Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Brzda a plyn zvlášť jsou podle vědců špatné řešení. Chtějí je spojit

Po mnoho let byl oddělený brzdový a plynový pedál neodmyslitelnou součástí automobilů. Někteří japonští inženýři naopak už léta upozorňují, že takové technické řešení je jednou z nejnebezpečnějších částí vozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Leftism and censorship killer

Řešení je jediné - nedávat řidičáky těm co jso uneschopní(é)

A bylo by po většině rizikových situací. Řidičák by nedostaly vyděšené brzdy, které se nechovají standartně a vytvářejí tak nebezpečné situace na silnici (které jim většinou díky ohleduplnosti řidičů projdou) a také by nedostali řidičák různá psycha co si musí  své frustrace léčit agresivní jízdou (není to samé co rychlá jízda!).

-

Ale bohužel na to není politická odvaha. Abychom zajistili blaho všech, tak budeme všechny považovat za nesvéprávné hlupáky... :-/

0/0
23.8.2010 12:45

mi_golem

Já bych věděl o prospěšnějších zlepšeních

Třeba zlepšit vozovky. Střední Čechy, tady snad vypukla zákopová/výkopová válka. Povrch vozovek je zvlněný, popraskaný, plný děr, propadlých a vystouplých kanálů , jak jinak, vždy ve stopě kola auta. Komunikace jsou úzké, vystouplé neustálým nanášením dalších vrstev asfaltu, který se aplikuje vždy za deště, aby se nespojil s podkladem a v zimě popraskal. Prakticky žádná silnice nemá dostatečně široký odstavný pruh, nebo pruh pro cyklisty, chodce.  Silnice mají po okrajích hluboké příkopy. Nevím proč, v Německu ani Rakouku  nejsou. Značení je většinou přeplácané, chaotické, dost často i 5 nad sebou.  Spousta všelijakých sloupů a reklamních návěštidel. Aby silnice byla bezpečná, je třeba aby obsahovala minimum překážek. To platí i o stromech kolem cest. Kolik by se ušetřilo lidských životů, kdyby byl kolem silnice volný prostor.

0/0
20.8.2010 9:24

Lobo se (z)vrací

Re: Já bych věděl o prospěšnějších zlepšeních

Ale zas neplatíte 30kč poplatek u doktora:-P

0/0
22.8.2010 10:35

Jozxyqk

američani

tak proč ti američani na dva pedály nepoužívají dvě nohy, to se pak už snad nedá poplést, pravá přidává, levá brzdí ;-)

0/0
19.8.2010 18:10

radik

Re: američani

Protože pak se stává že šlapeš na oba pedály zároveň. Správně se má automat řídit jen jednou nohou ;-)

0/0
19.8.2010 19:20

Ivesm

zajímavé

začínám mít opravdu pocit že amerika je vážně země plná pitomců. Chápu snahu Japonců pořád něco zlepšovat, ale většina američanů používá auta s automatickou převedovkou to znamená že v autě jim odpadá pedál spojky a mají jen brzdu a plyn a i tak jsou schopní je zaměnit. Tomu už se nedá ani říct slušně...jinak řešení otáčení plynu do strany jak tu popisují mi osobně připadá dost nepřirozené vemte si že pojedete na dovolenou třeba 1000km(příklad) a celou dobu máte vytočenou nohu...:-/

0/0
19.8.2010 13:28

bitkar

jeden pedal bez blbosti rovnou

rovnou muzou udelat automat kde bude jen jeden pedal. Seslapnu a jedu, vyslapnu a brzdi to. a je to. kdyz bude krize, tak staci pustit pedal a zavrit oci :)

0/0
18.8.2010 14:28

šelma6005

Někteří si musí pitomostma udržovat flek

Zdá se, že někteří japonští "vědci" už nepřišli na nic lepšího jak prokázat svou užitečnost a tím si podržet i flek. Jak již bylo níže napsáno, neumím si představit ujet několik set kilometrů s nohou vytočenou do strany. Myslím, že i lékaři by se velmi rychle ozvali, jak je to celé ne fiziologické a jak to ničí bércové klouby.

