo to, kdyby z Brusele poslali direktivu, že elektromobily musejí mít vždy a za všech okolností  všude vjezd zdarma.

0/0
4.8.2010 16:08

DuckEgg

Re: koupím

Ferrari se ještě dá sem tam pochopit, ale Hummer nikoli. Však už jim taky tu fabriku na zrůdy pro i.di.oty zavřeli ;-D

0/0
4.8.2010 9:25

Honx

Re: koupím - dojezd

Zmenšit dojezd určitě ne, 20 - 40 km je málo, ta stovka je tak akorát.  Třeba já denně najedu do práce cca 35 kilometrů. Plus občas je potřeba zajet i na nákup, takže řekněme denně do 50 kilometrů. Jenže to je čistá vzdálenost, ale ve městě se musíš stále rozjíždět na křižovatkách, občas se zasekneš v koloně a tak.

Prostě musí být "bezpečná rezerva" aby ti v půlce cesty domů nedošla šťáva. Navíc si možná budeš chtít v autě pustit rádio a v hodně parném létě zapnout nějakou úspornou miniklimatizaci. A v zimě zase budeš muset topit plus ti navíc zima sníží kapacitu baterek.

0/0
4.8.2010 10:22

chekov

Re: koupím - dojezd

při jízdě na elektro zapomeň na klimatizaci. řekněme, že klima pro tohle malé autíčko bude mít spotřebu 2kW. Přijedeš do kolony a ten malej skleník se začne rozpalovat. klima pojede, ke kompresoru 2kw připočítej kabinový větrák a při nízké rychlosti nebo stání v koloně ještě ventilátor na saharu... 2,5kW spotřeba celkem.

hodinu v koloně a můžeš jít tlačit...

0/0
4.8.2010 16:35

lolek77

dojezd

Teoretický dojezd 130-160 km bude v praxi nižší. Je třeba počítat s klesající kapacitou baterií po dvou letech provozu.

0/0
4.8.2010 15:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.