0/0
18.8.2010 11:25

mi_golem

jízda brzda/plnyn

To je přece normální. Takhle jezdí většina řidičů u nás. Budou ještě rychlejší, protože budou místo dvou pedálů mít jen jeden.;-D

0/0
18.8.2010 10:40

cornutodirepublicaceca

To bude mrtvéjch

0/0
18.8.2010 8:34

Hynek Vilém Jarmila reloaded

naštěstí si to auto taky musí někdo koupit

Blbá řešení v automobilovém průmyslu jsou odsouzena k nezdaru, protože se musí ještě najít vždycky kupec. Já bych tenhle pitomej jednopedál nechtěl, už vidím, jak jedu do Paříže a deset hodin tlačím pedál do strany. RvRvRv

0/0
18.8.2010 6:56

mcsoap

A ještě jeden štěk

Neporovnávejte neporovnatelné, američané sice v mnoha státech dostávají řidičák automaticky, ale jejich cesta vede většinou přes mnohaproudé silnice s mnohem širšími pruhy, kde je i u semaforu napsáno "Wait for green light". V českých stepích a polích je opravdu nutné ty zkoušky složit. I přes to jakej jsme zapadákistán se k nám dostává automatická převodovka (konečně!), a protože vidím dole napsáno spoustu nesmyslů, uvádím nějaká fakta ohledně automatického řazení: 1. I u automatu lze podřadit. Přišlápnutím plynového pedálu dáte převodovce pokyn ke sportovnější jízdě, podle její inteligence může pak pedál mít několik úrovní. Protože se jedná o automat, lze z 5 podřadit třeba až na 2 (třeba 2000 Explorer to tak dělá). 2. Automat víc žere. Ano, je to tak, automatická převodovka má větší spotřebu. 3. Automatická převodovka řadí rychleji než vy. Je nutné si to přiznat. 4. Neremcejte o nějakém požitku z jízdy. Požitek z jízdy= manuální řazení a 500 koní. Cokoliv slabšího není žádný požitek

0/0
18.8.2010 0:36

mcsoap

Re: A ještě jeden štěk

5. Automatická převodovka potřebuje silnější motor. Golf 2.0i s automatem je línej šnek, v manuálu jede o mnoho lépe. 6. Na křižovatce se nedává P jako parking, ale drží se brzda (dá se dělat obojí, ale "normální" je nechat D a držet brzdu). 7. Automatická převodovka má "plíživý efekt". Když zařadíte Drive a pustíte brzdu, auto se rozjede (krokem). Je to proto (mimo jiné) proto, abyste do kopce nezačali couvat při rozjezdu. 8. Američané používají často "nožní brzdu", je to něco jako ručka, ale mají to jako další malý pedál nalevo, položený tak, že o něj nejde náhodou zavadit. V českých servisech to moc neznají a nedoporučuji tam americké auto dávat. U Fordu nebyli s Explorerem schopní ani odjet. 9. Americké auto většinou nenastartuje, pokud máte převodovku v pozici Drive. Uveďte ji do stavu N, nebo P. Často také musíte před startem sešlápnout brzdu.

0/0
18.8.2010 0:44

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: A ještě jeden štěk

Měl jsem služebák s DSG a již nikdy více (zdědil jsem ho). Je to o zvyku, chápu, ale já si nezvykl. Člověk nemá pod kontrolou trakci, rychlost akcelerace (převodovka tam naseká kvalty tak rychle, že se člověk nestačí divit - pro mě mínus) a už vůbec si nedovedu představit, co to dělá v zimě na sněhu. A řízení je s tím strašná nuda, udělá to z auta drezínu. Já jedině manuál.  

0/0
18.8.2010 7:01

mcsoap

Pro krista pána

To nemůžou na chvíli přestat vymejšlet k*aviny? Ono je totiž lechčí vydat zákon na jednopedálová auta, než řešit problém samotný. Kdyby na dvouproudých silnicích nebyl věčně jeden pruh rozkopanej, kdyby u cest nebyly stromy (zcela zbytečná věc, chápal bych to před 200 lety, aby na vozku koňského spřežení nesvítilo slunce), kdyby myslivci nechlemtali pivo a vystříleli tu havěť u silnic, kdyby jeden kilometr za rok se rozpadající silnice nestál miliardu od firmy, o které nikdo nedokáže zjistit podrobnosti, kdyby...

0/0
18.8.2010 0:26

HrubesaMares

Re: Pro krista pána

ad stromy...a copak myslis ze delaj v zime? Ano, proti snehu docela super vec... No a jinak - auta maj jezdit po silnici, mezi stromama nemaj co delat ;-)

Kaceni stromu jako berlicka pro neumetely je na urovni toho jednopedalu Rv

0/0
19.8.2010 11:47

m. l.

Divné

Rotace bérce je dost fyziologicky nezvyklý, namáhavý pohyb. Podle mě je to jen jeden z těch vynálezů co si autor nemůže dost vynachválit jeho genialitu ale kdyby se měl začít nabízet ve velkém asi by to nebylo přijato tak nadšeně :-). Možná si to pořídí nějaký naprostý zmatkař, ale normální člověk se ten dynamický stereotyp se dvěma pedály naučí během pár hodin a pak už chyby nedělá.

0/0
18.8.2010 0:19

pettyo

Podle mě může...

...na silnici vzniknout mnohem nebezpečnější situace, když řidič omylem na plno sešlápne brzdový pedál. Nevidím v tom výrazný rozdíl.

0/0
17.8.2010 22:54

RiP3

udělátko

ten forichtung je docela fórovej ne? ten čep pro tu páčku vypadá, že tam je jenom tak přismrknutej a ten přenost bočního pohybu na pedál je taky vědecky sofistikovanej... tohle je bezpečnost sama!

0/0
17.8.2010 21:55

m-karr

Kdo je to řidič?

Zdá se mi jako by se z řidičského oprávnění stalo něco na co má právo každý a ne jen ten který prokáže dostatečné schopnosti.

Američan si bez auta ani nenakoupí a podle toho taky vypadá rozdávání řidičáků. Každý kdo má aspoň jednu nohu, pozná červenou od zelené a při zkouškách nepřejede chodce je plnoprávný řidič.

Bohužel je to tak i u nás a když pak vidím co všechno jezdí po silnici a jak, tak si říkám že není daleko doba kdy bude propadnutí u zkoušek v autoškole žalovatelné jako odpírání něčeho na co má každý nárok.

Pak se můžeme divit že si "řidič" splete pedály.

Pilotní průkaz taky nedají každému a mizerný pilot ultralightu obvykle ohrožuje jen sebe a spolucestujícího, protože trefit se na zemi ještě do někoho je daleko míň pravdě-podobné než někoho přejet.

0/0
17.8.2010 21:54

pampi66

Je to jen zvyk

mám doma dvě auta, jedno s manuálem a druhé s automatem. Jezdím tak 70% s automatem, ale vzájemné přesedání mě nečiní žádné problémy, takže jde jen o zvyk..... jinak ten jeden kombipedál plyn/brzda už je asi opravdu nepoužitelný úlet ..to už raději ten joystick ;-D

0/0
17.8.2010 17:11

michal II

Re: Je to jen zvyk

A jaky je rozdil mezi manualem a automatem?

Rekl bych, ze v Japonsku majivetsinu automatu. Taty teda problem asi neni.

0/0
17.8.2010 20:02

radik

Re: Je to jen zvyk

Jaky je rozdil? Chybi tam spojka - ridic pouziva jen jednu nohu. A tady prave vznikaj ty problemy. Ridici zvykli na manual maji porad tendenci pouzivat i tu druhou nohu a pak se casto stava ze slapou na oba pedaly zaroven a naopak ridici zvykly na automat se s automatem neumi ani poradne rozjet a misto na cestu pak koukaj na nohy co to mackaj za pedal a na radicku, protoze nevi kterej kvalt tam kopnout (to sem fakt zazil). Jinak je pravda ze jde o zvyk, za chvili se naucite dobre s obema, ale kdyz budete jezdit jen s jednim, tak to pak pri presedani muze byt problem.

0/0
17.8.2010 21:00

radik

Re: Je to jen zvyk

sorry chyba...  ridici zvykly na automat se s MANUALEM

0/0
17.8.2010 21:01

trdelnik

Re: Je to jen zvyk

Ne jenom ze tam neni spojka, neni tam ani rychlostni paka. Je tam jenom cosi, co zaradis do "drive"  a je to. Motor si prehazuje rychlosti sam.

0/0
17.8.2010 22:22

radik

Re: Je to jen zvyk

Vzhledem k tomu ze se bavime o pedalech tak sem radicku neresil zamerne. Mimoto ja s autama delam kazdej den, takze me poucovat nemusis ;-)

0/0
17.8.2010 22:27

Lukke-Luk

Re: Je to jen zvyk

Nepovídej. ;-D Fakt? 8-o

0/0
17.8.2010 22:28

Obludni_K

Tohle je

podle mně hloupost, zkuste si držet pár minut vytočenou nohu. Místo všech možných pedálů bych preferoval obyčejné a lety prověřené řešení, které znají všichni milovníci her: nějaký joystick. Intuitivně se přidává dopředu, brzdí k sobě i dobře zatáčí. Takové pokusy už u aut pokud vím byly, ale zatím se neuchytily, třeba časem.

0/0
17.8.2010 16:50

Rubik1

Re: Tohle je

Zapomínáte, že v autě na vás při brzdění působí silná setrvačná síla. Takže při vašem řešení by lidé chtě nechtě po krátkém brzdění prudce přidali plyn.

0/0
17.8.2010 17:26

Taurus77

Re: Tohle je

Tak o tom nic nevím, že když plyn ovládáte místo nohou rukou, že by se vůz zrychloval.;-D.  Kam na ty informace chodíte ?;-D;-D;-D

0/0
17.8.2010 18:53

michal II

Re: Tohle je

Myslim, ze joistick je blbost. Neni dostatecne citlivy a na druhou stranu necitlivy. To by musel byt nejaky obrovsky knipl jak v letadle. Navic je zasadni problem, ze pouziva jenom ruku. Normalne se oblada vse  i  nohama. Treba kdyz potrebuju k necemu obe ruce , muzu ridit nohama . Co by delal knipl kdybych ho pustil? Je to asi blbost jako jeden pedal. Asi ti to potvrdi vetsina gameru, kteri jezdi s joistickem automobilove zavody. Proto si pak asi kupuji volanty a pedaly.

0/0
17.8.2010 20:08

RiP3

Re: Tohle je

;-D taky dobrý, to je vtip ne? R^

0/0
17.8.2010 21:47

radik

Re: Tohle je

8-o...;-D Ty si v autě nikdy nejel, co? Zamysli se... sedni do auta (nejlépe jako spolujezdec, pak to lépe ucítíš) a sleduj co se děje s autem a s tebou při brždění a zastavení. Možná časem přijdeš jak to myslel.

0/0
17.8.2010 22:31

Taurus77

Můj názor

Kdo ještě nemá zautomatizované pohyby a musí myslet na to, který pedál má zmáčknout tomu se to může stát. Jak říká Pavel Poulíček "ne že ne". Učil jsem jednu holku couvat a najednou se dozadu divoce rozjela. Ovšem popisované řešení by bylo ještě horší, ještě více lidí by si to pletlo a jak tady někteří píší bolela by z toho noha. Tohle prostě není dobré řešení.

Já jezdím asi 30 roků bez nehody, ale dvakrát se mi stalo že jsem potřeboval rychle přeložit nohu z hluboce zmáčknutého plynu na brzdu, nezvedl jsem dost nohu a šmátral jsem na boku pedálu. Dobře to dopadlo ale byly to dost horory. Proto si myslím, že pouze jeden pedál není zlá myšlenka, např. by se mi líbil ruční plyn hned vedle volantu, tak aby se dal dosáhnout bez puštění volantu. To by se už těžce popletlo.

0/0
17.8.2010 16:26

Rubik1

Re: Můj názor

Pak se ale dostanete do potíží s tím, že by lidé mačkali současně plyn i brzdy.

0/0
17.8.2010 17:27

Taurus77

Re: Můj názor

Ano to je možné, ale konštrukčně by to neměl být problém zablokovat plyn při brždění. A i když ne brzda je silnější (motor by skapal)

0/0
17.8.2010 19:19

Opinion

Manál vs automat

Už jenom přechod z manuálu na automat je docela nebezpečné . Obráceně to je ještě horší . Jednou jsem jel s automatem jsa zvyklý na manuál .  Musel jsem náhle reagovat na provoz a rychle zastavit . V té chvíli mi automaticky vystřelily obě nohy . Naneštěstí levá byla rychlejší a našla si první pedál což byla brzda a už jsme málem vyletěli předním oknem .

0/0
17.8.2010 15:21

radik

Re: Manál vs automat

Nechápu... musel jste rychle zastavit, ale naneštěstí jste byl rychlejší s levou nohou a... rychle jste zastavil. Nechápu kde je ten problém

0/0
17.8.2010 15:58

ww+

Re: Manál vs automat

tipoval bych, ze "rychle zastavit" obvykle neznamena zastavit na miste a smykem. takze se u manualu zmackne spojka az na zem a brzda primerene situaci. pokud sla ovsem brzda az na zem a jeste tam byl nejaky chytry posilovac, tak to mohlo byt o usta.

0/0
17.8.2010 16:42

radik

Re: Manál vs automat

To ano, ale to už píšete o něčem jiném. Potřeboval rychle zabrzdit? Ano. Zabrzdil? Ano. O ničem jinym tam nepsal, takže ten jeho příspěvek mi prostě nedává smysl.

0/0
17.8.2010 20:50

m-karr

Re: Manál vs automat

to se musí při čtení používat i hlava, aby člověk nemusel popisovat všechno do detailů.

Normální čtenář pochopí, rejpal najde nějakou kravinu na kteoru je třeba upozornit jako na hroznou nepřesnost vyjádření a tak....

0/0
17.8.2010 21:44

Lukke-Luk

Re: Manál vs automat

R^

0/0
17.8.2010 22:30

radik

Re: Manál vs automat

Pořád nechápu. Můžete mi to prosím vysvětlit? Potřeboval rychle zastavit a zastavil. Kdyby dupnul na brzdu u manuálu tak je něco jinak? Neni. A jestli nechce zaflekovat smykem na místě tak prostě nemůže dupat na pedály. Vim že jsou problémy když někdo přesedá z manuálu do automatu nebo naopak, ale tohle neni zadnej problem. Kdyz nechci brzdit tak abych mel hubu na celnim skle tak na to nemuzu dupat jak slon a to plati jak pro manual tak pro automat.

0/0
17.8.2010 22:42

proost

Re: Manál vs automat

Jsou lidi kterým má smysl něco vysvětlovat. A jsou taky bohužel lidi, u kterých je to ztráta času.:-/

0/0
18.8.2010 10:24

radik

Re: Manál vs automat

;-D  a taky jsou lidi kteří nejsou schopní něco vysvětlovat a nebo lidi schopní něco vysvětlovat. Hlavně že jsme si to ujasnily. ;-D

0/0
18.8.2010 10:54

m-karr

Re: Manál vs automat

Tak to zkusíme jinak.

Jestli jsi řidič, zkus si prosím někdy v rychlosti tak kolem 50 - 60 zabrzdit levou nohou. Ve větší rychlosti to radši nezkoušej a i tak to zkus až za tebou určitě nikdo nepojede. Nejlépe na prázdné odlehlé cestě.

Levá noha je zvyklá mačkat spojku a není v ní potřebný cit pro mačkání brzdy, která jde daleko lehčeji. Navíc ve chvíli kdy levá noha očekává spojku, podvědomě se snaží sešlápnout až na podlahu. Proto to brždění bude daleko prudší než jsme chtěli a než jsme čekali. Takž teď už nedlužím žádné vysvětlení, ne?

0/0
18.8.2010 22:36

radik

Re: Manál vs automat

No vida, nakonec to jde. V podstatě máš pravdu, ale protože já občas jezdim do brna na okruh a někdy i amaterskou rally / rallycross tak jezdím brzda plyn a umím dobře brzdit i pravou nohou, tak jsem si to hned neuvědomil.

Navic spojka se ma vyslapnout jedine kdyz radite nebo zastavujete, nevim proc ji vyslapavat jeste driv nez vubec zacnu brzdit, to mi taky nejak nejde do hlavy.

0/0
19.8.2010 0:48

radik

Re: Manál vs automat

sorry...  i levou nohou

0/0
19.8.2010 0:50

m-karr

Re: Manál vs automat

Vzhledem k tomu, jak malý odpor mají moderní motory když se sundá noha z plynu, tak je dost jedno jestli vyšlápnu spojku až těsně před zastavením. Polovina aut dneska nemá otáčkoměr a ušima pozná správné otáčky málo kdo, takže je lepší vymáčknout spojku rovno se stisknutím brzdy. alespoň to tak učej v autoškole a sousta lidí u toho zůstane až do řidičského důchodu. A je to tak asi lepší než nechat motor poskakovat když se vonoběh přetlačuje s brzdou a ničit si tak svůj úžasný dvouhmotový setrvačník (čert nám ho byl dlužen)

Ale jinak máš pravdu že je samozřejmě správně využít brzdný účinek motoru k dobrždění a spojku mačkat až před zastavením nebo podřazením.

0/0
22.8.2010 10:30

Fido

Nesmysl.

Plyn se přidává vybočením pravé nohy do strany, při sešlápnutí pedálu naopak fungují jenom brzdy.

Spojeni techto dvou pedalu by smysl mozna melo ale rozhodne ne takto. Uz vidim jak bude nekdo na dlouhe ceste neprirozene vytacet nohu do strany. To do ni nejpozdeji po par kilometrech dostane krec.

0/0
17.8.2010 14:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.